L 64 Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.

(Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning m.v.).

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 11-11-2009

Fremsættelse: 11-11-2009

Skriftlig fremsættelse (11. november 2009)

20091_l64_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (11. november 2009)

Integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning m.v.)

(Lovforslag nr. L 64).

Med lovforslaget etableres et kortere kursus i arbejdsmarkedsrettet danskundervisning (Intro-dansk) til udlændinge, der tager ophold her i landet som led i beskæftigelse. Udenlandske arbejdstagere er med til at sikre danske virksomheder adgang til kvalificeret arbejdskraft og bidrager samtidig til det danske samfund. Det er derfor vigtigt, at de hurtigt efter ankomsten til Danmark tilbydes et fleksibelt, arbejdsmarkedsrettet tilbud. Der er ofte tale om arbejdstagere, der kun opholder sig midlertidigt i Danmark, og som har behov for et mindre omfattende undervisningstilbud end det ordinære treårige danskuddannelsestilbud. Samtidigt har de behov for et undervisningstilbud, der er særlig målrettet deres arbejdssituation.


Kurset i intro-dansk skal så vidt muligt kunne tilrettelægges, så det passer til den arbejdssammenhæng, som den udenlandske arbejdstager indgår i, samt til virksomhedernes behov. Undervisningen kan f.eks. tilrettelægges for beskæftigede på samme arbejdsplads.


Kurset i intro-dansk skal tilbydes af kommunalbestyrelsen på linje med det ordinære danskuddannelsestilbud. Udlændingen skal frit kunne vælge, hos hvilken udbyder udlændingen ønsker at følge kurset. Udlændinge, der har fulgt intro-dansk, og som fortsat har lovligt ophold her i landet, har inden for en treårig periode mulighed for at følge det ordinære danskuddannelsestilbud.


Samtidig sikres det med lovforslaget, at udenlandske arbejdstagere ikke behøver at vente på at få danskundervisning, til de er blevet folkeregistrerede, men kan påbegynde intro-dansk, allerede når de har ordinær beskæftigelse, har fast, lovligt ophold og ret til at arbejde her i landet.


Lovforslaget indeholder endvidere regler om en begrænsning af undervisningstilbuddet til au pair personer og afskaffelse af tilbuddet om danskuddannelse til udvekslingsstuderende på gymnasier og andre ungdomsuddannelser.


Lovforslaget indeholder desuden regler om at afskaffe de vejledende modultakster på finansloven og opdele den modultakst, der aftales mellem kommunalbestyrelsen og udbyderen af danskuddannelse i to dele, hvor den ene halvdel udbetales til udbyderen ved starten af et undervisningsmodul og den anden del, når kursisten har bestået en modultest.


Endvidere indeholder lovforslaget forslag om, at kommunerne skal have bedre muligheder for at planlægge det kommunale danskuddannelsestilbud. Med lovforslaget gives der bl.a. kommunerne adgang til at bestemme antallet af udbydere i kommunen, således at der kan sikres et mere fast grundlag for planlægningen af det kommunale danskuddannelsestilbud.


Endelig indeholder lovforslaget hjemmel til, at der fastsættes mere præcise regler om kommunalbestyrelsens tilsyn med udbyderne.