Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 28. april 2010
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1.
behandling den 6. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 27. januar 2010 dette
udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 95. Den 17. marts
2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Rejsearbejdere.dk.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse.
Deputationer
Endvidere har Rejsearbejdere.dk mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservatives Folkepartis medlemmer
af udvalget finder det vigtigt at fremhæve
beskæftigelsesministerens bemærkninger til
høringssvarene vedrørende cabotagekørsel. Det
fremgår således af høringsnotatets side 10, at
cabotagekørsel også er omfattet af anmeldelsespligten
til RUT. Men det vil være op til
beskæftigelsesministeren - efter samråd med
arbejdsmarkedets parter - at beslutte, hvorvidt f.eks. visse
situationer af cabotagekørsel skal undtages fra
anmeldelsespligten, jf. bemyndigelsesbestemmelsen i § 7 b,
stk. 2.
Enhedslistens medlem af udvalget konstaterer, at RUT blev
præsenteret som løsningen på kampen mod social
dumping af forligspartierne. Men allerede i efteråret 2008
stod det klart, efter indberetninger fra fagforeningerne i
byggefagene, at loven var hullet som en si. Pr. 1. januar 2010
havde blot 714 firmaer ladet sig registrere, hvilket vurderes til
at være under 15 pct. af de udenlandske udstationerende
firmaer.
EL støtter selvfølgelig lovforslagets
opstramninger, men der er grund til at slå fast, at det er
for lidt, og det er for løst. Fagbevægelsens brug af
registeret er stadig underlagt begrænsninger, og der skal
betales for brugen. Forhøjelsen af bødeniveauet for
brud på loven fra 5.000 til 10.000 kr. er alt for lidt.
For EL er det uforståeligt, at S og SF's iver for at
fremstå som regeringsalternativ ikke indeholder et bud
på en lov mod social dumping i stedet for denne evindelige
dækken sig ind bag »forligspartierne bag
østaftalen«, hvor de øvrige forligspartier
dybest set ikke er så kede af de angreb på
fagbevægelsen, der finder sted.
EL ønsker en egentlig lov mod social dumping, hvilket
fremgår af de beslutningsforslag, EL har stillet i
såvel foråret som efteråret 2008. En sådan
lov bør bl.a. indeholde regler for:
- Solidaransvar -
eller det, der i overenskomstforhandlingerne blev kaldt
kædeansvar - hvor hovedentreprenører hæfter for
underentreprenører. Noget sådant findes allerede inden
for byggefagene i en række EU-lande og i Norge, der på
dette spørgsmål via EØS-samarbejdet er
underlagt EU's regler.
- Et
hvervgiveransvar.
- Ændring af
skattereglerne, der i dag favoriserer udenlandsk arbejdskraft, idet
diætreglerne fungerer som statsfinansieret
løntrykkeri.
- Sikring af
fagbevægelsens konfliktret, der er blevet undermineret af
Lavaldommen og andre domme fra EF-Domstolen.
- Øget
bødestraf for brud på lovgivningen om registrering -
herunder mulighed for at fratage virksomhedsejere retten til at
drive erhverv i Danmark. Kendsgerningen er jo, at på trods af
fagretslige domme undlader udenlandske virksomheder at betale de
bøder, de er blevet idømt. Vi taler om flercifrede
millionbeløb.
- Fri adgang for
fagbevægelsen til alle registeroplysninger og skiltning
på arbejdspladser om bygherre, deltagende firmaer og deres
momsnumre og adgang til lønoplysninger m.v.
- Øgede
ressourcer til Arbejdstilsynet, SKAT og politiet -
øremærket til bekæmpelse af social dumping. Det
er betegnende, at lovforslaget, der skal skærpe lovgivningen,
i alt vurderes at koste 3 mio. kr. om året, hvoraf 1,2 mio.
kr. - eller knap tre årsværk - tilføres
Arbejdstilsynet, der skal have det primære tilsyn med lovens
overholdelse.
- Udenlandske
firmaer, der opererer i Danmark, skal ligesom danske firmaer
indbetale til Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Et mindretal i udvalget (DF) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder ikke, at RUT
vil leve op til forventningerne om at stoppe udenlandske
virksomheders løndumping.
Da RUT blev indført i 2008, var forventningerne fra
forligspartierne, at løndumping dermed ville stoppe. Det har
vist sig ikke at være tilfældet. Kun ca. 15 pct. af
virksomhederne tilmeldte sig RUT, når de udførte
tjenesteydelser i Danmark. Dengang stemte DF nej, da vi ikke
forventede, at det ville virke.
Nu sker der så en opstramning, der efter DF's mening
heller ikke vil løse problemerne med
løndumping.
Tilsyneladende mener forligspartierne, at der ikke kan
gøres mere uden at overtræde EU-reglerne. DF mener, at
der ikke skal være udenlandske virksomheder, der kan
påbegynde et arbejde i Danmark, uden at de på
forhånd kan dokumentere ordnede arbejds- og lønforhold
efter dansk standard. Desuden bør det være
sådan, at arbejdere fra EU, som selv søger arbejde i
Danmark, skal have en forudgående aftale med en dansk
arbejdsgiver, før de kommer til Danmark.
DF erkender dog, at der trods alt er tale om opstramninger,
men der er ikke tale om, at problemerne med løndumping vil
blive løst. Der er ganske vist tale om, at der sker en
tilmelding til RUT, men der er ingen garanti for, at udenlandske
tjenesteydelser lever op til ordnede lønforhold, hvis
lønnen udbetales i deres hjemland.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 1,
ændres »§ 7 a, stk. 1 og 3-7« til:
»§ 7 a, stk. 1 og 3-6«.
[Lovteknisk korrektion]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 3 foreslåede § 1, stk. 3, ændres »§
7 a, stk. 2-7« til: »§ 7 a, stk. 2-6«.
[Lovteknisk korrektion]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 10 foreslåede § 10 b udgår », der meddeles
efter forskrifterne«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 2 ændres »§ 7 d
samt § 10 a, stk. 1, nr. 2-4« til: »§ 7 d,
§ 10 a, stk. 1, nr. 2-4, og § 10 a, stk. 2«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Der er tale om rene lovtekniske
konsekvensændringer.
Jens Vibjerg V
Peter Juel Jensen V Louise Schack Elholm V
Ulla Tørnæs V Bent Bøgsted DF
Colette L. Brix DF Helle Sjelle KF fmd. Rasmus Jarlov KF
Anders Samuelsen LA Torben Hansen S
Anne-Marie Meldgaard S Lone Møller S
Leif Lahn Jensen S nfmd. Eigil Andersen SF
Karsten Hønge SF Morten Østergaard RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 157
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Henvendelse af 21/3-10 fra
Rejsearbejdere.dk |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 157
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/3-10 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |