Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 30. november 2009
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 30. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
28. august 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret
2008-09, SAU alm. del - bilag 389. Den 21. september 2009 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
3. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»01. § 25, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
»2)
overtræder § 1, stk. 6, § 3, stk. 2, stk. 11, 3.
pkt., eller stk. 12, § 4, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt.,
eller stk. 5, 2. og 3. pkt., § 4 b, stk. 4, stk. 5, 2. pkt.,
eller stk. 6, § 12, stk. 10, § 14, stk. 1-9 eller 10,
§ 22, stk. 2, 3 eller 4, eller § 29, stk. 3,«
[Straffebestemmelser,der skal finde
anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt
den 1. april 2010 til starttidspunktet for den danske del af det
elektroniske system for kontrol af varetransport inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Det
under nr. 40 foreslåede § 31, stk. 1, affattes
således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele eller dele af
det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret hos en modtager inden for EU, jf. § 15, stk. 4, nr. 1,
eller udført fra EU, jf. § 15, stk. 4, nr.
2.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer
under afgiftssuspensionsordningen inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) Det
under nr. 40 foreslåede § 32, stk. 1, affattes
således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning
eller fjernsalg inden for EU, jf. § 4 b, hvis hele eller dele
af det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer,
der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning eller
fjernsalg inden for EU]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 9 a, stk. 2,
ændres »og aftapning« til: », aftapning,
opbevaring og udlevering«.
[Præcisering af oplagshavers
adgang til at opbevare varer i og udlevere varer fra lokaler, som
SKAT har godkendt til formålet]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»01. § 31, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
»2)
overtræder § 1, stk. 2 eller 3, § 3, stk. 3, §
7, stk. 2, stk. 3, 3. pkt., stk. 4, 2. pkt., eller stk. 5, 2. og 3.
pkt., § 8, stk. 4, stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6, § 9,
stk. 2 eller 4, § 20, stk. 1, 4, 5 eller 10-16, § 21,
stk. 2, § 27, stk. 2, 3, 4 eller 5, § 27 a, § 36,
stk. 1, eller § 37,«
[Straffebestemmelser, der skal
finde anvendelse fra ændringslovens
ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april 2010 til
starttidspunktet for den danske del af det elektroniske system for
kontrol af varetransport inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) Nr.
31 udgår, og i stedet indsættes:
»31. I §
31, stk. 5 og 6, ændres
»§ 18, stk. 2« til: »§ 7, stk.
5«.
02. I
§ 31, stk. 5 og 6, ændres »§ 20, stk. 1
eller 4-12« til: »§ 20, stk. 1 eller
4-10«.«
[Deling af ændringsforslag
samt ændring af indbyrdes henvisninger til bestemmelser efter
spiritusafgiftsloven som følge af EU-beslutning om, at den
danske del af det elektroniske system for kontrol af varetransport
inden for EU får udsættelse til at være klar
senest den 1. januar 2011]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) Det
under nr. 33 foreslåede § 33 b, stk. 1, affattes
således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele eller dele af
det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret hos en modtager inden for EU, jf. § 20 a, stk. 4, nr.
1, eller udført fra EU, jf. § 20 a, stk. 4, nr.
2.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport under
afgiftssuspensionsordningen inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) Det
under nr. 34 foreslåede § 34, stk. 1, affattes
således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning
eller fjernsalg inden for EU, jf. § 8, hvis hele eller dele af
det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer,
der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning eller
fjernsalg inden for EU]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9) I
det under nr. 15 foreslåede § 20, stk. 2, ændres »og
opbevaring« til: », opbevaring og
udlevering«.
[Præcisering af oplagshavers
adgang til at udlevere varer fra lokaler, som SKAT har godkendt til
formålet]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
10)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01. § 25, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
»2)
overtræder § 3, § 4, § 9, stk. 2 eller stk. 5,
3. pkt., § 10, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., eller stk. 3,
2. og 3. pkt., § 10 a, stk. 4, stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6,
§ 11, stk. 1 eller 2, § 18, stk. 1-5 eller 10, § 21,
stk. 2, 3 eller 4, § 29, stk. 3, 2. pkt., eller § 30,
stk. 1,«
[Straffebestemmelser,der skal finde
anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt
den 1. april 2010 til starttidspunktet for den danske del af det
elektroniske system for kontrol af varetransport inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
11)
Det under nr. 29 foreslåede § 34, stk. 1, affattes
således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele eller dele af
det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret hos en modtager inden for EU, jf. § 19, stk. 4, nr. 1,
eller udført fra EU, jf. § 19, stk. 4, nr.
2.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport under
afgiftssuspensionsordningen inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
12)
Det under nr. 30 foreslåede § 35, stk. 1, affattes
således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning
eller fjernsalg inden for EU, jf. § 10 a, hvis hele eller dele
af det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer,
der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning eller
fjernsalg inden for EU]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
13) I
det under nr. 3 foreslåede § 7, stk. 2, ændres »og
opbevaring« til: », opbevaring og
udlevering«.
[Præcisering af oplagshavers
adgang til at udlevere varer fra lokaler, som SKAT har godkendt til
formålet]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
14)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»01. § 25, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
»2)
overtræder § 5, stk. 2 eller 5, § 6, stk. 1, 2.
pkt., stk. 2, 2. pkt., eller stk. 5, 2. og 3. pkt., § 6 a,
stk. 4, stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6, § 9, stk. 1 eller 2,
§ 14, stk. 1-8 eller 9, § 22, stk. 2-4, § 32, stk.
1, eller § 33,«
[Straffebestemmelser,der skal finde
anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt
den 1. april 2010 til starttidspunktet for den danske del af det
elektroniske system for kontrol af varetransport inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
15) Nr.
24 udgår, og i stedet indsættes:
»24. I §
25, stk. 1, nr. 7, ændres »§ 11, stk.
5« til: »§ 11, stk. 4«.
02. I
§ 25, stk. 1, nr. 7, ændres
»§ 14, stk. 7« til: »§ 14, stk.
5«.«
[Deling af ændringsforslag
samt ændring af indbyrdes henvisninger til bestemmelser efter
øl- og vinafgiftsloven som følge af EU-beslutning om,
at den danske del af det elektroniske system for kontrol af
varetransport inden for EU får udsættelse til at
være klar senest den 1. januar 2011]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
16) Nr.
25 udgår, og i stedet indsættes:
»25. Tre steder i § 25, stk. 5 og 6, ændres »§ 6, stk.
1« til: »§ 6, stk. 1, 2. pkt.«
03.
Tre steder i § 25, stk. 5 og 6, ændres »§ 14, stk.
1-9« til: »§ 14, stk. 1-7«.«
[Deling af ændringsforslag
samt ændring af indbyrdes henvisninger til bestemmelser efter
øl- og vinafgiftsloven som følge af EU-beslutning om,
at den danske del af det elektroniske system for kontrol af
varetransport inden for EU får udsættelse til at
være klar senest den 1. januar 2011]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
17)
Det under nr. 27 foreslåede § 29, stk. 1, affattes
således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele eller dele af
det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret hos en modtager inden for EU, jf. § 15, stk. 4, nr. 1,
eller udført fra EU, jf. § 15, stk. 4, nr.
2.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport under
afgiftssuspensionsordningen inden for EU]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
18) I
den under nr. 28 foreslåede
affattelse af § 30 affattes stk. 1 således:
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af
varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning
eller fjernsalg inden for EU, jf. § 6 a, hvis hele eller dele
af det pågældende vareparti ikke er behørigt
leveret.«
[Ny formulering af bestemmelsen,
der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer,
der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning eller
fjernsalg inden for EU]
Til § 10
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
19) Stk.
1 og 2 udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1,
nr. 30, 31 og 35, § 2, nr. 18, 20, 21, 28, 29 og 02, § 3,
nr. 11, 12, 13, 16, 17, 19 og 20, og § 4, nr. 14, 16, 17, 21,
22, 02 og 03.
Stk. 3. En transport af
varer under afgiftssuspensionsordningen inden for EU, der er
påbegyndt inden ikrafttrædelsestidspunktet efter stk.
2, skal gennemføres og afsluttes efter følgende
regler:
1) § 14, stk.
8 og 9, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006,
2)
spiritusafgiftslovens § 20, stk. 4 og 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1239 af 22. oktober 2007,
3)
tobaksafgiftslovens § 18, stk. 4 og 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, eller
4) øl- og
vinafgiftslovens § 14, stk. 3 og 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 890 af 17. august 2006.
Stk. 4. Den
5-årige opbevaringsperiode for papirbaserede
ledsagedokumenter efter § 14, stk. 10, i lov om energiafgift
af mineralolieprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3.
april 2006, finder anvendelse for ledsagedokumenter, der udstedes
før ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 31,
efter stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
[Ændringer af
ikrafttrædelses- og overgangsregler som følge af
EU-beslutning om, at den danske del af det elektroniske system for
kontrol af varetransport inden for EU får udsættelse
til at være klar senest den 1. januar 2011]
Bemærkninger
Til nr. 1, 5, 6, 10, 14-16
og 19
Efter reglerne i det nye cirkulationsdirektiv 2008/118/EF skal
EU-landene have hver deres respektive del af det elektroniske
system klar til at håndtere modtagelse af varer fra den 1.
april 2010 og afsendelse af varer fra den 1. januar 2011. SKAT har
to gange tidligere haft den danske del af det elektroniske system i
offentligt udbud. SKAT måtte i begge tilfælde aflyse
udbudene, da ingen af de afgivne tilbud levede op til de stillede
krav. SKAT gennemfører nu et tredje udbud, men Danmark
undgår ikke at blive forsinket i forhold til fristen den 1.
april 2010 for elektronisk håndtering af modtagelse af varer.
Enkelte andre EU-lande er også forsinkede, og det er nu
vedtaget i EU's Punktafgiftsudvalg, at de forsinkede lande,
herunder Danmark, kan opretholde en papirbaseret procedure til
udgangen af 2010.
Ændringsforslagene nr. 1, 5, 6, 10, 14-16 og 19
angår alle regler, der tager højde for
overgangsperioden fra ændringslovens generelle
ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april 2010 til
starttidspunktet for den danske del af det elektroniske system for
kontrol af varetransport inden for EU, idet dette system kan blive
klar til drift fra et tidligere tidspunkt end den 1. januar
2011.
Efter nr. 1, 5, 10 og 14 foreslås det at indsætte
straffebestemmelser i stk. 1, nr. 2, i mineralolieafgiftslovens
§ 25, i spiritusafgiftslovens § 31, i tobaksafgiftslovens
§ 25 samt i øl- og vinafgiftslovens § 25, der skal
finde anvendelse fra ændringslovens
ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april 2010 til
starttidspunktet for den danske del af det elektroniske system.
Dermed tages højde for, at der skal være adgang til
bødestraf for grove overtrædelser af reglerne for
anvendelsen af papirbaserede ledsagedokumenter i den
pågældende overgangsperiode.
Efter nr. 6, 15 og 16 foreslås delinger af lovforslagets
§ 2, nr. 31, og af § 4, nr. 24 og 25, med henblik
på ændrede indbyrdes henvisninger til bestemmelser
efter spiritusafgiftsloven samt øl- og vinafgiftsloven, der
skal finde anvendelse enten fra lovens
ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april 2010 eller fra det
udskudte starttidspunkt for den danske del af det elektroniske
system.
Efter nr. 19 foreslås det i § 10, stk. 2, at
bemyndige skatteministeren til at fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelsen af ophævelserne af de gældende
regler for papirbaserede ledsagedokumenter efter
mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 8 og 9,
spiritusafgiftslovens § 20, stk. 4 og 5, tobaksafgiftslovens
§ 18, stk. 4 og 5, og øl- og vinafgiftslovens §
14, stk. 3 og 4, og ophævelsen af den pligtmæssige
5-årige opbevaring af papirbaserede ledsagedokumenter efter
mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 10, for
ikrafttrædelsen af de deraf følgende
konsekvensrettelser i form af ændrede henvisninger til
stykker inden for de pågældende paragraffer, og for
ikrafttrædelsen af de foreslåede strafbestemmelser
efter mineralolieafgiftsloven, spiritusafgiftsloven,
tobaksafgiftsloven samt øl- og vinafgiftsloven, hvorefter
adgang til bødestraf for grove overtrædelser af
reglerne for anvendelsen af papirbaserede ledsagedokumenter
ophæves.
I § 10, stk. 3, nr. 1-4, foreslås det som
overgangsregel, at en varetransport under
afgiftssuspen-sionsordningen inden for EU, der er påbegyndt
før det særskilt fastsatte
ikrafttrædelsestidspunkt efter § 10, stk. 2, skal
gennemføres og afsluttes afhængig af varetype efter de
gældende regler for papirbaseret ledsagedokumenter m.v.
I § 10, stk. 4, foreslås det som overgangsregel, at
den 5-årige opbevaringsperiode for papirbaserede
ledsagedokumenter efter mineralolieafgiftslovens § 14, stk.
10, skal finde anvendelse for ledsagedokumenter, der udstedes
før det af skatteministeren fastsatte
ikrafttrædelsestidspunkt for ophævelsen af denne
opbevaringspligt efter ændringslovens § 1, nr. 31.
Til nr. 2, 3, 7, 8, 11,
12, 17 og 18
Det foreslås, at stk. 1 i mineralolieafgiftslovens
§ 31, spiritusafgiftslovens § 33 b, tobaksafgiftslovens
§ 34 samt øl- og vinafgiftslovens § 29 skal
fastslå, at der foreligger uregelmæssighed ved
transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele
eller dele af det pågældende vareparti ikke er
behørigt leveret hos en modtager inden for EU eller
udført fra EU til et tredjeland.
For at få en tilsvarende afgrænsning af
uregelmæssighed ved varetransport foreslås det
samtidig, at stk. 1 i mineralolieafgiftslovens § 32,
spiritusafgiftslovens § 34, tobaksafgiftslovens § 35 samt
øl- og vinafgiftslovens § 30 skal fastslå, at der
foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er
bestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg
inden for EU, hvis hele eller dele af det pågældende
vareparti ikke er behørigt leveret. Endvidere foreslås
henvisningen til § 10 a i øl- og vinafgiftslovens
§ 30, stk. 1, ændret til den korrekte henvisning til
§ 6 a.
Det oprindelige lovforslag indebar, at en autoriseret
oplagshaver kom til at hæfte for afgift af varer, der blev
»uregelmæssigt« fejlleveret eller nægtet
modtaget. Dette blev kritiseret under høringen af
lovforslaget. Skatteministeriet har genovervejet denne
problemstilling og vurderer nu, at
»uregelmæssighed« ved transport af varer kan
defineres mere lempeligt i overensstemmelse med direktiv
2008/118/EF samt den gældende praksis på området.
Ændringsforslaget tilsigter denne lempelse og
imødekommer således den nævnte kritik.
Til nr. 4, 9 og 13
Det foreslås, at det i stk. 2 i
spiritusafgiftsafgiftslovens 9 a, tobaksafgiftslovens § 20
samt øl- og vinafgiftslovens § 7 præciseres, at
SKATs godkendelse af en autoriseret oplagshavers lokaler giver
oplagshaver adgang til at foretage opbevaring af varer i og
udlevering af varer fra de pågældende lokaler, svarende
til den tilsvarende formulering i mineralolieafgiftslovens §
5, stk. 2.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Flemming Møller V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Charlotte Dyremose KF
Anders Samuelsen LA nfmd.
Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S
Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 20
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Meddelelse om høringssvar og
-skema |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
8 | 3. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
10 | 4. udkast til betænkning |
11 | Meddelelse om, at
betænkningsafgivelsen er udskudt |