Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 26. maj 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. maj 2010 og var til 1.
behandling den 18. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen. Den 10., 11. og 12. maj 2010 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bryggeriforeningen,
CULT A/S,
De Samvirkende Købmænd,
Handelsselskabet af 2010,
JTI Denmark A/S og
Netværket af producenter af dansk cider.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser med undtagelse af 1 henvendelse, der
forventes kommenteret af skatteministeren inden 2. behandling af
lovforslaget.
Deputationer
Endvidere har CULT A/S og Netværket af producenter af
dansk cider mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler, at lovforslaget er en del af
skattereformen, og at provenuet er med til at finansiere de
indkomstskattelettelser, som reformen indeholder.
Afgiftsændringerne reducerer desuden forbruget af de
pågældende produkter, hvilket på sigt vil
være med til at forbedre folkesundheden. Endelig sikrer
afgiftsændringernes niveau en fornuftig balance mellem det
folkesundhedsfremmende og den modsatrettede effekt, der
opstår som følge af øget grænsehandel.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti kan derfor
støtte lovforslaget.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
bifalder ligeledes lovforslagets aldersmæssige profil, idet
øgede afgifter på billige cigaretter og
alkoholsodavand særligt har til hensigt at begrænse
eller medvirke til helt at undgå unges forbrug af disse
produkter. Dårlige vaner skabes ofte i en tidlig alder,
hvorfor det er afgørende at sætte ind over for
produkter, der i særlig grad henvender sig til unge.
Endelig finder Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti det positivt, at lovforslaget indeholder en
tillægsafgift for cider- og frugtvinsbaserede
alkoholsodavand. Hidtil har cider- og frugtvinsbaserede
alkoholsodavand som følge af afgiftsmønsteret haft en
utilsigtet konkurrencefordel sammenlignet med andre
alkoholsodavand.
Tidligere var der forskel på de to former for
alkoholsodavand, men udviklingen i produktsortimentet har betydet,
at der fra et forbrugerperspektiv ikke længere er forskel
på de to produkter. Tillægsafgiften for cider og andre
frugtvinsbaserede alkoholsodavand sikrer, at de to produkttyper
afgiftsmæssigt får lige vilkår, hvorved den
hidtidige konkurrencefordel udlignes.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget noterer sig, at lovforslaget må gennemføres,
fordi regeringen har rod i finansieringen af sin skæve
skattereform og mangler penge til at finansiere skattelettelserne.
Først længe efter at skattelettelserne er delt ud,
kommer de sidste finansieringsforslag, og dette lovforslag
gør skattereformen endnu mere socialt skæv.
Isoleret set vil afgifter på cigaretter, alkoholsodavand
og andre usunde varer bidrage til at forbedre folkesundheden, hvor
der er store problemer med overvægt og
tobaksafhængighed. Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti ønsker at øge afgifterne på
cigaretter, fedt og sukker yderligere, mere end regeringen, men vil
kompensere lavindkomstgrupperne for de øgede afgifter og
anvende pengene til bedre sygehuse og forebyggelse i stedet for til
skæve skattelettelser. Forbrugsafgifter i sig selv vender den
tunge ende nedad, men det bekymrer ikke regeringen og Dansk
Folkeparti.
Samlet set gør ændringerne i finansieringen den
skæve skattereform skævere, fordi der mangler den
vigtige kompensation og det samlede sigte på et bedre
sundhedsvæsen for alle. Men da lovforslaget indeholder
enkeltstående elementer, som de to partier derudover
støtter, vil Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Et andet mindretal (LA) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkning
Ændringsforslag
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
5
Stk. 1. §§ 3
og 4 og stk. 3 træder i kraft den 1. juli 2010. §§
1 og 2 træder i kraft den 1. august 2010.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse på varer, som efter ikrafttrædelsen
udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til
fortoldning eller importeres.
Stk. 3. For cigaretter
og røgtobak, som den 1. juli 2010 findes i ustemplet stand
hos virksomheder, der fremstiller eller indfører cigaretter,
og for varer, som fra nævnte dag fremstilles, angives til
fortoldning eller modtages fra udlandet, betales afgift efter lov
om tobaksafgifter og efter følgende satser frem til og med
den 31. december 2013:
1) For cigaretter:
67,50 øre pr. styk og 21,65 pct. af detailprisen, jf. §
28 i tobaksafgiftsloven, dog minimum 103,65 øre pr.
styk.
2) For pladetobak,
spunden og granuleret tobak og for anden røgtobak med en
snitbredde på mindst 1 mm: 602,50 kr. pr. kilogram.
3) For anden
røgtobak end nævnt i nr. 2, hvis mere end 25
vægtprocent af tobakspartiklerne har en snitbredde på
mindre end 1 mm: 652,50 kr. pr. kilogram.«
[Ændring som følge af
en udskydelse af ikrafttrædelsen for forhøjelsen af
tillægsafgiften og af ophævelsen af fritagelsen for
tillægsafgift af cider og frugtvin samt en overgangsordning
for forhøjelsen af tobaksafgifterne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indeholder to elementer. For det
første udskydes forhøjelsen af tillægsafgiften
og ophævelsen af fritagelsen for cider og frugtvin, som i dag
er undtaget for tillægsafgift. Baggrunden herfor er, at flere
høringssvar har angivet, at det vil være vanskeligt at
nå at varsle prisstigninger og planlægge udgivelse af
tilbudsaviser etc. med en ikrafttrædelse den 1. juli 2010.
Derfor udskydes ikrafttrædelsestidspunktet på dette
punkt til den 1. august 2010.
For det andet foreslås en overgangsordning, for så
vidt angår forhøjelsen af tobaksafgifterne. Baggrunden
herfor er, at flere tobaksvirksomheder har påpeget problemer
i praksis med den hurtige ikrafttrædelse, idet de ligger inde
med tobakslagre på 2-3 måneders omsætning, som
allerede er emballeret og påsat stempelmærker med den
gældende tobaksafgift. Såfremt der ikke tages hensyn
til disse lagre, vil virksomhederne være nødsaget til
at destruere varerne og søge den betalte tobaksafgift
tilbage.
Ikrafttrædelsestidspunktet fastholdes, men der
foreslås en overgangsordning, således at
forhøjelsen af tobaksafgifterne finder anvendelse på
tobaksvarer, som den 1. juli 2010 findes i ustemplet stand hos
virksomheder, der fremstiller eller indfører cigaretter, og
på varer som fra nævnte dag fremstilles, angives til
fortoldning eller modtages fra udlandet.
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
Provenumæssige konsekvenser
Udskydelsen af ikrafttrædelsen fra den 1. juli til den
1. august, for så vidt angår forhøjelsen af
tillægsafgiften og ophævelse af fritagelsen for cider
og frugtvin, skønnes at reducere nettoprovenuet i 2010 med
ca. 8 mio. kr.
En overgangsordning, for så vidt angår
forhøjelsen af tobaksafgifterne, skønnes at reducere
nettoprovenuet i 2010 med ca. 40 mio. kr., såfremt
producenterne og importørerne den 1. juli har lagre svarende
til 2 måneders omsætning.
Samlet set har ændringsforslaget ikke
nævneværdige konsekvenser for den varige
virkning.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Nick Hækkerup
S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 216
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Henvendelse af 7/5-10 fra JTI Denmark
A/S |
2 | Høringssvar, fra
Skatteministeriet |
3 | Faktaark på Skatteministeriets
hjemmeside om grænsehandel |
4 | Henvendelse af 7/5-10 fra CULT A/S |
5 | Yderligere høringssvar, fra
skatteministeren |
6 | Yderligere høringssvar, fra
skatteministeren |
7 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
8 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
9 | Henvendelse af 18/5-10 fra Netværket
af producenter af dansk cider |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/5-10 fra CULT A/S |
11 | Henvendelse af 18/5-10 fra
Bryggeriforeningen |
12 | Materiale udleveret af CULT A/S ved
foretræde den 19. maj 2010 |
13 | Henvendelse af 19/5-10 fra De Samvirkende
Købmænd |
14 | Henvendelse af 19/5-10 fra
Handelsselskabet af 2010 |
15 | Henvendelse af 19/5-10 fra CULT A/S |
16 | 1. udkast til betænkning |
17 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 18/5-10 fra Netværket af producenter af dansk
cider |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 18/5-10 fra Bryggeriforeningen |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/5-10 fra Handelsselskabet af 2010 |
21 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/5-10 fra De Samvirkende
Købmænd |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/5-10 fra JTI Danmark A/S |
23 | 2. udkast til betænkning |
24 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/5-10 fra CULT A/S |
25 | Skatteministerens kommentar til materiale
udleveret af CULT A/S ved foretræde den 19. maj 2010 |
26 | Henvendelse af 25/5-10 fra Cult A/S |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 216
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om det er korrekt, at det
følger af EU-retlige krav, at provenuet fra
afgiftsændringerne skal øremærkes
sundhedsfremmende foranstaltninger, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm., om der er noget til hinder for, at
der kan laves en entydig og klar definition af, hvad original cider
er, med henblik på at original cider kan fritages for
tillægsafgift m.v., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm., om ministeren kan vurdere
konsekvensen af afgiftsforhøjelsen på ciderprodukter i
forhold til grænsehandelen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvor meget
cider der i dag sælges i grænsehandelen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvad de miljømæssige
konsekvenser vil være af, at cider-producenterne i Danmark
forventer et mersalg på 30 millioner dåser cider ved
den dansk-tyske grænse, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om, hvorfor det kun er cider, der
bliver pålagt den nye afgift m.v., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
cider både smags- og fremstillingsmæssigt er direkte
sammenligneligt med øl, som det også fremgår af
bemærkningerne til lovforslag nr. L 55, folketingsåret
2004-05, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |