Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 18. maj 2010
1. Ændringsforslag
Socialministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2010 og var til 1.
behandling den 19. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 22. marts 2010 sendte
socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra FBU Forældrelandsforeningen, som
socialministeren har kommenteret over for udvalget.
Teknisk gennemgang
Socialministeren og embedsmænd fra Socialministeriet har
den 11. maj 2010 over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang,
for så vidt angår de dele af lovforslaget, som
omhandler godkendelsesprocedurer m.v.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
målet med Barnets Reform for DF har været en forbedret
indsats i forhold til udsatte børn og unge. DF har haft
fokus på tidlig og forebyggende indsats.
DF har ligeledes haft stor fokus på underretninger. DFs
overskrift har hele tiden været kontinuitet og kvalitet i
anbringelsen, og DF mener, at Barnets Reform er et skridt i den
rigtige retning.
DF hilser også mere efteruddannelse til sagsbehandlere
velkommen.
DF hilser velkommen, at hver enkelt kommune fremadrettet
bliver forpligtiget til at udarbejde en handlingsplan, der
redegør for, hvordan kommunen i praksis agter at forebygge
ungdomskriminalitet.
DF har bl.a. lagt vægt på en styrkelse af
familieplejeområdet, den forebyggende indsats,
retssikkerheden for familierne og at sikre uanmeldte tilsyn
på børne- og ungdomsinstitutioner.
DF har også fokuseret på nødvendigheden af
at se børnene og forældrene som en familie, frem for
at se børnene og forældrene som to adskilte
størrelser. DF understreger, at i nogle sager skal
kommunerne langt hurtigere fjerne barnet fra hjemmet.
Oprindelig var der på en række områder lagt
op til at ansvarliggøre børn og unge ved at give
børn vetoret i sociale sager og lade fortrolige oplysninger
om de enkelte familier flyde alt for frit mellem forskellige
faggrupper. Det forhindrede DF ved, at der er indført klare
regler for, hvornår og hvordan fortrolige samtaler og
møder kan finde sted. DF vurderer, at der i lovforslaget er
fundet en fornuftig balancegang.
Det har ligeledes været afgørende for DF at
få indført uanmeldte og bedre tilsyn med
institutionerne, netop for at være sikre på at de
pædagogiske tilbud overholder kravene.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 14, stk. 1,
udgår »1, 2,«.
[Redaktionel ændring]
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Nr.
43 affattes således:
»43. I §
68, stk. 4, nr. 2, ændres »5, 6 eller 7«
til: »5 eller 6«.«
[Konsekvensrettelse]
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) Nr.
58 affattes således:
»58. I § 75, stk. 5, 1.
og 3. pkt., ændres »Direktøren« til:
»Styrelseschefen«, i stk. 6, 1. pkt.,
ændres »direktørens«
til: »styrelseschefens«, og i stk. 6, 2. og 3.
pkt., ændres »direktøren« til:
»styrelseschefen«.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 1, nr. 2, vedrørende § 14,
stk. 1, præciserer, at det kun er anbringelsessteder, der er
godkendt som generelt egnede, der skal registreres på
Tilbudsportalen. Med ændringsforslaget er der alene tale om
en redaktionel ændring, således at der ikke henvises
til de pågældende anbringelsessteder (plejefamilier og
kommunale plejefamilier, der er generelt egnede) to gange, da dette
kan skabe forvirring om bestemmelsens præcise indhold.
Til nr. 2
Lovforslagets § 1, nr. 43, til § 68, stk. 4, nr. 2,
er en redaktionel ændring som konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 25. Efter forslagets nr. 25 skrives personlig
rådgiver og en kontaktperson sammen i én.
Støtte, der tidligere blev givet som personlig
rådgiver, kan således fremover gives som fast
kontaktperson efter den gældende § 52, stk. 3, nr. 7,
som efter forslaget bliver nr. 6. Med ændringsforslaget
foreslås at ændre bestemmelsen i servicelovens §
68, stk 4, nr. 2, med henblik på at sikre, at henvisningen
til servicelovens § 52, stk. 3, nr. 5 og 6, er korrekt.
Til nr. 3
Lovforslagets § 1, nr. 58, er en konsekvensrettelse som
følge af, at Ankestyrelsens chef betegnes som
»styrelseschef« i stedet for som
»direktør«. Der er med ændringsforslaget
tale om en konsekvensrettelse som følge af dette.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Peter Madsen V Sophie Løhde V
Martin Henriksen DF fmd.
Tina Petersen DF René Christensen DF
Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S
Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S
Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 178
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Henvendelse af 7/4-10 fra FBU
Forældrelandsforeningen |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Materiale til teknisk gennemgang, fra
socialministeren |
6 | Ændringsforslag, fra
socialministeren |
7 | Udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 178
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/4-10 fra FBU Forældrelandsforeningen, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvordan kommunerne skal koble
kriterierne i den ny formålsbestemmelse (ny § 46 og ny
§ 142, stk. 7) med vurderingen af opholdsstedernes egnethed og
tilsynet med opholdsstedet, som indgår i L 177, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvorfor det kun er
pædagogiske målsætninger og metoder, der er
omfattet af forslaget til den ny § 142, stk. 7 om
opholdsstedets generelle egnethed, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om de indholdsmæssige krav til
godkendelse af opholdssteder slækkes, hvis det kun er
pædagogiske målsætninger og metoder, der
indgår i kriterier for generelt egnethed, jf. forslaget til
den ny §142, stk. 7, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvad der erstatter bortfaldet af
servicelovens §143, ifølge hvilken socialministeren i
en bekendtgørelse kan fastsætte nærmere regler
om godkendelse af tilsyn med private opholdssteder, og bør
bemyndigelsesbestemmelsen ikke hjemles i loven, og ministerens svar
herpå |