Skriftlig fremsættelse (21. januar
2010)
Fungerende
miljøministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om havstrategi
(Lovforslag nr. L 107).
Som følge af det øgede pres på havets
natur og miljø fra menneskelige aktiviteter og de
begrænsede virkemidler, der er til rådighed for
forvaltningen af havet, er det på EU-niveau fundet
nødvendigt, at aftale en fælles køreplan for
sikring eller opnåelse af god miljøtilstand på
havet inden 2020. Denne køreplan er anført i
havstrategidirektivet, som trådte i kraft 15. juli
2008.
Lovforslaget implementerer dele af havstrategidirektivet og
muliggør, at vi fra dansk side kan følge
køreplanen. Lovforslaget lægger de
proceduremæssige rammer for etablering af en samlet
forvaltning af natur, miljø og ressourcer i danske farvande
og for koordineringen af denne forvaltning med de lande, som vi
deler farvande med.
Formålet med denne samlede forvaltning af havet er, at
muliggøre en bæredygtig udnyttelse af havets
ressourcer, og som led i dette beskytte, bevare og forebygge
forringelse af havmiljøet og så vidt muligt genoprette
skete skader. Forvaltningen af havets økosystemer skal
desuden sikre, at det samlede pres fra menneskelige aktiviteter
holdes på et niveau, der er foreneligt med opnåelsen af
god miljøtilstand, og at økosystemerne bevarer evnen
til at modstå forandringer.
Lovforslaget indeholder en pligt for miljøministeren
til at udarbejde havstrategier efter forudgående
drøftelse med berørte statslige myndigheder.
Havstrategierne omfatter basisanalyser, beskrivelse af god
miljøtilstand, fastsættelse af miljømål
og dertil knyttede indikatorer, overvågningsprogrammer og
indsatsprogrammer. Lovforslaget beskriver nærmere kravene til
havstrategiernes indhold og proceduren for udarbejdelsen.
Lovforslaget indeholder endvidere en pligt for ministeren til at
revidere havstrategiernes enkelte dele hvert sjette år.
Lovforslaget angiver alene rammerne for havstrategierne og
præciserer ikke, hvad havstrategiernes ambitionsniveau med
hensyn til natur- og miljøbeskyttelsen skal være. Der
vil i de kommende år blive truffet beslutninger om
ambitionsniveauet. Lovforslaget indeholder bemyndigelser til at
miljøministeren kan udforme supplerende regler, når
forudsætningerne for dette foreligger, bl.a. i form af
tekniske formater og metodiske standarder, som fastlægges af
EU-Kommissionen efter komitéprocedure. For så vidt
angår miljømål, skal det bemærkes, at
ministeren vil inddrage Folketingets politiske partier før
bemyndigelsen vil blive udnyttet. Det foreslås desuden, at
miljøministeren kan fastsætte de regler, der er
nødvendige for gennemførelsen af direktivet og
beslutninger, der vedrører lovforslaget.
Det foreslås i lovforslaget, at offentlige myndigheder
skal lægge havstrategierne til grund for udøvelsen af
deres beføjelser efter lovgivningen. Myndighederne skal fx
sikre, at der ikke gives tilladelser, som vil være
uforenelige med opnåelse af de fastsatte
miljømål, eller som i øvrigt er i strid med
retningslinjerne i indsatsprogrammerne.
Gennemførelse af de konkrete foranstaltninger i de
forskellige sektorer, som kan blive indeholdt i
indsatsprogrammerne, sker på grundlag af den relevante
sektorlovgivning, fx fiskeriloven, havmiljøloven,
miljøbeskyttelsesloven, naturbeskyttelsesloven,
råstofloven eller undergrundsloven. Det vil blive
nærmere vurderet i forbindelse med fastlæggelsen af de
konkrete indsatsprogrammer, om den eksisterende lovgivning er
tilstrækkelig til gennemførelse af
indsatsprogrammerne. Det vil samtidig blive vurderet, om der er
behov for i de enkelte sektorlove, at indføre retlige
forpligtelser for myndighederne til at gennemføre elementer
i havstrategierne (handlepligt).
Lovforslaget giver miljøministeren mulighed for at
delegere de beføjelser, der er tillagt ministeren i
lovforslaget. I praksis vil arbejdet med udarbejdelse af
havstrategierne blive delegeret til By- og
Landskabsstyrelsen.
Lovforslaget giver regeringen mulighed for at indgå
overenskomster med fremmede stater om fælles foranstaltninger
til opfyldelse af lovens formål.
Lovforslaget indeholder bestemmelser om høring af
offentligheden. Endvidere indeholder lovforslaget klagebestemmelser
med klagevejledning.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.