Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 17. juni 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. juni 2010 og var til 1.
behandling den 16. juni 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har samtidig med
fremsættelsen været sendt i høring. Den 7. juni
2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar til udvalget. Den 8. juni 2010 sendte
beskæftigelsesministeren supplerende høringssvar, et
høringsnotat og et ligestillingsnotat til udvalget.
Politisk aftale
Lovforslaget er en udmøntning af en del af aftalen
mellem regeringen og Dansk Folkeparti af 25. maj 2010 om
genopretning af dansk økonomi.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med følgende
lovforslag:
Forslag til lov om ændring af lov om nedsættelse
af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning. (Ændring af perioden for
individuelle nedsættelser af bloktilskuddet og justering af
undtagelsesbestemmelserne for kommuner, der tidligere har nedsat
skatten) (L 218).
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner. (Forhøjelse af det
betingede bloktilskud og nedsættelse af bloktilskud ved
budgetoverskridelser) (L 219).
Forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension
m.v. for ministre. (Midlertidig nedsættelse af grundvederlag
til ministre) (L 220).
Forslag til lov om ændring af personskatteloven,
ligningsloven og børnefamilieydelsesloven. (Ingen regulering
af beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af
fradraget for faglige kontingenter og loft over
børnefamilieydelsen) (L 221).
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Nedsættelse af
dagpengeperioden) (L 222).
Forslag til lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). (Forkortelse af perioden med
statens voksenuddannelsesstøtte til uddannelse på
folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse) (L 223).
Henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
anonymiseret henvendelse.
Deputationer
Endvidere har Fællesklubben Lindø mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren
har besvaret spørgsmål 1-6. Spørgsmål
7-18 forventes besvaret inden 2. behandling.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren
har besvaret spørgsmål A og B i et åbent
samråd med udvalget den 14. juni 2010. Ministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til
grund for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF,
RV og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Det Radikale Venstres medlem af udvalget støtter en
harmonisering af optjenings- og genoptjeningskravet i
dagpengesystemet.
Både Velfærdskommissionen og
Arbejdsmarkedskommissionen har anbefalet en reform, der ikke bare
reducerer dagpengeperioden, men også harmoniserer optjenings-
og genoptjeningskravet til dagpenge. RV lægger
afgørende vægt på, at
beskæftigelseseffekten af at øge genoptjeningskravet
fra 26 til 52 uger er omkring 2.000 personer. Samtidig skaber
lovforslaget større gennemsigtighed, fordi optjeningskravet
bliver 52 uger inden for 3 år, uanset hvor i dagpengesystemet
man befinder sig, og endelig fjerner det en uhensigtsmæssig
belønning for forudgående ledighed i
dagpengesystemet.
RV havde imidlertid gerne set en lempeligere indfasning, hvor
hensynet til provenuet i 2013 ikke var det afgørende. Man
kunne have styrket den enkelte lediges retssikkerhed ved at have
fulgt arbejdsmarkedskommissionens anbefaling om kun at lade
forslaget gælde nyledige dagpengemodtagere.
RV havde også gerne set en anden og mere inddragende
proces omkring vedtagelsen af forslaget. For mens RV i årevis
har argumenteret for ændringen, kom det ud af
VKO-forhandlingslokalet som en trold af en æske, og uden at
man søgte at inddrage de øvrige partier i Folketinget
eller søgte opbakning fra de faglige organisationer.
Beskæftigelsespolitik kan med fordel føres med
arbejdsmarkedets parter, ikke imod dem.
RV er med i aftalen om en ekstraordinær indsats for
langtidsledige i de kommende år. Her fordeles 0,5 mia. kr. i
de kommende år til at øge basale kompetencer blandt de
langtidsledige som f.eks. at læse, skrive og regne og til
målrettede regionale indsatser i samarbejder med parterne i
beskæftigelsesrådene. Endelig finansieres et
løft i jobcentrenes bevillinger, så der kan
føres tættere kontakt med de ledige og tættere
kontakt med virksomhederne.
Samtidig foreslår RV et mere individuelt fokus i
beskæftigelsesindsatsen. Forsøg viser gode erfaringer
med en håndholdt indsats og en fremrykket aktivering.
Tiltagene skal være målrettet den ledige og ikke bare
styret af en rettidighed i kommunerne, som mest handler om at
få refusion og ikke så meget handler om at få de
ledige i arbejde.
Endelig vil RV fortsætte med at arbejde for, at det
gøres attraktivt at forsikre sig mod ledighed. Vi vil
sænke a-kasse-kontingentet således, at vi får en
meget lavere selvfinansiering af dagpengene. Finansieringen kunne
ske ved at øge efterlønsbidraget.
RV mener ikke, at reformarbejdet er gjort med
dagpengereformen. RV ønsker at give reformen et eftersyn i
samarbejde med arbejdsmarkedets partier - bl.a. for at sikre, at
ledige, der har risiko for at blive fanget i en branche uden
jobmuligheder, får muligheder for uddannelse og får
færdigheder med henblik på at få job i en ny
branche.
RV vil fortsætte med at arbejde for en ændring og
afvikling af efterlønnen, så vi sikrer, at hullet i
statskassen lukkes og penge til velfærden sikres.
Alternativet kender vi: regeringens perspektivløse
besparelser på uddannelse, forskning, børn og
integration.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og
Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod lovforslaget. Partierne
vil komme med politiske bemærkninger til lovforslaget i
tillægsbetænkningen i forlængelse af det varslede
samråd med beskæftigelsesministeren og svarene
på de udestående spørgsmål.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg V
Peter Juel Jensen V Peter Madsen V
Ulla Tørnæs V Bent Bøgsted DF
Colette L. Brix DF Helle Sjelle KF fmd. Rasmus Jarlov KF
Anders Samuelsen LA Torben Hansen S
Anne-Marie Meldgaard S Lone Møller S
Leif Lahn Jensen S nfmd. Eigil Andersen SF
Karsten Hønge SF Morten Østergaard RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 224
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren |
2 | Høringssvar, ligestillingsnotat og
høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Henvendelse af 17/6-10 fra J. K. |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 224
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at oversendelse af beregninger,
der i detaljer viser beskæftigelseseffekten af lovforslaget,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om at redegøre for
dagpengeperiodens længde og arbejdskravet/genoptjeningskravet
i de nordiske lande, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, at ministeren skønner, at
ca. 2.200 dagpengemodtagere bliver berørt af lovforslaget,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om dokumentation for, at omkring
halvdelen af den gruppe, der bliver berørt af lovforslaget,
vil opfylde det nye beskæftigelseskrav, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvordan dette lovforslag bidrager
positivt til den danske model og flexicurity, når det bliver
sværere for eksempelvis folk med tidsbegrænsede
ansættelser at optjene dagpenge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 14/6-10 om samrådsspørgsmål A
og B, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om hvor mange af dem, der kommer ind
i dagpengesystemet hvert år, der kommer ind pga. de
særlige regler for nyuddannede, hvor mange der har nyoptjent
retten til dagpenge, og hvor mange der har genoptjent retten, til
beskæftigelsesministeren |
8 | Spm. om at uddybe kommentaren i
høringsnotatet side 2, hvor der står:
»Forslagene vil samlet set medvirke til at tilskynde ledige
til at søge permanent beskæftigelse, herunder
beskæftigelse på fuld tid inden for de brancher hvor
dette er muligt af få.«, til
beskæftigelsesministeren |
9 | Spm. om at uddybe kommentaren i
høringsnotatet side 2, hvor der står:
»Forslagene vil samlet set medvirke til at tilskynde ledige
til at søge permanent beskæftigelse, herunder
beskæftigelse på fuld tid inden for de brancher hvor
dette er muligt af få.«, til
beskæftigelsesministeren |
10 | Spm. om at uddybe om kommentaren i
høringsnotatet side 4, hvor der står: »I forhold
til mulighederne for en mere fleksibel forsikringsdækning
bemærkes, at der allerede i dag er mulighed for at tegne
supplerende arbejdsløshedsforsikringsordninger på
kommercielle vilkår.«, til
beskæftigelsesministeren |
11 | Spm. om eksempler på, hvordan det i
forskellige brancher med mange løstansatte, korttidsansatte
og projektansatte m.m., f.eks. i byggeriet, og grafikere og
it-folk, skal kunne lade sig gøre at få 52 ugers
arbejde i løbet af 3 år set i lyset af de erfaringer,
der i dag er for jobmuligheder, til
beskæftigelsesministeren |
12 | Spm. om regeringens nedskæringer
på dagpengesystemet vil gavne eller forringe ligestillingen,
når langt flere kvinder end mænd bliver ramt og ryger
helt ud af dagpengesystemet, til
beskæftigelsesministeren |
13 | Spm., om det er godt for ligestillingen,
hvis mange kvinder ryger ud af dagpengesystemet og arbejdsmarkedet
og i stedet skal forsørges af deres mand, til
beskæftigelsesministeren |
14 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvilke
grupper der vil kunne genoptjene retten til dagpenge gennem
støttet arbejde, og hvilke grupper der udelukkende vil
skulle tage ustøttet arbejde for at genoptjene retten, til
beskæftigelsesministeren |
15 | Spm., om ministeren kan oplyse, hvor mange
personer under 50 år der vurderes ikke at kunne få ret
til dagpenge og derfor ikke ret til efterløn m.v., til
beskæftigelsesministeren |
16 | Spm., om ministeren kan sende udvalget en
beskrivelse af de regler, der gælder for de 50-55-årige
med hensyn til muligheden for at forblive i dagpengesystemet og
bevare retten til efterløn m.v., til
beskæftigelsesministeren |
17 | Spm., om ministeren kan redegøre
for reglerne for de over 55-årige med hensyn til at bevare
retten til dagpenge og efterløn, herunder reglerne om
seniorjob m.v., til beskæftigelsesministeren |
18 | Spm. om ministerens kommentar til den
problemstilling, der skitseres i henvendelsen omdelt på L 224
- bilag 4, til beskæftigelsesministeren |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
224
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om konsekvenserne for de
personer, som bliver ramt af halveringen af dagpengeperioden,
fordoblingen af genoptjeningsperioden samt firedoblingen af
beregningsperioden, til beskæftigelsesministeren |
B | Samrådsspm. om, hvordan der kan
sammensættes reelle uddannelsestilbud til henholdsvis en
ufaglært, en faglært, samt ledige med
videreudgående uddannelse, således de ikke falder ud af
dagpengesystemet, til beskæftigelsesministeren |