Skriftlig fremsættelse (17. marts
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
hunde og dyreværnsloven (Forbud mod besiddelse m.v. af visse
hunde, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider,
midlertidig frakendelse af retten til at have med dyr at
gøre m.v.)
(Lovforslag nr. L 163).
Der har i den senere tid - navnlig med udgangspunkt i en
række konkrete sager - været debat om farlige hunde, og
der er i den forbindelse fra flere sider blevet stillet
spørgsmålstegn ved, om den gældende lovgivning
på området er tilstrækkelig.
Med lovforslaget indføres et forbud mod besiddelse og
avl af 13 angivne hunderacer samt krydsninger, hvori disse racer
indgår. Hvis der er tvivl om, hvorvidt en hund er omfattet af
forbuddet, skal hundens besidder dokumentere hundens race eller
type. Kan besidderen ikke dokumentere, at hunden ikke
tilhører en af de forbudte racer, skal hunden aflives.
Der er i lovforslagets almindelige bemærkninger lagt
vægt på, at forbudsordningen skal håndhæves
på en smidig måde, således at der ikke bliver
tale om en form for forfølgelse af hundeejere. Besidderens
forpligtelse til at dokumentere, at hunden ikke tilhører en
af de forbudte racer, vil således først blive
aktualiseret, hvis politiet f.eks. på baggrund af hundens
udseende eller oplysninger fra besidderen eller andre har rimelig
grund til at formode, at der kan være tale om en hund, der er
omfattet af forbuddet.
Der vil endvidere i forbindelse med forbuddets
ikrafttræden blive udarbejdet en vejledning til hundeloven.
Vejledningen vil bl.a. indeholde en positivliste over hunderacer,
der lovligt kan holdes, men hvor der er risiko for forveksling med
hunderacer, der er omfattet af forbuddet. Vejledningens
positivliste vil blive opdateret løbende.
Det bemærkes, at indførelsen af en forbudsordning
vil indebære, at politiet fremover i en række
sammenhænge skal have væsentligt øget fokus
på sager om farlige hunde. Det indebærer bl.a., at
politiet efter omstændighederne forudsættes at tage
sådanne sager op af egen drift, hvis politiet f.eks. i
forbindelse med andre politiforretninger bliver opmærksom
på en hund, der umiddelbart ser ud som en af de forbudte
racer.
Der etableres en overgangsordning, således at personer,
der ved lovforslagets fremsættelse besidder hunde omfattet af
forbuddet, fortsat kan besidde disse. Hundene må dog ikke
overdrages og skal på steder, hvortil der er offentlig
adgang, altid føres i bånd og være iført
forsvarlig lukket mundkurv. Endvidere etableres en
udfasningsordning for personer, der på tidspunktet for
lovforslagets fremsættelse har etableret avl med hunde
omfattet af forbuddet. Disse personer vil kunne fortsætte
deres virksomhed indtil den 30. juni 2015, men vil efter lovens
ikrafttræden ikke kunne afsætte de forbudte hunde til
købere i Danmark.
Det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, at Justitsministeriet vil foretage en
evaluering af forbuddet mod visse hunderacer, når ordningen
har været i kraft i 3 år. På baggrund af
evalueringen vil Justitsministeriet udarbejde en redegørelse
om forbudsordningen til Folketingets Retsudvalg.
Endvidere medfører lovforslaget en udvidelse af de
typer af pålæg, som politiet kan meddele, ligesom der
indføres en regel om, at et pålæg skal
følge hunden og gælde umiddelbart over for en ny
besidder. Herudover sker der en forhøjelse af
bødestraffene for overtrædelser af hundeloven og af
pålæg udstedt i medfør heraf.
Lovforslaget indebærer herudover, at politiet skal
træffe afgørelse om aflivning af en hund, der ved et
overfald skambider et menneske eller en anden hund. Det
foreslås desuden, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der
i kommunen eller nærmere opregnede områder af kommunen
skal gælde en pligt til i byer og områder med
bymæssig bebyggelse altid at føre en hund i bånd
på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne
for almindelig færdsel.
Desuden indebærer lovforslaget, at mærknings- og
registreringsalderen for hunde nedsættes fra 4 måneder
til 8 uger. Herudover indeholder forslaget en række
ændringer af navnlig mere teknisk karakter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.