L 127 Forslag til lov om ændring af lov om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter.

(Udvidelse af lovens anvendelsesområde m.v.).

Af: Klima- og energiminister Lykke Friis
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-02-2010

Skriftlig fremsættelse (25. februar 2010)

20091_l127_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. februar 2010)

Klima- og energiministeren (Lykke Friis):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter (Udvidelse af lovens anvendelsesområde m.v.)

(Lovforslag nr. L 127).


Ændringsforslaget er et led i gennemførelsen i dansk ret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter (omarbejdning) (kaldet Eco-design direktivet eller EuP-direktivet).


Formålet med ændringsforslaget er at udvide den gældende lovs anvendelsesområde, således at ikke kun energiforbrugende produkter er omfattet, men også produkter, som ikke forbruger energi, men som, når de anvendes, har betydning for energiforbruget. Det drejer sig om produkter, som f.eks. isoleringsmaterialer, yderdøre, vinduer mm.


Ændringsforslaget etablerer rammerne for fastlæggelsen af krav til design af energirelaterede produkter med henblik på at begrænse det energiforbrug og den miljøbelastning, som produkterne forårsager. Som det er tilfældet med den gældende lov er formålet, at de mindst energieffektive og miljømæssigt dårligste produkter udelukkes fra det europæiske marked.


Det omarbejdede eco-designdirektiv er et rammedirektiv, der indeholder de generelle principper og kriterier for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design, og hvor der i de efterfølgende gennemførelsesforanstaltninger fastsættes de konkrete krav til de enkelte produkter. På samme måde er ændringsforslaget som den gældende lov en rammelov, der fastsætter de generelle principper og kriterier, men hvor de konkrete krav vil blive implementeret dels ved bekendtgørelser udstedt i medfør af loven og dels gennem forordninger udstedt af EU-Kommissionen i medfør af direktivet.


Ændringsforslagets miljømæssige konsekvenser er afhængige af antallet af gennemførelsesforanstaltninger og ambitionsniveauet i disse gennemførelsesforanstaltninger.


Idet der i øvrigt henvises til ændringsforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige behandling