L 32 Forslag til lov om ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen, lov om landinspektørvirksomhed og lov om afgift ved udstykning m.m.

(Ophævelse af eneretten til matrikulært arbejde m.m. i Københavns og Frederiksberg Kommuner samt registrering af forandringer af ejendommes grænser mod søterritoriet).

Af: Miljøminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2009

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2009)

20091_l32_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2009)

Miljøministeren (Troels Lund Poulsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen, lov om landinspektørvirksomhed og lov om afgift ved udstykning m.m. (Ophævelse af eneretten til matrikulært arbejde m.m. i Københavns og Frederiksberg kommuner samt registrering af forandringer af ejendommes grænser mod søterritoriet)

(Lovforslag nr. L 32).

Lovforslaget er et led i udmøntningen af regeringens konkurrencepolitiske strategi "Mere konkurrence - større vækst" fra 2004, som bl.a. sigter på at ophæve konkurrencebegrænsende regler i lovgivningen, hvor dette kan ske uden at tilsidesætte andre væsentlige samfundshensyn.


Forslaget har til formål at ophæve den eneret, som København og Frederiksberg Kommuner i dag har på at udføre matrikulære arbejder indenfor deres geografiske område, så disse arbejder fremover udføres af privat praktiserende landinspektører i fri konkurrence, som det er tilfældet i landets øvrige kommuner. Med privatiseringen af udøvelsen af alt matrikulært arbejde sikres fri konkurrence om opgavevaretagelsen, at rekvirenten frit kan vælge, hvilken landinspektør, der skal udføre en given opgave, og at vilkårene for udførsel af denne type opgaver bliver ens i hele landet.


Forslaget har endvidere til formål at overflytte matrikelmyndigheden fra de to kommuner til Kort- og Matrikelstyrelsen, som herefter bliver matrikelmyndighed for hele landet. Herved sikres en ensartet administrativ struktur i Danmark på dette område, og forslaget er således i overensstemmelse med princippet i kommunalreformen om, at samme opgave bør udføres på samme administrative niveau overalt i landet.


Herudover indeholder lovforslaget bestemmelser, der sikrer, at det fremover registreres i matriklen, hvis en ejendom afgiver areal til søterritoriet ved, at dele af ejendommen graves bort. Det registrerede areal anvendes ved beregningen af bebyggelsesprocenten, og det er derfor vigtigt, at det svarer til det faktiske areal, for at overbebyggelse kan undgås.


Det er målet, at lovændringen kan træde i kraft den 1. oktober 2010.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.