Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 1. december 2009
1. Ændringsforslag
Integrationsministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 22. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og integrationsministeren sendte
den 31. august 2009 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del -
bilag 211, folketingsåret 2008-09. Den 9. oktober 2009 sendte
integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra Danmarks Skibsmæglerforening.
Ministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige
henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23 spørgsmål til
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren
har besvaret de 22. Spørgsmål nr. 23 forventes
besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget finder
det rigtigt at sikre, at udlændinge med
studieopholdstilladelse i Danmark rent faktisk bruger denne
tilladelse til at studere. S, SF og RV er samtidig meget optaget
af, at der findes den rette balance mellem mulighederne for at
kontrollere studieaktiviteten hos de udenlandske studerende og den
enkelte uddannelsesinstitutions muligheder for at
tilrettelægge undervisningen mest hensigtsmæssigt -
herunder en rimelig hensyntagen til brugen af e-læring,
gruppearbejde osv.
Partierne har derfor meget positivt
bemærket, at ministeren i sin besvarelse af
spørgsmål 21 tilkendegiver, at »…
modellen for opgørelsen af studieaktivitet vil blive
tilpasset de enkelte uddannelsers tilrettelæggelse. Det
forventes, at der vil blive en fælles grænse for
fravær svarende til 10 pct., men at måden hvorpå
studieaktivitet opgøres vil afhænge af den enkelte
uddannelses tilrettelæggelse.«
Ifølge lovforslagets
bemærkninger skal uddannelsesinstitutionernes udgifter til
administration og kontrol af aktivitetskravene finansieres via
brugerbetaling fra de udenlandske studerende. I den forbindelse
finder S, SF og RV det væsentligt at få afdækket
omfanget af denne brugerbetaling, således at det kan sikres,
at der ikke er tale om urimelig store beløb, som kan
forhindre ellers dygtige og engagerede studerende i at vælge
Danmark.
S, SF og RV finder det derfor
problematisk, at ministeren ikke inden de frister, som var fastlagt
i tidsplanen for udvalgets behandling af lovforslaget, har
været i stand til at give et estimat af omfanget af denne
brugerbetaling. Et sådant estimat må betragtes som
nødvendigt, således at udvalget kan tage stilling til
rimeligheden og hensigtsmæssigheden af brugerbetalingens
omfang.
I forventning om at ministeren vil
imødekomme ønsket om en orientering, så snart
dette er muligt, og at ministeren i øvrigt vil udvise
skyldig hensyntagen til de studerendes økonomi i
udformningen af modellerne for fraværsregistering, kan S, SF
og RV støtte lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at med
visumkodeksen sammenskrives de allerede gældende regler om
visum i ét samlet dokument, der gælder for alle
Schengenlandene. Endvidere indeholder visumkodeksen nogle
nyskabelser på området.
Visumkodeksen indeholder ensartede regler for behandlingen af
visumansøgninger. Det gælder bl.a., i forhold til
hvilken dokumentation der skal vedlægges en ansøgning,
hvornår ansøgningen kan anses for modtaget, og
hvornår den skal afvises eller afslås.
Der indføres en grænse for sagsbehandlingstider i
forbindelse med visumansøgninger, således at en
ansøgning om visum normalt skal behandles inden 15 dage
regnet fra indgivelsen. Der er dog mulighed for at forlænge
myndighedernes tidsfrist.
Lovforslaget indebærer ikke ændringer af
betingelserne for at give visum. Der bliver således ikke
lempet på de krav, der stilles til personer, der
ønsker visum.
Det er DF's klare udgangspunkt, at ændringer i
visumreglerne skal vedtages og reguleres af Folketinget. DF
henviser i den forbindelse til integrationsministerens besvarelse
af spørgsmål nr. 3, hvoraf det fremgår, at
Folketingets Europaudvalg vil blive inddraget i forbindelse med
fremtidige materielle ændringer.
Det er ligeledes væsentligt for DF, at et
europæisk samarbejde på en række områder
hverken på kort eller på lang sigt strider imod
varetagelsen af danske interesser.
Efter DF's opfattelse er det en uskik, at der i dansk
lovgivning henvises til euro frem for danske kroner, uagtet at vi i
dansk lovgivning behandler EU-dokumenter. I den forbindelse
henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 10.
Det andet element i lovforslaget, som er en del af
udlændingeaftalen mellem regeringen og DF fra 2008,
indebærer en række mindre stramninger over for
udenlandske studerende på danske uddannelser.
I udlændingeaftalen fra 2008 blev regeringen og DF enige
om at sætte et udredningsarbejde i gang vedrørende
udviklingen i opholdstilladelser til studerende over de seneste
år, bl.a. for at afdække, om der foregik misbrug, som
krævede justering af reglerne.
På baggrund af et skærpet tilsyn med en
række uddannelsesinstitutioner i relation til udenlandske
studerende blev det fundet nødvendigt at styrke indsatsen
over for udlændinge, der har fået opholdstilladelse med
det formål at studere i Danmark, men som rent faktisk ikke
studerer.
Når en udlænding har fået opholdstilladelse
med henblik på at studere, men ikke gør det, er
grundlaget for opholdstilladelsen ikke til stede, og her er det
DF's klare opfattelse, at opholdstilladelsen skal inddrages. DF
noterer med tilfredshed, at det fremgår af ministerens
besvarelse af spørgsmål nr. 1, at
Udlændingeservice og Integrationsministeriet anmoder politiet
om at foretage udrejsekontrol for alle udenlandske studerende, der
får inddraget deres opholdstilladelse eller bliver
nægtet en forlængelse af deres opholdstilladelse.
Det er dog problematisk, set med DF´s øjne, at
regelsættet om opgørelse af studieaktivitet alene vil
omfatte studerende fra ikke EU- og -EØS-lande. Det betyder,
at en EU- og EØS-borger, som gratis studerer i Danmark for
danske skattekroner, og som muligvis modtager dansk SU, men som
ikke lever op til de regler, der ellers gælder for
udenlandske studerende i Danmark, kvit og frit kan beholde sin
opholdstilladelse, selv om vedkommende har over 10 pct.
fravær.
Dette er efter DF´s opfattelse kritisabelt og er endnu
et tegn på, at danske velfærdsordninger undergraves af
EU, fordi EU-reglerne og fortolkningen af disse forhindrer
Folketinget i at vedtage retningslinjer, der gælder for alle
udenlandske studerende. Efter DF's opfattelse bør det
være op til et flertal i Folketinget at afgøre,
hvorvidt EU-borgere, der studerer i Danmark, skal nyde samme
rettigheder som danske statsborgere. Der henvises til besvarelse af
spørgsmål nr. 13.
Ifølge DF tager lovforslaget alt i alt en række
skridt i den rigtige retning, og forslaget medfører
nødvendige stramninger på en række
områder. DF havde gerne set, at EU- og EØS-borgere kom
ind under regelsættet.
Et mindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 c, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk.
7« til: »stk. 8«.«
[Konsekvensændring]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
2)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
37, stk. 1, 5. pkt., der bliver 6. pkt., ændres
»3. pkt.« til: »4. pkt.«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 3, nr. 7 og 10.
Karsten Lauritzen V
Karen Jespersen V fmd.
Eyvind Vesselbo V Troels Christensen V Peter Skaarup
DF Martin Henriksen DF Jesper Langballe DF
Helle Sjelle KF Naser Khader RV
Henrik Dam Kristensen S Maja Panduro S
Ole Hækkerup S Sophie Hæstorp Andersen S
Meta Fuglsang SF Anne Baastrup SF nfmd. Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 3
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Ændringsforslag, fra
integrationsministeren |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 6/11-09 fra Danmarks
Skibsmæglerforening |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 3
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvordan der kan sikres en bedre
kontrol med, at de personer, som opholder sig i Danmark på en
studieopholdstilladelse, rent faktisk rejser ud af landet,
når deres studieaktivitet i Danmark ophører, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvilke reelle ændringer en
vedtagelse af lovforslaget medfører for danske regler, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om meningen med formulering i
lovforslagets bemærkninger, pkt. 2, om senere ændringer
af visumkodeksen, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvor mange klager over afslag
på visumansøgninger, man forventer i ministeriet, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om meningen med og konsekvenserne af
formulering i lovforslagets bemærkninger, pkt. 2.1.3, om
udeblivelse fra møder med myndighederne, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om betydningen af formulering i
lovforslagets bemærkninger: »Der vil blive udarbejdet
nationale retningslinjer om den nærmere fortolkning af
artikel 23«, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om betydning af formuleringen:
»Da visumkodeksens regler om sagsbehandlingstider ikke kan
fraviges, kan det i visse situationer være nødvendigt
at afgøre en ansøgning, inden den er fuldt
oplyst«, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvilke sagsbehandlingstider der
er i forbindelse med afgørelser om visa, der bliver klaget
over, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvor lang tid det typisk tager at
behandle de forskellige former for visumansøgninger, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, at der i lovforslaget henvises
til »danske kroner« i stedet for »euro«,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om betydningen af formulering i
lovforslagets bemærkninger, pkt. 3, om
Undervisningsministeriets godkendelse af kurser, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om de nye regler, der skal
afsløre og forhindre snyd i forbindelse med udenlandske
studerende, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om at lade EØS- og
EU-studerende omfatte af regelsættet vedrørende
fastsættelse af krav til studieaktivitet, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/11-09 fra Danmarks Skibsmæglerforening, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om omfanget af den merudgift, som de
enkelte skoler kan forvente i forbindelse med registreringen
på skolerne, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om, hvorledes man som lovet vil tage
hensyn til forskellige undervisningsformer i fastsættelsen af
aktivitetskravene, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvilke modeller der kan etableres
for registrering af fravær, så der tages højde
for den enkelte uddannelsesinstitutions tilrettelæggelse af
undervisning, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm., om ministeren vil kommentere
høringssvaret fra Erhvervsakademiet Copenhagen Business og
deres forslag vedrørende registreringens form, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm., om ministeren vil kommentere
høringssvaret fra DTU og de indvendinger, der rejses,
vedrørende registrering af fravær, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm., om besvarelsen af
spørgsmål 15 skal forstås således, at
udvalget efter mødet med uddannelsesinstitutionerne den 17.
november 2009 vil blive orienteret om omkostningerne, og om
ministeren vil svare på spørgsmål 15, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. i forlængelse af
spørgsmål 16, om der vil blive fastsat fælles
regler for de enkelte uddannelsesinstitutioner, eller om der vil
blive aftalt individuelle regler for hver enkelt uddannelse, bl.a.
vedrørende fravær, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm., om ministeren i forlængelse af
besvarelsen af spørgsmål 20 vil redegøre for
omfanget af den brugerbetaling, som lovforslaget
pålægger de udenlandske studerende, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm., om ministeren i udvælgelsen af
en model for fraværsregistrering vil prioritere den model,
der resulterer i de lavest mulige udgifter for de udenlandske
studerende, til integrationsministeren, |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
integrationsministeren og dennes svar herpå.
Spørgsmålene og integrationsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan der kan sikres
en bedre kontrol med, at de personer, som opholder sig i Danmark
på en studieopholdstilladelse, rent faktisk rejser ud af
landet, når deres studieaktivitet i Danmark
ophører.
Svar:
Ved cirkulære nr. 105 af 11. december 2006 har
integrationsministeren fastsat retningslinjer for politiets
udrejsekontrol i opholdssager. I supplerende notat af 31. marts
2008 til cirkulæret er oplistet, hvilke persongrupper der
skal udrejsekontrolleres systematisk.
Det fremgår bl.a. af notatet, at Udlændingeservice
og Integrationsministeriet anmoder politiet om at foretage
udrejsekontrol for alle udenlandske studerende, der får
inddraget eller nægtet forlænget deres
opholdstilladelse.
Spørgsmål 2:
Hvilke reelle ændringer medfører en vedtagelse af
forslaget for danske regler, og hvilken praktisk betydning
får visumkodeksen for visumansøgere i forhold til de
nuværende regler?
Svar:
Lovforslaget indebærer ikke ændringer af de
materielle betingelser for at give visum. Det angår navnlig
ændringer af proceduremæssig karakter.
Der indføres en grænse for sagsbehandlingstider i
forbindelse med visumansøgninger, således at en
ansøgning om visum normalt skal behandles inden 15 dage
regnet fra indgivelsen. I særlige tilfælde kan denne
periode forlænges til 30 dage eller højst 60
dage.
Endvidere skal Udlændingeservice give egentlige afslag i
nogle af de tilfælde, hvor repræsentationerne i dag
afviser ansøgningen. Det er, hvis ansøgerens pas ikke
er ægte, hvis øvrige dokumenter ikke er
fuldstændige og ægte, og hvis
tillægsansøgningsskemaet ikke er udfyldt
korrekt.
Lovforslaget betyder også, at der indføres gebyr
for at ansøge om visum ved grænsen og ved
ansøgninger om forlængelse af et visum.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes redegøre for meningen med
følgende formulering i lovforslagets bemærkninger,
pkt. 2: »Det foreslås, at senere ændringer af
visumkodeksen ligeledes gælder i Danmark«. Herunder
bedes ministeren redegøre for, om dette betyder, at
Folketinget ikke fremover skal vedtage ændringer i
visumreglerne, såfremt EU vedtager nye regler, men at disse
regler blot automatisk indføres.
Svar:
Tilføjelsen om, at senere ændringer af
visumkodeksen ligeledes gælder i Danmark, skyldes, at det
fremgår af visumkodeksen, at der kan ske ændringer af
bilagene til kodeksen og i ikke-væsentlige bestemmelser efter
en særlig procedure. Det gør det således muligt
løbende at tilpasse formelle krav i
ansøgningsskemaer, vejledningstekster m.v.
Er der tale om materielle ændringer i visumkodeksen, vil
dette skulle ske ved vedtagelse af en ny retsakt, som Danmark
herefter vil skulle beslutte, om vi vil tilslutte os. Folketingets
Europaudvalg vil naturligvis blive inddraget ved sådanne
ændringer af visumkodeksen.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes redegøre for meningen med og
konsekvenserne af følgende formulering i lovforslagets
bemærkninger, pkt. 2.1.3: »Artikel 19 indebærer
endvidere, at afvisningsbestemmelsen i udlændingelovens
§ 40, stk.10, foreslås ændret, således at
ansøgningen om visum ikke længere afvises i
tilfælde, hvor den herboende reference udebliver efter at
være tilsagt til at møde hos Udlændingeservice
eller politiet uden anmeldt lovligt forfald. I stedet gives der som
udgangspunkt afslag på ansøgningen. Der henvises
herved til lovforslagets § 3, nr. 11.«. Herunder bedes
ministeren redegøre for, hvorfor en ansøgning skal
trækkes i langdrag, fx ved at der klages over afslaget,
når de involverede personer ikke er mødt op til de
aftalte møder med myndighederne.
Svar:
Det er i ansøgerens og referencens egen interesse at
møde op til et tilsagt møde. Uanset om der afvises
eller gives afslag, hvis referencen ikke møder op, er
konsekvensen den samme - nemlig at ansøgeren ikke får
visum. Det bemærkes, at Udlændingeservice ikke erindrer
at have afvist ansøgninger efter udlændingelovens
§ 40, stk. 10.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes redegøre for betydningen af
følgende formulering i lovforslagets bemærkninger,
pkt. 2.1.4: »Der vil blive udarbejdet nationale
retningslinjer om den nærmere fortolkning af artikel 23,
herunder kriterier for hvornår sagsbehandlingstiden kan
forlænges ud over 15 eller 30 dage«. Ministeren bedes
beskrive disse nationale retningslinjer, og om der med
retningslinjerne vil blive mulighed for at undersøge sager
til bunds, hvis der er mistanke om snyd.
Svar:
Retningslinjerne vil nærmere uddybe, i hvilke sager det
normalt kan forventes, at sagsbehandlingstiden kan forlænges
ud over 15 til 30 eller 60 dage. Der vil ikke blive lempet på
de krav, der stilles for at få visum. Hvis sagen ikke er
tilstrækkeligt oplyst ved udløbet af fristen på
60 dage, vil der således blive givet afslag.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes redegøre for betydningen og
konsekvenserne af følgende formulering i lovforslagets
bemærkninger pkt 2.1.4: »Da visumkodeksens regler om
sagsbehandlingstider ikke kan fraviges, kan det i visse situationer
være nødvendigt at afgøre en ansøgning,
inden den er fuldt oplyst. Afgørelsen af sagen må i
så fald ske på det foreliggende grundlag.«
Herunder bedes ministeren redegøre for, om der er mulighed
for at indføje i de nationale retningslinjer, at en
visumansøgning automatisk afvises, såfremt sagen ikke
er tilstrækkeligt belyst.
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.4, kan det i visse situationer
være nødvendigt at afgøre en ansøgning,
inden den er fuldt oplyst. Er en sag ikke tilstrækkelig
oplyst, vil der blive givet afslag.
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
sagsbehandlingstider der er i forbindelse med afgørelser om
visum, der bliver klaget over.
Svar:
Visumkodeksen fastsætter ikke tidsfrister for
sagsbehandlingen i klagesager.
Spørgsmål 10:
Ministeren bedes oplyse, om ministeren kan støtte, at
der i lovforslaget henvises til »danske kroner« i
stedet for »Euro«, og at det samme sker de steder, hvor
vejledning om visum og ansøgning om visum kan
anskaffes.
Svar:
Ministeriet vil foranledige, at der orienteres om lovforslaget
på udlændingemyndighedernes hjemmeside
www.nyidanmark.dk. Ministeriet vil i den forbindelse sørge
for, at vejledningen om størrelsen på visumgebyret
fremgår både i danske kroner og euro.
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes redegøre for betydningen af
følgende formulering i lovforslagets bemærkninger,
pkt. 3: »Udenlandske studerende kan således nu kun
få opholdstilladelse til kurser, som Undervisningsministeriet
anerkender som adgangsgivende til en videregående
uddannelse.« Herunder bedes ministeren beskrive disse
betingelser og hvilke konsekvenser, de nye regler får for
andelen af udenlandske studerende i Danmark.
Svar:
Undervisningsministeriet kan godkende adgangsgivende kurser,
hvis ministeriet vurderer, at en bestemt gruppe studerende ikke kan
gennemføre en bestemt videregående uddannelse uden
først at have gennemgået et kursus målrettet
optagelse på uddannelsen.
I dag er det kun kurset til
diplomingeniøruddannelserne, som Undervisningsministeriet
har godkendt. Det betyder, at det kun er adgangskurset til
diplomingeniøruddannelserne, som kan give opholdstilladelse
og dermed, at langt færre udenlandske studerende kan få
opholdstilladelse for at følge et adgangsgivende
kursus.
Hvis Undervisningsministeriet senere måtte godkende
andre adgangsgivende kurser, vil de kunne danne grundlag for
opholdstilladelse ligesom adgangskurset til
diplomingeniøruddannelserne.
Spørgsmål 12:
Ministeren bedes beskrive de nye og ens regler, der skal
afsløre og undgå snyd i forbindelse med udenlandske
studerende, fx hvor meget fravær, der accepteres.
Svar:
Fastsættelsen af de nye regler om krav til
studieaktivitet vil ske i et samarbejde mellem
Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet. Reglerne vil
blive indarbejdet i studiebekendtgørelsen. Det er bl.a.
hensigten at fastsætte regler, der betyder, at en udenlandsk
studerende ikke kan anses for studieaktiv - og dermed bevare sin
studieopholdstilladelse - hvis vedkommende har mere end 10 %
fravær i forhold til den samlede undervisning.
Spørgsmål 13:
Er ministeren indstillet på at lade EØS- og
EU-studerende omfatte af regelsættet vedrørende
fastsættelse af krav til studieaktivitet med henblik på
fratagelse af opholdsgrundlag, såfremt disse studerende ikke
passer deres studie?
Svar:
Reglerne om studieaktivitet vil ikke omfatte
EØS/EU-statsborgere.
EØS/EU-statsborgeres ret til ophold i Danmark på
baggrund af studier reguleres i EU-opholdsbekendtgørelsens
§ 5, jf. bekendtgørelse nr. 322 af 21. april 2009.
Betingelserne for EU/EØS-statsborgeres ret til ophold i
Danmark som studerende er nærmere fastsat i direktiv
2004/38/EF (opholdsdirektivet). Opholdsdirektivet indeholder en
udtømmende opregning af de betingelser, der kan opstilles
over for EU/EØS-statsborgere i forbindelse med ophold som
studerende, herunder krav om selvforsørgelse og
sygeforsikring. Det er en betingelse, at disse personer er tilmeldt
en uddannelsesinstitution, men der kan ikke stilles krav om en
bestemt grad af studieaktivitet.