L 188 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Skærpede udvisningsregler, samkøring af registre med henblik på styrket kontrol, reform af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde, skærpede regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse her i landet og opsættende virkning, m.v.).

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 18-05-2010

Afgivet: 18-05-2010

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 18. maj 2010

20091_l188_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 18. maj 2010

1. Ændringsforslag

Integrationsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 19. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 24. marts 2010 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 109. Den 15. april 2010 sendte integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Endvidere har integrationsministeren sendt en række supplerende høringssvar til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Bedsteforældre for Asyl,


Clausen, Tyge, Odense,


Gram-Hansen, Paul, Odense,


Komiteen Flygtninge Under Jorden,


Kristensen, Mark, Vodskov,


Lundby, Lars, København og


SOS mod Racisme.


Endvidere har udvalget modtaget 4 anonyme henvendelser vedrørende lovforslaget.


Integrationsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.


Deputationer

Endvidere har Bedsteforældre for Asyl og DRC mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 69 spørgsmål (spørgsmål 34 er taget tilbage) til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf integrationsministeren har besvaret spørgsmål 1-33 og 35-67. Udvalget forventer, at de øvrige spørgsmål besvares inden 2. behandling af lovforslaget. Spørgsmål 9, 20, 27, 31, 46, 51, 58 og 59 og integrationsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget ser udlændingeaftalen af 15. marts 2010, som ligger til grund for lovforslagene L 187 og L 188, som en videreførelse og en videreudvikling af den faste og fair udlændingepolitik, som siden 2001 har været og fortsat er en af de politiske hjørnesten for regeringen. Efter V og KF's opfattelse er det den politik, der har medført, at indvandringen til Danmark er ændret markant: Før 2001 kom mange udlændinge til Danmark for at søge om asyl og familiesammenføring, og i dag kommer et stigende antal udlændinge til Danmark for at arbejde eller uddanne sig og bidrage aktivt og positivt til det danske samfund. Samtidig har fokus for V og KF været på at få så mange nydanske i beskæftigelse som muligt, og siden 2001 er over 55.000 flere med indvandrerbaggrund kommer i arbejde.


V og KF noterer sig, at de markante ændringer af indvandringsmønstret kræver et tilsvarende servicetjek af lovgivningen. Efter V og KF's opfattelse indeholder lovforslagene en fornuftig balance mellem stramninger over for dem, der ikke integrerer sig, og lempelser for dem, der aktivt bidrager til egen integration.


V og KF er tilfredse med, at reglerne for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse ændres markant, så udlændinge tilskyndes til at integrere sig i Danmark. Fremover er det hovedreglen, at der kan søges permanent opholdstilladelse allerede efter 4 års ophold i Danmark. Tidligere skulle der normalt gå 7 år. Der indføres efter canadisk forbillede et nyt pointsystem, der lægger en særlig vægt på integration i forhold til arbejde, uddannelse, sprogfærdigheder og medborgerskab, mens manglende vilje til integration trækker ned i pointsystemet.


For V og KF er det helt centralt og legitimt at stille krav til udlændinge om, at de skal vise, at de ønsker - f.eks. via arbejde - at bidrage positivt til samfundet, inden de får permanent opholdstilladelse og mulighed for efterfølgende statsborgerskab. En række kritiske høringssvar påpeger, at ikke alle udlændinge vil kunne få permanent opholdstilladelse under de nye regler. Hertil bemærker V og KF, at det ikke under de gældende regler er en rettighed at få permanent opholdstilladelse. V og KF mener, at det bør være et privilegium og ikke en rettighed at få permanent opholdstilladelse i Danmark, præcis som ved statsborgerskabet.


V og KF ser lovforslagene og den bagvedliggende politiske aftale som udtryk for en intelligent udlændingepolitik - en offensiv linje for dem, der vil, men også en konsekvent linje over for dem, der modarbejder integrationen og samfundet, f.eks. ved at begå kriminalitet. Lovforslagene er udtryk for et mere differentieret syn på udlændinge. De udlændinge, der viser vilje til integration og samfundsnytte, hjælpes til hurtigere integration og belønnes, mens der strammes over for de udlændinge, der vender integrationen ryggen og udviser samfundsforagt. Dermed bliver det personlige ansvar for egen integration omdrejningspunktet for at få permanent opholdstilladelse


V og KF er af den opfattelse, at særligt pointsystemet vil sikre, at de udlændinge, der får permanent opholdstilldelse, bliver en berigelse for Danmark. Vi har brug for at tiltrække kvalificeret indvandring, hvis vi fortsat vil stå stærkt i fremtiden. Med den nye udlændingepolitik rejser vi flere klare forventninger og stiller konsekvente krav til de udlændinge, der kommer til Danmark. Det er V og KF's klare forventning, at ændringerne vil sætte yderligere turbo på integrationen i Danmark


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er tilfredse med den udlændingeaftale af 15. marts 2010, som Dansk Folkeparti har indgået med regeringen, og som ligger til grund for lovforslagene L 187 og L 188. DF er af den opfattelse, at aftalen strammer op på en række væsentlige områder.


DF påpeger, at der er integrationsproblemer og integrationsudfordringer i samfundet, og at disse udfordringer skal løses lokalt af kommunerne, af frivillige, af Folketingets partier og i høj grad af indvandrerne og efterkommerne selv. Problemerne omfatter eksempelvis bandekriminaliteten, en alt for høj kriminalitetsrate blandt ikke-vestlige indvandrere, en alt for høj arbejdsløshed blandt visse indvandrergrupper m.m. Der er dog løbende taget en række initiativer for at løse problemerne, og det er ifølge DF væsentligt at påpege, at 55.000 flere indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande siden 2001 er kommet i arbejde, og beskæftigelsesfrekvensen blandt denne gruppe dermed er steget. Blandt indvandrerkvinder er beskæftigelsen ligeledes steget. Der er stadigvæk et stort efterslæb, men der er også tendenser, der er gået og går i den rigtige retning. Det skal samfundet ifølge DF bygge videre på, og DF ønsker at finde tidssvarende løsninger på de integrationsmæssige udfordringer.


I forlængelse af udlændingeaftalens indsats mod genopdragelsesrejser opfordrer DF til en effektiv informationsindsats rettet mod fagpersonale, der kan have kendskab til børn og unge, der sendes på genopdragelsesrejser, således at fagpersonalet ved hvilke signaler m.m., de skal være opmærksomme på.


Det er vigtigt for DF at understrege, at indvandrere selv har et stort ansvar for deres egen og deres families integration i Danmark. Det er ligeledes vigtigt for DF at understrege, at integration også indebærer, at den enkelte indvandrer tager dansk kultur, danske normer og værdier til sig og gør det til sine egne værdier. Kun på den måde kan samfundet med succes bekæmpe parallelsamfundene. Det er DF's opfattelse, at der i langt højere grad skal stilles krav til udlændinge i Danmark. Udlændingeaftalen af 15. marts 2010 og nærværende lovforslag imødekommer dette ønske fra DF.


Indvandringen har siden 2001 ændret sig markant, og der kommer i dag andre slags udlændinge til Danmark end tidligere: Udlændinge, som efter DF's mening i højere grad bidrager til samfundet frem for at lægge samfundet til last. Der er ifølge DF selvsagt et løbende behov for at følge effekterne af udlændingepolitikken. Indvandringen via asylsystemet og via familiesammenføringsreglerne er faldet, og dette har med DF's øjne uden tvivl været et væsentligt bidrag til at rette op på tidligere tiders uansvarlige politik på området.


DF mener dog, at der fortsat er et behov for at stramme og fastholde fokus på udlændingepolitikken, og DF vil - også efter vedtagelse af nærværende lovforslag - fortsætte med at videreudvikle udlændingepolitikken, således at sammenhængskraften i samfundet styrkes. DF henviser i øvrigt til DF's ordførertale ved 1. behandling af lovforslaget samt til udlændingeaftalen af 15. marts 2010, som er optrykt som bilag 3 til betænkningen.


Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandlingen.Mindretallet vil stemme hverken for eller i mod de stillede ændringsforslag


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at der er tale om et meget omfattende lovforslag med en kompleks lovgivning. Lovforslaget er ifølge S og SF blevet hastebehandlet uden hensyn til de principper, man ellers behandler lovforslag efter, og den urimeligt korte høringsperiode har bevirket, at væsentlige høringsparter helt har måttet opgive at afgive høringssvar. S og SF bemærker endvidere, at processen er gået langt hurtigere, end ministeren selv anbefaler, og partierne må konkludere, at kvaliteten af lovforslaget tilsyneladende er blevet derefter.


Samtidig må S og SF konstatere, at integrationsministeren heller ikke har været i stand til at svare tilfredsstillende på de af mindretallet stillede spørgsmål. Adskillige af svarene er efter S og SF's mening ikke bakket op af fakta, og dette betænkningsbidrag er skrevet under det forbehold, at der stadig er spørgsmål fra Folketingets partier, som mangler besvarelse. Eksempelvis undviger integrationsministeren i besvarelsen af spørgsmål 52 at give eksempler på, hvilke personer på førtidspension, der ikke falder ind under FN's handicapkonvention, hvilket ifølge partierne må betragtes som ganske væsentligt for at kunne gennemskue lovforslagets konsekvenser.


S og SF støtter, at der åbnes mulighed for, at udlændinge, der usolidarisk begår socialt bedrageri, kan blive udvist. Danmark skal ifølge S og SF ikke huse groft kriminelle udlændinge. Partierne støtter, at der bliver mere kontrol med dette. Om det er studerende eller familiesammenførte, så skal man overholde lovene i Danmark. Snyd skal ikke kunne betale sig.


At indføre et pointsystem for opnåelse af permanent opholdstilladelse er med S og SF's øjne som udgangspunkt en god idé. Det er positivt at belønne udlændinge, der gør en indsats for at integrere sig, og klart at vise en vej til at blive en del af det danske samfund. Men det foreslåede pointsystem er langt fra udformet tilfredsstillende, og en lang række udlændinge bliver straffet unødigt. S og SF må konstatere, at regeringen og DF ikke lever op til sine egne ambitioner i dette forslag.


Pointsystemet som foreslået i lovforslaget er ifølge S og SF indrettet, så det straffer personer, som arbejder på deltid, uanset om det er frivillig eller tvungen deltid. Især i mange kommunale velfærdsjobs arbejder kommunerne med tvungen deltid, og hvis arbejdstiden bliver for lav, vil f.eks. en SOSU-medarbejder aldrig kunne opnå permanent opholdstilladelse. S og SF vender sig stærkt i mod, at mennesker, som yder en kæmpemæssig og vigtig indsats, på den måde lades i stikken af den danske stat. Ydermere straffer systemet med S og SF's øjne mennesker, som ønsker at uddanne sig. Inden for det foreslåede pointsystem vil det bedre kunne betale sig at tage ufaglært arbejde end at uddanne sig til f.eks. sygeplejerske, ingeniør eller læge. Dette forhold vender S og SF sig imod. S og SF mener, at uddannelse både bidrager til integrationen og forbedrer den enkeltes mulighed for at få fodfæste på arbejdsmarkedet, ligesom vi i disse år netop har behov for at rekruttere højtuddannet arbejdskraft, som f.eks. læger fra tredjelande, for at dække behovet her til lands. Lovforslaget er dermed ifølge S og SF både i modstrid med regeringens egen politik om, at flere skal have en kompetencegivende uddannelse og i modstrid med de behov, der i øjeblikket er i Danmark for højtuddannet arbejdskraft på visse områder.


Men lovforslaget vil ifølge S og SF også underminere andre, som gør en indsats for at integrere sig. F.eks. vil det at modtage offentlige ydelser, eksempelvis støtte til medicintilskud, også umuliggøre, at en udlænding kan få permanent ophold. S og SF mener ikke, det er rimeligt, at en udlænding med eksempelvis astma, som passer sit daglige arbejde, på denne måde kan blive udelukket fra at få permanent ophold.


Samlet set betyder disse forhold, at S og SF ikke kan stemme for lovforslaget. Partierne støtter idéen om et pointsystem, men det foreslåede system straffer en række mennesker, som yder en stor indsats for samfundet og for at integrere sig.


Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder lovforslaget meget negativt. Der er tale om stramninger af udlændingeloven på en måde, der favoriserer bestemte ressourcestærke personer, der kan klare de mange prøver og beskæftigelseskrav og dermed opnå tidsubestemt opholdstilladelse - og dermed målrettet opbygge deres fremtid i Danmark. Derimod giver lovforslaget med RV's og EL's øjne ikke mange muligheder til ressourcestærke personer som f.eks. lidt ældre flygtninge, der er analfabeter eller er ramt af stærke traumer på grund af tortur eller andre oplevelser i deres flygtningetilværelse, som gør det stort set umuligt at koncentrere sig og at lære et nyt sprog til nærved fuldkommenhed eller opfylde beskæftigelseskravene om f.eks. fuldtidsarbejde. Det er ifølge RV og EL uværdigt, at Danmark behandler de svageste udlændinge, der opholder sig fuldkomment lovligt i Danmark, på denne inhumane måde. Mange af disse personer har ikke mulighed for at finde et andet land at være i, og de fratages nu muligheden for at opnå tidsubestemt opholdstilladelse, som ellers ville være et bedre og tryggere grundlag for at falde til i Danmark. Og det er ifølge RV og EL ikke noget, regeringen og DF er kommet til ved en fejltagelse. Det er fuldkommen bevidst, og det understreges i lovforslagets bemærkninger, at det er meningen, at der er nogen, som ikke får muligheden, og som ikke skal have den.


Endelig skal RV og EL beklage, at der ikke som minimum er en overgangsordning, så de personer, der er lige ved at kunne opfylde alle kravene i det nugældende regelsæt, får mulighed for at benytte sig af det regelsæt i f.eks. de næste to år. Det betyder, at de pågældende nu skal ud og skaffe sig et arbejde, som skal være fuldtids og have en varighed på 2½ år inden for de næste tre år. Det er ifølge RV og EL en urimelig behandling af personer, der har arbejdet målrettet og efter gældende regler for at opfylde alle krav, og som derved har vist, at de kan og vil integreres. Til trods for deres indsats for at leve op til kravene, får disse personer en ubehagelig oplevelse fra flertallet i det Danmark, som de gerne vil leve i med deres familier.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (V, KF og DF):

1) I den under nr. 6 foreslåede affattelse af § 9 f, stk. 4, 1. pkt., ændres »Opholdstilladelse« til: »Forlængelse af opholdstilladelse.«

[Teknisk rettelse]

Til § 2

Af integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (V, KF og DF):

2) Stk.1-4 affattes således:

»Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. august 2010, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Tidspunktet for ikrafttræden af udlændingelovens § 9 f, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, fastsættes af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration.

Stk. 3. Udlændingelovens § 11, § 11 a, § 27, stk. 1, § 46, stk. 2, og § 46 a som affattet henholdsvis ændret ved denne lovs § 1, nr. 7-10, 21, 28 og 29, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og finder anvendelse for udlændinge, der fra og med den 26. marts 2010 indgiver ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse. For udlændinge, der har indgivet ansøgning før den 26. marts 2010, finder de hidtil gældende regler anvendelse. Ophævelse af udlændingelovens §§ 11 c og 11 d, jf. denne lovs § 1, nr. 11, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Ophævelsen gælder for udlændinge, der fra og med den 26. marts 2010 indgiver ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.

Stk. 4. Udlændingelovens § 9, stk. 5, 1. pkt., som ændret ved denne lovs § 1, nr. 1, gælder alene i de tilfælde, hvor der efter lovens ikrafttræden indgives ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1. For udlændinge, der har indgivet ansøgning før lovens ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler anvendelse.« Udlændingelovens § 9, stk. 18, § 9 a, stk. 4, § 9 b, stk. 3, § 9 c, stk. 5, § 9 f, stk. 7, og § 33, stk. 5, 1. pkt., som affattet og indsat ved denne lovs § 1, nr. 2-6 og 24, gælder alene for udlændinge, der indgiver ansøgning efter lovens ikrafttræden. For udlændinge, der har indgivet ansøgning før lovens ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler anvendelse.«

[Teknisk rettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om en teknisk rettelse, således at den foreslåede affattelse af § 9 f, stk. 4, 1. pkt., svarer til § 9 f, stk. 4, 1. pkt., som affattet ved lovforslag nr. L 87, der blev vedtaget den 15. april 2010.


Til nr. 2

Der er tale om tekniske rettelser af de fire første stykker i lovforslagets § 2.


Den foreslåede ændring af stk. 1 er en konsekvens af de foreslåede ændringer af stk. 2-4.


Efter § 3, stk. 2, i lovforslag nr. L 87, der blev vedtaget den 15. april 2010, fastsættes tidspunktet for ikrafttræden af udlændingelovens § 9 f, stk. 4, som affattet ved lovens § 1, nr. 4 - og ved dette lovforslags § 1, nr. 6, jf. ændringsforslagets § 1, nr. 1 - af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration.


Dette skal også gælde ifølge den foreslåede nye affattelse af lovforslagets § 2, stk. 2. Der er således tale om en teknisk rettelse.


Den foreslåede nye affattelse af § 2, stk. 3, svarer med tekniske rettelser til lovforslagets § 2, stk. 4.


Den foreslåede nye affattelse af § 2, stk. 4, svarer til lovforslagets § 2, stk. 2 og 3.


Karsten Lauritzen V Karen Jespersen V fmd. Eyvind Vesselbo V Troels Christensen V Peter Skaarup DF Martin Henriksen DF Jesper Langballe DF Carina Christensen KF Naser Khader KF Henrik Dam Kristensen S Maja Panduro S Ole Hækkerup S Sophie Hæstorp Andersen S Astrid Krag SF nfmd. Anne Baastrup SF Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 188


Bilagsnr.


Titel


1
Henvendelse af 22/3-10 fra Tyge Clausen, Odense
2
Henvendelse af 7/4-10 fra Bedsteforældre for Asyl
3
Bilaget er taget tilbage
4
Henvendelse af 22/3-10 fra læge Paul Gram-Hansen, Odense.
5
Henvendelse af 28/3-10 fra Mark Kristensen, Vodskov
6
Høringssvar og høringsnotat, fra integrationsministeren
7
Henvendelse af 16/4-10 fra SOS mod Racisme vedr. uopfordret høringssvar på L 187, L 188 og L 189
8
Supplerende høringssvar på L188, fra integrationsministeren
9
Henvendelse af 19/4-10 fra Komiteen Flygtninge Under Jorden
10
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
11
Supplerende høringssvar, fra integrationsministeren
12
Anonym henvendelse af 14/4-10 på L 188
13
Anonym henvendelse af 21/3-10 på L 188
14
Supplerende høringssvar, fra integrationsministeren
15
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
16
Henvendelse af 22/4-2010 fra Lars Lundby, København S
17
Ændringsforslag fra integrationsministeren
18
Anonym henvendelse
19
Anonym henvendelse af 3/5-10
20
1. udkast til betænkning
21
Supplerende høringssvar, fra integrationsministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 188


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/4-10, fra Bedsteforældre for Asyl, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-10 fra Paul Gram-Hansen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om kommentar til henvendelse af 28/3-10 fra Mark Kristensen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-10, fra Tyge Clausen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvordan der i sagsbehandlingen kan skelnes mellem flygtninge, der lovligt kan rejse til deres hjemland for at undersøge mulighederne for repatriering, og flygtninge, der rejser på ferie til hjemlandet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til, at der er jurister, som advarer om, at det ikke er muligt at fratage folk deres flygtningestatus uden at lave en indgående vurdering af forholdene i de pågældendes hjemlande, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, på hvilken baggrund ministeren har udvalgt de organisationer, der er blevet bedt om at aflevere høringssvar til L 187, L188 og L 189, herunder hvorfor rehabiliterings- og forskningscentret for torturofre (RCT) ikke er blevet bedt om at aflevere høringssvar til lovforslagene, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om ministeren vil bekræfte, at de af ministeren fremsatte lovforslag L 187, L 188, L 189 ikke indeholder bestemmelser om oprettelse af såkaldte modtagerfaciliteter i Nordirak og Afghanistan til uledsagede mindreårige asylansøgere, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om en begrundelse for den hurtige behandling af L 187, L188 og L 189, samt den korte høringsfrist, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvorfor ministeren med lovforslaget vil lade børnenes opholdstilladelse bortfalde, hvis de sendes på genopdragelsesrejse, når det er forældrene, der beslutter at sende børnene på genopdragelsesrejse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvilke overvejelser der ligger til grund for at lade 2½ års fuldtidsbeskæftigelse være et såkaldt »ufravigeligt« krav for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder, for hvorfor en dansk uddannelse ikke kan opfylde tilsvarende formål, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren forventer, det vil have, at Danmark ikke har ratificeret tillægsprotokollen til FN's Handicapkonvention i relation til, at konventionen gøres til en specifik undtagelsesmulighed for opfyldelse af krav for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om der i dag findes tilfælde, hvor Udlændingeservice ved skriftlig høring af relevante myndigheder, f.eks. SKAT, ikke får de ønskede oplysninger udleveret, og om de foreslåede ændringer i lovforslaget vedrørende sammenkøring af registre vil betyde, at Udlændingeservice får en øget adgang til oplysninger, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om ministeren vil oplyse, om modtagelse af offentlig hjælp til brug for udøvelse af samvær med børn er undtaget fra reglen om, at den herboende person, ikke må have modtaget offentlig hjælp, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om der ved beslutning om inddragelse af en flygtnings tidsubegrænsede opholdstilladelse i forbindelse med vedkommendes rejse til hjemlandet vil blive taget hensyn til formålet med rejsen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om undtagelsesbestemmelsen i lovforslaget § 11, stk. 12, hvorefter visse personer som følge af handicap ikke skal opfylde de foreslåede krav for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, også omfatter andre lidelser eller problemer, der vanskeliggør opfyldelse af kravene, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvad baggrunden er for, at FN's Handicapkonvention specifikt er fremhævet i forbindelse med lovforslagets forslag om en ny § 11, stk. 12, hvorefter der er mulighed for at undtage ansøgere fra opfyldelse af en del af kravene i forbindelse med tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis kravene ikke kan kræves opfyldt pga. Danmarks internationale forpligtelser, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvad der menes med udtrykket »et stærkt tilknytningsforhold« i relation til lovforslagets forslag om en ny § 11, stk. 11, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om ministeren ved udfærdigelsen af lovforslaget har overvejet forslagets ligestillingsmæssige konsekvenser, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om, hvordan Naser Khaders udtalelse i DR-debatten den 18. marts 2010, om at ingen vil blive stillet ringere som følge af ministerens lovpakke, hænger sammen med udmeldingen i regeringens aftale med Dansk Folkeparti fra 15. marts 2010 om, at det med lovpakken bliver sværere for dårligt integrerede indvandrere at få permanent opholdstilladelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvilke flygtninge og indvandrere der som følge af pointsystemet vil være afskåret fra at få permanent opholdstilladelse i Danmark, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om det er ministerens vurdering, at det kun er handicappede, der er afskåret fra at kunne tilegne sig de kompetencer, som er en forudsætning for at få permanent opholdstilladelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om kommentar til henvendelse af 16/4-10 fra SOS mod Racisme, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-10 fra Komiteen Flygtninge Under Jorden, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om ministeren vil indhente UNHCR's vurdering af lovforslagets overensstemmelse med konventionerne, samt af om lovforslagets henvisning til handicapkonventionen er tilstrækkelig, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om ministeren vil besvare de kritikpunkter, professor i offentlig ret ved Copenhagen Business School, Claus Haagen Jensen, rejser i artiklen »Jurister: udlændingepraksis har længe knægtet ytringsfriheden« i Information den 14. april 2010, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor førtidspensionister og personer i flexjob ikke skal fritages for beskæftigelseskravet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt man med lovforslaget skaber incitamenter til, at man som udlænding, såfremt man ønsker permanent opholdstilladelse, fravælger uddannelse til fordel for et ufaglært arbejde jf. lovforslagets bemærkninger, pkt. 4.2.1.7.1, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om ministeren vil give sin vurdering af, hvorvidt pointsystemets vægtning af aktivt medborgerskab i sin konkrete udmøntning kan have skæve kønsmæssige implikationer, da det oftere er mænd end kvinder, der sidder i bestyrelser og lign., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om, hvorvidt det er blevet undersøgt, om tvungent midlertidigt ophold i hjemlandet vil have skadelige konsekvenser for udlændinges boligsituation, jobsituation og uddannelsessituation i Danmark, jf. lovforslaget, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om det er korrekt, at en udlænding over 19 år, som er under uddannelse eller videreuddannelse i forbindelse med beskæftigelse, med indførelsen af pointsystemet bliver dårligere stillet i forhold til at opnå permanent opholdstilladelse end en udlænding, som igennem 2½ år har været i ufaglært arbejde, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om ministeren vil kommentere den potentielle konflikt imellem dansk lovgivning og de internationale konventioner, som påpeges af Landsforeningen af Forsvarsadvokater og Dansk Socialrådgiverforening, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om, hvor mange udlændinge der i perioden fra 2000-2009 har fået tildelt humanitær opholdstilladelse, fordi de opfylder sygdomskriteriet, og fordi de pågældende ikke har en reel mulighed for at betale den nødvendige sygdomsbehandling i hjemlandet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
34
Spørgsmålet er taget tilbage
35
Spm. om det er rigtigt forstået, at Integrationsministeriets praksis for hvornår en udlænding tildeles humanitær opholdstilladelse med lovforslaget ændres, således at en ansøgning om humanitært ophold kategorisk afvises, hvis ansøgerens sygdom kan behandles i hjemlandet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om kommentar til anonym henvendelse af 14/4-10, jf. L 188 - bilag 12, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om kommentar til anonym henvendelse af 21/3-10, jf. L 188 - bilag 13, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om ministeren vil kommentere bemærkningerne til lovforslaget, pkt. 8.4, om en stigning i antallet af asylansøgere fra Balkan-landene, som søger humanitær opholdstilladelse for at kunne modtage behandling for en fysisk eller psykisk sygdom, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om det er rigtig forstået, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4 om indførelse af en liste over nødvendige lægeoplysninger, at Integrationsministeriet udelukkende finder, at der er et inhabilitetsproblem i forhold til læger, der gennem deres udtalelser virker positivt forudindtagede over for ansøgerens sag, mens læger der virker negativt forudindtagede og dermed udtaler sig negativt om ansøgerens sag ikke bliver erklæret inhabile, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om, hvorvidt indførelsen af en liste over nødvendige lægeoplysninger kan komme til at stå i et problematisk forhold til almindelige forvaltningsretlige standarder, fordi en sådan standardiseret lægeudtalelse bliver meget byrdefuld for ansøgeren at fremskaffe, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
41
Spm. om særlige initiativer vil blive taget til at støtte voldsramte kvinder, som ifølge høringssvarene vil få svært ved at opfylde kravene til opnåelse af permanent opholdstilladelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
42
Spm. om ministeren vil give sin vurdering af, hvorvidt tildeling af permanent opholdstilladelse og dansk statsborgerskab kan siges at virke fremmende på integrationen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
43
Spm. om, hvilke forebyggende og integrationsstyrkende initiativer ministeren vil iværksætte for at forhindre, at børn sendes på genopdragelsesrejse i forældrenes hjemland, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
44
Spm. om en kommentar til den problematik, UNHCR rejser i sit høringssvar, hvor UNHCR udtrykker bekymring for, at der i forhold til opnåelse af permanent opholdstilladelse i lovforslaget ikke gøres forskel på flygtninge og indvandrere, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
45
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorved dette lovforslag adskiller sig fra det grundlæggende lovgivningsprincip om ikke at lovgive med tilbagevirkende kraft, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
46
Spm. om ministeren er enig i, at lovforslaget vil bevirke, at funktionelle analfabeter vil være udelukket fra at få permanent ophold, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
47
Spm. om det er rimeligt, at personer, der har et fuldtidsarbejde og opfylder kravet til det danske sprog, men som på grund af kronisk sygdom modtager hjælpemidler og/eller medicintilskud, udelukkes fra at kunne få permanent ophold, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
48
Spm. om ministeren vil kommentere Rådet for Socialt Udsattes bekymring vedrørende forældre, der måske vil undlade at søge den nødvendige hjælp til deres børn grundet stramningerne for opnåelse af permanent ophold, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
49
Spm. om ministeren vil kommentere KL's kritik af den måde, beskæftigelseskravet er indrettet på, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
50
Spm. om FN's Handicapkonvention automatisk vil give anledning til dispensation fra beskæftigelseskravet til alle udlændinge med midlertidigt ophold og en tilkendt førtidspension, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
51
Spm. om, hvilke handicaps der ikke giver anledning til dispensation fra beskæftigelseskravet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
52
Spm. om ministeren vil give eksempler på udlændinge, der er tilkendt førtidspension, og hvor internationale forpligtigelser ikke kræver, at den pågældende dispenseres fra beskæftigelseskravet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
53
Spm. om, hvorvidt en udlænding, der dispenseres for 15 point, skal opfylde et andet krav, der giver 15 point, eller om der opnås 15 point gennem dispensationen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
54
Spm. om ministeren vil forholde sig til den kritik, Retssikkerhedsfonden rejser i sit høringssvar af praksis for vurdering af lægers objektivitet i sager om humanitær opholdstilladelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
55
Spm. om kommentar til henvendelse af d. 22/4-10 fra Lars Lundby, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
56
Spm. om kommentar til den anonyme henvendelse, jf. L 188 - bilag 18, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
57
Spm. om, hvordan Udlændingeservice og Integrationsministeriet vil vurdere, om et torturoffer er handicappet i FN's Handicapkonventions forstand, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
58
Spm. om, hvordan lovforslaget adskiller sig fra de nugældende regler set i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
59
Spm. om, hvad forskellen er på en udlændings rettigheder, når udlændingen har henholdsvis midlertidig og tidsubegrænset opholdstilladelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
60
Spm. om den foreslåede administration af de lægeerklæringer, som efter ministeriets opfattelse ikke er tilfredsstillende, vil kunne medføre, at Folketingets Ombudsmand ikke vil kunne behandle klager herover, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
61
Spm. om kommentar til anonymiseret henvendelse af 3/5-10, jf. L 188 - bilag 19, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
62
Spm. om kommentar til anonymiserede henvendelse af 3/5-10, jf. l 188 - bilag 19, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
63
Spm. om eksempler på kriterier for tildeling af førtidspension, hvor funktionsnedsættelsen, der er givet førtidspension på baggrund af, ikke i sig selv kan give anledning til dispensation fra beskæftigelseskravet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
64
Spm. om, hvilke handicaps personer skal have, for at FN's Handicapkonvention giver anledning til dispensation fra beskæftigelseskravet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
65
Spm. om ministeren i forlængelse af spm. 38 vil opliste eventuelle andre steder i bemærkningerne, hvor tilsyneladende faktuelle konstateringer eller påstande ikke er begrundet i opgjorte tal, statistikker eller opgørelser, men på baggrund af »ministeriets erfaringer«, uden at dette fremgår eksplicit, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
66
Spm. om, hvor stor en andel af personer i fleksjob, som er på nedsat tid, og hvor stor en andel af disse, der har så lav en arbejdstid, at de aldrig vil kunne leve op til beskæftigelseskravet for permanent opholdholdstilladelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
67
Spm. om det er korrekt forstået, at hvis en person bliver undtaget fra at skulle leve op til én af mulighederne for at opnå 15 point på grund af vedkommendes handicap, så vil vedkommende stadig skulle leve op til én af de betingelser, som kan substituere denne betingelse, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
68
Spm. om kommentar til høringssvar af 13/5-10 fra Institut for Menneskerettigheder, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
69
Spm. om ministeren vil oversende det notat, der blev omtalt i TV Avisen den 14. maj kl. 21.00, som skulle være forfattet af Udlændingeservice om lovforslagene L 187, L 188 og L 189, til integrationsministeren
70
Spm. om ministeren vil kommentere det forhold, at Institut for Menneskerettigheder i deres høringssvar har valgt at kommentere andre høringsparters høringssvar, til integrationsministeren


Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til integrationsministeren og dennes svar herpå

Spørgsmål 20, 27, 31, 46 og 51 og integrationsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S og SF. Spørgsmål 9, 58 og 59 og integrationsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V og KF.


Spørgsmål 9:

Ministeren bedes redegøre for begrundelsen for den hurtige behandling af L 187, L188 og L 189, herunder den korte høringsfrist, som bl.a. har betydet, at Dansk Flygtningehjælp ikke mener, at man kan nå at indlevere et forsvarligt høringssvar inden for fristen.


Svar:

Jeg ville selvfølgelig have foretrukket, at høringsfristen havde været længere, men da forslagene skal udmønte aftalen af 15. marts 2010 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om nye regler for at få permanent opholdstilladelse og serviceeftersyn af udlændinge- og integrationspolitikken, er det ikke fundet hensigtsmæssigt at vente med at fremsætte lovforslagene til efter sommerferien, da der i så fald ville gå et halvt år fra aftalens indgåelse til forslagenes fremsættelse. For at kunne fremsætte lovforslagene inden sommerferien, skulle de fremsættes senest den 26. marts 2010.


Høringsfristen blev fastsat under hensyntagen til, at høringssvarene og Integrationsministeriets høringsnotat efter de af Folketinget fastsatte retningslinjer skulle oversendes til Folketinget senest torsdag den 15. april 2010 med henblik på omdeling i udvalget senest fredag den 16. april 2010.


Det kan i øvrigt oplyses, at Dansk Flygtningehjælp har fremsendt bemærkninger til L 189 den 9. april 2010. Dette høringssvar er allerede tilgået Folketinget og behandlet i høringsnotatet vedrørende L 189.


Den 15. april 2010 har Dansk Flygtningehjælp fremsendt bemærkninger til L 187 og L 188. Disse høringssvar er - ligesom de øvrige høringssvar - blevet studeret nøje af Integrationsministeriet og høringssvaret vedrørende L 188 blev den 19. april 2010 oversendt til Folketinget, jf. L 188 - bilag 8, mens høringssvaret vedrørende L187 vil blive oversendt til Folketinget.


Spørgsmål 20:

Ministeren bedes oplyse, hvordan Naser Khaders udtalelse i DR-debatten den 18. marts 2010, om at ingen vil blive stillet ringere som følge af ministerens lovpakke - hvor blandt andet reglerne for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse ændres - hænger sammen med følgende citat fra regeringens og DF's aftale af 15. marts 2010, som er grundlaget for lovpakken: »Omvendt bliver det sværere for dårligt integrerede indvandrere at få permanent opholdstilladelse i Danmark, fordi betingelserne samlet set er strammet op. Nogle indvandrere vil formentlig aldrig kunne få permanent opholdstilladelse i Danmark.«


Svar:

Jeg har ikke hørt Naser Khaders udtalelse, men jeg kan oplyse, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det bliver sværere for dårligt integrerede udlændinge at få tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark, og at nogle udlændinge formentligt aldrig vil kunne få tidsubegrænset opholdstilladelse.


Spørgsmål 27:

I følge lovforslaget skal førtidspensionister og personer i fleksjob ikke fritages for beskæftigelseskravet. Vil ministeren redegøre for baggrunden for denne skærpelse over for førtidspensionister og folk på fleksjob og for, hvorvidt ministeren vurderer disse personers mulighed for at opnå permanent opholdstilladelse som svækket med lovændringerne.


Svar:

Det er regeringens opfattelse, at der ikke længere generelt skal gælde særlige regler for udlændinge, der har fået tildelt førtidspension, i forhold til opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse.


For så vidt angår fleksjob kan jeg oplyse, at det fremgår af afsnit 4.2.1.7.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at fleksjob efter reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal sidestilles med ordinær beskæftigelse, uanset at der ydes offentligt tilskud.


Jeg henviser i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 16 ad L 188.


Spørgsmål 31:

Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at en udlænding over 19 år, som er under uddannelse eller videreuddannelse i forbindelse med beskæftigelse, med indførelsen af pointsystemet bliver dårligere stillet i forhold til at opnå permanent opholdstilladelse end en udlænding, som igennem 2½ år har været i ufaglært arbejde.


Svar:

Forslaget til udlændingelovens § 11, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, indebærer, at tidsubegrænset opholdstilladelse normalt betinges af, at udlændingen har opnået mindst 100 point efter reglerne i stk. 4-6, heraf 70 point efter stk. 4, 15 point efter stk. 5 og 15 point efter stk. 6.


Efter den foreslåede affattelse af udlændingelovens § 11, stk. 6, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, opnås der 15 point, hvis udlændingen har færdiggjort en lang videregående uddannelse, en professionsbacheloruddannelse, en erhvervsakademiuddannelse eller en erhvervsrettet ungdomsuddannelse i Danmark. Efter 2 ½ års fuldtidsbeskæftigelse vil den pågældende således kunne opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, forudsat at de øvrige betingelser er opfyldt.


Efter de gældende regler om meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse indgår uddannelse derimod ikke som et selvstændigt kriterium.


Jeg skal i øvrigt bemærke, at i henhold til den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 4, om tidsubegrænset opholdstilladelse efter fem års lovligt ophold i Danmark - mod normalt syv år efter udlændingelovens § 11, stk. 3 - er det en betingelse for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen i de sidste tre år forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse har været fast tilknyttet arbejdsmarkedet som lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende her i landet og må antages fortsat at være dette.


Spørgsmål 46:

Er ministeren enig i, at lovforslaget vil bevirke, at funktionelle analfabeter vil være udelukket fra at få permanent ophold?


Svar:

Efter den foreslåede affattelse af udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, er det en betingelse for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2, jf. § 9, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau.


Kravet om beståelse af Prøve i Dansk 2 finder ikke anvendelse, hvis Danmarks internationale forpligtelser, herunder FN's Handicapkonvention, tilsiger det, jf. den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 12, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.


Spørgsmål 51:

Ministeren bedes give eksempler på, hvilke handicaps der ikke giver anledning til dispensation fra beskæftigelseskravet.


Svar:

Jeg skal henvise til afsnit 4.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at udlændinge, der som følge af handicap, ikke er i stand til at opfylde en eller flere af betingelserne for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, i overensstemmelse med FN's Handicapkonvention ikke vil blive mødt med disse krav. Det vil kun være de betingelser, som udlændingen grundet sit handicap ikke kan opfylde, som der vil blive undtaget fra.


Spørgsmål 58:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan lovforslaget adskiller sig fra de nugældende regler set i forhold til Danmarks internationale forpligtelser.


Svar:

De foreslåede ændringer af udlændingeloven er - som også de nugældende regler - i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser og vil blive administreret i overensstemmelse hermed.


Spørgsmål 59:

Ministeren bedes redegøre for forskellen i en udlændings rettigheder, når udlændingen har henholdsvis midlertidig og tidsubegrænset opholdstilladelse.


Svar:

I relation til de udlændingeretlige konsekvenser af meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse skal jeg indledningsvis bemærke, at det forhold, at en udlænding har opnået tidsubegrænset opholdstilladelse, selvsagt indebærer, at den pågældende ikke fremover skal indgive ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen.


Herudover kan det oplyses, at når en udlænding har opnået tidsubegrænset opholdstilladelse, er muligheden for inddragelse af udlændingens opholdstilladelse mere snæver i forhold til, da udlændingen havde tidsbegrænset opholdstilladelse. Der henvises i den forbindelse til udlændingelovens § 19.


Efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, er ægtefællesammenføring - når ægtefællen i Danmark ikke har dansk indfødsret, statsborgerskab i et af de andre nordiske lande eller opholdstilladelse som flygtning - betinget af, ægtefællen i Danmark har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste tre år.


Efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, er familiesammenføring med børn - når den i Danmark fastboende person ikke har dansk indfødsret, statsborgerskab i et af de andre nordiske lande eller opholdstilladelse som flygtning - betinget af, at personen i Danmark har tidsubegrænset opholdstilladelse eller opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold. Tilsvarende gælder for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3 (opholdstilladelse til en mindreårig udlænding med henblik på ophold hos en anden i Danmark fastboende person end forældremyndighedens indehaver).


Endelig er det normalt en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren har en tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. § 5 i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 om naturalisation.


Bilag 3

Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, 15. marts 2010

Aftalen er optrykt efter ønske fra DF.


Nye regler for at få permanent opholdstilladelse og serviceeftersyn af udlændinge- og integrationspolitikken


Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om nye regler for at få permanent opholdstilladelse i Danmark og om et serviceeftersyn af udlændinge- og integrationspolitikken.


Formålet med aftalen er, at velintegrerede indvandrere hurtigere kan få permanent opholdstilladelse i Danmark mod at kunne opfylde en række betingelser, der dels bygger på de nuværende regler, der på en række områder er blevet strammet, dels på en række nye regler.


Det nye princip for at få permanent opholdstilladelse er, at indvandrere som er velintegrerede, kan tale dansk og har forståelse for dansk kultur, bidrager til det danske samfund og som ikke har ligget det danske samfund til last eller begået kriminalitet, kan erhverve en permanent opholdstilladelse hurtigere end i dag. Når indvandreren opfylder alle krav til at få permanent opholdstilladelse, skal opholdstilladelsen kunne opnås efter 4 års ophold i Danmark.


Formålet med de nye regler er også at stille klare og forståelige krav til indvandrerne og at forenkle eksisterende regler og samtidigt rydde op i en række besværlige regler.


Omvendt bliver det sværere for dårligt integrerede indvandrere at få permanent opholdstilladelse i Danmark, fordi betingelserne samlet set er strammet op. Nogle indvandrere vil formentlig aldrig kunne få permanent opholdstilladelse i Danmark.


Det er vigtigt at understrege regeringens og Dansk Folkepartis holdning om, at indvandrere selv har et stort ansvar for deres egen og familiens integration i Danmark. Det forudsætter en stor og positiv indsats af indvandrere selv, at blive vellykket integreret i det danske samfund.


Siden 2001 har det danske samfund gennem en målrettet og konsekvent integrationspolitik understøttet indvandreres mulighed for en vellykket integration i Danmark.


Budskabet til de indvandrere, der gerne vil integreres i Danmark, er, at hvis man vil og viser vilje til at gøre en aktiv indsats og respekterer dansk kultur og demokratiske værdier, så kan man blive en del af det danske samfund og få permanent opholdstilladelse.


Med aftalen styrkes integrationen yderligere, og det succesfulde samarbejde mellem regeringen og Dansk Folkeparti siden 2001 om en fast og fair udlændingepolitik, som har bragt indvandringen til Danmark under kontrol, fortsætter.


Det er vigtigt med en fast og klar politik, der gør op med politisk slendrian før 2001. Det er et faktum, at siden valget i 2001 har regeringen i et samarbejde med Dansk Folkeparti gennemført en fast og fair udlændingepolitik, der har bragt indvandringen til Danmark under kontrol.


Antallet af opholdstilladelser til asylansøgere og familiesammenførte er reduceret til under en tredjedel af niveauet i 2001. Antallet af tilladelser til arbejde og studier er derimod mere end tredoblet siden 2001.


Den faste og fair udlændingepolitik har gavnet integrationen, der er forbedret markant. Siden 2001 er 55.000 flere indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande kommet i arbejde, og beskæftigelsesfrekvensen er steget fra 45 pct. til 57 pct. Blandt kvinder er beskæftigelsen steget med hele 80 pct. siden 2001. Samtidig føler flere indvandrere og efterkommere sig godt integreret i det danske samfund, der er bedre kontakt mellem danskere og indvandrere, og flere unge er kommet i gang med en uddannelse.


Der er dog fortsat integrationsproblemer og udfordringer, som regeringen og Dansk Folkeparti i fællesskab ønsker at finde tidssvarende løsninger på.


Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om yderligere at styrke de grundlæggende elementer i den nuværende politik. På den baggrund er der gennemført et serviceeftersyn af udlændinge- og integrationsloven.


Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at videreføre en fast og fair udlændingepolitik med yderligere initiativer. Samtidig fremhæves det personlige ansvar for egen integration og medborgerskab.


Udviklingen i EU-retten om fri bevægelighed, herunder kommende domme fra EU-domstolen, vil fortsat blive fulgt nøje med henblik på at fastholde Folketingets rolle.


Fast og fair udlændingepolitik


Følgende initiativer gennemføres med henblik på at videreføre en fast og fair udlændingepolitik:


- Herboende udlændinge fra tredjelande opnår først kommunal og regional valgret efter 4 års ophold

- Flygtninge, der rejser på ferie i hjemlandet, skal kunne få en opholdstilladelse inddraget i 10 år, uanset om den i mellemtiden er blevet permanent

- Meddelelse af indrejseforbud til afviste asylansøgere, der ikke udrejser frivilligt inden en given udrejsefrist

- Opfølgning på kommunernes indsats og muligheder for at støtte udlændinge, der ønsker at repatriere

- Sammenhængen mellem den danske flygtninge- og asylpolitik og indsatsen i flygtningenes nærområder skal fortsat vægtes højt i nærområdeindsatsen, og det skal undersøges, om der kan iværksættes yderligere konkrete initiativer bl.a. i form af modtagefacilliter i hjemlandet

- Skærpede regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse her i landet Opstramning af regler om opsættende virkning med hensyn til udrejsefrist

- Skærpede krav i familiesammenføringssager til, at familien kan forsørge sig selv

- Kommunernes indberetningspligt til Udlændingeservice ved mistanke om genopdragelsesrejser ændres, således at indberetningspligten indtræder efter 3 måneder i stedet for 6 måneder, og afledt stramning af reglerne om bortfald af barnets opholdstilladelse

- Inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde

- Kvalitetssikring af lægeoplysninger i sager om humanitær opholdstilladelse

- Samkøring af en række offentlige myndigheders registre med udlændingemyndighedernes registre med henblik på styrket kontrol for at imødegå misbrug

- Reform af reglerne om permanent opholdstilladelse. For at fremhæve den enkelte udlændings personlige ansvar vil adgang til permanent opholdstilladelse fremover blive knyttet op på et pointsystem, hvor udlændingens evne til at blive integreret i Danmark, f.eks. i form af arbejde, uddannelse, sprogfærdigheder og medborgerskab belønnes, mens manglende vilje til integration trækker ned

- Mere effektiv hjemsendelse af udenlandske hjemløse uden lovligt ophold

- Skærpede udvisningsregler vedrørende socialt bedrageri og vedrørende omfattende forstyrrelse af den offentlige orden, der blev gennemført ved lømmelpakken og udlændingeaftalen af 6. november 2009



Integration og medborgerskab


Følgende initiativer gennemføres for at tilskynde til integration og medborgerskab og understrege det personlige ansvar:


- Ændring af formålsparagraffen i integrationsloven for at understrege, at det forventes, at enhver, der har ophold i Danmark, opnår kendskab til dansk kultur, bidrager til samfundet, og for at tilskynde den enkelte til at blive integreret

- Integrationsloven, der i dag omfatter flygtninge og familiesammenførte, udvides til også at omfatte udlændinge, der kommer her til landet som led i beskæftigelse eller studier

- Målgruppen for tilbuddet om danskuddannelse tydeliggøres således, at det klarere fremgår, at også EU-borgere og deres ægtefæller skal tilbydes danskuddannelse under ophold her i landet

- Indførelse af et kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie

- Indførelse af en pligt for kommunerne til at give alle nyankomne udlændinge, der forsørges af deres ægtefælle, et beskæftigelsesfremmende tilbud om f.eks.virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller kortere uddannelsesforløb

- Forenkling af reglerne om opfølgning på integrationskontrakten og en mere overskuelig udformning af integrationslovens ydelsesregler



Nye initiativer


Herboende udlændinge fra tredjelande opnår kommunal og regional valgret efter 4 års ophold


Den enkelte udlænding skal gøre en indsats for at blive integreret og udvise medborgerskab.


Derfor skal herboende udlændinge bortset fra nordiske borgere og EU borgere fremover først kunne opnå kommunal og regional valgret efter 4 års ophold.


Dansk Folkeparti har tilkendegivet, at man helst havde set, at indvandrere skal have opnået indfødsret for at opnå retten til at kunne stemme til kommunale valg, hvilket for partiet er en logisk følge af at være velintegreret.


Flygtninge, der rejser på ferie i hjemlandet, skal kunne få opholdstilladelse inddraget i 10 år, uanset om de i mellemtiden har opnået permanent ophold


Det er uacceptabelt, at udlændinge, der er meddelt asyl i Danmark, rejser tilbage til deres hjemland, når de over for de danske myndigheder har oplyst, at de risikerer forfølgelse ved en tilbagevenden til hjemlandet. Dette gælder også, hvis udlændingen har en permanent opholdstilladelse.


Udgangspunktet skal være, at en flygtnings opholdstilladelse skal kunne inddrages i 10 år, hvis en flygtning tager tilbage til hjemlandet, og forholdene har ændret sig sådan, at den pågældende ikke risikerer forfølgelse. Dette gælder også, selvom flygtningen har opnået permanent opholdstilladelse. Det vil fortsat være muligt for en flygtning at rejse tilbage til sit hjemland for dér at undersøge mulighederne for repatriering. Reglerne vil skulle administreres i overensstemmelse med Flygtningekonventionens regler om ophør af flygtningestatus og Danmarks internationale forpligtelser i øvrigt.


Inddragelsesmuligheder i forhold til meddelte asyltilladelser


Udlændingeservice har tilkendegivet, at man vil være særligt opmærksom på løbende at vurdere, om der er grundlag for at søge en meddelt asyltilladelse inddraget på grund af væsentligt ændrede forhold i hjemlandene.


Regeringen og Dansk Folkeparti følger op på dette inden for rammerne af de faste halvårlige møder om udviklingen på udsendelsesområdet.


Meddelelse af indrejseforbud til afviste asylansøgere, der ikke udrejser frivilligt inden en given udrejsefrist


Det er ikke acceptabelt, at afviste asylansøgere nægter at efterkomme de danske myndigheders afgørelser og nægter at opfylde pligten til at udrejse.


På den baggrund er der enighed om, at afviste asylansøgere, som ikke vil følge en afgørelse om udrejse, skal gives indrejseforbud. Forslaget harmonerer med et direktiv vedtaget af EU, der forventes fremsat som lovforslag til efteråret. Det følger af direktivet, at en udlænding, herunder en afvist asylansøger, der opholder sig ulovligt i landet, gives indrejseforbud, hvis udlændingen ikke udrejser frivilligt inden en fastsat udrejsefrist, eller hvis der i særlige tilfælde er fastsat en udrejsefrist til straks. Indrejseforbuddet vil blive meddelt for 2 år og i gentagelsestilfælde for 5 år og vil gælde for hele Schengen-området.


Dansk Folkeparti har tilkendegivet, at man helst havde set, at Danmark havde anvendt den canadiske model, hvor afviste asylansøgere, der ikke frivilligt udrejser, får et indrejseforbud for bestandigt.


Øget støtte til repatriering


Regeringen og Dansk Folkeparti har markant forstærket støtten til udlændinge, der ønsker at repatriere og indgik den 12. november 2009 som led i finansloven for 2010 en aftale om en styrket repatrieringsindsats, der blandt har til formål at styrke kommunernes indsats og muligheder for at støtte den enkelte udlænding, der ønsker at repatriere.


For at sikre, at kommunerne er opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder, er der udarbejdet vejledningsmateriale og en kort brochure med en hurtig introduktion om reglerne til de kommunale sagsbehandlere. Der udarbejdes endvidere informationsbrochure på 8-10 forskellige sprog til herboende udlændinge. Brochuren sendes til relevante organisationer og samtlige kommuner, ligesom brochuren distribueres via indvandrerorganisationer m.v. Dertil kommer, at ministeriets udgående konsulentenhed Integrationsservice vil understøtte kommunernes indsats. Udviklingen i antallet af repatrierede udlændinge vil blive fulgt for dermed at sikre, at kommunerne er opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder.


Indsats i flygtninges nærområder


Sammenhængen mellem den danske flygtninge- og asylpolitik og indsatsen i flygtningenes nærområder skal fortsat vægtes højt i nærområdeindsatsen, og det skal undersøges, om der kan iværksættes yderligere konkrete initiativer.


Danmark har haft gode erfaringer med konkrete indsatser, hvor den danske flygtninge- og asylpolitik er tænkt sammen med tiltag i flygtninges nærområder. Danmark har således gennem nærområdeindsatsen i Afghanistan bl.a. støttet reintegrationsindsatser og opbygningen af det afghanske indenrigsministeriums identitetskontrolenhed med det formål at fremme frivillig tilbagevenden for afviste asylansøgere samt udsendelse af afviste asylansøgere. Og Danmark har støttet reintegrations- og forsoningsaktiviteter for flygtninge og fordrevne i Kosovo samt ydet støtte til lokal psykosocial behandlingskapacitet af hjemvendte. En indsats, der har været medvirkende til, at antallet af afviste asylansøgere i udvisningsposition fra Kosovo er faldet markant i de senere år.


På baggrund af de gode erfaringer og de opnåede resultater vil det blive undersøgt, om der er yderligere mulighed for generelt og i forhold til konkrete indsatser at samtænke den danske flygtninge- og asylpolitik med indsatsen i flygtninges nærområder.


Modtagelsesfaciliteter til uledsagede mindreårige asylansøgere


Gennem den seneste tid har der været en kraftig stigning i antallet af uledsagede mindreårige asylansøgere fra især Afghanistan.


Regeringen og Dansk Folkeparti er bekymrede over denne udvikling og ønsker at undersøge alle muligheder for at håndtere udviklingen.


På baggrund af erfaringer fra de øvrige nordiske lande vil Danmark søge nærområdeindsatsen forstærket gennem etablering af modtagefaciliteter i Afghanistan og Nordirak for uledsagede mindreårige asylansøgere med det formål at sikre, at uledsagede mindreårige forsvarligt kan vende tilbage fra Danmark.


Regeringen og Dansk Folkeparti følger op på dette inden for rammerne af de faste halvårlige møder om udviklingen på udsendelsesområdet.


Skærpede regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse her i landet


Der har været flere sager i den senere tid, hvor afviste asylansøgere, som har nægtet at udrejse frivilligt, har forsøgt at forlænge deres ophold her i landet ved at indgive ubegrundede ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse. Det skal sikres, at reglerne om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse er indrettet således, at udlændinge, som har lovligt ophold og opfylder betingelserne for at få en opholdstilladelse, kan søge, mens udlændinge, som forsøger at misbruge reglerne, afvises.


Reglerne om adgang til at indgive ansøgning om opholdstilladelse efter indrejsen skal skærpes på nogle punkter.


Det skal fremgå tydeligt af udlændingeloven, at ansøgning om opholdstilladelse skal indgives fra hjemlandet. Her i landet kan som udgangspunkt ansøgninger indgives såfremt der er tale om lovligt ophold. De nye regler skal modvirke, at udlændinge forsøger at forlænge deres ophold i Danmark, uden at der er grundlag herfor. De foreslåede skærpelser og præciseringer i udlændingeloven skal også gælde for allerede meddelte opholdstilladelser, der ønskes forlænget. Det skal fremgå direkte af loven, at hvis en udlænding ikke rettidigt søger om forlængelse af sin opholdstilladelse, vil udlændingen ikke have lovligt ophold i Danmark, når tilladelsen udløber. På den måde understreges det, at udlændinge selv har ansvaret for at overholde fristen.


Opstramning af regler om opsættende virkning med hensyn til udrejsefrist


Reglerne om, i hvilke tilfælde en ansøgning, der tillades indgivet her i landet, har opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, skal strammes op. Det skal modvirke, at udlændinge opholder sig i Danmark under en sagsbehandling, der munder ud i en konstatering af, at betingelserne for opholdstilladelse ikke er opfyldt.


Endvidere skal udlændinge, der kun har haft opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold, ikke automatisk have ret til at opholde sig her i landet ved at klage.


Skærpede krav i familiesammenføringssager til at familien kan forsørge sig selv


Af hensyn til familiens mulighed for at blive integreret i Danmark er det vigtigt, at familien så vidt muligt er selvforsørgende.


I familiesammenføringssager må den herboende ægtefælle som udgangspunkt ikke have modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (herunder starthjælp og kontanthjælp) eller integrationsloven i 3 år forud for meddelelse af familiesammenføring.


Kommunernes indberetningspligt til Udlændingeservice ved mistanke om genopdragelsesrejser ændres, således at indberetningspligten indtræder efter 3 måneder i stedet for 6 måneder, og afledt stramning af reglerne om bortfald af barnets opholdstilladelse


Med henblik på at imødegå at forældre sender deres børn på genopdragelsesrejser skal kommunerne allerede efter de gældende regler indberette sager til Udlændingeservice, hvor kommunen har kendskab til eller begrundet mistanke om, at dette sker. Indberetningen vil normalt forudsætte, at barnet har været ude af landet i en periode på mere end 6 måneder og som følge heraf ikke har deltaget i skolegang eller andre aktiviteter, som ville være en naturlig del af barnets integration i Danmark. Barnets fravær fra Danmark vil kunne medføre, at barnets opholdstilladelse bortfalder. Efter et sådant bortfald af opholdstilladelsen kan der kun gives opholdstilladelse igen til et barn under 15 år, hvis hensynet til barnet taler derfor.


Fremover forpligtes kommunerne til at indberette et barns fravær til Udlændingeservice ved mistanke om, at barnet er sendt på genopdragelsesrejse, allerede efter 3 måneder. Bortfaldsreglerne skal samtidig skærpes, således at barnets opholdstilladelse bortfalder allerede efter 3 måneder, hvis det kan lægges til grund, at barnet er sendt på genopdragelsesrejse. Forslaget vil blive fulgt op af en vejledning til kommunerne.


Inddragelse af studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde


Der har i praksis været tilfælde, hvor udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med det formål at studere her i landet, har arbejdet i et omfang, der overstiger det tilladte, dvs. arbejdet ulovligt. Udlændingeloven giver allerede mulighed for, at en udlænding, der arbejder ulovligt, kan udvises. De tilfælde, der er set, har imidlertid vist et behov for at skærpe reglerne, således at det også får konsekvenser for opholdstilladelsen i tilfælde, hvor forholdet ikke resulterer i en frihedsstraf.


En studieopholdstilladelse skal fremover også kunne inddrages i tilfælde, hvor en udenlandsk studerende er idømt eller har vedtaget en bøde for ulovligt arbejde, er blevet tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde ulovligt eller over for Udlændingeservice har erkendt at have arbejdet ulovligt.


Samtidig vil der blive arbejdet videre med at fastsætte ens regler for opgørelsen af studieaktivitet for herved i videst muligt omfang at undgå misbrug af studieopholdstilladelser.


Der vil fortsat være fokus på udlændingemyndighedernes kontrolindsats i forhold til udlændinge, der har opholdstilladelse med det formål at studere her i landet, og udlændingemyndighederne vil løbende gennemføre kontroller på grundlag af indberetninger fra f.eks. politiet i forhold til ulovligt arbejde, på baggrund af stikprøver, almindelige kontroller af, om vilkårene for opholdstilladelse overholdes, eller i forbindelse med fair-play aktioner.


Kvalitetssikring af lægeoplysninger i sager om humanitær opholdstilladelse


Erfaringerne fra en række konkrete enkeltsager viser, at langtfra alle de lægelige oplysninger, som fremlægges i ansøgninger om humanitær opholdstilladelse, er lige velegnede til at udgøre oplysningsgrundlaget i disse sager. Det skyldes blandt andet, at ikke alle de nødvendige informationer, f.eks. om diagnose og behandlingsbehov, altid fremgår af de fremlagte erklæringer.


Der er enighed om, at der er behov for at styrke og kvalitetssikre afgørelsesgrundlaget. Samtidig er der behov for at iværksætte tiltag med henblik på at sikre en mere effektiv sagsbehandling, herunder i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiden. Den pligt, der påhviler ansøger til at fremlægge nødvendige oplysninger, vil derfor blive præciseret ved indførelse af en liste over de oplysninger, der lmindeligvis er nødvendige for Integrationsministeriets bedømmelse af, om betingelserne for helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse er opfyldt.


Samkøring af en række offentlige myndigheders registre med udlændingemyndighedernes registre med henblik på styrket kontrol for at imødegå misbrug


Der er generelt behov for at styrke udlændingemyndighedernes muligheder for at kontrollere, at betingelserne for meddelte opholdstilladelser løbende overholdes. Dette gælder ikke mindst i lyset af udviklingen i antallet af meddelte opholdstilladelser de senere år. Der kan ikke med de nuværende kontrolmuligheder, herunder enkeltopslag i udvalgte registre i visse typer opholdssager og skriftlige høringer af relevante aktører, gennemføres en tilstrækkelig effektiv kontrol.


Der er derfor enighed om at indføre mulighed for, at Udlændingeservice i kontroløjemed kan samkøre oplysninger fra egne registre med andre myndigheders registre, dvs. CPR, som hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, BBR, som hører under Erhvervs- og Byggestyrelsen og indkomstregisteret (eIndkomst), som hører under SKAT. Herved får udlændingemyndighederne et effektivt redskab til at blive bekendt med tilfælde, hvor der er en indikation af, at en udlænding ikke overholder betingelserne for opholdstilladelsen.


Reform af reglerne om permanent opholdstilladelse


Der indføres et pointsystem, der tilskynder udlændinge til at blive integreret i Danmark, fx i form af arbejde, uddannelse, sprogfærdigheder og medborgerskab. Permanent opholdstilladelse kan således først opnås på det tidspunkt, hvor kravene er opfyldt. Permanent opholdstilladelse vil således fremover være udtryk for, at man har opnået en faktisk tilknytning til Danmark gennem konkrete resultater, og at man ikke gennem kriminalitet eller gæld til det offentlige har vendt ryggen til det danske samfund.


Permanent opholdstilladelse kan dog tidligst meddeles, når udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de sidste 4 år.


Udlændingen skal i alt have 100 point for at opnå permanent opholdstilladelse.


Der opnås 70 point ved at opfylde en række ufravigelige betingelser, der bl.a. omfatter krav om kendskab til det danske sprog, om 2 ½ års beskæftigelse og om ikke at have begået kriminalitet af en vis grovhed. Er udlændingen idømt fængselsstraf på 1 år og 6 måneder eller mere udelukkes udlændingen fra permanent opholdstilladelse. Der skal som i dag være karensperioder for udlændinge, der idømmes betinget frihedsstraf eller kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel udløser ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en karenstid på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6 måneder eller mere, men under 1 år og 6 måneder, en karensperiode på 12 år.


Derudover skal udlændingen opnå 30 point ved at have gjort en særlig indsats for egen integration gennem supplerende beskæftigelse, danskkundskaber eller uddannelse og ved at have udvist aktivt medborgerskab gennem f.eks. beståelse af en medborgerskabsprøve, længerevarende medlemskab af en skolebestyrelse, et højskoleophold eller arbejde som frivillig på børne- og ungeområdet eller i en almennyttig organisation, jf. bilag 1.


Retten til kontanthjælp


Det er vigtigt at understrege, at indvandrere i overensstemmelse med reglerne i aktivloven først har ret til fuld kontanthjælp, når indvandreren har boet lovligt i Danmark i 7 af de sidste 8 år, og har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse i en tid, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 8 år. Begge betingelser skal være opfyldt for at overgå fra starthjælp til kontanthjælp


Ændring af formålsparagraffen i integrationsloven for at understrege, at det forventes, at enhver, der har ophold i Danmark, bidrager til samfundet, og for at tilskynde den enkelte til at blive integreret


Integrationsindsatsen skal tage udgangspunkt i den enkeltes eget ansvar for en vellykket integration.


Integrationsloven skal således sikre, at nyankomne udlændinge deltager i det danske samfundsliv i overensstemmelse med samfundets grundlæggende normer og værdier, at de opnår kendskab til disse værdier og dansk kultur, og at de er opmærksomme på, at en vellykket integration er en forudsætning for tidsubegrænset opholdstilladelse.


Integrationsloven, der i dag omfatter flygtninge og familiesammenførte, udvides til også at omfatte udlændinge, der kommer her til landet som led i beskæftigelse eller studier


Udvidelsen af personkredsen skal ses på baggrund af det skift i indvandringsmønstret, som er sket siden 2001, hvor antallet af flygtninge og familiesammenførte er faldet, mens antallet af udenlandske arbejdstagere er steget. Nogle af de udenlandske arbejdstagere er her i en kortere periode, andre bliver i Danmark i mange år. Med udvidelsen markeres, at udenlandske arbejdstagere skal tilbydes integrationsfremmende aktiviteter i den periode, de er i landet.


Målgruppen for tilbuddet om danskuddannelse tydeliggøres således, at det klarere fremgår, at også EU-borgere og deres ægtefæller skal tilbydes danskuddannelse under ophold her i landet.


Den nye indvandring kommer bl.a. fra en række EU-lande. EU-borgere - og deres medfølgende familiemedlemmer - skal have samme tilbud som andre udlændinge, der tager ophold her i landet.


Udvidelsen af integrationslovens personkreds omfatter derfor også udlændinge med opholdsret i medfør af EU-reglerne. Samtidig præciseres danskuddannelsesloven, således at EU-borgere og deres medfølgende familiemedlemmers adgang til danskuddannelse fremgår klarere.


Indførelse af et kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie


For at sikre, at nyankomne udlændinge får et grundigt kendskab til det danske samfund, indføres der et kursus om danske samfundsforhold og dansk historie og kultur. Kurset skal tilbydes alle voksne nyankomne udlændinge som led i deres introduktionsprogram for at forbedre den enkelte udlændings muligheder for at deltage aktivt i det danske samfundsliv.


Kurset skal også ses i sammenhæng med, at det fremover bliver et pointgivende kriterium ved meddelelse af permanent opholdstilladelse, at udlændingen har bestået en medborgerskabsprøve, der viser udlændingens fortrolighed med danske forhold og dermed graden af udlændingens integration.


Indførelse af en pligt for kommunerne til at give alle nyankomne udlændinge, der forsørges af deres ægtefælle, et beskæftigelsesfremmende tilbud om f.eks. virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller kortere uddannelsesforløb


Initiativet har til formål at styrke integrationsindsatsen over for familiesammenførte udlændinge. Kommunerne får pligt til at give nyankomne familiesammenførte udlændinge, der står uden for arbejdsmarkedet, men som ønsker at opnå beskæftigelse, et beskæftigelsesrettet tilbud for dermed at styrke deres integration i det danske samfund. Pligten til at give beskæftigelsesfremmende tilbud vil tillige omfatte personer omfattet af Beskæftigelsesministeriets lovgivning.


Forenkling af reglerne om opfølgning på integrationskontrakten og en mere overskuelig udformning af integrationslovens ydelsesregler


Reglerne i integrationsloven om opfølgning på integrationskontrakten forenkles, således at opfølgningen målrettes de dårligt integrerede udlændinge, mens udlændinge, der udviser vilje til integration og er i beskæftigelse eller i uddannelse, ikke skal følges med samme intensitet. Der foretages endvidere en forenkling af lovens ydelsesregler, således at kommunernes sagsbehandling lettes, samtidig med at den enkelte udlændings pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet og deltage i integrationsfremmende aktiviteter markeres og fremgår klart af integrationsloven.


Samlet ghettostrategi


Parterne bemærker sig, at det af regeringens arbejdsprogram fremgår, at der vil blive udarbejdet en samlet ghettostrategi, der sætter målrettet ind over for både fysiske rammer og beboer-sammensætningen i ghettoområder, og som bl.a. skal gøre det lettere at rive »sorte pletter« ned. Parterne er enige om at prioritere dette område og ønsker sagen fremmet mest muligt.


Mere effektiv hjemsendelse af udenlandske hjemløse uden lovligt ophold


Personer, der ikke opholder sig her i landet på lovligt grundlag, skal udrejse af landet. Dette gælder også hjemløse udlændinge, der kommer hertil uden midler og som ikke kan betale for deres eget ophold. Som det fremgår af regeringens arbejdsprogram, vil det derfor nærmere blive undersøgt, hvordan hjemsendelse af udenlandske hjemløse uden lovligt ophold kan gøres mere effektiv.


Skærpede udvisningsregler vedrørende socialt bedrageri og vedrørende omfattende forstyrrelse af den offentlige orden, der blev gennemført ved lømmelpakken og udlændingeaftalen af 6. november 2009


Misbrug, hvor personer med opholdstilladelse oppebærer sociale ydelser i Danmark, samtidig med at de oppebærer indkomst i udlandet, er ikke acceptabelt.


Der skal være en udvidet adgang til at udvise udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for socialt bedrageri, uanset frihedsstraffens længde og uanset varigheden af udlændingens ophold i Danmark.


Der er også behov for at sætte konsekvent ind over for personer, der medvirker til at optrappe situationer i forbindelse med uroligheder ved at begå hærværk eller forhindre politiet i at udføre deres arbejde. Grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden er forsøg på at destabilisere den danske samfundsorden, og det skal mødes med konsekvens. Regeringen har allerede styrket indsatsen ved at fremsætte lovforslag om at skærpe straffelovens regler på dette område. Lovforslaget blev vedtaget den 26. november 2009 (Lov nr. 1107 af 1. december 2009).


Den styrkede indsats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden følges op ved tilsvarende at skærpe udvisningsreglerne således, at der skal være adgang til at udvise udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf efter de nye skærpede regler i straffeloven, uanset frihedsstraffens længde og uanset varigheden af udlændingens ophold i Danmark.


Bilag 1: Permanent opholdstilladelse


Permanent opholdstilladelse kan meddeles udlændinge, der har opnået 100 point.


Ufravigelige betingelser, der udløser 70 point


- At udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de sidste 4 år

- At udlændingen har underskrevet en erklæring om integration og aktivt medborgerskab

- At udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2 eller tilsvarende (skønnes at svare til engelskniveauet i folkeskolens 9. klasse)

- At udlændingen ikke er idømt ubetinget straf af 60 dages fængsel eller mere for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 (om forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller kapitel 13 (om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder m.v.)

- At udlændingen ikke er idømt ubetinget fængselsstraf (eller anden type frihedsberøvelse) i 1 år og 6 måneder eller mere uanset typen af kriminalitet. Der skal som i dag være karensperioder for udlændinge, der idømmes betinget frihedsstraf eller kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel udløser ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en karenstid på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6 måneder eller mere, men under 1 år og 6 måneder, en karensperiode på 12 år.

- At udlændingen ikke har forfalden gæld til det offentlige. Hvis der er givet henstand med hensyn til betaling af gælden til det offentlige, må gælden ikke overstige 100.000 kr.

- At udlændingen har haft 2½ års ordinær fuldtidsbeskæftigelse i en periode på 3 år forud for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, og fortsat er i ordinær beskæftigelse

- At udlændingen ikke har modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, herunder enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, i en periode på 3 år forud for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse



Supplerende betingelser vedrørende beskæftigelse og uddannelse, hvor der skal opnås 15 point


- At udlændingen har haft 1½ års fuldtidsbeskæftigelse udover beskæftigelseskravet og fortsat er i beskæftigelse: 15 point

- At udlændingen har færdiggjort en lang videregående uddannelse, en professionsbacheloruddannelse, en erhvervsakademiuddannelse eller en erhvervsrettet ungdomsuddannelse her i landet: 15 point

- At udlændingen har bestået Prøve i Dansk 3 eller Studieprøven og derved dokumenteret et særdeles godt kendskab til det danske sprog (skønnes at svare til engelskniveauet i folkeskolens 10. klasse): 15 point



Supplerende betingelser vedrørende medborgerskab, hvor der skal opnås 15 point


- At udlændingen har bestået en skriftlig medborgerskabsprøve efter integrationsloven. Prøven skal sikre, at udlændingen har kendskab til det danske samfund og dansk historie og kultur. Prøven vil i lighed med indfødsretsprøven indeholde en række multiple choice-spørgsmål. Prøven vil - foruden demokrati, kultur og historie m.v. - indeholde spørgsmål om hverdagsliv i Danmark for dermed at sikre, at udlændingen er godt integreret i det danske samfund og har taget aktiv del heri. Prøvens sværhedsgrad vil ligge lidt under indfødsretsprøvens niveau: 15 point

- At udlændingen kan dokumentere at have udvist aktivt medborgerskab gennem en reel indsats i 1 år i organisationer m.v.: 15 point



Dette kan ske ved:


- medlemskab af en forældrebestyrelse, en skolebestyrelse, en almennyttig boligorganisations bestyrelse, et integrationsråd eller et ældreråd,

- børne- og ungdomsarbejde som f.eks. træner i idrætsforeninger, gennemførelse af dommer- eller træneruddannelse eller højskoleophold, rollemodelarbejde eller engagement i andre organiserede fritidsaktiviteter for børn og unge som f.eks. lektiehjælp, eller

- almennyttigt organisationsarbejde som f.eks. aktiv deltagelse i arbejdet i en almennyttig forenings drift i øvrigt. De almennyttige foreninger, i hvilke aktiv deltagelse kan give point, vil svare til SKAT's liste over almenvelgørende eller på anden måde almennyttige fonde, foreninger, institutioner mv., som er godkendt til at modtage gaver med fradragsret for giveren m.v.



Undtagelser:


- Der vil for så vidt angår beskæftigelseskravet blive taget hensyn til folkepensionister og unge, som søger om permanent opholdstilladelse inden de fylder 19 år, og som har været under uddannelse eller i fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af folkeskolen. Disse to grupper skal opnå 85 point for at kunne få permanent opholdstilladelse, fordelt på 70 point for ufravigelige grundbetingelser og 15 point for supplerende betingelser om medborgerskab.

- Herudover vil der være undtagelser for særlige grupper (danske mindretal i Sydslesvig, mv)

- Hensynet til Danmarks internationale forpligtelser, særligt handicapkonventionen, kan medføre undtagelser fra et eller flere krav