Tillægsbetænkning afgivet af
Skatteudvalget den 14. juni 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2 og 4, og skatteministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. maj 2010 og var til 1.
behandling den 31. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav
betænkning den 8. juni 2010. Lovforslaget var til 2.
behandling den 10. juni 2010, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 3 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1,
2 og 4 stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S
og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det
under nr. 1 stillede ændringsforslag og for de under nr. 2 og
4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod det under nr. 3 stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at Socialdemokratiet og SF vil aflyse
forringelserne af børnefamilieydelsen, hvis regeringsmagten
skifter efter det kommende valg. Socialdemokratiet og SF vil
desuden udskyde den med skattereformen besluttede forhøjelse
af topskattegrænsen, men ikke aflyse den, som det
foreslås i ændringsforslaget. De to partier henviser
til det fælles skatteudspil »Fair Forandring«,
der bl.a. øger skatten på
millionærindtægter, aktiespekulation og bankerne - og
letter skatten på lønindkomster under 1 mio. kr.
Et tredje mindretal i udvalget
(RV) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil ved 3. behandling redegøre for sin
stillingtagen til de under nr. 2 og 4 stillede
ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod det under nr. 3 stillede
ændringsforslag.
Et femte mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod det under nr. 3 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen. Der gøres opmærksom
på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid
vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i
Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 7, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Bundfradraget udgør 389.900 kr. (2010-niveau).«
[Permanent fastholdelse af
topskattegrænsen]
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal (S
og SF):
2)
Paragraffen udgår.
[Ændringerne i
børnefamilieydelsen udgår]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
3)
Efter § 4indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
»I lov nr. 624 af 11.
juni 2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse
og forskellige andre love. (Ungeydelse for 15-17-årige,
mulighed for at standse ungeydelsen m.v.) foretages følgende
ændringer:
1. § 1,
nr. 3, ophæves.«
2. § 7,
stk. 2, ophæves.«
[Lovteknisk korrektion som
følge af lovforslagets § 3, nr. 1]
Til § 5
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal (S
og SF):
4) Stk.
3 udgår.
[Konsekvens af, at
ændringerne i børnefamilieydelsen udgår, jf.
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 4
Ændringsforslagene indebærer, dels at alle de af
regeringen foreslåede besparelser i
børnefamilieydelsen udgår af lovforslaget
(ændringsforslag nr. 2 og 4), dels at den foreslåede
fastholdelse af topskattegrænsen gøres permanent,
således at topskattegrænsen ikke forhøjes i 2014
og 2015 (ændringsforslag nr. 1).
Som det fremgår af skatteministerens svar på
spørgsmål 18 vil den umiddelbare provenueffekt
før tilbageløb og adfærd ved ikke at
forhøje topskattegrænsen i 2014 og 2015 være et
merprovenu i størrelsesordenen 4,0 mia. kr. i forhold til
lovforslaget. Det svarer omtrent til summen af provenuet i
2011-2015 af de af regeringen foreslåede ændringerne i
børnefamilieydelsen.
Betragtes den varige virkning, der også omfatter
provenueffekter af perioden efter 2015, vil den varige virkning af
permanent ikke at forhøje topskattegrænsen være
ca. 1,9 mia. kr. mere end lovforslaget. Til sammenligning er den
varige virkning af ændringerne i børnefamilieydelsen
ca. 1,15 mia. kr. Efter tilbageløb vil den varige virkning
af permanent at undlade at forhøje topskattegrænsen
være ca. 1,4 mia. kr., mens den varige virkning af forslaget
om ændringerne af børnefamilieydelsen er ca. 0,85 mia.
kr.
Enhedslistens ændringsforslag sikrer således ikke
blot en mere rimelig fordelingsmæssig belastning af de
stramninger, der skal gennemføres - nemlig at de, der tjener
mest, og som har råd til det, også bidrager mere, frem
for at man rammer børnefamilierne og økonomisk
dårligt stillede hårdt. Ændringsforslagene har
også den bonusgevinst, at der opnås en varig
provenugevinst, der er 0,55 mia. kr. højere end de af
regeringen foreslåede stramninger af
børnefamilieydelsen.
Til nr. 3
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, som
først har kunnet fremsættes efter stadfæstelsen
af lovforslag nr. L 201, nu lov nr. 624 af 11. juni 2010, jf.
også bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 i
betænkningen, der blev vedtaget ved 2. behandling af
nærværende lovforslag den 10. juni 2010.
Både nærværende lovforslag og lov nr. 624 af
11. juni 2010 nyaffatter § 1 i
børnefamilieydelsesloven. Da begge nyaffattelser
træder i kraft den 1. januar 2011, foreslås det at
ophæve nyaffattelsen af børnefamilieydelseslovens
§ 1 i § 1, nr. 3, i lov nr. 624 af 11. juni 2010,
således at det tydeliggøres, at det er affattelsen i
nærværende lovforslag, der vil være
gældende fra den 1. januar 2011.
Endvidere foreslås den særlige
overgangsbestemmelse i § 7, stk. 2, i lov nr. 624 af 11. juni
2010, der fastsætter ungeydelsen for 2011,
ophævet.
Der er allerede taget højde for ændringerne i lov
nr. 624 af 11. juni 2010 i den nyaffattelse af
børnefamilieydelseslovens § 1, der er foreslået i
nærværende lovforslags § 3, nr. 1.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA
nfmd. Nick Hækkerup S
John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 221 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
19 | Henvendelse af 7/6-10 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk |
20 | Betænkning afgivet den 8. juni
2010 |
21 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/6-10 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/6-10 fra Claus Kirstejn Jensen, Holte |
23 | Kopi af svar på SAU alm. del - spm.
495, 501, 502 og 506 |
24 | Invitation til deltagelse i
Socialudvalgets åbne samråd med socialministeren om
børnefamilieydelsen |
25 | Kopi af svar på PØU alm. del
- spm. 110 |
26 | Høringssvar fra KL og
skatteministerens kommentar, fra skatteministeren |
27 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
28 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 221 efter
afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel |
36 | Spm. om at oplyse indkomstforskellen i
2013 for en folkepensionist, der modtager fuldt
pensionstillæg, hvis henholdsvis regeringens forslag om
nulregulering af personfradraget gennemføres, over for S og
SF's forslag om at øge pensionstillægget med 5.000 kr.
om året, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om en tilføjelse til
beregningerne i ministerens svar af 7. juni 2010 på alm. del
- spm. 503 tabel 1 og 2. Tilføjelsen angår
konsekvenserne af forårspakke 2.0 og genopretningsaftalen for
2011, 2014 og 2019 for en enlig dagpengemodtager i lejebolig med to
børn, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
38 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, der sikrer, at besparelserne på
børnefamilieydelsen udgår, og at der sker en permanent
fastholdelse af topskattegrænsen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvor meget suspenderingen af
personfradraget for landets pensionister frem til 2015 koster
årligt og samlet - og hvordan dette beløb er
sammenlignet med ældrechecken, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
40 | Spm. om at redegøre for, hvorfor en
reduktion af børnefamilieydelsen medfører et ekstra
arbejdsudbud på 100 personer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |