Tillægsbetænkning afgivet af
Miljø- og Planlægningsudvalget den 2. juni 2010
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2010 og var til 1.
behandling den 22. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og
Planlægningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 28.
maj 2010. Lovforslaget var til 2. behandling den 1. juni 2010,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Miljø-
og Planlægningsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
modtaget skriftlige henvendelser fra:
Landsforeningen for Bedre Miljø,
Lene Flarup, Frøstrup og
Peter Rørdam, Viborg.
Samråd
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 4 spørgsmål til miljøministeren til
mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmålene i et samråd med udvalget den 2.
juni 2010. Ministeren har i forlængelse af samrådet
sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for
ministerens besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 3 spørgsmål til miljøministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 87. Dette spørgsmål forventes
besvaret inden 3. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
SF og KF og Per Ørum Jørgensen (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (RV og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (IA)
vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 15
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (V, S, DF, SF, KF og Per
Ørum Jørgensen (UFG)):
1) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. Ejeren af en
beboelsesejendom, der er beliggende inden for 1.500 m fra
nærmeste mølle-plads, kan anmode
miljøministeren om at købe ejendommen til en pris
svarende til den offentlige ejendomsvurdering fastsat efter
bestemmelserne i lov om vurdering af landets faste ejendomme
fratrukket udbetalt værditab efter §§
17-20.«
[Ændring af grundlag for
beregning af overtagelsespris]
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (V, S, DF, SF, KF og Per
Ørum Jørgensen (UFG)):
2) I
stk. 5 indsættes efter
»§§ 17-20« ordene: », og såfremt
der ikke er indgået aftale om værditabets
størrelse, jf. § 9, stk. 6, i lov om fremme af
vedvarende energi«.
[Begrænsning i adgangen til
at anmode om statens overtagelse]
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (V, S, DF, SF, KF og Per
Ørum Jørgensen (UFG)):
3) Stk.
9 affattes således:
»Stk. 9.
Miljøministeren indtræder i krav på
værditabsbetaling for ejendomme overtaget efter stk.
4.«
[Ændring af processen ved
værditabsbetaling for overtagne ejendomme]
Til § 18
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (V, S, DF, SF, KF og Per
Ørum Jørgensen (UFG)):
4) I
stk. 2 ændres »§
15« til: »§ 15, stk. 1 og 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen medfører, at den pris, som staten skal
overtage en ejendom til efter § 15, stk. 4, bliver fastsat
på baggrund af den offentlige ejendomsværdi fastsat
efter vurderingslovens bestemmelser.
Alle landets faste ejendomme vurderes hvert andet år.
Ejerboliger vurderes i ulige år, og andre ejendomme -
herunder bl.a. landbrugsejendomme - vurderes i lige år. I de
»omvendte« år foretages vurderinger af ejendomme,
der er blevet ændret, f. eks. ved nybyggeri. Derudover kan
enhver ejendom efter anmodning fra ejeren optages til omvurdering
efter vurderingslovens § 4. Alle vurderinger foretages pr. 1.
oktober i vurderingsåret. Vurderinger efter vurderingslovens
§ 4 foretages dog efter ejendommens tilstand på
vurderingstidspunktet, men efter prisforholdene ved senest
forudgående almindelige vurdering.
Det er et vilkår for statens tilbud om overtagelse, at
der gennemføres en vurdering efter § 4 i
vurderingsloven.
Seneste vurdering af ejerboliger er foretaget pr. 1. oktober
2009, og vurderinger af andre ejendomme vil blive foretaget pr. 1.
oktober 2010.
Det sikres, at prisen for overtagelse fastsættes
på baggrund af en aktuel og individuel vurdering af
ejendommens værdi.
Som det fremgår af bestemmelsen, er retten til at anmode
om overtagelse begrænset til, at overtagelsen kan ske til den
ejendomsvurdering, som fastsættes i forbindelse med den
offentlige vurdering efter bestemmelserne i lov om vurdering af
landets faste ejendomme. Bestemmelsen sikrer således ejeren
den salgspris, som efter en konkret vurdering findes at være
ejendommens værdi. Bestemmelsen giver således ikke
hjemmel til, at staten kan overtage ejendommen til en højere
pris, end den som fastsættes ved den fornyede offentlige
vurdering, heller ikke hvis den offentlige vurdering
påklages, og rekursmyndigheden skulle vurdere, at ejendommen
har en højere værdi.
Begrænsninger, som er pålagt ejendommen som
følge af allerede gennemførte ekspropriationer, og
begrænsninger ved verserende sager vil blive inddraget i
forbindelse med den fornyede vurdering.
Værditabsbetaling, der ikke er udbetalt til ejeren, vil
ikke skulle fradrages vurdering af ejendomsværdien, da en
anmodning om overtagelse afskærer ejeren fra at modtage
værditabsbetaling, jf. § 15, stk. 8.
Miljøministeren indtræder i kravet, jf. § 15,
stk. 9.
Er der forud for anmodningen om overtagelse udbetalt
værditabsbetaling til ejeren, vil denne dog skulle
fradrages.
Til nr. 2
Med ændringen begrænses adgangen til at anmode om
statens overtagelse til tilfælde, hvor der ikke er
indgået frivillig aftale om værditabets
størrelse mellem lodsejeren og den driftsansvarlige.
Da en frivillig aftale forudsætter lodsejerens accept,
vil den enkelte lodsejer også i forbindelse med
aftaleforhandlingerne kunne sikre sig, at det aftalte
værditab svarer til det tab, som lodsejeren mener at have
lidt. Der er derfor ikke behov for, at lodsejeren derudover kan
sikre sig ved at anmode om salg til staten.
Til nr. 3
Med ændringen forenkles processen ved
værditabsbetaling for ejendomme, som miljøministeren
har overtaget efter stk. 4. Efter ændringen vil
miljøministeren indtræde i allerede fremsatte krav
på værditab, og kravet skal ikke fremsættes
på ny.
Til nr. 4
Ændringen er en lovteknisk korrektion, der sikrer
overensstemmelse med § 15, stk. 9.
Peter Juel Jensen V
nfmd. Eyvind Vesselbo V
Erling Bonnesen V Birgitte Josefsen V
Hans Christian Thoning V Jørn Dohrmann DF
Liselott Blixt DF Per Ørum Jørgensen
UFG Tage Leegaard KF Torben Hansen S Mette Gjerskov
S Flemming Møller Mortensen S Ida Auken SF
fmd. Steen Gade SF
Johs. Poulsen RV Per Clausen EL Sofia Rossen IA
Liberal Alliance, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 206 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
46 | Betænkning afgivet 28/5-10 |
47 | Supplerende notat fra Peter Pagh af
24/5-10, fra miljøministeren |
48 | Henvendelse af 28/5-10 fra Peter
Rørdam, Viborg |
49 | Henvendelse af 1/6-10 fra Landsforeningen
for Bedre Miljø |
50 | Ændringsforslag til 3. behandling
fra miljøministeren |
51 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
52 | Henvendelse af 1/6-10 fra Lene Flarup,
Frøstrup |
53 | Talepapir fra åbent samråd
2/6-10, fra miljøministeren |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 206 efter
afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel |
85 | Spm., om henvendelsen af 28/5-10 fra Peter
Rørdam, Viborg, giver anledning til yderligere kommentarer,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå |
86 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/6-10 fra Landsforeningen for Bedre Miljø, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
87 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/6-10 fra Lene Flarup, Frøstrup, til
miljøministeren |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 206 efter
afgivelse af betænkning
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om kommentarer til, at
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er enige om, at
lovforslaget ikke overholder EU-reglerne, til
miljøministeren |
B | Samrådsspm., om den standard, der
har karakteriseret udarbejdelsen af VVM-undersøgelsen, lever
op til normal standard for en sådan undersøgelse, til
miljøministeren |
C | Samrådsspm. om, hvordan befolkningen
i området konkret skal inddrages i arbejdet, indtil loven
skal træde i kraft den. 1. oktober 2010, og derefter, til
miljøministeren |
D | Samrådsspm., om der er givet nogen
som helst løfter om arbejdspladser eller andet til Thy i
forbindelse med forhandlingerne med Thisted Kommune om placeringen
af testcenteret ved Østerild, til
miljøministeren |