Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 20. maj 2010
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1.
behandling den 15. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
11. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
208. Den 17. marts 2010 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Amnesty International.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 57 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget for den del, som angår
nedsættelsen af den kriminelle lavalder, og ser frem til at
rulle den kriminelle lavalder tilbage til nuværende niveau,
når vi får regeringsmagten. S, SF, RV og EL kan tillige
ikke tilslutte sig fjernelsen af loftet over strafferammen
vedrørende unge lovovertrædere, således at disse
kan idømmes straffe over 8 år. S, SF, RV og EL noterer
sig, at regeringens egen Ungdomskommission er på linje med S,
SF, RV og EL, idet kommissionen heller ikke kan støtte en
nedsættelse af lavalderen og fjernelse af loftet
vedrørende strafferabatten.
Danmark vil efter den foreslåede lovændring
være det eneste nordiske land med en lavalder på under
15 år. S, SF, RV og EL konstaterer, at Danmark nu
træder tilbage fra en historisk udvikling, hvor man gradvis
har sat den kriminelle lavalder op og ender i samme liga som
Slovakiet, Bulgarien og Cypern. Det er tillige et tilbageskridt i
forhold til FN, som anbefaler, at den kriminelle lavalder
sættes op og ikke ned. S, SF, RV og EL noterer sig i den
forbindelse, at der ikke ses at være høringssvar til
lovforslaget, som er positive over for en nedsættelse af
lavalderen.
Der synes ikke at være saglige grunde til at
nedsætte den kriminelle lavalder, og regeringen er da
også overgået til et argument, der hedder, at unge
lovovertrædere skal mødes med fasthed og
konsekvens.
Kriminalitetsudviklingen kan ikke begrunde en
nedsættelse af den kriminelle lavalder, og
Ungdomskommissionen konkluderer således i betænkning
nr. 1508, 2009, at »overordnet set må udviklingen i
ungdomskriminalitet betragtes som positiv, idet såvel
selvrapporterings-undersøgelserne som den registrerede
kriminalitet tyder på, at kriminalitet blandt unge er
mindsket gennem de sidste 20-30 år.«
Justitsministeriet har intet kendskab til fagfolk og
eksperter, der anbefaler en nedsættelse af lavalderen, jf.
svar på spørgsmål nr. 5, og man kan heller ikke
redegøre for, hvordan en sænkning af den kriminelle
lavalder kan siges at virke præventivt, jf. svar på
spørgsmål nr. 32. Der er altså ingen faglig
eller saglig støtte for forslaget.
Ser man på den tilgængelige forskning, viser den,
at der er forhøjet risiko for, at når man koncentrerer
»problembørn« på samme sted, stabiliserer
de deres kriminelle selvbillede og fasttømrer en kriminel
løbebane. Med andre ord er der risiko for, at børn
bliver mere kriminelle af fængsel og sikrede institutioner.
Denne viden taler imod en nedsættelse af lavalderen.
Det virker derfor nærmest absurd, at justitsministeren i
svar på spørgsmål nr. 18 til Amnesty
Internationals høringssvar afvejer hensynet til barnets
tarv, jf. Børnekonventionen, med at »….holde
børn og unge ude af kriminalitet, således at de kan
vokse op og få en velfungerende tilværelse som aktive
og lovlydige samfundsborgere,« når man med lovforslaget
vælger at flere og yngre børn nu skal placeres i
omgivelser, hvor de risikerer at blive mere kriminelle. Det er
direkte selvmod-sigende, når man i svar på
spørgsmål nr. 12 angiver, at en af grundene til, at
man netop i sin tid nedlagde de særlige ungdomsafdelinger i
fængslerne var, at de unge øvede dårlig
indflydelse på hinanden.
Endelig vækker det undren, at regeringen mener, at
»børn og unge er netop karakteriserede ved ikke at
være fuldt udviklede, det gælder såvel fysisk som
psykisk. … gennemgående er imidlertid, at jo yngre
alder jo mindre modenhed og dermed mindre mulighed for at vurdere
og overskue resultater og konsekvenser af sine handlinger«
jf. svaret på spørgsmål nr.14, men ikke
godtgør, hvorfor denne modenhed nu tilsyneladende
indtræffer ved 14-års alderen, og regeringens
betragtninger om modenhed derfor ikke stemmer overens med en
nedsættelse af den kriminelle lavalder.
Ligeledes er det heller ikke godtgjort, hvorfor regeringen
mener, at 12-13-årige godt kan møde konsekvens og
fasthed i det sociale system, men at dette system nu er uegnet til
de 14-årige.
S, SF, RV og EL føler sig ikke overbevist om, at
lovforslaget ikke fører til 14-årige i
voksenfængsel. Vi stiller derfor ændringsforslag om, at
lovforslagets ikrafttræden udskydes, indtil de 26 sikrede
pladser, der er lagt op til at etablere, er bygget, og det giver
regeringen og Dansk Folkeparti mulighed for at vise, at de faktisk
mener det, når de siger, at børn ikke skal i
fængsel, og at der vil være sikrede institutionspladser
til at sikre, at det ikke sker. Erfaringerne har indtil nu vist, at
unge under 18 år desværre meget ofte ender i
fængslerne, hvor de ikke skal være, på grund af
pladsmangel hos de sikrede institutioner.
S, SF, RV og EL hæfter sig ved, at ministeren ikke vil
give garantier for, at de unge ikke indsættes i
»voksenfængsler,« men i stedet taler om, at det
ikke er udgangspunktet, at de unge skal i fængsel. Med andre
ord kan det ikke andet end tolkes derhen, at det godt vil kunne
ske, og Dansk Folkepartis krav om en garanti for, at 14-årige
ikke ender i fængsel, synes tom. Erfaringer viser desuden, at
de unge ofte sidder under isolationslignende vilkår i
voksenfængslerne, idet de ifølge
Børnekonventionen ikke må have omgang med de voksne
fanger. Sundhedsstyrelsen er godt nok ikke bekendt med forskning,
som belyser virkningen af isolation, når det gælder
børn, men vi ved, at det skader voksne og samtidig, at
børn generelt er mere sårbare end voksne og dermed i
højere grad vil være i risiko for psykiske
følgevirkninger i forbindelse med isolation. På den
baggrund tager S, SF, RV og EL den stærkeste afstand fra, at
unge under 18 år placeres i arrester og fængsler.
Det bemærkes i øvrigt, at
adfærdsforstyrrelser hos børn i 10-15 års
alderen kan dække over en ikke erkendt psykiatrisk lidelse og
at undersøgelser peger på, at 2/3 af unge
varetægtsfængslede har en eller flere, som oftest
udiagnosticeret, psykiatrisk sygdom eller forstyrrelse - og
isolationsfængsling af disse kan have skadelige konsekvenser
og dermed ikke er fagligt tilrådeligt.
S, SF, RV og EL finder i lighed med Den Danske Dommerforening,
at Straffelovrådet burde have vurderet sænkelsen af
lavalderen.
Vedrørende loftet over strafferammen har der samlet set
været tale om 7 sager med børn og unge over de seneste
10 år, hvor loftet har været anvendt, således at
unge ikke kan idømmes længere straffe end 8 år.
De syv sager er af ganske alvorlig karakter, men der er ikke tale
om en tiltagende udvikling, som gør det påkrævet
af fjerne dette loft, ofte benævnt som strafferabatten.
I forhold til strafferabatten er S, SF, RV og EL enig med
Ungdomskommissionen i, at loftet skal bevares. S, SF, RV og EL er
på linje med de høringssvar, som påpeger, at der
ved udmåling af straf til børn er et hensyn at tage
til den unge alder og mulighederne for at kunne genindtræde i
samfundet igen efter afsoning - og at den vil
besværliggøres af de op mod 16 års
fængsel, børn og unge nu kan idømmes. S, SF, RV
og EL bemærker også, at flere høringssvar
angiver, at de unge, der kan idømmes disse straffe typisk
vil være syge unge, der er behandlingskrævende.
S, SF, RV og EL kan støtte, at det bliver en
skærpende omstændighed, hvis man udnytter et barn til
kriminalitet, men det er en forudsætning, at dette tager
højde for, at børn godt kan lave kriminalitet i
grupper bestående af børn og unge både over og
under lavalderen, uden at det har karakter af udnyttelse eller
spekulation.
Et andetmindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret og vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget ønsker at fremhæve, at hensigten
med forslaget om at nedsætte den kriminelle lavalder fra 15
år til 14 år ikke er, at 14-årige skal i
fængsel. Hensigten er, at de 14-årige skal opleve, at
de mødes med en konsekvent strafferetlig sanktion, når
de begår kriminelle handlinger. Med hensyn til sanktionens
art vil frihedsstraf i forhold til 14-årige
lovovertrædere, som det også fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, i sagens natur være
absolut sidste udvej.
V, DF og KF noterer sig endvidere, at det klare udgangspunkt
også fremover vil være, at unge lovovertrædere
under 18 år, der varetægtsfængsles eller skal
afsone en ubetinget fængselsstraf, placeres uden for
fængsler og arresthuse, f.eks. i en sikret institution for
børn og unge, således som det også fremgår
af justitsministerens svar på Retsudvalgets
spørgsmål nr. 21 vedrørende lovforslaget.
Dette udgangspunkt ændres ikke med lovforslaget.
Tværtimod lægger V, DF og KF vægt på, at
bestræbelserne på at sikre, at unge under 18 år i
mindst muligt omfang anbringes i fængsel eller arresthus,
fastholdes og styrkes.
V, DF og KF lægger i den forbindelse vægt på
justitsministerens besvarelse af Retsudvalgets
spørgsmål nr. 1 og nr. 54 vedrørende
lovforslaget, hvoraf det bl.a. fremgår, at det i
rammeaftalerne for 2009 og 2010 er besluttet at etablere 30 nye
sikrede pladser, og at Danske Regioner har oplyst, at man med disse
nye pladser forventer at kunne tilgodese det nuværende behov
for sikrede pladser. V, DF og KF lægger endvidere vægt
på, at der i løbet af 2010 og 2011 etableres
yderligere 26 nye pladser.
Det er helt afgørende for V, DF og KF, at der kun under
ekstraordinære omstændigheder, (f.eks. ved ekstremt
voldelige unge, der ikke kan håndteres inden for rammerne af
de sikrede institutioner), kan blive tale om at anbringe en
14-årig i fængsel eller arresthus og da kun i det
kortest mulige tidsrum. V, DF og KF vil derfor opfordre
justitsministeren til i samarbejde med socialministeren og
regionerne at sørge for, at der navnlig for så vidt
angår 14-årige lovovertrædere udfoldes maksimale
bestræbelser på at sikre, at der altid findes de
fornødne sikrede pladser, herunder at 14-årige i
tilfælde af pladsmangel tillægges fortrinsret til de
eksisterende pladser.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter, at den
kriminelle lavalder sættes ned fra 15 til 14 år. DF
så gerne, at den kriminelle lavalder var blevet sat ned til
12 år, hvilket DF også tidligere har fremsat
beslutningsforslag om i Folketinget.
Det er vigtigt at have sanktionsmuligheder over for de helt
unge, idet det ellers i ungdomsbanderne kan udnyttes, at en eller
flere ikke kan straffes pga. ung alder.
DF støtter nyreguleringen i forslaget, som
medfører, at unge under 18 år kan dømmes uden
strafrabat pga. deres alder, hvis der er tale om meget grov
kriminalitet. Det betyder dog, at ungdomsrabatten stadig vil
være aktuel ved straffelovsovertrædelser, som af
domstolen ikke anses for at være meget grov
kriminalitet.
DF mener, at strafferabatten for unge lovovertrædere i
straffelovens § 33, stk. 3, helt bør fjernes,
således at det ikke længere bliver muligt at opnå
strafferabat for alvorlige forbrydelser, blot fordi gerningsmanden
ikke var fyldt 18 år i gerningsøjeblikket.
DF har tidligere fremsat et beslutningsforslag i Folketinget
om helt at afskaffe ungdomsrabatten for unge under 18 år ved
overtrædelser af straffeloven. Desværre fandt forslaget
ikke opbakning fra et flertal i Folketinget.
Et tredje mindretal i udvalget
(LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme
imod det stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(Christian H. Hansen (UFG)) vil ved 3. behandling stemme hverken
for eller imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
1)
Paragraffen affattes således:
»§ 4. Loven træder
i kraft den 1. januar 2012.«
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2012, således at der er de
nødvendige antal sikrede pladser til børn og unge,
så de undgår at blive sat i voksenfængsler.
For så vidt angår ændringerne i
straffeloven, jf. lovforslagets § 1, vil ændringerne
få betydning for handlinger, der er begået efter lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 3, stk. 1.
Som følge heraf vil også de foreslåede
ændringer i retsplejeloven, jf. lovforslagets § 2, og de
foreslåede ændringer i offererstatningsloven, jf.
lovforslagets § 3, få betydning for sager
vedrørende kriminelle handlinger foretaget af 14-årige
efter lovens ikrafttræden.
Kim Andersen V
Kristian Pihl Lorentzen V Karsten Nonbo V
Peter Skaarup DF fmd.
Marlene Harpsøe DF Pia Adelsteen DF
Tom Behnke KF Christian H. Hansen UFG
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Mogens Jensen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 164
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 16/4-10 fra Amnesty
International |
4 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Kopi REU alm. del - spm. 1034 og 1035, til
justitsministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 164
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, som er i overensstemmelse med KL's
høringssvar, udsætter ikrafttrædelsen til de
sikrede pladser er færdigbygget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om ministeren vil garantere, at ingen
14-årige kommer i fængsel, således som Dansk
Folkeparti også har krævet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvad der i de seneste 200
år har været af kriminel lavalder i dansk ret, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvor mange unge under 18
år, der har fået »fordel« af den
gældende strafferabat i de seneste 10 år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om ministeren som Venstres
retsordfører har kendskab til fagfolk/eksperter, som mener
det er en god idé at sænke den kriminelle lavalder,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om ministeren vil sikre, at alle
vurderinger bliver lagt frem i Folketingets arbejde med forslaget,
så der skabes gennemsigtighed i lovgivningsarbejdet for
både beslutningstagere og offentligheden, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om ministeren har tillid til de
foreliggende høringssvars lødighed og
troværdighed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om ministeren er enig i vurderingen
fra Institut for Menneskerettigheder af, at sænkningen af den
kriminelle lavalder med sikkerhed vil give international kritik fra
FN's børnekomite, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om ministeren vil garantere, at der
ikke kommer sager, hvor 14-årige straffes for at have haft
sex med andre 14-årige, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm. om det er korrekt forstået, at
ministeren ønsker, at det skal være strafbart for en
14-årig at have sex med en anden 14-årig, men at der
aldrig skal være noget tilfælde, hvor der straffes for
dette, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om det er korrekt forstået, at
14-18-årige med dette lovforslag vil kunne idømmes
forvaringsdom og altså anbringes tidsubestemt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om ministeren kan garantere, at der
ikke vil være 14-årige, der bliver fængslet og
reelt kommer i isolation, fordi der mangler pladser på
sikrede institutioner, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvor længe ministeren mener
et barn under 18 år maksimalt må sidde i reel isolation
i et fængsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om ministeren er enig i oplysningen i
høringssvaret fra Foreningen af
fængselsinspektører om, at flertallet af de unge, der
varetægtsfængsles, har en modenhedsgrad, der ligger 4-5
år under deres biologiske alder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om den screening, der indføres
af de unge, også vil omfatte screening for mulige
krigstraumer og torturtraumer, der både kan stamme fra, hvad
den unge selv har været udsat for, men også hvad
familien har været udsat for, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om redegørelse for, hvilke
sundhedsfaglige anbefalinger der findes for, hvor længe et
barn under 18 år må sidde i reel isolation, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om redegørelse for, hvilken
viden der findes om konsekvenserne af, at børn sidder i reel
isolation, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/4-10 fra Amnesty International, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der omfatter en udsættelse, til de
sikrede pladser er udbygget, således at vi ikke skal se
14-årige i fængsel, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. om ministeren vil give en garanti
for, at vi ikke ser 14-årige i voksenfængsel, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvornår ministeren
forventer at kunne sikre, at alle børn og unge under 18
år ikke sidder i voksenfængsler, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvad ministeren vil foretage sig
ud over at bygge flere sikrede pladser for at undgå
børn i voksenfængsel, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvilken efteruddannelse
ministeren mener det er påkrævet, at
fængselsbetjente får, så de er i stand til at
have med 14-årige indsatte at gøre, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvorledes fængselsbetjente
skal observere 14-årige indsatte efter indsættelse i et
voksenfængsel med henblik på at kunne vurdere barnets
trivsel og udvikling, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om, hvorledes
fængselspersonalet skal reagere, hvis barnet, der er indsat i
et voksenfængsel, er grædende eller depressiv, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om indsatte børn i danske
voksenfængsler kan få besøg af
børnepsykologer, hvis de går i behandling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre,
at børn, der er indsat i voksenfængsler, får den
fornødne undervisning, som de lovpligtigt skal have, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvem skal undervise børn
indsat i voksenfængsler, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre sig,
at børn indsat i voksenfængsler kan modtage
undervisning i fysik, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre sig,
at børn i voksenfængsler ikke tager psykisk skade af
at være anbragt i netop voksenfængsler, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om, hvor mange nye pladser på
de sikrede institutioner ministeren har kendskab til, at der
etableres frem mod 1. juli 2010, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
32 | Spm. om redegørelse for, hvordan en
sænkning af den kriminelle lavalder kan siges at virke
præventivt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om, hvad den mundtlige aftale, som
Dansk Folkepartis medlemmer Peter Skaarup og Malene Harpsøe
siger, partiet har med ministeren om, at der pr. 1. juli 2010 vil
være pladser nok på de sikrede institutioner, helt
præcist indeholder, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
34 | Spm. om ministeren vil udskyde lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, hvis ikke der er bygget nye pladser
nok, således at vi ikke kommer til at opleve, at
14-årige bliver indsat i voksenfængsler, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om ministeren vil garantere, at ingen
14-årig vil blive indsat i et voksenfængsel, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om to 14-årige i princippet kan
dømmes for at have forbrudt sig mod loven, hvis de har haft
frivilligt samleje eller anden kønslig omgang med hinanden,
nu da de er over den kriminelle lavalder, men under den seksuelle
lavalder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om eksempler på ting, der er
ulovlige, men hvor det ikke er meningen, at folk skal straffes for
at have forbrudt sig mod loven, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke vil
høre Straffelovrådet, inden lovforslaget vedtages, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvorfor der ikke er sat penge af
til Kriminalforsorgen, når vi må regne med, at de
får udgifter i forbindelse med, at de skal have
14-årige i deres fængsler, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
40 | Spm. om det er alle
fængselsbetjente, der kan komme til at arbejde med
børn i voksenfængslerne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
41 | Spm. om, hvordan personalet i
fængslerne er uddannet til at reagere, hvis børn under
afsoning i et voksenfængsel bliver meget indadvendte, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, hvilken udenlandsk erfaring
Justitsministeriet har gjort sig bekendt med i forhold til at
undersøge, hvordan det er at have børn i
fængsler, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om ministeren vil sørge for,
at Folketingets Retsudvalg på ugebasis kan få en
oversigt over, hvor mange børn og unge der afsoner i et
voksenfængsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. om ministeren mener, at
14-årige børn tager skade af at være i et
voksenfængsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. om ministeren mener, at nogle
børn med fordel kan indsættes i voksenfængsler i
stedet for at anbringes i sikrede institutioner, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om, hvorledes forslaget om at
sænke den kriminelle lavalder hænger sammen med
ministerens udmeldinger om at ville satse på forebyggelse,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
47 | Spm. om ministeren kan garantere, at den
kriminelle lavalder ikke sænkes yderligere, uanset om Dansk
Folkeparti ville finde på at kræve det i en kommende
finanslovforhandling mellem regeringen og Dansk Folkeparti, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om ministeren synes det er rimeligt,
at den kriminelle lavalder i Danmark ikke fastsættes efter,
hvad der virker mest præventivt i forhold til at holde
børn væk fra kriminalitet, men at den alene
sænkes på grund af et finanslovkrav, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
49 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at
fjernelse af strafferabatten i praksis kun kommer til at omfatte
drab, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om, hvilke andre lande har nedsat
lavalderen inden for de seneste 10 år, og hvad har
erfaringerne været med det i forhold til at bekæmpe
ungdomskriminalitet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. om der er lande, der overvejer at
sætte lavalderen op, og hvad er disse landes begrundelse for
det, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
52 | Spm. om der er nogen fra de relevante
parter, der har anført, at der ikke er sikrede pladser nok,
hvis man skal undgå børn i fængslerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
53 | Spm. om de nye sikrede pladser vil
være tilstrækkeligt til at løse den eksisterende
pukkel med et stigende antal børn i fængslerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om ministeren har spurgt kommuner og
regioner, om der er pladser nok og hvad var svaret, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. om redegørelse for
sammenhængen mellem behovet for flere sikrede
institutionspladser set i lyset af lovforslaget og den
redegørelse om nye, kommende og midlertidige pladser, der
blev redegjort for under ministeren besvarelse af
samrådsspørgsmål AY og AZ, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
56 | Spm. om, hvor mange af de unge, som er
blevet idømt en ungdomssanktion, som en del af denne har
været indsat i et voksenfængsel, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
57 | Spm. om, hvorfor det sociale system er
uegnet til de 14 årige, men ikke til de 12-13 årige,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |