Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 9. december 2009
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 29. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og fødevareministeren
sendte den 16. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2008-09, FLF alm. del - bilag 341. Den 8.
oktober 2009 sendte fødevareministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Udvalgets spørgsmål og fødevareministerens
svar herpå er optrykt som bilag til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkeparti bemærker, at der med lovforslaget
etableres et Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
(GUDP), der skal bidrage til at skabe en konkurrence- og
bæredygtig fødevare- og nonfoodproduktion, og til
udvikling af erhvervspotentialer, vækst, beskæftigelse,
arbejdsmiljø og videreudvikling af en markedsdrevet
økologisk sektor, samtidig med, at et højt niveau
sikres inden for følgende områder: klima-,
miljø- og naturbeskyttelse, dyrevelfærd,
fødevaresikkerhed og sundhed.
Dansk Folkeparti har store forventninger til GUDP. Dansk
Folkeparti mener, at netop GUDP vil være med til at udvikle
det, der skal til, for at vi kan nå vores mål om en
reduktion af udvaskningen af kvælstof til
miljøet.
Dansk Folkeparti mener, at det er vigtigt, at regeringen og
Dansk Folkeparti når de fastlagte mål på den mest
innovative måde i forhold til miljøet og landbruget.
Vi skal stadig udvikle vores landbrug og fastholde vores position
på markedet.
Der er store udfordringer på området, hvorfor det
er vigtigt, at netop demonstrationsprogrammet
iværksættes hurtigt, så resultaterne på et
tidligt tidspunkt kan bruges fremadrettet.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er et af de lovgivningsmæssige tiltag til
gennemførelse af regeringens og Dansk Folkepartis aftale om
Grøn Vækst. Partiernes krav blev under forhandlingerne
afvist, og regeringen valgte at indgå en smal aftale med
Dansk Folkeparti. S, SF, RV og EL havde gerne set en mere
ambitiøs og bred aftale, når det gælder hensynet
til beskyttelse af natur, miljø og beskæftigelse i
landdistrikterne. Af den grund vil partierne stemme hverken for
eller imod lovforslaget.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Torsten Schack Pedersen
V nfmd. Tina Nedergaard V
Henrik Høegh V Jens Kirk V Eyvind Vesselbo V
René Christensen DF fmd. Bent Bøgsted DF
Jørn Dohrmann DF Knud Kristensen KF
Bjarne Laustsen S Ole Vagn Christensen S
Julie Skovsby S Benny Engelbrecht S Kristen Touborg
SF Pia Olsen Dyhr SF Bente Dahl RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 38
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra fødevareministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Notat om øremærkning af
forskningsmidler til økologi, fra
fødevareministeren |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 38
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange penge der er afsat til
økologiforskning de kommende år, samt hvad der har
været afsat siden 2001, til fødevareministeren |
2 | Spm. om FØJO III bliver
videreført og i givet fald med hvilken finansiering, til
fødevareministeren |
3 | Spm. om Fonden for Økologisk
Landbrug bliver beskåret med 24 pct., og hvad begrundelsen er
for denne besparelse, til fødevareministeren |
4 | Spm., om der spares 30 mio. kr. på
forskningsmidlerne under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri i 2010, og hvor disse besparelser skal findes, til
fødevareministeren |
5 | Spm., om det økologiske areal skal
fordobles frem mod år 2020, til
fødevareministeren |
Bilag 2
Udvalgets
spørgsmål og fødevareministerens svar
herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
fra S.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange penge der er afsat til
økologiforskning de kommende år samt hvad der har
været afsat siden 2001.
Svar:
I perioden 2001 - 2009 har der været afsat
særskilte bevillinger til økologisk forskning, jf.
nedenstående oversigt:
Mio. kr.
2001* | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007** | 2008 | 2009 |
60,0 | 40,0 | 40,0 | 40,0 | 40,5 | 40,5 | 122,3 | 0,0 | 1,8 |
* Øremærkningen til FØJO II udgjorde 20
mio. kr. i 2000, og den samlede øremærkning til
FØJO II var således på 200,0 mio. kr.
**Bevillingerne til FØJO III for 2008 og 2009 blev
fremrykket til 2007, således at der kunne meddeles tilsagn
til den resterende programperiode.
Med oprettelsen af Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram (GUDP) bliver Fødevareministeriets
indsats på forsknings- og innovationsområdet mere
sammenhængende, fokuseret og tværgående i forhold
til hovedudfordringerne for erhvervene, herunder udfordringerne for
økologien. Ifølge lovforslaget er det bestyrelsen for
GUDP, der prioriterer indsatsen i forhold til de enkelte
hovedudfordringer for erhvervene. Dette sker i forbindelse med
udarbejdelse af forslag til strategi og handlingsplan, som jeg skal
godkende.
Jeg forventer, at bestyrelsen for GUDP i de kommende år
vil prioritere økologisk forskning inden for den samlede
ramme, der stilles til rådighed under programmet. Denne ramme
forventes i 2010 at udgøre 229,0 mio. kr. hidrørende
fra den på FFL 2010 optagne nettobevilling på 189,0
mio. kr. samt de forventede yderligere 40,0 mio. kr. som
følge af aftalen om fordeling af globaliseringsreserven til
forskning og udvikling 2010 - 2012 af 5. november 2009
Herudover er der under Det Strategiske Forskningsråds
bevilling under temaet
»Bioressourcer, fødevarer og andre biologiske
produkter« afsat 50 mio. kr. i 2010 og 2011 samt 70
mio. kr. i 2012. Det fremgår af aftalen om fordeling af
globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010 - 2012 af 5.
november 2009, at forskningen for eksempel kan bidrage med viden om
bæredygtig udnyttelse af naturressourcerne i
fødevareproduktionen, herunder økologisk
produktion.
Spørgsmål 2:
Forventer ministeren, at FØJO III bliver
videreført, og i givet fald med hvilken finansiering?
Svar:
FØJO III er den populære betegnelse for
Fødevareministeriets indsats til fremme og koordination af
økologisk forskning i perioden 2005 - 2010. En indsats, der
videreførte centrale elementer af FØJO II- indsatsen
i perioden 2000 - 2004.
Jeg forventer, at Fødevareministeriet også efter
udløbet af FØJO III vil stå i spidsen for en
betydningsfuld indsats til fremme og koordination af
økologisk forskning, udvikling og demonstration.
Finansieringen forventes tilvejebragt inden for
Fødevareministeriets bevillingsmæssige rammer,
herunder til Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
(GUDP).
Herudover forventer jeg, at Det Strategiske
Forskningsråd ligeledes bidrager til fremme af den
økologiske forskning, jf. aftalen om fordeling af
globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010 - 2012 af 5.
november 2009.
Spørgsmål 3:
Kan ministeren bekræfte, at Fonden for Økologisk
Landbrug bliver beskåret med 24 pct. og oplyse hvad
begrundelsen er for denne besparelse?
Svar:
Fonden for økologisk landbrug, der blev oprettet i
2001, er en ud af de 3 fonde, der finansieres via midler fra
pesticidafgiftsprovenuet. Den nuværende model med
finansiering med midler fra pesticidafgiften betyder, at tilskuddet
til fondene varierer med provenuet for pesticidafgiften. Med
aftalen om Grøn Vækst blev det besluttet, at
tilbageførslen af pesticidafgiftsprovenuet til fondene fra
2010 fastfryses til årligt 250 mio. kr. svarende til en
behandlingshyppighed på 1,7.
Med anvendelsen af fordelingsmodellen som fastlagt i 2001
ville Promilleafgiftsfonden for landbrug få et beløb
på 232,8 mio. kr. og Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget et beløb på 7,2 mio. kr., hvorimod der
ikke ville være midler til Fonden for økologisk
landbrug, der imidlertid inden for rammen på 250 mio. kr.
sikres et beløb på 10 mio. kr., svarende til
grundbeløbet for fonden.
I forhold til 2009 reduceres tilskuddet til
Promilleafgiftsfonden for landbrug med 57,2 mio. kr. svarende til
19,7 pct., Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
med 1,0 mio. kr. svarende til 12,2 pct. og Fonden for
økologisk landbrug med 3,1 mio. kr. svarende til 23,7
pct.
Var de 250 mio. kr. fordelt mellem de 3 fonde i samme forhold
som i 2009 ville Promilleafgiftsfonden for landbrug have fået
0,1 mio. kr. mere, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget have fået 0,6 mio. kr. mindre og Fonden for
økologisk landbrug 0,5 mio. kr. mere.
Med fastfrysningen af beløbet til fondene til 250 mio.
kr. kan en større del af pesticidafgiftsprovenuet anvendes
til finansiering af den samlede Grøn Vækst indsats,
som bl.a. omfatter en styrket indsats på
økologiområdet.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes bekræfte, at der spares næsten 30
mio. kr. på forskningsmidlerne under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i 2010 samt redegøre
for, hvor disse besparelser skal findes?
Svar:
Nettobevillingen for GUDP vil med vedtagelsen af FL 2010
udgøre 229,0 mio. kr. i 2010. I år 2009 udgjorde
summen af nettobevillingerne under innovationsordningen og tilskud
til fødevareforskning 201,1 mio. kr. Finansieringen af GUDP
er en del af den samlede aftale mellem regeringen (Venstre og
Konservative) og Dansk Folkeparti om Grøn Vækst af 16.
juni 2009 og en del af aftalen mellem regeringen (Venstre og
Konservative), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om fordeling af globaliseringsreserven til forskning og
udvikling 2010-2012 af 5. november 2009.
Der har således været en bred politisk behandling
af den samlede bevilling til GUDP. Ifølge lovforslaget skal
jeg godkende bestyrelsens strategi og handlingsplan, inden GUDP
bestyrelsen udmønter af bevillingen.
Spørgsmål 5:
Hvorledes agter ministeren at realisere målet om, at det
økologiske areal skal fordobles frem mod 2020, når der
samlet set skæres ned på
økologiforskningen?
Svar:
Hvorvidt målsætningen om en fordobling af det
økologiske areal i 2020 indfries, er først og
fremmest op til forbrugerne og dansk landbrug.
Grundlæggende skal forbrugernes efterspørgsel
være det lokomotiv, der trækker væksten i den
økologiske sektor. Regeringens vigtigste rolle er at sikre
gode rammer for en sådan markedsdrevet udvikling.
I Grøn Vækst er der afsat tilskudsmidler til, at
arealet kan fordobles. Endvidere er der afsat ekstra midler til
afsætningsfremme, til omlægningstjek, til oprettelsen
af erfa-grupper samt midler til økologisk biogas. I alt er
der afsat ca. 2,4 milliarder kr. til økologi i de
næste 6 år.
Derudover er der fortsat behov for udvikling af
økologien, og her spiller forskning og innovation en vigtig
rolle. Derfor er en videreudvikling af en markedsdrevet
økologisk sektor omfattet af formålet med lov om
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP), og
økologiområdet er et vigtigt indsatsområde under
GUDP.
Det er hensigten med GUDP, at Fødevareministeriets
indsats på forsknings- og innovationsområdet skal
være mere sammenhængende, fokuseret og
tværgående i forhold til hovedudfordringerne for
erhvervet, herunder udfordringerne for økologien.
I forhold til at fastholde Danmarks gode position på
økologiområdet spiller andre muligheder for
finansiering af forskning og innovation på
økologiområdet også en rolle. Det gælder
f.eks. bevillingerne under Det Strategiske Forskningsråd,
herunder bevillingen til "Bioressourcer, fødevarer og andre
biologiske produkter", hvor økologisk produktion er
nævnt, jf. aftalen om fordeling af globaliseringsreserven til
forskning og udvikling 2010 - 2012.