L 176 Forslag til lov om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) og lov om folkeskolen.

(Afbureaukratisering af reglerne om pædagogiske læreplaner, sprogvurderinger og børnemiljøvurderinger m.v.).

Af: Socialminister Benedikte Kiær
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 18-05-2010

Betænkning afgivet af Socialudvalget den 18. maj 2010

20091_l176_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Socialudvalget den 18. maj 2010

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2010 og var til 1. behandling den 19. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendte den 11. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 150. Den 24. marts 2010 sendte socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at pædagoger i dag bliver overbebyrdet med krav om virksomhedsplaner, administrative opgaver og sprogscreening af alle børn. Flere af opgaverne er ikke alene tidskrævende og overflødige, de er også med til at fjerne fokus fra pædagogernes daglige arbejde med børnene.


Pædagoger har først og fremmest taget deres uddannelse for at være sammen med børn og præge dem i en sund udvikling, og en undersøgelse fra BUPL peger også på, at forældre vægter kvalitet højere end andre vilkår. Således svarer 61 pct. af de adspurgte forældre, at deres førsteprioritet er flere pædagoger og dermed mere tid til det enkelte barn.


Skal vi styrke kvaliteten i daginstitutionerne, er der brug for at bekæmpe det voksende bureaukrati, der overalt sniger sig ind i den offentlige sektor. Den stramme og centraliserede politiske styring, som den siddende regering har stået i spidsen for, dræber kreativiteten og pædagogernes mulighed for at vægte kvaliteten i det daglige arbejde med børnene.


SF vil gøre op med unødig kontrol og genskabe tilliden til og troen på pædagogerne som kompetente aktører.


Samtidig vil SF sikre, at menneskelige og økonomiske ressourcer bruges på at gøre en særlig indsats for udsatte børn.


På den baggrund finder SF det meget positivt, at regeringen nu lægger op til, at der fremover stilles enklere krav til de pædagogiske læreplaner og til de lovpligtige børnemiljøvurderinger.


SF er også tilhænger af at målrette indsatsen med sprogvurdering til de børn, der vurderes at have behovet.


SF forholder sig dog kritisk over for et eventuelt frigørelsespotentiale i medfør af lovforslaget.


Daginstitutioner spiller en meget central rolle i forhold til at kunne støtte de udsatte børn og medvirke til at nedbryde en negativ social arv. Men det kræver daginstitutioner af høj kvalitet med gode normeringer, tilstrækkelige ressourcer og tilstrækkeligt uddannet personale. Der er derfor al mulig grund til at prioritere og investere i gode daginstitutioner og ordentlige normeringer.


Senest har SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd dokumenteret, at børn, der går i børnehaver med uddannet personale og gode normeringer, bliver mere intelligente og mere skoleparate. SFI påpeger, at børn med belastede opvækstvilkår vil klare sig langt bedre, hvis de har gået i en børnehave af høj kvalitet. Børn med belastede opvækstvilkår får således bedre uddannelsesresultater senere i skolen - bl.a. gennemfører flere en erhvervsuddannelse, og færre har udsigt til arbejdsløshed eller til at ende som kriminelle sammenlignet med jævnaldrende, der også har haft en belastet opvækst. Derfor er den altoverskyggende udfordring at sikre, at børneområdet bliver prioriteret langt højere end i dag og ikke konsekvent udses som et spareområde.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Ellen Trane Nørby V Erling Bonnesen V nfmd. Peter Madsen V Sophie Løhde V Martin Henriksen DF fmd. Tina Petersen DF René Christensen DF Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
2
Enhedslisten (EL)
4
   


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 176


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren
2
Bilaget er tilbagetaget.
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 176


Spm.nr.
Titel
1
Spm., om ministeren gerne vil være med til at holde fast i, at forældrebestyrelserne, både i private og i offentlige pasningstilbud, også undervejs kan deltage i diskussioner om læreplanerne, til socialministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om ministeren kan give en detaljeret redegørelse for effektiviseringsgevinsterne i forbindelse med forslaget, til socialministeren, og ministerens svar herpå