Skriftlig fremsættelse (3. marts
2010)
Skatteministeren
(Troels Lund Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skatteforvaltningsloven, lov om registrering af
køretøjer og registreringsafgiftsloven (Digital
kommunikation, køretøjsregistrering, forenklet
tilbagebetaling af skatter og afgifter, regler for medlemmer af
Skatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for
særlige integrerede barnesæder i taxier)
(Lovforslag nr. L 149).
Baggrunden for forslaget om digital kommunikation er
regeringens målsætning (i Regeringsgrundlaget 2007) om,
at al relevant skriftlig kommunikation mellem virksomhederne og det
offentlige skal foregå digitalt senest i 2012, og at relevant
skriftlig kommunikation mellem borgerne og det offentlige skal
kunne foregå digitalt senest i 2012.
Baggrunden for forslaget om køretøjsregistrering
er at told- og skatteforvaltningen har overtaget dette område
fra politiet pr. 1. januar 2008.
Baggrunden for forslaget om forenklet tilbagebetaling af
skatter og afgifter er beslutningsforslag B 42 fra 2005 om mere
rimelige muligheder for at få tilbagebetalt ulovligt
opkrævede skatter og afgifter.
Baggrunden for forslaget om orlovsregler m.v. for medlemmer af
Skatterådet og Landsskatteretten er, at sådanne regler
blev indført for ankenævnsmedlemmer i 2008.
Baggrunden for forslaget om nedsættelse af den
afgiftspligtige værdi af barnestole i taxier er at udligne,
at der ellers skal betales registreringsafgift af merudgiften til
barnestole.
1. Det foreslås, at indføre regler om
obligatorisk digital kommunikation til og fra told- og
skatteforvaltningen. Der er tale om en udbygning af den
eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i skatteforvaltningslovens
§ 35, der vedrører henvendelser fra det
offentlige.
Folketinget vedtog i december 2009 et lovforslag fra
økonomi- og erhvervsministeren (Lov nr. 1272 af 16. december
2009), hvori der for nogle udvalgte indberetninger mv. på en
række ministeriers områder indføres obligatorisk
digital kommunikation. De pågældende indberetninger
samt indberetningerne omhandlet i dette lovforslag er udvalgt
på baggrund af et tværministerielt
analysearbejde.
For at sikre en hensigtsmæssig indførelse af
digital kommunikation er valgt en model, hvor der foreslås en
bemyndigelse således, at regler om obligatorisk digital
kommunikation vil kunne indføres område for
område, efterhånden som dette findes
hensigtsmæssigt. I første omgang er det alene tanken
at gøre digital kommunikation obligatorisk for virksomheder.
De angivelser/indberetninger, som det i første omgang er
hensigten at gøre obligatorisk digitale, er
følgende:
- Angivelse af
ordinær moms (ordinær)
- Listeindberetning
(moms)
- Angivelse af
lønsumsafgift (ordinær)
- Angivelse af
punktafgifter (ordinær)
- Indberetning til
eIndkomstregistret
- Indgivelse af
selvangivelse for personligt erhvervsdrivende
- Indgivelse af
selvangivelse for selskaber og fonde
-
Udbytteindberetning af unoterede aktier og anparter
2. Det foreslås, at gøre skatteforvaltningslovens
regler anvendelige på sager vedrørende registrering af
køretøjer. Told- og skatteforvaltningen har overtaget
dette område fra politiet pr. 1. januar 2008 og
sagsområdet bør omfattes af de almindelige
administrative og proceduremæssige regler, der i
øvrigt gælder på skatteministerens område,
så særregler så vidt muligt undgås.
3. Det foreslås, at indføre regler om forenklet
tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede skatter og
afgifter. Forslaget er en opfølgning på
beslutningsforslag B 42 fra 2005 om mere rimelige muligheder for at
få tilbagebetalt ulovligt opkrævede skatter og
afgifter. Formålet med forslaget er at forenkle
tilbagebetalingen i sager, hvor der opstår
spørgsmål om nedsættelse af
tilbagebetalingskravet som følge af overvæltning af
afgiften på varer.
Forslaget går ud på, at tilbagebetalingskrav under
25.000 kr. kan honoreres uden analyse af, om der er sket
overvæltning og dermed reduktion af virksomhedens tab. For
krav mellem 25.000 kr. og 500.000 kr. kan virksomheden vælge
tilbagebetaling på grundlag af en skematisk tabsprocent
fastsat af SKAT ud fra forholdene i den pågældende
branche. Overstiger kravet 500.000 kr., eller fravælger
virksomheden den skematiske tabsprocent, skal der som hidtil ske en
konkret vurdering i den enkelte sag med indhentning af
virksomhedsspecifikke oplysninger.
4. Det foreslås, at indføre regler om
indstillings-, orlovs- og afskedigelsesregler for medlemmer af
Skatterådet og Landsskatteretten. Reglerne svarer til dem,
der blev indført for ankenævnsmedlemmer i 2008.
5. Det foreslås, at nedsætte den afgiftspligtige
værdi for særlige integrerede barnestole i taxier.
Formålet er at afløfte registreringsafgiften af taxier
for den del af afgiften, der vedrører merudgiften til de
særlige integrerede barnestole.
Forslaget vedrørende digital kommunikation
skønnes at medføre engangsudgifter i perioden
2010-2012 på ca. 30 mio. kr. til finansiering af en
række initiativer vedrørende kommunikation fra
virksomheder udover de ovenfor nævnte initiativer.
Årsværksbesparelsen skønnes at udgøre 22
årsværk udover hvad der er indbudgetteret i SKATs
rammer. Portobesparelse skønnes at udgøre 13 mio. kr.
årligt. Øgede it-driftsudgifter skønnes at
udgøre 4 mio. kr. årligt. Forslaget vedrørende
forenklet tilbagebetaling skønnes at medføre et
provenutab på ¾ mio. kr. årligt. Forslaget om
registreringsafgiften af særlige barnesæder i taxier
skal notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF
(Informationsproceduredirektivet).
Lovforslaget har derudover ikke væsentlige
økonomiske, administrative, erhvervsmæssige,
miljømæssige eller EU-retlige konsekvenser.
Idet jeg henviser til lovforslaget og bemærkningerne
hertil, skal jeg anbefale lovforslagene til Folketingets velvillige
behandling.