Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 14. april 2010
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. marts 2010 og var til 1.
behandling den 16. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 17. december 2009 dette
udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 66. Den 4. marts 2010
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat og et ligestillingsnotat herom til
udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (SF) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal (EL) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget er af den opfattelse, at
denne lovpakke både rummer skidt og kanel. Enhedslisten er
enig i hensigten om at øge indsatsen for unge, der ikke
gennemfører en uddannelse eller finder arbejde, og som
derfor let marginaliseres i et samfund, der stiller stadig
større krav til faglige, sociale og personlige
færdigheder. Desværre rettes indsatsen kun mod den
enkelte, hvor det er mindst lige så nødvendigt at
øge rummeligheden i samfundet, på arbejdspladserne og
på uddannelsesstederne.
Det er positivt, at lovforslaget - foreløbig
midlertidigt - øger loftet for godtgørelse til
dækning af udgifter ved deltagelse i vejlednings- og
opkvalificeringsforløb fra 1.000 kr. til 1.500 kr.
Enhedslisten havde imidlertid gerne set reglerne ændret,
så det sikres, at reelle transportudgifter dækkes fuldt
ud.
Enhedslisten støtter den udvidede adgang til
læse-, skrive- og regnekurser og til skrive/læsetest.
Til gengæld tager vi afstand fra, at manglende deltagelse i
testene kan sanktioneres med fradrag i kontanthjælpen eller
dagpengene. Der er ikke brug for flere »tilbud, man ikke kan
sige nej til« i lovgivningen om
beskæftigelsesindsatsen. Tværtimod er der allerede alt
for megen pisk og umyndiggørelse og for lidt motivering og
vejledning. Enhedslisten deler de holdninger, der fremføres
i Rådet for Socialt Udsattes og Danske
Handicaporganisationers høringssvar: Nemlig, at
særligt udsatte grupper af unges rammes ekstrahårdt af
lovgivningens sanktionsmuligheder, fordi de har sværest ved
at kommunikere med systemet og fungere på dettes
præmisser. Sanktionerne medvirker blot til yderligere
marginalisering - og er i skærende modstrid med lovgivningens
erklærede målsætninger.
En del af lovforslagets »strakstilbud« til unge
under 20 år handler om at sende unge i aktivering og
virksomhedspraktik senest efter 4 ugers ledighed. Desværre
fremgår det ikke af lovforslaget, hvordan man vil sikre, at
de unge først og fremmest modtager uddannelse eller
ordinære job i stedet for aktivering. Lige så lidt
fremgår det, hvordan man sikrer, at aktiveringen er relevant
og ikke ender i tvangsaktivering og genindførelse af
»dum i arbejde«. Lovforslaget sikrer ikke, at
virksomhedspraktik ikke fortrænger ordinære job, og at
aktiveringsprojekter ikke fungerer konkurrenceforvridende. Sporene
fra fortiden skræmmer.
På den baggrund vil Enhedslisten stemme imod
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger.
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 21 ændres »to
steder« til: »tre steder«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion. I den gældende § 98
b, stk. 1, står der tre steder »6 måneder«
og ikke kun to steder. For at blive ansat som vikar i jobrotation
skal således både dagpegemodtagere, kontant- og
starthjælpsmodtagere og introduktionsydelsesmodtagere have
været ledige i mindst 6 måneder. De 6 måneder
foreslås for alle grupperne ændret til 3
måneder.
Jens Vibjerg V
Peter Juel Jensen V Louise Schack Elholm V
Ulla Tørnæs V Bent Bøgsted DF
Colette L. Brix DF Helle Sjelle KF fmd. Rasmus Jarlov KF
Anders Samuelsen LA Torben Hansen S
Anne-Marie Meldgaard S Lone Møller S
Leif Lahn Jensen S nfmd. Eigil Andersen SF
Kamal Qureshi SF Morten Østergaard RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 151
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |