Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. december 2009
Forslag
til
Lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer 1)
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Loven har til formål at fastlægge rammerne for
vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra
vandløb og søer med henblik på at nedbringe de
negative følger af oversvømmelser for menneskers
sundhed, miljø, kulturarv og økonomiske
aktiviteter.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Oversvømmelse: En midlertidig
vanddækning med vand fra vandløb og søer af
arealer, der normalt ikke er dækket af vand.
2) Oversvømmelsesrisiko: Kombinationen af
sandsynligheden for en oversvømmelse og de potentielle
negative følger for menneskers sundhed, miljø,
kulturarv og økonomiske aktiviteter, der er forbundet med
oversvømmelser.
Kapitel 2
Risikoområder
§ 3.
Miljøministeren foretager en vurdering af
oversvømmelsesrisikoen for hvert vanddistrikt. På
baggrund heraf udpeger miljøministeren risikoområder,
hvor der er en potentiel væsentlig
oversvømmelsesrisiko, eller hvor en sådan må
anses for sandsynlig.
Stk. 2. Udpegning
af risikoområder sker efter forhandling med
transportministeren og efter høring af de berørte
kommuner.
Stk. 3. Revurdering
af oversvømmelsesrisikoen og udpegning af
risikoområder skal ske hvert sjette år og være i
overensstemmelse med § 4. Ved revurderingen vurderes det,
om grundlaget for udpegning af risikoområder er ændret,
og om andre områder skal udpeges til risikoområder.
Stk. 4.
Miljøministeren offentliggør vurderingen og
udpegningen af risikoområder samt senere revurderinger
heraf.
§ 4.
Vurderingen af oversvømmelsesrisikoen skal indeholde
følgende:
1) Topografiske
kort, som viser arealanvendelsen i vanddistriktet.
2) En beskrivelse
af historiske oversvømmelser, som har forårsaget
omfattende skader på menneskers sundhed, miljø,
kulturarv og økonomiske aktiviteter, og som sandsynligvis
gentages, herunder en beskrivelse af oversvømmelsernes
omfang og strømningsveje (vandets bevægelse i et
oversvømmet område beskrevet f.eks. ved hastigheds- og
retningsangivelser) samt en vurdering af de skader, der er
sket.
3) En beskrivelse
af større oversvømmelser, der har fundet sted
tidligere, hvor der kan forventes omfattende skader som
følge af lignende hændelser i fremtiden.
4) Eventuelt en
beskrivelse af, hvilke skader fremtidige oversvømmelser vil
kunne forårsage på menneskers sundhed, miljø,
kulturarv og økonomiske aktiviteter, idet forhold som
topografi, vandløbenes beliggenhed og deres generelle
hydrologiske og geomorfologiske kendetegn, herunder lavbundsarealer
som ferske enge og ådale som naturlige
overløbsområder, effektiviteten af de eksisterende
menneskeskabte infrastrukturer til oversvømmelsessikring,
befolkningsområders beliggenhed, områder med
økonomisk aktivitet og udviklinger på lang sigt,
herunder klimaændringers indvirkning på forekomsten af
oversvømmelser, så vidt muligt tages i
betragtning.
Stk. 2. I
revurderinger af oversvømmelsesrisikoen skal desuden
indgå oplysninger om klimaændringernes sandsynlige
indvirkning på forekomsten af oversvømmelser.
§ 5.
Miljøministeren udarbejder for hvert vanddistrikt et kort
over faren for oversvømmelse og et kort over
oversvømmelsesrisikoen for hvert af de områder, der er
udpeget efter § 3, stk. 1, jf. lovens bilag 1.
Stk. 2. Kortene
skal koordineres med de basisanalyser, der er udarbejdet efter
miljømålslovens § 5, stk. 1, og
§ 6.
Stk. 3. Kortene
skal revurderes senest hvert sjette år. Ved revurdering
vurderes det, om kortene på baggrund af nye oplysninger helt
eller delvis skal ændres.
Stk. 4.
Miljøministeren offentliggør kortene og senere
revurderinger heraf.
Kapitel 3
Risikostyringsplaner
§ 6.
Kommunalbestyrelsen udarbejder en risikostyringsplan i
overensstemmelse med lovens bilag 2 for hvert af de udpegede
risikoområder.
Stk. 2.
Risikostyringsplanerne skal koordineres med vandplanerne, der
udarbejdes efter miljømålslovens § 3.
Stk. 3.
Risikostyringsplanen kan ændres i planperioden efter reglerne
i dette kapitel.
§ 7.
Kommunalbestyrelsen offentliggør ved annoncering forslag til
risikostyringsplaner og senere revurderinger heraf. Forslag skal
være offentligt tilgængelige.
Stk. 2.
Offentliggørelsen skal ske samtidig med
miljøministerens offentliggørelse af forslag til
vandplaner.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen offentliggør ved annoncering forslag til
revurderinger af risikostyringsplaner hvert sjette år.
Stk. 4. Samtidig
med offentliggørelsen sendes forslagene til de statslige,
regionale og kommunale myndigheder, hvis interesser berøres
af forslagene.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 6
måneder for fremsættelse af indsigelser mod
forslagene.
§ 8.
Efter udløbet af fristen i § 7, stk. 5,
vedtager kommunalbestyrelsen risikostyringsplanerne, jf. dog
stk. 2 og § 9.
Stk. 2. Hvis der
efter høringen foretages ændringer i det
offentliggjorte forslag, som på væsentlig måde
berører andre myndigheder eller borgere end dem, der ved
indsigelsen har foranlediget ændringen, kan vedtagelse af
planen ikke ske, før de pågældende har haft
lejlighed til at udtale sig. Kommunalbestyrelsen fastsætter
en frist herfor. Hvis ændringen er så omfattende, at
der kan siges at foreligge et nyt forslag til plan, skal
procedurerne i dette kapitel følges.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen offentliggør ved annoncering de vedtagne
risikostyringsplaner og senere revurderinger heraf. De endeligt
vedtagne risikostyringsplaner skal være offentligt
tilgængelige.
Stk. 4. Snarest
muligt efter vedtagelsen sender kommunalbestyrelsen
risikostyringsplanerne til miljøministeren.
Stk. 5.
Miljøministeren sammenfatter og offentliggør vedtagne
risikostyringsplaner for hvert vanddistrikt. De sammenfattede
risikostyringsplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med lovens
bilag 2, dog på vanddistriktsniveau.
Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
kravene til offentliggørelse og offentlig
tilgængelighed af de vedtagne risikostyringsplaner.
§ 9.
Et forslag til risikostyringsplan kan ikke vedtages, hvis andre
kommunalbestyrelser har gjort skriftlig indsigelse over for
kommunalbestyrelsen inden udløbet af fristen efter
§ 7, stk. 5. Forslaget kan herefter først
vedtages, når der er opnået enighed om de
nødvendige ændringer.
Stk. 2.
Såfremt der ikke kan opnås enighed mellem
kommunalbestyrelserne, forelægges sagen for
miljøministeren, som herefter træffer afgørelse
om den nødvendige ændring.
§ 10.
Miljøministeren kan til varetagelse af statslige interesser
eller opfyldelse af internationale forpligtelser fremsætte
indsigelser mod et forslag til risikostyringsplan inden
udløbet af fristen efter § 7, stk. 5.
Forslaget kan herefter først vedtages, når der er
opnået enighed om den nødvendige ændring.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved forhandling kan opnås enighed,
træffer miljøministeren afgørelse om den
nødvendige ændring.
§ 11.
Kommunalbestyrelsen er ved udøvelse af beføjelser i
medfør af lovgivningen bundet af risikostyringsplanerne og
skal herunder sikre gennemførelsen af disse.
Kapitel 4
Administrative bestemmelser
§ 12.
Miljøministeren kan bemyndige en statslig myndighed oprettet
under ministeriet eller efter forhandling med vedkommende minister
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages til miljøministeren.
Stk. 3.
Miljøministeren kan endvidere fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
§ 13.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
vurdering og risikostyring for oversvømmelse fra
vandløb og søer i det internationale vanddistrikt,
herunder fravigelse af lovens bestemmelser i det internationale
vanddistrikt.
§ 14.
Miljøministeren fastsætter regler med henblik på
at gennemføre eller anvende EU-regler om forhold, der er
omfattet af denne lov, herunder forordninger, direktiver og
beslutninger om naturbeskyttelse.
Kapitel 5
Klage og søgsmål
§ 15.
Endeligt vedtagne risikostyringsplaner og senere revurderinger af
disse kan påklages til Naturklagenævnet, for så
vidt angår retlige spørgsmål.
Stk. 2.
Naturklagenævnets formand kan på nævnets vegne
træffe afgørelse i sager, der ikke skønnes at
have meget væsentlig interesse i forhold til lovens
formål.
Stk. 3.
Naturklagenævnets afgørelser kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.
§ 16.
Klageberettiget efter § 15 er følgende:
1)
Miljøministeren.
2) Enhver, der har
en individuel, væsentlig interesse i sagen.
3) Offentlige
myndigheder.
4) Lokale
foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse
i afgørelsen.
5)
Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis
hovedformål er beskyttelse af natur og miljø.
6)
Landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres
formål varetager væsentlige rekreative interesser,
når afgørelsen berører sådanne
interesser.
Stk. 2. Ved klage
indgivet af klageberettigede efter stk. 1, nr. 5 og 6, kan
Naturklagenævnet kræve, at foreningerne eller
organisationerne dokumenterer deres klageberettigelse ved
indsendelse af vedtægter.
§ 17.
Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
den endeligt vedtagne risikostyringsplan er offentliggjort. Hvis
klagefristen udløber en lørdag, en søndag
eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende
hverdag.
Stk. 2. Klage
indgives til den myndighed, som har vedtaget planen. Myndigheden
sender klagen til Naturklagenævnet ledsaget af den
påklagede plan og det materiale, der er indgået i
sagens bedømmelse.
Kapitel 6
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 18.
Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2.
Miljøministeren foretager de to første
høringer af henholdsvis forslag til udpegning af
risikoområder og revurdering af forslag til udpegning af
risikoområder efter § 3, stk. 2, i perioderne
fra den 1. januar til den 31. marts 2011 og fra den 1. januar til
den 31. marts 2018.
Stk. 3.
Miljøministeren afslutter den første vurdering og
udpegning af risikoområder efter § 3, stk. 1,
senest den 22. december 2011. Den første revurdering af
vurderingen og udpegningen af risikoområder efter
§ 3, stk. 3, afsluttes senest den 22. december
2018.
Stk. 4.
Miljøministeren udarbejder kortene over faren for
oversvømmelse og kortene over oversvømmelsesrisikoen,
jf. § 5, stk. 1, senest den 22. december 2013.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen offentliggør forslag til
risikostyringsplaner, jf. § 7, stk. 1, senest den
22. december 2014.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen vedtager risikostyringsplaner, jf.
§ 8, stk. 1, senest den 22. oktober 2015.
Stk. 7.
Miljøministeren offentliggør en samlet
risikostyringsplan for hvert vanddistrikt, jf. § 8,
stk. 5, senest den 22. december 2015.
Kapitel 7
Ændringer i planloven
§ 19.
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 937 af
24. september 2009, foretages følgende ændringer:
1. Fodnote
1 til lovens titel affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle (EF-fuglebeskyttelsesdirektivet),
EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende
2006 nr. L 363, side 368, dele af Rådets direktiv nr.
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet
(VVM-direktivet), EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40, som
ændret senest ved Rådets og Europa-Parlamentets
direktiv nr. 2003/35/EF om mulighed for deltagelse i forbindelse
med udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF, for så vidt
angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse, dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992 nr. L
206, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006 nr. L 363, side
368, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/60/EF af 23. oktober 2007 om vurdering og styring af risikoen
for oversvømmelser, EU-Tidende 2007 nr. L 288, s.
27.«
2. I
§ 5 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 11 a, nr. 18, § 11 e, stk. 1, nr.
7« til: »§ 11 a, nr. 19, § 11 e, stk. 1, nr.
8«.
3. I
§ 11, stk. 4,
indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) en
kommunal risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om vurdering og
styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og
søer og bekendtgørelse om vurdering og risikostyring
for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet,«
Nr. 5 og 6 bliver herefter
nr. 6 og 7.
4. I
§ 11 a indsættes efter
nr. 16 som nyt nummer:
»17)
friholdelse af arealer for ny bebyggelse eller etablering af
foranstaltninger til sikring mod oversvømmelse, når
arealet er i væsentlig risiko for oversvømmelse, jf.
kapitel 2 i lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og
bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for
oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet,«
Nr. 17-19 bliver herefter
nr. 18-20.
5. I
§ 11 e, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
»6)
kommuneplanens sammenhæng med den kommunale
risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og
bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for
oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet,«
Nr. 6-9 bliver herefter nr.
7-10.
6. I
§ 13, stk. 1,
indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) en
kommunal risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om vurdering og
styring af risikoen for oversvømmelser fra vandløb og
søer og bekendtgørelse om vurdering og risikostyring
for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet,«
Nr. 5 og 6 bliver herefter
nr. 6 og 7.
§ 20.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Kort over faren for
oversvømmelse skal vise de geografiske områder,
der vil kunne blive oversvømmet, efter følgende
scenarier:
a) Ringe
sandsynlighed for oversvømmelse eller ekstreme
hændelser.
b) Middelstor
sandsynlighed for oversvømmelse
(100-års-hændelse).
c) Stor
sandsynlighed for oversvømmelse, hvor det er relevant.
Hvert scenario skal indeholde oplysninger om:
a)
Oversvømmelsesgrad (den maksimale geografiske udbredelse af
en oversvømmelse).
b) Vanddybde eller
vandstand.
c)
Strømhastighed eller relevante vandmængder.
Kort over
oversvømmelsesrisikoen skal vise de negative
følger af oversvømmelser, som fremgår af kort
over faren for oversvømmelse.
Kortene skal indeholde oplysninger om:
a) Anslået
antal indbyggere, der potentielt vil blive berørt.
b) Arten af
økonomisk aktivitet i det område, der potentielt vil
blive berørt.
c)
Listevirksomheder, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 33, godkendte husdyrbrug, jf. § 12 i lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, der vil kunne
forårsage forureningsuheld i tilfælde af
oversvømmelse, og potentielt berørte beskyttede
områder, jf. miljømålslovens § 7,
stk. 1, nr. 1, 3 og 5.
d) Andre nyttige
oplysninger, såsom angivelse af områder, hvor der kan
forekomme oversvømmelser med et stort indhold af sediment og
opslæmmet organisk materiale, og oplysninger om andre vigtige
forureningskilder.
Bilag 2
Udarbejdelse af risikostyringsplaner:
I risikostyringsplaner fastsættes passende mål for
styring af oversvømmelsesrisiciene for de udpegede
risikoområder med særlig vægt på at mindske
de potentielle negative følger af oversvømmelser for
menneskers sundhed, miljø, kulturarv og økonomiske
aktiviteter og, hvis dette anses for relevant, med sigte på
ikkestrukturelle initiativer (f.eks. friholdelse af arealer til
brug for oversvømmelse) eller nedbringelse af
sandsynligheden for oversvømmelse.
Ved udarbejdelse af risikostyringsplaner skal der tages
relevante aspekter i betragtning såsom omkostninger og
fordele, oversvømmelsesomfang, afløbsveje og arealer,
der kan virke som overløb ved oversvømmelser, som
f.eks. lavbundsarealer (ferske enge og ådale), fastsatte
miljømål, jf. miljømålslovens
§ 10, jordbunds- og vandforvaltning, fysisk
planlægning, arealanvendelse, naturbevaring, sejlads og
havneinfrastruktur.
Risikostyringsplanerne skal omfatte alle aspekter af
risikostyring med særlig vægt på forebyggelse,
sikring og beredskab, herunder oversvømmelsesprognoser og
systemer for tidlig varsling og hensyntagen til de særlige
forhold, der gør sig gældende for de forskellige
vandløbsoplande eller deloplande. I planerne skal også
indgå fremme af bæredygtige arealanvendelsesmetoder,
forbedring af vandbindingen og kontrolleret oversvømmelse i
visse områder i tilfælde af oversvømmelse.
A. Risikostyringsplaner skal altid indeholde:
1) En beskrivelse
af prioriteringen for planens gennemførelse.
2) En beskrivelse
af, hvordan fremskridtene med hensyn til planens
gennemførelse vil blive overvåget.
3) En oversigt over
de foranstaltninger, der er truffet med henblik på offentlig
oplysning og høring.
4) En fortegnelse
over ansvarlige myndigheder og, hvis det er hensigtsmæssigt,
en beskrivelse af samarbejdsforløbet vedrørende det
internationale vanddistrikt og koordineringen med
vandplanlægningen.
Risikostyringsplaner inden for det internationale vanddistrikt
skal tillige indeholde en beskrivelse af den metode til
costbenefit-analyse, som Tyskland eller Danmark har anvendt til
vurdering af foranstaltninger med grænseoverskridende
virkninger, hvis en sådan foreligger.
B. De første risikostyringsplaner for kommunens
geografiske område skal ud over elementerne i punkt A
indeholde:
1) Konklusionerne
af vurderingen af oversvømmelsesrisikoen, jf. § 3,
stk. 1, i form af et oversigtskort for de udpegede
områder.
2) Kort over faren
for oversvømmelse og kort over
oversvømmelsesrisikoen, jf. § 5, stk. 1, og
de konklusioner, der kan drages af kortene.
3)
Fastsættelse af passende mål for
oversvømmelsesrisikostyringen.
4) En oversigt over
de foranstaltninger og prioriteringen heraf, der tager sigte
på at nå de relevante mål for
oversvømmelsesrisikostyringen og de
oversvømmelsesrelaterede tiltag, der er truffet i henhold
til gældende lovgivning, herunder planloven,
miljøbeskyttelsesloven, miljømålsloven og lov
om miljøvurdering af planer og programmer.
C. De efterfølgende revurderinger af
risikostyringsplaner for oversvømmelser inden for kommunens
geografiske område skal ud over elementerne i punkt A
indeholde:
1) Eventuelle
ændringer og revurderinger siden offentliggørelsen af
den tidligere version af risikostyringsplanen for
oversvømmelser, herunder et resume af de revurderinger, der
er foretaget i planperioden.
2) En vurdering af
de fremskridt, der er gjort med hensyn til at nå de fastsatte
mål.
3) En beskrivelse
af og en forklaring på eventuelle foranstaltninger, der var
planlagt i den tidligere version af risikostyringsplanen for
oversvømmelser, men som ikke er iværksat.
4) En beskrivelse
af eventuelle andre foranstaltninger siden offentliggørelsen
af den foregående version af risikostyringsplanen for
oversvømmelser.
5) En beskrivelse
af klimaændringernes sandsynlige indvirkning på
forekomsten af oversvømmelser.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2007/60/EF af 23. oktober 2007 om vurdering og styring af
risikoen for oversvømmelser, EU-Tidende 2007 nr. L 288, s.
27, dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992
om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992 nr. L 206, side 7, som
senest ændret ved Rådets direktiv 2006/105/EF af 20.
november 2006, EU-Tidende nr. L 363, side 368, og dele af
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle (EF-fuglebeskyttelsesdirektivet),
EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1, som senest ændret ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende
2006 nr. L 363, side 368.