Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 18. maj 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2010 og var til 1.
behandling den 19. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og socialministeren sendte den
11. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del -
bilag 150. Den 24. marts 2010 sendte socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at pædagoger i dag bliver overbebyrdet med krav om
virksomhedsplaner, administrative opgaver og sprogscreening af alle
børn. Flere af opgaverne er ikke alene tidskrævende og
overflødige, de er også med til at fjerne fokus fra
pædagogernes daglige arbejde med børnene.
Pædagoger har først og fremmest taget deres
uddannelse for at være sammen med børn og præge
dem i en sund udvikling, og en undersøgelse fra BUPL peger
også på, at forældre vægter kvalitet
højere end andre vilkår. Således svarer 61 pct.
af de adspurgte forældre, at deres førsteprioritet er
flere pædagoger og dermed mere tid til det enkelte
barn.
Skal vi styrke kvaliteten i daginstitutionerne, er der brug
for at bekæmpe det voksende bureaukrati, der overalt sniger
sig ind i den offentlige sektor. Den stramme og centraliserede
politiske styring, som den siddende regering har stået i
spidsen for, dræber kreativiteten og pædagogernes
mulighed for at vægte kvaliteten i det daglige arbejde med
børnene.
SF vil gøre op med unødig kontrol og genskabe
tilliden til og troen på pædagogerne som kompetente
aktører.
Samtidig vil SF sikre, at menneskelige og økonomiske
ressourcer bruges på at gøre en særlig indsats
for udsatte børn.
På den baggrund finder SF det meget positivt, at
regeringen nu lægger op til, at der fremover stilles enklere
krav til de pædagogiske læreplaner og til de
lovpligtige børnemiljøvurderinger.
SF er også tilhænger af at målrette
indsatsen med sprogvurdering til de børn, der vurderes at
have behovet.
SF forholder sig dog kritisk over for et eventuelt
frigørelsespotentiale i medfør af lovforslaget.
Daginstitutioner spiller en meget central rolle i forhold til
at kunne støtte de udsatte børn og medvirke til at
nedbryde en negativ social arv. Men det kræver
daginstitutioner af høj kvalitet med gode normeringer,
tilstrækkelige ressourcer og tilstrækkeligt uddannet
personale. Der er derfor al mulig grund til at prioritere og
investere i gode daginstitutioner og ordentlige normeringer.
Senest har SFI - Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd dokumenteret, at børn, der går i
børnehaver med uddannet personale og gode normeringer,
bliver mere intelligente og mere skoleparate. SFI påpeger, at
børn med belastede opvækstvilkår vil klare sig
langt bedre, hvis de har gået i en børnehave af
høj kvalitet. Børn med belastede
opvækstvilkår får således bedre
uddannelsesresultater senere i skolen - bl.a. gennemfører
flere en erhvervsuddannelse, og færre har udsigt til
arbejdsløshed eller til at ende som kriminelle sammenlignet
med jævnaldrende, der også har haft en belastet
opvækst. Derfor er den altoverskyggende udfordring at sikre,
at børneområdet bliver prioriteret langt højere
end i dag og ikke konsekvent udses som et spareområde.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Peter Madsen V Sophie Løhde V
Martin Henriksen DF fmd.
Tina Petersen DF René Christensen DF
Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S
Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S
Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 176
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Bilaget er tilbagetaget. |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 176
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren gerne vil være
med til at holde fast i, at forældrebestyrelserne, både
i private og i offentlige pasningstilbud, også undervejs kan
deltage i diskussioner om læreplanerne, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren kan give en detaljeret
redegørelse for effektiviseringsgevinsterne i forbindelse
med forslaget, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |