Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 8. april 2010
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. januar 2010 og var til 1.
behandling den 4. februar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og økonomi- og
erhvervsministeren sendte den 7. oktober 2009 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 2. Den 13. januar 2010 sendte
økonomi- og erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret. Alle spørgsmålene og ministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har noteret sig
økonomi- og erhvervsministerens svar på
spørgsmål 8-11 og vil opfordre til, at der arbejdes
på at fjerne eller nedsætte gebyret for de periodiske
syn på mindre fiskefartøjer og skibe under 15 meter.
Beløbet på godt 1 mio. kr. ved at fjerne gebyret er
beskedent i forhold til de irritationsmomenter, som
pålægges de mindste erhvervsdrivende og personer, som
driver fiskeri som tillægserhverv. Dansk Folkeparti er ikke
enig i, at det svækker kontrollen, at denne er gratis eller
markant billigere, idet kontrolindsatsens kvalitet ikke
afhænger af brugerbetalingen. Tværtimod vil en gratis
eller billigere kontrol skabe større motivation og et bedre
samarbejdsklima, da kontrollen så ikke pålægger
de mindste erhvervsdrivende og personer, der driver fiskeri som
tillægserhverv, en ny økonomisk byrde. I
modsætning til ministeren (jf. svar på
spørgsmål 10) mener Dansk Folkeparti, at en
gratis kontrol sagtens kan udføres af private
tilsynsførende. Om det er en offentlig kontrol eller en
kontrol udført af private tilsynsførende har intet at
gøre med en eventuel brugerbetaling.
Et mindretal i udvalget (EL) vil
ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
24, stk. 5, der bliver stk. 4, ændres »stk.
1-4« til: »stk. 1-3«.« «
[Konsekvensrettelse]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»02. I §31 b, stk.
3, ændres »§ 3, nr. 3« til:
»§ 3, nr. 4«.« «
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3 og 19, som i øvrigt ikke
ændrer på reglerne i de pågældende
bestemmelser.
Helge Sander V fmd. Torsten Schack Pedersen
V Marion Pedersen V Lars Christian Lilleholt V
Erling Bonnesen V Colette L. Brix DF nfmd. Pia Adelsteen DF
Carina Christensen KF Mike Legarth KF Orla Hav S
Benny Engelbrecht S Henrik Dam Kristensen S
Niels Sindal S Karsten Hønge SF
Flemming Bonne SF Morten Østergaard RV
Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 100
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og erhvervsministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og erhvervsministeren |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 100
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til det i
CO-Søfarts og i Danmarks Rederiforenings
høringsskrivelser foreslåede ændringsforslag
vedrørende skibskokke, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorfor skibsføreren ikke
omfattes af udtrykket søfarende, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren er enig i, at der er
tale om diskrimination, hvis bestemmelsen om en
12-måneders-udmønstringsperiode bibeholdes og i
realiteten kun får virkning for udenlandske søfarende,
til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvorfor der i lovforslaget ikke
opereres med en klar definition af krigszone, til økonomi-
og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan det sikres, at de
søfarende får tilfredsstillende løn og
ansættelsesvilkår, hvis der gives fri adgang for
private forhyrings- og formidlingstjenester, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvordan det sikres, at de
søfarende får samme rettigheder med hensyn til
erstatning og opsigelse, som funktionærloven giver, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvilke ændringer
lovforslaget medfører med hensyn til
ansættelsesforholdene for navigatører om bord, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvor stort et provenu der kommer
ind via gebyrer på større fiskefartøjers
periodiske syn, som i dag er undtaget fra kravet om betaling, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm., om der er tale om, at de nye gebyrer
for såvel større som mindre fiskefartøjer
samlet betyder, at staten får en provenumæssig
nettogevinst, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan lovforslaget kan
ændres, så gebyrer for de periodiske syn for mindre
fiskefartøjer halveres eller nedsættes svarende til
det ekstra provenu, som kommer, ved at der tages betaling for
periodiske syn af større fiskefartøjer, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm., om ministeren vil fremsætte
ændringsforslag, så gebyret for de periodiske syn for
mindre fiskefartøjer nedsættes, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Udvalgets
spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra S, DF, SF, RV og EL.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere det i CO-Søfarts og i
Danmarks Rederiforenings høringsskrivelser foreslåede
ændringsforslag vedrørende skibskokke - jf. § 8 i
lov om skibes besætning.
Svar:
Erhvervsudvalget modtog den 5. januar 2010 høringsnotat
vedrørende lovforslag L 100. Som det fremgår af side
13 - 14 i notatet, har søfartserhvervets parter fremsendt et
fælles ændringsforslag vedrørende krav til
skibskokke på skibe, der er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister (DIS). Ændringsforslaget er nu
indskrevet i lovforslagets § 3, nr. 8.
Med lovforslaget moderniseres bestemmelserne samtidig med, at
der stilles nogle mere specifikke krav til den læretid, som
udenlandske kokke skal have for at få arbejde på et
DIS-skib, og til den skole hvor den pågældende har
fået sin uddannelse.
Således stilles der med lovforslaget krav om, at der
indsendes dokumentation for læretiden til
Søfartsstyrelsen, som herefter skal bekræfte, at
vedkommende kan gøre tjeneste som skibskok. Derudover bliver
der med lovforslaget åbnet mulighed for at gøre
tjeneste som skibskok på baggrund af en kokkeuddannelse fra
en anerkendt skole suppleret med kokketjeneste til søs i
mindst 5 måneder. Dokumentation for uddannelsen skal sendes
til Søfartsstyrelsen, der vil vurdere, om reguleringen i
uddannelseslandet reelt sikrer, at den pågældende har
de fornødne kompetencer og først herefter
bekræfte, at vedkommende kan gøre tjeneste som
skibskok.
Spørgsmål 2:
Hvorfor omfattes skibsføreren ikke af udtrykket
søfarende? Er dette en begrænsning eller en fordel for
skibsføreren?
Svar:
Af lovtekniske grunde er det valgt at bibeholde lovens
nuværende opdeling mellem søfarende og
skibsfører, således at skibsførerens
rettigheder fortsat er beskrevet i et særligt afsnit. Hermed
tages højde for, at skibsføreren fortsat har en lang
række særlige rettigheder og forpligtelser. Det
skyldes, at han i vidt omfang er rederens repræsentant og
derfor også skal agere som arbejdsgiver med de ekstra
opgaver, som det medfører.
Det afgørende er efter min opfattelse, at
skibsføreren efter lovforslaget får de rettigheder og
den beskyttelse, der følger af ILO's konvention om
søfarendes arbejdsforhold.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes begrunde, at man ønsker at bibeholde
en 12 måneders udmønstringsperiode. Er ministeren enig
i, at der er tale om diskrimination, hvis bestemmelsen i realiteten
kun får virkning for udenlandske søfarende?
Svar:
En bibeholdelse af en 12 måneders
udmønstringsperiode er i overensstemmelse med konventionens
krav og EU-direktivet, der gennemfører den aftale, som de
sociale parter har indgået på EU-plan. En forkortelse
af den maksimale udmønstringsperiode vil derfor føre
til, at danske rederier får mindre fleksibilitet end
udenlandske rederier.
Muligheden for at have en 12 måneders
udmønstringsperiode gælder for alle søfarende
uanset bopæl og nationalitet. Der er derfor ikke tale om, at
udenlandske søfolk eller søfolk med bopæl uden
for Danmark efter loven har en anden retstilling. Det skal i den
forbindelse understreges, at sømandsloven er en minimumslov.
Der er derfor intet til hinder for, at de sociale parter kan aftale
en kortere udmønstringsperiode i de kollektive
overenskomster, eller at en sådan kan aftales i den
individuelle ansættelseskontrakt.
Endelig bemærkes, at Søfartsstyrelsen har oplyst,
at det ikke kan udelukkes, at en nedsættelse af
udmønstringsperioden til f.eks. 6 måneder for alle
søfarende uanset bopæl, ville kunne gribe ind i
allerede indgåede overenskomster, der netop er indgået
på baggrund af den nuværende lov.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes - bl.a. i lyset af problemerne med at
definere krigszone i forhold til pirateri - begrunde, hvorfor der i
lovforslaget ikke opereres med en klar definition af
krigszone.
Svar:
Sømandslovens bestemmelser om sømandens ret til
at fratræde tjenesten om bord og ret til at få
hjemrejsen delvis betalt er foreslået ændret som
følge af gennemførelsen af ILO-konventionen om de
søfarendes forhold.
Efter lovforslaget afskaffes den søfarendes eget bidrag
på 10 % til dækning af hjemrejseomkostningerne,
således at udgifterne til hjemrejsen fuldt ud dækkes af
rederen med et bidrag fra staten. Derimod kræves der ikke
ændring i andre dele af bestemmelserne for at leve op til
konventionen.
Sømandslovens bestemmelser gælder, hvis skibet
har fået ordre til at sejle til eller sejler i et
område, hvor der er fare for, at skibet vil blive opbragt af
krigsførende, udsat for krigsskade eller for en faretruende
situation, der kan sidestilles hermed, eller at en sådan fare
er blevet væsentligt forøget. Der er derfor tale om en
bred anvendelse af begrebet krigsfare, der også omfatter
faretruende situationer, der kan ligestilles med egentlig
krigsfare, f.eks. piratoverfald.
Det har i mange år været klart, at
røveriske overfald af særlig farlig karakter skal
sidestilles med krigsfare. Baggrunden herfor er en Sø- og
Handelsretsdom fra 1978, hvori det blev fastslået, at et
røverisk overfald af særlig farlig karakter må
sidestilles med krig eller krigsfare. For at indarbejde retspraksis
blev det for flere år siden indsat i sømandsloven, at
reglerne også fandt anvendelse ved "andre faretruende
situationer".
I forhold til forståelsen af reglerne om de
søfarendes ret til at fratræde tjenesten, hvis der
opstår krigsfare, har retspraksis vist, at der lægges
vægt på, om der opkræves særskilt
forsikringspræmie for krigsrisiko for skib og ladning, om
transportkontrakter er opsagt i henhold til krigsklausuler, og om
rederne og de søfarendes organisationer har indgået
særlig aftale om krigsrisikotillæg til hyren. Det
sidstnævnte er et rent overenskomstmæssigt
spørgsmål.
Det er derfor efter min opfattelse ikke behov for en
yderligere præcisering af begrebet krigszone.
Pirateri udvikler sig og ændrer hele tiden karakter.
På samme måde ændrer også områderne
sig, hvor der foregår voldelige overfald på skibe,
også når de ligger stille. Derfor er det ikke muligt at
give en mere præcis definition eller at afgrænse et
bestemt geografisk område som særligt
risikofyldt.
Jeg kan i øvrigt henvise til, at de danske rederier og
de fleste danske organisationer for søfarende for godt 2
år siden indgik en særlig aftale om netop hjemrejse.
Aftalen supplerer lovens mulighed for at få betalt hjemrejsen
i de tilfælde, hvor der mellem rederen og den
søfarende skulle være uenighed om, hvorvidt den
søfarende har ret til at rejse hjem, og hvor den
søfarende ikke selv har mulighed for at betale hjemrejsen.
Aftalen omfatter alle søfarende på danske skibe.
Spørgsmål 5:
Hvorledes sikres det, at de søfarende får
tilfredsstillende løn og ansættelsesvilkår, hvis
der gives fri adgang for private forhyrings- og
formidlingstjenster?
Svar:
De gældende lovbestemmelser om forhyring af
søfarende er fra 1937. De stammer fra en ILO-konvention fra
1920, som Danmark har ratificeret. Konventionens bestemmelser blev
moderniseret i 1996 og er medtaget i ILO-konventionen om
søfarendes arbejdsforhold fra 2006. Der blev ved den
lejlighed taget hensyn til, hvorledes de søfarendes
rettigheder kan tilgodeses på en tilfredsstillende
måde. Disse bestemmelser blev accepteret af både de
internationale repræsentanter for de søfarende og for
rederierne i forbindelse med konventionens vedtagelse.
De nuværende danske forhyringsregler regulerer kun
forhyring af søfarende i Danmark, mens forhyring til danske
skibe uden for dansk område i dag er ureguleret og
således kan ske frit.
Lovforslaget tager højde for de to forskellige
»slags« forhyring. Den ene, hvor den søfarende
forhyres gennem et privat kontor i Danmark, og den anden, hvor der
til et dansk skib ansættes søfarende fra et privat
kontor i udlandet.
Hvad angår forhyringsvirksomhed, der udøves i
Danmark, fremgår det af lovforslaget vedrørende
sømandslovens § 8 a, stk. 1, at hvis der etableres
private forhyrings- og formidlingstjenester for søfarende,
kan de kun drives i Danmark, hvis de er certificerede hertil af
Søfartsstyrelsen. Et sådant certifikat vil kun blive
udstedt til virksomheder, som lever op til konventionens
beskyttelsesregler og de danske krav.
Ligeledes fremgår det af forslaget vedrørende
lovens § 8 c, at hvis danske skibe benytter sig af udenlandske
private forhyrings- og formidlingstjenester i lande, der har
ratificeret en af de to ILO-konventioner fra enten 1996 eller 2006,
skal rederen som hovedregel sikre, at de pågældende
tjenester er certificerede af det pågældende
land.
Hvis tjenesten er etableret i en stat, der ikke har
ratificeret nogen af konventionerne, har rederen efter forslaget
vedrørende lovens § 8 c, stk. 2, pligt til at indhente
den nødvendige dokumentation for, at forhyringstjenesten
opfylder konventionens krav til forhyrings- og
formidlingstjenester.
Rederen kan dog også efter lovforslaget indhente
Søfartsstyrelsens godkendelse til at anvende specifikke
private forhyrings- og formidlingstjenester for søfarende i
de pågældende lande. En sådan godkendelse vil
forudsætte, at konventionens beskyttelsesregler overholdes,
så den søfarende er sikret bedst muligt.
Spørgsmål 6:
Hvorledes sikres det, at de søfarende får samme
rettigheder med hensyn til erstatning og opsigelse, som
funktionærloven giver?
Svar:
Lovforslaget har primært til formål at danne
grundlag for en dansk ratifikation af ILO's konvention om
søfarendes arbejdsforhold. Med disse regler sker der
også en udvidelse af de søfarendes rettigheder. Det er
derimod ikke formålet at foretage en fuldstændig
revision af sømandslovens bestemmelser, herunder af regler
der falder uden for konventionens regulering.
Sømandsloven er en særlig ansættelseslov
for søfarende, og der er ikke en fuldstændig
parallelitet mellem sømandsloven og funktionærloven.
Sømandsloven har en række bestemmelser, som ikke
svarer til funktionærloven. Det gælder f.eks.
særlige regler om løn under sygdom, også efter
at ansættelsesforholdet er ophørt, betaling af
hjemrejse, gratis lægebehandling i udlandet mv. Omvendt kan
der også findes regler i funktionærloven, der er bedre
for den ansatte end det, der fremgår af sømandsloven.
Da sømandsloven er en minimumslov, er der mulighed for, at
sådanne rettigheder kan medtages i de kollektive
overenskomster på søfartsområdet eller i den
søfarendes individuelle ansættelseskontrakt.
Jeg er ikke indstillet på at pålægge
rederierhvervet yderligere byrder end dem, der følger af
konventionen, eller tildele de søfarende rettigheder, som
rederne og de søfarendes organisationer selv kunne tale sig
frem til, såfremt der var enighed.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke ændringer
lovforslaget medfører med hensyn til
ansættelsesforholdene for navigatører om bord.
Svar:
For så vidt angår navigatører, der ikke er
skibsførere, og som derfor er omfattet af begrebet
søfarende, vil alle forbedringer ifølge lovforslaget,
der følger af konventionen, gælde. Det gælder
f.eks. reglerne om ret til gratis hjemrejse.
Hvad angår navigatører, der er
skibsførere, kan der henvises til besvarelsen af
spørgsmål 2, hvoraf det fremgår, at disse
får de samme rettigheder, som andre ansatte får efter
konventionen.
Efter den gældende lovs § 49 gjaldt visse af lovens
bestemmelser ikke fuldt ud for skibsføreren, men kun med de
fornødne lempelser. I lovforslaget omformuleres
sømandslovens § 49, hvorefter en række af de
hidtidige bestemmelser nu vil gælde fuldt ud for
skibsføreren uden lempelser svarende til konventionen. Det
drejer sig f.eks. om reglerne om hviletid.
Spørgsmål 8:
Hvor stort et provenu kommer der ind via gebyrer på
større fiskefartøjers periodiske syn, som i dag er
undtaget fra kravet om betaling, jf. afsnit 3.4.1.1. og 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger?
Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
I alt er der i dag ca. 300 større fiskefartøjer,
der er underkastet krav om periodisk syn. Disse skibe
gennemgår syn hvert 2. år. Hver anden gang er der tale
om et såkaldt fornyelsessyn og hver anden gang et
såkaldt mellemliggende syn, som primært omfatter
kontrol af skibets udrustning.
Synsregimet ligner meget det, som gælder for syn af
skibe i handelsflåden.
Der vil blive opkrævet en fast, omkostningsbestemt
timepris for synene i overensstemmelse med Finansministeriets
bestemmelser om prisfastsættelse vedrørende gebyrer.
Provenuet fra syn af større fiskefartøjer vil
skønsmæssigt være 1.125.000 kr. på
årsbasis og vil i overensstemmelse med regeringens
gebyrpolitik blive anvendt til finansiering af de generelle skatte-
og afgiftslettelser.
Spørgsmål 9:
Er der tale om, at de nye gebyrer for såvel
større som mindre fiskefartøjer samlet betyder, at
staten får en provenumæssig nettogevinst, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 19-21?
Svar:
Nej. Som det fremgår af min besvarelse af
spørgsmål 8, skal provenuet fra syn af de
større fiskefartøjer anvendes til at finansiere de
generelle skatte- og afgiftslettelser, som fiskerierhvervet
også nyder godt af.
Når det drejer sig om de nye syn - der foreslås
indført på mindre fiskefartøjer med baggrund i
en række alvorlige ulykker i netop dette segment af
fartøjer - modsvares indtægten af de udgifter, som
staten vil få ved at gennemføre synene.
Spørgsmål 10:
Hvordan kan lovforslaget ændres, så gebyrer for de
periodiske syn for mindre fiskefartøjer halveres eller
nedsættes svarende til det ekstra provenu, som kommer, ved at
der tages betaling for periodiske syn af større
fiskefartøjer?
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål
8 og 9, er gebyrerne for de periodiske syn af større
fiskefartøjer med til at finansiere de generelle skatte- og
afgiftslettelser.
Skønsmæssigt er der tale om, at
gebyrindtægterne fra syn på de større
fiskefartøjer vil være i samme størrelsesorden
som de forventede gebyrer for syn af mindre
fiskefartøjer.
At lave en omfordeling mellem betalingen for syn for
henholdsvis de større og de mindre fiskefartøjer vil
være i strid med skattestoppet. Når der indføres
nye gebyrer for eksisterende opgaver, følger det af
regeringens gebyrpolitik, at indtægterne skal tilføres
puljen for skatte- og afgiftslettelser.
Såfremt man ønskede at gå den vej at
anvende provenuet fra de store skibe til betaling af det
ressourceforbrug, som Søfartsstyrelsen vil få i
forbindelse med indførelsen af de nye syn på de mindre
skibe, skal lovforslagets § 1, nr. 19 og 20 ændres,
således at det fremgår direkte, at periodiske syn for
fiskeskibe mindre end 15 meter er gratis.
Når regeringen ikke anbefaler, at man går denne
vej, skyldes det udover skattestoppet, at betalingen også i
sig selv har en adfærdsregulerende karakter og dermed giver
et incitament til at holde skibet i sikkerhedsmæssig
forsvarlig stand. Det forhold, at ejeren skal betale for den tid,
som bruges på at syne den pågældendes
fiskefartøj, er således en ansporing til at have orden
i sagerne.
Hertil kommer, at et mindre fiskefartøj kun vil skulle
have et syn hvert 5. år, medmindre det ombygges, i
modsætning til de store fiskefartøjer, der synes hvert
andet år. De økonomiske omkostninger forbundet med det
periodiske syn af et mindre fiskeskib hvert 5. år vil
være ca. 1.000 kr. om året i gennemsnit. Prisen
afhænger dog af den tid, der bruges på synet. Skibe,
der er i orden, vil derfor typisk slippe billigere. Synsprisen kan
også variere med skibets størrelse og dermed typisk
skibets udrustning m.v.
Henset til ordningens betydning for sikkerheden om bord
på danske fiskeskibe vurderes omkostningen alt i alt at
være moderat for erhvervet.
Fra fiskerierhvervets side har der endvidere været
udtrykt ønske om at have mulighed for at få
uddelegeret tilsynet til private, hvilket der er åbnet op for
i lovforslaget. En sådan ordning vil imidlertid ikke
være mulig, såfremt de offentlige syn er gratis, eller
hvis prisen er så lav, at det ikke forretningsmæssigt
vil kunne hænge sammen for en privat
tilsynsførende.
Spørgsmål 11:
Vil ministeren fremsætte ændringsforslag, så
gebyret ved de periodiske syn for mindre fiskefartøjer
nedsættes?
Svar:
Der henvises til min besvarelse af spørgsmål
10.