L 216 Forslag til lov om ændring af øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og lov om ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.

(Forhøjelse af tillægsafgiften for alkoholsodavand, indførelse af tillægsafgift for cider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand og forhøjelse af tobaksafgiften).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 26-05-2010

Afgivet: 26-05-2010

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010

20091_l216_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 5. maj 2010 og var til 1. behandling den 18. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 10., 11. og 12. maj 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Bryggeriforeningen,


CULT A/S,


De Samvirkende Købmænd,


Handelsselskabet af 2010,


JTI Denmark A/S og


Netværket af producenter af dansk cider.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser med undtagelse af 1 henvendelse, der forventes kommenteret af skatteministeren inden 2. behandling af lovforslaget.


Deputationer

Endvidere har CULT A/S og Netværket af producenter af dansk cider mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.


Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at lovforslaget er en del af skattereformen, og at provenuet er med til at finansiere de indkomstskattelettelser, som reformen indeholder. Afgiftsændringerne reducerer desuden forbruget af de pågældende produkter, hvilket på sigt vil være med til at forbedre folkesundheden. Endelig sikrer afgiftsændringernes niveau en fornuftig balance mellem det folkesundhedsfremmende og den modsatrettede effekt, der opstår som følge af øget grænsehandel. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti kan derfor støtte lovforslaget.


Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti bifalder ligeledes lovforslagets aldersmæssige profil, idet øgede afgifter på billige cigaretter og alkoholsodavand særligt har til hensigt at begrænse eller medvirke til helt at undgå unges forbrug af disse produkter. Dårlige vaner skabes ofte i en tidlig alder, hvorfor det er afgørende at sætte ind over for produkter, der i særlig grad henvender sig til unge.


Endelig finder Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti det positivt, at lovforslaget indeholder en tillægsafgift for cider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand. Hidtil har cider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand som følge af afgiftsmønsteret haft en utilsigtet konkurrencefordel sammenlignet med andre alkoholsodavand.


Tidligere var der forskel på de to former for alkoholsodavand, men udviklingen i produktsortimentet har betydet, at der fra et forbrugerperspektiv ikke længere er forskel på de to produkter. Tillægsafgiften for cider og andre frugtvinsbaserede alkoholsodavand sikrer, at de to produkttyper afgiftsmæssigt får lige vilkår, hvorved den hidtidige konkurrencefordel udlignes.


Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig, at lovforslaget må gennemføres, fordi regeringen har rod i finansieringen af sin skæve skattereform og mangler penge til at finansiere skattelettelserne. Først længe efter at skattelettelserne er delt ud, kommer de sidste finansieringsforslag, og dette lovforslag gør skattereformen endnu mere socialt skæv.


Isoleret set vil afgifter på cigaretter, alkoholsodavand og andre usunde varer bidrage til at forbedre folkesundheden, hvor der er store problemer med overvægt og tobaksafhængighed. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti ønsker at øge afgifterne på cigaretter, fedt og sukker yderligere, mere end regeringen, men vil kompensere lavindkomstgrupperne for de øgede afgifter og anvende pengene til bedre sygehuse og forebyggelse i stedet for til skæve skattelettelser. Forbrugsafgifter i sig selv vender den tunge ende nedad, men det bekymrer ikke regeringen og Dansk Folkeparti.


Samlet set gør ændringerne i finansieringen den skæve skattereform skævere, fordi der mangler den vigtige kompensation og det samlede sigte på et bedre sundhedsvæsen for alle. Men da lovforslaget indeholder enkeltstående elementer, som de to partier derudover støtter, vil Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti stemme hverken for eller imod lovforslaget.


Et andet mindretal (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkning

Ændringsforslag

Til § 5

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Paragraffen affattes således:

Ȥ 5


Stk. 1. §§ 3 og 4 og stk. 3 træder i kraft den 1. juli 2010. §§ 1 og 2 træder i kraft den 1. august 2010.

Stk. 2. Loven finder anvendelse på varer, som efter ikrafttrædelsen udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.

Stk. 3. For cigaretter og røgtobak, som den 1. juli 2010 findes i ustemplet stand hos virksomheder, der fremstiller eller indfører cigaretter, og for varer, som fra nævnte dag fremstilles, angives til fortoldning eller modtages fra udlandet, betales afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgende satser frem til og med den 31. december 2013:

1) For cigaretter: 67,50 øre pr. styk og 21,65 pct. af detailprisen, jf. § 28 i tobaksafgiftsloven, dog minimum 103,65 øre pr. styk.

2) For pladetobak, spunden og granuleret tobak og for anden røgtobak med en snitbredde på mindst 1 mm: 602,50 kr. pr. kilogram.

3) For anden røgtobak end nævnt i nr. 2, hvis mere end 25 vægtprocent af tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm: 652,50 kr. pr. kilogram.«



[Ændring som følge af en udskydelse af ikrafttrædelsen for forhøjelsen af tillægsafgiften og af ophævelsen af fritagelsen for tillægsafgift af cider og frugtvin samt en overgangsordning for forhøjelsen af tobaksafgifterne]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget indeholder to elementer. For det første udskydes forhøjelsen af tillægsafgiften og ophævelsen af fritagelsen for cider og frugtvin, som i dag er undtaget for tillægsafgift. Baggrunden herfor er, at flere høringssvar har angivet, at det vil være vanskeligt at nå at varsle prisstigninger og planlægge udgivelse af tilbudsaviser etc. med en ikrafttrædelse den 1. juli 2010. Derfor udskydes ikrafttrædelsestidspunktet på dette punkt til den 1. august 2010.


For det andet foreslås en overgangsordning, for så vidt angår forhøjelsen af tobaksafgifterne. Baggrunden herfor er, at flere tobaksvirksomheder har påpeget problemer i praksis med den hurtige ikrafttrædelse, idet de ligger inde med tobakslagre på 2-3 måneders omsætning, som allerede er emballeret og påsat stempelmærker med den gældende tobaksafgift. Såfremt der ikke tages hensyn til disse lagre, vil virksomhederne være nødsaget til at destruere varerne og søge den betalte tobaksafgift tilbage.


Ikrafttrædelsestidspunktet fastholdes, men der foreslås en overgangsordning, således at forhøjelsen af tobaksafgifterne finder anvendelse på tobaksvarer, som den 1. juli 2010 findes i ustemplet stand hos virksomheder, der fremstiller eller indfører cigaretter, og på varer som fra nævnte dag fremstilles, angives til fortoldning eller modtages fra udlandet.


Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

Provenumæssige konsekvenser

Udskydelsen af ikrafttrædelsen fra den 1. juli til den 1. august, for så vidt angår forhøjelsen af tillægsafgiften og ophævelse af fritagelsen for cider og frugtvin, skønnes at reducere nettoprovenuet i 2010 med ca. 8 mio. kr.


En overgangsordning, for så vidt angår forhøjelsen af tobaksafgifterne, skønnes at reducere nettoprovenuet i 2010 med ca. 40 mio. kr., såfremt producenterne og importørerne den 1. juli har lagre svarende til 2 måneders omsætning.


Samlet set har ændringsforslaget ikke nævneværdige konsekvenser for den varige virkning.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Simon Emil Ammitzbøll LA Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
3
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 216


Bilagsnr.


Titel


1
Henvendelse af 7/5-10 fra JTI Denmark A/S
2
Høringssvar, fra Skatteministeriet
3
Faktaark på Skatteministeriets hjemmeside om grænsehandel
4
Henvendelse af 7/5-10 fra CULT A/S
5
Yderligere høringssvar, fra skatteministeren
6
Yderligere høringssvar, fra skatteministeren
7
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
8
Høringsskema, fra skatteministeren
9
Henvendelse af 18/5-10 fra Netværket af producenter af dansk cider
10
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-10 fra CULT A/S
11
Henvendelse af 18/5-10 fra Bryggeriforeningen
12
Materiale udleveret af CULT A/S ved foretræde den 19. maj 2010
13
Henvendelse af 19/5-10 fra De Samvirkende Købmænd
14
Henvendelse af 19/5-10 fra Handelsselskabet af 2010
15
Henvendelse af 19/5-10 fra CULT A/S
16
1. udkast til betænkning
17
Ændringsforslag, fra skatteministeren
18
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-10 fra Netværket af producenter af dansk cider
19
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-10 fra Bryggeriforeningen
20
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra Handelsselskabet af 2010
21
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra De Samvirkende Købmænd
22
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-10 fra JTI Danmark A/S
23
2. udkast til betænkning
24
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra CULT A/S
25
Skatteministerens kommentar til materiale udleveret af CULT A/S ved foretræde den 19. maj 2010
26
Henvendelse af 25/5-10 fra Cult A/S


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 216


Spm.nr.
Titel
1
Spm., om det er korrekt, at det følger af EU-retlige krav, at provenuet fra afgiftsændringerne skal øremærkes sundhedsfremmende foranstaltninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om der er noget til hinder for, at der kan laves en entydig og klar definition af, hvad original cider er, med henblik på at original cider kan fritages for tillægsafgift m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om ministeren kan vurdere konsekvensen af afgiftsforhøjelsen på ciderprodukter i forhold til grænsehandelen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om ministeren kan oplyse, hvor meget cider der i dag sælges i grænsehandelen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvad de miljømæssige konsekvenser vil være af, at cider-producenterne i Danmark forventer et mersalg på 30 millioner dåser cider ved den dansk-tyske grænse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvorfor det kun er cider, der bliver pålagt den nye afgift m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren vil bekræfte, at cider både smags- og fremstillingsmæssigt er direkte sammenligneligt med øl, som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 55, folketingsåret 2004-05, til skatteministeren, og ministerens svar herpå