L 201 Forslag til lov om ændring af børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love.

(Ungeydelse for 15-17 årige, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2010

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

20091_l201_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

Skatteministeren (Troels Lund Poulsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om en børnefamilieydelse og forskellige andre love. (Ungeydelse for 15-17- årige, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.)

(Lovforslag nr. L 201).

Lovforslaget har til formål at give kommunerne yderligere redskaber i indsatsen for at få unge i uddannelse eller job. Det foreslås på den baggrund at omlægge børnefamilieydelsen for de 15-17 årige til en ungeydelse samt, at betegnelsen børnefamilieydelse ændres til børneydelse.


Samtidig foreslås det, at kommunalbestyrelsen uden forudgående ansøgning skal kunne udbetale ungeydelsen til den 15-17 årige selv, hvis forældrene ikke vil samarbejde om den unges pligt efter lov om vejledning om uddannelse og erhverv og forskellige andre love til at følge sin uddannelsesplan og være i uddannelse eller i arbejde. Endeligt foreslås det at give kommunalbestyrelsen mulighed for at tilbageholde ungeydelsen, hvis den unge og dennes forældre ikke vil respektere den unges pligt til at følge sin uddannelsesplan og være i uddannelse eller i arbejde.


Lovforslaget bliver hermed et led i opfyldelsen af regeringens målsætning om, at alle unge skal have et liv med uddannelse og arbejde, og at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015.


Muligheden for at standse udbetalingen af ungeydelsen vurderes kun at ville vedrøre et begrænset antal familier, og har derfor ingen nævneværdige økonomiske konsekvenser.


Med omlægningen fra børnefamilieydelse til ungeydelse vil udbetalingen for de 15-17 årige fremover ske månedsvis i stedet for kvartalsvis. Denne ændring medfører en beskeden rentegevinst for staten.


Lovforslaget skal ses i nær sammenhæng med det samtidigt for Folketinget fremsatte forslag til Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv og forskellige andre love(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til udannelse, beskæftigelse mv., kommunale forpligtelser og afbureaukratisering).


Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, og har virkning fra 1. januar 2011.


Med disse bemærkninger skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.