Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. juni 2010
Forslag
til
Lov om et testcenter for store vindmøller
ved Østerild
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
Loven har til formål at fastlægge rammerne for
etablering og drift af et nationalt testcenter for store
vindmøller i et område ved Østerild og
Hjardemål Klitplantager i Thisted Kommune.
Stk. 2. Testcentret
skal skabe mulighed for at afprøve prototyper af nye hav- og
landvindmøller hver med en totalhøjde på op til
250 m.
Stk. 3.
Testcenteret etableres inden for det område, der er vist
på bilag 1. Området består af en
beskyttelseszone, et vindfelt, et måleområde og et
testområde, jf. bilag 1.
§ 2.
Danmarks Tekniske Universitet (den driftsansvarlige) er ansvarlig
for anlæg og drift af testcenteret.
Stk. 2. Det skal
fremgå af kontrakter, at brugerne af møllepladserne
afholder alle udgifterne til anlæg og drift af
testcenteret.
Stk. 3.
Miljøministeren varetager driften, herunder naturplejen, af
de statsejede naturarealer. I testområdet varetages
naturplejen i samarbejde med den driftsansvarlige.
Stk. 4.
Miljøministeren kan efter forhandling med ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling fastsætte nærmere
regler om Danmarks Tekniske Universitets aktiviteter efter denne
lov.
Kapitel 2
Anlæg af testcenteret m.v.
§ 3.
Møllepladser anlægges på en
nord-syd-gående linje, jf. bilag 1.
Stk. 2. I test- og
måleområdet vest for møllepladserne kan der
anlægges pladser til målemaster.
Stk. 3. I test- og
måleområdet nord og syd for linjen nævnt i
stk. 1 kan der opstilles master til lysmarkering og to
meteorologimaster.
Stk. 4. Der kan
anlægges prøvepladser for mindre vindmøller
på linjen nævnt i stk. 1 i perioden frem til, at
der opstår behov for at teste vindmøller hver med en
totalhøjde på op til 250 m.
§ 4.
Der anlægges vejadgang til testområdet, jf. bilag 1.
Der kan endvidere anlægges serviceveje og arbejdsarealer.
Stk. 2.
Arbejdsarealerne må ikke anvendes til arbejder, der
indebærer håndtering af olier, kemikalier, maling og
lign., medmindre der er tale om vedligeholdelse af
vindmøller og bygninger.
Stk. 3. I
testområdet kan der anlægges et fællesareal, der
befæstes således, at der ikke kan ske nedsivning til
jorden, hvor der kan foretages reparationer, der kræver brug
af olie, kemikalier, maling og lign., og hvor spild og regnvand
opsamles i en lukket tank.
§ 5.
Veje og arbejdsarealer m.v. anlægges med almindelig
bundsikring og med et dæklag af stabilgrus.
§ 6.
Bygninger til besøgscenter, transformerstation,
administration og lager m.v. og et parkeringsareal i tilknytning
til testcenteret kan opføres inden for de placeringer, der
er vist på bilag 1. Miljøministeren kan stille krav
til bygningernes ydre udformning.
Stk. 2.
Bygningernes højde må ikke overstige 8,5 m.
Stk. 3. På
møllepladser og pladser til målemaster kan der
placeres skure på op til 20 m2 til nødvendige
installationer.
Stk. 4.
Miljøministeren kan tillade, at stk. 1 og 2 fraviges,
hvis der er en funktionel begrundelse herfor.
§ 7.
Bevillingshaveren af 150 kV-luftledningen mellem
transformerstationerne Frøstrup og Nors og bevillingshaveren
af 60 kV-luftledningen mellem transformerstationerne
Frøstrup og Hanstholm skal inden nettilslutningen af
testcenteret fjerne delstrækninger, som krydser test- og
måleområdet, og træffe de nødvendige
foranstaltninger som følge heraf.
Stk. 2.
Dokumenterede meromkostninger ved foranstaltninger, som er
nævnt i stk. 1, dækkes af Energinet.dk.
Energinet.dk opkræver herefter meromkostningerne hos
elforbrugerne gennem Energinet.dk's tariffer.
§ 8.
Miljøministeren kan beslutte, at skov og bevoksning m.v. i
testområdet, i måleområdet vest for
testområdet og i vindfeltet skal ryddes, i det omfang det er
nødvendigt for at anlægge og drive testcenteret.
Rydningen kan ske i etaper. Disse områder kan holdes uden
træbevoksning.
Stk. 2. Rydningen af
skov efter stk. 1 begrænses til 450 ha i alt, jf. dog stk.
3.
Stk. 3. Hvis sikring af
opfyldelse af de internationale standarder for vindmålinger
tilsiger det, kan miljøministeren give dispensation fra stk.
2 til rydning af yderligere op til 100 ha. Den samlede skovrydning
kan ikke overstige 550 ha.
Stk. 4.
Miljøministeren skal til erstatning for skov, der er ryddet
i henhold til stk. 1, etablere erstatningsskov på
statslige og private arealer.
§ 9.
Miljøministeren udfører afværgeforanstaltninger
af hensyn til yngle- og rasteområder for arter omfattet af
bilag 3 til lov om naturbeskyttelse som følge af
anlægget og driften af testcenteret.
Stk. 2.
Miljøministeren udfører afværgeforanstaltninger
for at modvirke, at fugle eller arter omfattet af bilag 3 til lov
om naturbeskyttelse forstyrres med skadelig virkning for arten
eller bestanden. Miljøministeren foretager endvidere
afværgeforanstaltninger af hensyn til fugles æg og
reder.
Stk. 3.
Miljøministeren udfører afværgeforanstaltninger
af hensyn til naturbeskyttelsen i øvrigt.
Kapitel 3
Anvendelsen af testområdet
§ 10.
Møllepladserne kan anvendes til opstilling og
afprøvning af syv vindmøller hver med en
totalhøjde på op til 250 m. Der kan endvidere
opstilles og afprøves mindre vindmøller på
møllepladserne, jf. § 3, stk. 4.
§ 11.
Meteorologimaster, lysmarkeringsmaster og målemaster skal
være fastgjort med en bardunering og må hver være
op til 250 m høje.
§ 12.
Vindmøllerne og de master, der er nævnt i
§ 11, skal være ensfarvede og må ikke belyses
eller påsættes belysning ud over i kortvarige perioder
i forbindelse med test, eller hvor hensynet til flysikkerheden
tilsiger det.
§ 13.
Vindmøllerne under et må ikke give anledning til mere
end 10 timers reel skyggetid årligt ved omkringliggende
boliger.
§ 14.
Flyvning med helikopter i forbindelse med afprøvning,
servicering eller oplæring og lign. må højst
finde sted 10 dage om året i og omkring
testområdet.
Kapitel 4
Arealerhvervelse, ekspropriation,
udlejning og frasalg af arealer, værditab og grøn
ordning
Ekspropriation og
arealerhvervelse
§ 15.
Miljøministeren kan med henblik på etablering og drift
af testcenteret erhverve fast ejendom, herunder ved mageskifte og
jordfordeling.
Stk. 2.
Miljøministeren kan ekspropriere fast ejendom inden for
vindfeltet og test- og måleområdet, når det er
nødvendigt for etablering og drift af testcenteret, herunder
til nødvendigt nyanlæg, udvidelse og ændring af
bestående anlæg og nødvendige supplerende
foranstaltninger, herunder ret til adgang til en ejendom i
måleområdet for at foretage tekniske målinger
eller for at pleje naturarealer af hensyn til driften af
testcenteret. Ekspropriation kan endvidere ske til rydning af
beplantning, jf. § 8, stk.1.
Stk. 3.
Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 4. Ejeren af en
beboelsesejendom, der er beliggende inden for 1.500 m fra
nærmeste mølleplads, kan anmode miljøministeren
om at købe ejendommen til en pris svarende til den seneste
offentlige ejendomsvurdering fratrukket ekspropriationserstatning
for ekspropriation efter stk. 2 og udbetalt værditab efter
§§ 17-20.
Stk. 5. Anmodning om
overtagelse kan kun ske, såfremt ejeren har fremsat krav om
betaling for værditab, jf. § 9, stk. 3, i lov om fremme
af vedvarende energi og §§ 17-20. Anmodningen skal
indgives til miljøministeren, senest 4 uger efter at
taksationsmyndigheden har taget stilling til kravet om
værditabsbetaling, jf. § 7 i lov om fremme af vedvarende
energi.
Stk. 6.
Miljøministeren kan tillade, at anmodning efter stk. 5
indgives senere, hvis der foreligger særlige
omstændigheder.
Stk. 7. Ejeren af en
ejendom kan ikke anmode om overtagelse efter stk. 4, hvis
miljøministeren beslutter at ekspropriere ejendomsretten til
hele ejendommen.
Stk. 8. Anmodning om
overtagelse efter stk. 4 afskærer ejeren fra retten til at
modtage værditabsbetaling efter lov om fremme af vedvarende
energi, jf. §§ 17-20, for den pågældende
ejendom.
Stk. 9.
Miljøministeren kan fremsætte krav om
værditabsbetaling indtil 3 måneder efter overtagelsen
for ejendomme overtaget efter stk. 4.
Stk. 10.
Miljøministeren kan fremsætte regler om den
nærmere fremgangsmåde for og indhold af
overtagelsesordningen.
Udlejning, udstykning og
frasalg af møllepladser
§ 16.
Arealer, der skal anvendes til møllepladser, kan udstykkes
og sælges eller udlejes til vindmølleproducenter.
Stk. 2. Arealerne
må kun anvendes til afprøvning af prototyper af
vindmøller og andre test i tilknytning hertil.
Værditab på fast
ejendom ved opstilling af vindmøller på
testcenteret
§ 17.
Lov om fremme af vedvarende energi og regler udstedt i
medfør heraf finder anvendelse på vindmøller,
som opstilles på testcenteret, med de tilpasninger, der
følger af §§ 18-21.
§ 18.
Den driftsansvarlige, jf. § 2, indtræder i de
rettigheder og pligter, som er tillagt opstilleren efter
§§ 6-12 i lov om fremme af vedvarende energi.
Stk. 2. Hvis den
del af en ejendom, som udsættes for værditab, er
erhvervet af miljøministeren i henhold til § 15
inden opstilling af den første vindmølle på
testcenteret, bortfalder krav om betaling for værditab for
den pågældende ejendom.
Stk. 3. Ejeren af
en ejendom, hvis krav på betaling af værditab er
bortfaldet, fordi værditabet udgør 1 pct. eller
derunder af ejendommens værdi, kan anmode
taksationsmyndigheden om genoptagelse af afgørelsen, hvis en
efterfølgende delvis ekspropriation i henhold til
§ 15 inden opstilling af den første mølle
medfører, at værditabet herefter vurderes til at kunne
overstige 1 pct. af ejendommens værdi. Anmodning om
genoptagelse skal indsendes til Energinet.dk, inden 4 uger efter at
der er truffet afgørelse om ekspropriation.
Stk. 4. Ved
annoncering m.v. efter § 19 og ved taksationsmyndighedens
vurdering af værditab efter § 7 i lov om fremme af
vedvarende energi skal det lægges til grund, at der opstilles
syv vindmøller hver med en totalhøjde på 250
m.
§ 19.
Den driftsansvarlige afholder efter annoncering i lokale aviser
senest den 31. marts 2011 det offentlige møde nævnt i
§ 9, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende energi,
hvor der redegøres for konsekvenserne af opstilling af
vindmøller på testcenteret for de omkringliggende
faste ejendomme.
Stk. 2. Den
driftsansvarlige giver individuel, skriftlig meddelelse om
tidspunktet for afholdelse af det offentlige møde og om
fristen for at anmelde krav m.v., jf. § 9, stk. 3,
og § 10 i lov om fremme af vedvarende energi, til
1) ejere af fast
ejendom, der helt eller delvis er beliggende i en afstand af op til
1500 m fra opstillingsstedet, og
2) andre
interesserede, som har anmodet Energinet.dk om underretning.
Stk. 3.
Energinet.dk skal godkende den skriftlige meddelelse og underrette
den driftsansvarlige om andre interesserede, jf. stk. 2.
§ 20.
Ejere af fast ejendom, hvorom der er truffet afgørelse om
værditabsbetaling, eller hvor der er indgået aftale
herom, kan ikke rejse nye krav om værditabsbetaling mod den
driftsansvarlige efter denne lov eller efter lov om fremme af
vedvarende energi som følge af opsætning og nedtagning
af vindmøller på testcenteret.
Stk. 2. Ejere, der
har fået tilkendt værditabsbetaling eller har
indgået aftale herom, har krav på at få udbetalt
denne, når den første vindmølle på
testcenteret er opstillet, jf. dog § 18, stk. 2.
Stk. 3.
§ 54 i lov om fremme af vedvarende energi finder ikke
anvendelse på vindmøller opstillet på
testcenteret efter denne lov.
Grøn ordning til
styrkelse af lokale landskabelige og rekreative værdier
§ 21.
Kommunalbestyrelsen kan ved opstilling af vindmøller
på testcenteret ansøge om tilsagn om tilskud svarende
til den forventede installerede effekt fra den grønne
ordning, som er nævnt i § 18 i lov om fremme af
vedvarende energi.
Stk. 2. Uanset
§ 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om fremme af vedvarende
energi kan kommunalbestyrelsen ansøge Energinet.dk om
tilsagn om tilskud fra den grønne ordning for
vindmøller på testcenteret fra og med den 1. oktober
2010.
Kapitel 5
Planlægningsmæssige
forhold
§ 22.
Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til at opføre vindmøller i
beskyttelseszonen, hvis beskyttelseszonens funktion ikke derved
ændres eller påvirkes negativt i forhold til
testcenteret.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må kun meddele tilladelse efter den
øvrige lovgivning til at opføre bygninger af mere end
12 meters højde i vindfeltet, hvis vindfeltets funktion ikke
derved ændres eller påvirkes negativt i forhold til
testcenteret. Tilsvarende gælder for kommunalbestyrelsens
adgang til at meddele tilladelse til at opføre tekniske
anlæg i vindfeltet. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. må
der opføres bygninger, der opføres som tilbygninger
eller bygninger i tilknytning til eksisterende byggeri.
Stk. 3. Der
må ikke udlægges nye arealer til byzone,
sommerhusområde, skovrejsning eller anden arealanvendelse i
vindfeltet, hvis vindfeltets funktion derved ændres eller
påvirkes negativt i forhold til testcenteret.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelser, som er nævnt i
stk. 1 og 2, kan påklages efter reglerne i den
lovgivning, som afgørelsen i øvrigt er truffet i
henhold til.
Kapitel 6
Forholdet til anden lovgivning
§ 23.
Der kræves ikke tilladelse efter § 65, stk. 2
og 3, jf. §§ 3 og 17 i lov om naturbeskyttelse og
§ 35, stk. 1, i lov om planlægning til
udførelse af arbejder efter kapitel 2 og 3 i denne lov og
til udstykning af arealer, der sælges efter
§ 16.
Stk. 2. Reglerne i
lov om planlægning om tilvejebringelse af kommune- og
lokalplaner, Viborg Amts regionplan 2005 med tilhørende
regionplantillæg, §§ 8-13 og 26-28 i lov om
skove og kapitel 6, 9 og 10 i lov om vandløb finder ikke
anvendelse ved udførelse af arbejder efter kapitel 2 og 3 i
denne lov.
Stk. 3.
§§ 10 og 11 i lov om elforsyning finder ikke
anvendelse for vindmøller, der opstilles på
testcenteret.
§ 24.
Uanset reglerne i kapitel 4 i lov om naturbeskyttelse kan den
driftsansvarlige træffe afgørelse om, at
offentligheden ikke har adgang til testområdet, når der
arbejdes med opsætning af vindmøller eller
større mølledele, eller når
sikkerhedsmæssige hensyn i øvrigt gør det
nødvendigt.
Stk. 2. Den
driftsansvarliges afgørelser efter stk. 1 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
Kapitel 7
Delegation m.v.
§ 25.
Miljøministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
statslig myndighed til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages.
Kapitel 8
Fjernelse og ophør
§ 26.
Den driftsansvarlige kan beslutte at nedlægge testcenteret og
skal i forbindelse hermed sikre, at testområdet ryddes og
retableres, således at det kan overgå til skov- eller
naturformål.
Stk. 2. Det skal
fremgå af kontrakter om erhvervelse af arealer efter
§ 16, at sådanne arealer skal overdrages til
Miljøministeriet, når testcenteret
nedlægges.
Stk. 3.
Miljøministeren bestemmer, hvordan den driftsansvarlige skal
retablere testområdet til skov- eller naturformål.
Kapitel 9
Ikrafttræden m.v.
§ 27.
Loven træder i kraft den 1. oktober 2010.
Stk. 2. Med
virkning fra denne dato bortfalder verserende sager efter
naturbeskyttelseslovens kapitel 6 om fredning af arealer i test- og
måleområdet og vindfeltet, der vil være til
hinder for etablering af et testcenter efter denne lov.
Bilag 1