Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 2. februar 2010
1. Ændringsforslag
Integrationsministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. november 2009 og var til 1.
behandling den 4. december 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og integrationsministeren sendte
den 20. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del -
bilag 32. Den 30. november 2009 sendte integrationsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 3.
december 2009 sendte integrationsministeren supplerende
høringssvar til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af RV og EL) indstiller forslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at lovforslaget udbygger mulighederne i
den eksisterende repatrieringslov og vil forbedre mulighederne for
mennesker, som ønsker at vende tilbage til deres
oprindelsesland, uanset om grunden er, at de er flygtet fra krig,
men der nu er kommet fredeligere tider, om de ønsker at
tilbringe deres alderdom i hjemlandet, eller om de har helt andre
grunde.
S og SF har bemærket, at der alene er tale om en
udvidelse af den eksisterende ordning. Begge partier støtter
ordningen og er derfor meget positive over for, at flere får
mulighed for at få gavn af den, og at ordningen bliver endnu
bedre for dem, som ønsker at gøre brug af den.
I forbindelse med lovforslaget har regeringen og Dansk
Folkeparti afsat 20 mio. kr., som kommunerne kan søge til
oplysning om ordningen. S og SF har tillid til, at kommunerne kan
administrere den opgave på fornuftig vis og give saglig
information og vejledning. Partierne bemærker sig også,
at forslaget ikke ændrer ved den eksisterende
fortrydelsesret, som stammer fra udlændingeloven.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
lovforslaget er en videreførelse af de initiativer, som
indgik i Dansk Folkepartis finanslovudspil til finanslovsaftalen
for 2010.
Indvandrere, der er dårligt integreret i det danske
samfund, og for hvem en tilbagevenden til deres hjemland
udgør en chance for at få en bedre tilværelse,
bør ifølge DF gives bedre mulighed for frivillig
repatriering. Desuden bør ældre indvandrere, der har
opholdt sig i Danmark i en længere årrække, men
hvor repatriering kan styrke den enkeltes livskvalitet, gives bedre
muligheder for at tilbringe alderdommen i hjemlandet.
Repatrieringsloven giver indvandrere mulighed for at modtage
økonomisk støtte ved frivillig tilbagevenden til det
tidligere hjemland eller opholdsland med det formål at tage
varig bopæl der.
På en række områder har det danske samfund
forandret sig. Og på nogle områder har det danske
samfund forandret sig i en negativ retning. Det, der bl.a. er
negativt - set med DF's øjne - er, at der flere steder i
Danmark har udviklet sig forskellige former for parallelsamfund
bestående af indvandrere, som ikke føler sig hjemme
her og som ønsker at leve et liv, hvor de er omgivet af
folk, der har den samme kulturelle baggrund, som de selv har. Det
kan ifølge DF i visse tilfælde give alvorlige
problemer for bl.a. sammenhængskraften i samfundet.
Lovforslaget bygger videre på mange af de andre
politiske initiativer, som er blevet taget på
udlændingeområdet og det retspolitiske område
siden 2001, bl.a. en række stramninger af udvisningsreglerne.
Lovforslaget skal derfor ses i sammenhæng med og som et
supplement til disse politiske initiativer.
DF har haft en betydelig indflydelse på den
udlændingepolitik, som bliver ført i dag. Denne
udlændingepolitik har medført, at den muslimske
indvandring til Danmark er bragt ned. Dette har med DF's
øjne været og er fortsat afgørende
for Danmark.
Dette lovforslag er et tilbud til de mennesker, som ikke
ønsker at være her, som ikke kan være her, ikke
vil integreres og ikke må integrere sig. Med dette lovforslag
får de et tilbud om at vende tilbage til det land, de kom
fra. Men det er samtidig også et signal om, at samfundet skal
bruge kræfter på at integrere dem, der har det bedste
integrationspotentiale. Samfundet må gøre sig klart,
at uanset hvor mange midler det offentlige og det private poster ud
til integration i det danske samfund - til sociale projekter osv. -
er det i sidste ende den enkeltes vilje til at lade sig integrere,
til at lade sig tilpasse til det danske samfund og viljen til at
blive dansk, der er afgørende for, at integrationen vil
komme til at fungere.
Det er vigtigt for DF, at kommunerne aktivt benytter sig af de
eksisterende muligheder og laver opsøgende arbejde over for
indvandrere, som kan benytte sig af tilbuddene om repatriering i
lovgivningen. DF har med tilfredshed noteret sig ministerens
besvarelse af spørgsmål nr. 6, hvoraf følgende
bl.a. fremgår: »Integrationsministeriet har kort inden
jul udsendt en informationsskrivelse til samtlige landets kommuner,
hvori der redegøres for de foreslåede ændringer
i repatrieringsloven. Skrivelsen er udsendt med henblik på at
gøre de kommunale medarbejdere opmærksomme på de
forestående ændringer.« Herudover tilkendegiver
Integrationsministeriet i svaret, at ministeriet løbende vil
følge udviklingen i antallet af repatrierede
udlændinge for dermed at sikre, at kommunerne er
opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder.
Derudover vil Integrationsministeriet, bl.a. som led i
udmøntningen af repatrieringspuljen på 20 mio. kr.,
understøtte den kommunale indsats via ministeriets
udgående konsulentenhed Integrationsservice. Disse
initiativer hilser DF velkommen.
Et mindretal i udvalget (RV og EL)
indstiller forslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
de stillede ændringsforslag.
Det Radikale Venstres medlem af udvalget konstaterer, at der
er tale om en 3-årig ordning, hvor ydelsen til repatriering
hæves betragteligt, og hvor målgruppen for repatriering
udvides til at omfatte stort set alle udlændinge i Danmark -
uanset deres opholdsgrundlag. Dog gælder ordningen ikke
udlændinge, der har fået dansk statsborgerskab.
Repatrieringsydelsen fordeles i to portioner: det
nugældende tilskud på ca. 17.000 kr. for en voksen og
det supplerende støttebeløb på 100.000 kr.,
hvoraf sidstnævnte beløb først udbetales,
når den repatrierede har været så længe i
sit hjemland eller tidligere opholdsland, at opholdsgrundlaget i
Danmark ikke længere gælder. At størstedelen af
beløbet først udbetales efter fortrydelsesrettens
udløb eller efter 12 måneder efter udrejsen, begrundes
i lovforslagets bemærkninger med, at tiltaget
indføres» … for at forhindre misbrug og for
yderligere at styrke den enkelte udlændings motivation til at
blive varigt i hjemlandet«. Meningen med den forhøjede
ydelse skulle jo ellers være at forbedre mulighederne for at
etablere sig med bolig og mulig virksomhed i hjemlandet, men det
skal altså først ske efter mindst 1 års ophold.
Det Radikale Venstre bemærker desuden, at det fremgår,
at forslaget især er henvendt til dem, der ikke er i arbejde
eller er vanskelige at integrere. Kommunerne vil få
dækket alle deres omkostninger i forbindelse med
repatrieringen imod den nuværende refusion på 75 pct.
Desuden presses kommunerne efter Det Radikale Venstres opfattelse
til at gøre noget ved sagen, hvilket tydeliggøres i
dette citat fra lovforslagets bemærkninger i pkt. 3.5:
»Kommunerne opnår herudover en væsentlig
økonomisk gevinst ved repatriering i det omfang, den
pågældende, der repatrierer, alternativt ville have
modtaget offentlige indkomstoverførsler.« Ja,
hensigten med forslaget er at få så mange som muligt
til at rejse ud af Danmark. Dette illustreres af
følgende formulering fra lovforslagets bemærkninger i
pkt. 5: »Lovforslaget vil øge de økonomiske
incitamenter til repatriering…«.
Det Radikale Venstre mener, at der med lovforslaget sendes det
budskab ud i samfundet, at vi i Danmark helst ser udlændinge
ude af landet. De ca. 41 mio. kr. i merudgifter, som lovforslaget
vil koste, burde ifølge Radikale Venstre i stedet blive
brugt til at hjælpe de traumatiserede flygtninge til en mere
tålelig tilværelse, så de kan komme ud i
samfundet og bidrage til fællesskabet. Det er det, de helst
vil, men ikke kan få den nødvendige hjælp til.
Det kan de derimod få til at repatriere sig. Den prioritering
vil Det Radikale Venstre ikke medvirke til.
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at det er en vigtig
opgave at hjælpe etniske minoriteter, der af den ene eller
den anden grund frivilligt ønsker at vende tilbage til deres
oprindelsesland. Enhedslisten kan imidlertid ikke støtte
lovforslaget, da det hviler på regeringens og DF's
ønske om at få mindre bemidlede etniske minoriteter
til at forlade landet og opgive deres opholdstilladelse. At motivet
er at få folk til at blive væk frem for en reel
interesse i vellykket repatriering, understreges ifølge EL
bl.a. af det faktum, at størstedelen af det beløb,
som udbetales som hjælp til etablering i hjemlandet,
først udbetales efter fortrydelsesrettens ophør -
eller for de udlændinge, der ikke er omfattet af
fortrydelsesretten, 12 måneder efter udrejsen.
Størstedelen af den økonomiske hjælp til
genetablering i hjemlandet burde ifølge EL blive udbetalt i
forbindelse med hjemrejsen, da det jo er i den første
periode i hjemlandet, man har behov for økonomisk
hjælp til f.eks. etablering af bolig og et
eksistensgrundlag.
Endvidere er EL imod, at der afsættes 20 mio. kroner til
kommuner, der laver en lokal, offensiv indsats for at få
herboende udlændinge til at benytte
repatrieringsordningen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
1) Nr. 2 affattes således:
»2. I §
7, stk. 2, nr. 4, ændres »25.000 kr.« til:
»117.581 kr.«, og »8.000 kr.« ændres
til: »35.860 kr.««
[Ændret som følge af
satsregulering af beløbene pr. 1. januar 2010]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
2) Nr.3 affattes således:
»3. I §
7, stk. 3, ændres »15.000 kr.« til:
»17.581 kr.«, og »5.000 kr.« ændres
til: »5.860 kr.««
[Ændret som følge af
satsregulering af beløbene pr. 1. januar 2010]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 1, ændres
»stk. 7« til: »stk. 8«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr.
5]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
4)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»02. I
§ 10, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»stk. 5« til: »stk. 6«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr.
8]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
5) Nr.
10 affattes således:
»10. § 13, stk. 1, affattes
således:
»Staten refunderer en
kommunes udgifter til hjælp til repatriering efter
§§ 7 og 8 samt til reintegrationsbistand efter §
10.«
[Præcisering]
Til § 2
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
6) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»lovens § 3« til: »repatrieringslovens
kapitel 3«.
[Korrektion]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
7) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»lovens § 10« til: »repatrieringslovens
§ 10«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af,
at beløbene efter repatrieringslovens § 7 i henhold til
repatrieringslovens § 14 skal satsreguleres hvert år pr.
1. januar, og at de i lovforslaget anførte beløb, som
en udlænding kan modtage i hjælp til etablering
på tidspunktet for tilbagevenden til hjemlandet eller det
tidligere opholdsland, er anført i 2009-niveau. Efter en
satsregulering udgør beløbene i 2010 i
repatrieringslovens § 7, stk. 3, henholdsvis 17.581 kr. og
5.860 kr. Med ændringen bringes beløbene således
på 2010-niveau.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 5 og 8.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig præcisering, da staten med
den foreslåede ændring fuldt ud dækker en
kommunes udgifter til hjælp til repatriering og
reintegrationsbistand.
Til nr. 6 og 7
Der er tale om en korrektion samt en sproglig
præcisering i forhold til det fremsatte lovforslag.
Karsten Lauritzen V
Irene Simonsen V fmd.
Eyvind Vesselbo V Troels Christensen V Peter Skaarup
DF Martin Henriksen DF Jesper Langballe DF
Tage Leegaard KF Naser Khader KF
Henrik Dam Kristensen S Maja Panduro S
Ole Hækkerup S Sophie Hæstorp Andersen S
Meta Fuglsang SF Anne Baastrup SF nfmd. Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 81
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra integrationsministeren |
2 | Supplerende høringssvar |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Ændringsforslag til forslag til lov
om ændring af repatrieringsloven |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 81
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om fortrydelsesretten bortfalder ved
selve anmodningen om at modtage en månedlig, livslang ydelse
på 800 kr., til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvilke konsekvenser det har for
en udlændings adgang til at fortryde repatriering, at
vedkommende anmoder om en løbende månedlig, livslang
ydelse på 800 kr., til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm., om ministeren vil oversende en
tabeloversigt med oplysninger om, hvor mange personer der har
benyttet repatrieringsordningen, siden den blev etableret, fordelt
på år, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvor mange personer med
tilknytning til arbejdsmarkedet der har benyttet
repatrieringsordningen, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om, hvilke parametre der ligger til
grund for vurderingen af mulighederne for en vellykket
repatriering, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at
kommunerne følger op på vedtagelsen af lovforslaget,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til integrationsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålet og integrationsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen vil
sikre, at kommunere følger op på vedtagelsen af
lovforslaget, herunder sikre at kommunerne benytter sig af de
styrkede muligheder for at støtte den enkelte
udlænding, der ønsker at repatriere.
Svar:
Integrationsministeriet har kort inden jul udsendt en
informationsskrivelse til samtlige landets kommuner, hvori der
redegøres for de foreslåede ændringer i
repatrieringsloven. Skrivelsen er udsendt med henblik på at
gøre de kommunale medarbejdere opmærksomme på de
forestående ændringer.
Integrationsministeriet er endvidere i færd med at
udarbejde en revideret og opdateret vejledning om
repatrieringsloven, som sagsbehandlerne i kommunerne kan benytte
ved sager om repatriering, samt en informationsbrochure til
kommunerne, der i kortere form redegør for ændringerne
i repatrieringsloven. Vejledningen og brochuren planlægges at
udsendes hurtigst muligt efter lovforslagets vedtagelse.
Herudover har Integrationsministeriet aftalt med Dansk
Flygtningehjælp, at der udarbejdes en brochure til
udlændinge om ændringer i repatrieringsloven. Brochuren
planlægges at blive trykt i 8-10 forskellige sprog.
Endvidere vil Integrationsministeriet løbende
følge udviklingen i antallet af repatrierede
udlændinge for dermed at sikre, at kommunerne er
opmærksomme på de forbedrede
støttemuligheder.
Derudover vil Integrationsministeriet bl.a. som led i
udmøntningen af repatrieringspuljen på 20 mio. kr.
understøtte den kommunale indsats via ministeriets
udgående konsulentenhed Integrationsservice.