Fremsat den 8. oktober 2009 af
Lone Dybkjær (RV),
Margrethe Vestager (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om at give alle borgere samme beskyttelse mod
seksuelle overgreb
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at ændre straffeloven.
Ændringerne skal medføre, at
- seksuelle
overgreb mod forsvarsløse personer straffes som
voldtægt med fængsel indtil 8 år,
- seksuelle
overgreb mod ens forsvarsløse ægtefælle
(herefter voldtægt) ikke længere fritages for straf i
henhold til straffeloven og
- der ikke gives
strafnedsættelser i sager om voldtægt og seksuelle
overgreb, hvor offer og gerningsmand gifter sig med hinanden eller
indgår registreret parforhold.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en uændret genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 192, folketingsåret 2008-09, se
Folketingstidende 2008-09, tillæg A 6801 og 6803.
Det er ikke alle borgere, der er beskyttet lige godt mod
seksuelle overgreb. Voldtægt kan straffes med op til 8
års fængsel, men straffen kan nedsættes, hvis
offeret er gift eller registreret partner med gerningsmanden.
Samtidig er strafferammen kun på det halve, hvis man udnytter
en persons forsvarsløse tilstand til at skaffe sig samleje
med vedkommende, og er man gift med den forsvarsløse, er det
end ikke strafbart at udnytte situationen.
Med beslutningsforslaget vil forslagsstillerne sikre, at alle
borgere nyder samme beskyttelse i henhold til straffeloven.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
De eneste borgere, der ikke nyder samme beskyttelse mod
seksuelle overgreb som resten af befolkningen, er dem, der befinder
sig i en forsvarsløs tilstand, hvor de ikke kan sige klart
nej til samleje. Det kan f.eks. skyldes, at de er påvirkede
af narkotika, har taget bedøvende medicin eller er
udviklingshæmmede. En person, der udnytter offerets tilstand,
kan kun straffes med op til 4 års fængsel efter
straffelovens § 218, fordi det ikke betragtes som en
voldtægt. Hvis offeret er gift med overgrebsmanden, er det
slet ikke strafbart at udnytte offerets tilstand.
Det strider mod ethvert retfærdighedsbegreb, at det ikke
er strafbart at udnytte sin ægtefælles
forsvarsløse tilstand til at skaffe sig samleje med
vedkommende, ligesom det heller ikke hører hjemme i et
moderne retssamfund, at de allermest udsatte borgere, f.eks.
narkomaner og udviklingshæmmede, også er dem, der nyder
mindst beskyttelse mod seksuelle overgreb. Det er ligeledes i strid
med praksis både i Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol og i Den Internationale Straffedomstol.
Ingen af de to retsinstanser kræver, at offeret har sagt nej,
hvis denne af andre årsager har været ude af stand til
at modsætte sig overgrebet (Case closed: rape and human
rights in the Nordic countries p. 41. Amnesty International, 2008).
Forslagsstillerne mener derfor, at forhold, der straffes efter
straffelovens § 218, fremover skal straffes efter § 216,
der er straffelovens voldtægtsparagraf. Forbrydelsen skal
straffes i henhold til voldtægtsparagraffen, uanset om offer
og overgrebsmand er gift med hinanden eller ej.
Den anden gruppe af borgere, der forskelsbehandles, er dem,
der indgår ægteskab med gerningsmanden eller lader
deres partnerskab registrere. Straffelovens § 227
fastslår nemlig, at straffen for voldtægt eller
seksuelle overgreb kan nedsættes eller helt bortfalde, hvis
offeret og gerningsmanden gifter sig med hinanden eller lader deres
partnerskab registrere - en bestemmelse, der også kan antages
at gælde, hvis parret fortsætter samlivet efter
forbrydelsen
Mange voldtægtssager finder sted inden for
ægteskabet. Således drejede en ud af ti henvendelser
til Center for Voldtægtsofre ved Århus
Universitetshospital i 2007 sig om kvinder, der var blevet udsat
for voldtægt fra deres partner eller et andet nært
familiemedlem (Årsrapport 2007, Center for
Voldtægtsofre, Århus Universitetshospital). Og andre
undersøgelser dokumenterer, at ca. 10 pct. af alle
voldtægtsanmeldere udpeger en nuværende eller tidligere
partner som gerningsmand.
Forslagsstillerne mener ikke, at det bør være en
formildende omstændighed, at gerningsmanden er gift med eller
lever i registreret parforhold med offeret. Forslagsstillerne
ønsker tværtimod at sende et signal om, at dette ikke
indebærer, at man afgiver nogen form for ret til at bestemme
over egen krop eller seksualitet. Forslagsstillerne mener derfor,
at straffelovens § 227 skal ophæves, ligesom ordene
»uden for ægteskab« skal slettes i lovens §
220 og den nuværende § 218.
Skriftlig fremsættelse
Lone Dybkjær
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
give alle borgere samme beskyttelse mod seksuelle overgreb.
(Beslutningsforslag nr. B 8).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.