Fremsat den 26. marts 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
børnefamilieydelse og forskellige andre love
(Ungeydelse for 15-17-årige, mulighed
for at standse ungeydelsen m.v.)
§ 1
I lov om en børnefamilieydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved lov nr. 318 af 30. april 2008, § 102 i
lov nr. 1336 af 19. december 2008 og § 2 i lov nr. 1411
af 27. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om en børne- og
ungeydelse«
2. Overskriften til kapitel
1 affattes således:
»Børne- og
ungeydelsen«
3. § 1 affattes således:
»§ 1. For børn
under 15 år udbetales der en skattefri børneydelse.
Børneydelsen udgør 17.212 kr. årligt
(2011-niveau) for børn indtil det fyldte 3. år, 13.628
kr. årligt (2011-niveau) for børn fra og med det
fyldte 3. år og til det fyldte 7. år og 10.720 kr.
årligt (2011-niveau) for børn fra og med det fyldte 7.
år og til det fyldte 15. år.
Stk. 2. For
børn mellem 15 og 17 år udbetales der en skattefri
ungeydelse. Ungeydelsen udgør 10.720 kr. årligt
(2011-niveau).
Stk. 3. De i
stk. 1 og 2 nævnte beløb reguleres årligt
efter udviklingen i det af Danmarks Statistik offentliggjorte
forbrugerprisindeks i forhold til indekset for 2009. Reguleringen
foretages på grundlag af forbrugerprisindeksets
årsgennemsnit i året 2 år forud for det
kalenderår, i hvilket ydelsen udbetales. Beløbene
forhøjes eller nedsættes med samme procent som den,
hvormed forbrugerprisindekset er ændret i forhold til
niveauet i 2009. Den procentvise ændring beregnes med
én decimal. De beløb, der fremkommer efter
procentreguleringen, afrundes til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med 12. Reguleringen sker første gang for
kalenderåret 2012.«
4. Overskriften til kapitel
2 affattes således:
»Betingelser for retten til
børne- og ungeydelsen«
5. I
§ 2, stk. 1, § 4,
stk. 4, 2. pkt., § 4, stk. 6, § 7,
§ 9 og § 11, stk. 1, ændres
»børnefamilieydelsen« til: »børne-
og ungeydelsen«.
6. I
§ 2, stk. 1, nr. 4,
ændres »midler, og« til:
»midler,«.
7. I
§ 2, stk. 1, nr. 5,
ændres »§ 57 a, stk. 6.« til:
»§ 57 a, stk. 6, og«.
8. I
§ 2, stk. 1,
indsættes som nr. 6:
»6) at
kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned
har givet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en
afgørelse om manglende efterlevelse af pligten til
uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for
15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse mv., skal have den virkning, at ungeydelsen
skal standses.«
9. I
§ 3 ændres
»§ 6, stk. 2.« til:
»§ 6, stk. 2 og 3.«
10. I
§ 4, stk. 1, og
§ 10 ændres
»Børnefamilieydelsen« til: »Børne-
og ungeydelsen«.
11. I
§ 5, stk. 1,
ændres »§ 4, stk. 5 og 6« til:
»§ 4, stk. 5-7«.
12. I
§ 5, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen
kan dog uden ansøgning bestemme, at udbetaling af
ungeydelsen skal ske til barnet selv efter § 4,
stk. 6.«
13. § 6, stk. 2, ophæves, og
i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Børneydelsen udbetales kvartalsvis den seneste hverdag, dog
undtaget lørdag, forud for den 21. i kvartalets
første måned. Børneydelsen udbetales
første gang for det kvartal, der følger efter det
kvartal, i hvilket retten til ydelsen er erhvervet. For det
kvartal, hvor barnet fylder 15 år, udbetales en
forholdsmæssig andel af et kvartals ydelse, der svarer til
antallet af måneder fra kvartalets begyndelse til og med den
måned, hvor barnet fylder 15 år. Beløbet
afrundes til hele kroner. I de tilfælde, hvor ydelsen bliver
udbetalt efter § 4, stk. 2-7, bestemmes det i
afgørelsen, for hvilket kvartal ydelsen første gang
skal udbetales.
Stk. 3. Ungeydelsen
udbetales månedsvis den seneste hverdag, dog undtaget
lørdag, forud for den 21. i måneden. Ungeydelsen
udbetales første gang for den måned, der følger
efter den måned, hvor barnet fylder 15 år, og sidste
gang for den måned, i hvilket retten til ydelsen
ophører. For den måned, hvor barnet fylder 18
år, udbetales en forholdsmæssig andel af en
måneds ydelse, der svarer til antallet af dage fra
månedens begyndelse til og med fødselsdagen i forhold
til antallet af dage i hele måneden. Beløbet afrundes
til hele kroner. I de tilfælde, hvor ydelsen bliver udbetalt
efter § 4, stk. 2-7, bestemmes det i
afgørelsen, for hvilken måned ydelsen første
gang skal udbetales.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4
§ 2
I lov nr. 472 af 12. juni 2009 om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter,
som ændret ved § 14 i lov nr. 1278 af 16. december
2009, foretages følgende ændring:
1. § 5, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7.
Modtager en af de personer, der er nævnt i stk. 2-6,
børne- eller ungeydelse efter § 4, stk. 2-5
eller 7, i lov om en børne- og ungeydelse, ydes den
supplerende kompensation efter § 1, stk. 2, til
denne person uden ansøgning. Udbetales børne- eller
ungeydelsen til barnet, sker ydelsen af den supplerende
kompensation efter stk. 2-6 dog efter ansøgning til
told- og skatteforvaltningen.«
§ 3
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 1. oktober 2008, som
ændret senest ved § 24 i lov nr. 521 af 12. juni
2009, foretages følgende ændring:
1.
Overalt i loven ændres »lov om en
børnefamilieydelse« til: »lov om en
børne- og ungeydelse«.
§ 4
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og
§ 2 i lov nr. 316 af 28. april 2009 foretages
følgende ændring:
1. I
§ 57 a, stk. 6,
ændres »børnefamilieydelse« til:
»børne- og ungeydelse« og »lov om en
børnefamilieydelse« til: »lov om en
børne- og ungeydelse.«
§ 5
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 50, stk. 4,
ændres »børnefamilieydelsen« til:
»børne- og ungeydelsen« og »lov om en
børnefamilieydelse« til: »lov om en
børne- og ungeydelse.«
§ 6
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv, jf.
lovbekendtgørelse nr. 673 af 1. juli 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 2 a affattes således:
Ȥ 2
a. 15-17-årige unge har pligt til at være i
uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet, der sigter
mod, at de unge gennemfører en uddannelse. Den unges
uddannelsesplan, jf. § 2 c, skal indeholde en beskrivelse
af, hvordan den unge opfylder pligten efter 1. pkt.
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at den unge på grund af
handicap, sygdom eller væsentlige sociale problemer
midlertidigt eller permanent ikke er i stand til at overholde
pligten efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen efter
inddragelse af forældremyndighedens indehaver fritage den
unge herfor.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen, skal føre tilsyn med, at
15-17-årige unge følger deres uddannelsesplan, og
sikre, at forældremyndighedens indehaver løbende
inddrages i indsatsen for, at pligten efter stk. 1 overholdes.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
15-17-årige unge overholder pligten efter stk. 1.
Såfremt pligten efter stk. 1 ikke overholdes, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at
ungeydelsen, jf. lov om en børne- og ungeydelse, ikke skal
udbetales.
Stk. 4. Ungdommens
Uddannelsesvejledning skal i forbindelse med udarbejdelse af
elevens uddannelsesplan, jf. § 2 c, oplyse den
15-17-årige unge og forældremyndighedens indehaver om,
at såfremt pligten efter stk. 1 ikke overholdes, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at
ungeydelsen, jf. lov om en børne- og ungeydelse, ikke skal
udbetales.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at 15-17-årige unge,
som ikke er i uddannelse, beskæftigelse eller anden
aktivitet, der sigter mod, at de unge gennemfører en
uddannelse, gives nødvendige tilbud om særlige
forløb, som kan afdække og udvikle den unges
interesser og kompetencer, og som kan føre til, at den unge
bliver uddannelsesparat, jf. § 2 g. I de særlige
forløb kan indgå tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som udbydes af kommunens
jobcenter.
Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
og om, hvilke aktiviteter der kan indgå i uddannelsesplanen.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om de
tilbud, der er nævnt i stk. 5, 1. pkt.«
2. § 9 affattes således:
Ȥ 9. Varetagelsen af
vejledningsopgaven efter dette kapitel skal ske under
benævnelsen »Ungdommens Uddannelsesvejledning«.
Benævnelsen skal desuden indeholde en angivelse af det
geografiske område, som vejledningsvirksomheden omfatter.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan bemyndige en offentlig institution eller
efter udbud en selvejende institution eller privat virksomhed til
at varetage en eller flere af de opgaver, der efter loven varetages
af Ungdommens Uddannelsesvejledning. Bemyndigelse til at
træffe forvaltningsafgørelser i enkeltsager kan dog
ikke gives til en selvejende institution eller en privat
virksomhed.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om, overholdelse af pligter
efter § 2 a, stk. 3, kan indbringes for Det Sociale
Nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område,
såfremt det i samme afgørelse tillige besluttes, at
ungeydelsen efter lov om en børne- og ungeydelse skal
standses.«
3. I
§ 15 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Undervisningsministeriet kan indhente oplysninger i elektronisk
form fra told- og skatteforvaltningen om udbetaling af ungeydelsen,
jf. lov om en børne- og ungeydelse.«
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. januar 2011.
Stk. 2. For
kalenderåret 2011 udgør ungeydelsen efter
§ 1, stk. 2 i lov om en børne- og ungeydelse,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, 894 kr. om
måneden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2010
mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Formålet med
lovforslaget er at give kommunerne yderligere redskaber i indsatsen
for at få unge i uddannelse eller job. Det foreslås
på den baggrund at omlægge børnefamilieydelsen
for de 15-17-årige til en ungeydelse, der i stedet for en
kvartalsvis ydelse udbetales som en månedsydelse.
Samtidig foreslås det, at kommunalbestyrelsen, uden
forudgående ansøgning skal kunne udbetale ungeydelsen
til den 15-17-årige selv, hvis forældrene ikke vil
samarbejde om den unges pligt efter lov om vejledning om uddannelse
og erhverv til at følge sin uddannelsesplan og være i
uddannelse eller i arbejde. Endeligt foreslås det at give
kommunalbestyrelsen mulighed for at standse udbetaling af
ungeydelsen, hvis den unge og dennes forældre ikke vil
respektere den unges pligt til at følge sin uddannelsesplan
og være i uddannelse eller i arbejde.
Lovforslaget bliver hermed et led i opfyldelsen af regeringens
målsætning om, at alle unge skal have et liv med
uddannelse og arbejde, og at 95 pct. af en ungdomsårgang skal
gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015.
Lovforslaget skal ses i nær sammenhæng med det
samtidigt for Folketinget fremsatte forslag til Lov om
ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv og
forskellige andre love (Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v., kommunale forpligtelser og
afbureaukratisering). Når der i dette lovforslags
bemærkninger henvises til lov om vejledning om uddannelse og
erhverv er der tale om henvisninger til det samtidigt fremsatte
lovforslag og ikke den gældende lovgivning.
2. Gældende regler
Alle forældre, som er fuldt skattepligtige til Danmark,
og som har børn og unge under 18 år med ophold i
Danmark eller et EU/EØS-land får udbetalt en skattefri
indkomstuafhængig børnefamilieydelse. Ydelsen
udbetales af SKAT med en fjerdedel i hvert kvartal. Ydelsen
udbetales første gang for det hele kvartal efter det
kvartal, hvori barnet er født, og sidste gang for det
kvartal, hvor den unge fylder 18 år. I det kvartal, hvor den
unge fylder 18 år, udbetales ydelsen forholdsmæssigt
svarende til antallet af dage fra kvartalets begyndelse til og med
fødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele
kvartalet.
Børnefamilieydelsens størrelse afhænger af
barnets alder. For børn under 3 år er beløbet
17.212 kr. For børn mellem 3 og 6 år er beløbet
13.628 kr., og for børn mellem 7 og 17 år er
beløbet 10.720 kr. Alle beløbene angiver den
årlige ydelse i år 2011.
Som udgangspunkt udbetales børnefamilieydelsen til
barnets mor. I de situationer, hvor barnet ikke bor hos sin mor,
skal der ansøges om at få udbetalt ydelsen. Andre
modtagere af ydelsen kan eksempelvis være barnets far, hvis
barnet bor hos ham - uafhængigt af, hvem der har
forældremyndigheden - eller plejeforældre, som ikke
modtager plejeløn fra det offentlige. Barnet kan tillige
selv modtage børnefamilieydelsen, hvis kommunalbestyrelsen
skønner, at det er bedst for barnet. Bestemmelsen har hidtil
været anvendt i tilfælde, hvor et større barn
bor for sig selv og helt eller delvist forsørger sig
selv.
Børnefamilieydelsen kan i særlige tilfælde
tilbageholdes. Det kan eksempelvis ske, hvis kommunalbestyrelsen
har truffet afgørelse om manglende efterlevelse af
forældrepålæg efter serviceloven. Brug af
forældrepålæg efter serviceloven
forudsætter, at barnets udvikling er i fare, og dette
vurderes at bero på, at forældrene ikke lever op til
det forældreansvar, som de reelt er i stand til at leve op
til.
3. Lovforslaget
Lovforslaget indeholder en omlægning af
børnefamilieydelsen for 15-17-årige til en ungeydelse.
Lovforslaget er et led i opfyldelsen af regeringens
målsætning om, at alle unge skal have et liv med
uddannelse og arbejde, og at 95 pct. af en ungdomsårgang skal
gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015. Unge med en
uddannelse klarer sig bedre end unge uden en uddannelse.
Lovforslagets formål er at give kommunalbestyrelsen
flere redskaber til at sikre, at den unge og dennes forældre
respekterer pligten efter lov om vejledning om uddannelse og
erhverv til, at den unge skal følge en uddannelsesplan og
være i uddannelse og arbejde.
På denne baggrund foreslås for det første,
at kommunalbestyrelsen skal have mulighed for at udbetale
ungeydelsen til den unge selv, uden forudgående
ansøgning, selv om den unge reelt stadig forsørges af
forældrene og eventuelt bor hjemme.
Det er formålet, at bestemmelsen skal anvendes i de
tilfælde, hvor eksempelvis den unge selv er motiveret til at
samarbejde, men hvor forældrene ikke samarbejder om eller
direkte modarbejder den unges efterlevelse af uddannelsesplanen, og
dermed ikke lever op til deres omsorgspligt som forældre, og
hvor en sådan reaktion i øvrigt vil være
hensigtsmæssig. Den 15-17-årige vil herefter selv have
dispositionsret over ungeydelsen.
Det foreslås for det andet at give kommunalbestyrelsen
mulighed for at standse udbetaling af ungeydelsen, hvis den unge og
dennes forældre ikke vil respektere den unges pligt efter lov
om vejledning om uddannelse og erhverv til at følge sin
uddannelsesplan og være i uddannelse eller i arbejde. Hermed
får kommunalbestyrelsen mulighed for at få umotiverede
unge og deres forældre i tale med en mere synlig og
håndfast konsekvens til at respektere pligten til uddannelse
eller arbejde.
Det er formålet, at bestemmelsen skal tages i anvendelse
overfor forældre m.v., der faktisk er i stand til at
påtage sig deres ansvar som forældre, men som af
forskellige årsager ikke vil eller har intentioner om at
gøre det. Det kan eksempelvis være, at
forældrene nægter at samarbejde med Ungdommens
Uddannelsesvejledning om udarbejdelse af den unges uddannelsesplan.
Det bør således altid først vurderes, om en
løsning gennem dialog er mulig, inden der træffes
afgørelse om at standse udbetalingen. Forældre, der
på grund af individuelle vanskeligheder, f.eks. er
udviklingshæmmede eller psykisk syge, vil som udgangspunkt
ikke være omfattet af målgruppen, idet de netop
på grund af deres særlige forhold ikke kan forventes
til enhver tid at opfylde deres forældreforpligtelser.
De nye redskaber skal ses i sammenhæng med de
foreslåede ændringer i lov om vejledning om uddannelse
og erhverv om en styrket opsøgende indsats overfor de unge,
således at den samlede indsats er med til at sikre den unges
mulighed for et voksenliv på arbejdsmarkedet i stedet for
offentlig forsørgelse.
Det er kommunalbestyrelsen, der igennem Ungdommens
Uddannelsesvejledning har ansvaret for at hjælpe de unge og
deres forældre med at lave en uddannelsesplan og justere den,
når der er behov for det. Kommunalbestyrelsen har også
ansvaret for at fritage de unge for pligten til at følge en
uddannelsesplan, når de på grund af handicap eller
sygdom ikke har mulighed for at gennemføre en uddannelse,
passe et arbejde eller indgå i andre af de aktiviteter, der
normalt kan indgå i en uddannelsesplan.
Ungdommens Uddannelsesvejledning får efter dette
lovforslag desuden pligt til at oplyse den 15-17-årige unge
og dennes forældremyndighedshaver om at overholdelse af
pligten til at følge sin uddannelsesplan og være i
uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet er en
betingelse for retten til at modtage ungeydelsen. Denne oplysning
vil blive afgivet i forbindelse med udarbejdelse af den unges
uddannelsesplan.
Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at
pligten ikke er efterlevet og samtidig beslutter, at udbetaling af
ungeydelsen skal standses, vil denne afgørelse kunne
påklages til Det Sociale Nævn efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Sagsbehandlingen og afgørelserne vil være underlagt
almindelige forvaltningsretlige regler og principper. Ankestyrelsen
kan desuden tage en afgørelse truffet af det sociale
nævn op til behandling, hvis Ankestyrelsen skønner, at
sagen har principiel eller generel betydning.
Med de nye udvidede muligheder efter dette lovforslag vil
kommunerne samlet i lov om en børne- og ungeydelse have en
bred vifte af værktøjer, f.eks.
forældrepålæg efter serviceloven, til at sikre,
at børn og unge får en fornuftig opvækst og
skolegang, som gør dem i stand til at få et
meningsfyldt liv med uddannelse og arbejde. Kommunerne må som
led i en helhedsorienteret sagsbehandling vurdere, hvilket
værktøj der for nuværende er det mest
hensigtsmæssige at tage i brug.
Samtidig med at børnefamilieydelsen for
15-17-årige omlægges til en ungeydelse, foreslås
det, at den i stedet for en kvartalsvis ydelse udbetales som en
månedsydelse. Ungeydelsen etableres som en udbygning af det
eksisterende system for udbetaling af børnefamilieydelse -
herefter betegnet børneydelse. Bortset fra de
ændringer, der følger af, at ungeydelsen bliver
udbetalt på månedsbasis og i konkrete tilfælde
kan udbetales til den unge selv, følger ungeydelsen de samme
principper for retten til at få ydelsen, udbetalingsregler og
administration m.v., som gælder for
børneydelsen.
SKAT orienterer løbende via annoncer i dagspressen om
børneydelsens beløbsniveauer og udbetalingsdatoer.
Ungeydelsen vil indgå i fremtidige annoncer, og
offentligheden vil herigennem bliver gjort opmærksom på
omlægningen fra en kvartalsbaseret børneydelse indtil
det 15. år til en månedsbaseret ungeydelse for de
15-17-årige.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Muligheden for at standse udbetalingen af ungeydelsen vurderes
kun at ville vedrøre et begrænset antal familier og
har ingen nævneværdige økonomiske
konsekvenser.
Med omlægningen fra børneydelse til ungeydelse
vil udbetalingen ske månedsvis frem for kvartalsvis. Den
samlede ydelse i løbet af et kalenderår er
uændret, og forslaget har derfor ingen økonomiske
konsekvenser, hvad angår størrelsen af
udbetalingerne.
Der vil dog være en afledt likviditetsgevinst for
staten. F.eks. vil udbetalingen i første kvartal efter
gældende regler ske med 2.680 kr. (2011-niveau) ca. 20.
januar. Med omlægningen ændres det til ca. 894 kr.
(2011-niveau) ca. 20. januar, 20. februar og 20. marts.
Renteeffekten af likviditetsgevinsten skønnes til ca. 10
mio. kr. årligt fra og med indkomståret 2011.
I finansåret 2010 er der ingen økonomiske
konsekvenser. Fra og med finansåret 2011 er der positive
økonomiske konsekvenser på ca. 10 mio. kr.
årligt som følge af likviditetsgevinsten. Den varige
virkning er ligeledes ca. 10 mio. kr. årligt.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommunerne.
Børnefamilieydelsen, der med forslaget bliver til en
børne- og ungeydelse, er i nationalregnskabsmæssig
forstand en overførselsindkomst og ikke en skat. Dermed er
ændringer, herunder muligheden for at standse udbetalinger,
ikke i strid med regeringens skattestop.
5. Administrative konsekvenser for det
offentlige
SKAT skønner, at omlægningen vil medføre
engangsomkostninger til systemtilretning på i alt 2,1 mio.
kr. Derudover vil der årligt være 0,3 mio. kr. i
administrationsudgifter.
Den kommunale administration i forbindelse med
sagsbehandlingen ved eventuelle stop for udbetaling af ungeydelsen
skønnes at udgøre ca. 2 mio. kr. årligt.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Business Danmark,
Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Danmarks
Evalueringsinstitut, CEPOS - Center for Politiske Studier, Cevea -
Centrum-venstre Akademiet, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Skolelederforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening, DI,
Dansk Told & Skatteforbund, Dansk Teknisk Lærerforbund,
Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler, Danske
Handicaporganisationer, Danske Produktionsskolers
Lærerforening, Danske Skoleelever (DSE), Danske Skoleledernes
Fællesrepræsentation, Danske Underviserorganisationers
Samråd, Datatilsynet, Den Danske Skatteborgerforening, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Det Kriminalpræventive Råd, Det Sociale Nævn,
Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Efterskolernes Lærerforening,
Elevorganisationen for de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Forbundet for
pædagoger og klubfolk (BUBL), Foreningen af 10. klasseskoler
i Danmark, Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
uddannelses- og Erhvervsvejledere, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler, Forældreorganisationen Skole og Samfund,
Frie grundskolers Fællesråd, Frie Grundskolers
Lærerforening, Frie Kostskolers fællesråd,
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledningen (FUE), Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og
Skolebehandlingstilbud, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark, Landsskatteretten,
Lederforsamlingen, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Produktionsskoleforeningen, Rektorkollegiet,
Retssikkerhedssekretariatet, Rigsrevisionen, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for de grundlæggende
erhvervsrettede uddannelser (REU), SKAT, Skatterevisorforeningen,
Skoleledernes fællesrepræsentation, SU Styrelsen,
Ungdomsringen og Ungdomsskolernes Udviklingscenter.
| | |
12. Sammenfattende
skema | | |
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Der vil være en afledt
likviditetsgevinst for staten. Renteeffekten af
likviditetsgevinsten skønnes til ca. 10 mio. kr.
årligt fra og med indkomståret 2011. I finansåret 2010 er der ingen
økonomiske konsekvenser. Fra og med finansåret 2011 er
der positive økonomiske konsekvenser på ca. 10 mio.
kr. årligt som følge af likviditetsgevinsten. Den
varige virkning er ligeledes ca. 10 mio. kr. årligt. | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | SKAT skønner, at omlægningen
vil medføre engangsomkostninger til systemtilretning
på i alt 2,1 mio. kr. Derudover vil der årligt
være 0,3 mio. kr. i administrationsudgifter. Den kommunale administration i forbindelse
med sagsbehandlingen ved eventuelle stop for udbetaling af
ungeydelsen skønnes at udgøre ca. 2 mio. kr.
årligt. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at ændre lovens titel fra »lov
om en børnefamilieydelse« til »lov om en
børne- og ungeydelse (børne- og
ungeydelsesloven)«, da loven med dette lovforslag kommer til
at omfatte både børneydelsen og ungeydelsen.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre kapiteloverskriften på
kapitel 1 fra »Børnefamilieydelsen« til
»Børne- og ungeydelse«, da kapitlet både
skal omfatte børneydelsen og ungeydelsen.
Til nr. 3
Det foreslås at nyaffatte § 1, således
at børneydelsen beskrives i § 1, stk. 1,
ungeydelsen i § 1, stk. 2, og
reguleringsbestemmelserne i § 1, stk. 3.
Det foreslås, at det i § 1, stk. 1
fastsættes, at børneydelsen udbetales indtil det
fyldte 15. år. Ændringen er en følge af, at
børnefamilieydelsen for 15-17-årige omlægges til
en ungeydelse.
Det foreslås desuden at opdatere satserne for
børneydelsen fra 2004-niveau til 2011-niveau. For
indkomståret 2011 udgør børneydelsen herefter
17.212 kr. for børn fra 0-3 år, 13.628 kr. for
børn fra 3-7 år og 10.720 kr. for børn fra 7-15
år. Der er alene tale om en opdatering af satserne, og den
samlede ydelse i løbet af et kalenderår vil
således være uændret.
Det foreslås at indsætte et § 1,
stk. 2, hvorefter der udbetales en skattefri ungeydelse for
unge mellem 15 og 17 år, der beløbsmæssigt
svarer til den hidtidige børnefamilieydelse for
aldersgruppen. Endvidere foreslås, at børne- og
ungeydelserne skal reguleres årligt efter udviklingen i det
af Danmarks Statistik offentliggjorte forbrugerprisindeks på
samme måde, som det hidtil er sket for
børnefamilieydelsen.
Det foreslås at affatte § 1, stk. 3, der
hidtil var § 1, stk. 2, således at
reguleringsbestemmelserne tager højde for, at
børnefamilieydelsen omlægges til henholdsvis en
børneydelse og en ungeydelse. Som en konsekvens af, at
ungeydelsen foreslås udbetalt som en månedsydelse i
stedet for en kvartalsydelse, foreslås de beløb, som
fremkommer efter procentreguleringen, at blive afrundet til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 12 i stedet for
4. Endeligt foreslås, at udbetalingsniveauet reguleres
første gang i 2012.
Til nr. 4
Det foreslås at ændre kapiteloverskriften på
kapitel 2 fra »Betingelser for retten til
børnefamilieydelsen« til »Betingelser for retten
til børne- og ungeydelsen«, da kapitlet både
skal regulere betingelserne for at få udbetalt
børneydelsen og ungeydelsen.
Til nr. 5 og 10
Ungeydelsen etableres som en udbygning til det eksisterende
system for udbetaling af børnefamilieydelse. Hvor andet ikke
er anført i dette forslag, udstrækkes de
gældende principper for børnefamilieydelsen til
ungeydelsen. Det foreslås at ændre betegnelsen
»børnefamilieydelsen« til »børne-
og ungeydelsen« og »Børnefamilieydelsen«
til »Børne- og ungeydelsen«.
Til nr. 6-8
Det foreslås at indsætte en sjette betingelse i
§ 2, stk. 1, for at kunne modtage ungeydelsen. Af
betingelsen fremgår, at kommunalbestyrelsen ikke for den
pågældende måned må have givet meddelelse
til told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om
manglende efterlevelse af pligten til uddannelse,
beskæftigelse m.v. for 15-17-årige efter § 2 a,
stk. 3 i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse mv., skal have den virkning, at
ungeydelsen standses. 15-17-årige er efter denne lov om
vejledning om uddannelse og erhverv § 2 a, stk. 1 med visse
undtagelser for unge med handicap, sygdom eller væsentlige
sociale problemer, forpligtet til at være i uddannelse,
beskæftigelse eller anden aktivitet, der sigter mod, at den
unge gennemfører en uddannelse i overensstemmelse med den
unges uddannelsesplan.
Henvisningen er til det samtidigt for Folketinget fremsatte
lovforslag af undervisningsministeren til lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv og forskellige andre
love (vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., kommunale forpligtelser og
afbureaukratisering). På vegne af Undervisningsministeriet
som dataansvarlig modtager told- og skatteforvaltningen
således som databehandler oplysning om baggrunden for, at
ungeydelsen standses. Oplysningen må alene modtages og
registreres i told- og skatteforvaltningen med henblik på
videregivelse til Undervisningsministeriet med henblik på at
evaluere værktøjernes effekt.
Til nr. 9
Den gældende § 3 fastslår, at
betingelserne for at have ret til børnefamilieydelsen skal
være opfyldt den første dag i den periode, som den
enkelte udbetaling vedrører. Det foreslås, at
bestemmelsen tillige skal gælde for udbetaling af
ungeydelse.
Til nr. 11
Den gældende udbetalingsregel i § 4,
stk. 7 har ved en fejl ikke været angivet i den
gældende § 5, stk. 1. I praksis har
udbetalinger efter stk. 7 krævet ansøgning. Det
foreslås derfor, at § 4, stk. 7, omfattes af
den nyaffattede § 5, stk. 1. Der er således
ikke med ændringen tilsigtet nogen ændring i forhold
til den gældende retstilstand.
Til nr. 12
Som udgangspunkt udbetales børnefamilieydelsen til
barnets mor uden ansøgning. I de situationer, hvor barnet
ikke bor hos sin mor, skal der ansøges om at få
udbetalt ydelsen.
Barnet kan tillige selv modtage børnefamilieydelsen
på baggrund af en ansøgning, hvis kommunalbestyrelsen
skønner, at det er bedst for barnet.
Det foreslås at modificere § 5, stk. 1,
således, at der ikke skal ske ansøgning, såfremt
kommunalbestyrelsen har skønnet det bedst for barnet, at
ungeydelsen udbetales direkte til barnet selv, jf. § 4,
stk. 6. Dette vil være tilfældet ud fra en konkret
vurdering af situationen, hvor eksempelvis den unge selv er
motiveret til at samarbejde, men hvor forældrene ikke
samarbejder om eller direkte modarbejder den unges efterlevelse af
uddannelsesplanen og dermed ikke lever op til deres omsorgspligt
som forældre, og hvor en sådan reaktion i øvrigt
vil være hensigtsmæssig.
Til nr. 13
§ 6, stk. 2 og 3, regulerer, hvornår
henholdsvis børne- og ungeydelsen kommer til udbetaling. Det
foreslås i § 6, stk. 2, at børneydelsen
udbetales som hidtil første gang for det kvartal, der
følger efter det kvartal, i hvilket retten til ydelsen er
erhvervet, og sidste gang for det kvartal, hvor barnet fylder 15
år. I dette sidste kvartal udbetales der dog kun en
forholdsmæssig andel af et kvartals ydelse svarende til
antallet af måneder fra kvartalets begyndelse til og med den
måned, hvor den unge fylder 15 år. Der udbetales
således børneydelse for enten en, to eller tre
måneder afhængigt af, hvornår i kvartalet barnet
har fødselsdag.
Det foreslås i § 6, stk. 3, at
ungeydelsen udbetales den seneste hverdag, forud for den 21. i
måneden, dog undtaget lørdag. Ydelsen udbetales
første gang den måned, der følger efter den
måned, i hvilken barnet er fyldt 15 år. Ungeydelsen
udbetales sidste gang for den måned, i hvilken retten til
ydelsen ophører. Hvad angår den måned, hvor den
unge fylder 18 år, udbetales en forholdsmæssig andel af
den pågældende måneds ydelse, svarende til
antallet af dage fra månedens begyndelse til og med
fødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele
måneden.
For både stk. 2 og 3 gælder det, at
beløbene skal afrundes til hele kroner. Ligesom det for
både stk. 2 og 3 gælder, at hvis børne-
eller ungeydelsen udbetales til andre end moderen i henhold til
§ 4, stk. 2-6, bestemmes det i afgørelsen,
hvilken måned ydelsen første gang skal udbetales til
ansøgeren.
Bortset fra, at reglerne er rettet til som følge af, at
ungeydelsen skal udbetales månedsvis, svarer reglerne til
gældende regler.
Det bemærkes, at den gældende udbetalingsregel i
§ 4, stk. 7 ved en fejl ikke har været angivet
i den gældende § 6, stk. 2. I praksis har
udbetalinger efter stk. 7 krævet ansøgning. Det
foreslås derfor, at § 4, stk. 7, omfattes af
den nyaffattede § 6, stk. 2 og 3. Der er
således ikke med ændringen tilsigtet nogen
ændring i forhold til den gældende retstilstand.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås at konsekvensændre i lov om skattefri
kompensation for forhøjede miljø- og energiafgifter
som følge af, at titlen på
børnefamilieydelsesloven, hvortil loven henviser,
ændres med dette lovforslag. Ligesom betegnelsen
»børnefamilieydelsen« ændres til
»børne- og ungeydelsen«.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås at konsekvensændre i lov om
individuel boligstøtte som følge af, at titlen
på børnefamilieydelsesloven, hvortil loven henviser,
ændres med dette lovforslag.
Til § 4
Til nr. 1
Det foreslås at konsekvensændre i lov om social
service som følge af, at titlen på
børnefamilieydelsesloven, hvortil loven henviser,
ændres med dette lovforslag. Ligesom betegnelsen
»børnefamilieydelse« ændres til
»børne- og ungeydelse«.
Til § 5
Til nr. 1
Det foreslås at konsekvensændre i lov om
folkeskolen som følge af, at titlen på
børnefamilieydelsesloven, hvortil loven henviser,
ændres med dette lovforslag. Ligesom betegnelsen
»børnefamilieydelsen« ændres til
»børne- og ungeydelsen«.
Til § 6
Til nr. 1
Dette lovforslag skal ses i nær sammenhæng med det
samtidigt for Folketinget fremsatte forslag af
undervisningsministeren til Lov om ændring af lov om
vejledning om uddannelse og erhverv og forskellige andre love
(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., kommunale forpligtelser og
afbureaukratisering).
Dette lovforslags § 6, nr. 1 er således en
nøjagtig gengivelse af det nævnte lovforslags
affattede § 2 a, dog med de tilføjelser, som
fremgår af dette lovforslags § 2 a, stk. 3, 3.
punktum og stk. 4. Disse bestemmelser kommenteres i det
følgende. For øvrige kommentarer til den
foreslåede § 2 a, henvises til det af
undervisningsministeren fremsatte lovforslag.
Efter den foreslåede § 2 a, stk. 3, 2.
pkt. i det nævnte lovforslag træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt den unge
overholder pligten efter den foreslåede § 2 a,
stk. 1. Såfremt pligten ikke overholdes, kan
kommunalbestyrelsen efter den foreslåede § 2 a, stk. 3,
3. pkt. i dette lovforslag træffe afgørelse om, at
ungeydelsen ikke skal udbetales. Efter stk. 1 er
15-17-årige forpligtet til at være i uddannelse,
beskæftigelse eller anden aktivitet, der sigter mod, at de
unge gennemfører en uddannelse.
Det er formålet, at bestemmelsen skal tages i anvendelse
overfor forældre m.v., der faktisk er i stand til at
påtage sig deres ansvar som forældre, men som af
forskellige årsager ikke vil eller har intentioner om at
gøre det. Det kan eksempelvis være, at
forældrene nægter at samarbejde med Ungdommens
Uddannelsesvejledning om udarbejdelse af den unges uddannelsesplan.
Det bør således altid først vurderes, om en
løsning gennem dialog er mulig, inden der træffes
afgørelse om at standse udbetalingen. Forældre, der
på grund af individuelle vanskeligheder, f.eks. er
udviklingshæmmede eller psykisk syge, vil som udgangspunkt
ikke være omfattet af målgruppen, idet de netop
på grund af deres særlige forhold ikke kan forventes
til enhver tid at opfylde deres forældreforpligtelser.
Efter den foreslåede § 2 a, stk. 4,
pålægges Ungdommens Uddannelsesvejledning en
oplysningspligt. Ungdommens Uddannelsesvejledning skal
således oplyse den unge og indehaveren af
forældremyndigheden om, at såfremt pligten til at
være i uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
efter kapitel 1 a i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse mv. ikke overholdes, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at
ungeydelsen efter lov om en børne- og ungeydelse ikke skal
udbetales. Oplysningen skal afgives i forbindelse med udarbejdelse
af den unges uddannelsesplan.
Til nr. 2
Dette lovforslag skal ses i nær sammenhæng med det
samtidigt for Folketinget fremsatte forslag af
undervisningsministeren til Lov om ændring af lov om
vejledning om uddannelse og erhverv og forskellige andre love
(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., kommunale forpligtelser og
afbureaukratisering).
Dette lovforslags § 6, nr. 2, er således en
nøjagtig gengivelse af det nævnte lovforslags
affattede § 9, stk. 2, dog med den
tilføjelse, som fremgår af dette lovforslags
§ 9, stk. 3. Ligesom den gældende stk. 1 er
medtaget af lovtekniske grunde, så bestemmelsen
fremstår nyaffattet i sin fulde form efter lovforslagets
vedtagelse. Der er ikke tilsigtet ændring af gældende
ret for så vidt angår dette stykke. Stk. 3 kommenteres
i det følgende. For øvrige kommentarer til den
foreslåede § 9, stk. 2 henvises til det af
undervisningsministeren fremsatte lovforslag.
Efter den foreslåede § 9, stk. 3,
underlægges afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen
om den unges manglende efterlevelse af sin uddannelsespligt efter
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse mv. § 2 a, stk. 3,
3. pkt., en praksiskoordineret klageinstans, som det er
tilfældet på andre sociale områder, forudsat
kommunalbestyrelsen har besluttet, at en manglende efterlevelse af
pligten skal have den konsekvens, at ungeydelsen skal standses.
Kommunalbestyrelsens afgørelse kan herefter indbringes for
Det Sociale Nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Til nr. 3
På vegne af Undervisningsministeriet som dataansvarlig
medtager told- og skatteforvaltningen som databehandler oplysning
om baggrunden for, at ungeydelsen standses. Oplysningen må
alene medtages og registreres i told- og skatteforvaltningen med
henblik på videregivelse til Undervisningsministeriet med
henblik på at evaluere værktøjernes
effekt.
Efter den foreslåede § 15, stk. 4 i dette
lovforslags § 6, nr. 3, får Undervisningsministeriet
hjemmel til elektronisk at indhente cpr. nr. baserede oplysninger
fra SKATs udbetalingssystem vedrørende ungeydelsen. Dette
omfatter bl.a. oplysninger om, hvorvidt ydelsen måtte
være standset efter den i dette lovforslags § 1, nr. 8
foreslåede bestemmelse, og hvem, der modtager ydelsen.
Oplysningerne vil ikke blive videregivet til andre i
personidentificerbar form. Formålet med dataudveksling af
oplysninger er at give Undervisningsministeriet mulighed for at
evaluere værktøjernes effekt.
Til § 7
Til stk. 1.
Loven træder i kraft 1. januar 2011.
Til stk. 2
Det foreslås, at grundbeløbet for ungeydelsen
fastsættes til 10.720 kr. (2011-niveau) svarende til
børnefamilieydelsen for de 7-14 årige. Da
grundbeløbet på 10.728 kr. ikke udgør et helt
kronebeløb, når det deles med 12 til
månedsbeløb, fastsættes ungeydelsen for 2011 som
et afrundet månedligt kronebeløb på 894 kr. i
ikrafttrædelsesbestemmelsen.
Helårsbeløbet i 2011 bliver herved 12 gange 894
kr., dvs. 10.728 kr., hvilket er 8 kr. højere end
grundbeløbet. Med de nyformulerede afrundingsregler, der
skal gælde fra 2012, vil helårsbeløbene fremover
blive afrundet, så der fremkommer et beløb i hele
kroner, når det deles med 12.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om en børnefamilieydelse
(børnefamilieydelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
972 af 22. september 2006, som ændret ved lov nr. 318 af 30.
april 2008, § 102 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
senest ved § 2 i lov nr. 1411 af 27. december 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Lovens titel affattes således: |
Lov om en børnefamilieydelse | | »Lov om en børne- og
ungeydelse«. |
| | |
Kapitel 1 Børnefamilieydelsen | | 2.
Kapiteloverskriften på kapitel 1
affattes således: »Børne- og
ungeydelsen«. |
| | |
§ 1. For
børn under 18 år udbetales en skattefri
børnefamilieydelse. I 2004 udgør
børnefamilieydelsen 15.072 kr. årligt for børn
indtil det fyldte 3. år, 11.932 kr. årligt for
børn fra og med det fyldte 3. år og indtil det fyldte
7. år og 9.388 kr. årligt for børn fra og med
det fyldte 7. år og indtil det fyldte 18. år. Stk. 2. De i
stk. 1 nævnte beløb reguleres årligt efter
udviklingen i det af Danmarks Statistik offentliggjorte
forbrugerprisindeks i forhold til indekset for 2002. Reguleringen
foretages på grundlag af forbrugerprisindeksets
årsgennemsnit i året 2 år forud for det
kalenderår, i hvilket børnefamilieydelsen udbetales.
Beløbene forhøjes eller nedsættes med samme
procent som den, hvormed forbrugerprisindekset er ændret i
forhold til niveauet i 2002. Den procentvise ændring beregnes
med én decimal. De beløb, der fremkommer efter
procentreguleringen, afrundes til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med fire. Reguleringen sker første gang for
kalenderåret 2005. | | 3. § 1
affattes således: »§ 1.
For børn under 15 år udbetales en skattefri
børneydelse. Børneydelsen udgør 17.212 kr.
årligt (2011-niveau) for børn indtil det fyldte 3.
år, 13.628 kr. årligt (2011-niveau) for børn fra
og med det fyldte 3. år og indtil det fyldte 7. år og
10.720 kr. årligt (2011-niveau) for børn fra og med
det fyldte 7. år og indtil det fyldte 15. år. Stk. 2. For
børn mellem 15 og 17 år udbetales en skattefri
ungeydelse. Ungeydelsen udgør 10.720 kr. årligt
(2011-niveau) for unge fra og med det fyldte 15. år og indtil
det fyldte 18. år. Stk. 3. De i
stk. 1 og 2 nævnte beløb reguleres årligt efter
udviklingen i det af Danmarks Statistik offentliggjorte
forbrugerprisindeks i forhold til indekset for 2009. Reguleringen
foretages på grundlag af forbrugerprisindeksets
årsgennemsnit i året 2 år forud for det
kalenderår, i hvilket ydelsen udbetales. Beløbene
forhøjes eller nedsættes med samme procent som den,
hvormed forbrugerprisindekset er ændret i forhold til
niveauet i 2009. Den procentvise ændring beregnes med
én decimal. De beløb, der fremkommer efter
procentreguleringen, afrundes til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med 12. Reguleringen sker første gang for
kalenderåret 2012.« |
| | |
Kapitel 2 Betingelser for retten til
børnefamilieydelsen | | 4.Overskriften til kapitel
2 affattes således: »Betingelser for retten til
børne- og ungeydelsen«. |
| | |
§2. Retten til børnefamilieydelsen er
betinget af,--- § 4.
--- Stk. 4.--- Opholder barnet sig i disse tilfælde
lige meget hos begge forældre, udbetales
børnefamilieydelsen til den af forældrene, på
hvis adresse barnet er tilmeldt folkeregistret. --- Stk.
6. Såfremt det skønnes bedst for barnet,
kan kommunalbestyrelsen bestemme, at børnefamilieydelsen
skal udbetales til barnet selv. § 7. Har
nogen mod bedre vidende uberettiget modtaget børne- og
ungeydelsen, skal beløbet tilbagebetales. § 9.
Udgifterne til børnefamilieydelsen afholdes af
statskassen. § 11. Krav
på børnefamilieydelsen kan ikke overdrages eller
gøres til genstand for retsforfølgning. § 2. Retten
til børnefamilieydelsen er betinget af --- | | 5. I § 2, stk. 1, § 4, stk. 4, 2. pkt., §
4, stk. 6, § 7, § 9 og §
11, stk. 1, ændres
»børnefamilieydelsen« til: »børne-
og ungeydelsen«. |
4) at barnet ikke er anbragt uden for
hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en indehaver
af forældremyndigheden er optaget i en
døgnforanstaltning efter lov om social service eller i
øvrigt forsørges af offentlige midler, og | | 6. I § 2, stk. 1, nr. 4, ændres
»midler, og« til: »midler,«. |
5) at kommunalbestyrelsen ikke for det
pågældende kvartal har truffet afgørelse om
manglende efterlevelse af et forældrepålæg efter
lov om social service § 57 a, stk. 6. | | 7. I § 2, stk. 1, nr. 5, ændres
»§ 57 a, stk. 6.« til: »§ 57 a, stk. 6,
og«. 8. I § 2, stk. 1, indsættes som nr.
6: »6) at kommunalbestyrelsen ikke for
den pågældende måned har givet meddelelse til
told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om
manglende efterlevelse af pligten til uddannelse,
beskæftigelse eller anden aktivitet for 15-17-årige,
jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og
erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse mv., skal
have den virkning, at ungeydelsen skal standses.« |
| | |
§ 3.
Betingelserne i §§ 1 og 2 skal være opfyldt den
første dag i den periode, som den enkelte betaling
vedrører, jf. § 6, stk. 2. | | 9. I § 3 ændres »§ 6, stk.
2.« til: »§ 6, stk. 2 og 3.« |
| | |
§ 4.
Børnefamilieydelsen udbetales til barnets moder. | | 10. I § 4, stk. 1, og § 10 ændres
»Børnefamilieydelsen« til: »Børne-
og ungeydelsen«. |
| | |
§ 10.
Børnefamilieydelsen indgår ikke ved beregning af
ydelser efter den sociale lovgivning eller efter lovgivningen om
uddannelsesstøtte. | | |
| | |
§ 5.
Udbetaling af ydelsen efter § 4, stk. 1, sker uden
ansøgning. Udbetaling af ydelsen efter § 4, stk. 2, 3
og 4, når udbetaling skal ske til faderen, samt efter §
4, stk. 5 og 6, sker efter ansøgning til
kommunalbestyrelsen, hvor ansøgeren bor. | | 11. I § 5, stk. 1, ændres »§
4, stk. 5 og 6« til: »§ 4, stk. 5-7«. 12. I § 5, stk. 1, indsættes som 3.
pkt.: »Kommunalbestyrelsen kan dog uden
forudgående ansøgning bestemme, at udbetaling af
ungeydelsen skal ske til barnet selv efter § 4, stk.
6.« |
| | |
§ 6.
--- Stk. 2.
Ydelsen udbetales kvartalsvis den seneste hverdag, dog undtaget
lørdag, forud for den 21. i kvartalets første
måned. Ydelsen udbetales første gang for det kvartal,
der følger efter det kvartal, i hvilket retten til ydelsen
er erhvervet, og sidste gang for det kvartal, i hvilket retten til
ydelsen ophører. For det kvartal, hvor barnet fylder 18
år, udbetales en forholdsmæssig andel af et kvartals
ydelse, der svarer til antallet af dage fra kvartalets begyndelse
til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i
hele kvartalet. Beløbet afrundes til hele kroner. I de
tilfælde, hvor ydelsen bliver udbetalt efter § 4, stk.
2-6, bestemmes det i afgørelsen, for hvilket kvartal ydelsen
første gang skal udbetales til ansøgeren. Stk. 3. Ved
kommunalbestyrelsens afgørelse af, om betingelsen om barnets
ophold her i landet er opfyldt, jf. § 2, stk. 1, nr. 2, kan
kommunalbestyrelsen benytte oplysninger, der er modtaget efter
regler fastsat i medfør af § 24 a i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag. § 24 b, stk. 1, i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
og regler fastsat i medfør af lovens § 24 b, stk. 2,
finder tilsvarende anvendelse. | | 13.§ 6, stk. 2, ophæves og i stedet
indsættes: »Stk. 2.
Børneydelsen udbetales kvartalsvis den seneste hverdag, dog
undtaget lørdag, forud for den 21. i kvartalets
første måned. Børneydelsen udbetales
første gang for det kvartal, der følger efter det
kvartal, i hvilket retten til ydelsen er erhvervet. For det
kvartal, hvor barnet fylder 15 år, udbetales en
forholdsmæssig andel af et kvartals ydelse, der svarer til
antallet af måneder fra kvartalets begyndelse til og med den
måned, hvor den unge fylder 15 år. Beløbet
afrundes til hele kroner. I de tilfælde, hvor ydelsen bliver
udbetalt efter § 4, stk. 2-7, bestemmes det i
afgørelsen, for hvilket kvartal ydelsen første gang
skal udbetales. Stk. 3.
Ungeydelsen udbetales månedsvis den seneste hverdag, dog
undtaget lørdag, forud for den 21. i måneden.
Ungeydelsen udbetales første gang for den måned, der
følger efter den måned, hvor barnet fylder 15
år, og sidste gang for den måned, i hvilket retten til
ydelsen ophører. For den måned, hvor barnet fylder 18
år, udbetales en forholdsmæssig andel af en
måneds ydelse, der svarer til antallet af dage fra
månedens begyndelse til og med fødselsdagen i forhold
til antallet af dage i hele måneden. Beløbet afrundes
til hele kroner. I de tilfælde, hvor ydelsen bliver udbetalt
efter § 4, stk. 2-7, bestemmes det i afgørelsen, for
hvilken måned ydelsen første gang skal
udbetales.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4 |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter som ændret
ved lov nr. 1278 af 16. december 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 5
--- Stk. 7.
Modtager en af de personer, der er nævnt i stk. 2-6,
børnefamilieydelse efter § 4, stk. 2-5 eller 7, i lov
om en børnefamilieydelse, ydes den supplerende kompensation
efter § 1, stk. 2, til denne person uden ansøgning.
Udbetales børnefamilieydelsen til barnet, sker ydelsen af
den supplerende kompensation efter stk. 2-6 dog efter
ansøgning til told- og skatteforvaltningen. | | 1.§ 5, stk. 7, affattes
således: »Stk. 7.
Modtager en af de personer, der er nævnt i stk. 2-6,
børne- eller ungeydelse efter § 4, stk. 2-5 eller 7, i
lov om en børne- og ungeydelse, ydes den supplerende
kompensation efter § 1, stk. 2, til denne person uden
ansøgning. Udbetales børne- eller ungeydelsen til
henholdsvis barnet eller den unge, sker ydelsen af den supplerende
kompensation efter stk. 2-6 dog efter ansøgning til told- og
skatteforvaltningen.« |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om individuel boligstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 1. oktober 2008, som
ændret senest ved § 24 i lov nr. 521 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
Lov om en børnefamilieydelse | | 1. Overalt i
loven ændres »lov om en
børnefamilieydelse« til: »lov om en
børne- og ungeydelse«. |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 57a
--- Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældremyndighedsindehaveren
om, at overholdelse af pålægget er en betingelse for at
modtage børnefamilieydelse, jf. lov om en
børnefamilieydelse. | | 1.§ 57 a, stk. 6, ændres
»børnefamilieydelse« til: »børne-
og ungeydelse« og »lov om en
børnefamilieydelse« til: »lov om en
børne- og ungeydelse.« |
| | |
| | § 5 |
| | |
| | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 50.
--- Stk. 4.
Restancer vedrørende betaling for skolefritidsordning kan
inddrives ved modregning i børnefamilieydelsen efter regler
fastsat i lov om en børnefamilieydelse. | | 1. I § 50, stk. 4, ændres
»børnefamilieydelsen« til: »børne-
og ungeydelsen« og »lov om en
børnefamilieydelse« til: »lov om en
børne- og ungeydelse.« |
| | |
| | § 6 |
| | |
| | I lov om vejledning om uddannelse og
erhverv, jf. lovbekendtgørelse nr. 673 af 1. juli 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 2 a affattes således: |
§ 2 a. Den
vejledning i grundskolen, som forestås af Ungdommens
Uddannelsesvejledning, skal give den enkelte elev kompetence til at
udarbejde en plan for den videre uddannelse, hvoraf det
fremgår, hvilke mål eleven har for uddannelse efter
grundskolen eller 10. klasse. Vejledningen skal bygge på den
løbende evaluering af elevens udbytte af
undervisningen. Stk. 2. For
elever, der vælger 10. klasse, skal det af planen for den
videre uddannelse fra 9. klasse fremgå, hvad eleven vil
opnå med undervisningsforløbet i 10. klasse.
Uddannelsesplanen skal i 10. klasse anvendes som
værktøj i den løbende vejledning af eleven om
fremtidige uddannelsesvalg og indeholde elevens overvejelser om
prøveaflæggelse i 10. klasse samt
brobygningsforløb, jf. kapitel 2 a. | | »§ 2
a. 15-17-årige unge har pligt til at være i
uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet, der sigter
mod, at de unge gennemfører en uddannelse. Den unges
uddannelsesplan, jf. § 2 c, skal indeholde en beskrivelse af,
hvordan den unge opfylder pligten efter 1. pkt. Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at den unge på grund af
handicap, sygdom eller væsentlige sociale problemer
midlertidigt eller permanent ikke er i stand til at overholde
pligten efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen efter inddragelse af
forældremyndighedens indehaver fritage den unge herfor. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen, skal føre tilsyn med, at
15-17-årige unge følger deres uddannelsesplan, og
sikre, at forældremyndighedens indehaver løbende
inddrages i indsatsen for, at pligten efter stk. 1 overholdes.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
15-17-årige unge overholder pligten efter stk. 1.
Såfremt pligten efter stk. 1 ikke overholdes, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at
ungeydelsen, jf. lov om en børne- og ungeydelse, ikke skal
udbetales. Stk. 4.
Ungdommens Uddannelsesvejledning skal i forbindelse med
udarbejdelse af elevens uddannelsesplan, jf. § 2 c, oplyse den
15-17-årige unge og forældremyndighedens indehaver om,
at såfremt pligten efter stk. 1 ikke overholdes, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at
ungeydelsen, jf. lov om en børne- og ungeydelse, ikke skal
udbetales. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at 15-17-årige unge,
som ikke er i uddannelse, beskæftigelse eller anden
aktivitet, gives nødvendige tilbud om særlige
forløb, som kan afdække og udvikle den unges
interesser og kompetencer, og som kan føre til, at den unge
bliver uddannelsesparat, jf. § 2 g. I de særlige
forløb kan indgå tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som udbydes af kommunens
jobcenter. Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
og om, hvilke aktiviteter der kan indgå i uddannelsesplanen.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om de
tilbud, der er nævnt i stk. 5, 1. pkt.« |
| | |
§ 9.
Varetagelsen af vejledningsopgaven efter dette kapitel skal ske
under benævnelsen »Ungdommens
Uddannelsesvejledning«. Benævnelsen skal desuden
indeholde en angivelse af det geografiske område, som
vejledningsvirksomheden omfatter. | | 2.§ 9 affattes således: »§ 9.
Varetagelsen af vejledningsopgaven efter dette kapitel skal ske
under benævnelsen »Ungdommens
Uddannelsesvejledning«. Benævnelsen skal desuden
indeholde en angivelse af det geografiske område, som
vejledningsvirksomheden omfatter. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan bemyndige en offentlig institution eller
efter udbud en selvejende institution eller privat virksomhed til
at varetage en eller flere af de opgaver, der efter loven varetages
af Ungdommens Uddannelsesvejledning. Bemyndigelse til at
træffe forvaltningsafgørelser i enkeltsager kan dog
ikke gives til en selvejende institution eller en privat
virksomhed. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om, overholdelse af pligter
efter § 2 a, stk. 3, kan indbringes for Det Sociale Nævn
efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, såfremt det
i samme afgørelse tillige besluttes, at ungeydelsen efter
lov om en ungeydelse skal standses.« |
| | |
§ 15.
--- | | 3. I § 15 indsættes som stk. 4: Stk. 4.
Undervisningsministeriet kan indhente oplysninger i elektronisk
form fra told- og skatteforvaltningen om udbetaling af ungeydelsen,
jf. lov om en børne- og ungeydelse.« |
| | |
| | § 7 |
| | |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. januar 2011. Stk. 2. For
kalenderåret 2011 udgør ungeydelsen efter § 1,
stk. 2 i lov om en børne- og ungeydelse, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, 894 kr. om måneden. |