Fremsat den 17. marts 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere
(Udvidelse af anmeldelsespligten for
udenlandske tjenesteydere samt pligt for hvervgiver til at medvirke
til at sikre, at der sker anmeldelse til RUT)
§ 1
I lov om udstationering af lønmodtagere,
jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 21. juli 2006, som
ændret ved lov nr. 263 af 23. april 2008 og lov nr. 1394 af
27. december 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
Lovens titel indsættes efter
»lønmodtagere«: »m.v.«
2. § 1, stk. 1, affattes
således:
»§§ 2-6
a, § 7 a, stk. 1 og 3-7, samt §§ 7
b-7 e finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder i
forbindelse med levering af tjenesteydelser udstationerer
lønmodtagere til Danmark.«
3. I
§ 1 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 7 a, stk. 2-7, og §§ 7 b-7 e finder
anvendelse i situationer, hvor en tjenesteydelse leveres ved
udførelse af arbejde i Danmark af en udenlandsk
selvstændig virksomhed, som ikke udstationerer
lønmodtagere til Danmark.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4. §§ 5 a-5 c ophæves.
5.
Efter § 7 indsættes:
»Kapitel 3 a
Registret for Udenlandske
Tjenesteydere (RUT)
§ 7
a. En udenlandsk virksomhed, der udstationerer
lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelser, skal anmelde følgende oplysninger til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:
1) Virksomhedens
navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
2) Dato for
påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for
levering af tjenesteydelsen.
4) Kontaktperson
for virksomheden. Kontaktpersonen skal udpeges af virksomheden
blandt de personer, der arbejder i Danmark i forbindelse med
levering af tjenesteydelsen.
5) Virksomhedens
branchekode.
6) Identiteten af
lønmodtagere, som virksomheden udstationerer, og
udstationeringsperiodens varighed.
Stk. 2. En
udenlandsk virksomhed, der ved udførelse af arbejde i
Danmark leverer tjenesteydelser uden at udstationere
lønmodtagere til Danmark, skal anmelde følgende
oplysninger til registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:
1) Virksomhedens
navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
2) Dato for
påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for
levering af tjenesteydelsen.
4) Virksomhedens
branchekode.
Stk. 3. Anmeldelse
efter stk. 1 og 2 skal ske efter lov om fremgangsmåden
ved anmeldelse m.v. af visse oplysninger hos Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen.
Stk. 4.
Oplysninger, der er anmeldt efter stk. 1 og 2, kan alene
anvendes til
1) danske
myndigheders kontrol af, om virksomheder overholder lovgivningen i
forbindelse med arbejde i Danmark, og
2) statistik om
udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere.
Stk. 5.
Oplysningerne efter stk. 1 og 2 skal anmeldes senest samtidig
med, at leveringen af tjenesteydelsen i Danmark påbegyndes.
Ændringer vedrørende oplysningerne skal anmeldes
senest 8 dage efter ændringen.
Stk. 6. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om anmeldelse af
oplysninger efter stk. 1-5, herunder om, hvilke forhold
anmeldere kan eller skal registrere i styrelsens it-system, samt
brugen af dette system.
§ 7
b. En virksomhed skal ikke foretage anmeldelse efter
§ 7 a, hvis
1) levering af
tjenesteydelsen ikke varer over 8 dage,
2) levering af
tjenesteydelsen sker som led i levering af et teknisk anlæg
eller en teknisk installation og
3) den
udstationerede lønmodtager eller den selvstændige
virksomhed, jf. § 7 a, stk. 2, har til opgave og er
specialiseret i eller kvalificeret til at montere, installere,
efterse, reparere eller informere om et teknisk anlæg eller
en teknisk installation i Danmark.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om at
visse kortvarige leveringer af tjenesteydelser undtages fra
anmeldelsespligten efter § 7 a.
§ 7
c. Der kan gives offentlig adgang til de oplysninger, der er
nævnt i § 7 a, stk. 1, nr. 1, 3, 4 og 5, og
stk. 2, nr. 1, 3 og 4. Der kan endvidere gives offentlig
adgang til oplysninger om, hvorvidt virksomheden har
igangværende aktiviteter i Danmark.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling for
oplysninger, der videregives efter stk. 1. I det omfang
oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for
oplysningerne og videregivelse heraf ske i overensstemmelse med
reglerne i lov om Det Centrale Virksomhedsregister.
§ 7
d. Tjenesteyderen har pligt til senest samtidig med levering
af tjenesteydelsen påbegyndes at give dokumentation til
hvervgiver for, at anmeldelse er foretaget, jf. § 7 a
stk. 1 og 2, hvis tjenesteydelsen angår bygge- og
anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og gartneri.
Stk. 2. En
hvervgiver, der modtager en tjenesteydelse fra en
anmeldelsespligtig virksomhed indenfor de i stk. 1
nævnte brancher, skal senest 3 dage efter, at levering af
tjenesteydelsen er påbegyndt, rette henvendelse til
Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har modtaget
dokumentation for, at virksomheden har foretaget anmeldelse til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, eller hvis oplysninger om sted for
levering af tjenesteydelsen eller dato for påbegyndelse og
afslutning af tjenesteydelsen er mangelfulde eller forkerte.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
pligten for tjenesteydere og hvervgivere, jf. stk. 1 og 2
udvides til at omfatte andre brancher end de i stk. 1
nævnte.
§ 7
e. Tilsynet med overholdelsen af anmeldelsespligten efter
§ 7 a varetages af Arbejdstilsynet.
Stk. 2. Enhver
tjenesteyder, der er pålagt anmeldelsespligt efter denne lov,
samt dennes kontaktperson, jf. § 7 a, stk. 1, nr. 4,
skal efter anmodning give Arbejdstilsynet oplysninger, der kan
tjene til at identificere virksomheden, udstationerede
lønmodtagere og arbejdssted, jf. § 7 a,
stk. 1 og 2.
Stk. 3. Enhver, der
udfører arbejde i Danmark, skal efter anmodning fra
Arbejdstilsynet oplyse eget navn og navnet på den virksomhed,
den pågældende udfører arbejde for, til brug for
Arbejdstilsynets tilsyn med udenlandske virksomheders overholdelse
af anmeldelsespligten efter § 7 a stk. 1.«
6. I
§ 8, stk. 1,
ændres »Arbejdsmarkedsstyrelsen« til:
»Arbejdstilsynet«.
7. I
§ 8, stk. 2,
ændres »Styrelsen« til:
»Arbejdstilsynet«, og
»Arbejdsmarkedsstyrelsen« til:
»Arbejdstilsynet«.
8. Overskriften til kapitel 6 affattes
således:
»Straffebestemmelser«
9. § 10 affattes således:
»§ 10. Med bøde
straffes den arbejdsgiver, der trods påkrav uden rimelig
grund undlader at yde ferie og betaling herfor efter
§ 6.«
10.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10
a. Med bøde straffes den der:
1) Undlader
rettidigt at anmelde oplysninger eller afgiver urigtige eller
mangelfulde oplysninger efter § 7 a, stk. 1.
2) Undlader
rettidigt at anmelde oplysninger eller afgiver urigtige eller
mangelfulde oplysninger efter § 7 a, stk. 2.
3) Undlader at give
dokumentation til hvervgiver i henhold til § 7 d,
stk. 1.
4) Undlader at
rette henvendelse til Arbejdstilsynet i henhold til § 7
d, stk. 2.
Stk. 2.
Overtrædelser efter § 10 a, stk. 1, nr. 3 og 4
straffes dog ikke, såfremt der er sket korrekt anmeldelse
efter § 7 a.
Stk. 3. Ved straffens
udmåling efter stk. 1 betragtes det som en
skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller hvis
der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet
opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre.
§ 10
b. I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan
der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne, der meddeles efter forskrifterne.
§ 10
c. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. juni 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af udstationeringslovens § 1,
stk. 3, § 7 a, stk. 2, § 7 d samt
§ 10 a, stk. 1, nr. 2-4, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 3, 5 og 10.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | |
Almindelige
bemærkninger |
| | | |
INDHOLDSFORTEGNELSE |
| | | |
1 | Indledning og baggrund |
2 | Lovforslagets indhold |
| 2.1 | Gældende ret |
| 2.2 | Hovedelementer i lovforslaget |
| | 2.2.1 | Anmeldelsespligt for selvstændige
virksomheder, som ikke udstationerer lønmodtagere |
| | 2.2.2 | Dokumentation til hvervgiver for, at
tjenesteyder har anmeldt til RUT og hvervgivers
anmeldelsespligt |
| | 2.2.3 | Skærpede krav til oplysninger om
kontaktperson |
| | 2.2.4 | Udvidet offentlig adgang til oplysninger
fra RUT |
| | 2.2.5 | Skærpelse af strafbestemmelsen |
| | 2.2.6 | Arbejdstilsynet fører tilsyn med
overholdelse af anmeldelsespligten |
3 | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4 | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5 | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6 | Miljømæssige
konsekvenser |
7 | Forholdet til EU-retten |
8 | Høring |
9 | Sammenfattende skema |
| | | |
1. Indledning og baggrund
Pr. 1. maj 2008 blev der indført en pligt for
udenlandske tjenesteydere, som udstationerer lønmodtagere
til Danmark, til at anmelde en række oplysninger til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvor der samtidig blev etableret et
register over udenlandske virksomheder og udstationerede
lønmodtagere i Danmark (herefter RUT).
Lovforslaget har til formål at skærpe
anmeldelsespligten i forbindelse med levering af tjenesteydelser
til Danmark for dermed at sikre en bedre efterlevelse og
håndhævelse af de danske regler, som gælder i
forbindelse med udstationering og levering af tjenesteydelser til
en modtager i Danmark. Det skal samtidig sikres, at myndigheder og
arbejdsmarkedets parter får bedre mulighed for at kunne komme
i kontakt med udenlandske tjenesteydere.
De hidtidige erfaringer med den lovpligtige anmeldelse til RUT
tyder på, at de gældende regler ikke virker godt nok,
idet en række udenlandske tjenesteydere ikke sender den
lovpligtige anmeldelse til RUT. Pr. 1. januar 2010 har i alt 714
virksomheder sendt anmeldelse til RUT, heraf nogle mere end
én anmeldelse, siden anmeldelsespligten trådte i kraft
d. 1. maj 2008. Selv om antallet af udenlandske virksomheder i
Danmark må formodes at være faldet på grund af
krisen og afmatningen i bygge- og anlægsbranchen, er der ikke
grund til at betvivle, at det registrerede antal ligger under det
reelle antal. Dermed giver registeret ikke et retvisende billede af
omfanget af udstationerede lønmodtagere i Danmark, og det
indeholder ikke de nødvendige oplysninger og datagrundlag
til brug for myndighedernes kontrol og håndhævelse af
gældende lovgivning eller til brug for arbejdsmarkedets
parters rolle med at sikre rimelige løn- og
arbejdsvilkår på det danske arbejdsmarked.
Forslaget er en udmøntning af aftalen af 3. december
2009 mellem regeringen, Venstre, Konservative, Socialdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om styrkelse af
Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Det fremgår af aftalen, at partierne har konstateret, at
der stadig er udfordringer i relation til udenlandske virksomheder,
der udstationer lønmodtagere i Danmark. For disse
virksomheder blev der med virkning fra 1. maj 2008 indført
en pligt til at meddele sig til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med
henblik på registrering i RUT. Baggrunden for etableringen af
RUT er, at et stigende antal udstationerede lønmodtagere i
Danmark gør det påkrævet at have et bedre
overblik over udstationerende virksomheder og udstationerede
lønmodtagere i Danmark med henblik på at kunne
kontrollere overholdelsen af fx arbejdsmiljølovgivningen og
skattelovgivningen samt for at give arbejdsmarkedets parter bedre
muligheder for at varetage deres interesser.
Ifølge aftalen skal en bedre håndhævelse af
pligten til at sende anmeldelse til RUT imødegå disse
udfordringer og varetage hensynet til, at gældende regler og
spilleregler på det danske arbejdsmarked overholdes. I den
forbindelse bør myndighederne og arbejdsmarkedets parter
have bedre mulighed for at komme i kontakt med den udenlandske
tjenesteyder. Endvidere skal der af hensyn til
arbejdsmiljøet iværksættes initiativer til at
forbedre kontrollen med de udenlandske selvstændige
virksomheder, som ikke udstationerer lønmodtagere, men som
leverer tjenesteydelser til en modtager i Danmark (i den politiske
aftale af 3. december 2009 omtalt som
»enkeltmandsvirksomheder«).
På den baggrund er partierne enige om følgende
nye initiativer, som er indeholdt i nærværende
lovforslag:
- Udenlandske
virksomheder uden ansatte (enkeltmandsvirksomheder) bliver
underlagt en anmeldelsespligt til RUT.
- En pligt for
hvervgiveren til at sikre, at den udenlandske tjenesteyder har
sendt oplysninger til RUT.
- Skærpede
krav til oplysninger om kontaktperson.
- Fordobling af
bødeniveauet.
- Arbejdstilsynet
får ansvar for at håndhæve udenlandske
tjenesteyderes anmeldelsespligt til RUT.
Det er forudsat i aftalen, at der skal kunne gives offentlig
adgang til oplysninger om sted for levering af tjenesteydelsen fx
til arbejdsmarkedets parter, såfremt Kommissionen finder, at
en sådan offentlig adgang ligger inden for rammerne af
EU-retten. På baggrund af en forespørgsel fra
Beskæftigelsesministeriet har Kommissionen tilkendegivet, at
sådanne oplysninger kan videregives.
For så vidt angår bødeniveauet er det i den
politiske aftale af 3. december 2009 klart tilkendegivet, at
partierne bag aftalen ønsker en fordobling af det
nuværende bødeniveau for overtrædelse af
anmeldelsespligten til RUT, således at bødeniveauet i
normaltilfælde bør være 10.000 kr. i
modsætning til det nugældende niveau på 5.000 kr.
Skærpelsen af bødeniveauet er i aftalen begrundet i,
at anmeldelsespligten til RUT bl.a. tjener til skattemæssige
kontrolformål og til at give Arbejdstilsynet bedre mulighed
for at kontrollere overholdelsen af
arbejdsmiljølovgivningen. Arbejdstilsynets tilsyn med
udenlandske virksomheder har vist, at der kan være problemer
med arbejdsmiljøet på udenlandske virksomheder, og
udenlandsk arbejdskraft er et prioriteret indsatsområde for
Arbejdstilsynet. Af hensyn til Arbejdstilsynets muligheder for at
tilrettelægge sit arbejde og forvalte sine ressourcer bedst
muligt, er det væsentligt, at der sker anmeldelse til RUT,
samt at oplysningerne i anmeldelsen er korrekte. Derfor finder
partierne bag den politiske aftale det nødvendigt at
skærpe bødeniveauet, således at bøden for
manglende overholdelse af anmeldelsespligten og hvervgiverpligten i
normaltilfælde bør være 10.000 kr.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Pr. 1. maj 2008 blev der med ændringen af
udstationeringslovens § 5 a, jf. lov nr. 263 af 23. april
2008, indført en pligt for udenlandske tjenesteydere, som
udstationerer lønmodtagere til Danmark, til at anmelde en
række oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvor
der samtidig blev etableret et register over udenlandske
virksomheder, der i forbindelse med levering af tjenesteydelser
udstationerer lønmodtagere i Danmark (RUT).
Anmeldelsespligten og etableringen af RUT blev indført for
at sikre et forbedret datagrundlag for myndighederne med henblik
på, at myndighederne kan føre et mere effektivt og
målrettet tilsyn med, om også udenlandske virksomheder
og deres ansatte overholder f.eks. arbejdsmiljølovgivningen
og skatte- og afgiftslovgivningen. Derudover blev RUT etableret for
at visse af oplysningerne kan offentliggøres og gøres
tilgængelige for blandt andet arbejdsmarkedets parter for
dermed at tilgodese deres muligheder for at sikre de udstationerede
lønmodtagere løn- og arbejdsvilkår svarende til
niveauet i Danmark.
Efter de gældende regler skal en udenlandsk virksomhed,
som udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med
levering af tjenesteydelser, indberette oplysninger om den
anmeldelsespligtige virksomheds navn og forretningsadresse mv.,
dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen, sted
for levering af tjenesteydelsen, kontaktperson for den
anmeldelsespligtige virksomhed i Danmark, virksomhedens
branchekode, samt identiteten af den eller de lønmodtagere,
som virksomheden udstationerer og varigheden af den enkelte
lønmodtagers udstationeringsperiode, jf. lovens
§ 5 a, stk. 1. De anmeldte oplysninger danner et
fælles datagrundlag og indgår i RUT i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Myndighederne kan indhente og bruge
oplysningerne i registeret til at føre kontrol med, at
også udenlandske virksomheder overholder den danske
lovgivning i forbindelse med udstationering af lønmodtagere,
og særligt skattemyndighederne og Arbejdstilsynet har brug
for oplysningerne i RUT i forbindelse med skattemæssig
kontrol og kontrol med overholdelsen af
arbejdsmiljølovgivningen. Efter de gældende regler kan
arbejdsmarkedets parter på lige fod med andre private
indhente de oplysninger fra RUT, der følger af
§ 10 i bekendtgørelse nr. 301 af 6. april 2009 om
Register over Udenlandske Tjenesteydere (RUT-registret), jf.
§ 5 c, stk. 1, i den gældende lov (indsat ved
ændringslov nr. 263 af 23. april 2008) med henblik på
at sikre rimelige løn- og arbejdsvilkår på det
danske arbejdsmarked. De oplysninger, som bl.a. arbejdsmarkedets
parter kan indhente, omfatter den udenlandske virksomheds navn og
adresse, virksomhedens teleoplysninger, kontaktpersonen for
virksomheden i Danmark, virksomhedens branchekode, samt oplysning
om hvorvidt virksomheden har aktiviteter i Danmark.
Selvstændige virksomheder, som ikke udstationerer
lønmodtagere (de som i den politiske aftale af 3. december
2009 omtales som »enkeltmandsvirksomheder«), skal efter
den gældende lovgivning hverken sende oplysninger til RUT,
idet de ikke udstationerer ansatte, eller lade sig momsregistrere,
medmindre de leverer tjenesteydelser til ikke-erhvervsdrivende.
Dette efterlader både SKAT og Arbejdstilsynet med nogle
problemer i forhold til at kontrollere overholdelsen af henholdsvis
skatte- og afgiftslovgivningen og arbejdsmiljølovgivningen
for denne gruppe af virksomheder. Det betyder, at danske
myndigheder ikke kan få indblik i, hvilke udenlandske
selvstændige virksomheder, som har aktiviteter i Danmark. Det
betyder også, at arbejdsmarkedets parter ikke har mulighed
for at undersøge om de pågældende virksomheder
reelt er selvstændige, eller om der er tale om
lønmodtagere.
Efter de gældende regler er det alene den udenlandske
tjenesteyder, som udstationerer ansatte, som har pligt til at
anmelde oplysninger til RUT, hvorimod hvervgiveren i Danmark ikke
har pligt til at sikre sig, at der er foretaget den
nødvendige anmeldelse af oplysninger til RUT. Der er
således ikke i dag noget incitament for hvervgiver til at
sikre sig, at den udenlandske tjenesteyder har foretaget anmeldelse
til RUT. Hvervgiver bidrager derfor ikke til at understøtte
anmeldelsespligten, hvilket kan være medvirkende til, at
indførelsen af anmeldelsespligten i 2008 til RUT ikke har
haft tilstrækkelig gennemslagskraft.
For så vidt angår oplysninger vedrørende
kontaktpersonen, er det efter de gældende regler ikke
nærmere præciseret, hvem der kan være
kontaktperson for den anmeldelsespligtige virksomhed fx om personen
skal være tilknyttet den udstationerende virksomhed og
være udpeget blandt de personer, som arbejder i Danmark i
forbindelse med levering af tjenesteydelsen. De manglende krav til
hvem, der kan være kontaktperson, har vist sig at
vanskeliggøre fx Arbejdstilsynets og arbejdsmarkedets
parters mulighed for at komme i kontakt med den udenlandske
virksomhed. Det har ofte vist sig vanskeligt at komme i kontakt med
den udenlandske tjenesteyder i Danmark, og det har ikke været
et alternativ at rette henvendelse til virksomhedens
hovedsæde, idet den udenlandske virksomhed ofte ikke har et
reelt hovedsæde med aktiviteter og personale i hjemlandet men
fx alene en postboks adresse. Endvidere har arbejdsmarkedets parter
erfaret, at udenlandske tjenesteyderes henvisning til en dansk
advokat som kontaktperson ikke er tilstrækkeligt til at
få de nødvendige oplysninger om
udstationeringen.
Ved ændringen af udstationeringsloven i 2008 blev det i
loven fastsat, at overtrædelse af anmeldelsespligten kunne
straffes med bøde, jf. lovens § 10.
Sanktionsbestemmelsen i loven foreskriver ikke særlige
procedurer og angiver ikke noget niveau for bødens
størrelse.
I forbindelse med indsættelsen af den tidligere
bestemmelse i skattekontrollovens § 7 E ved lov nr. 408
af 8. maj 2006 om hvervgiverens pligt til at indberette en
række oplysninger, der svarer til dem, som udenlandske
virksomheder i dag skal sende til RUT, angav man i
lovbemærkningerne et vejledende bødeniveau i
normaltilfælde på 5.000 kr. for
førstegangsforseelser, mens det i gentagelsestilfælde
blev fordoblet. Samtidig blev det angivet, at skærpende eller
formildende omstændigheder kunne føre til fravigelse
af dette udgangspunkt. På baggrund af bestemmelsens
forhistorie og bødeniveauet efter tidligere, lignende
bestemmelser i skattekontrolloven har
Beskæftigelsesministeriet efter høring af blandt andet
Justitsministeriet antaget, at der vil blive taget udgangspunkt i
et niveau på 5.000 kr. i normaltilfælde for manglende
anmeldelse til RUT. Politiet har i hvert fald i ét
tilfælde anvendt bødeforlæg på 5.000
kr.
Efter de gældende regler er der ikke en specifik
myndighed, som har hovedansvaret for at kontrollere og
håndhæve, at udenlandske tjenesteydere har anmeldt
oplysninger til RUT, idet Erhvervs- og Selskabsstyrelsens rolle
udelukkende er at modtage anmeldelse og registrere de modtagne data
m.v. Det manglende myndighedsansvar for at kontrollere og
håndhæve, at udenlandske tjenesteydere har anmeldt
oplysninger til RUT, har vist sig at være
uhensigtsmæssigt i forhold til at sikre efterlevelsen af
anmeldelsespligten efter udstationeringsloven.
Efter de gældende regler, jf. lovens § 5 b, er
visse kortvarige udstationeringer undtaget fra anmeldelsespligten,
hvis der er tale om montering, installation m.v. (den
såkaldte montørregel). Der er imidlertid ikke hjemmel
til at undtage yderligere udstationeringssituationer fra kravet om
anmeldelse.
2.2. Hovedelementer i
lovforslaget
Der foreslås en række udvidelser af pligten til at
anmelde oplysninger til RUT, således at udenlandske
tjenesteydere i højere grad efterlever og gør brug af
registeret og anmelder de nødvendige oplysninger om deres
aktiviteter i Danmark. Anmeldelsespligten til RUT og de
foreslåede udvidelser har et skattemæssigt
kontrolformål og vil desuden forbedre Arbejdstilsynets
mulighed for at kontrollere overholdelsen af
arbejdsmiljølovgivningen. Af hensyn til myndighedernes
mulighed for at tilrettelægge deres arbejde og forvalte deres
ressourcer bedst muligt, er det væsentligt, at udenlandske
tjenesteydere, der leverer tjenesteydelser i Danmark, efterlever
anmeldelsespligten til RUT og foretager rettidig og korrekt
anmeldelse af en række oplysninger til RUT, således at
myndighederne har de præcise oplysninger til at kunne
foretage kontrolbesøg. Samtidig forbedres arbejdsmarkedets
parters muligheder for at sikre de udstationerede
lønmodtagere løn- og arbejdsvilkår svarende til
niveauet i Danmark samt at undersøge, om tjenesteydere uden
udstationerede lønmodtagere reelt er
selvstændige.
Formålet med indsamlingen af oplysningerne er som hidtil
at sikre et datagrundlag for myndighederne med henblik på, at
myndighederne kan føre et effektivt og målrettet
tilsyn med, om udenlandske virksomheder og deres ansatte overholder
lovgivningen, som finder anvendelse i forbindelse med
udstationering, fx arbejdsmiljølovgivningen og skatte- og
afgiftslovgivningen, og at føre statistik om udenlandske
virksomheder og udstationerede lønmodtagere, jf. forslaget
til § 7 a, stk. 4, der er en uændret
videreførelse af udstationeringslovens § 5 a,
stk. 3. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne
til lov nr. 263 af 23. april 2008 om ændring af lov om
udstationering af lønmodtagere (Lovforslag nr. L 70
Folketingssamlingen 2007-08 2. samling).
2.2.1. Anmeldelsespligt for
selvstændige virksomheder, som ikke udstationerer
lønmodtagere
Det foreslås at udvide lovens anvendelsesområde
til også at indeholde bestemmelser om anmeldelsespligt til
RUT for selvstændige virksomheder, som ikke udstationerer
lønmodtagere for dermed at give myndighederne mulighed for
at kontrollere overholdelsen af fx arbejdsmiljølovgivningen
og skatte- og afgiftslovgivningen overfor den gruppe af udenlandske
virksomheder, som udfører aktiviteter i Danmark.
Ordningen vil blive integreret i RUT. Anmeldelsespligten,
herunder vedr. arbejdssted, vil føre til en reel
ligestilling med danske virksomheder, i forhold til hvilke
Arbejdstilsynet på andet grundlag (CVR, nem mulighed for at
rette henvendelse) har adgang til de relevante oplysninger.
En on-line version af RUT er under udarbejdelse, og der skal i
udviklingen af denne løsning tages højde for, at
anmeldelsespligten for såvel selvstændige virksomheder
som andre udenlandske virksomheder er så enkel at efterleve
som muligt. Der skal således sikres størst mulig
sammenhæng mellem anmeldelsespligten i RUT og eventuelt andre
anmeldelses-/registreringspligter, som den udenlandske virksomhed
mødes med i forbindelse med sine opgaver i Danmark med
henblik på, at dobbeltregistrering så vidt muligt
undgås.
Udover udvidelsen af anmeldelsespligten til også at
omfatte selvstændige virksomheder, som ikke udstationerer
lønmodtagere, men som udfører aktiviteter i Danmark,
foreslås ingen ændringer vedr. selve RUT. Det er
således fortsat Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der er
dataansvarlig for registret, og anmeldelse, registrering,
samkøring og opbevaring af oplysninger sker efter lov om
fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse oplysninger til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (fremgangsmådeloven), jf. lov
nr. 571 af 6. juni 2007 med senere ændringer.
2.2.2. Dokumentation til hvervgiver for,
at tjenesteyder har anmeldt til RUT og hvervgivers
anmeldelsespligt
Det foreslås at indføre en pligt for
tjenesteyderen til senest samtidig med levering af tjenesteydelsen
påbegyndes at give hvervgiver dokumentation for, at der er
foretaget en anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Samtidig foreslås en pligt for hvervgiver til senest 3 dage
efter, at levering af tjenesteydelsen er påbegyndt, at rette
henvendelse til Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har
modtaget dokumentation for, at virksomheden har foretaget
anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, eller hvis
oplysninger om sted for levering af tjenesteydelsen eller dato for
påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen er mangelfulde
eller forkerte. Baggrunden for forslagene er, at udbredelsen af
kendskabet til RUT overfor udenlandske tjenesteydere har vist sig
vanskelig på trods af diverse informationskampagner. En pligt
for tjenesteyderen til at give hvervgiveren dokumentation for, at
anmeldelse til RUT er foretaget, skal medvirke til at sikre, at
hvervgiveren bliver opmærksom på, om tjenesteyderen
overholder anmeldelsespligten, herunder om oplysninger om sted for
levering af tjenesteydelser eller dato for påbegyndelse og
afslutning af tjenesteydelsen er korrekte.
Pligten for hvervgiver til at rette henvendelse til
Arbejdstilsynet indtræder 3 dage efter, at levering af
tjenesteydelsen er påbegyndt. Dette begrundes i, at
hvervgiver kan nå at kontakte tjenesteyderen, som herefter
får mulighed for at give hvervgiver dokumentation for
anmeldelsen eller foranledige, at der sker en anmeldelse til RUT.
Det giver endvidere tjenesteyderen mulighed for at berigtige
forkerte eller mangelfulde oplysninger om arbejdssted og
tjenesteydelsens varighed.
Arbejdstilsynet vil ved henvendelse fra hvervgiver kunne
kontrollere, om tjenesteyderen har foretaget anmeldelse i RUT. Hvis
Arbejdstilsynet kan konstatere, at der ikke er sket anmeldelse, vil
Arbejdstilsynet kunne anmelde forholdet til politiet. Samtidig vil
Arbejdstilsynet kunne anmelde forkerte eller mangelfulde
oplysninger til politiet.
Hvervgiveren vil således kunne medvirke til, at der sker
anmeldelse til RUT og bidrage til øget registrering og
dermed overholdelse af udstationeringsloven. Pligten for
hvervgiveren gælder både erhvervsdrivende og
ikke-erhvervsdrivende, som er modtagere af tjenesteydelser.
Hvervgiverpligten vil efter forslaget være begrænset
til levering af tjenesteydelser indenfor bygge- og
anlægsvirksomhed samt landbrug, skovbrug og gartneri. Dette
er begrundet i, at det særligt er inden for disse
områder, der er oplevet problemer med
arbejdsmiljøforholdene samt løn- og
arbejdsvilkår.
Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at udvide
pligten for tjenesteydere og hvervgivere til at omfatte andre
brancher end bygge- og anlægsvirksomhed samt landbrug,
skovbrug og gartneri i tilfælde af, at der konstateres
problemer i andre brancher. Det er forudsat i aftalen, at det sker
i samråd med arbejdsmarkedets parter. Derudover bemyndiges
beskæftigelsesministeren til at undtage visse kortvarige
leveringer af tjenesteydelser fra anmeldelsespligten.
2.2.3. Skærpede krav til
oplysninger om kontaktperson
Det foreslås at præcisere og skærpe kravene
til, hvem der kan være kontaktperson for den
anmeldelsespligtige virksomhed, idet kontaktpersonen fremover skal
være udpeget blandt de personer, som arbejder i Danmark i
forbindelse med levering af tjenesteydelsen. Både
Arbejdstilsynet og arbejdsmarkedets parter har brug for at kunne
komme i kontakt med en person, der reelt repræsenterer
virksomheden i forbindelse med udstationeringen i Danmark.
2.2.4. Udvidet offentlig adgang til
oplysninger fra RUT
Det foreslås, at der skal kunne gives offentlig adgang
til oplysninger om sted for levering af tjenesteydelsen fx til
arbejdsmarkedets parter på samme måde, som der kan
gives offentlig adgang til oplysninger om virksomhedens navn,
forretningsadresse og kontaktoplysninger, kontaktperson samt
virksomhedens branchekode. Forslaget vil bl.a. forbedre
arbejdsmarkedets parters mulighed for at komme i kontakt med den
udenlandske tjenesteyder med henblik på sikring af
løn- og arbejdsvilkår.
2.2.5. Skærpelse af
strafbestemmelsen
Det foreslås at skærpe strafbestemmelsen for
manglende overholdelse af anmeldelsespligten til RUT. Med hensyn
til bødeniveauet er det domstolene, der fastsætter
dette. Politiet/anklagemyndigheden kan indstille et niveau ud fra
bødestørrelsen i sammenlignelige tilfælde/anden
lovgivning. Det er i den politiske aftale af 3. december 2009,
klart tilkendegivet, at man ønsker en fordobling af det
nuværende bødeniveau for overtrædelse af
anmeldelsespligten til RUT, således at bødeniveauet i
normaltilfælde bør være 10.000 kr. Det er i
forslaget præciseret, hvilke forhold der skal lægges
vægt på ved strafudmålingen.
Det foreslås endvidere, at den udenlandske tjenesteyder
kan straffes, såfremt tjenesteyderen undlader at give
hvervgiveren dokumentation for, at tjenesteyderen har anmeldt sig
til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Det foreslås, at hvervgiveren kan straffes,
såfremt hvervgiveren undlader senest 3 dage efter at levering
af tjenesteydelsen er påbegyndt, at rette henvendelse til
Arbejdstilsynet, hvis hvervgiveren ikke har modtaget dokumentation
fra tjenesteyderen om, at der er foretaget korrekt anmeldelse,
eller hvis oplysninger om sted for levering af tjenesteydelsen
eller dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen
er mangelfulde eller forkerte.
Det foreslås dog samtidig, at såfremt en
virksomhed har foretaget anmeldelse til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen efter § 7 a, skal tjenesteyderens
manglende dokumentation til hvervgiver eller hvervgivers manglende
underretning til Arbejdstilsynet ikke straffes. Dette skyldes, at
§ 7 d, stk. 1 og 2, har til formål at motivere
den udenlandske tjenesteyder og hvervgiveren til at sikre
tjenesteyderens anmeldelse i RUT. Når en udenlandsk
tjenesteyder har opfyldt forpligtelserne ved at anmelde sig korrekt
til RUT, er det primære formål opnået. I disse
tilfælde er der ikke grund til at straffe hverken
hvervgiveren eller tjenesteyderen.
2.2.6. Arbejdstilsynet fører
tilsyn med overholdelse af anmeldelsespligten
Det foreslås, at Arbejdstilsynet fremover varetager
tilsynet med tjenesteyders anmeldelsespligt til RUT, jf.
lovforslagets § 7 e, samt at Arbejdstilsynet fremover
varetager opgaven som dansk forbindelseskontor.
Arbejdstilsynet fører tilsyn med
arbejdsmiljølovgivningen. Tilsyn med, om udenlandske
virksomheder, der leverer tjenesteydelser i Danmark, har opfyldt
anmeldepligten, vil ske som led i tilsynsvirksomheden efter
arbejdsmiljøloven. Tilsynet med overholdelsen af
anmeldelsespligten til RUT forudsættes således
gennemført i forbindelse med Arbejdstilsynets øvrige
og almindelige kontrol af arbejdsmiljøet på
virksomheder i Danmark. Når Arbejdstilsynet møder en
udenlandsk virksomhed, der udfører arbejde i Danmark og
dermed kan have pligt til at foretage anmeldelse til RUT,
kontrolleres det, om virksomheden optræder på Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens oversigt over virksomheder, der har foretaget
anmeldelse til RUT. Hvis dette ikke er tilfældet, anmeldes
dette til politiet. Hvis Arbejdstilsynet samtidig kan konstatere,
at virksomheden har udført arbejde i mere end 4 dage, og
ingen hvervgiver har henvendt sig til Arbejdstilsynet
vedrørende tjenesteyderens manglende anmeldelse, underretter
Arbejdstilsynet politiet. Arbejdstilsynet vil konkret vurdere, om
oplysninger fra borgere eller andre om, at en virksomhed ikke har
foretaget pligtmæssig anmeldelse til RUT, giver anledning til
besøg på arbejdspladsen.
I overensstemmelse med persondatalovens almindelige regler om
offentlige myndigheders pligter er Arbejdstilsynet ansvarlig for,
at den behandling af oplysninger, som Arbejdstilsynet foretager i
forbindelse med sin virksomhed med at føre tilsyn med
overholdelse af anmeldelsespligten, sker i overensstemmelse med
persondatalovens regler.
Det er forudsat, at Arbejdstilsynet i forbindelse med sin
tilsynsvirksomhed - udover til politiet - kan videregive
oplysninger til andre relevante myndigheder, herunder SKAT, om
virksomheder, der vurderes ikke at have overholdt deres
anmeldelsespligt til RUT, med henblik på, at disse
myndigheder kan føre kontrol med, om virksomhederne
overholder den lovgivning, som finder anvendelse i forbindelse med
udstationering, jf. formålet med anmeldelsespligten til RUT.
En sådan videregivelse vil skulle ske i overensstemmelse med
persondatalovens og forvaltningslovens regler om videregivelse af
oplysninger.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Skærpelsen af anmeldelsespligten og tilsynet med
anmeldelsespligten til RUT vil nødvendiggøre visse
tekniske justeringer i det allerede etablerede register samt
tilførsel af flere ressourcer til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen og Arbejdstilsynet. Udgifterne vurderes samlet at
koste staten 3 mio. kr. om året, hvoraf Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen vil have udgifter for 1,8 mio. kr., herunder 1,3
mio. kr. til løn, og Arbejdstilsynet udgifter på 1,2
mio. kr. I 2010 vil udgifterne for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
dog blive forholdsmæssigt mindre afhængig af
tidspunktet for, hvornår ændringerne af
anmeldelsespligten sættes i kraft af
beskæftigelsesministeren. Udgifterne hertil vil blive afholdt
ved en indprioritering inden for Beskæftigelsesministeriets
økonomiske ramme.
Ændringen vil medføre visse administrative og
økonomiske konsekvenser for de berørte statslige
myndigheder (Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, SKAT og
Arbejdstilsynet).
Et styrket register vil i øvrigt lette
myndighedskontrollen.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har mindre administrative konsekvenser for
hvervgivere i Danmark, som fremover skal medvirke til at sikre, at
den udenlandske tjenesteyder har foretaget anmeldelse til RUT.
Hvervgiverpligten vil efter forslaget være begrænset
til levering af tjenesteydelser indenfor bygge- og
anlægsvirksomhed samt landbrug, skovbrug og gartneri. Men
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at udvide
hvervgiverpligten til andre brancher i tilfælde af
konstaterede problemer samt at undtage visse kortvarige leveringer
af tjenesteydelser fra anmeldelsespligten.
Lovforslaget vil endvidere medføre en mindre
forøgelse af den administrative byrde for alle udenlandske
virksomheder, som leverer tjenesteydelser til en modtager i
Danmark, blandt andet fordi også udenlandske virksomheder,
der ikke udstationerer lønmodtagere bliver underlagt en
anmeldelsespligt til RUT, og derudover bliver kravene til oplysning
af kontaktperson skærpet. Desuden skal tjenesteydere indenfor
bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og
gartneri give dokumentation til hvervgiver for, at der er sket
anmeldelse til RUT.
Hvervgiverpligten og de skærpede krav til
anmeldelsespligten vil blive tilrettelagt under hensyntagen til at
gøre det så nemt for virksomhederne som muligt,
herunder med mulighed for i fremtiden at anmelde oplysningerne og
evt. ændringer via internettet og i den forbindelse have
adgang til samlede oplysninger om at levere tjenesteydelser i
Danmark. Anmeldelse af alle oplysningerne i forbindelse med
udstationering vil fremover skulle ske samlet med én indgang
via anmeldelse til et centralt register i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Den ene indgang vedrørende anmeldelse af
oplysninger i forbindelse med udstationering vil være en
lettelse for de udenlandske virksomheder og vil kunne modsvare den
administrative byrde, som er forbundet med kravet om flere
oplysninger.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har mindre administrative konsekvenser for
hvervgivere i Danmark, herunder for ikke-erhvervsdrivende private,
som fremover skal medvirke til at sikre, at den udenlandske
tjenesteyder har foretaget anmeldelse til RUT. Hvervgiverpligten
vil efter forslaget være begrænset til levering af
tjenesteydelser indenfor bygge- og anlægsvirksomhed samt
landbrug, skovbrug og gartneri.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om
retningslinjerne for udstationering af lønmodtagere som led
i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159 endelig. I
meddelelsen anføres de administrative procedurer, som
værtsmedlemsstaten inden for fællesskabsretten kan
kræve overholdt med henblik på at kontrollere, at
udstationeringsdirektivets bestemmelser om arbejdsvilkår
overholdes under udstationeringen. Det fremgår bl.a. af
meddelelsen, at værtsmedlemsstaten »bør kunne
kræve, at tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af de
pågældende aktiviteter indgiver en erklæring med
oplysninger om udstationerede arbejdstagere samt tjenesteydelsernes
varighed, sted og art«. De foreslåede ændringer
ligger indenfor disse retningslinjer. Hvervgiverpligt er ikke
direkte omtalt i retningslinjerne, men det er forudsat i disse, at
hvervgivere kan pålægges solidarisk ansvar for
tjenesteyderens forpligtelser, hvilket er mere vidtgående end
den foreslåede hvervgiverpligt.
Den foreslåede anmeldelsespligt for selvstændige
virksomheder ligger inden for EU-rettens rammer, da den vil
føre til en reel ligestilling med danske virksomheder med
hensyn til Arbejdstilsynets muligheder for at føre kontrol
med arbejdsmiljøreglerne for selvstændige.
I henhold til servicedirektivets artikel 16, stk. 3, (jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked) er det muligt
at stille krav til en udenlandsk tjenesteyder, hvis kravet er
begrundet i hensynet til den offentlige orden, den offentlige
sikkerhed, den offentlige sundhed eller beskyttelsen af
miljøet. Håndhævelse af
arbejdsmiljøregler kan henregnes til varetagelse af hensynet
til den offentlige sundhed.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt til høring hos KL,
Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Ledernes
Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Advokatrådet, Datatilsynet og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
(Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering).
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgifterne vurderes samlet at koste staten
3 mio. kr. om året, hvoraf Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil
have udgifter for 1,8 mio. kr., herunder 1,3 mio. kr til
løn, og Arbejdstilsynet udgifter på 1,2 mio. kr.
Udgifterne hertil vil blive afholdt ved en indprioritering inden
for Beskæftigelsesministeriets økonomiske ramme. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Et styrket register vil lette
myndighedskontrollen. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Visse administrative byrder for
udenlandske selvstændige virksomheder, samt mindre
administrative byrder for hvervgivere i Danmark |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Mindre administrative byrder for private
hvervgivere i Danmark |
Forholdet til EU-retten | Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt
en meddelelse om retningslinjerne for udstationering af
lønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf.
KOM(2006) 159 endelig. De foreslåede ændringer ligger
indenfor disse retningslinjer. Hvervgiverpligt er ikke direkte
omtalt i retningslinjerne, men det er forudsat i disse, at
hvervgivere kan pålægges solidarisk ansvar for
tjenesteyderens forpligtelser, hvilket er mere vidtgående end
den foreslåede hvervgiverpligt. Den foreslåede anmeldelsespligt for
selvstændige virksomheder ligger inden for EU-rettens rammer,
da den vil føre til en reel ligestilling med danske
virksomheder med hensyn til Arbejdstilsynets muligheder for at
føre kontrol med arbejdsmiljøreglerne for
selvstændige. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at lovens titel ændres til
»lov om udstationering af lønmodtagere m.v.«,
idet forslaget ændrer lovens anvendelsesområde til
fremover også at indeholde bestemmelser, som omfatter
selvstændige virksomheder, som ikke udstationerer
lønmodtagere i Danmark og hvervgivere af tjenesteydelser i
Danmark.
Til nr. 2
Som en konsekvens af de foreslåede ændringer i
lovforslaget foreslås en ændring af lovens bestemmelse
om anvendelsesområde.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre lovens
anvendelsesområde, således at udenlandske
selvstændige virksomheder, der ved udførelse af
arbejde i Danmark leverer tjenesteydelser uden at udstationere
lønmodtagere til Danmark også omfattes af loven. Ved
selvstændig virksomhed, som ikke udstationerer
lønmodtagere, forstås i denne lov enhver udenlandsk
fysisk eller juridisk person, der leverer tjenesteydelser i Danmark
uden at udstationere lønmodtagere.
Til nr. 4
Det foreslås at ophæve bestemmelserne i
§ 5 a-c, idet bestemmelserne erstattes af et nyt kapitel
3 a, som samler bestemmelserne om anmeldelsespligten m.v. til
RUT.
Til nr. 5
Det foreslås at samle bestemmelserne om
anmeldelsespligten m.v. til RUT i et nyt selvstændigt kapitel
3 a, som får overskriften: Registret for Udenlandske
Tjenesteydere (RUT). Dette vil gøre loven mere overskuelig
og tydeliggøre de forskellige forpligtelser, der
påhviler henholdsvis udenlandske tjenesteydere, der
udstationerer lønmodtagere, udenlandske selvstændige
virksomheder uden udstationerede lønmodtagere samt
hvervgivere.
Til § 7 a
Stk. 1. Bestemmelsen
§ 7 a svarer til den allerede gældende bestemmelse,
bortset fra stk. 1, nr. 1, 4, og stk. 2.
Det foreslås, at det i stk. 1 nr. 1
præciseres, at virksomheden også skal anmelde
kontaktoplysninger.
Det foreslås i stk. 1, nr. 4, at kravene til, hvem
der kan være kontaktperson skærpes således, at
kontaktpersonen skal udpeges af virksomheden blandt de personer,
der arbejder i Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelsen. Kontaktpersonen skal dermed være direkte
involveret i levering af tjenesteydelsen og skal kunne svare
på de spørgsmål, som myndighederne har hjemmel
til at stille, jf. forslaget til § 7 e,
stk. 2.
Oplysninger om kontaktpersonen skal tydeligt fremgå af
anmeldelsen. Tjenesteyderen skal give præcis information om,
hvordan der kan opnås kontakt med kontaktpersonen i Danmark,
fx i form af kontaktpersonens mobiltelefonnummer eller opholds- og
arbejdsadresse i Danmark. Såfremt kontaktpersonen forlader
Danmark for en kortere eller længere periode, skal en anden
kontaktperson udpeges og anmeldes til RUT.
Urigtige eller mangelfulde oplysninger om kontaktperson vil
efter forslaget kunne sanktioneres med bøde, jf.
bemærkningerne nedenfor til lovforslagets § 1, nr.
10.
Stk. 2. Det foreslås,
at en udenlandsk selvstændig virksomhed, der ved
udførelse af arbejde i Danmark leverer tjenesteydelser i
Danmark, men som ikke udstationerer lønmodtagere, skal
anmelde en række oplysninger til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen på tilsvarende måde, som udenlandske
virksomheder, der udstationerer lønmodtagere i Danmark i
forbindelse med levering af tjenesteydelser. Anmeldelsen af
oplysninger sker med henblik på registrering i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen (RUT).
For det første skal den selvstændige virksomhed
give oplysninger om virksomhedens navn og forretningsadresse i
hjemlandet eller et eventuelt registreringsnummer og
registreringssted hos en udenlandsk registreringsmyndighed. Hvis
virksomheden tidligere har anmeldt oplysninger til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen og i den forbindelse har fået tildelt et
CVR-nummer, skal det anvendes ved efterfølgende anmeldelser
til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og i øvrigt som
legitimation over for danske myndigheder. Hvis en udenlandsk
virksomhed allerede er registreret i CVR, eksempelvis efter
reglerne om fast driftssted i Danmark, vil de data, der allerede
ligger i CVR om virksomheden blive genbrugt. Dette sikrer, at
virksomheden ikke tvinges til at indberette de samme data flere
gange til offentlige danske myndigheder. Virksomheden er selv
direkte involveret i levering af tjenesteydelsen i Danmark og er
dermed også »kontaktperson« og skal kunne svare
på de spørgsmål, som myndighederne har hjemmel
til at stille. Den selvstændige virksomhed skal give
præcise oplysninger om, hvordan virksomheden kan kontaktes i
Danmark, fx i form af virksomhedens mobiltelefonnummer eller
opholds- og arbejdsadresse i Danmark.
Urigtige eller mangelfulde kontaktoplysninger vil efter
forslaget kunne sanktioneres med bøde, jf.
bemærkningerne nedenfor til lovforslagets § 1, nr.
10.
For det andet skal den selvstændige virksomhed give
oplysninger om varigheden af leveringen af tjenesteydelsen, det vil
sige tidspunktet for, hvornår leveringen af tjenesteydelsen
påbegyndes og tidspunktet for, hvornår tjenesteydelsen
afsluttes. Pligten gælder i forhold til det forventede start-
og sluttidspunkt.
For det tredje skal den selvstændige virksomhed give
oplysning om det sted, hvor tjenesteydelsen skal leveres. Det kan
fx være adressen på det sted, hvor et byggeri skal
udføres.
For det fjerde skal den selvstændige virksomhed oplyse
om, hvilken branche virksomheden arbejder inden for. Oplysningen
gives i form af en branchekode, som er den opdeling af brancher,
som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen arbejder med.
Selvstændige virksomheder bliver med forslaget underlagt
samme forpligtelser i henhold til denne lov som øvrige
virksomheder. Manglende eller urigtige oplysninger vil ligeledes
kunne sanktioneres.
Som det er tilfældet i dag, vil skattemyndighederne
fortsat have adgang til RUT, og adgang til oplysninger om
selvstændige virksomheder, som ikke udstationerer
lønmodtagere, kan indgå som element i
skattemyndighedernes prioritering af indsatser i overensstemmelse
med persondataloven og forvaltningsloven.
Stk. 3 svarer den til allerede gældende bestemmelse
i § 5 a, stk. 2.
Stk. 4 svarer til den allerede gældende bestemmelse
§ 5 a, stk. 3.
Stk. 5 svarer til den allerede gældende bestemmelse
§ 5 a, stk. 4.
Stk. 6 svarer til den allerede gældende bestemmelse
§ 5 a, stk. 5.
Til § 7 b
Stk. 1 svarer til den allerede gældende bestemmelse
i § 5 b.
Stk. 2. Det forslås, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om at
undtage visse kortvarige leveringer af tjenesteydelser fra
anmeldelsespligten efter § 7 a udover de undtagelser, der
er omfattet af den såkaldte montørregel i den
gældende lovs § 5 b, jf. forslagets § 7
b, stk. 1. Dette kan være situationer, hvor et krav om
anmeldelse må betegnes som uforholdsmæssig byrdefuld i
forhold til udstationeringens bagatelagtige karakter, fx hvis den
pågældende udstationering kun varer et par timer.
Bemyndigelsen vil blive anvendt efter samråd med
arbejdsmarkedets parter.
Til § 7 c
Bestemmelsen i den gældende lovs § 5 c om
offentlig adgang til visse oplysninger i RUT foreslås udvidet
til at omfatte oplysninger om sted for levering af tjenesteydelsen
fx til arbejdsmarkedets parter på samme måde, som der
kan gives offentlig adgang til oplysninger om virksomhedens navn,
forretningsadresse og kontaktoplysninger, kontaktperson samt
virksomhedens branchekode. Forslaget vil bl.a. forbedre
arbejdsmarkedets parters mulighed for at komme i kontakt med den
udenlandske tjenesteyder med henblik på sikring af
løn- og arbejdsvilkår.
Bestemmelsen i den gældende lovs § 5 c om
offentlig adgang til visse oplysninger i RUT foreslås i
forslaget til § 7 c, stk. 1, endvidere udvidet til
også at omfatte tilsvarende oplysninger, som er anmeldt til
RUT af selvstændige virksomheder, der ikke udstationerer
lønmodtagere. De oplysninger, som lovforslaget giver
offentlig adgang til, er den anmeldelsespligtige virksomheds navn,
forretningsadresse, sted for levering af tjenesteydelsen,
kontaktoplysninger samt virksomhedens branchekode. Endvidere
foreslås der givet offentlig adgang til oplysninger om,
hvorvidt virksomheden har igangværende aktiviteter i Danmark,
jf. forslaget til § 7 c, stk. 1, 2. pkt. Der er
således ikke tale om følsomme oplysninger.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan offentliggøre
oplysningerne enkeltvis eller samlet. Dette betyder fx, at
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan offentliggøre
enkelte af de oplysninger i forslaget til henholdsvis § 7
a, stk. 1, pkt. 1, 3, 4 og 5, eller § 7 a,
stk. 2, pkt. 1, 3 og 4, såfremt offentlige myndigheder
eller offentligheden i øvrigt kun ønsker én
eller flere oplysninger om den udenlandske virksomhed. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan endvidere efter anmodning foretage en samlet
videregivelse af samtlige oplysninger om den pågældende
virksomhed eller samtlige oplysninger i registeret. Der er
således ikke er tale om en generel offentliggørelse
på fx internettet.
Den gældende bestemmelse i lovens § 5 c,
stk. 2, om Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmel til at
fastsætte regler om betaling for videregivelse eller
offentliggørelse af registerets oplysninger
videreføres i forslaget til § 7 c, stk. 2.
Men med ændringen af § 7 c, stk. 1, får
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen også adgang til at
fastsætte regler om betaling og videregivelse af oplysninger
i RUT vedrørende selvstændige virksomheder, som ikke
udstationerer lønmodtagere. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler om offentliggørelse
af data.
Til ny § 7 d
Stk. 1. Det foreslås at
indføre en pligt for tjenesteyderen til, senest samtidig med
levering af tjenesteydelsen påbegyndes, at give hvervgiver
dokumentation for, at der er foretaget en anmeldelse til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen. Tjenesteyderens pligt til at give
dokumentation gælder, når tjenesteydelsen angår
bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og
gartneri.
Når on-line løsningen til RUT er
færdigudviklet, vil dokumentationen kunne gives i form af en
elektronisk kvittering. Kvitteringen vil blive fremsendt til
tjenesteyder, der så umiddelbart efter vil kunne videresende
denne til hvervgiver. On-line selvbetjeningsløsningen giver
også mulighed for, at tjenesteyderen ved registreringen
kan anmode om, at den elektroniske kvittering automatisk
ligeledes fremsendes digitalt til hvervgiver samtidig med
fremsendelse til tjenesteyder. Dette sker under
forudsætning af, at tjenesteyderen har opgivet data om
hvervgiveren ved registreringen. Dette vil gøre det
muligt for tjenesteyder hurtigt at levere den krævede
dokumentation. Med on-line løsningen vil der kun gives
kvittering for anmeldelse, hvis tjenesteyderen har udfyldt alle de
felter, tjenesteyder er forpligtet til at oplyse efter
§ 7 a. Hvervgiveren får dermed mulighed for at
kontrollere, at der er sket anmeldelse, og hvervgiver skal samtidig
kontrollere, at tjenesteyders angivelse af sted for levering af
tjenesteydelsen samt dato for påbegyndelse og afslutning af
tjenesteydelsen er korrekte. Disse oplysninger har hvervgiver
allerede som følge af aftalen med tjenesteyder. Derimod skal
hvervgiver ikke kontrollere de øvrige oplysninger, som er
anmeldt, idet hvervgiveren ikke har forudsætning for at
kontrollere deres rigtighed, fx oplysninger om identiteten af de
udstationerede lønmodtagere.
Stk. 2. Der foreslås en
pligt for hvervgiver til senest 3 dage efter, at levering af
tjenesteydelsen er påbegyndt at rette henvendelse til
Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har modtaget
dokumentation for, at virksomheden har foretaget anmeldelse til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, eller hvis oplysninger om sted for
levering af tjenesteydelsen eller dato for påbegyndelse og
afslutning af tjenesteydelsen er mangelfulde eller forkerte. Ved 3
dage forstås 3 arbejdsdage. Forslaget om en frist på 3
arbejdsdage giver hvervgiver mulighed for at rette henvendelse til
tjenesteyder og få afklaret, om den manglende dokumentation
skyldes en forglemmelse eller manglende anmeldelse til RUT. I
tilfælde af, at dokumentation fra tjenesteyderen er givet til
hvervgiver, men oplysningerne er mangelfulde eller forkerte, har
hvervgiver mulighed for at opfordre tjenesteyderen til at berigtige
oplysningerne. Den foreslåede hvervgiverpligt gælder
både i forhold til virksomheder, der udstationerer
lønmodtagere og virksomheder, der ikke udstationerer
lønmodtagere.
Det bemærkes, at tjenesteyderens eventuelt lettere
forsinkede opfyldelse af anmeldelsespligten i henhold til
§ 7 a på baggrund af hvervgivers henvendelse,
forudsættes ikke at ville blive påtalt. Hermed
kriminaliserer hvervgiveren ikke sin medkontrahent ved at
gøre opmærksom på tjenesteyderens
anmeldelsespligt.
Arbejdstilsynet vil ved henvendelse fra hvervgiver kunne
kontrollere, om tjenesteyderen har foretaget anmeldelse til RUT.
Såfremt tjenesteyderen har foretaget anmeldelse til RUT, vil
tjenesteyderens manglende fremsendelse af dokumentation til
hvervgiver ikke være strafsanktioneret. Dette begrundes i, at
hovedformålet med loven er opfyldt, når der er sket
anmeldelse til RUT. Hvervgivers manglende anmeldelse til
Arbejdstilsynet i tilfælde af, at der er foretaget anmeldelse
til RUT, men tjenesteyder ikke har givet hvervgiver dokumentation
herfor, er af samme grund ikke strafsanktioneret.
Pligten vil omfatte hvervgivere, som modtager tjenesteydelser
indenfor bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug
og gartneri, herunder ikke-erhvervsdrivende private. Hvis den
udenlandske tjenesteyder selv bruger udenlandske
underentreprenører, vil tjenesteyderen være hvervgiver
i forhold til disse, og dermed vil hvervgiverpligten påhvile
tjenesteyderen.
For at gøre pligten for tjenesteyder og hvervgiver
så nem at håndtere som muligt, foreslås det, at
ikrafttrædelsen af bestemmelsen afventer, at on-line
løsningen af RUT er færdigudviklet. Det forventes, at
en on-line løsning er klar 1. oktober 2010. Dette vil ske
ved brug af den foreslåede bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren om at sætte lovændringen
i kraft ved bekendtgørelse, jf. nedenfor under
bemærkningerne til lovforslagets § 2,
stk. 2.
Hvis Arbejdstilsynet kan konstatere, at der ikke er sket
anmeldelse, eller at der ikke er sket korrekt anmeldelse, vil
Arbejdstilsynet kunne anmelde forholdet til politiet. Hvervgiverens
manglende anmeldelse til Arbejdstilsynet bliver endvidere efter
forslaget strafsanktioneret, jf. forslaget til ny
§ 10.
Stk. 3. Efter forslaget
bemyndiges beskæftigelsesministeren til at udvide
anvendelsesområdet for tjenesteyderens dokumentationskrav til
hvervgiver og hvervgivers pligt til at underrette Arbejdstilsynet
til andre brancher i tilfælde af konstaterede problemer. Det
vil ske efter samråd med arbejdsmarkedets parter, som
forudsat i den politiske aftale.
Til ny § 7 e
For at sikre, at der er én myndighed, som varetager
tilsynet med tjenesteyderes anmeldelsespligt til RUT,
foreslås det, at Arbejdstilsynet fremover varetager dette
tilsyn.
Med henblik på at kunne gennemføre et sådan
tilsyn, foreslås det, at enhver tjenesteyder, der er
pålagt en anmeldelsespligt efter denne lov samt dennes
kontaktperson, der er udpeget af den anmeldelsespligtige
virksomhed, jf. § 7 a, stk. 1, nr. 4, efter
anmodning skal give Arbejdstilsynet de oplysninger, der er
nævnt i forslaget til § 7 a, stk. 1 og
2.
Det foreslås endvidere i bestemmelsens stk. 3, at
oplysningspligten gælder for enhver, der udfører
arbejde i Danmark. På anmodning fra Arbejdstilsynet skal den
pågældende oplyse eget navn og navnet på den
virksomhed, den pågældende udfører arbejde for
til brug for Arbejdstilsynets tilsyn med udenlandske virksomheders
overholdelse af anmeldelsespligten efter § 7 a
stk. 1.
Arbejdstilsynet kan benytte oplysningerne til at identificere
den pågældende virksomhed, således at det ved
opslag i RUT kan kontrolleres, at den pågældende har
opfyldt sin anmeldelsespligt.
Efter lovforslaget vil Arbejdstilsynet fremover være den
myndighed, som i første omgang har ansvaret for at
undersøge eventuelle overtrædelser af lovens
bestemmelser om anmeldelsespligt. Såfremt Arbejdstilsynet
efter en sådan undersøgelse finder, at der bør
gås videre med sagen, anmeldes sagen til politiet med henblik
på, at der rejses tiltale.
Som led i myndighedssamarbejdet om kontrol af udenlandske
virksomheder vil Arbejdstilsynet tillige oplyse andre relevante
myndigheder, herunder særligt SKAT, om udenlandske
virksomheder, som ikke har overholdt deres anmeldelsespligt til
RUT. Dette vil så efterfølgende kunne foranledige, at
fx SKAT kan udtage virksomheden til opfølgende kontrol i
forhold til overholdelse af skatte- og momslovgivningen.
Arbejdstilsynet fører efter forslaget ikke tilsyn med,
om hvervgiveren overholder sine forpligtelser efter denne lov.
Når Arbejdstilsynet anmelder en tjenesteyder til politiet for
manglende overholdelse af tjenesteyderens anmeldelsespligt, og
Arbejdstilsynet samtidig kan konstatere, at tjenesteyderen har
udført arbejde i mere end 4 dage, og ingen hvervgiver har
henvendt sig til Arbejdstilsynet vedrørende tjenesteyderens
manglende anmeldelse, underretter Arbejdstilsynet politiet om
hvervgiveres forpligtelser. Politiet har herefter mulighed for at
vurdere, om der er anledning til at undersøge overholdelsen
af disse regler i forhold til den eller de hvervgivere, som
tjenesteyderen måtte have leveret tjenesteydelser til i
Danmark.
Til § 8 stk.1 og 2
Arbejdsmarkedsstyrelsen har hidtil været
forbindelseskontor, men det foreslås, at Arbejdstilsynet
overtager opgaven som forbindelseskontor. Opgaven hænger
naturligt sammen med Arbejdstilsynets øvrige opgaver i
forhold til udenlandske tjenesteydere med hensyn til tilsynet med
overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen og det
foreslåede tilsyn med anmeldelsespligten efter
udstationeringsloven.
Til nr. 8
Det foreslås at indsætte overskriften
»Straffebestemmelser«, idet lovforslaget indeholder
yderligere straffebestemmelser blandt andet som følge af
udvidelsen af anmeldelsespligten til RUT. Det foreslås
derfor, at sanktionsbestemmelsen i § 10 opdeles i flere
bestemmelser som følge af, at anmeldelsespligterne i
forbindelse med levering af tjenesteydelser er udvidet.
Til nr. 9 (§ 10)
Den foreslåede bestemmelse i § 10 er en
videreførelse af den gældende bestemmelse i
§ 10, stk. 1, nr. 2, vedrørende
bødestraf til den arbejdsgiver, som undlader at yde ferie og
betaling efter § 6.
Til nr.10 (§ 10 a - c)
Forslaget til § 10 a, stk. 1, nr. 1, er en
videreførelse af den gældende bestemmelse i
§ 10, stk. 1, nr. 1, idet det dog yderligere
præciseres, at det ikke kun er manglende anmeldelse til RUT,
som sanktioneres, men også urigtige eller mangelfulde
oplysninger. Det vil kunne straffes med bøde, fx hvis de
anmeldte oplysninger vedr. kontaktperson er forbundet med fejl, som
ikke muliggør kontakt med den pågældende
udenlandske tjenesteyder.
I forslaget til § 10 a, stk. 1, nr. 2,
foreslås det, at en udenlandsk selvstændig virksomhed,
som leverer tjenesteydelser i Danmark, men som ikke udstationerer
lønmodtagere, kan straffes med bøde, hvis
virksomheden undlader at anmelde oplysninger til RUT efter
forslaget til § 7 a, stk. 2, eller hvis de anmeldte
oplysninger er urigtige eller mangelfulde.
I forslaget til § 10 a, stk. 1, nr. 3,
foreslås det, at en udenlandsk tjenesteyder, som undlader at
give hvervgiveren dokumentation som foreslået i § 7
d, stk. 1, kan straffes med bøde. Formålet med en
sanktionsbestemmelse for udenlandske tjenesteydere er at sikre en
effektiv efterlevelse af den udenlandske tjenesteyders
forpligtelser efter forslagets § 7 d.
I forslaget til § 10 a, stk. 1, nr. 4,
foreslås det, at en hvervgiver, som undlader at rette
henvendelse til Arbejdstilsynet, som foreslået i
§ 7 d, stk. 2 i tilfælde af manglende
dokumentation eller mangelfuld eller fejlagtig dokumentation, kan
straffes med bøde. Formålet med en
sanktionsbestemmelse for hvervgivere er at sikre en effektiv
efterlevelse af hvervgiverens pligter efter forslaget til
§ 7 d. For private, ikke-erhvervsdrivende, hvervgivere,
der ikke er vant til at indgå kontrakter, forudsættes
det dog, at manglende opfyldelse af hvervgiverpligten i
førstegangstilfælde som udgangspunkt ikke
påtales.
I forslaget til § 10 a, stk. 2, foreslås
det, at såfremt den udenlandske tjenesteyder har foretaget
korrekt anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter
§ 7 a, straffes overtrædelser af § 7 d,
stk. 1 og 2 ikke. Dette skyldes, at bestemmelserne i
§ 7 d, har til formål at motivere den udenlandske
tjenesteyder og hvervgiveren til at sikre tjenesteyderens
registrering i RUT. Når en udenlandsk tjenesteyder har
opfyldt forpligtelserne i § 7 a, stk. 1 og 2, ved at
anmelde sig korrekt til RUT, er det primære formål
opnået. I disse tilfælde er der ikke grund til at
opretholde strafbelagte forpligtelser for tjenesteyderen og
hvervgiveren, da deres forpligtelser efter § 7 d,
stk. 1 og 2, er subsidiære.
I forslaget til § 10 a, stk. 3,
præciseres det, hvilke forhold domstolene bør
lægge vægt på ved udmåling af straf for
manglende overholdelse af lovens bestemmelser. Præciseringen
har til formål at skærpe straffen for manglende
overholdelse af anmeldelsespligten for den udenlandske virksomhed
og pligten for hvervgiveren i Danmark, således at
bødeniveauet generelt hæves. Det forudsættes, at
der med den foreslåede strafbestemmelse skal ske en
skærpelse af strafudmålingen, således at
bødeniveauet i normaltilfælde er 10.000 kr.
Det tilkommer domstolene ud fra en samlet vurdering at
fastsætte bøden i den enkelte sag, og bøden kan
fastsættes til et større eller mindre beløb end
bødeniveauet i normaltilfælde afhængigt af
sagens konkrete omstændigheder. Således bør
bøden gradueres afhængigt af overtrædelsens
grovhed, undskyldelige omstændigheder, fx antal af ansatte
eller kort udstationeringsperiode mv.
I den ene ende af spektret finder man f.eks. en lille
håndværksmester med en enkelt eller få
udstationerede, som ved en fejl har givet mangelfulde oplysninger.
I den anden ende af spektret har man en stor virksomhed med mange
udstationerede, som med forsæt har undladt at indsende
oplysninger, eller som bevidst har givet forkerte oplysninger om
f.eks. kontaktperson. I vurderingen indgår både
virksomhedens størrelse og den planlagte
udstationeringsperiode. Den omstændighed, at
overtrædelsen opdages på et tidligt tidspunkt,
bør ikke føre til en lempelse.
Efter den foreslåede § 10 a, stk. 3,
forudsættes det at være en skærpende
omstændighed, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller groft uagtsomt, eller hvis der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre.
Der kan være situationer, hvor anmeldelsespligten
omgås ved at camouflere ansatte som selvstændige
virksomheder. Dette kan komme på tale indtil det tidspunkt,
hvor pligten for tjenesteydere uden udstationerede til at foretage
anmeldelse træder i kraft, jf. den foreslåede
§ 7 a, stk. 2. Bliver en virksomhed grebet i at
omgå anmeldelsespligten på denne måde, bør
det ved straffastsættelsen anses som en særligt
skærpende omstændighed. Ligeledes vil
gentagelsestilfælde være en skærpende
omstændighed.
Det betragtes som en formildende omstændighed, hvis
overtrædelsen er begået i undskyldelig uvidenhed eller
undskyldelig misforståelse af retsreglerne, jf. straffelovens
§ 82, stk. 1, nr. 4.
Den foreslåede pligt for hvervgiver til senest 3 dage
efter, at levering af tjenesteydelsen er påbegyndt, at rette
henvendelse til Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har
modtaget dokumentation for, at virksomheden har foretaget
anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, eller hvis
oplysninger om sted for levering af tjenesteydelsen eller dato for
påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen er mangelfulde
eller forkerte, må formodes i flere tilfælde at
føre til, at hvervgiveren retter henvendelse til
tjenesteyderen vedrørende manglende anmeldelse eller de
mangelfulde eller forkerte oplysninger. Såfremt
tjenesteyderen anmelder oplysninger til RUT efter hvervgivers
henvendelse, forudsættes tjenesteyderens mindre forsinkede
opfyldelse af anmeldelsespligten i henhold til § 7 a ikke
at ville blive påtalt. Såfremt tjenesteyderen ikke
anmelder oplysninger til RUT efter en henvendelse fra hvervgiver,
vil det kunne være en indikation på, at tjenesteyderens
overtrædelse er forsætlig, hvilket vil påvirke
bødefastsættelsen. Tjenesteyderen har selv, som det er
tilfældet i dag, ansvaret for at indsende oplysninger. Hvis
tjenesteyderen ikke har modtaget en henvendelse fra hvervgiveren,
vil det ikke være en undskyldende omstændighed.
Bødeniveauet for overtrædelse af
hvervgiverpligten bør som hovedregel tage udgangspunkt i
samme niveau, som niveauet for den udenlandske tjenesteyder.
Såfremt det kan godtgøres, at hvervgiveren har handlet
med forsæt for bevidst at undgå anmeldelse til RUT
gennem aftale med tjenesteyderen herom, vil det være en
skærpende omstændighed. Det samme gælder, hvis
der med forsæt afgives urigtige oplysninger.
Lovforslaget indeholder flere bemyndigelsesbestemmelser,
hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler i forskrifter i henhold til loven. For at
sikre en effektiv efterlevelse af reglerne foreslås det i
§ 10 b, at beskæftigelsesministeren får
mulighed for administrativt at fastsætte regler om
håndhævelsen af bekendtgørelser og andre
forskrifter, som vedrører forhold omfattet af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v. Herved opnås, at
overtrædelser af bekendtgørelser, der udstedes med
hjemmel i lov om udstationering af lønmodtagere, kan
straffes.
Den foreslåede § 10 c er en
videreførelse af gældende bestemmelse i
§ 10, stk. 2, om juridiske personers
strafansvar.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juni
2010, jf. dog stk. 2. Det foreslås i stk. 2, at
beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af udstationeringslovens § 1,
stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, samt
udstationeringslovens § 7 a, stk. 2, og § 7 d,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5. Forslaget om en
udskudt ikrafttræden er nødvendig, idet
gennemførelsen af anmeldelsespligten for selvstændige
virksomheder og pligten for hvervgivere til at sikre sig
dokumentation for tjenesteyderes anmeldelse til RUT bør
afvente, at en on-line version af RUT er
færdigudviklet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om udstationering af
lønmodtagere, jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 21.
juli 2006, som ændret ved lov nr. 263 af 23. april 2008 og
lov nr. 1394 af 27. december 2008, foretages følgende
ændringer: |
| | |
Lov om udstationering af
lønmodtagere | | 1. I Lovens
titel indsættes efter
»lønmodtagere«: »m.v.« |
| | |
§ 1.
§§ 2-6 finder anvendelse i situationer, hvor
virksomheder i forbindelse med levering af tjenesteydelser
udstationerer lønmodtagere til Danmark. Stk. 2..
. . . | | 2.§ 1, stk. 1, affattes
således: »§§ 2-6 a,
§ 7 a, stk. 1 og 3-7, samt §§ 7 b-7 e
finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder i forbindelse
med levering af tjenesteydelser udstationerer lønmodtagere
til Danmark. « |
| | |
| | 3. I § 1 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. § 7 a, stk. 2-7,
og §§ 7 b-7 e finder anvendelse i situationer, hvor
en tjenesteydelse leveres ved udførelse af arbejde i Danmark
af en udenlandsk selvstændig virksomhed, som ikke
udstationerer lønmodtagere til Danmark. « Stk. 3 bliver herefter
stk. 4. |
| | |
§ 5a. En
udenlandsk virksomhed, der udstationerer lønmodtagere til
Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelser, skal anmelde
følgende oplysninger til registrering i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen: | | 4.§ 5 a-c ophæves. |
1) | Den anmeldelsespligtige virksomheds navn
og forretningsadresse m.v. | | |
2) | Dato for påbegyndelse og afslutning
af tjenesteydelsen. | | |
3) | Sted for levering af
tjenesteydelsen. | | |
4) | Kontaktperson for den anmeldelsespligtige
virksomhed i Danmark. | | |
5) | Virksomhedens branchekode. | | |
6) | Identiteten af lønmodtagere, som
virksomheden udstationerer, og udstationeringsperiodens
varighed. | | |
Stk. 2.
Anmeldelse skal ske efter lov om fremgangsmåden ved
anmeldelse m.v. af visse oplysninger hos Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. | | |
Stk. 3.
Oplysningerne kan alene anvendes til | | |
1) | danske myndigheders kontrol af, om
virksomheder overholder lovgivningen, som finder anvendelse i
forbindelse med udstationering, og | | |
2) | statistik om udenlandske virksomheder og
udstationerede lønmodtagere. | | |
Stk. 4.
Oplysningerne skal anmeldes, senest samtidig med at leveringen af
tjenesteydelsen i Danmark påbegyndes. Ændringer
vedrørende oplysningerne skal anmeldes senest 8 dage efter
ændringen. | | |
Stk. 5.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om
anmeldelse af oplysninger efter stk. 1-4, herunder om, hvilke
forhold anmeldere eller andre selv kan eller skal registrere i
styrelsens it-system, samt brugen af dette system. | | |
| | |
§ 5
b. En virksomhed skal ikke
foretage anmeldelse efter § 5 a, hvis | | |
1) | udstationeringen ikke varer over 8
dage, | | |
2) | udstationeringen sker som led i levering
af et teknisk anlæg eller en teknisk installation og | | |
3) | den udstationerede lønmodtager har
til opgave og er specialiseret i eller kvalificeret til at montere,
installere, efterse, reparere eller informere om et teknisk
anlæg eller en teknisk installation i Danmark. | | |
| | |
§ 5
c. Der kan gives offentlig adgang
til de oplysninger, der er nævnt i § 5 a,
stk. 1, nr. 1, 4 og 5. Der kan endvidere gives offentlig
adgang til oplysninger om, hvorvidt virksomheden har
igangværende aktiviteter i Danmark. | | |
Stk. 2.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om
betaling for oplysninger, der videregives efter stk. 1. I det
omfang oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for
oplysningerne og videregivelse heraf ske i overensstemmelse med
reglerne i lov om Det Centrale Virksomhedsregister. | | |
| | |
| | 5. Efter
§ 7 indsættes: |
| | |
| | »Kapitel 3 a |
| | |
| | Registret for Udenlandske Tjenesteydere
(RUT) |
| | |
| | § 7
a. En udenlandsk virksomhed, der
udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med
levering af tjenesteydelser, skal anmelde følgende
oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen: |
| | 1) | Virksomhedens navn, forretningsadresse og
kontaktoplysninger |
| | 2) | Dato for påbegyndelse og afslutning
af tjenesteydelsen. |
| | 3) | Sted for levering af
tjenesteydelsen. |
| | 4) | Kontaktperson for virksomheden.
Kontaktpersonen skal udpeges af virksomheden blandt de personer,
der arbejder i Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelsen. |
| | 5) | Virksomhedens branchekode. |
| | 6) | Identiteten af lønmodtagere, som
virksomheden udstationerer, og udstationeringsperiodens
varighed. |
| | Stk. 2.
En udenlandsk virksomhed, der ved udførelse af arbejde i
Danmark leverer tjenesteydelser uden at udstationere
lønmodtagere til Danmark, skal anmelde følgende
oplysninger til registrering i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen: |
| | 1) | Virksomhedens navn, forretningsadresse og
kontaktoplysninger. |
| | 2) | Dato for påbegyndelse og afslutning
af tjenesteydelsen. |
| | 3) | Sted for levering af
tjenesteydelsen. |
| | 4) | Virksomhedens branchekode. |
| | Stk. 3.
Anmeldelse efter stk. 1 og 2 skal ske efter lov om
fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse oplysninger hos
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. |
| | Stk. 4.
Oplysninger, der er anmeldt efter stk. 1 og 2, kan alene
anvendes til |
| | 1) | danske myndigheders kontrol af, om
virksomheder overholder lovgivningen i forbindelse med arbejde i
Danmark, og |
| | 2) | statistik om udenlandske virksomheder og
udstationerede lønmodtagere. |
| | Stk. 5.
Oplysningerne efter stk. 1 og 2 skal anmeldes senest samtidig
med, at leveringen af tjenesteydelsen i Danmark påbegyndes.
Ændringer vedrørende oplysningerne skal anmeldes
senest 8 dage efter ændringen. |
| | Stk. 6.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om
anmeldelse af oplysninger efter stk. 1-5, herunder om, hvilke
forhold anmeldere kan eller skal registrere i styrelsens it-system,
samt brugen af dette system. |
| | |
| | § 7
b. En virksomhed skal ikke
foretage anmeldelse efter § 7 a, hvis |
| | 1) | levering af tjenesteydelsen ikke varer
over 8 dage, |
| | 2) | levering af tjenesteydelsen sker som led i
levering af et teknisk anlæg eller en teknisk installation
og |
| | 3) | den udstationerede lønmodtager
eller den selvstændige virksomhed, jf. § 7 a,
stk. 2, har til opgave og er specialiseret i eller
kvalificeret til at montere, installere, efterse, reparere eller
informere om et teknisk anlæg eller en teknisk installation i
Danmark. |
| | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om at
visse kortvarige leveringer af tjenesteydelser undtages fra
anmeldelsespligten efter § 7 a. |
| | |
| | § 7
c. Der kan gives offentlig adgang
til de oplysninger, der er nævnt i § 7 a,
stk. 1, nr. 1, 3, 4 og 5, og stk. 2, nr. 1, 3 og 4. Der
kan endvidere gives offentlig adgang til oplysninger om, hvorvidt
virksomheden har igangværende aktiviteter i Danmark. |
| | Stk. 2.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om
betaling for oplysninger, der videregives efter stk. 1. I det
omfang oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for
oplysningerne og videregivelse heraf ske i overensstemmelse med
reglerne i lov om Det Centrale Virksomhedsregister. |
| | |
| | § 7 d.
Tjenesteyderen har pligt til senest samtidig med levering af
tjenesteydelsen påbegyndes at give dokumentation til
hvervgiver for, at anmeldelse er foretaget, jf. § 7 a
stk. 1 og 2, hvis tjenesteydelsen angår bygge- og
anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og gartneri.
Dokumentationen skal indeholde oplysninger om sted for levering af
tjenesteydelsen samt dato for påbegyndelse og afslutning af
tjenesteydelsen. |
| | Stk. 2.
En hvervgiver, der modtager en tjenesteydelse fra en
anmeldelsespligtig virksomhed indenfor de i stk. 1
nævnte brancher, skal senest 3 dage efter, at levering af
tjenesteydelsen er påbegyndt, rette til henvendelse til
Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har modtaget
dokumentation for, at virksomheden har foretaget anmeldelse til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, eller hvis oplysninger om sted for
levering af tjenesteydelsen eller dato for påbegyndelse og
afslutning af tjenesteydelsen er mangelfuld eller forkert. |
| | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at pligten for tjenesteydere og hvervgivere, jf. stk. 1 og
2 udvides til at omfatte andre brancher end de i stk. 1
nævnte. |
| | |
| | § 7
e. Tilsynet med overholdelsen af
anmeldelsespligten efter § 7 a varetages af
Arbejdstilsynet. |
| | Stk. 2.
Enhver tjenesteyder, der er pålagt anmeldelsespligt efter
denne lov, samt dennes kontaktperson, jf. § 7 a,
stk. 1, nr. 4, skal efter anmodning give Arbejdstilsynet
oplysninger, der kan tjene til at identificere virksomheden,
udstationerede lønmodtagere og arbejdssted, jf.
§ 7 a, stk. 1 og 2. |
| | Stk. 3.
Enhver, der udfører arbejde i Danmark, skal efter anmodning
fra Arbejdstilsynet oplyse eget navn og navnet på den
virksomhed, den pågældende udfører arbejde for,
til brug for Arbejdstilsynets tilsyn med udenlandske virksomheders
overholdelse af anmeldelsespligten efter § 7 a
stk. 1.« |
| | |
§ 8.
Arbejdsmarkedsstyrelsen er dansk forbindelseskontor i henhold til
artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF
om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser. | | 6. I § 8, stk. 1 ændres
»Arbejdsmarkedsstyrelsen« til:
»Arbejdstilsynet«. |
Stk. 2.
Styrelsen koordinerer i den forbindelse arbejdet med at informere
udenlandske arbejdsgivere og lønmodtagere m.fl.
vedrørende de regler, der finder anvendelse under
udstationering til Danmark. Arbejdsmarkedsstyrelsen samarbejder med
andre landes forbindelseskontorer i forbindelse med eventuelle
problemer, der måtte opstå i forbindelse med
udstationeringer til og fra Danmark. | | 7. I § 8, stk. 2, ændres
»Styrelsen« til: »Arbejdstilsynet«, og.
»Arbejdsmarkedsstyrelsen« til:
»Arbejdstilsynet«. |
| | |
Strafbestemmelse | | »Straffebestemmelser« |
| | |
»§ 10. Med bøde
straffes | | 9.§ 10 affattes således: |
1) | den, der undlader rettidigt at anmelde
oplysninger efter § 5 a, og | | »§ 10. Med bøde straffes
den arbejdsgiver, der trods påkrav uden rimelig grund
undlader at yde ferie og betaling herfor efter
§ 6.« |
2) | den arbejdsgiver, der trods påkrav
uden rimelig grund undlader at yde ferie og betaling herfor efter
§ 6. | |
| | |
| | 10. Efter
§ 10 indsættes: |
| | Ȥ 10
a. Med bøde straffes den
der: |
| | 1) | Undlader rettidigt at anmelde oplysninger
eller afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger efter
§ 7 a, stk. 1. |
| | 2) | Undlader rettidigt at anmelde oplysninger
eller afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger efter
§ 7 a, stk. 2. |
| | 3) | Undlader at give dokumentation til
hvervgiver i henhold til § 7 d, stk. 1. |
| | 4) | Undlader at rette henvendelse til
Arbejdstilsynet i henhold til § 7 d, stk. 2. |
| | Stk. 2.
Overtrædelser efter § 10 a, stk. 1, nr. 3 og 4
straffes dog ikke, såfremt der er sket korrekt anmeldelse
efter § 7 a. |
| | Stk. 3.
Ved straffens udmåling efter stk. 1 betragtes det som en
skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller hvis
der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet
opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre. |
| | |
| | § 10
b. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne,
der meddeles efter forskrifterne. |
| | |
| | § 10
c. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. « |