L 107 Forslag til lov om havstrategi.

Af: fungerende miljøminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 21-01-2010

Fremsættelse: 21-01-2010

Skriftlig fremsættelse (21. januar 2010)

20091_l107_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (21. januar 2010)

Fungerende miljøministeren (Inger Støjberg):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om havstrategi

(Lovforslag nr. L 107).

Som følge af det øgede pres på havets natur og miljø fra menneskelige aktiviteter og de begrænsede virkemidler, der er til rådighed for forvaltningen af havet, er det på EU-niveau fundet nødvendigt, at aftale en fælles køreplan for sikring eller opnåelse af god miljøtilstand på havet inden 2020. Denne køreplan er anført i havstrategidirektivet, som trådte i kraft 15. juli 2008.


Lovforslaget implementerer dele af havstrategidirektivet og muliggør, at vi fra dansk side kan følge køreplanen. Lovforslaget lægger de proceduremæssige rammer for etablering af en samlet forvaltning af natur, miljø og ressourcer i danske farvande og for koordineringen af denne forvaltning med de lande, som vi deler farvande med.


Formålet med denne samlede forvaltning af havet er, at muliggøre en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer, og som led i dette beskytte, bevare og forebygge forringelse af havmiljøet og så vidt muligt genoprette skete skader. Forvaltningen af havets økosystemer skal desuden sikre, at det samlede pres fra menneskelige aktiviteter holdes på et niveau, der er foreneligt med opnåelsen af god miljøtilstand, og at økosystemerne bevarer evnen til at modstå forandringer.


Lovforslaget indeholder en pligt for miljøministeren til at udarbejde havstrategier efter forudgående drøftelse med berørte statslige myndigheder. Havstrategierne omfatter basisanalyser, beskrivelse af god miljøtilstand, fastsættelse af miljømål og dertil knyttede indikatorer, overvågningsprogrammer og indsatsprogrammer. Lovforslaget beskriver nærmere kravene til havstrategiernes indhold og proceduren for udarbejdelsen. Lovforslaget indeholder endvidere en pligt for ministeren til at revidere havstrategiernes enkelte dele hvert sjette år.


Lovforslaget angiver alene rammerne for havstrategierne og præciserer ikke, hvad havstrategiernes ambitionsniveau med hensyn til natur- og miljøbeskyttelsen skal være. Der vil i de kommende år blive truffet beslutninger om ambitionsniveauet. Lovforslaget indeholder bemyndigelser til at miljøministeren kan udforme supplerende regler, når forudsætningerne for dette foreligger, bl.a. i form af tekniske formater og metodiske standarder, som fastlægges af EU-Kommissionen efter komitéprocedure. For så vidt angår miljømål, skal det bemærkes, at ministeren vil inddrage Folketingets politiske partier før bemyndigelsen vil blive udnyttet. Det foreslås desuden, at miljøministeren kan fastsætte de regler, der er nødvendige for gennemførelsen af direktivet og beslutninger, der vedrører lovforslaget.


Det foreslås i lovforslaget, at offentlige myndigheder skal lægge havstrategierne til grund for udøvelsen af deres beføjelser efter lovgivningen. Myndighederne skal fx sikre, at der ikke gives tilladelser, som vil være uforenelige med opnåelse af de fastsatte miljømål, eller som i øvrigt er i strid med retningslinjerne i indsatsprogrammerne.


Gennemførelse af de konkrete foranstaltninger i de forskellige sektorer, som kan blive indeholdt i indsatsprogrammerne, sker på grundlag af den relevante sektorlovgivning, fx fiskeriloven, havmiljøloven, miljøbeskyttelsesloven, naturbeskyttelsesloven, råstofloven eller undergrundsloven. Det vil blive nærmere vurderet i forbindelse med fastlæggelsen af de konkrete indsatsprogrammer, om den eksisterende lovgivning er tilstrækkelig til gennemførelse af indsatsprogrammerne. Det vil samtidig blive vurderet, om der er behov for i de enkelte sektorlove, at indføre retlige forpligtelser for myndighederne til at gennemføre elementer i havstrategierne (handlepligt).


Lovforslaget giver miljøministeren mulighed for at delegere de beføjelser, der er tillagt ministeren i lovforslaget. I praksis vil arbejdet med udarbejdelse af havstrategierne blive delegeret til By- og Landskabsstyrelsen.


Lovforslaget giver regeringen mulighed for at indgå overenskomster med fremmede stater om fælles foranstaltninger til opfyldelse af lovens formål.


Lovforslaget indeholder bestemmelser om høring af offentligheden. Endvidere indeholder lovforslaget klagebestemmelser med klagevejledning.


Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.