L 201 Forslag til lov om ændring af børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love.

(Ungeydelse for 15-17 årige, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 12-05-2010

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. maj 2010

20091_l201_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. maj 2010

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 22. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 26. februar 2010 dette udkast til udvalget, SAU jf. alm. del - bilag 142. Den 29. marts og den 13. april 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at målet med dette lovforslag er at bidrage til, at 95 pct. af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse i 2015. Det er et agtværdigt formål, som Socialdemokratiet og SF støtter. Der er god grund til at tage fat, for mens Danmark har haft det nuværende VKO-flertal, er procenten faldet, og vi er fortsat meget langt fra målet. I 2001 fik 81,9 pct. af en ungdomsårgang en ungdomsuddannelse. Det tal var i 2007 faldet til begrædelige 79,7 pct. Mere end hver femte ung får således ikke en ungdomsuddannelse.


Lovforslaget betjener sig af straf som virkemiddel til at nå målet. Først og fremmest muligheden for at tage ungeydelsen fra de unge eller deres forældre. Dem, der vil blive ramt af straffene, er familier med ringe traditioner for uddannelse og med få ressourcer. Alle undersøgelser dokumenterer, at det ikke er lykkedes uddannelsessystemet at bryde den negative sociale arv og fremme den sociale mobilitet. Det ændres ikke med straf, men af tillidsfuld dialog. Der er brug for nye uddannelsesveje, flere ressourcer i folkeskolen, flere timer, bedre undervisningsmaterialer osv. Således som Socialdemokratiet og SF lægger op til i såvel »Fair Forandring« som »En Fair Løsning«.


Når regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti fremsætter forslaget, selv om det ikke virker efter hensigten, skyldes det et ønske om at vise handlekraft på den traditionelle borgerlige måde. Forslaget står på skuldrene af den borgerlige ideologi, efter hvilken de ressourcestærke på livets champagneside tager en uddannelse, hvis de bliver belønnet. Det har jo bl.a. været Dansk Folkepartis begrundelse for at indgå i en skattereform, der entydigt har gavnet de rigeste. Ligesom man antager, at de ressourcesvage tager en uddannelse, hvis man straffer dem - i dette tilfælde med at tage ungeydelsen fra dem. Socialdemokratiet og SF deler ikke den borgerlige ideologiske opfattelse af, at rige mennesker laver mere og uddanner sig mere, hvis de belønnes, og at fattige mennesker laver mere og uddanner sig mere, hvis de straffes.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA nfmd. Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 201


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2
Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget
4
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning