Betænkning afgivet af Miljø-
og Planlægningsudvalget den 2. december 2009
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3, 7
og 8. Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 12. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og
Planlægningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og miljøministeren sendte
den 7. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2008-09 alm. del - bilag 693. Den 29. oktober
2009 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF,
RV, EL og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget kan tilslutte sig
lovforslaget, men ærgrer sig over, at lovforslaget
tilsyneladende ganske unødigt er hastet igennem
procedurerne. Dermed har man ikke i tilstrækkeligt omfang
inddraget relevante aktører, og resultatet er blevet en
visionsløs implementering af EU-regler. Man kunne i stedet
have benyttet lejligheden til at bringe Danmark på forkant
med udviklingen, hvad angår klimaforandringerne. Vi kommer i
de kommende år til at skulle forholde os til hidtil usete
vandmængder. Hvis vi skal håndtere disse
vandmængder uden varig skade på natur og ejendom, vil
det kræve en nøje planlægning, inddragelse af
alle relevante aktører og ikke mindst koordination.
En forudsætning for denne planlægning er, at man
fra centralt hold er parat til at udmelde konkrete forventninger
til fremtidens klima. Regeringen har al ekspertisen, men ikke modet
eller viljen til at hjælpe kommuner og lokale
planlæggere. Regeringens klimatilpasningsstrategi er et ad
hoc-papir og slet ikke tilstrækkeligt.
Partierne finder, at det er en forudsætning for en
effektiv og omkostningseffektiv planlægning, at man inddrager
de fordele, der kan være i på én gang at
inddrage hensynet til vandmiljø, natur og rekreation og
antagelsen om, at det er hensigtsmæssigt at anvende pengene
mest fornuftigt i stedet for klatvis rundtomkring til forskellige
formål på samme areal. I stedet fremlægges et
forslag om en ad hoc-implementering af et EU-direktiv som eneste
markante tiltag fra regeringen siden den stærkt forsinkede
klimatilpasningsstrategi, der blev udsendt af regeringen i marts
2008, uden gennem konkrete forpligtelser at sikre, at
planlægningen bliver koordineret, således at
synergieffekter kan udnyttes.
Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
stk. 1, nr. 4, ændres
»og/eller« til: »og«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 18
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
2) Stk.
1 affattes således:
»Loven træder i
kraft den 1. januar 2010.«
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Til § 19
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 a, stk. 3, 2. pkt., ændres »§ 11 a, nr.
18, § 11 e, stk. 1, nr. 7« til: »§ 11 a, nr.
19, § 11 e, stk. 1, nr. 8«.«
[Konsekvensrettelse]
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL), tiltrådt af et mindretal (IA):
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
11 a, nr. 12, indsættes efter
»vådområder,«: »herunder
vådområder til tilbageholdelse af næringsstoffer
eller til minimering af oversvømmelsesrisici gennem
opstemning m.v.,«.«
[Retningslinjer for
vådområder til tilbageholdelse af næringsstoffer
eller til minimering af oversvømmelsesrisici]
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL), tiltrådt af et mindretal (IA):
5) I
det under nr. 3 foreslåede § 11 a, nr. 17, indsættes efter
»søterritoriet,«: »eller når
arealerne inddrages til opstemning af regnvand, etablering af
vådområder m.v. som følge af anden
planlægning,«.
[Friholdelse af arealer for ny
bebyggelse, når arealerne inddrages til opstemning af
regnvand eller til etablering af vådområder m.v.]
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL), tiltrådt af et mindretal (IA):
6) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
11 e, stk. 1, indsættes efter nr. 5 som nye numre:
»6)
kommuneplanens sammenhæng med den kommunale
risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og
bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for
oversvømmelser fra havet, fjorde og andre dele af
søterritoriet,
7) hvorledes
eksisterende viden om konsekvenserne af klimaforandringerne
afspejles i kommuneplanen, og hvordan planen er koordineret med
vandplaner, naturplaner og spildevandsplaner for at sikre synergi
mellem vandmiljøtiltag og naturforbedringstiltag sammen med
eller som alternativ til udbygning af kloaksystemet,«
Nr. 6-9 bliver herefter til nr. 8-11.«
[Forholdet til viden om
klimaforandringer samt vand- og naturplaners samspil med udbygning
af kloaksystemet]
Til bilag 2
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
7) I
1. afsnit ændres
»og/eller« til: »eller«.
[Lovteknisk korrektion]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
8) I
2. afsnit ændres
»og/eller« til: »og«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget omformulerer teksten »som ferske
enge og/eller ådale« til: »som ferske enge og
ådale«.
Til nr. 2
Ændringsforslaget udskyder lovforslagets
ikrafttrædelsesdato fra den 26. november 2009 til den 1.
januar 2010.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 19, nr. 3 og 4.
Til nr. 4
Efter den gældende planlov skal kommuneplanen indeholde
retningslinjer for beliggenheden af lavbundsarealer, herunder
beliggenheden af lavbundsarealer, der kan genoprettes som
vådområder. Med ændringsforslaget skal
kommuneplanen også indeholde retningslinjer for arealer til
vådområder, der kan tilbageholde næringsstoffer,
eller til minimering af oversvømmelsesrisici gennem
opstemning m.v.
Til nr. 5
Lovforslaget indeholder bestemmelser om retningslinjer i
kommuneplanen om friholdelse af arealer i risikoområder for
ny bebyggelse. Med ændringsforslaget skal kommuneplanen
også indeholde retningslinjer herfor, når arealer
inddrages til opstemning af regnvand m.v. som følge af anden
planlægning.
Til nr. 6
Forslaget til planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 6, svarer
til forslaget i lovforslagets § 19, nr. 4.
I forslaget til planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 7,
foreslås, at den redegørelse, der skal ledsage
kommuneplanen, skal redegøre for, hvordan viden om klima
afspejles i kommuneplanen, og hvordan planen er koordineret med
vandplaner og naturplaner og spildevandsplaner for at sikre synergi
mellem vandmiljøtiltag og naturforbedringstiltag sammen med
eller som alternativ til udbygning af kloaksystemet.
Hvis ændringsforslaget vedtages, vil forslagsstillerne
til 3. behandling stille forslag om en konsekvensændring af
planlovens § 5, stk. 3.
Til nr. 7
Ændringsforslaget vedrører omformulering af
teksten »(f.eks. friholdelse af arealer til brug for
oversvømmelse) og/eller nedbringelse af sandsynligheden for
oversvømmelse« til: »(f.eks. friholdelse af
arealer til brug for oversvømmelse) eller nedbringelse af
sandsynligheden for oversvømmelse«.
Til nr. 8
Ændringsforslaget vedrører omformulering af
teksten »(ferske enge og/eller ådale)« til:
»(ferske enge og ådale«.
Peter Juel Jensen V
nfmd. Eyvind Vesselbo V
Erling Bonnesen V Birgitte Josefsen V
Hans Christian Thoning V Jørn Dohrmann DF
Liselott Blixt DF Per Ørum Jørgensen
KF Helle Sjelle KF Torben Hansen S Mette Gjerskov S
Flemming Møller Mortensen S Ida Auken SF
Steen Gade SF fmd.
Johs. Poulsen RV Per Clausen EL Juliane Henningsen
IA
Liberal Alliance, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) Enhedslisten (EL) | 9 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 46
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Ændringsforslag fra
miljøministeren |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag fra
miljøministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 46
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren vil fremlægge
konkrete forventninger til fremtidens klima, så lokale
planlæggere har et ens og samlet billede af, hvilken
situation de skal forberede sig på, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke har
benyttet den seneste viden i opdaterede vurderinger og kort, som
GEUS fremhæver, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm., om ministeren vil redegøre
for interessekonflikterne mellem dette lovforslag og
naturbeskyttelsesinteresser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm., om klimaændringerne skal
medtages i første planperiode, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om inddragelse af eksisterende viden om
konsekvenserne af klimaændringer i planlægningen, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvordan kommunerne i praksis
forpligtes til på tværs af kommunegrænserne at
sikre den mest hensigtsmæssige planlægning, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvem der har ansvaret for
eventuelle følger af en ukorrekt vurdering af
oversvømmelsesrisici, herunder imellem de involverede
myndigheder, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm., om ministeren mener, at det er
tilstrækkeligt eventuelt at overlade vurderingen og det
økonomiske ansvar til forsikringsselskaberne, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
| |