Skriftlig fremsættelse (16. april
2010)
Miljøministeren (Karen Ellemann):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Udvidelse af miljøzoneordningen,
krav om miljøzonemærker for udenlandske
køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af
transportmidler m.v.)
(Lovforslag nr. L 210).
Regeringen har iværksat en række initiativer, som
bidrager til at sikre ren luft i byerne. I 2006 vedtog Folketinget
en ændring af miljøbeskyttelsesloven, hvormed det blev
muligt at etablere miljøzoner i de fem største danske
byer. Den 1. juli 2010 skærpes kravene til lastbiler og
busser yderligere. Der er nu miljøzoner i
København/Frederiksberg og Ålborg, og der vil i
år blive etableret zoner i Århus og Odense. Der har
været et udtalt ønske fra flere større
bykommuner om at få mulighed for at etablere skærpede
miljøzoner.
Lovforslaget åbner op for at hindre kørsel med
ældre varebiler i de skærpede miljøzoner,
medmindre der er eftermonteret partikelfilter/katalysator, og at
flere byer kan etablere miljøzoner. Det forudsættes,
at der kan dokumenteres overskridelser af de gældende
grænseværdier for partikler.
Derudover lægges med lovforslaget op til skærpet
håndhævelse i miljøzonerne over for specielt
udenlandske lastbiler og busser, så udenlandske
vognmænd sidestilles med danske vognmænd. Det
foreslås således, at også udenlandske lastbiler
og busser skal have et miljøzonemærke for at
køre i de udpegede miljøzoner, og at der sker en
styrkelse af politiets muligheder for at håndhæve
reglerne om miljøzoner.
Endelig foreslås en styrket håndhævelse af
reglerne om grænseoverskridende overførsel af affald
og en justering af reglerne om producentansvaret for udrangerede
biler, således at købere på salgstidspunktet
bliver informeret om muligheder for bortskaffelse og genanvendelse
(implementering af EU direktiv om udrangerede person- og
varebiler).
Lovforslaget, som på lovprogrammet er forudsat fremsat
januar II, er forsinket. Baggrunden er, at Danmarks
Miljøundersøgelser ved årsskiftet fremlagde nye
målinger for udledning af partikler, som viste, at Danmark i
øjeblikket overholder grænseværdierne for
partikler, og som dermed grundlæggende har ændret
forudsætningerne for det udkast til lovforslag, som har
været i høring, hvilket blandt andet har ført
til lovforslagets fremsættelse efter 1. april. Lovforslaget
ønskes vedtaget i indeværende
folketingsår.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.