Fremsat den 5. maj 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af øl- og
vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og lov
nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring af lov om afgift af
chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om
tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
1)
(Forhøjelse af tillægsafgiften
for alkoholsodavand, indførelse af tillægsafgift for
cider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand og forhøjelse af
tobaksafgiften)
§ 1
I lov om afgift af øl, vin og frugtvin
m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 890 af 17. august 2006, som ændret ved § 97 i
lov nr. 1336 af 19. december 2008, § 30 i lov nr. 1344 af
19. december 2008, § 5 i lov nr. 524 af 12. juni 2009 og
§ 4 i lov nr. 1385 af 21. december 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3 B, nr. 1, ændres
»8,35« til: »8,60«.
2. I
§ 3 B, nr. 2, ændres
»14,80« til: »15,05«.
3. § 3 C affattes således:
Ȥ 3
C. For varer henhørende under position 2206 i EU's
kombinerede nomenklatur, og som er en blanding af
ikke-alkoholholdige drikkevarer med vinbaserede drikkevarer
henhørende under position 2206, opkræves der ud over
afgiften i medfør af § 3, stk. 2, tillige en
tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende
foranstaltninger. Ved ikke-alkoholholdige drikkevarer forstås
drikkevarer henhørende under position 2009, 2201 og 2202 i
EU's kombinerede nomenklatur. Tillægsafgiften
udgør:
| | kr. pr. liter |
1) | hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder: | 7,50 |
2) | hvis blandingens alkoholindhold overstiger
10 pct. vol.: | 15,00« |
§ 2
I lov om afgift af spiritus m.m.
(spiritusafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1239 af
22. oktober 2007, som ændret ved § 92 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, § 27 i lov nr. 1344 af 19.
december 2008 og § 2 i lov nr. 1385 af 21. december 2009,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »2,90« til: »3,15«.
§ 3
I lov om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1296 af 20. december
2000, § 1 i lov nr. 1063 af 17. december 2002,
§ 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 1 i
lov nr. 424 af 6. juni 2005, § 4 i lov nr. 524 af 12.
juni 2009 og senest ved § 3 i lov nr. 1385 af 21.
december 2009, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
»Der betales fra den
1. januar 2014 afgift af cigaretter og røgtobak her i landet
efter reglerne i denne lov og efter følgende satser:
1) For cigaretter:
67,50 øre pr. stk. samt 22,49 pct. af detailprisen, jf.
§ 28, dog minimum 103,65 øre pr. styk.
2) For pladetobak,
spunden og granuleret tobak samt for anden røgtobak med en
snitbredde på mindst 1 mm: 618,50 kr. pr. kilogram.
3) For anden
røgtobak end nævnt i nr. 2, hvis mere end 25
vægtprocent af tobakspartiklerne har en snitbredde på
mindre end 1 mm: 668,50 kr. pr. kilogram.«
§ 4
I lov nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift
af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov om
tobaksafgifter og lov om øl, vin og frugtvin m.m., foretages
følgende ændring:
1. § 6, stk. 4,
ophæves.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse på varer, som efter ikrafttrædelsen
udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til
fortoldning eller importeres.
Stk. 3. For
cigaretter og røgtobak, som fra den 1. juli 2010 til og med
den 31. december 2013 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales
afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgende
satser:
1) For cigaretter:
67,50 øre pr. stk. samt 21,65 pct. af detailprisen, jf.
§ 28, dog minimum 103,65 øre pr. styk.
2) For pladetobak,
spunden og granuleret tobak samt for anden røgtobak med en
snitbredde på mindst 1 mm: 602,50 kr. pr. kilogram.
3) For anden
røgtobak end nævnt i nr. 2, hvis mere end 25
vægtprocent af tobakspartiklerne har en snitbredde på
mindre end 1 mm: 652,50 kr. pr. kilogram.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Langt hovedparten af den omfattende skattereform, der blev
aftalt i forbindelse med Forårspakke
2.0, er nu trådt i kraft. Skatten på arbejde er
sat ned, og det er til gengæld blevet dyrere at forbruge og
producere varer, som er til skade for miljø, klima og
sundhed.
Skattereformen er fuldt finansieret uden medregning af
dynamiske virkninger. På kort sigt styrker reformen de
disponible realindkomster, mens de offentlige finanser forbedres
fra 2013 og frem.
Dertil kommer, at reformen styrker arbejdsudbuddet mv. Det
øger vækstmulighederne i dansk økonomi, og
giver en markant styrkelse af den offentlige økonomi
på sigt. Reformen øger det finanspolitiske
råderum med omkring 5½ mia. kr. (varig
virkning).
Regeringen og Dansk Folkeparti har gennemført et
serviceeftersyn af Forårspakke
2.0, som har vist, at enkelte elementer af skattereformen er
mere vanskelige at gennemføre end først antaget. Det
gælder den nye grønne kørselsafgift på
lastbiler og den nye afgift på mættet fedt.
Det er afgørende, at finansieringen af reformen er
på plads også på kort sigt. Aftaleparterne har
derfor besluttet at introducere nye finansieringselementer, som
styrker de offentlige finanser i årene frem mod 2013 i
forhold til den oprindelige aftale.
Dette forslag udmønter følgende
finansieringselementer:
Afgiften på tobak forhøjes svarende til ca. 2 kr.
pr. 20 stk. pakke cigaretter i gennemsnit og 3 kr. pr. 20
stk. pakke for de billigste cigaretter. Afgiften på
røgtobak forhøjes tilsvarende. Det samlede merprovenu
skønnes til 200 mio. kr., og afgiftsforhøjelserne
indføres 1. juli 2010.
Der indføres tillægsafgift på cider- og
frugtvinsbaserede alkoholsodavand, herunder cider. Samtidig
forhøjes tillægsafgiften på alkoholsodavand. Det
samlede merprovenu skønnes til 100 mio. kr. årligt, og
indføres 1. juli 2010.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Kostvaner og rygning er vigtige faktorer bag risikoen for at
udvikle livsstilssygdomme og dermed på sigt også
udviklingen i den gennemsnitlige levetid. Det fremgår af
regeringens arbejdsprogram, at Danmark skal være et af de 10
lande, hvor den forventede levetid er højest. Det vil
kræve nye initiativer, herunder ikke mindst i forhold til
rygning og kostvaner.
Forskelle i indtag af tobak mv. er f.eks. en medvirkende
årsag til, at svenskere i gennemsnit lever 2½ år
længere end danskere. Afgifter kan medvirke til at nedbringe
forbruget af sundhedsskadelige fødevarer og
nydelsesmidler.
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at hæve
afgifterne på tobak. Afgiften på cigaretter hæves
med gennemsnitligt ca. 2 kr. pr. pakke, mens afgiften på
rulletobak forhøjes tilsvarende.
I Forårspakke 2.0 blev det
aftalt at hæve tobaksafgiften med 3 kr. pr. pakke, og denne
forhøjelse er trådt i kraft 1. januar 2010. I alt
bliver afgiften derfor sat op med 5 kr. pr. pakke. Hertil kommer
den vedtagne forhøjelse på ca. 40 øre pr. pakke
i 2014.
Finansministeriets og Skatteministeriets analyser viser, at
det vil være forbundet med betydelig risiko for faldende
provenu og fremkomsten af et større parallelt marked at
øge tobaksafgifterne ud over dette niveau. Det understreges
bl.a. af de britiske erfaringer med meget kraftige
forhøjelser af tobaksafgifterne.
Stykafgiften forhøjes fra 62,98 øre pr.
stk. til 67,5 øre pr. cigaret, og værdiafgiften
forhøjes fra 20,8 pct. af detailprisen til 21,65 pct. pct.
af detailprisen. Samtidig forhøjes minimumsafgiften fra
91,65 øre pr. stk. til 103,65 øre pr.
stk. Afgifterne på røgtobak forhøjes
svarende til 2 kr. pr. 20 stk. cigaretter. Merprovenuet
skønnes at udgøre omkring 200 mio. kr.
årligt.
Realisering af målsætningen om øget levetid
forudsætter også, at forbruget af alkohol mindskes. Det
gælder særligt blandt unge. Derfor er regeringen og
Dansk Folkeparti enige om at forhøje tillægsafgiften
på alkoholsodavand og udvide afgiften til også at
omfatte cider og ciderbaserede drikke. Dermed er alle
alkoholsodavand og cider omfattet af tillægsafgift. Samlet
set skønnes merprovenuet fra elementerne vedrørende
tillægsafgifterne til ca. 100 mio. kr. årligt.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Afgiften på øl og vin følger af lov nr.
890 af 17. august 2006 om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
(øl- og vinafgiftsloven). Afgiften på spiritus
følger af lov nr. 1239 af 22. oktober 2007 om afgift af
spiritus m.m. (spiritusafgiftsloven).
Udover den almindelige afgift for henholdsvis øl, vin
og spiritus opkræves der endvidere tillægsafgift for
henholdsvis mousserende vin og frugtvin m.m., samt malt-, vin- og
spiritusbaserede alkoholsodavand. Tillægsafgiften for
mousserende vin og frugtvin m.m. udgør kr. 3,06 pr. liter,
mens tillægsafgiften for spiritusbaserede alkoholsodavand
udgør 2,90 kr. pr. liter. De resterende
tillægsafgiftssatser er differentieret ud fra den konkrete
blandings indhold af alkohol.
For så vidt angår tillægsafgift for
vinbaserede alkoholsodavand følger det af loven, at der ikke
opkræves tillægsafgift af cider og frugtvin. Der er
tale om blandingsprodukter, som opfylder bestemmelserne i
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 878 af 30.
oktober 2003 om frugtsaft m.v. (cider), og af frugtvin, som
opfylder bestemmelserne i Anordning nr. 17 af 22. januar 1930 om
Frugtvin og Rosinvin.
Tillægsafgiften for alkoholsodavand efter såvel
øl- og vinafgiftsloven og spiritusafgiftsloven er
øremærket til sundhedsfremmende
foranstaltninger.
De gældende afgifter på cigaretter og
røgtobak følger af lov nr. 524 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m,
lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov
om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin
m.m. Cigaretter er i dag pålagt en stykafgift på 62,98
øre pr. stk. samt en værdiafgift, der
udgør 20,8 pct. af detailprisen inkl. moms, dog minimum
91,65 øre pr. stk. Afgiften af 20 stk. cigaretter
til 37 kr. udgør således i alt 20,29 kr.
bestående af 12,60 kr. i stykafgift og 7,70 kr. i
værdiafgift.
Røgtobak til brug for hjemmerullede cigaretter og piber
er i afgiftsmæssig henseende opdelt i henholdsvis pladetobak
og anden røgtobak. Afgiften er udformet som en kiloafgift.
For pladetobak m.v. er afgiften 522,50 kr. pr. kg, og afgiften for
anden røgtobak er 572,50 kr. pr. kg. Der er ca. 1 gram tobak
i en cigaret.
Det følger endvidere af lov nr. 635 af 21. august 2008
om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven), at afgifterne pr. 1. januar
2014 stiger, og herefter udgør 62,98 øre pr.
stk. og 21,5 pct. af detailprisen inkl. moms, dog minimum
91,65 øre pr. stk. Endvidere stiger afgiften for
pladetobak m.v. samt afgiften for anden røgtobak tilsvarende
med 14 kr. pr. kg.
Denne afgiftsforhøjelse blev vedtaget i forbindelse med
regeringens Forårspakke 2.0. ,
nærmere betegnet som en del af lov nr. 524 af 12. juni 2009,
fordi der på dette tidspunkt i EU-regi foregik forhandlinger
om forhøjelse af de EU-retlige minimumsafgifter for tobak.
Der blev derfor i bemærkningerne til loven anført
følgende:
»Det er forventningen, at en
eventuel vedtagelse af et kompromisforslag (i Rådet
for de Europæiske Fællesskaber) med de foreslåede minimumsafgifter på
118 EUR vil indebære, at gennemsnitspriserne i Syd- og
Østeuropa vil stige med ca. 2 kr. pr. 20
stk. cigaretter. Det vil
gøre det mindre fordelagtigt for danskerne at
grænsehandle cigaretter i disse lande. Grænsehandlen forventes derved at blive
reduceret og danskerne forventes at købe flere cigaretter i
Danmark. Forhøjelsen af
minimumsafgifterne giver derved mulighed for at forhøje de
danske afgifter svarende til en prisstigning på 0,35 kr. pr.
20 stk. cigaretter og stadig opnå en omtrent neutral
effekt på grænsehandlen.
Denne neutrale effekt opnås
imidlertid kun under forudsætning af, at de foreslåede
minimumsafgifter på 118 EUR får
virkning. Sker dette ikke, vil en
isoleret dansk forhøjelse kunne give anledning til en
betydelig grænsehandel, hvilket bør
undgås. Opnås der
således ikke enighed mellem medlemslandene om en
minimumsafgift for cigaretter på mindst 118 EUR pr. 1. januar
2014, eller vedtages direktivforslaget i en væsentlig
ændret udgave, vil regeringen senere fremsætte
lovforslag med henblik på tilpasning af de danske
afgiftsregler af hensyn til den forventede
grænsehandel.«
Medlemslandene nåede efterfølgende til enighed om
en minimumsafgift på 115 EUR pr. 1. januar 2014, jf.
Rådets direktiv 2010/12/EU af 16. februar 2010.
3.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at forhøje
tillægsafgiften for alkoholsodavand. Samtidig udvides
tillægsafgiften, så den fremover ligeledes omfattet
cider og frugtvin, og hermed ligeledes cider- og frugtvinsbaserede
alkoholsodavand. Endvidere indeholder forslaget forhøjelser
af tobaksafgiften.
Det foreslås nærmere, at tillægsafgiften for
alkoholsodavand, hvad enten de er malt-, vin eller
spiritusbaserede, forhøjes med 0,25 kr. pr. liter. Cider- og
frugtvinsbaserede alkoholsodavand foreslås underlagt samme
tillægsafgift som andre vinbaserede alkoholsodavand.
Det betyder, at ciderbaserede og frugtvinsbaserede produkter
afgiftsmæssigt bliver ligestillet med andre typer
alkoholsodavand fremstillet på basis af malt, vin eller
spiritus.
Derudover foreslås det i tobaksafgiftsloven at
forhøje afgiften for cigaretter med ca. 2 kr. pr. pakke i
gennemsnit og 3 kr. pr. pakke for de billigste cigaretter. Dette
svarer til, at 20 stk. cigaretter til 37 kr. stiger til 39
kr., mens de billigste cigaretter stiger fra 27 kr. til 30 kr.
Forslaget medfører, at den hidtidige planlagte
afgiftsstigning for cigaretter og anden røgtobak pr. 1.
januar 2014, erstattes med en tilsvarende forhøjelse, som er
tilpasset dette forslags 2010-afgiftssatser. Således
fastholdes det oprindelige provenu fra
2014-afgiftsforhøjelserne i lov nr. 524 af 12. juni
2009.
Det er Skatteministeriets forventning, at grænsehandlen
med cigaretter stiger med ca. 230 mio. cigaretter og ca. 150 mio.
gram røgtobak, som følge af den forslåede
forhøjelse pr. 1. juli 2010. Såfremt
grænsehandelsvurderingen i 2013 viser, at grænsehandlen
med cigaretter og røgtobak er steget væsentligt ud
over det i lovforslaget forventede niveau, vil regeringen derfor
fremsætte lovforslag med henblik på, at
2014-afgiftsforhøjelserne ikke gennemføres.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
4.1 Forhøjelse af
cigaretafgiften
Provenuet fra de gældende tobaksafgifter skønnes
til 7,5 mia. kr. i 2010. Forslaget om forhøjelser af
afgiften på cigaretter skønnes på den baggrund
at give staten et varigt provenu på 830 mio. kr. årligt
ekskl. moms, jf. tabel 1. I 2010 skønnes det umiddelbare
provenu at udgøre 420 mio. kr. ekskl. moms, dvs. 530 mio.
kr. inkl. moms. I 2011 skønnes det umiddelbare provenu til
at udgøre 840 mio. kr. ekskl. moms, dvs. 1.050 mio. kr.
inkl. moms.
Forhøjelsen fra 1. januar 2014 skønnes at
medføre et yderligere umiddelbart provenu på 110 mio.
kr. om året. Denne provenugevinst går lige op med
provenutabet på 110 mio. kr. som følge af, at den
foreslåede afgiftsstigning pr. 1. juli 2010 ophæver den
umiddelbare provenugevinst, der blev budgetteret i forbindelse med
afgiftsstigningen pr. 1. januar 2014 i Forårspakke 2.0.
Forhøjelsen af afgiften på tobak forventes
imidlertid at nedsætte forbruget. Desuden forventes
danskernes køb af tobak i udlandet at stige, mens
udlændinges køb i Danmark forventes at falde. Samlet
skønnes disse adfærdsændringer at reducere det
varige provenu til ca. 200 mio. kr.
Finansårseffekten i 2010 skønnes til ca. 130 mio.
kr. for tobaksafgifterne ekskl. moms og inkl. adfærd og ca. -
40 mio. kr. i 2010 for momsen, som følge af øget
grænsehandel.
|
Tabel 1.
Provenuvirkninger af forhøjelse af
tobaksafgifterne |
Mio. kr. og 2010-niveau | Varig virkning | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | … | 2019 | Finansårs virkning 2010 |
Provenu ekskl. moms | 830 | 420 | 840 | 840 | 840 | 840 | 840 | … | 840 | 350 |
Provenu inkl. moms | 1.040 | 530 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | … | 1.050 | 430 |
Provenu efter
tilbageløbskorrektioner | 1.040 | 530 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | … | 1.050 | 430 |
Provenu efter
tilbageløbskorrektioner og
adfærd | 200 | 100 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | … | 200 | 130 |
| | | | | | | | | | |
Forslaget forventes at have en gavnlig effekt på
folkesundheden. Cigaretforbruget ventes at falde med ca. 90 mio.
stk., og forbruget af røgtobak forventes at falde med ca. 10
mio. gram, således at forbruget af tobak reduceres med ca. 1
pct.
De samfundsøkonomiske konsekvenser af
afgiftsforhøjelsen svarende til en prisstigning på
godt 2 kr. pr. pakke for cigaretter og røgtobak samt 3 kr.
pr. pakke for de billigste cigaretter fremgår af
nedenstående tabel 2. Statens nettoprovenu på 170 mio.
kr. er sammensat af en stigning i provenuet fra tobaksafgiften
på 210 mio. kr., og en reduktion i momsindtægterne
på ca. 40 mio. kr.
|
Tabel 2.
Samfundsøkonomiske konsekvenser ved forhøjelse af
afgifterne på cigaretter og røgtobak ved
uændrede avancer, svarende til en prisstigning på godt
2 kr. pr. pakke |
| Mio. kr.1) |
Provenu ved uændret
adfærd | +830 |
Provenukonsekvenser ændret
adfærd | -660 |
Statens nettoprovenu | +170 |
Borgerne m.v. | -710 |
Samfundsøkonomi
netto | -540 |
| |
1)
opgjort ekskl. moms. |
|
4.2 Omlægning og forhøjelse
af tillægsafgiften på alkoholsodavand
Provenuet fra den gældende tillægsafgift på
alkoholsodavand skønnes i 2010 at udgøre 10 mio. kr.
Den foreslåede ophævelse af fritagelsen for cider- og
frugtvinsbaserede alkoholsodavand, samt en forhøjelse af
tillægsafgiften med 25 øre pr. liter, indebærer,
at der opnås et umiddelbart merprovenu på 70 mio. kr. i
2010, jf. tabel 3. Inklusiv tilbageløb og moms
skønnes merprovenuet i 2010 at udgøre 80 mio. kr. I
2011 skønnes det umiddelbare provenu at udgøre 130
mio. kr. ekskl. moms, og inklusiv moms og tilbageløb
skønnes merprovenuet at udgøre 160 mio. kr. Den
varige virkning skønnes til 160 mio. kr.
Forhøjelsen og omlægningen forventes at
indebære, at forbruget reduceres. Herudover forventes
grænsehandlen med alkoholsodavand, herunder cider, at stige
som følge af ændringen. Det varige provenu med
tilbageløbskorrektion og adfærdsændringer kan
således skønnes til ca. 100 mio. kr.
|
Tabel 3.
Provenuvirkninger af ændringer og forhøjelser af
tillægsafgiften på alkoholsodavand |
Mio. kr. og 2010-niveau | Varig virkning | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | … | 2019 | Finansårs virkning 2010 |
Provenu ekskl. moms | 130 | 70 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | … | 130 | 50 |
Provenu inkl. moms | 160 | 80 | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 | … | 160 | 70 |
Provenu efter
tilbageløbskorrektioner | 160 | 80 | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 | … | 160 | 70 |
Provenu efter
tilbageløbskorrektioner og adfærd | 100 | 50 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | … | 100 | 40 |
| | | | | | | | | | |
Forslaget om at fjerne fritagelsen for tillægsafgift
på vin- og ciderbaserede alkoholsodavand skal ses i lyset af
et ønske om at fremme folkesundheden, herunder særligt
at mindske de unges alkoholforbrug.
5. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget indebærer udgifter til systemtilretninger mv.,
der skønnes til en engangsudgift på 125.000 kr.
Forslaget har herudover ikke nævneværdige
økonomiske konsekvenser.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forhøjelsen af tobaksafgifterne forventes at
medføre en reduktion i efterspørgslen efter tobak.
Reduktionen vil være sammensat af mindre forbrug af tobak,
mere dansk grænsehandel med cigaretter og røgtobak i
udlandet samt mindre udenlandsk grænsehandel i Danmark.
Ændringen af tillægsafgiften på
alkoholsodavand, herunder cider, forventes ligeledes at
indebære en reduktion i efterspørgslen.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget sendes i høring hos Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR).
Det er Skatteministeriets vurdering, at lovforslaget vil have
meget begrænsede administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Det skyldes for det første, at der
vedrørende tobaksafgifterne alene er tale om
afgiftsforhøjelser, og for det andet at ændringerne
vedrørende tillægsafgiften på alkoholsodavand
vedrører virksomheder, der i forvejen betaler øl-,
vin- eller spiritusafgift.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF
(Informationsproceduredirektivet) med senere ændringer,
særligt som følge af ændringer af
tillægsafgiften for så vidt angår cider og
frugtvin.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Udover relevante ministerier og styrelser sendes lovforslaget
samtidig med fremsættelsen i høring hos
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Bryggeriforeningen, CEPOS, Dansk
Dagligvareleverandørforening, Dansk Erhverv, DI, Danske
Advokater, Danske Regioner, De Samvirkende Købmænd,
Ejendomsforeningen Danmark, Foreningen af Danske Revisorer,
Foreningen af Dagligvare Grossister, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Horesta,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsskatteretten,
Nærbutikkernes Landsforening, Skatteministeriets
retssikkerhedschef, Skatterevisorforeningen, Tobaksindustrien og
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (V.S.O.D.).
| | |
12. Sammenfattende
skema |
|
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget skønnes at give staten et
varigt provenu efter adfærd og tilbageløb på
omkring 300 mio. kr. årligt fordelt med henholdsvis 200 mio.
kr. fra tobaksafgiften og 100 mio. kr. fra tillægsafgiften
på alkoholsodavand. | |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Udviklingsomkostninger på ca.
125.000 kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Forslaget vil reducere forbruget og dermed
omsætningen af de varer, der er omfattet af
afgiftsændringerne. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget sendes i høring hos
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR). Det er Skatteministeriets vurdering, at
lovforslaget vil have meget begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | Forslaget sendes i høring hos
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR). |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget skal notificeres overfor
kommissionen i henhold til informationsproceduredirektivet
(direktiv 98/34/EF). |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-2
Efter øl- og vinafgiftsloven opkræves der en
tillægsafgift af malt- og vinbaserede alkoholsodavand
(blanding af ikke-alkoholholdige drikkevarer med malt- eller
vinbaserede drikkevarer henhørende under position 2206 i
EU's kombinerede nomenklatur). Tillægsafgiften er
differentieret efter alkoholindhold, og udgør for
maltbaserede alkoholsodavand, jf. § 3 B:
8,35 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder
14,80 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol.
For vinbaserede alkoholsodavand udgør
tillægsafgiften, jf. § 3 C:
7,25 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder
14,75 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol.
Der opkræves ikke tillægsafgift af cider og
frugtvin, som opfylder bestemmelserne i Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse nr. 878 af 30. oktober 2003 om frugtsaft m.v.
(cider) eller Anordning nr. 17 af 22. januar 1930 om Frugtvin og
Rosinvin. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i
afsnit 3.1.
Det foreslås, at tillægsafgiften for malt- og
vinbaserede alkoholsodavand forhøjes med 0,25 kr. pr. liter.
Tillægsafgiften vil for maltbaserede alkoholsodavand herefter
udgøre:
8,60 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder
15,05 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol.
Tillægsafgiften for vinbaserede alkoholsodavand vil
herefter udgøre:
7,50 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder
15,00 kr. pr. liter, hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i afsnit
3.2.
Til nr. 3.
Det foreslås, at cider og frugtvin, og hermed cider- og
frugtvinsbaserede alkoholsodavand bliver omfattet af
tillægsafgiften for vinbaserede alkoholsodavand i øl-
og vinafgiftsloven. Derfor fjernes fritagelsen i § 3 C,
2. pkt., for blandingsprodukter, der er omfattet af bestemmelserne
i frugtsaftbekendtgørelsen eller frugtvinsanordningen.
Den foreslåede ændring medfører, at alle
varer under position 2206 i EU's kombinerede nomenklatur, som er en
blanding af ikke-alkoholholdige drikkevarer omfattet af position
2009, 2201 og 2202 med vinbaserede drikkevarer henhørende
under position 2206, omfattes af tillægsafgiften.
Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfattet af de nævnte
positioner er eksempelvis frugt- og grøntsagssafter,
most o.l., drikkevarer med eller uden kulsyre, f.eks.
almindelig drikkevand, mineralvand, limonade,
sodavand og kakaomælk.
I tabellen nedenfor er vist eksempler på
afgiftsændringen på alkoholsodavand i forskellige
prisklasser. Prisstigningen vil være størst for de
vinbaserede alkoholsodavand, som følge af ophævelsen
af fritagelsen for tillægsafgiften.
|
Tabel 5. Priselementer
for forskellige alkoholsodavand før og efter
afgiftsændring |
| Billige 4,5 pct. alkohol | Mellem 4,5 pct. alkohol | Dyr 4,7 pct. alkohol | Spiritusbaseret alkoholsodavand 4 pct. alkohol |
| før | efter | før | efter | før | efter | før | efter |
Pris pr. flaske | 9,95 | 13,04 | 13,95 | 17,04 | 16,50 | 19,59 | 16,95 | 17,04 |
literpris | 30,15 | 39,53 | 42,27 | 51,65 | 50,00 | 59,38 | 61,64 | 61,95 |
-heraf moms | 6,03 | 7,91 | 8,45 | 10,33 | 10,00 | 11,88 | 12,33 | 12,39 |
-heraf afgift | 3,90 | 3,90 | 3,90 | 3,90 | 3,90 | 3,90 | 6,00 | 6,00 |
-heraf tillægsafgift | - | 7,50 | - | 7,50 | - | 7,50 | 2,90 | 3,15 |
-afgift i alt | 3,90 | 11,40 | 3,90 | 11,40 | 3,90 | 11,40 | 8,90 | 9,15 |
-pris uden afgift | 20,22 | 20,22 | 29,92 | 29,92 | 36,10 | 36,10 | 40,41 | 40,41 |
| | | | | | | | |
Til § 2
Til nr. 1.
Efter spiritusafgiftslovens § 2 opkræves der
tillægsafgift af spiritusbaserede alkoholsodavand (blandinger
af ikke-alkoholholdige drikkevarer med spiritus henhørende
under position 2208 i EU's kombinerede nomenklatur), hvis
blandingens alkoholindhold er på under 15 pct. vol. Afgiften
udgør 2,90 kr. pr. liter. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne i afsnit 3.1.
Det foreslås, at tillægsafgiften for
spiritusbaserede alkoholsodavand forhøjes med 0,25 kr. pr.
liter, således at den herefter udgør 3,15 kr. pr.
liter. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i
afsnit 3.2.
Til § 3
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse udgør en yderligere
forhøjelse af tobaksafgiftssatserne pr. 1. januar 2014, og
svarer til, at en pakke med 20 stk. cigaretter i gennemsnit
stiger med ca. 0,40 kr. Se nærmere herom i
bemærkningerne til § 5, stk. 3, samt i afsnit
3.1. og 3.2.
Til § 4
Til nr. 1.
De gældende tobaksafgiftssatser fremgår af
§ 6, stk. 4, i lov nr. 524 af 12. juni 2009.
Det foreslås, at denne bestemmelse ophæves.
Tobaksafgiftssatserne pr. 1. juli 2010 vil herefter fremgå af
forslagets § 5, stk. 3, og pr. 1. januar 2014 af
tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, jf. forslagets
§ 3, nr. 1. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne i afsnit 3.1. og 3.2.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juli 2010.
Det foreslås i stk. 2, at loven finder anvendelse
på varer, som efter ikrafttrædelsen udleveres til
forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning
eller importeres.
Der opkræves afgift af cigaretter og anden
røgtobak efter følgende satser, jf. § 6,
stk. 4 i lov nr. 524 af 12. juni 2009:
Det foreslås i stk. 3 at forhøje den samlede
afgift på cigaretter pr. 1. juli 2010, så en pakke med
20 stk. cigaretter i gennemsnit stiger med godt 2 kr. sammenlignet
med de gældende afgiftssatser. Det foreslås desuden, at
minimumsafgiften forhøjes til 103,65 øre pr. cigaret.
Dette bevirker, at lavpriscigaretter stiger med 3 kr. for en pakke
med 20 stk. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i
afsnit 3.2.
Der opkræves i dag afgift af cigaretter og anden
røgtobak efter følgende satser, jf. § 6, stk. 4
i lov nr. 524 af 12. juni 2009:
For cigaretter: 62,98 øre pr. styk + 20,8 pct. af
detailprisen, jf. § 28, dog minimum 91,65 øre pr.
styk.
For pladetobak, spunden og granuleret tobak samt anden
røgtobak med en snitbredde på mindst 1 mm: 522,50 kr.
pr. kilogram.
For anden røgtobak end nævnt i nr. 2, hvis mere
end 25 vægtprocent af tobakspartiklerne har en snitbredde
på mindre end 1 mm: 572,50 kr. pr. kilogram.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i afsnit
3.1.
I den følgende tabel er vist eksempler på
afgiftsstigninger på cigaretter i tre forskellige prisklasser
ved uændrede avancer.
|
Tabel 4.
Priselementerne for forskellige cigaretmærker før og
efter afgiftsstigning |
| Mest efterspurgte prisklasse | Billigt mærke | Lavprismærke |
| før | efter | før | efter | før | efter |
| kr. pr. 20 stk. | kr. pr. 20 stk. | kr. pr. 20 stk. |
Detailpris | 37,00 | 39,09 | 31,00 | 33,11 | 27,00 | 30,00 |
-heraf moms | 7,40 | 7,82 | 6,20 | 6,62 | 5,40 | 6,00 |
-heraf stykafgift | 12,60 | 13,5 | 12,60 | - | - | - |
-heraf værdiafgift | 7,70 | 8,46 | 6,45 | - | - | - |
-heraf minimumsafgift | - | - | - | 20,73 | 18,33 | 20,73 |
Samlet punktafgift | 20,29 | 21,96 | 19,04 | 20,73 | 18,33 | 20,73 |
Pris uden afgifter | 9,31 | 9,31 | 5,76 | 5,76 | 3,27 | 3,27 |
| | | | | | |
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om afgift af øl, vin og
frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 890 af 17. august 2006, som
ændret ved § 97 i lov nr. 1336 af 19. december
2008, § 30 i lov nr. 1344 af 19. december 2008,
§ 5 i lov nr. 524 af 12. juni 2009 og § 4 i lov
nr. 1385 af 21. december 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 3 B.
For varer henhørende under position 2206 i EU's kombinerede
nomenklatur, og som er en blanding af ikke-alkoholholdige
drikkevarer med maltbaserede drikkevarer henhørende under
position 2206, opkræves der ud over afgiften i medfør
af § 1, stk. 1, tillige en tillægsafgift til
fordel for sundhedsfremmende foranstaltninger. Ikke-alkoholholdige
drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU's
kombinerede nomenklatur tillige position 2009.
Tillægsafgiften udgør 1) hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder 8,35 kr. pr. liter 2) hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol. 14,80 kr. pr. liter | | 1. I § 3 B, nr. 1, ændres
»8,35« til: »8,60«. 2. I § 3 B, nr. 2, ændres
»14,80« til: »15,05«. 3.§ 3 C affattes således: »§ 3
C. For varer henhørende under position 2206 i EU's
kombinerede nomenklatur, og som er en blanding af
ikke-alkoholholdige drikkevarer med vinbaserede drikkevarer
henhørende under position 2206, opkræves der ud over
afgiften i medfør af § 3, stk. 2, tillige en
tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende
foranstaltninger. Ved ikke-alkoholholdige drikkevarer forstås
drikkevarer henhørende under position 2009, 2201 og 2202 i
EU's kombinerede nomenklatur. Tillægsafgiften
udgør: |
§ 3 C.
For varer henhørende under position 2206 i EU's kombinerede
nomenklatur, og som er en blanding af ikke-alkoholholdige
drikkevarer med vinbaserede drikkevarer henhørende under
position 2206, opkræves der ud over afgiften i medfør
af § 3, stk. 2, tillige en tillægsafgift til
fordel for sundhedsfremmende foranstaltninger. Der opkræves
dog ikke tillægsafgift af cider, som opfylder bestemmelserne
i Fødevarestyrelsens bekendtgørelse om frugtsaft
m.v., og af frugtvin, som opfylder bestemmelserne i Anordning om
Frugtvin og Rosinvin. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud
over position 2201 og 2202 i EU's kombinerede nomenklatur tillige
position 2009. Tillægsafgiften udgør | | kr. pr. liter 1) hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder: 7,50 2) hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol.: 15,00«. |
1) hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder 7,25 kr. pr. liter 2) hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol. 14,75 kr. pr. liter | | |
| | |
§ 2. - -
- | | § 2 I lov om afgift af spiritus m.m.
(spiritusafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1239 af
22. oktober 2007, som ændret ved § 92 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, § 27 i lov nr. 1344 af 19.
december 2008 og § 2 i lov nr. 1385 af 21. december 2009,
foretages følgende ændring: |
| | |
Stk. 2.
Af blandinger som nævnt i § 1, stk. 1, 2.
pkt., betales der ud over afgiften efter stk. 1 tillige en
tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende
foranstaltninger. Tillægsafgiften udgør 2,90 kr. pr.
liter. | | 1. I § 2, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »2,90« til: »3,15«. |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om tobaksafgifter
(tobaksafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21.
august 1998, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr.
1296 af 20. december 2000, § 1 i lov nr. 1063 af 17.
december 2002, § 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004,
§ 1 i lov nr. 424 af 6. juni 2005, § 4 i lov
nr. 524 af 12. juni 2009 og senest ved § 3 i lov nr. 1385
af 21. december 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1.§ 1, stk. 1, affattes
således: |
§ 1.
Der betales fra den 1. januar 2014 afgift af cigaretter og
røgtobak her i landet efter reglerne i denne lov og efter
følgende satser: 1) For cigaretter: 62,98 øre pr.
styk + 21,5 pct. af detailprisen, jf. § 28, dog minimum
91,65 øre pr. styk. 2) For pladetobak, spunden og granuleret
tobak samt anden røgtobak med en snitbredde på mindst
1 mm: 536,50 kr. pr. kilogram. 3) For anden røgtobak end
nævnt i nr. 2, hvis mere end 25 vægtprocent af
tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm:
586,50 kr. pr. kilogram. Stk. 2. -
- | | »Der betales fra den 1. januar 2014
afgift af cigaretter og røgtobak her i landet efter reglerne
i denne lov og efter følgende satser: 1) For cigaretter: 67,50 øre pr.
stk. samt 22,49 pct. af detailprisen, jf. § 28, dog
minimum 103,65 øre pr. styk. 2) For pladetobak, spunden og granuleret
tobak samt for anden røgtobak med en snitbredde på
mindst 1 mm: 618,50 kr. pr. kilogram. 3) For anden røgtobak end
nævnt i nr. 2, hvis mere end 25 vægtprocent af
tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm:
668,50 kr. pr. kilogram.« |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | I lov nr. 524 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m.,
lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov
om tobaksafgifter og lov om øl, vin og frugtvin m.m.,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 6. - -
- | | 1.§ 6, stk. 4,
ophæves. |
Stk. 4.
For cigaretter og røgtobak, som fra den 1. januar 2010 til
og med den 31. december 2013 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales
afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgende
satser: 1) For cigaretter: 62,98 øre pr.
stk. + 20,8 pct. af detailprisen, jf. § 28 i lov om
tobaksafgifter, dog minimum 91,65 øre pr. styk. 2) For pladetobak, spunden og granuleret
tobak samt anden røgtobak med en snitbredde på mindst
1 mm: 522,50 kr. pr. kilogram. 3) For anden røgtobak end
nævnt i nr. 2, hvis mere end 25 vægtprocent af
tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm:
572,50 kr. pr. kilogram. | | |
| | |
| | § 5 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2010. Stk. 2.
Loven finder anvendelse på varer, som efter
ikrafttrædelsen udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres. Stk. 3.
For cigaretter og røgtobak, som fra den 1. juli 2010 til og
med den 31. december 2013 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales
afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgende
satser: |
| | 1) For cigaretter: 67,50 øre pr.
stk. samt 21,65 pct. af detailprisen, jf. § 28, dog
minimum 103,65 øre pr. styk. 2) For pladetobak, spunden og granuleret
tobak samt for anden røgtobak med en snitbredde på
mindst 1 mm: 602,50 kr. pr. kilogram. 3) For anden røgtobak end
nævnt i nr. 2, hvis mere end 25 vægtprocent af
tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm:
652,50 kr. pr. kilogram. |
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.