L 210 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzonemærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af transportmidler m.v.).

Af: Miljøminister Karen Ellemann (V)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 16-04-2010

Fremsættelse: 16-04-2010

Skriftlig fremsættelse (16. april 2010)

20091_l210_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (16. april 2010)

Miljøministeren (Karen Ellemann):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzonemærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af transportmidler m.v.)

(Lovforslag nr. L 210).

Regeringen har iværksat en række initiativer, som bidrager til at sikre ren luft i byerne. I 2006 vedtog Folketinget en ændring af miljøbeskyttelsesloven, hvormed det blev muligt at etablere miljøzoner i de fem største danske byer. Den 1. juli 2010 skærpes kravene til lastbiler og busser yderligere. Der er nu miljøzoner i København/Frederiksberg og Ålborg, og der vil i år blive etableret zoner i Århus og Odense. Der har været et udtalt ønske fra flere større bykommuner om at få mulighed for at etablere skærpede miljøzoner.


Lovforslaget åbner op for at hindre kørsel med ældre varebiler i de skærpede miljøzoner, medmindre der er eftermonteret partikelfilter/katalysator, og at flere byer kan etablere miljøzoner. Det forudsættes, at der kan dokumenteres overskridelser af de gældende grænseværdier for partikler.


Derudover lægges med lovforslaget op til skærpet håndhævelse i miljøzonerne over for specielt udenlandske lastbiler og busser, så udenlandske vognmænd sidestilles med danske vognmænd. Det foreslås således, at også udenlandske lastbiler og busser skal have et miljøzonemærke for at køre i de udpegede miljøzoner, og at der sker en styrkelse af politiets muligheder for at håndhæve reglerne om miljøzoner.


Endelig foreslås en styrket håndhævelse af reglerne om grænseoverskridende overførsel af affald og en justering af reglerne om producentansvaret for udrangerede biler, således at købere på salgstidspunktet bliver informeret om muligheder for bortskaffelse og genanvendelse (implementering af EU direktiv om udrangerede person- og varebiler).


Lovforslaget, som på lovprogrammet er forudsat fremsat januar II, er forsinket. Baggrunden er, at Danmarks Miljøundersøgelser ved årsskiftet fremlagde nye målinger for udledning af partikler, som viste, at Danmark i øjeblikket overholder grænseværdierne for partikler, og som dermed grundlæggende har ændret forudsætningerne for det udkast til lovforslag, som har været i høring, hvilket blandt andet har ført til lovforslagets fremsættelse efter 1. april. Lovforslaget ønskes vedtaget i indeværende folketingsår.


Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.