Fremsat den 21. januar 2010 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov nr. 512 af 6. juni
2007 om røgfri miljøer
(Udskydelse af tidspunktet for revision af
loven)
§ 1
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfri
miljøer foretages følgende ændring:
1. I
§ 33 ændres
»folketingsåret 2009-10« til:
»folketingsåret 2011-12«.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I henhold til § 33 i lov nr. 512 af 6. juni 2007 om
røgfri miljøer skal ministeren for sundhed og
forebyggelse fremsætte forslag om revision af loven i
folketingssamlingen 2009-10.
Det er regeringens opfattelse, at rygeloven i sin
nuværende udformning fungerer efter hensigten.
Regeringen har indgået aftale med partierne bag aftalen
af 21. november 2006 om den fremtidige indsats for røgfri
miljøer, dvs. regeringspartierne (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) samt Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
SF og Enhedslisten om, at fremsættelse af lovforslag om
revision af rygeloven udskydes til folketingsåret
2011-12.
Nærværende lovforslag indeholder derfor alene en
bestemmelse om, at ministeren vil skulle fremsætte lovforslag
om en revision af loven om røgfri miljøer i
folketingsåret 2011-12, således at eventuelle nye
regler kan sættes i kraft den 15. august 2012, hvor loven har
virket i fem år.
2. Evaluering af rygeloven
Formålet med loven har for det første været
at udbrede røgfri miljøer med henblik på at
forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning, for det
andet at forebygge, at nogen ufrivilligt kan udsættes for
passiv rygning.
Loven trådte i kraft den 15. august 2007, hvilket
betyder, at den har fungeret i godt to år. I denne korte
periode er der sket en omfattende udbredelse af røgfri
miljøer, såvel på arbejdspladser som i
restaurationsbranchen.
Sundhedsstyrelsen har i samarbejde med Statens Institut for
Folkesundhed gennemført en evaluering af rygeloven:
Evaluering af loven om røgfri miljøer (lov nr. 512 af
6. juni 2007).
Hovedkonklusionerne fra denne evaluering er:
- Befolkningens
udsættelse for passiv rygning er reduceret betydeligt efter
lovens ikrafttræden.
Loven har medført en selvstændig og betydelig
reduktion i befolkningens udsættelse for passiv rygning,
specielt for gæster og ansatte på restauranter og
cafeer.
I forhold til arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og det
offentlige rum er der i højere grad tale om, at loven har
understøttet og forstærket en allerede
igangværende udvikling.
På trods af den positive udvikling er der fortsat et
lille mindretal på 5 %, der ifølge evalueringen
dagligt udsættes for passiv rygning på
arbejdspladser.
Det samme gælder for det offentlige rum, herunder
på cafeer og restauranter, hvor der fortsat er 5-10 %, der
udsættes for passiv rygning. På værtshuse drejer
det sig om, at næsten halvdelen af gæsterne og de
ansatte fortsat udsættes for passiv rygning.
Regeringen forventer, at den positive udvikling
fortsætter, således at det lille mindretal, der fortsat
udsættes for passiv rygning, på kort sigt vil blive
yderligere reduceret.
Dette understøttes af, at det af evalueringsrapporten
fremgår, at graden af overholdelse af lovens bestemmelser er
høj og fortsat synes at øges, som tiden
går.
En positiv indirekte følge af loven er, at der i
private hjem, hvor loven ikke gælder, også er
konstateret en reduktion i udsættelsen for passiv
rygning.
- I dag er
såvel andelen af dagligrygere som det samlede tobaksforbrug
lavere end før lovens ikrafttræden.
Udviklingen mod færre dagligrygere og mindre
tobaksforbrug er begyndt flere år før 2007, hvor loven
blev vedtaget og trådte i kraft.
Formålet med rygeloven har imidlertid ikke direkte
været at nedsætte tobaksforbruget, men at udbrede
røgfri miljøer. Der er derfor ikke umiddelbart noget
overraskende i, at lovens ikrafttræden tilsyneladende ikke
har øget den takt, hvormed reduktionen i tobaksforbruget
sker.
Det er dog Sundhedsstyrelsens vurdering, at loven
sandsynligvis har bidraget til at understøtte den
igangværende udvikling mod færre daglige rygere i
befolkningen.
Brugen af farmakologiske rygeafvænningsprodukter er
stigende, men stigningstakten er ikke øget med lovens
ikrafttræden.
-
Indførelsen af loven har ikke i sig selv medført en
signifikant reduktion i indlæggelser som følge af
blodprop i hjertet.
Da flere udenlandske studier har vist, at indførelse af
rygeforbud reducerer forekomsten af blodpropper i hjertet (AMI), er
der som et led i evalueringen foretaget en analyse af
indlæggelseshyppigheden for dette. Hyppigheden af AMI er
svagt faldende i den analyserede periode før og efter loven
ikrafttræden, men der ses ikke et større fald efter
end før.
Det er således ikke muligt her i landet at dokumentere
en direkte reduktion i antallet af AMI som følge af lovens
ikrafttræden, som det er tilfældet i Skotland, Irland
og Italien.
- Omsætningen
i serveringsbranchen synes ikke generelt at være
påvirket af lovens ikrafttræden.
Opgørelsen af økonomiske nøgletal for
serveringsbranchen i perioden 2004-2008 dokumenterer, at der
igennem hele perioden har været en pæn stigning i
omsætningen på restauranter, en lidt svagere stigning
for værtshuse, mens udviklingen for cafeer efter nogle
år med stigning viser et svagt fald efter lovens
ikrafttræden. Det kan dog ikke vurderes, om faldet i
omsætningen er en direkte konsekvens af loven.
- Loven er kendt og
bredt accepteret i befolkningen.
Graden af overholdelse af lovens bestemmelser er høj og
synes fortsat at øges, som tiden går.
Overtrædelser ses især i serveringsbranchen, hvor de
dog stort set kun forekommer på de værtshuse, der ikke
lever op til de krav, som loven opstiller, for at tillade
rygning.
Undtagelserne i loven, der giver arbejdspladser mulighed for
at tillade rygning i rygerum, rygekabiner og på
enkeltmandskontorer, anvendes i meget begrænset omfang.
Derimod udnytter de små værtshuse muligheden for at
tillade rygning.
3. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Lovforslagets administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har i udkast været udsendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Astma-Allergi Forbundet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Lungeforening, Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC),
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Automat Brancheforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Supermarked, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Danske
Fysioterapeuter, Danske Regioner, De Samvirkende
Invalideforeninger, De Samvirkende Købmandsforeninger,
Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen, Fag og Arbejde - FOA,
Fagligt Fællesforbund - 3 F, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Lægestuderende (FADL), Foreningen af Politimestre i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Handel, Transport og Service (HTS),
Hjerteforeningen, HK-Handel, Hotel - Restaurant &
Turisterhvervet (HORESTA), Jordemoderforeningen, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kræftens
Bekæmpelse, Landsforeningen Røgfrit Miljø,
Ledernes Hovedorganisation, LO - Landsorganisationen i Danmark,
Lægeforeningen, Maskinmestrenes Forening,
Nærbutikkernes Landsforening, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF), Philip Morris, Rådet
for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Socialpædagogernes
Landsforbund, Sund By Netværket, Sundhedskartellet,
Søfartens Ledere og Tobaksindustrien.
| | |
9. Vurdering af
konsekvenserne af lovforslaget. (Sammenfattende skema) |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen i lovforslaget indebærer, at ministeren for
sundhed og forebyggelse vil skulle fremsætte lovforslag om
revision af loven i folketingsåret 2011-12, således at
eventuelle nye regler vil kunne sættes i kraft den 15. august
2012, hvor loven har virket i fem år.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om
røgfri miljøer foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 33.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fremsætter forslag til
revision af loven i folketingsåret 2009-10. | | 1. I § 33 ændres
»folketingsåret 2009-10« til:
»folketingsåret 2011-12«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2010. |