Skriftlig fremsættelse (11. november
2009)
Integrationsministeren (Birthe Rønn
Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
(Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning m.v.)
(Lovforslag nr. L 64).
Med lovforslaget etableres et kortere kursus i
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning (Intro-dansk) til
udlændinge, der tager ophold her i landet som led i
beskæftigelse. Udenlandske arbejdstagere er med til at sikre
danske virksomheder adgang til kvalificeret arbejdskraft og
bidrager samtidig til det danske samfund. Det er derfor vigtigt, at
de hurtigt efter ankomsten til Danmark tilbydes et fleksibelt,
arbejdsmarkedsrettet tilbud. Der er ofte tale om arbejdstagere, der
kun opholder sig midlertidigt i Danmark, og som har behov for et
mindre omfattende undervisningstilbud end det ordinære
treårige danskuddannelsestilbud. Samtidigt har de behov for
et undervisningstilbud, der er særlig målrettet deres
arbejdssituation.
Kurset i intro-dansk skal så vidt muligt kunne
tilrettelægges, så det passer til den
arbejdssammenhæng, som den udenlandske arbejdstager
indgår i, samt til virksomhedernes behov. Undervisningen kan
f.eks. tilrettelægges for beskæftigede på samme
arbejdsplads.
Kurset i intro-dansk skal tilbydes af kommunalbestyrelsen
på linje med det ordinære danskuddannelsestilbud.
Udlændingen skal frit kunne vælge, hos hvilken udbyder
udlændingen ønsker at følge kurset.
Udlændinge, der har fulgt intro-dansk, og som fortsat har
lovligt ophold her i landet, har inden for en treårig periode
mulighed for at følge det ordinære
danskuddannelsestilbud.
Samtidig sikres det med lovforslaget, at udenlandske
arbejdstagere ikke behøver at vente på at få
danskundervisning, til de er blevet folkeregistrerede, men kan
påbegynde intro-dansk, allerede når de har
ordinær beskæftigelse, har fast, lovligt ophold og ret
til at arbejde her i landet.
Lovforslaget indeholder endvidere regler om en
begrænsning af undervisningstilbuddet til au pair personer og
afskaffelse af tilbuddet om danskuddannelse til
udvekslingsstuderende på gymnasier og andre
ungdomsuddannelser.
Lovforslaget indeholder desuden regler om at afskaffe de
vejledende modultakster på finansloven og opdele den
modultakst, der aftales mellem kommunalbestyrelsen og udbyderen af
danskuddannelse i to dele, hvor den ene halvdel udbetales til
udbyderen ved starten af et undervisningsmodul og den anden del,
når kursisten har bestået en modultest.
Endvidere indeholder lovforslaget forslag om, at kommunerne
skal have bedre muligheder for at planlægge det kommunale
danskuddannelsestilbud. Med lovforslaget gives der bl.a. kommunerne
adgang til at bestemme antallet af udbydere i kommunen,
således at der kan sikres et mere fast grundlag for
planlægningen af det kommunale danskuddannelsestilbud.
Endelig indeholder lovforslaget hjemmel til, at der
fastsættes mere præcise regler om kommunalbestyrelsens
tilsyn med udbyderne.