L 224 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

(Harmonisering af beskæftigelseskravet).

Af: Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 17-06-2010

Afgivet: 17-06-2010

Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 17. juni 2010

20091_l224_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 17. juni 2010

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. juni 2010 og var til 1. behandling den 16. juni 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendt i høring. Den 7. juni 2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar til udvalget. Den 8. juni 2010 sendte beskæftigelsesministeren supplerende høringssvar, et høringsnotat og et ligestillingsnotat til udvalget.


Politisk aftale

Lovforslaget er en udmøntning af en del af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti af 25. maj 2010 om genopretning af dansk økonomi.


Sammenhæng med andre lovforslag

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med følgende lovforslag:


Forslag til lov om ændring af lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning. (Ændring af perioden for individuelle nedsættelser af bloktilskuddet og justering af undtagelsesbestemmelserne for kommuner, der tidligere har nedsat skatten) (L 218).


Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. (Forhøjelse af det betingede bloktilskud og nedsættelse af bloktilskud ved budgetoverskridelser) (L 219).


Forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre. (Midlertidig nedsættelse af grundvederlag til ministre) (L 220).


Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og børnefamilieydelsesloven. (Ingen regulering af beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for faglige kontingenter og loft over børnefamilieydelsen) (L 221).


Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Nedsættelse af dagpengeperioden) (L 222).


Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). (Forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse) (L 223).


Henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 anonymiseret henvendelse.


Deputationer

Endvidere har Fællesklubben Lindø mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 18 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål 1-6. Spørgsmål 7-18 forventes besvaret inden 2. behandling.


Samråd

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål A og B i et åbent samråd med udvalget den 14. juni 2010. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålene.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF, RV og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Det Radikale Venstres medlem af udvalget støtter en harmonisering af optjenings- og genoptjeningskravet i dagpengesystemet.


Både Velfærdskommissionen og Arbejdsmarkedskommissionen har anbefalet en reform, der ikke bare reducerer dagpengeperioden, men også harmoniserer optjenings- og genoptjeningskravet til dagpenge. RV lægger afgørende vægt på, at beskæftigelseseffekten af at øge genoptjeningskravet fra 26 til 52 uger er omkring 2.000 personer. Samtidig skaber lovforslaget større gennemsigtighed, fordi optjeningskravet bliver 52 uger inden for 3 år, uanset hvor i dagpengesystemet man befinder sig, og endelig fjerner det en uhensigtsmæssig belønning for forudgående ledighed i dagpengesystemet.


RV havde imidlertid gerne set en lempeligere indfasning, hvor hensynet til provenuet i 2013 ikke var det afgørende. Man kunne have styrket den enkelte lediges retssikkerhed ved at have fulgt arbejdsmarkedskommissionens anbefaling om kun at lade forslaget gælde nyledige dagpengemodtagere.


RV havde også gerne set en anden og mere inddragende proces omkring vedtagelsen af forslaget. For mens RV i årevis har argumenteret for ændringen, kom det ud af VKO-forhandlingslokalet som en trold af en æske, og uden at man søgte at inddrage de øvrige partier i Folketinget eller søgte opbakning fra de faglige organisationer. Beskæftigelsespolitik kan med fordel føres med arbejdsmarkedets parter, ikke imod dem.


RV er med i aftalen om en ekstraordinær indsats for langtidsledige i de kommende år. Her fordeles 0,5 mia. kr. i de kommende år til at øge basale kompetencer blandt de langtidsledige som f.eks. at læse, skrive og regne og til målrettede regionale indsatser i samarbejder med parterne i beskæftigelsesrådene. Endelig finansieres et løft i jobcentrenes bevillinger, så der kan føres tættere kontakt med de ledige og tættere kontakt med virksomhederne.


Samtidig foreslår RV et mere individuelt fokus i beskæftigelsesindsatsen. Forsøg viser gode erfaringer med en håndholdt indsats og en fremrykket aktivering. Tiltagene skal være målrettet den ledige og ikke bare styret af en rettidighed i kommunerne, som mest handler om at få refusion og ikke så meget handler om at få de ledige i arbejde.


Endelig vil RV fortsætte med at arbejde for, at det gøres attraktivt at forsikre sig mod ledighed. Vi vil sænke a-kasse-kontingentet således, at vi får en meget lavere selvfinansiering af dagpengene. Finansieringen kunne ske ved at øge efterlønsbidraget.


RV mener ikke, at reformarbejdet er gjort med dagpengereformen. RV ønsker at give reformen et eftersyn i samarbejde med arbejdsmarkedets partier - bl.a. for at sikre, at ledige, der har risiko for at blive fanget i en branche uden jobmuligheder, får muligheder for uddannelse og får færdigheder med henblik på at få job i en ny branche.


RV vil fortsætte med at arbejde for en ændring og afvikling af efterlønnen, så vi sikrer, at hullet i statskassen lukkes og penge til velfærden sikres. Alternativet kender vi: regeringens perspektivløse besparelser på uddannelse, forskning, børn og integration.


Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod lovforslaget. Partierne vil komme med politiske bemærkninger til lovforslaget i tillægsbetænkningen i forlængelse af det varslede samråd med beskæftigelsesministeren og svarene på de udestående spørgsmål.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Jens Vibjerg V Peter Juel Jensen V Peter Madsen V Ulla Tørnæs V Bent Bøgsted DF Colette L. Brix DF Helle Sjelle KF fmd. Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA Torben Hansen S Anne-Marie Meldgaard S Lone Møller S Leif Lahn Jensen S nfmd. Eigil Andersen SF Karsten Hønge SF Morten Østergaard RV Line Barfod EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
Enhedslisten (EL)
4
   


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 224


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
2
Høringssvar, ligestillingsnotat og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
3
1. udkast til betænkning
4
Henvendelse af 17/6-10 fra J. K.
  


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 224


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at oversendelse af beregninger, der i detaljer viser beskæftigelseseffekten af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om at redegøre for dagpengeperiodens længde og arbejdskravet/genoptjeningskravet i de nordiske lande, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, at ministeren skønner, at ca. 2.200 dagpengemodtagere bliver berørt af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om dokumentation for, at omkring halvdelen af den gruppe, der bliver berørt af lovforslaget, vil opfylde det nye beskæftigelseskrav, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvordan dette lovforslag bidrager positivt til den danske model og flexicurity, når det bliver sværere for eksempelvis folk med tidsbegrænsede ansættelser at optjene dagpenge, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/6-10 om samrådsspørgsmål A og B, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om hvor mange af dem, der kommer ind i dagpengesystemet hvert år, der kommer ind pga. de særlige regler for nyuddannede, hvor mange der har nyoptjent retten til dagpenge, og hvor mange der har genoptjent retten, til beskæftigelsesministeren
8
Spm. om at uddybe kommentaren i høringsnotatet side 2, hvor der står: »Forslagene vil samlet set medvirke til at tilskynde ledige til at søge permanent beskæftigelse, herunder beskæftigelse på fuld tid inden for de brancher hvor dette er muligt af få.«, til beskæftigelsesministeren
9
Spm. om at uddybe kommentaren i høringsnotatet side 2, hvor der står: »Forslagene vil samlet set medvirke til at tilskynde ledige til at søge permanent beskæftigelse, herunder beskæftigelse på fuld tid inden for de brancher hvor dette er muligt af få.«, til beskæftigelsesministeren
10
Spm. om at uddybe om kommentaren i høringsnotatet side 4, hvor der står: »I forhold til mulighederne for en mere fleksibel forsikringsdækning bemærkes, at der allerede i dag er mulighed for at tegne supplerende arbejdsløshedsforsikringsordninger på kommercielle vilkår.«, til beskæftigelsesministeren
11
Spm. om eksempler på, hvordan det i forskellige brancher med mange løstansatte, korttidsansatte og projektansatte m.m., f.eks. i byggeriet, og grafikere og it-folk, skal kunne lade sig gøre at få 52 ugers arbejde i løbet af 3 år set i lyset af de erfaringer, der i dag er for jobmuligheder, til beskæftigelsesministeren
12
Spm. om regeringens nedskæringer på dagpengesystemet vil gavne eller forringe ligestillingen, når langt flere kvinder end mænd bliver ramt og ryger helt ud af dagpengesystemet, til beskæftigelsesministeren
13
Spm., om det er godt for ligestillingen, hvis mange kvinder ryger ud af dagpengesystemet og arbejdsmarkedet og i stedet skal forsørges af deres mand, til beskæftigelsesministeren
14
Spm., om ministeren kan oplyse, hvilke grupper der vil kunne genoptjene retten til dagpenge gennem støttet arbejde, og hvilke grupper der udelukkende vil skulle tage ustøttet arbejde for at genoptjene retten, til beskæftigelsesministeren
15
Spm., om ministeren kan oplyse, hvor mange personer under 50 år der vurderes ikke at kunne få ret til dagpenge og derfor ikke ret til efterløn m.v., til beskæftigelsesministeren
16
Spm., om ministeren kan sende udvalget en beskrivelse af de regler, der gælder for de 50-55-årige med hensyn til muligheden for at forblive i dagpengesystemet og bevare retten til efterløn m.v., til beskæftigelsesministeren
17
Spm., om ministeren kan redegøre for reglerne for de over 55-årige med hensyn til at bevare retten til dagpenge og efterløn, herunder reglerne om seniorjob m.v., til beskæftigelsesministeren
18
Spm. om ministerens kommentar til den problemstilling, der skitseres i henvendelsen omdelt på L 224 - bilag 4, til beskæftigelsesministeren


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 224


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. om konsekvenserne for de personer, som bliver ramt af halveringen af dagpengeperioden, fordoblingen af genoptjeningsperioden samt firedoblingen af beregningsperioden, til beskæftigelsesministeren
B
Samrådsspm. om, hvordan der kan sammensættes reelle uddannelsestilbud til henholdsvis en ufaglært, en faglært, samt ledige med videreudgående uddannelse, således de ikke falder ud af dagpengesystemet, til beskæftigelsesministeren