L 187 Forslag til lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love.

(Udvidelse af personkredsen, styrket indsats over for ægtefælleforsørgede m.v.).

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 18-05-2010

Afgivet: 18-05-2010

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 18. maj 2010

20091_l187_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 18. maj 2010

1. Ændringsforslag

Der er stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget. Integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-11 og 13. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 12 og 14.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 19. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 24. marts 2010 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 109. Den 15. april 2010 sendte integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 18. maj 2010 sendte integrationsministeren et supplerende høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra SOS mod Racisme. Integrationsministeren har kommenteret den skriftlige henvendelse over for udvalget.


Deputationer

Endvidere har Bedsteforældre for Asyl og DRC mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 11 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf integrationsministeren har besvaret spørgsmål 1-8. Udvalget forventer, at de øvrige spørgsmål besvares inden 2. behandling af lovforslaget.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af S og SF stillede ændringsforslag.


Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget ser udlændingeaftalen af 15. marts 2010, som ligger til grund for lovforslagene L187 og L188, som en videreførelse og en videreudvikling af den faste og fair udlændingepolitik, som siden 2001 har været og fortsat er en af de politiske hjørnesten for regeringen. Efter V og KF's opfattelse er det den politik, der har medført, at indvandringen til Danmark er ændret markant: Før 2001 kom mange udlændinge til Danmark for at søge om asyl og familiesammenføring, og i dag kommer et stigende antal udlændinge til Danmark for at arbejde eller uddanne sig og bidrage aktivt og positivt til det danske samfund. Samtidig har fokus for V og KF været på at få så mange nydanske i beskæftigelse som muligt, og siden 2001 er over 55.000 flere med indvandrerbaggrund kommer i arbejde.


V og KF noterer sig, at de markante ændringer af indvandringsmønstret kræver et tilsvarende servicetjek af lovgivningen. Efter V og KF's opfattelse indeholder lovforslagene en fornuftig balance mellem stramninger over for dem, der ikke integrerer sig, og lempelser for dem, der aktivt bidrager til egen integration.


V og KF er tilfredse med, at formålsparagraffen i integrationsloven ændres. Med ændringen understreges forventningen om at, at enhver, der har ophold i Danmark, opnår kendskab til dansk kultur, bidrager til samfundet og tilskyndes til at blive integreret i det danske samfund.


V og KF ser lovforslagene L187 og L188 og den bagvedliggende politiske aftale som udtryk for en intelligent udlændingepolitik - en offensiv linje for dem, der vil, men også en konsekvent linje over for dem, der modarbejder integrationen og samfundet, f.eks. ved at begå kriminalitet. Lovforslagene er udtryk for et mere differentieret syn på udlændinge. De udlændinge, der viser vilje til integration og samfundsnytte, hjælpes til hurtigere integration og belønnes, mens der strammes op over for de udlændinge, der vender integrationen ryggen og udviser samfundsforagt. Dermed bliver det personlige ansvar for egen integration omdrejningspunktet for at få permanent opholdstilladelse


V og KF er af den opfattelse, at udvidelsen af integrationslovens formålsparagraf til at omfatte alle udlændinge i Danmark, det øgede fokus på den værdimæssige og demokratiske integration samt de nye integrationsmæssige tilbud, som lovforslaget medfører, vil resultere i hurtigere og mere effektiv integration.


Udlændinge bør ifølge V og KF være en berigelse for Danmark, og vi har brug for at tiltrække kvalificeret indvandring, hvis vi fortsat vil stå stærkt i fremtiden. Med den nye udlændingepolitik rejser regeringen flere klare forventninger og stiller konsekvente krav til de udlændinge, der kommer til Danmark. Det er V og KF's klare forventning, at ændringerne vil sætte yderligere turbo på integrationen i Danmark.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er tilfredse med den udlændingeaftale af 15. marts 2010, som Dansk Folkeparti har indgået med regeringen, og som ligger til grund for lovforslagene L 187 og L 188. DF er af den opfattelse, at aftalen strammer op på en række væsentlige områder.


DF påpeger, at der er integrationsproblemer og integrationsudfordringer i samfundet, og at disse udfordringer skal løses lokalt af kommunerne, af frivillige, af Folketingets partier og i høj grad af indvandrerne og efterkommerne selv. Problemerne omfatter eksempelvis bandekriminaliteten, en alt for høj kriminalitetsrate blandt ikke-vestlige indvandrere, en alt for høj arbejdsløshed blandt visse indvandrergrupper m.m. Der er dog løbende taget en række initiativer for at løse problemerne, og det er ifølge DF væsentligt at påpege, at 55.000 flere indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande siden 2001 er kommet i arbejde, og beskæftigelsesfrekvensen blandt denne gruppe er dermed steget. Blandt indvandrerkvinder er beskæftigelsen ligeledes steget. Der er stadigvæk et stort efterslæb, men der er også tendenser, der er gået og går i den rigtige retning. Det skal samfundet ifølge DF bygge videre på, og DF ønsker at finde tidssvarende løsninger på de integrationsmæssige udfordringer.


Der er et element i lovforslaget, som går på, at herboende udlændinge fra tredjelande først opnår kommunal og regional valgret efter 4 års ophold. DF havde gerne set, at de regler, der gælder ved folketingsvalg, hvor man for at kunne stemme ved folketingsvalg skal være dansk statsborger, også blev overført til andre områder, således at man for at kunne stemme til kommunalvalg og til regionalvalg skulle være dansk statsborger. De i lovforslaget beskrevne ændringer af reglerne for tredjelandsstatsborgeres muligheder for opnåelse af valgret er dog - set med DF's øjne - et skridt i den rigtige retning.


Det er vigtigt for DF at understrege, at indvandrere selv har et stort ansvar for deres egen og deres families integration i Danmark. Det er ligeledes vigtigt for DF at understrege, at integration også indebærer, at den enkelte indvandrer tager dansk kultur, danske normer og værdier til sig og gør det til sine egne værdier. Kun på den måde kan samfundet med succes bekæmpe parallelsamfund. Det er DF's opfattelse, at der i langt højere grad skal stilles krav til udlændinge i Danmark. Udlændingeaftalen af 15. marts 2010 og nærværende lovforslag imødekommer dette ønske fra DF.


Indvandringen har siden 2001 ændret sig markant, og der kommer i dag andre slags udlændinge til Danmark end tidligere: Udlændinge, som efter DF's mening i højere grad bidrager til samfundet frem for at lægge samfundet til last. Der er ifølge DF selvsagt et løbende behov for at følge effekterne af udlændingepolitikken. Indvandringen via asylsystemet og via familiesammenføringsreglerne er faldet, og dette har med DF's øjne uden tvivl været et væsentligt bidrag til at rette op på tidligere tiders uansvarlige politik på området.


DF mener dog, at der fortsat er et behov for at stramme og fastholde fokus på udlændingepolitikken, og DF vil - også efter vedtagelse af nærværende lovforslag - fortsætte med at videreudvikle udlændingepolitikken, således at sammenhængskraften i samfundet styrkes. DF henviser i øvrigt til DF's ordførertale ved 1. behandling af lovforslaget samt til udlændingeaftalen af 15. marts 2010, som er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


Et mindretal i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af mindretallet og de af ministeren under nr. 1-11 stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder der positivt, at der med lovforslaget sker en udvidelse af personkredsen, som er omfattet af integrationsloven. S og SF støtter lovforslagets intentioner og ser meget positivt på, at lovforslaget vil tilpasse lovgivningen, så der tages hensyn til en bredere gruppe af udlændinge i Danmark.


Dog vender S og SF sig stærkt imod at indskrænke den kommunale og regionale valgret for visse udlændinge, så de først kan stemme efter 4 år i Danmark frem for de nuværende 3 år. S og SF anser dette som et tilbageslag for integrationen og som et tiltag, der er i direkte modstrid med intentionen om at gøre det lettere at engagere sig i det danske samfund. S og SF mener, at argumenterne for forslaget om at ændre reglerne for tredjelandsstatsborgeres mulighed for at opnå kommunal og regional valgret er søgte, og partierne mener, at de foreslåede ændringer vedrørende valgretten sender et helt misvisende signal til de udlændinge i Danmark, der gerne vil deltage i og forpligte sig på demokrati og samfundsdebat.


Når der kan skaffes et flertal for det i Folketinget, vil S og SF stille forslag om at ændre reglerne således, at tredjelands statsborgere igen kan opnå kommunal og regional valgret efter tre år. Med disse bemærkninger støtter S og SF dog resten af lovforslaget.


Et andet mindretal i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandlingen. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af ministeren stillede ændringsforslag, men vil stemme for de af S og SF stillede ændringsforslag.


Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at der er nogle gode forslag i lovforslaget, som f.eks. kommunernes pligt til at give personer, der forsørges af deres ægtefælle, beskæftigelsesrettede tilbud som en målrettet hjælp til at opnå beskæftigelse. Dette har RV foreslået i andre sammenhænge, f.eks. i forbindelse med forhandlinger om satspuljemidler til integration. Men der er ifølge RV og EL også afgørende negative forslag i lovforslaget, hvor det største, inkonsekvente forslag er at hæve antallet af år, som borgere, der ikke kommer fra de nordiske lande eller fra de andre medlemsstater i EU, skal have været i Danmark, fra 3 år til 4 år, før de opnår valgret og valgbarhed til kommunal- og regionalvalg. Den demokratiske valghandling er ifølge RV og EL udtryk for deltagelse i fællesskabet på lige fod. Med denne ændring af reglerne for opnåelse af valgret sker der med RV og EL's øjne en åbenlys forskelsbehandling af borgere fra udvalgte lande og borgere fra tredjelande. Det er ifølge RV og EL dybt beklageligt.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

1) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:

»01. § 5, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan efter aftale bemyndige en anden kommunalbestyrelse til helt eller delvis at forestå opgaver vedrørende integrationsprogrammer for flygtninge og familiesammenførte udlændinge, jf. kapitel 4, introduktionsforløb for indvandrere, jf. kapitel 4 a, udbetaling af introduktionsydelse, jf. kapitel 5, udbetaling af hjælp i særlige tilfælde, jf. kapitel 6, og samordning heraf med den øvrige integrationsindsats i kommunen.«

[Konsekvensrettelse]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

2) Efter nr. 11 indsættes som nye numre:

»02. I § 19, stk. 4, 3. pkt., ændres »§ 16, stk. 7« til: »§ 16, stk. 8«.

03. I § 19, stk. 8, 2. pkt., ændres »§ 16, stk. 5« til: »§ 16, stk. 6«, og »§ 16, stk. 2 eller 7« ændres til: »§ 16, stk. 2, 3 eller 8«.«

[Konsekvensrettelser]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

3) I det under nr. 18 foreslåede kapitel 7 a ændres i den indledende tekst »§ 41« til: »§ 41 a«, og den foreslåede paragraf betegnes § 41 b.

[Teknisk rettelse]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

4) I det under nr. 21 foreslåede § 45, stk. 6, affattes 1. pkt. således:

»Staten refunderer inden for et rådighedsbeløb i introduktionsperioden, jf. § 24 c, stk. 4, 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter til introduktionsforløb, jf. § 24 c, stk. 2, herunder danskuddannelse, jf. § 24 d, kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie, jf. § 24 e, tilbud efter § 24 f og støtte ydet til en virksomhed, der etablerer en vejlederfunktion, jf. § 24 g.«


[Konsekvensrettelse]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

5) Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 47, stk. 1, ændres »§ 45, stk. 4-7« til: »§ 45, stk. 4-8«.«

[Konsekvensrettelse]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

6) Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 51 b, stk. 1, ændres »§ 16, stk. 5« til: »§ 16, stk. 6«.«

[Konsekvensrettelse]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

7) Nr. 25 affattes således:

»25. § 51 b, stk. 2, 1. pkt., affattes således:

»Kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen videregiver i den i stk. 1 nævnte situation endvidere uden udlændingens samtykke oplysningerne fra udlændingens integrationskontrakt, jf. § 19, stk. 1, og kopi af den underskrevne erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund, jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., til kommunalbestyrelsen i tilflytningskommunen.«


[Teknisk rettelse]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

8) Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:

»06. § 53, stk. 5, ophæves.

Stk. 6 bliver herefter stk. 5.«


[Konsekvensrettelse]

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

9) Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:

»07. I § 57 ændres »§§ 54-56« til: »§ 2, stk. 2-4«.«

[Konsekvensrettelse]

Til § 2

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

10) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01. § 16 b, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Uanset stk. 1 er udlændinge, der er omfattet af integrationslovens § 2, stk. 2 og 3, ikke berettiget til at modtage tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.«

[Konsekvensrettelse]

Til § 4

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):

11) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. § 31 a, stk. 3, ophæves.

Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6.


02. I § 31 a,stk. 7, der bliver stk. 6, udgår »status og«.«

[Konsekvensrettelser]

Til § 6

Af et mindretal (S og SF), tiltrådt af RV og EL:

12) Paragraffen udgår.

[Den foreslåede ændring af reglerne for tredjelandsstatsborgeres kommunale og regionale valgret og valgbarhed udgår]

Til § 7

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

13) Paragraffen affattes således:

Ȥ 7


Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. august 2010, jf. dog stk. 2.


Stk. 2. Lovens § 2, nr. 2, og § 3 træder i kraft den 15. juni 2010.


Stk. 3. Denne lovs § 1, nr. 1, 4 og 8, og integrationslovens § 2, stk. 1, § 4, stk. 1 og 4, § 5, stk. 2, § 16, § 19, stk. 4, 2. og 3. pkt., § 19, stk. 8, 2. pkt., § 22, §§ 24 c-24 g, § 45, stk. 4, 1. pkt., § 45, stk. 5, 6 og 8, § 47, stk. 1, § 48, stk. 1, § 51 b, stk. 1, og § 57 som affattet, indsat eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, 5, 6, 01, 9, 11, 02, 03, 14, 17, 19-21, 23, 04, 24, 05 og 07 finder ikke anvendelse for udlændinge, som har fået opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden. For sådanne udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.


Stk. 4. Lovens § 6 finder anvendelse for kommunale og regionale valg, der afholdes efter lovens ikrafttræden, første gang den 3. tirsdag i november 2013.«


[Teknisk rettelse]

Af et mindretal (S og SF), tiltrådt af RV og EL:

14) Stk. 12 udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter bestemmelsen i integrationslovens § 3 ophæves, hvorfor der ikke skal henvises dertil. Der er endvidere tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 17.


Til nr. 2

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 1, nr. 9.


Til nr. 3

Der er tale om en rettelse af teknisk karakter.


Til nr. 4

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede bestemmelse i § 24 g, jf. lovforslagets § 1, nr. 17.


Til nr. 5

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 21.


Til nr. 6

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 9.


Til nr. 7

Der er tale om en rettelse af teknisk karakter.


Til nr. 8

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 26.


Til nr. 9

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.


Til nr. 10

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 3. Ændringsforslaget har til hensigt at sikre, at det som hidtil alene er flygtninge og familiesammenførte udlændinge, jf. den foreslåede bestemmelse i integrationslovens § 2, stk. 2 og 3, der ikke er berettiget til at modtage tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.


Til nr. 11

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af den ændring af reglerne om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, der foreslås indført med § 1, nr. 7, i lovforslag nr. L 188, og som overflødiggør udarbejdelse af en status over udlændingens deltagelse i de fastlagte beskæftigelsesrettede aktiviteter efter integrationskontrakten.


Til nr. 12 og 14

I lovforslaget foreslås det, at tredjelandsstatsborgere for at få valgret til kommunale og regionale valg fremover uden afbrydelse skal have haft fast bopæl i riget i de sidste 4 år forud for valgdagen. Kravet for at opnå valgret har hidtil været, at tredjelandsstatsborgere skal have haft fast bopæl i riget i de sidste 3 år forud for valgdagen, hvilket forslagsstillerne ønsker at fastholde.


Til nr. 13

Der er tale om en rettelse af teknisk karakter. Særlig med hensyn til den foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 12, bemærkes det, at det i sagens natur kun er den foreslåede bestemmelses sidste led, der vil få praktisk relevans for udlændinge, som har fået udarbejdet en integrationskontrakt inden lovens ikrafttræden.


Karsten Lauritzen V Karen Jespersen V fmd. Eyvind Vesselbo V Troels Christensen V Peter Skaarup DF Martin Henriksen DF Jesper Langballe DF Carina Christensen KF Naser Khader KF Henrik Dam Kristensen S Maja Panduro S Ole Hækkerup S Sophie Hæstorp Andersen S Astrid Krag SF nfmd. Anne Baastrup SF Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 187


Bilagsnr.


Titel


1
Bilaget er taget tilbage
2
Høringssvar og høringsnotat, fra integrationsministeren
3
Henvendelse af 16/4-10 fra SOS mod Racisme.
4
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Høringssvar på L 187, fra integrationsministeren
6
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
Ændringsforslag, fra integrationsministeren
8
1. udkast til betænkning
9
Supplerende høringssvar, fra integrationsministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 187


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, på hvilken baggrund ministeren har udvalgt de organisationer, der er blevet bedt om at aflevere høringssvar til L 187, L188 og L 189, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om det er korrekt, at lovforslagene L 187, L 188, L 189 ikke indeholder bestemmelser om oprettelse af såkaldte modtagerfaciliteter i Nordirak og Afghanistan, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om ministeren vil redegøre for begrundelsen for den hurtige behandling af L 187, L188 og L 189, herunder den korte høringsfrist, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om kommentar til henvendelse af d. 16/4-10 fra SOS mod Racisme, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, ministeren vil redegøre for baggrunden for, at lovforslagets § 6 om den kommunale valgret er medtaget i en samlet pakke, der ellers omhandler ændringer i integrationsloven, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvorvidt udlændinge der som følge af, at de har modtaget opholdstilladelse før den 1. august 2010, ikke modtager kurset i danske samfundsforhold, vil have sværere ved at bestå medborgerskabsprøven end udlændinge, der modtager undervisning, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om ministeren vil be- eller afkræfte, at ministeriets udgangspunkt i DUT-forhandlingerne er, at der ikke skal gives kompensation til kommunerne for udgifter afholdt i forbindelse med værtsfamilieordningen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om hvorvidt udlændinge, som på grund af alder eller andre uforskyldte forhindringer har svært ved at bestå danskuddannelsesprøven, vil få sværere ved at få tidsubegrænset ophold, når muligheden for at få »bevis for aktiv deltagelse« bortfalder, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om kommentar til høringssvar af 13. maj 2010 fra Institut for Menneskerettigheder, til integrationsministeren,
10
Spm. om ministeren vil oversende det notat, der blev omtalt i TV Avisen den 14. maj kl. 21.00, som skulle være forfattet af Udlændingeservice om lovforslagene L187, L188 og L189, til integrationsministeren
11
Spm. om ministeren vil kommentere det forhold, at Institut for Menneskerettigheder i deres høringssvar, jf. UUI L187 - bilag 9, har valgt at kommentere andre høringsparters høringssvar, til integrationsministeren


Bilag 2

Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, 15. marts 2010

Aftalen er optrykt efter ønske fra DF.


Nye regler for at få permanent opholdstilladelse og serviceeftersyn af udlændinge- og integrationspolitikken


Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om nye regler for at få permanent opholdstilladelse i Danmark og om et serviceeftersyn af udlændinge- og integrationspolitikken.


Formålet med aftalen er, at velintegrerede indvandrere hurtigere kan få permanent opholdstilladelse i Danmark mod at kunne opfylde en række betingelser, der dels bygger på de nuværende regler, der på en række områder er blevet strammet, dels på en række nye regler.


Det nye princip for at få permanent opholdstilladelse er, at indvandrere som er velintegrerede, kan tale dansk og har forståelse for dansk kultur, bidrager til det danske samfund og som ikke har ligget det danske samfund til last eller begået kriminalitet, kan erhverve en permanent opholdstilladelse hurtigere end i dag. Når indvandreren opfylder alle krav til at få permanent opholdstilladelse, skal opholdstilladelsen kunne opnås efter 4 års ophold i Danmark.


Formålet med de nye regler er også at stille klare og forståelige krav til indvandrerne og at forenkle eksisterende regler og samtidigt rydde op i en række besværlige regler.


Omvendt bliver det sværere for dårligt integrerede indvandrere at få permanent opholdstilladelse i Danmark, fordi betingelserne samlet set er strammet op. Nogle indvandrere vil formentlig aldrig kunne få permanent opholdstilladelse i Danmark.


Det er vigtigt at understrege regeringens og Dansk Folkepartis holdning om, at indvandrere selv har et stort ansvar for deres egen og familiens integration i Danmark. Det forudsætter en stor og positiv indsats af indvandrere selv, at blive vellykket integreret i det danske samfund.


Siden 2001 har det danske samfund gennem en målrettet og konsekvent integrationspolitik understøttet indvandreres mulighed for en vellykket integration i Danmark.


Budskabet til de indvandrere, der gerne vil integreres i Danmark, er, at hvis man vil og viser vilje til at gøre en aktiv indsats og respekterer dansk kultur og demokratiske værdier, så kan man blive en del af det danske samfund og få permanent opholdstilladelse.


Med aftalen styrkes integrationen yderligere, og det succesfulde samarbejde mellem regeringen og Dansk Folkeparti siden 2001 om en fast og fair udlændingepolitik, som har bragt indvandringen til Danmark under kontrol, fortsætter.


Det er vigtigt med en fast og klar politik, der gør op med politisk slendrian før 2001. Det er et faktum, at siden valget i 2001 har regeringen i et samarbejde med Dansk Folkeparti gennemført en fast og fair udlændingepolitik, der har bragt indvandringen til Danmark under kontrol.


Antallet af opholdstilladelser til asylansøgere og familiesammenførte er reduceret til under en tredjedel af niveauet i 2001. Antallet af tilladelser til arbejde og studier er derimod mere end tredoblet siden 2001.


Den faste og fair udlændingepolitik har gavnet integrationen, der er forbedret markant. Siden 2001 er 55.000 flere indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande kommet i arbejde, og beskæftigelsesfrekvensen er steget fra 45 pct. til 57 pct. Blandt kvinder er beskæftigelsen steget med hele 80 pct. siden 2001. Samtidig føler flere indvandrere og efterkommere sig godt integreret i det danske samfund, der er bedre kontakt mellem danskere og indvandrere, og flere unge er kommet i gang med en uddannelse.


Der er dog fortsat integrationsproblemer og udfordringer, som regeringen og Dansk Folkeparti i fællesskab ønsker at finde tidssvarende løsninger på.


Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om yderligere at styrke de grundlæggende elementer i den nuværende politik. På den baggrund er der gennemført et serviceeftersyn af udlændinge- og integrationsloven.


Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at videreføre en fast og fair udlændingepolitik med yderligere initiativer. Samtidig fremhæves det personlige ansvar for egen integration og medborgerskab.


Udviklingen i EU-retten om fri bevægelighed, herunder kommende domme fra EU-domstolen, vil fortsat blive fulgt nøje med henblik på at fastholde Folketingets rolle.


Fast og fair udlændingepolitik


Følgende initiativer gennemføres med henblik på at videreføre en fast og fair udlændingepolitik:


- Herboende udlændinge fra tredjelande opnår først kommunal og regional valgret efter 4 års ophold

- Flygtninge, der rejser på ferie i hjemlandet, skal kunne få en opholdstilladelse inddraget i 10 år, uanset om den i mellemtiden er blevet permanent

- Meddelelse af indrejseforbud til afviste asylansøgere, der ikke udrejser frivilligt inden en given udrejsefrist

- Opfølgning på kommunernes indsats og muligheder for at støtte udlændinge, der ønsker at repatriere

- Sammenhængen mellem den danske flygtninge- og asylpolitik og indsatsen i flygtningenes nærområder skal fortsat vægtes højt i nærområdeindsatsen, og det skal undersøges, om der kan iværksættes yderligere konkrete initiativer bl.a. i form af modtagefacilliter i hjemlandet

- Skærpede regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse her i landet Opstramning af regler om opsættende virkning med hensyn til udrejsefrist

- Skærpede krav i familiesammenføringssager til, at familien kan forsørge sig selv

- Kommunernes indberetningspligt til Udlændingeservice ved mistanke om genopdragelsesrejser ændres, således at indberetningspligten indtræder efter 3 måneder i stedet for 6 måneder, og afledt stramning af reglerne om bortfald af barnets opholdstilladelse

- Inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde

- Kvalitetssikring af lægeoplysninger i sager om humanitær opholdstilladelse

- Samkøring af en række offentlige myndigheders registre med udlændingemyndighedernes registre med henblik på styrket kontrol for at imødegå misbrug

- Reform af reglerne om permanent opholdstilladelse. For at fremhæve den enkelte udlændings personlige ansvar vil adgang til permanent opholdstilladelse fremover blive knyttet op på et pointsystem, hvor udlændingens evne til at blive integreret i Danmark, f.eks. i form af arbejde, uddannelse, sprogfærdigheder og medborgerskab belønnes, mens manglende vilje til integration trækker ned

- Mere effektiv hjemsendelse af udenlandske hjemløse uden lovligt ophold

- Skærpede udvisningsregler vedrørende socialt bedrageri og vedrørende omfattende forstyrrelse af den offentlige orden, der blev gennemført ved lømmelpakken og udlændingeaftalen af 6. november 2009



Integration og medborgerskab


Følgende initiativer gennemføres for at tilskynde til integration og medborgerskab og understrege det personlige ansvar:


- Ændring af formålsparagraffen i integrationsloven for at understrege, at det forventes, at enhver, der har ophold i Danmark, opnår kendskab til dansk kultur, bidrager til samfundet, og for at tilskynde den enkelte til at blive integreret

- Integrationsloven, der i dag omfatter flygtninge og familiesammenførte, udvides til også at omfatte udlændinge, der kommer her til landet som led i beskæftigelse eller studier

- Målgruppen for tilbuddet om danskuddannelse tydeliggøres således, at det klarere fremgår, at også EU-borgere og deres ægtefæller skal tilbydes danskuddannelse under ophold her i landet

- Indførelse af et kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie

- Indførelse af en pligt for kommunerne til at give alle nyankomne udlændinge, der forsørges af deres ægtefælle, et beskæftigelsesfremmende tilbud om f.eks.virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller kortere uddannelsesforløb

- Forenkling af reglerne om opfølgning på integrationskontrakten og en mere overskuelig udformning af integrationslovens ydelsesregler



Nye initiativer


Herboende udlændinge fra tredjelande opnår kommunal og regional valgret efter 4 års ophold


Den enkelte udlænding skal gøre en indsats for at blive integreret og udvise medborgerskab.


Derfor skal herboende udlændinge bortset fra nordiske borgere og EU borgere fremover først kunne opnå kommunal og regional valgret efter 4 års ophold.


Dansk Folkeparti har tilkendegivet, at man helst havde set, at indvandrere skal have opnået indfødsret for at opnå retten til at kunne stemme til kommunale valg, hvilket for partiet er en logisk følge af at være velintegreret.


Flygtninge, der rejser på ferie i hjemlandet, skal kunne få opholdstilladelse inddraget i 10 år, uanset om de i mellemtiden har opnået permanent ophold


Det er uacceptabelt, at udlændinge, der er meddelt asyl i Danmark, rejser tilbage til deres hjemland, når de over for de danske myndigheder har oplyst, at de risikerer forfølgelse ved en tilbagevenden til hjemlandet. Dette gælder også, hvis udlændingen har en permanent opholdstilladelse.


Udgangspunktet skal være, at en flygtnings opholdstilladelse skal kunne inddrages i 10 år, hvis en flygtning tager tilbage til hjemlandet, og forholdene har ændret sig sådan, at den pågældende ikke risikerer forfølgelse. Dette gælder også, selvom flygtningen har opnået permanent opholdstilladelse. Det vil fortsat være muligt for en flygtning at rejse tilbage til sit hjemland for dér at undersøge mulighederne for repatriering. Reglerne vil skulle administreres i overensstemmelse med Flygtningekonventionens regler om ophør af flygtningestatus og Danmarks internationale forpligtelser i øvrigt.


Inddragelsesmuligheder i forhold til meddelte asyltilladelser


Udlændingeservice har tilkendegivet, at man vil være særligt opmærksom på løbende at vurdere, om der er grundlag for at søge en meddelt asyltilladelse inddraget på grund af væsentligt ændrede forhold i hjemlandene.


Regeringen og Dansk Folkeparti følger op på dette inden for rammerne af de faste halvårlige møder om udviklingen på udsendelsesområdet.


Meddelelse af indrejseforbud til afviste asylansøgere, der ikke udrejser frivilligt inden en given udrejsefrist


Det er ikke acceptabelt, at afviste asylansøgere nægter at efterkomme de danske myndigheders afgørelser og nægter at opfylde pligten til at udrejse.


På den baggrund er der enighed om, at afviste asylansøgere, som ikke vil følge en afgørelse om udrejse, skal gives indrejseforbud. Forslaget harmonerer med et direktiv vedtaget af EU, der forventes fremsat som lovforslag til efteråret. Det følger af direktivet, at en udlænding, herunder en afvist asylansøger, der opholder sig ulovligt i landet, gives indrejseforbud, hvis udlændingen ikke udrejser frivilligt inden en fastsat udrejsefrist, eller hvis der i særlige tilfælde er fastsat en udrejsefrist til straks. Indrejseforbuddet vil blive meddelt for 2 år og i gentagelsestilfælde for 5 år og vil gælde for hele Schengen-området.


Dansk Folkeparti har tilkendegivet, at man helst havde set, at Danmark havde anvendt den canadiske model, hvor afviste asylansøgere, der ikke frivilligt udrejser, får et indrejseforbud for bestandigt.


Øget støtte til repatriering


Regeringen og Dansk Folkeparti har markant forstærket støtten til udlændinge, der ønsker at repatriere og indgik den 12. november 2009 som led i finansloven for 2010 en aftale om en styrket repatrieringsindsats, der blandt har til formål at styrke kommunernes indsats og muligheder for at støtte den enkelte udlænding, der ønsker at repatriere.


For at sikre, at kommunerne er opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder, er der udarbejdet vejledningsmateriale og en kort brochure med en hurtig introduktion om reglerne til de kommunale sagsbehandlere. Der udarbejdes endvidere informationsbrochure på 8-10 forskellige sprog til herboende udlændinge. Brochuren sendes til relevante organisationer og samtlige kommuner, ligesom brochuren distribueres via indvandrerorganisationer m.v. Dertil kommer, at ministeriets udgående konsulentenhed Integrationsservice vil understøtte kommunernes indsats. Udviklingen i antallet af repatrierede udlændinge vil blive fulgt for dermed at sikre, at kommunerne er opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder.


Indsats i flygtninges nærområder


Sammenhængen mellem den danske flygtninge- og asylpolitik og indsatsen i flygtningenes nærområder skal fortsat vægtes højt i nærområdeindsatsen, og det skal undersøges, om der kan iværksættes yderligere konkrete initiativer.


Danmark har haft gode erfaringer med konkrete indsatser, hvor den danske flygtninge- og asylpolitik er tænkt sammen med tiltag i flygtninges nærområder. Danmark har således gennem nærområdeindsatsen i Afghanistan bl.a. støttet reintegrationsindsatser og opbygningen af det afghanske indenrigsministeriums identitetskontrolenhed med det formål at fremme frivillig tilbagevenden for afviste asylansøgere samt udsendelse af afviste asylansøgere. Og Danmark har støttet reintegrations- og forsoningsaktiviteter for flygtninge og fordrevne i Kosovo samt ydet støtte til lokal psykosocial behandlingskapacitet af hjemvendte. En indsats, der har været medvirkende til, at antallet af afviste asylansøgere i udvisningsposition fra Kosovo er faldet markant i de senere år.


På baggrund af de gode erfaringer og de opnåede resultater vil det blive undersøgt, om der er yderligere mulighed for generelt og i forhold til konkrete indsatser at samtænke den danske flygtninge- og asylpolitik med indsatsen i flygtninges nærområder.


Modtagelsesfaciliteter til uledsagede mindreårige asylansøgere


Gennem den seneste tid har der været en kraftig stigning i antallet af uledsagede mindreårige asylansøgere fra især Afghanistan.


Regeringen og Dansk Folkeparti er bekymrede over denne udvikling og ønsker at undersøge alle muligheder for at håndtere udviklingen.


På baggrund af erfaringer fra de øvrige nordiske lande vil Danmark søge nærområdeindsatsen forstærket gennem etablering af modtagefaciliteter i Afghanistan og Nordirak for uledsagede mindreårige asylansøgere med det formål at sikre, at uledsagede mindreårige forsvarligt kan vende tilbage fra Danmark.


Regeringen og Dansk Folkeparti følger op på dette inden for rammerne af de faste halvårlige møder om udviklingen på udsendelsesområdet.


Skærpede regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse her i landet


Der har været flere sager i den senere tid, hvor afviste asylansøgere, som har nægtet at udrejse frivilligt, har forsøgt at forlænge deres ophold her i landet ved at indgive ubegrundede ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse. Det skal sikres, at reglerne om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse er indrettet således, at udlændinge, som har lovligt ophold og opfylder betingelserne for at få en opholdstilladelse, kan søge, mens udlændinge, som forsøger at misbruge reglerne, afvises.


Reglerne om adgang til at indgive ansøgning om opholdstilladelse efter indrejsen skal skærpes på nogle punkter.


Det skal fremgå tydeligt af udlændingeloven, at ansøgning om opholdstilladelse skal indgives fra hjemlandet. Her i landet kan som udgangspunkt ansøgninger indgives såfremt der er tale om lovligt ophold. De nye regler skal modvirke, at udlændinge forsøger at forlænge deres ophold i Danmark, uden at der er grundlag herfor. De foreslåede skærpelser og præciseringer i udlændingeloven skal også gælde for allerede meddelte opholdstilladelser, der ønskes forlænget. Det skal fremgå direkte af loven, at hvis en udlænding ikke rettidigt søger om forlængelse af sin opholdstilladelse, vil udlændingen ikke have lovligt ophold i Danmark, når tilladelsen udløber. På den måde understreges det, at udlændinge selv har ansvaret for at overholde fristen.


Opstramning af regler om opsættende virkning med hensyn til udrejsefrist


Reglerne om, i hvilke tilfælde en ansøgning, der tillades indgivet her i landet, har opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, skal strammes op. Det skal modvirke, at udlændinge opholder sig i Danmark under en sagsbehandling, der munder ud i en konstatering af, at betingelserne for opholdstilladelse ikke er opfyldt.


Endvidere skal udlændinge, der kun har haft opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold, ikke automatisk have ret til at opholde sig her i landet ved at klage.


Skærpede krav i familiesammenføringssager til at familien kan forsørge sig selv


Af hensyn til familiens mulighed for at blive integreret i Danmark er det vigtigt, at familien så vidt muligt er selvforsørgende.


I familiesammenføringssager må den herboende ægtefælle som udgangspunkt ikke have modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (herunder starthjælp og kontanthjælp) eller integrationsloven i 3 år forud for meddelelse af familiesammenføring.


Kommunernes indberetningspligt til Udlændingeservice ved mistanke om genopdragelsesrejser ændres, således at indberetningspligten indtræder efter 3 måneder i stedet for 6 måneder, og afledt stramning af reglerne om bortfald af barnets opholdstilladelse


Med henblik på at imødegå at forældre sender deres børn på genopdragelsesrejser skal kommunerne allerede efter de gældende regler indberette sager til Udlændingeservice, hvor kommunen har kendskab til eller begrundet mistanke om, at dette sker. Indberetningen vil normalt forudsætte, at barnet har været ude af landet i en periode på mere end 6 måneder og som følge heraf ikke har deltaget i skolegang eller andre aktiviteter, som ville være en naturlig del af barnets integration i Danmark. Barnets fravær fra Danmark vil kunne medføre, at barnets opholdstilladelse bortfalder. Efter et sådant bortfald af opholdstilladelsen kan der kun gives opholdstilladelse igen til et barn under 15 år, hvis hensynet til barnet taler derfor.


Fremover forpligtes kommunerne til at indberette et barns fravær til Udlændingeservice ved mistanke om, at barnet er sendt på genopdragelsesrejse, allerede efter 3 måneder. Bortfaldsreglerne skal samtidig skærpes, således at barnets opholdstilladelse bortfalder allerede efter 3 måneder, hvis det kan lægges til grund, at barnet er sendt på genopdragelsesrejse. Forslaget vil blive fulgt op af en vejledning til kommunerne.


Inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde


Der har i praksis været tilfælde, hvor udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med det formål at studere her i landet, har arbejdet i et omfang, der overstiger det tilladte, dvs. arbejdet ulovligt. Udlændingeloven giver allerede mulighed for, at en udlænding, der arbejder ulovligt, kan udvises. De tilfælde, der er set, har imidlertid vist et behov for at skærpe reglerne, således at det også får konsekvenser for opholdstilladelsen i tilfælde, hvor forholdet ikke resulterer i en frihedsstraf.


En studieopholdstilladelse skal fremover også kunne inddrages i tilfælde, hvor en udenlandsk studerende er idømt eller har vedtaget en bøde for ulovligt arbejde, er blevet tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde ulovligt eller over for Udlændingeservice har erkendt at have arbejdet ulovligt.


Samtidig vil der blive arbejdet videre med at fastsætte ens regler for opgørelsen af studieaktivitet for herved i videst muligt omfang at undgå misbrug af studieopholdstilladelser.


Der vil fortsat være fokus på udlændingemyndighedernes kontrolindsats i forhold til udlændinge, der har opholdstilladelse med det formål at studere her i landet, og udlændingemyndighederne vil løbende gennemføre kontroller på grundlag af indberetninger fra f.eks. politiet i forhold til ulovligt arbejde, på baggrund af stikprøver, almindelige kontroller af, om vilkårene for opholdstilladelse overholdes, eller i forbindelse med fair-play aktioner.


Kvalitetssikring af lægeoplysninger i sager om humanitær opholdstilladelse


Erfaringerne fra en række konkrete enkeltsager viser, at langtfra alle de lægelige oplysninger, som fremlægges i ansøgninger om humanitær opholdstilladelse, er lige velegnede til at udgøre oplysningsgrundlaget i disse sager. Det skyldes blandt andet, at ikke alle de nødvendige informationer, f.eks. om diagnose og behandlingsbehov, altid fremgår af de fremlagte erklæringer.


Der er enighed om, at der er behov for at styrke og kvalitetssikre afgørelsesgrundlaget. Samtidig er der behov for at iværksætte tiltag med henblik på at sikre en mere effektiv sagsbehandling, herunder i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiden. Den pligt, der påhviler ansøger til at fremlægge nødvendige oplysninger, vil derfor blive præciseret ved indførelse af en liste over de oplysninger, der lmindeligvis er nødvendige for Integrationsministeriets bedømmelse af, om betingelserne for helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse er opfyldt.


Samkøring af en række offentlige myndigheders registre med udlændingemyndighedernes registre med henblik på styrket kontrol for at imødegå misbrug


Der er generelt behov for at styrke udlændingemyndighedernes muligheder for at kontrollere, at betingelserne for meddelte opholdstilladelser løbende overholdes. Dette gælder ikke mindst i lyset af udviklingen i antallet af meddelte opholdstilladelser de senere år. Der kan ikke med de nuværende kontrolmuligheder, herunder enkeltopslag i udvalgte registre i visse typer opholdssager og skriftlige høringer af relevante aktører, gennemføres en tilstrækkelig effektiv kontrol.


Der er derfor enighed om at indføre mulighed for, at Udlændingeservice i kontroløjemed kan samkøre oplysninger fra egne registre med andre myndigheders registre, dvs. CPR, som hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, BBR, som hører under Erhvervs- og Byggestyrelsen og indkomstregisteret (eIndkomst), som hører under SKAT. Herved får udlændingemyndighederne et effektivt redskab til at blive bekendt med tilfælde, hvor der er en indikation af, at en udlænding ikke overholder betingelserne for opholdstilladelsen.


Reform af reglerne om permanent opholdstilladelse


Der indføres et pointsystem, der tilskynder udlændinge til at blive integreret i Danmark, fx i form af arbejde, uddannelse, sprogfærdigheder og medborgerskab. Permanent opholdstilladelse kan således først opnås på det tidspunkt, hvor kravene er opfyldt. Permanent opholdstilladelse vil således fremover være udtryk for, at man har opnået en faktisk tilknytning til Danmark gennem konkrete resultater, og at man ikke gennem kriminalitet eller gæld til det offentlige har vendt ryggen til det danske samfund.


Permanent opholdstilladelse kan dog tidligst meddeles, når udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de sidste 4 år.


Udlændingen skal i alt have 100 point for at opnå permanent opholdstilladelse.


Der opnås 70 point ved at opfylde en række ufravigelige betingelser, der bl.a. omfatter krav om kendskab til det danske sprog, om 2 ½ års beskæftigelse og om ikke at have begået kriminalitet af en vis grovhed. Er udlændingen idømt fængselsstraf på 1 år og 6 måneder eller mere udelukkes udlændingen fra permanent opholdstilladelse. Der skal som i dag være karensperioder for udlændinge, der idømmes betinget frihedsstraf eller kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel udløser ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en karenstid på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6 måneder eller mere, men under 1 år og 6 måneder, en karensperiode på 12 år.


Derudover skal udlændingen opnå 30 point ved at have gjort en særlig indsats for egen integration gennem supplerende beskæftigelse, danskkundskaber eller uddannelse og ved at have udvist aktivt medborgerskab gennem f.eks. beståelse af en medborgerskabsprøve, længerevarende medlemskab af en skolebestyrelse, et højskoleophold eller arbejde som frivillig på børne- og ungeområdet eller i en almennyttig organisation, jf. bilag 1.


Retten til kontanthjælp


Det er vigtigt at understrege, at indvandrere i overensstemmelse med reglerne i aktivloven først har ret til fuld kontanthjælp, når indvandreren har boet lovligt i Danmark i 7 af de sidste 8 år, og har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse i en tid, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 8 år. Begge betingelser skal være opfyldt for at overgå fra starthjælp til kontanthjælp


Ændring af formålsparagraffen i integrationsloven for at understrege, at det forventes, at enhver, der har ophold i Danmark, bidrager til samfundet, og for at tilskynde den enkelte til at blive integreret


Integrationsindsatsen skal tage udgangspunkt i den enkeltes eget ansvar for en vellykket integration.


Integrationsloven skal således sikre, at nyankomne udlændinge deltager i det danske samfundsliv i overensstemmelse med samfundets grundlæggende normer og værdier, at de opnår kendskab til disse værdier og dansk kultur, og at de er opmærksomme på, at en vellykket integration er en forudsætning for tidsubegrænset opholdstilladelse.


Integrationsloven, der i dag omfatter flygtninge og familiesammenførte, udvides til også at omfatte udlændinge, der kommer her til landet som led i beskæftigelse eller studier


Udvidelsen af personkredsen skal ses på baggrund af det skift i indvandringsmønstret, som er sket siden 2001, hvor antallet af flygtninge og familiesammenførte er faldet, mens antallet af udenlandske arbejdstagere er steget. Nogle af de udenlandske arbejdstagere er her i en kortere periode, andre bliver i Danmark i mange år. Med udvidelsen markeres, at udenlandske arbejdstagere skal tilbydes integrationsfremmende aktiviteter i den periode, de er i landet.


Målgruppen for tilbuddet om danskuddannelse tydeliggøres således, at det klarere fremgår, at også EU-borgere og deres ægtefæller skal tilbydes danskuddannelse under ophold her i landet.


Den nye indvandring kommer bl.a. fra en række EU-lande. EU-borgere - og deres medfølgende familiemedlemmer - skal have samme tilbud som andre udlændinge, der tager ophold her i landet.


Udvidelsen af integrationslovens personkreds omfatter derfor også udlændinge med opholdsret i medfør af EU-reglerne. Samtidig præciseres danskuddannelsesloven, således at EU-borgere og deres medfølgende familiemedlemmers adgang til danskuddannelse fremgår klarere.


Indførelse af et kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie


For at sikre, at nyankomne udlændinge får et grundigt kendskab til det danske samfund, indføres der et kursus om danske samfundsforhold og dansk historie og kultur. Kurset skal tilbydes alle voksne nyankomne udlændinge som led i deres introduktionsprogram for at forbedre den enkelte udlændings muligheder for at deltage aktivt i det danske samfundsliv.


Kurset skal også ses i sammenhæng med, at det fremover bliver et pointgivende kriterium ved meddelelse af permanent opholdstilladelse, at udlændingen har bestået en medborgerskabsprøve, der viser udlændingens fortrolighed med danske forhold og dermed graden af udlændingens integration.


Indførelse af en pligt for kommunerne til at give alle nyankomne udlændinge, der forsørges af deres ægtefælle, et beskæftigelsesfremmende tilbud om f.eks. virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller kortere uddannelsesforløb


Initiativet har til formål at styrke integrationsindsatsen over for familiesammenførte udlændinge. Kommunerne får pligt til at give nyankomne familiesammenførte udlændinge, der står uden for arbejdsmarkedet, men som ønsker at opnå beskæftigelse, et beskæftigelsesrettet tilbud for dermed at styrke deres integration i det danske samfund. Pligten til at give beskæftigelsesfremmende tilbud vil tillige omfatte personer omfattet af Beskæftigelsesministeriets lovgivning.


Forenkling af reglerne om opfølgning på integrationskontrakten og en mere overskuelig udformning af integrationslovens ydelsesregler


Reglerne i integrationsloven om opfølgning på integrationskontrakten forenkles, således at opfølgningen målrettes de dårligt integrerede udlændinge, mens udlændinge, der udviser vilje til integration og er i beskæftigelse eller i uddannelse, ikke skal følges med samme intensitet. Der foretages endvidere en forenkling af lovens ydelsesregler, således at kommunernes sagsbehandling lettes, samtidig med at den enkelte udlændings pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet og deltage i integrationsfremmende aktiviteter markeres og fremgår klart af integrationsloven.


Samlet ghettostrategi


Parterne bemærker sig, at det af regeringens arbejdsprogram fremgår, at der vil blive udarbejdet en samlet ghettostrategi, der sætter målrettet ind over for både fysiske rammer og beboer-sammensætningen i ghettoområder, og som bl.a. skal gøre det lettere at rive »sorte pletter« ned. Parterne er enige om at prioritere dette område og ønsker sagen fremmet mest muligt.


Mere effektiv hjemsendelse af udenlandske hjemløse uden lovligt ophold


Personer, der ikke opholder sig her i landet på lovligt grundlag, skal udrejse af landet. Dette gælder også hjemløse udlændinge, der kommer hertil uden midler og som ikke kan betale for deres eget ophold. Som det fremgår af regeringens arbejdsprogram, vil det derfor nærmere blive undersøgt, hvordan hjemsendelse af udenlandske hjemløse uden lovligt ophold kan gøres mere effektiv.


Skærpede udvisningsregler vedrørende socialt bedrageri og vedrørende omfattende forstyrrelse af den offentlige orden, der blev gennemført ved lømmelpakken og udlændingeaftalen af 6. november 2009


Misbrug, hvor personer med opholdstilladelse oppebærer sociale ydelser i Danmark, samtidig med at de oppebærer indkomst i udlandet, er ikke acceptabelt.


Der skal være en udvidet adgang til at udvise udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for socialt bedrageri, uanset frihedsstraffens længde og uanset varigheden af udlændingens ophold i Danmark.


Der er også behov for at sætte konsekvent ind over for personer, der medvirker til at optrappe situationer i forbindelse med uroligheder ved at begå hærværk eller forhindre politiet i at udføre deres arbejde. Grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden er forsøg på at destabilisere den danske samfundsorden, og det skal mødes med konsekvens. Regeringen har allerede styrket indsatsen ved at fremsætte lovforslag om at skærpe straffelovens regler på dette område. Lovforslaget blev vedtaget den 26. november 2009 (Lov nr. 1107 af 1. december 2009).


Den styrkede indsats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden følges op ved tilsvarende at skærpe udvisningsreglerne således, at der skal være adgang til at udvise udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf efter de nye skærpede regler i straffeloven, uanset frihedsstraffens længde og uanset varigheden af udlændingens ophold i Danmark.


Bilag 1: Permanent opholdstilladelse


Permanent opholdstilladelse kan meddeles udlændinge, der har opnået 100 point.


Ufravigelige betingelser, der udløser 70 point


- At udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de sidste 4 år

- At udlændingen har underskrevet en erklæring om integration og aktivt medborgerskab

- At udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2 eller tilsvarende (skønnes at svare til engelskniveauet i folkeskolens 9. klasse)

- At udlændingen ikke er idømt ubetinget straf af 60 dages fængsel eller mere for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 (om forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller kapitel 13 (om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder m.v.)

- At udlændingen ikke er idømt ubetinget fængselsstraf (eller anden type frihedsberøvelse) i 1 år og 6 måneder eller mere uanset typen af kriminalitet. Der skal som i dag være karensperioder for udlændinge, der idømmes betinget frihedsstraf eller kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel udløser ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en karenstid på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6 måneder eller mere, men under 1 år og 6 måneder, en karensperiode på 12 år.

- At udlændingen ikke har forfalden gæld til det offentlige. Hvis der er givet henstand med hensyn til betaling af gælden til det offentlige, må gælden ikke overstige 100.000 kr.

- At udlændingen har haft 2½ års ordinær fuldtidsbeskæftigelse i en periode på 3 år forud for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, og fortsat er i ordinær beskæftigelse

- At udlændingen ikke har modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, herunder enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, i en periode på 3 år forud for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse



Supplerende betingelser vedrørende beskæftigelse og uddannelse, hvor der skal opnås 15 point


- At udlændingen har haft 1½ års fuldtidsbeskæftigelse udover beskæftigelseskravet og fortsat er i beskæftigelse: 15 point

- At udlændingen har færdiggjort en lang videregående uddannelse, en professionsbacheloruddannelse, en erhvervsakademiuddannelse eller en erhvervsrettet ungdomsuddannelse her i landet: 15 point

- At udlændingen har bestået Prøve i Dansk 3 eller Studieprøven og derved dokumenteret et særdeles godt kendskab til det danske sprog (skønnes at svare til engelskniveauet i folkeskolens 10. klasse): 15 point



Supplerende betingelser vedrørende medborgerskab, hvor der skal opnås 15 point


- At udlændingen har bestået en skriftlig medborgerskabsprøve efter integrationsloven. Prøven skal sikre, at udlændingen har kendskab til det danske samfund og dansk historie og kultur. Prøven vil i lighed med indfødsretsprøven indeholde en række multiple choice-spørgsmål. Prøven vil - foruden demokrati, kultur og historie m.v. - indeholde spørgsmål om hverdagsliv i Danmark for dermed at sikre, at udlændingen er godt integreret i det danske samfund og har taget aktiv del heri. Prøvens sværhedsgrad vil ligge lidt under indfødsretsprøvens niveau: 15 point

- At udlændingen kan dokumentere at have udvist aktivt medborgerskab gennem en reel indsats i 1 år i organisationer m.v.: 15 point



Dette kan ske ved:


- medlemskab af en forældrebestyrelse, en skolebestyrelse, en almennyttig boligorganisations bestyrelse, et integrationsråd eller et ældreråd,

- børne- og ungdomsarbejde som f.eks. træner i idrætsforeninger, gennemførelse af dommer- eller træneruddannelse eller højskoleophold, rollemodelarbejde eller engagement i andre organiserede fritidsaktiviteter for børn og unge som f.eks. lektiehjælp, eller

- almennyttigt organisationsarbejde som f.eks. aktiv deltagelse i arbejdet i en almennyttig forenings drift i øvrigt. De almennyttige foreninger, i hvilke aktiv deltagelse kan give point, vil svare til SKAT's liste over almenvelgørende eller på anden måde almennyttige fonde, foreninger, institutioner mv., som er godkendt til at modtage gaver med fradragsret for giveren m.v.



Undtagelser:


- Der vil for så vidt angår beskæftigelseskravet blive taget hensyn til folkepensionister og unge, som søger om permanent opholdstilladelse inden de fylder 19 år, og som har været under uddannelse eller i fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af folkeskolen. Disse to grupper skal opnå 85 point for at kunne få permanent opholdstilladelse, fordelt på 70 point for ufravigelige grundbetingelser og 15 point for supplerende betingelser om medborgerskab.

- Herudover vil der være undtagelser for særlige grupper (danske mindretal i Sydslesvig, mv)

- Hensynet til Danmarks internationale forpligtelser, særligt handicapkonventionen, kan medføre undtagelser fra et eller flere krav.