Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 6. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 9, og
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-8 og 10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1.
behandling den 8. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og socialministeren sendte den
1. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del -
bilag 74. Den 17. marts 2010 sendte socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bruger- og pårørenderådet ved botilbuddet
Skovgården,
Danske Handicaporganisationer,
Hjerneskadeforeningen,
Landsforeningen LEV,
Landsforeningen LEV, Solrød Kommunekreds,
Rådet for Socialt Udsatte,
Socialpædagogernes Landsforbund, HK/Kommunal, SIND, LEV
og DH og
Spastikerforeningen.
Socialministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Dansk Handicap Forbund,
Danske Handicaporganisationer,
Hjerneskadeforeningen og
Landsforeningen LEV.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
socialministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i
et samråd med udvalget den 4. maj 2010. Ministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til
grund for besvarelsen af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 97 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål og socialministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af socialministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S) vil
redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (SF)
vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(RV) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(EL) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter lovforslaget under henvisning
til, at det er vigtigt for alle borgere, at ressourcerne anvendes
bedst muligt, og at der er behov for gennemskuelighed med hensyn
til, hvordan pengene bruges.
I en række tilfælde råder den enkelte
kommune ikke over egnede tilbud til alle de borgere, der har behov
for en specialiseret indsats. Derfor følger det også
af servicelovens § 4, stk. 2, at en kommunalbestyrelse kan
opfylde sit forsyningsansvar ved samarbejde med andre kommuner,
regioner eller private tilbud. Det er vigtigt, at kommunerne
benytter det bedste tilbud til den enkelte borger, uanset hvor i
landet tilbuddet er. Borgeren skal være i centrum. V, DF og
KF finder, at lovforslaget vil understøtte kommunernes
incitament til at benytte tilbud i andre kommuner, fordi de med
lovforslaget bevarer beslutningskompetencen. Fremadrettet vil det
for borgeren betyde, at flytning til botilbud i en anden kommune
ikke længere vil udløse ny handlekommune og ny
sagsbehandler. Adgangen til delegation giver ligeledes mulighed
for, at kommunerne kan aftale arbejdsfordelingen kommunerne imellem
bl.a. med hensyntagen til kommunernes administrative arbejde samt
hensynet til borgeren.
V, DF og KF har bemærket, at det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget »at kommunerne skal
arbejde for, at den fortsatte udvikling på området sker
indenfor den allerede afsatte ramme. Det skal ses i lyset af, at
der i dag bruges markant flere midler på det specialiserede
socialområde end tidligere.« V, DF og KF har ligeledes
bemærket, at det fremgår, at »Kommunerne kan
således fremover fastholde det nuværende høje
niveau for opgaveløsningen.«
For V, DF og KF har det været afgørende for
støtten til lovforslaget, at der ikke ændres på
borgerens rettigheder efter serviceloven, og at der fortsat er
adgang til at klage over de afgørelser, der træffes,
og over den konkrete indsats, der er omfattet af § 3, stk. 2,
i serviceloven. V, DF og KF lægger stor vægt på,
at den kommune, der med lovforslaget får handlepligten, skal
yde hjælpen i samme omfang og efter samme serviceniveau, som
til de borgere, der bor i kommunen.
Beboerne er som hidtil visiteret individuelt og skal have
individuelle handleplaner. Reglerne om revisitation er
uændrede. Den kommune, der med lovforslaget får
handlepligten, kan derfor ikke beslutte flytning for personer i
botilbud i andre kommuner i videre omfang, end kommunen kan for
beboere i kommunens egne botilbud.
For V, DF og KF har det været afgørende, at
borgerens klageret, ret til bisidder og retten til at lade sig
repræsentere af en pårørende og mulighed for at
få beskikket en værge ikke blev berørt af
lovændringen.
Det skal endelig understreges, at V, DF og KF lægger
afgørende vægt på socialministerens tilsagn om
at følge de administrative virkninger af lovforslaget for de
berørte borgere, deres pårørende og kommunerne,
så Folketingets Socialudvalg inden udgangen af
Folketingsåret 2011-12 kan modtage en redegørelse
herfor.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget berører samfundets forpligtelse til at yde
hjælp til mennesker, som af forskellige årsager ikke
kan klare sig selv i en kortere eller længere periode.
Det er en grundsten i velfærdssamfundet, at vi tager
hånd om de mennesker, der har behov for særlig
hjælp og støtte, og at disse mennesker kan forvente en
hjælp, der tager udgangspunkt i deres individuelle
behov.
Lovforslaget er fremsat, uden at der er sket et
tilbundsgående udredningsarbejde, der dokumenterer
årsagerne til de seneste års udgiftsvækst
på det specialiserede socialområde. Alene af den grund
synes lovforslaget at udgøre en forhastet løsning.
Partierne mener derfor, at kommunalreformens konsekvenser for det
specialiserede socialområde bør være genstand
for et grundigt udredningsarbejde, og at der på baggrund af
en sådan udredning skal rettes op på manglerne ved
kommunalreformen.
Partierne ser desuden med alvor på de konsekvenser, som
lovforslaget vil få for den enkelte borger. Med lovforslaget
vil det være vanskeligere at opretholde
nærhedsprincippet, idet beslutningerne træffes
længere væk fra den enkelte borger. Det vil
særlig ramme borgere, der er visiterede til langvarige
ophold, idet lovforslaget ikke rummer en tidsbegrænsning for,
hvor lang tid en borger kan bo i en anden kommune end sin tidligere
opholdskommune og stadig have den tidligere opholdskommune som
handlekommune.
Derudover vil borgeren skulle forholde sig til to kommuner og
være afhængig af et gnidningsfrit samarbejde mellem den
nuværende og tidligere opholdskommune.
Borgere med ophold i én kommune og
visitationskompetence knyttet til en anden kommune vil være
afskåret fra at udøve deres demokratiske rettigheder
gennem stemmeafgivning til kommunalbestyrelsesvalg i visitations-
og betalingskommunen, hvilket ikke kan være i
overensstemmelse med det danske folkestyres stolte
traditioner.
Samtidig er der betydelig risiko for, at lovforslaget vil
medføre øget administration som følge af, at
sagsbehandlerne skal rundt i landet for at se til de tusindvis af
borgere, der er visiterede til specialiserede tilbud i andre
kommuner end deres tidligere opholdskommune. Det står
åbent, hvordan man skal håndtere dagligdagen for
beboere på et bosted, hvor flere kommuner har fastsat et
forskelligt serviceniveau, og rækken af elementer, der
bidrager til mere bureaukrati, er lang.
Sammenfattende mener partierne derfor, at et kommende
lovforslag bør baseres på en samlet vurdering
af og løsning på kommunalreformens konsekvenser
for det specialiserede socialområde. Partierne mener
således overordnet set, at der bør findes en holdbar
løsning på de stigende udgifter på
socialområdet, men at lovforslaget udgør et
løsrevet initiativ frem for en samlet løsning.
Partierne anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyet
udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
9, stk. 1, ændres »jf. dog § 9 a, stk.
4« til: »jf. dog stk. 7 og § 9 a, stk.
4«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
2) Det
under nr. 2 foreslåede § 9, stk. 7, affattes således:
»Stk. 7. Den
oprindelige opholdskommune har uanset stk. 1 pligt til at yde
hjælp efter lov om social service, når denne kommune
eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at personen i en
anden kommune har fået ophold i
1) boformer efter
§§ 107, 109 og 110 i lov om social service,
2) institutioner
under sygehusvæsenet,
3) institutioner
under Kriminalforsorgen eller
4) boliger,
boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles med
boformer m.v. under nr. 1-3.«
[Begrænsning af lovforslagets
anvendelsesområde til midlertidige botilbud m.v.]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 9, stk. 11, udgår »og § 9 a, stk.
7«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
4) Nr. 4
udgår.
[Unge anbragt uden for hjemmet, der
i umiddelbar forlængelse af anbringelsen ved det fyldte 18
år får ophold i et (varigt) botilbud for voksne,
undtages fra lovforslaget. Konsekvens af ændringsforslag nr.
2]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
5) I
det under nr. 5 foreslåede § 9 c, stk. 6, 3. pkt., udgår »og § 9 a, stk.
7,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
6) I
den under nr. 7 foreslåede § 60 a og det under nr. 8 foreslåede § 66, stk. 1, 3. pkt., udgår »eller § 9 a, stk.
7,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 3
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
7) I
stk. 2 og 3
udgår »§ 9 a, stk. 7,« og »og § 9
a, stk. 7,«, og »§ 1, nr. 2 og 4«
ændres til: »§ 1, nr. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
8) I
stk. 6 udgår »§ 9 a,
stk. 7,«, og »§ 1, nr. 2 og 4« ændres
til: »§ 1, nr. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
9) I
stk. 2 og 3
indsættes efter »§ 148, stk. 1«: »og
2«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
10)
Paragraffen udgår.
[Unge anbragt uden for hjemmet
før 1. juli 2003, der i umiddelbar forlængelse af
anbringelsen ved det fyldte 18 år får ophold i et
(varigt) botilbud for voksne, undtages fra lovforslaget. Konsekvens
af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1-8 og 10
Ændringsforslagene indebærer, at personer, der
kortvarigt er på institution eller krisecenter eller er
hjemløse el.lign., omfattes af lovændringen, mens
personer, der som udgangspunkt skal bo i en anden kommune varigt,
ikke bliver omfattet af lovændringen om, at den oprindelige
kommune (betalingskommunen) bliver handlekommune for den
pågældende.
Til nr. 9
I lovforslagets § 3, stk. 2 og 3, henvises bl.a. til de
bestemmelser i lov om social service, der er affattet ved
lovforslagets § 2, nr. 1-4. I § 3, stk. 2 og 3,
nævnes dog kun § 14, stk. 3, § 136, stk. 1, og
§ 148, stk. 1, udtrykkeligt. Med ændringsforslaget
indsættes en henvisning også til servicelovens §
148, stk. 2, der foreslås ændret ved lovforslagets
§ 2, nr. 4.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Peter Madsen V Sophie Løhde V
Martin Henriksen DF fmd.
Tina Petersen DF Kristian Thulesen Dahl DF
Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S
Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S
Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 169
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Henvendelse af 6/4-10 fra Danske
Handicaporganisationer |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Bilag tilbagetaget |
5 | Notat om klagemuligheder for personer
omfattet af L 169, fra socialministeren |
6 | Henvendelse af 26/3-10 fra
Socialpædagogernes Landsforbund, HK/Kommunal, SIND, LEV og
DH |
7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
8 | Henvendelse af 14/12-09 fra
Landsforeningen LEV, Solrød Kommunekreds |
9 | Henvendelse af 19/4-2010 fra
Spastikerforeningen |
10 | Mulighedsskatalog fra Silkeborg
Kommune |
11 | Henvendelse af 27/4-10 fra
Hjerneskadeforeningen |
12 | Ændringsforslag, fra
socialministeren |
13 | Henvendelse af 29/4-2010 fra
Landsforeningen LEV |
14 | Henvendelse af 27/4-2010 fra
Hjerneskadeforeningen |
15 | 1. udkast til betænkning |
16 | Henvendelse af 29/4-10 fra bruger- og
pårørenderådet ved botilbuddet
Skovgården |
17 | Henvendelse af 5/5-10 fra Rådet for
Socialt Udsatte |
18 | Henvendelse af 6/5-10 fra
Hjerneskadeforeningen (Materiale fra deputationen) |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 169
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/4-10 fra Danske Handicaporganisationer, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om en oversigt over de institutioner
under sygehusvæsenet, der er omfattet af lovforslaget, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om en oversigt over de institutioner
under Kriminalforsorgen, der er omfattet af lovforslaget, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om eksempler på »boliger,
boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles med
boformer m.v. under nr. 1-4«, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spørgsmålet er
tilbagetaget |
6 | Spørgsmålet er
tilbagetaget |
7 | Spørgsmålet er
tilbagetaget |
8 | Spm. om at forklare indholdet af og
hensigten med bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser til § 3, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, hvorfor det typisk er
således, at nogle borgere med behov for sociale tilbud bliver
visiteret til et socialt tilbud i en anden kommune end den kommune,
de boede i på tidspunktet for visitering, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan reglerne har været
for mellemkommunal betaling i forbindelse med visitering af borgere
til sociale tilbud i anden kommune siden socialreformen i 1972, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvilke borgere med hvilke behov
der typisk vil blive visiteret til et socialt tilbud i en anden
kommune, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm., om der kan være personer med
borgerstyret personlig assistance efter lov om social service
§ 96, der vil blive omfattet af de foreslåede
ændringer vedrørende betalingen og beslutningerne
på tværs af kommuner, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvordan udgifterne i gennemsnit i
faste priser har udviklet sig i forhold til mellemkommunal betaling
for sociale tilbud til den gruppe af borgere, der er visiteret til
et socialt tilbud i en anden kommune i perioden 1998-2008, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvor mange
»kommunale« tvister der har været i perioden
1998-2008, hvis dette bliver registreret, vedrørende den
mellemkommunale betaling/handling for sociale tilbud til borgere,
der er visiteret til et socialt tilbud i en anden kommune, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm., om det er korrekt, at alle borgere,
der er visiteret til det sociale tilbud i en anden kommune, i
alderen 18-64 år vil blive omfattet af de nye regler
vedrørende ændret mellemkommunal betaling/handling,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm., om det er korrekt, at de
ændringer, forslaget indebærer vedrørende
ændret mellemkommunal betaling/handling i forbindelse med
borgere, der er visiteret til tilbud i anden kommune, kun vil komme
til at omfatte udgifter på det sociale område, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig, at en kommune kan fastholde tilstrækkelig viden om en
konkret borger til at kunne træffe små og store
beslutninger, når det gælder borgere, der langvarigt
modtager et socialt tilbud i en anden kommune, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, på hvilke måder
repræsentanter (handicaporganisationer og/eller
pårørende) for/til borgerne i sociale tilbud i andre
kommuner er blevet inddraget i overvejelserne vedrørende
ændringerne af handlingskompetencen og betalingen mellem
kommuner, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/3-10 fra Socialpædagogernes Landsforbund m.fl., til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om, hvor mange personer der bliver
omfattet af de nye regler i lovforslaget, hvor kompetencen til at
beslutte vedrørende personer i det specialiserede
socialområde skal overgå til oprindelig hjemkommune,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvor mange af disse borgere der
skal flyttes papirer/sagsakter for, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvor mange borgere der skal have
aktiveret deres sager begrundet i lovforslaget, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvor mange borgere der skal have
foretaget nye beregninger for deres sager med baggrund i
lovforslaget, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. om at bekræfte, at det drejer
sig om ca. 13.000 borgere med handicap, som kommunerne i perioden
1/8-10 til 30/9-10 skal tage stilling til, om den vil være
handlekommune for, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om, hvad der taler imod, at en borger
med handicap i et botilbud er med til at bestemme, hvilken kommune
der skal være handlekommune for borgeren - den
»gamle« kommune eller bopælskommunen, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om effekten af dette lovforslag, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om, i hvilket omfang lovforslaget vil
påvirke udgiftsstigningen for lovforslagets målgruppe,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvilke type ydelser og hvilke
udgifter handlekommunen bedre kan styre end opholdskommunen, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om at redegøre for
udgiftsstigningerne i årene 2003-2010 for de borgere, der bor
i botilbud i andre kommuner, og som er omfattet af lovforslaget,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om årsagerne til
udgiftsstigningerne for målgruppen af lovforslaget, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om vurdering af årsagerne til
udgiftsstigningerne og afhjælpning af disse, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om konkrete eksempler på,
hvordan og i hvilket omfang lovforslaget vil bidrage til at styre
udgifternes stigning fremover, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
33 | Spm. om, på hvilken måde
kommunens faglige beslutninger ændrer sig, når en anden
kommune betaler, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm., om det er
retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at borgeren er
afhængig af serviceniveauet i to forskellige kommuner,
når borgeren kun har stemmeret i den ene, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer
borgerens retssikkerhed set i lyset af, at borgeren ingen
indflydelse har på. om og i hvilket omfang der ændres i
de opgaver, der delegeres til opholdskommunen, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer
borgerens retssikkerhed, når borgeren ingen indflydelse har
på beslutninger om, hvem der skal være handlekommune og
i hvilket omfang, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer
borgerens retssikkerhed, når en borger ikke har mulighed for
at klage over beslutningen om handlekommune, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
borgeren ikke kommer i klemme mellem handle- og opholdskommune i
forhold til sammenhæng og bevilling af ydelser, når
begge kommuner skal træffe afgørelser efter hver deres
lovgivning, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
ansøgninger ikke forsinkes unødigt af, at der nu er
to kommuner, der skal træffe afgørelser indenfor hvert
deres område og hvoraf den ene kommune måske er fysisk
langt væk fra borgeren, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
40 | Spm., om det er i overensstemmelse med
indholdet i lovforslaget, når Silkeborg Kommune i et
såkaldt mulighedskatalog angiver, at i forbindelse med loven
»foreslås det at gennemgå alle de dyre sager for
at skønne, om der kan findes alternative og billigere
løsningsmuligheder for borgeren«, og at »det kan
betyde, at der er borgere, som skal flytte fra deres
nuværende tilbud, eller at deres nuværende tilbud
bliver reduceret«, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
41 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 19/4-10 fra Spastikerforeningen, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, hvad følgende beslutning i
Aalborg Kommunes Ældre- og Handicapudvalg kommer til at
betyde for den enkelte borger: »Alle eksternt anbragte
borgeres betalingsaftaler gennemgås med henblik på at
undersøge serviceniveau og bringe dette i overensstemmelse
med Aalborg Kommunes serviceniveau, herunder forudsætning om
hjemmedage hver 14. dag på døgntilbud«, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm., om der via KREVI (Det Kommunale og
Regionale Evalueringsinstitut) er lavet en såkaldt
VAKKS-vurdering af lovforslaget (VAKKS - Vurdering af
Administrative Konsekvenser for Kommunerne ved ny Statslig
regulering), til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. om, hvad grunden er til, at en borger
med handicap godt kan klage til det sociale nævn over, at en
tidligere bopælskommune ikke vil overtage handlepligten, men
ikke kan klage over, at en tidligere bopælskommune overtager
handlepligten, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm., om bestemmelsen om, at en tidligere
bopælskommune kan beslutte ikke at overtage handlepligten pr.
1. januar 2011, for eksempel på grund af hensyn til borgerens
alder, afstand fra borgerens bopæl til den gamle kommune
eller til pårørendes opholdskommune, indebærer,
at der skal foretages en individuel vurdering af hver enkelt
borgers forhold, inden kommunen tager endelig stilling, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm., om der er nogen form for evidens
for, at det er den nuværende relation mellem kommunerne, der
giver anledning til en stigning i udgifterne på
handicapområdet, særlig i forhold til den indsats, der
ydes i forhold til personer, der er visiteret til en indsats i en
anden kommune, som følge af at hjemkommunen ikke selv har
det nødvendige tilbud, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
47 | Spm., om der er nogen form for evidens
for, at der er tale om en stigning i udgifterne, der ikke direkte
er forbundet med at give det nødvendige tilbud til de
personer med handicap, der er visiteret til et tilbud i en anden
kommune, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
48 | Spm., om en konsekvens af lovforslaget kan
blive, at prisen vil blive fastsat højere pga. frygt for
ikke at få alle pladser besat, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
49 | Spm. om at beskrive, på hvilken
måde samarbejdet mellem kommunerne kan blive mere frugtbart,
billigere, mindre bureaukratisk og mere tillidsvækkende med
vedtagelsen af lovforslaget, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
50 | Spm. om, hvorfor der ikke kan være
tale om en varig flytning til en anden kommune, når det
gælder personer med et betydeligt handicap (omfattet af
lovforslaget), når det er naturligt for andre borgere at
flytte fra en kommune til en anden og måske flytte igen flere
gange, til socialministeren, og ministerens svar herpå |
51 | Spm. om et udvalg, der skal finde den
bedste løsning i forhold til borgernes behov og kommunernes
økonomi, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm., om der er tale om en anden form for
nærhedsprincip, når det gælder målgruppen
for lovforslaget, i forhold til den resterende del af befolkningen,
der lever og har medbestemmelse i den kommune, hvor de bor, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
53 | Spm., om lovforslaget også kommer
til at omfatte mennesker, der ikke har været bosiddende i
deres oprindelige hjemkommune gennem mere end 50 år, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om, hvor mange økonomiske
ressourcer der forventes at skulle anvendes til at følge op
i forhold til borgere, der er visiteret til tilbud i en anden
kommune, hvis ansvaret for at handle flyttes til den oprindelige
hjemkommune, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
55 | Spm. om, på hvilket konkret
analytisk grundlag man indgik aftalen imellem regeringen og KL i
forbindelse med forhandlingerne i 2009, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
56 | Spm. om, hvilke andre modeller der har
været på banen i forbindelse med forberedelse af
lovforslaget, og på hvilket grundlag og med hvilke
begrundelser de er blevet forkastet, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
57 | Spm. om, på hvilken måde der
er taget højde for at kunne sikre en hurtig indsats i
forhold til målgruppen, hvis der sker en pludselig udvikling,
der forudsætter en hurtig handling, som næppe kan vente
på et besøg fra den oprindelige opholdskommune eller
en dialog om iværksættelse, f.eks. hvis det
gælder en person med en psykisk sygdom, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
58 | Spm. om, hvor lang tid man skal forvente
at bruge i forbindelse med en klage fra en borger over en
beslutning i den oprindelige hjemkommune, hvis borgeren
ønsker, at beslutningen skulle være anderledes, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
59 | Spm., om den egentlige årsag til
dette lovforslag er, at det udelukkende vedrører mennesker,
som ikke er ressourcestærke, og som derfor lettere kan
behandles som genstande, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
60 | Spm., om en borger principielt kan flytte
fra en kommune til en anden efter eget ønske, hvis man selv
klarer alt vedrørende denne flytning og ikke involverer
kommunen, også selv om vedkommende er omfattet af
målgruppen for lovforslaget, og derved kan borgeren blive en
almindelig borger med særlige behov i den nye kommune, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
61 | Spm., om en person, der er visiteret til
et socialt tilbud i en anden kommune, og dennes
pårørende får fuld adgang til at være
inddraget i beslutningen om, hvilken kommune der skal handle i
forhold til borgerens behov, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
62 | Spm. om, hvordan inddragelsen af borgeren
og dennes pårørende lever op til princippet i
præamblen til handicapkonventionen, punkt o, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm., om forslaget lever op til det
generelle princip i samme konventions artikel 3, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
64 | Spm., om forslaget lever op til
konventionens artikel 19 om »Retten til et selvstændigt
liv og til at være inkluderet i samfundet«, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
65 | Spm., om der ikke bør laves
forskellige regelsæt for personer med et midlertidigt ophold
i en anden kommune som følge af en midlertidig social
indsats og for personer med et længerevarende/varigt ophold i
en anden kommune som følge af nytte ved at være
visiteret til det konkrete sociale tilbud, eller om der er tale om
de samme hensyn i forhold til at fastholde en tilknytning til den
oprindelige hjemkommune, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
66 | Spm., om der er dokumentation for, at der
er væsentligt flere personer med et handicap i dag end
tidligere, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
67 | Spm., om der er dokumentation for, at de
kommunale sociale chefer og deres ansatte synes, at det er et
lovforslag, der vil medføre en forbedret mulighed for at yde
den korrekte indsats i forhold til disse mennesker med et
betydeligt handicap uden at skulle øge det kommunale
bureaukrati, forlænge sagsbehandlingstiden m.v., til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
68 | Spm. om, på hvilken måde
antagelsen om, at den oprindelige hjemkommune får mulighed
for at få indflydelse i forhold til afgørelse
vedrørende ændring i opholdssted i de situationer,
hvor det anbefales, at der skal skiftes til et andet tilbud, f.eks.
i en anden kommune, forventes at få konkret indflydelse i
forhold til beslutningerne omkring den enkelte person, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
69 | Spm., om den oprindelige hjemkommune har
et bedre overblik over borgerens behov set i forhold til den
kommune, hvor borgeren befinder sig, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
70 | Spm., om det ikke er korrekt, at den
kommune, hvor borgeren befinder sig i et særligt tilbud, har
en forpligtigelse til at sørge for, at der altid er tale om
et tilbud, der matcher borgerens behov, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
71 | Spm. om, hvor meget styring kommunerne
virkelig får ud af lovforslaget, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
72 | Spm. om, hvordan man seriøst kan
argumentere for, at der ikke bliver tale om mere administration for
kommunerne, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
73 | Spm. om en helhedsorienteret
sagsbehandling, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
74 | Spm. om, hvem der skal være
koordinerende sagsbehandler, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
75 | Spm. om at kommentere udtalelse fra en
praktiker, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
76 | Spm. om at kommentere mulighedskataloget
fra Silkeborg Kommune (bilag 10), herunder redegøre for, om
kommunens fortolkning af lovforslaget er korrekt, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
77 | Spm., om der er tilstrækkeligt
analytisk grundlag for at beslutte dette lovforslag, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
78 | Spm., om de nuværende handlekommuner
har handlet i strid med god forvaltningsskik og dermed har
pådraget andre kommuner ekstra udgifter, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
79 | Spm. om serviceniveau i forhold til en
konkret borger, der er visiteret til et socialt tilbud i en anden
kommune, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
80 | Spm., om en kommune skal
tilrettelægge sagsbehandlingen, så en borger bosiddende
i en anden kommune kan inddrages tilstrækkeligt i oplysning
og behandling af sin egen sag, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
81 | Spm. om konkrete eksempler på,
hvordan ministeren mener, at sagsbehandlerne i den oprindelige
kommune kan og bør samarbejde med borgerne og botilbuddet i
forhold til at sikre en tilstrækkelig viden om borgerens
behov og sociale aktiviteter, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
82 | Spm., om det er korrekt, at der i mange
sammenhænge er meget lange sagsbehandlingstider i kommunale
sociale sager, samt at der ikke er fastsat et krav om, at
kommunerne skal beslutte konkrete sagsbehandlingstider
vedrørende f.eks. lov om social service § 108, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
83 | Spm. om, hvor lang tid det tager for Det
Sociale Nævn at behandle en sag vedrørende en klage
over den sociale lovgivning, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
84 | Spm., om der er tale om to principielt
forskellige situationer og formål med at fastholde både
beslutning og betaling i den oprindelige kommune, når der ses
på hhv. sager vedrørende anbragte børn og
voksne med behov for et længerevarende/varigt socialt tilbud
i en anden kommune, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
85 | Spm., om udviklingen i udgifter til
personer med handicap, der er visiteret til en indsats i en anden
kommune, skyldes adskillelsen mellem betalingen og beslutning, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
86 | Spm. om konkrete eksempler på,
hvordan ministeren mener, at der kan blive tale om ændrede
beslutninger vedrørende indsatsen til gavn for den enkelte
person med vedtagelsen af dette lovforslag, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
87 | Spm. om, hvordan et botilbud sammen med
den konkrete borger kan planlægge aktiviteter i
nærmiljøet, når den oprindelige kommune skal
træffe beslutninger vedrørende serviceniveau og
betaling for dette, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
88 | Spm., om det er muligt
efterfølgende at trække et tilsagn om at
fortsætte med et uddelegeret ansvar vedrørende
beslutninger til den kommune, hvor borgeren bor, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
89 | Spm. om, hvad der vil ske, hvis en person
inden for målgruppen selv eller i samråd med sine
pårørende beslutter at flytte fra én kommune
til en anden, herunder om den kommune, vedkommende flytter til, vil
være forpligtet til at bevilge den nødvendige
støtte og kompensation til den nye borger i kommunen, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
90 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/4-10 fra Hjerneskadeforeningen, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
91 | Spørgsmålet er
tilbagetaget |
92 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/4-10 fra Botilbuddet Skovgården, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
93 | Spm., om ministeren kan yde teknisk
bistand til og kommentere et ændringsforslag m.v., til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
94 | Spm., om ministeren kan yde teknisk
bistand til og kommentere et ændringsforslag, der
indebærer, at personer med handicap får en ret til at
udtale sig om, hvorvidt handlekommunen skal være en anden end
den kommune, hvor den pågældende bor, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
95 | Spm. om talepapir fra samrådet
4/5-10 vedr. samrådsspm. A-C, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
96 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/5-10 fra Rådet for Socialt Udsatte, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
97 | Spm., om vedtagelsen af det
regelsæt, der foreslås i lovforslaget, hvor
betalingskommunen har retten til at udarbejde handleplan, betyder,
at der kan indføres en kommunal visitationsret til §
110 boformer, således at en betalingskommune, med hjemmel i
loven, kan beslutte visitation til boformer drevet iht.
servicelovens § 110, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
98 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/5-10 fra Hjerneskadeforeningen, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
99 | Spm., om ministeren kan redegøre
for den enkelte borgers muligheder for at blive hørt, i
forbindelse med at en kommune får bestemmelses- og
betalingsretten m.v., til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
100 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, om stigningerne i døgntaksterne på det
specialiserede socialområde kan skyldes ændringer i
konteringsreglerne i forbindelse med kommunernes overtagelse af
opgaverne fra de tidligere amter m.v., til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
101 | Spm., om ministeren kan bekræfte
KL's udtalelser om, at der i de seneste år er sket en
stigning i udgifterne på det specialiserede
socialområde på 1 mia. kr. m.v., til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
169
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om ministerens holdning
til en ændring af loven, der indebærer at personer, der
kortvarigt er på en institution eller et krisecenter eller er
hjemløse el.lign., omfattes af loven, til
socialministeren |
B | Samrådsspm. om ministerens holdning
til en ændring af loven, der indebærer, at de personer,
der bliver omfattet af lovændringen, får ret til at
godkende en kommunes ønske om at blive handlekommune,
før dette kan gennemføres, til socialministeren |
C | Samrådsspm. om årsagen til, at
lovforslaget ikke indeholder en ret for de mennesker med handicap,
som forslaget vedrører, til som minimum at udtale sig om,
hvorvidt handlekommunen skal være en anden end den kommune,
hvor man som borger bor, til socialministeren |
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til socialministeren og dennes svar
herpå.
Spørgsmålet og socialministerens svar herpå
er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 97:
Med henvisning til at det gennem årene har været
en væsentlig og basal ret for hjemløse - uden
forudgående visitation - at kunne henvende sig direkte til
den § 110 boform (tidligere herberger og forsorgshjem), der
bedst kunne imødekomme den hjemløses behov, efter det
princip, der populært kaldes for
»selvmødeprincippet«, bedes ministeren
redegøre for, om der ved vedtagelsen af det regelsæt
der foreslås i lovforslaget, hvor betalingskommunen har
retten til at udarbejde handleplan, betyder at der kan
indføres en kommunal visitationsret til § 110 boformer,
således at en betalingskommune, med hjemmel i loven, kan
beslutte visitation til boformer drevet iht. servicelovens §
110, og supplerende om en betalingskommune, med hjemmel i loven, og
i forbindelse med udarbejdelse af handleplan, kan beslutte
visitation til en, specielt af kommunen udvalgt, § 110
boform.
Svar:
Formålet med servicelovens § 110 - tilbud til
hjemløse (og § 109 tilbud til kvinder udsat for
familierelateret vold) er døgnet rundt at sikre tilbud til
løsning af akut opståede situationer. Lovgivningen
fraviger derfor det almindelige princip om myndighedsvisitation ved
at give borgeren mulighed for selv at henvende sig og
tillægger lederen af det pågældende botilbud
afgørelseskompetence til at beslutte optagelse i tilbuddet,
jf. servicelovens § 110, stk. 3. Dette princip - kendt som
selvmøderprincippet - ændres ikke ved
gennemførelsen af L 169.
En person, der på den måde er optaget i et
midlertidigt botilbud efter servicelovens § 110 alene ved en
afgørelse herom fra lederen af botilbuddet, vil være
visiteret hertil af en »anden offentlig myndighed«.
Borgeren vil hermed blive omfattet af lovforslaget. Det
indebærer, at afgørelser om hjælp efter
serviceloven i øvrigt, i de tilfælde hvor
kommunalbestyrelsen har visitationskompetencen, vil skulle
træffes af den oprindelige opholdskommune. Det gælder
herunder f.eks. afgørelser om varigt botilbud eller om
hjælpemidler.