Skriftlig fremsættelse (17. marts
2010)
Socialministeren
(Benedikte Kiær) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
og lov om social service (Sammenhæng mellem
visitationskompetence og finansieringsansvar på det
specialiserede socialområde)
(Lovforslag nr. L 169)
Lovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen og KL
om kommunernes økonomi for 2010 med hensyn til
sammenhæng mellem visitationskompetence og
finansieringsansvar på det specialiserede
socialområde.
I kommuneaftalen for 2010 er aftalt, at regeringen efter
dialog med KL vil fremsætte lovforslag, der med virkning fra
2010 skal skabe sammenhæng mellem visitationskompetence og
finansieringsansvar på det specialiserede socialområde,
hvor disse måtte være delt mellem handle- og
betalingskommune. Udgangspunktet er, at den kommune, der betaler,
samtidig har visitationskompetencen.
Det foreslås, at en persons oprindelige opholdskommune
fortsat skal være handlekommune i forhold til hjælp
efter lov om social service, når denne kommune eller en anden
offentlig myndighed har medvirket til, at en person får
ophold i et socialt botilbud eller lignende for voksne eller
nærmere angivne institutioner i en anden kommune end den
oprindelige opholdskommune. Den oprindelige opholdskommune, der
efter de gældende regler refunderer opholdskommunens udgifter
i disse tilfælde, får således handlepligten i
forhold til personen med hensyn til hjælp efter lov om social
service. Samme kommune bliver hermed både handle- og
betalingskommune for den pågældende med hensyn til
ydelser efter serviceloven. Forslaget vil gøre det mere
gennemskueligt for kommunerne at benytte tilbud i andre kommuner
ved at sikre, at kommunerne fortsat har indflydelse på
sagsforløb og serviceniveau i disse tilfælde.
I det tilfælde, hvor den oprindelige opholdskommune
eller en anden offentlig myndighed har medvirket til, at en person
får ophold i et socialt botilbud eller lignende boform for
voksne i en anden kommune end den oprindelige opholdskommune, og
hvor den oprindelige opholdskommune fremover skal være
handlekommune efter serviceloven, foreslås det, at
handlekommunen efter aftale helt eller delvis skal kunne delegere
udøvelsen af alle eller nogle af kommunens opgaver efter
loven til borgerens aktuelle opholdskommune.
For at opnå den tilstrækkelige
styringsmæssige effekt for den fremtidige udgiftsudvikling
på det specialiserede socialområde foreslås, at
lovændringen som udgangspunkt skal gælde såvel
sager, hvor en person fremover får ophold i et botilbud i en
ny kommune, som sager, hvor der allerede betales mellemkommunal
refusion fra en tidligere opholdskommune, fordi en person har
fået ophold i et socialt tilbud i en anden kommune. I
sidstnævnte sager foreslås dog, at den tidligere
opholdskommune skal kunne beslutte fortsat at betale refusion for
udgifter til hjælp efter lov om social service frem for igen
at blive handlekommune for personen vedrørende disse
ydelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.