Fremsat den 25. november 2009 af
integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af repatrieringsloven
(Udvidelse af målgruppen,
forhøjelse af repatrieringsstøtten, justering af
reintegrationsbistanden, ekstra reintegrationsydelse til visse
udlændinge og styrkelse af den kommunale indsats)
§ 1
I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar 2006, som ændret
ved § 12 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer:
1. § 3, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Ved
andre familiesammenførte udlændinge forstås
udlændinge, der har haft opholdstilladelse her i landet i
mindst fem år, og som har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 eller § 9 c,
stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning
til en person, der ikke er omfattet af stk. 2.«
2. I
§ 7, stk. 2, nr. 4,
ændres »25.000 kr.« til: »116.954
kr.«, og »8.000 kr.« ændres til:
»35.651 kr.«
3. I
§ 7, stk. 3,
ændres »15.000 kr.« til: »16.954
kr.«, og »5.000 kr.« ændres til:
»5.651 kr.«
4. § 7, stk. 6, 2. pkt.,
ophæves.
5. I
§ 7 indsættes efter
stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Uanset stk. 6 kan der ydes hjælp til repatriering,
hvis
1)
udlændingen er blevet skilt fra og ikke længere
samlever med referencen,
2) referencen er
død,
3)
udlændingen som barn er blevet familiesammenført med
sine forældre og efter sit fyldte 18. år ønsker
at repatriere, eller
4)
udlændingen har opholdstilladelse på grundlag af en
familiemæssig tilknytning til en herboende søn eller
datter og er omfattet af § 10, stk. 1, nr.
4.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
6. § 10, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og 4.
7. I
§ 10, stk. 1, nr. 5, der
bliver nr. 4, ændres »60 år« til: »55
år«.
8. I
§ 10 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning yde en supplerende
løbende, månedlig reintegrationsbistand i 5 år
til en udlænding, som er omfattet af § 3,
stk. 1 eller 7, og som er berettiget til reintegrationsbistand
efter stk. 1 og meddelt opholdstilladelse her i landet
før den 1. juli 2002. Den supplerende reintegrationsbistand
udgør 1.000 kr. pr. måned. I stedet for en
løbende, månedlig ydelse i 5 år kan
udlændingen, inden kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse efter 1. pkt., anmode om at modtage en
løbende, månedlig, livslang ydelse på 800 kr.
Anmodningen er uigenkaldelig.«
Stk. 3-6 bliver herefter til stk. 4-7.
9. § 10, stk. 5, 2. pkt., der
bliver stk. 6, 2. pkt., affattes således:
»Bistanden
fastsættes i forhold til leveomkostningerne i de enkelte
lande og på grundlag af en vurdering af mulighederne for en
vellykket repatriering.«
10. I
§ 13, stk. 1,
ændres »75 pct.« til: »100 pct.«
11. I
§ 14 ændres
»§ 7, stk. 2, nr. 3-5 og 8, og § 7,
stk. 3 og 4« til: »§ 7, stk. 2, nr.
3, 5 og 8, og § 7, stk. 4«.
12. I
§ 14 indsættes som
stk. 2 :
»Stk. 2. De
beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2, nr.
4, og § 7, stk. 3, er fastsat i 2010-niveau og
reguleres fra og med 2011 én gang årligt den 1. januar
med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2.
Repatrieringslovens § 3, stk. 4, § 7,
stk. 2, nr. 4, § 7, stk. 3, § 7,
stk. 7, § 10, stk. 1, nr. 4, § 10,
stk. 3, og § 10, stk. 6, som affattet, indsat
eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7,
8 og 9, finder anvendelse på ansøgninger om
hjælp til repatriering efter lovens § 3 og
ansøgninger om reintegrationsbistand efter lovens
§ 10, hvis repatriering finder sted den 1. januar 2010
eller senere. Dette gælder, uanset om kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse efter de hidtil gældende regler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar 2006, som ændret
ved § 12 i lov nr. 404 af 8. maj 2006.
Stk. 3.
Repatrieringslovens § 13, stk. 1, som ændret
ved denne lovs § 1, nr. 10, finder anvendelse for
kommunale udgifter afholdt fra og med regnskabsåret 2010.
Stk. 4. Ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2013-14.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Almindelige
bemærkninger |
| |
Indholdsfortegnelse |
| |
1. | Lovforslagets
baggrund og formål |
2. | Gældende regler
om repatriering |
| 2.1. | Repatrieringsloven |
| 2.2. | Nærmere om en
udlændings adgang til at fortryde repatriering |
| 2.3. | Betydningen af
udlændingelovens § 17 og § 17 a for
udbetaling af hjælp til repatriering efter
repatrieringsloven |
3. | Lovforslagets
indhold |
| 3.1. | Udvidelse af
personkredsen, der kan modtage hjælp efter
repatrieringsloven |
| | 3.1.1. | Afskaffelse af krav
om tidsubegrænset opholdstilladelse for hjælp til
repatriering og reintegrationsbistand |
| | 3.1.2. | Nedsættelse af
alderskravet for modtagelse af reintegrationsbistand |
| | 3.1.3. | Udvidelse af
personkredsen, der kan modtage repatrieringshjælp, uden at
referencepersonen også repatrierer |
| 3.2. | Forhøjelse af
støttebeløbene efter repatrieringsloven |
| | 3.2.1. | Forhøjelse af
hjælpen til etablering |
| | 3.2.2. | Forhøjelse af
reintegrationsbistanden |
| 3.3. | Særlig ydelse
for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens regler før ændringen i
2002 |
| 3.4. | Oversigt over
foreslåede ændringer af satser |
| 3.5. | Styrkelse af den
kommunale indsats |
4. | Lovens
ikrafttræden og revision |
5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner |
6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
7. | Administrative
konsekvenser for borgerne |
8. | Miljømæssige konsekvenser |
9. | Forholdet til
EU-retten |
10. | Hørte
myndigheder m.v. |
11. | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | | |
1. Lovforslagets baggrund og formål
Repatrieringsloven har til formål at give herboende
udlændinge mulighed for at opnå støtte og
rådgivning i forbindelse med tilbagevenden til hjemlandet
eller til et tidligere opholdsland. Loven hviler på den
forudsætning, at udlændingens tilbagevenden sker
på frivilligt grundlag og med det formål at tage varig
bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Den 12. november 2009 har regeringen og Dansk Folkeparti som
led i aftalen om finansloven for 2010 indgået en aftale om en
styrket repatrieringsindsats.
Aftalen indeholder en række initiativer, der har til
formål at give herboende udlændinge bedre mulighed for
frivilligt at vende tilbage til deres hjemland eller tidligere
opholdsland. Aftalen indeholder endvidere initiativer, der har til
formål at styrke kommunernes indsats og muligheder for at
støtte den enkelte udlænding, der ønsker at
repatriere.
Formålet med aftalen er således bl.a. at give
herboende udlændinge, der er dårligt integreret i det
danske samfund, og for hvem repatriering udgør en mulighed
for at etablere en bedre tilværelse, et styrket grundlag
herfor. Aftalen har endvidere bl.a. til formål at forbedre
mulighederne for frivillig repatriering for herboende ældre
udlændinge, der har opholdt sig i Danmark i en længere
årrække, og hvor muligheden for at tilbringe
alderdommen i hjemlandet kan styrke den enkeltes
livskvalitet.
Dette lovforslag gennemfører de initiativer i aftalen,
der kræver ændring af repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar 2006.
Lovforslaget indeholder forslag om en udvidelse af kredsen af
personer, der kan modtage hjælp efter repatrieringsloven. Med
lovforslaget foreslås aldersgrænsen for
udlændinge, der kan modtage den løbende ydelse til
ældre udlændinge (reintegrationsbistanden), nedsat fra
60 år til 55 år. Endvidere foreslås kravet om
tidsubegrænset opholdstilladelse, der gælder for visse
udlændinge omfattet af repatrieringsloven, erstattet med et
krav om mindst fem års opholdstilladelse her i landet. Der
henvises til afsnit 3.1.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om en
forhøjelse af den hjælp, som en udlænding kan
modtage i forbindelse med repatriering. Det foreslås
således, at den hjælp, der kan ydes til etablering i
forbindelse med tilbagevenden (hjælp til repatriering),
forhøjes væsentligt. Det foreslås tilsvarende,
at reintegrationsbistanden til ældre udlændinge, der
repatrierer, forhøjes. Der henvises til afsnit 3.2.
For at give herboende ældre udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse her i landet før den 1. juli 2002,
et bedre grundlag for repatriering indeholder lovforslaget forslag
om, at der for denne gruppe skal tilbydes en supplerende
reintegrationsbistand ved repatriering. Der henvises til afsnit
3.3.
Endelig foreslås der - med henblik på at styrke
kommunernes grundlag for at tilbyde repatriering - foretaget en
ændring af refusionen af kommunernes udgifter til hjælp
til repatriering fra 75 pct. til 100 pct. Der henvises til afsnit
3.5.
Herudover indeholder lovforslaget - som supplement til aftalen
om en styrket repatrieringsindsats - forslag om, at det skal
være muligt for herboende ældre udlændinge, der
har opholdstilladelse på grundlag af en familiemæssig
tilknytning til en herboende søn eller datter
(referencepersonen) at modtage hjælp til at repatriere, selv
om referencen ikke ønsker at vende tilbage. Der henvises til
afsnit 3.1.
Med lovforslaget gennemføres der en væsentlig
styrkelse af repatrieringsordningen. Det følger i den
forbindelse af aftalen om en styrket repatrieringsindsats, at den
forhøjede hjælp til repatriering og den supplerende
reintegrationsbistand alene kan ydes i en tidsbegrænset
periode fra 2010 til 2013. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere
og Integration vil løbende følge udviklingen i
antallet af repatrierede udlændinge, ligesom ministeriet vil
drage omsorg for, at den styrkede indsats tages op til revision i
folketingsåret 2013-14. Lovforslaget indeholder på den
baggrund forslag om, at de ændringer af repatrieringsloven,
der efter aftalen foreslås indført midlertidigt, tages
op til revision i folketingsåret 2013-14. Der henvises til
afsnit 4.
Aftalen om en styrket repatrieringsindsats indeholder endelig
for at sikre, at den enkelte udlænding er opmærksom
på muligheden for repatriering, og for at sikre, at
udlændingen har det bedst mulige grundlag for at træffe
beslutning herom, aftale om etablering af en pulje på 20 mio.
kr., hvorfra kommunerne kan søge om støtte til
konkrete projekter, der understøtter repatriering.
2. Gældende regler om repatriering
2.1. Repatrieringsloven
Repatrieringsloven indeholder en regulering af herboende
udlændinges muligheder for at opnå økonomisk
støtte og rådgivning i forbindelse med frivillig
tilbagevenden til udlændingens hjemland eller et tidligere
opholdsland.
Kredsen af udlændinge, der kan modtage støtte og
rådgivning efter repatrieringsloven, er nærmere fastsat
i lovens § 3.
Lovens personkreds omfatter således flygtninge m.v. og
familiesammenførte til flygtninge m.v. Lovens personkreds
omfatter endvidere andre familiesammenførte
udlændinge. Andre familiesammenførte udlændinge
omfatter udlændinge med opholdstilladelse som følge af
en familiemæssig tilknytning til en herboende person, som
ikke er flygtning m.v. Den herboende person kan således
være dansk statsborger eller indvandrer.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan
efter ansøgning beslutte, at en udlænding, der har
opholdstilladelse på andet grundlag, skal anses for omfattet.
Det kan navnlig være relevant for udlændinge, der har
fået opholdstilladelse inden udlændingeloven fra 1983,
herunder for udlændinge, der har opnået ophold her i
landet før indvandringsstoppet i 1973, eller er født
som efterkommere af sådanne udlændinge.
Loven gælder ikke for danske statsborgere, der
således ikke kan modtage hjælp efter lovens
bestemmelser. Det gælder, uanset om de pågældende
personer inden erhvervelse af dansk indfødsret har
tilhørt den personkreds, der er omfattet af loven.
Den økonomiske støtte, der kan ydes
udlændinge efter repatrieringsloven, omfatter dels hjælp til repatriering, dels udbetaling
af reintegrationsbistand.
Hjælp til repatriering har
til formål at give udlændinge, der ønsker at
repatriere, mulighed for at modtage økonomisk støtte
til tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland,
hvis udlændingen ikke har midler hertil, jf. § 7.
Hjælp til repatriering omfatter bl.a. hjælp til
etablering, der udgør et engangsbeløb, som udbetales
i to dele i forbindelse med udlændingens tilbagevenden til
hjemlandet. Hjælp til repatriering omfatter herudover bl.a.
støtte til hjemrejsen, transport af personlige ejendele,
etablering af erhverv i hjemlandet, sygeforsikring samt medicin og
personlige hjælpemidler.
Reglerne om reintegrationsbistand
har til formål at give ældre og/eller uarbejdsdygtige
udlændinge, der ønsker at vende hjem, men som ikke har
mulighed herfor på grund af manglende
forsørgelsesgrundlag, et økonomisk grundlag for at
repatriere.
Reintegrationsbistanden udgør en løbende,
månedlig ydelse i fem år, jf. lovens § 10,
stk. 1. I stedet for en løbende, månedlig ydelse
i fem år kan udlændingen anmode om at modtage en
løbende, månedlig livslang ydelse, som udgør 80
pct. heraf, jf. lovens § 10, stk. 1.
Efter repatrieringslovens § 10, stk. 3,
fradrages pension, der medtages ved repatriering i medfør af
lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
eller bilaterale aftaler om social sikring mellem Danmark og andre
lande, i reintegrationsbistanden.
Det er en betingelse for at modtage støtte til
repatriering efter repatrieringsloven, at udlændingen ikke
selv har midler hertil, jf. § 7, stk. 1 og 7, og
§ 10, stk. 1, nr. 1.
En udlænding kan kun modtage hjælp til
repatriering én gang, jf. § 7, stk. 5.
Det er en betingelse for at yde hjælp til repatriering,
at udlændingen vender tilbage til hjemlandet eller det
tidligere opholdsland sammen med den person, til hvem
udlændingen har den familiemæssige tilknytning, som har
dannet grundlag for opholdstilladelsen (referencen). Det
gælder dog ikke, hvis udlændingen er blevet skilt fra
og ikke længere samlever med referencen, hvis referencen er
død, eller hvis udlændingen som barn er blevet
familiesammenført med sine forældre og efter sit
fyldte 18. år ønsker at repatriere, jf.
repatrieringslovens § 7, stk. 6.
Det henhører under kommunalbestyrelsen at træffe
afgørelse om, hvorvidt en udlænding er berettiget til
hjælp til repatriering og reintegrationsbistand, jf.
§§ 7 og 10, og det er kommunen, der afholder
udgifterne til støtte til repatriering. Staten refunderer 75
pct. af en kommunes udgifter til hjælp til repatriering.
Staten refunderer endvidere en kommunes udgifter til
reintegrationsbistand, jf. lovens § 13.
Repatrieringsloven indeholder herudover regler om
rådgivning om repatriering, jf. herved lovens kapitel 2.
Rådgivningsopgaven varetages - foruden af kommunerne - i dag
af Dansk Flygtningehjælp.
2.2. Nærmere om en udlændings adgang til at
fortryde repatriering
Det er en forudsætning for at modtage støtte
efter repatrieringsloven, at tilbagevenden sker med det
formål at tage varig bopæl i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland. En udlænding, der blot ønsker
at tage midlertidigt ophold i hjemlandet eller opholdslandet, vil
derfor ikke kunne modtage støtte efter loven.
I nogle tilfælde kan en udlænding, der har
modtaget støtte efter repatrieringsloven, imidlertid
fortryde repatrieringen og ønske at vende tilbage til
Danmark. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
mulighederne for genetablering i hjemlandet viser sig at være
mere vanskelige end antaget på tidspunktet for beslutning om
repatriering.
Spørgsmålet om, hvorvidt en udlænding kan
fortryde repatriering og vende tilbage til Danmark på
baggrund af sit hidtidige opholdsgrundlag, er nærmere
reguleret i udlændingeloven.
Det følger således af udlændingelovens
§ 17 a, at en opholdstilladelse til en flygtning m.v.,
der med henblik på at tage varigt ophold vender tilbage til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland, først
bortfalder, når den pågældende har opholdt sig
uden for landet i mere end 12 på hinanden følgende
måneder.
Bestemmelsen i § 17 a indebærer, at en
flygtning m.v., der repatrierer i henhold til repatrieringsloven,
har mulighed for at bevare opholdstilladelsen i Danmark i en
periode på 12 måneder.
Efter bestemmelsen i § 17 a, stk. 2, kan det
efter ansøgning bestemmes, at opholdstilladelsen for en
udlænding, der er omfattet af bestemmelsens stk. 1,
først skal anses for bortfaldet, når der er
forløbet højst 12 måneder efter den i
stk. 1 nævnte periode. Bestemmelsen indebærer, at
en udlænding efter ansøgning kan få
forlænget sin fortrydelsesret i yderligere 12 måneder.
Der kan bl.a. ske forlængelse, hvis udlændingen angiver
en rimelig grund for at udskyde spørgsmålet om
fortrydelse.
Der foretages ikke med lovforslaget ændringer af
adgangen efter udlændingelovens § 17 a til at
fortryde repatriering for flygtninge m.v.
Fortrydelsesretten har til formål at sikre, at den
enkelte udlænding får den fornødne tid til at
genetablere sig i hjemlandet, før opholdstilladelsen
bortfalder. En beslutning om repatriering er for nogle
udlændinge således forbundet med en vis usikkerhed om
indholdet af en ny tilværelse i hjemlandet. Dette
gælder særligt, når der er tale om en flygtning,
der vender tilbage til det hjemland, hvorfra den
pågældende tidligere er flygtet på grund af
forfølgelse.
Den usikkerhed, som den enkelte udlænding kan opleve i
forbindelse med tilbagevenden til hjemlandet, må antages at
kunne medføre, at nogle udlændinge vil vælge
ikke at repatriere, hvis der ikke var mulighed for i en periode at
bevare opholdstilladelsen i Danmark. Med fortrydelsesretten sikres
det således, at en udlænding ikke afholder sig fra at
forsøge repatriering, uanset at den pågældende
er usikker på mulighederne for en vellykket
repatriering.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 17 a
omfatter flygtninge m.v. og familiesammenførte til
flygtninge m.v.
For andre udlændinge, der repatrierer med støtte
efter repatrieringsloven, finder udlændingelovens almindelige
regler om bortfald af en opholdstilladelse anvendelse. Det
følger således af udlændingelovens
§ 17, stk. 1, at en opholdstilladelse som
udgangspunkt bortfalder, når en udlænding opgiver sin
bopæl i Danmark. Tilladelsen bortfalder endvidere, når
udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end seks
på hinanden følgende måneder. Er
udlændingen meddelt opholdstilladelse med henblik på
varigt ophold, og har udlændingen lovligt boet mere end to
år her i landet, bortfalder opholdstilladelsen dog
først, når udlændingen har opholdt sig uden for
landet i mere end 12 på hinanden følgende
måneder.
Det bemærkes, at det er en forudsætning for at
modtage støtte til repatriering, at udlændingen
opgiver sin bopæl i Danmark.
Der foretages ikke med lovforslaget ændringer af de
almindelige regler i udlændingelovens § 17 om
bortfald af en opholdstilladelse.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen kan træffe
beslutning om tilbagebetaling af hjælp til repatriering, hvis
særlige omstændigheder taler herfor, herunder navnlig
hvis udlændingen ikke har gjort et reelt forsøg
på repatriering, eller hvis der til brug for behandlingen af
ansøgningen om repatriering er afgivet urigtige eller
vildledende oplysninger, jf. herved repatrieringslovens
§ 9.
Bestemmelsen i § 9 kan bl.a. finde anvendelse, hvis
en udlænding har anvendt fortrydelsesretten efter
udlændingelovens § 17 a efter kort tid, og der ikke
har været gjort et reelt forsøg på
repatriering.
2.3. Betydningen af udlændingelovens § 17
og § 17 a for udbetaling af hjælp til repatriering
efter repatrieringsloven
Reglerne i udlændingeloven om bortfald af
opholdstilladelse og fortrydelsesret har bl.a. betydning for
tidspunktet for udbetaling af hjælp til etablering efter
repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr. 4.
Hjælpen til etablering udgør et
engangsbeløb, der har til formål at støtte
udlændingen på tidspunktet for tilbagevenden. For at
forhindre misbrug af repatrieringsordningen og samtidig øge
den enkelte udlændings motivation til at blive i hjemlandet
gennemførte regeringen i folketingsåret 2003-04 en
opdeling af hjælpen til etablering, således at denne
udbetales i to dele, jf. herved lov nr. 1157 af 19. december 2003.
Denne opdeling følger af repatrieringslovens § 7,
stk. 3.
Ved tilbagevenden udbetales 16.954 kr. af de 28.256 kr.
(2009-niveau) pr. person, der er fyldt 18 år, og 5.651 kr. af
de 9.042 kr. (2009-niveau) pr. person, der ikke er fyldt 18
år. For udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2,
udbetales den resterende del af hjælp til etablering efter
fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge
udbetales den resterende del af hjælp til etablering 12
måneder efter udrejsen af Danmark.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Udvidelse af personkredsen, der kan modtage
hjælp efter repatrieringsloven
3.1.1. Afskaffelse af krav om tidsubegrænset
opholdstilladelse for hjælp til repatriering og
reintegrationsbistand
Det fremgår af aftalen om en styrket
repatrieringsindsats, at kravet om tidsubegrænset
opholdstilladelse som betingelse for støtte efter
repatrieringsloven skal afskaffes og erstattes af et krav om, at
udlændingen har haft opholdstilladelse i mindst fem
år.
Efter de gældende regler i repatrieringsloven er
adgangen til at modtage økonomisk støtte efter loven
i visse tilfælde betinget af, at udlændingen, der
ønsker at vende tilbage til hjemlandet, har opnået
tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet.
Udbetaling af støtte efter repatrieringsloven til en
udlænding, der er meddelt opholdstilladelse som følge
af en familiemæssig tilknytning til en herboende person, som
ikke er flygtning m.v., er således generelt betinget af, at
udlændingen har tidsubegrænset opholdstilladelse, jf.
bestemmelsen i lovens § 3, stk. 4.
Også udbetaling af reintegrationsbistand er betinget af,
at udlændingen har tidsubegrænset opholdstilladelse,
jf. repatrieringslovens § 10, stk. 1, nr. 3. Kravet
om tidsubegrænset opholdstilladelse for udbetaling af
reintegrationsbistand gælder for hele repatrieringslovens
personkreds, dvs. flygtninge m.v., familiesammenførte til
flygtninge m.v. og andre familiesammenførte
udlændinge.
Det er efter regeringens opfattelse ikke
hensigtsmæssigt, at udlændinge, der ikke opfylder
betingelserne for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse, generelt er afskåret fra at modtage
støtte til repatriering. I en række tilfælde kan
muligheden for at etablere en ny tilværelse i hjemlandet
eller et tidligere opholdsland være til gavn for den enkelte
udlænding, der ikke er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse, og give bedre muligheder for et aktivt liv end
en fortsat tilværelse i Danmark.
Dertil kommer, at regeringen gennem årene har
gennemført en række stramninger af betingelserne for
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse. Meddelelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse er efter de gældende
regler i udlændingeloven bl.a. betinget af, at
udlændingen har haft lovligt ophold her i landet i mindst syv
år, at udlændingen ikke har begået kriminalitet
af en nærmere angiven karakter og ikke har forfalden
gæld til det offentlige, og at udlændingen herudover
har gjort en aktiv indsats for at blive integreret i det danske
samfund, herunder opnået kendskab til det danske sprog og
fået beskæftigelse.
En udlænding, der er dårligt integreret i det
danske samfund, f.eks. fordi den pågældende ikke har
bestået en danskprøve og ej heller har opnået
beskæftigelse, kan således være afskåret
fra at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. En
sådan udlænding bør gives mulighed for, hvis
udlændingen ønsker det, at modtage støtte efter
repatrieringsloven med henblik på at vende tilbage til
hjemlandet eller et tidligere opholdsland.
Det foreslås på den baggrund, at kravet om
tidsubegrænset opholdstilladelse som betingelse for
udbetaling af reintegrationsbistand afskaffes. Det foreslås
endvidere, at kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse for
at yde hjælp til repatriering til familiesammenførte
udlænding til andre end flygtninge afskaffes.
Kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse
foreslås for familiesammenførte udlændinge til
andre end flygtninge erstattet af et krav om mindst fem års
opholdstilladelse. Et krav om mindst fem års
opholdstilladelse kan bl.a. modvirke misbrug af adgangen til
støtte efter repatrieringsloven, herunder modvirke, at
udlændinge ansøger om opholdstilladelse her i landet
med det formål at opnå støtte til repatriering.
Det er en betingelse, at udlændingen har haft
opholdstilladelse uafbrudt i Danmark i fem år på
tidspunktet for ansøgningens indgivelse. Det er endvidere en
betingelse, at udlændingen på tidspunktet for
ansøgningen om repatriering har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 eller § 9 c,
stk. 1. Det kan dog ikke kræves, at udlændingen
gennem hele den forudgående femårige periode har haft
netop et af disse opholdsgrundlag.
Udbetaling af reintegrationsbistand er efter de gældende
regler betinget af, at udlændingen har haft opholdstilladelse
her i landet i fem år, jf. lovens § 10,
stk. 1, nr. 4, og der foretages ikke ændringer
heraf.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og nr.
6.
3.1.2. Nedsættelse af alderskravet for modtagelse af
reintegrationsbistand
Det følger af repatrieringsaftalen, at kredsen af
udlændinge, der kan modtage den løbende
pensionslignende reintegrationsbistand, udvides ved generelt at
nedsætte alderskravet fra 60 år til 55 år.
Efter repatrieringsloven kan kommunalbestyrelsen yde en
løbende, månedlig reintegrationsbistand til en
udlænding, hvis udlændingen på tidspunktet for
repatriering er fyldt 60 år eller
opfylder betingelserne for at modtage førtidspension eller er fyldt 50 år og på grund
af sin helbredstilstand eller lignende forhold må antages
ikke at kunne skaffe sig et forsørgelsesgrundlag i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland, jf. herved bestemmelsen
i § 10, stk. 1, nr. 5.
Det foreslås på den baggrund, at alderskravet for
at kunne modtage reintegrationsbistand nedsættes fra 60
år til 55 år. Dermed udvides kredsen af
udlændinge, der har mulighed for at modtage
reintegrationsbistand i forbindelse med repatriering til hjemlandet
eller et tidligere opholdsland.
Muligheden for at yde reintegrationsbistand til
udlændinge, der opfylder betingelserne for at modtage
førtidspension eller er fyldt 50
år og på grund af deres helbredstilstand eller lignende
forhold må antages ikke at kunne skaffe sig et
forsørgelsesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland, videreføres uændret.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7.
3.1.3. Udvidelse af personkredsen, der kan modtage
hjælp til repatriering, uden at referencepersonen også
repatrierer
Efter de gældende regler i repatrieringsloven er det en
betingelse for at yde hjælp til repatriering efter
§ 7 til en udlænding, som har opholdstilladelse
på grundlag af familiesammenføring med et herboende
barn, at barnet (referencen) tillige vender tilbage til hjemlandet
eller det tidligere opholdsland.
Det indebærer, at en ældre udlænding, som
ønsker at repatriere, ikke har mulighed for at opnå
hjælp til repatriering efter § 7, hvis den
pågældendes voksne børn - som danner grundlag
for den pågældendes opholdstilladelse her i landet -
ikke ønsker at opgive deres liv i Danmark.
Det er efter regeringens opfattelse ikke
hensigtsmæssigt, at manglende økonomiske
støttemuligheder til dækning af udgifter til
transport, etablering, medicin mv. på denne måde kan
afholde en ældre familiesammenført udlænding fra
at vende hjem.
Det foreslås på den baggrund, at personkredsen,
der kan modtage hjælp til repatriering, uden at
referencepersonen følger med, udvides til også at
omfatte udlændinge, som har opholdstilladelse på
grundlag af en familiemæssig tilknytning til en herboende
søn eller datter, og som tilhører personkredsen af
udlændinge, som kan modtage reintegrationsbistand efter den
foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 1, nr. 4.
Det drejer sig om udlændinge, der på tidspunktet for
repatrieringen er fyldt 55 år eller opfylder betingelserne
for at modtage førtidspension eller er fyldt 50 år og
på grund af deres helbredstilstand eller lignende forhold
må antages ikke at kunne skaffe sige et
forsørgelsesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og
5.
3.2. Forhøjelse af støttebeløbene
efter repatrieringsloven
3.2.1. Forhøjelse af hjælpen til
etablering
Det følger af repatrieringsaftalen, at beløbene
i repatrieringsordningen generelt skal forhøjes. Aftalen
indebærer således, at hjælpen til etablering i
hjemlandet ved repatriering skal forhøjes til 116.954 kr.
for udlændinge, der er fyldt 18 år, og til 35.651 kr.
for udlændinge, der ikke er fyldt 18 år. Der
gennemføres endvidere en justering af den gældende
todelte udbetaling af repatrieringshjælpen til etablering.
Det følger endvidere af aftalen, at beløbene til
hjælp til repatriering forhøjes for repatrieringer,
der finder sted i perioden 2010-2013.
Efter den gældende bestemmelse i repatrieringslovens
§ 7, stk. 2, nr. 4, gives der mulighed for, at en
udlænding kan modtage hjælp til etablering i hjemlandet
eller det tidligere opholdsland. For udlændinge, der er fyldt
18 år, udgør beløbet indtil 28.256 kr., mens en
udlænding, der ikke er fyldt 18 år, kan modtage indtil
9.042 kr. (2009-niveau).
Det foreslås, at disse beløb forhøjes til
116.954 kr. for udlændinge, der er fyldt 18 år, og til
35.651 kr. for udlændinge, der er under 18 år.
En sådan markant forhøjelse vil give den enkelte
udlænding et langt bedre grundlag for at etablere en ny
tilværelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Forhøjelsen vil endvidere styrke en families muligheder for
en samlet repatriering til det tidligere hjemland.
Ifølge repatrieringslovens § 7, stk. 3,
udbetales hjælp til etablering i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland i to dele. Ved tilbagevenden udbetales der
således indtil 16.954 kr. af de 28.256 kr. pr. person, der er
fyldt 18 år, og indtil 5.651 kr. af de 9.042 kr. pr. person,
der ikke er fyldt 18 år (2009-niveau). For udlændinge,
der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17
a, stk. 1 eller 2, udbetales den resterende del af hjælp
til etablering efter fortrydelsesfristens udløb. For andre
udlændinge udbetales den resterende del af hjælp til
etablering 12 måneder efter udrejsen af Danmark.
Denne fremgangsmåde har til formål at forhindre
misbrug af ordningen. Opdelingen har endvidere til formål at
øge udlændingens motivation til at blive i hjemlandet
eller det tidligere opholdsland, jf. herom ovenfor afsnit
2.3.
Princippet om opdeling af udbetalingen af hjælp til
etablering i to dele videreføres.
Efter de gældende regler modtager den enkelte
udlænding dog relativt en større del af hjælpen
på tidspunktet for repatriering og den resterende, mindre del
efter fortrydelsesfristens udløb eller 12 måneder
efter udrejsen.
Med den foreslåede justering af det beløb, der
kan gives som etableringshjælp, gennemføres en
væsentlig forhøjelse af hjælpen til den enkelte
udlænding. Den forhøjede etableringshjælp skal
gavne og støtte de udlændinge, der i overensstemmelse
med repatrieringslovens formål tager varig bopæl i
deres hjemland. På den baggrund - og for at forhindre misbrug
og for yderligere at styrke den enkelte udlændings motivation
til at blive varigt i hjemlandet - foreslås det, at
størstedelen af beløbet først udbetales efter
fortrydelsesfristens udløb eller, for udlændinge der
ikke er omfattet af fortrydelsesretten, 12 måneder efter
udrejsen. Udbetalingen af størstedelen af hjælpen til
etablering sker således først på det tidspunkt,
hvor udlændingen ikke har mulighed for at vende tilbage til
Danmark på sit hidtidige opholdsgrundlag, og sikrer på
den måde den enkelte udlænding et solidt
økonomisk fundament for den fortsatte tilværelse i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Det foreslås på den baggrund, at den enkelte
udlænding - som hidtil - modtager henholdsvis 16.954. kr. og
5.651 kr. ved sin tilbagevenden. Den resterende del af
beløbet, dvs. henholdsvis 100.000 kr. og 30.000 kr.,
udbetales efter fortrydelsesfristens udløb eller - for de
udlændinge, der ikke har fortrydelsesret - 12 måneder
efter udrejsen af Danmark.
Der ændres således ikke på det beløb,
som en udlænding modtager ved tilbagevenden, og det er
fortsat således, at den enkelte udlænding modtager et
beløb, der sikrer et godt grundlag for en vellykket
tilbagevenden til hjemlandet. Der gennemføres derimod i
overensstemmelse med repatrieringsordningens formål en
forøgelse af det beløb, som en udlænding
modtager efter, at vedkommende endeligt har besluttet sig for at
blive i sit hjemland eller tidligere opholdsland.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og nr.
3.
3.2.2. Forhøjelse af
reintegrationsbistanden
Repatrieringsaftalen indebærer, at beløbene for
reintegrationsbistanden skal forhøjes. Aftalen
indebærer således, at der er enighed om, at
landegrupperingerne for den pensionslignende reintegrationsydelse
reduceres fra 4 til 2, og at beløbene fastsættes til
2.500 kr. (tidligere gruppe 1, 2 og 3) og 4.500 kr. (tidligere
landegruppe 4).
Efter repatrieringslovens § 10, stk. 5,
fastsætter ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration størrelsen af reintegrationsbistanden for
udlændinge, der repatrierer. Bistanden fastsættes i
forhold til leveomkostningerne i de enkelte lande, og det
tilstræbes, at bistanden skal modsvare værdien af
folkepensionens eller førtidspensionens grundbeløb
her i landet.
Reintegrationsbistandens størrelse fastsættes i
en årlig bekendtgørelse, hvori landene er inddelt i
fire grupper i forhold til en beregning af leveomkostningerne i de
enkelte lande.
Landene er efter de gældende regler inddelt i fire
grupper. Bistanden ved repatriering til lande, der er i gruppe 1
(bl.a. Afghanistan, Pakistan og Somalia), udgør efter de
gældende regler 1.400 kr. pr. måned. Ved repatriering
til lande i gruppe 2 (bl.a. Irak, Serbien, Sri Lanka og Tyrkiet)
udgør bistanden 1.500 kr., og ved repatriering til lande i
gruppe 3 (bl.a. Bosnien-Herzegovina, Kroatien og Libanon)
udgør bistanden 2.500 kr. Endelig udgør bistanden ved
repatriering til lande i gruppe 4 (bl.a. Israel og Japan) 4.500
kr.
En forhøjelse af reintegrationsbistanden forventes at
medvirke til at gøre repatrieringsmuligheden til et gunstigt
alternativ til en tilværelse i Danmark for herboende
ældre udlændinge, som ønsker at tilbringe
alderdommen i hjemlandet.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at
landegrupperne reduceres fra 4 til 2, og at beløbet
fastsættes til 2.500 kr. for de tidligere landegrupper 1, 2
og 3 og - som hidtil - 4.500 kr. for landegruppe 4. Dette
indebærer, at reintegrationsbistandens størrelse
forhøjes for de to landegrupper, der efter de gældende
regler modtager det laveste beløb.
Dette indebærer i praksis, at reintegrationsbistanden
til udlændinge, der repatrierer til et land i den tidligere
landegruppe 1, øges fra 1.400 kr. til 2.500 kr. Ved
repatriering til et land i den tidligere landegruppe 2 øges
reintegrationsbistanden fra 1.500 kr. til ligeledes 2.500 kr.
Bemyndigelsen i repatrieringsloven til ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration til at fastsætte
reintegrationsbistandens størrelse videreføres. Det
forudsættes fortsat, at reintegrationsbistanden som
udgangspunkt skal have en sådan størrelse, at
bistanden under hensyn til leveomkostningerne i de enkelte lande
giver en levefod, der nogenlunde svarer til den levefod, der
opnås ved modtagelse af folkepensionens grundbeløb her
i landet.
Under hensyn til, at der med repatrieringsaftalen
gennemføres en forhøjelse af beløbene for de
to laveste landegrupper med det formål at styrke den enkeltes
muligheder for repatriering, foreslås det, at det i
bemyndigelsesbestemmelsen præciseres, at bistandens
størrelse - foruden en vurdering af leveomkostningerne i de
enkelte lande - skal fastsættes på baggrund af en
vurdering af mulighederne for en vellykket repatriering.
Der henvises til den foreslåede ændring af
bestemmelsen i § 10, stk. 5, 2.
pkt., der bliver stk. 6, 2. pkt.
Der foretages ikke ændringer i reglen i
repatrieringslovens § 10, stk. 3, der med
lovforslaget ændres til stk. 4, om fradrag for pension i
reintegrationsbistanden. Pension, der medtages ved repatriering i
medfør af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. eller efter bilaterale aftaler om social
sikring mellem Danmark og andre lande, fradrages således i
reintegrationsbistanden.
Den højest mulige reintegrationsbistand vil
således med lovforslaget udgøre hhv. 2.500 kr. og
4.500 kr. alt efter landegruppering i tilfælde, hvor
udlændingen ikke har ret til at medtage pension til
udlandet.
Er udlændingen berettiget til helt eller delvist at
medtage pension, kan den pågældende modtage
reintegrationsbistand med et beløb svarende til
reintegrationsbistanden for den pågældende landegruppe
fratrukket den pension, der kan medtages.
Udgør det medtagne pensionsbeløb et
højere beløb end reintegrationsbistanden, vil
udlændingen ikke være berettiget til
reintegrationsbistand.
En udlænding, der f.eks. er berettiget til at medtage
folkepensionens grundbeløb, som i 2010 udgør 5.448
kr., er således ikke berettiget til
reintegrationsbistand.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9.
3.3. Særlig ydelse for udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens regler
før ændringen i 2002
Repatrieringsaftalen indebærer, at udlændinge, der
har fået opholdstilladelse efter de regler i
udlændingeloven, der var gældende før 2002, og
som er berettigede til reintegrationsbistand, skal tilbydes en
ekstra reintegrationsbistandsydelse på enten 1.000 kr. i fem
år eller 800 kr. som en månedlig livslang ydelse ved
repatriering i perioden 2010-2013.
Den ekstra ydelse har til formål at give ældre
udlændinge, der har boet her i landet i en
årrække, bedre mulighed for på ny at
bosætte sig i deres hjemland eller tidligere
opholdsland.
Den ekstra ydelse foreslås gennemført som en
supplerende reintegrationsbistand og tildelt udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse her i landet før den 1. juli
2002.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 3, er det en
betingelse for at modtage den supplerende reintegrationsbistand, at
den pågældende udlænding er berettiget til
reintegrationsbistand efter § 10, stk. 1.
Det er således en forudsætning for at kunne
modtage den supplerende reintegrationsbistand, at udlændingen
helt eller delvist er berettiget til reintegrationsbistand efter
bestemmelsen i lovens § 10, stk. 1. En
udlænding, der er berettiget til et mindre beløb i
reintegrationsbistand efter stk. 1 grundet fradrag af pension,
er således tillige berettiget til den supplerende
reintegrationsbistand.
Den foreslåede skæringsdato den 1. juli 2002 skal
bl.a. ses på baggrund af de ændringer af
udlændingeloven, der blev gennemført ved lov nr. 365
af 6. juni 2002 om ændring af udlændingeloven og
ægteskabsloven med flere love (Afskaffelse af de
facto-flygtningebegrebet, effektivisering af asylsagsbehandlingen,
skærpede betingelser for meddelelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse og stramning af betingelserne for
familiesammenføring). Med loven gennemførtes en
række ændringer af udlændingeloven, bl.a. med det
formål at få indvandringen til Danmark under kontrol og
dermed skabe grundlaget for en styrket indsats for at fremme
herboende udlændinges integration i det danske samfund.
De skærpede betingelser for meddelelse af
opholdstilladelse i Danmark trådte i kraft den 1. juli
2002.
Det vurderes, at der blandt de udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse efter de regler i udlændingeloven,
der var gældende før den 1. juli 2002, bl.a. er en
gruppe af ældre udlændinge, som har boet i Danmark i en
længere årrække, men som ikke er blevet
integreret i det danske samfund. Dette kan bl.a. medføre en
følelse af isolation og ensomhed. De ældre
udlændinge kan have et stærkt ønske om at vende
tilbage til og tilbringe deres alderdom i deres hjemland eller
tidligere opholdsland, men efter et langvarigt ophold i Danmark kan
en tilbagevenden til det tidligere hjemland eller opholdsland
opleves som værende særligt vanskelig for
udlændingen, herunder for så vidt angår
mulighederne for at sikre en rimelig levefod i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland.
Det foreslås på den baggrund, at der i
repatrieringsloven fastsættes mulighed for i en periode at
yde denne gruppe af ældre udlændinge en supplerende
reintegrationsbistand. Det foreslås således, at
udlændinge, der har fået opholdstilladelse her i landet
før 1. juli 2002, og som er berettiget til
reintegrationsbistand, kan få forhøjet bistanden med
en løbende, månedlig ydelse på 1.000 kr. i fem
år eller - efter anmodning - en løbende,
månedlig livslang ydelse på 800 kr.
Den supplerende reintegrationsbistand forudsættes ikke
reguleret løbende.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8.
| | | |
3.4. Oversigt over
foreslåede ændringer af satser |
| | Nuværende
ordning | Ny ordning |
Hjælp til
repatriering | Engangsstøttebeløb | 28.256 kr. for udlændinge over 18
år. | 116.954 kr. for udlændinge over 18
år. |
| | 9.042 kr. for udlændinge under 18
år. | 35.651 kr. for udlændinge under 18
år. |
Reintegrationsbistand | Bistandsbeløb | Mellem 1.400 kr. og 4.500 kr. om
måneden i fem år eller 80 pct. af beløbet i
livslang ydelse. | Mellem 2.500 kr. eller 4.500 kr. om
måneden i fem år eller 80 pct. af beløbet i
livslang ydelse. |
| | | |
| | Beløbet afhænger af, hvilket
land der repatrieres til (fire landegrupper). | Beløbet afhænger af, hvilket
land der repatrieres til (to landegrupper). |
| | | |
| | | Derudover kan udlændinge, der har
fået ophold efter udlændingereglerne gældende
før 2002, få forhøjet reintegrationsbistanden
med 1.000 kr. i fem år eller 800 kr. i livslang ydelse. |
| | | |
3.5. Styrkelse af den kommunale indsats
Det følger af repatrieringsaftalen, at den kommunale
indsats skal styrkes. Aftalen indebærer således bl.a.,
at refusionen af de kommunale udgifter til repatrieringshjælp
skal hæves fra 75 pct. til 100 pct.
Det følger af repatrieringsloven, at
kommunalbestyrelsen afholder udgifterne til hjælp til
repatriering og til reintegrationsbistand. Efter
repatrieringslovens § 13, stk. 1, 1. pkt.,
refunderer staten 75 pct. af en kommunes udgifter til hjælp
til repatriering efter repatrieringslovens §§ 7 og
8. Staten refunderer endvidere fuldt ud en kommunes udgifter til
reintegrationsbistand efter § 10, jf. § 13,
stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås, at statens refusion af kommunernes
udgifter til hjælp til repatriering hæves fra 75 pct.
til 100 pct.
Med den foreslåede ændring styrkes kommunernes
grundlag for at tilbyde repatriering. Kommunerne opnår
herudover en væsentlig økonomisk gevinst ved
repatriering i det omfang, den pågældende, der
repatrierer, alternativt ville have modtaget offentlige
indkomstoverførsler.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10.
Som led i styrkelse af den kommunale indsats vil der endvidere
blive etableret en pulje på 20 mio. kr., hvor kommunerne kan
søge om støtte til konkrete projekter, der
understøtter repatriering. Det kan f.eks. være en mere
offensiv indsats lokalt med information om repatrieringsmuligheder,
tilbud om forberedelse til repatriering, herunder f.eks.
besøg i hjemlandet, eller modtagelsesaktiviteter i
hjemlandet med henblik på at sikre en holdbar repatriering.
Den lokale offensive indsats gennemføres med inddragelse af
Integrationsministeriets udgående konsulentenhed
Integrationsservice, der har erfaringer med rådgivning af
kommuner m.v.
4. Lovens ikrafttræden og revision
Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti indebærer,
at beløbene for hjælp til repatriering
(engangsstøtte) forhøjes ved repatriering i perioden
2010-2013. Aftalen indebærer endvidere, at den supplerende
reintegrationsbistand kan ydes ved repatriering i perioden
2010-2013.
Aftalen indebærer således, at en udlænding,
der repatrierer den 1. januar 2010 eller senere skal have mulighed
for at modtage støtte efter de foreslåede forbedringer
af repatrieringsordningen.
For at sikre, at dette lovforslags fremsættelse, hvorved
de økonomiske støttemuligheder forbedres, ikke
medfører, at herboende udlændinge afholder sig fra at
ansøge om støtte til repatriering, indtil loven er
trådt i kraft, foreslås det, at de foreslåede
regler skal finde anvendelse for aktuelt verserende sager, hvor
udlændinge ønsker at repatriere den 1. januar 2010
eller senere. I tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse om støtte til repatriering, men
hvor repatriering endnu ikke har fundet sted, er udlændingen
berettiget til støtte efter de foreslåede regler, hvis
udlændingen repatrierer den 1. januar 2010 eller
senere.
Den foreslåede overgangsordning for
repatrieringshjælp omfatter alene udlændinge, der
repatrierer efter den 1. januar 2010. En udlænding, der er
vendt tilbage til hjemlandet eller et tidligere opholdsland
før den 1. januar 2010 som led i repatriering, får
således ikke det forhøjede engangsbeløb eller
den supplerende reintegrationsbistand.
Under hensyn til, at det er hensigten, at den forhøjede
hjælp til etablering og den supplerende reintegrationsbistand
alene kan ydes i en tidsbegrænset periode, indeholder
lovforslaget en revisionsbestemmelse, hvorefter loven tages op til
revision i folketingsåret 2013-14.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 2.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Merudgifterne ved forhøjelse af
repatrieringshjælpen og reintegrationsbistanden vil
afhænge af, hvor mange der fremover gør brug af
ordningen.
Lovforslaget vil øge de økonomiske incitamenter
til repatriering, men det er ikke muligt at give et eksakt
skøn for effekten, herunder hvor hurtigt ændringerne
vil slå igennem.
I forhold til de antalsforudsætninger, der ligger til
grund for ministeriets bidrag til ændringsforslag til
finansloven for 2010, vil en forhøjelse af hjælpen til
etablering medføre en samlet merudgift for det offentlige
på 5,7 mio. kr. i 2010 og 37,7 mio. kr. i 2011, 2012 og 2013
i forhold til regeringens fremlagte finanslovsforslag for
2010.
De faktiske merudgifter vil afhænge af den faktiske
tilgang til ordningen.
Forslaget om fuld refusion af kommunernes udgifter til
hjælp til repatriering medfører en mindreudgift for
kommunerne på 1,6 mio. kr. i alle årene.
Forslaget om forhøjelse af reintegrationsbistanden
forventes at medføre en statslig merudgift på 1,0 mio.
kr. i 2010, 2,1 mio. kr. i 2011, 3,1 mio. kr. i 2012 og 4,1 mio.
kr. i 2013. Heri indgår merudgift for staten i forbindelse
med en særlig ydelse for udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens regler før
ændringen i 2002. Desuden udgør de forventede
merudgifter til administration i staten 0,1 mio. kr. i 2011, 2012
og 2013.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Loven har ikke administrative konsekvenser af betydning for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen,
Beskæftigelsesrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Flygtningenævnet, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Landsorganisationen i Danmark, Liberalt
Oplysningsforbund, Mellemfolkeligt Samvirke, præsidenterne
for Østre og Vestre Landsret, retterne i København,
Århus, Odense, Aalborg og Roskilde, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Frivilligt Socialt Arbejde og UNHCR.
| | |
11. Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
en merudgift for det offentlige på 6,7 mio. kr. i 2010, 39,8
mio. kr. i 2011, 40,8 mio. kr. i 2012 og 41,8 mio. kr. i
2013. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunal mindreudgift på 1,6 mio.kr.
i forbindelse med forhøjelse af refusion til 100
procent. | Der forventes en statslig merudgift til
administration på 0,1 mio. kr. i 2011, 2012 og 2013. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det følger af repatrieringslovens § 3,
stk. 1, at loven gælder for flygtninge m.v.,
familiesammenførte til flygtninge m.v. og andre
familiesammenførte udlændinge. Andre
familiesammenførte udlændinge omfatter
udlændinge med opholdstilladelse som følge af
familiemæssig tilknytning til en udlænding, der ikke er
flygtning m.v.
Efter den gældende bestemmelse i § 3,
stk. 4, skal andre familiesammenførte udlændinge
have tidsubegrænset opholdstilladelse for at være
omfattet af repatrieringslovens personkreds.
Med forslaget til den ændrede affattelse af § 3, stk. 4, afskaffes kravet
om tidsubegrænset opholdstilladelse og foreslås
erstattet af et krav om fem års opholdstilladelse her i
landet.
Den foreslåede ændring indebærer, at en
udlænding, der er familiesammenført til andre end
flygtninge, omfattes af repatrieringslovens personkreds, når
de har haft opholdstilladelse her i landet i fem år. Det
sikres på den måde, at en udlænding, der ikke
opfylder betingelserne for meddelelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, ikke samtidig er afskåret fra at kunne
modtage støtte til repatriering.
Det er en betingelse, at udlændingen på
tidspunktet for ansøgningens indgivelse har haft
opholdstilladelse uafbrudt i Danmark i fem år, og at
opholdstilladelsen på ansøgningstidspunktet er meddelt
efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c,
stk. 1. Det er derimod ikke en betingelse, at
opholdstilladelsen i hele den forudgående femårige
periode har været meddelt efter en af disse bestemmelser. En
udlænding kan således have skiftet opholdsgrundlag i
den femårige periode, forudsat at udlændingen som
nævnt har haft opholdstilladelse kontinuerligt i fem
år, og at udlændingen på
ansøgningstidspunktet har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 eller § 9 c,
stk. 1.
Andre familiesammenførte udlændinge kan bl.a.
omfatte en herboende udlænding, der er født her i
landet af udenlandske forældre, eller som er kommet hertil
som barn. Det forhold, at udlændingen f.eks. er født
her i landet, er ikke til hinder for, at udlændingen
frivilligt vender tilbage til sine forældres hjemland. Har
den pågældende opnået dansk indfødsret,
kan den pågældende ikke modtage støtte efter
repatrieringsloven.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.1.
Til nr. 2.
Efter den foreslåede ændring af § 7, stk. 2, nr. 4, kan en
udlænding, der er fyldt 18 år, modtage op til 116.954
kr. i hjælp til etablering i hjemlandet, mens en
udlænding, der er under 18 år, kan modtage op til
35.651 kr.
Med den foreslåede bestemmelse i § 7,
stk. 2, nr. 4, forhøjes det beløb, som en
udlænding kan modtage i repatrieringsstøtte
væsentligt. Ændringen har til formål at sikre, at
den repatrierede udlænding sammen med en evt.
medfølgende familie har et økonomisk
tilstrækkeligt grundlag for at etablere sig i hjemlandet
eller det tidligere opholdsland.
Der er alene tale om en ændring af
etableringshjælpens størrelse, således at de
gældende betingelser for udbetaling af hjælp til
etablering fortsat gælder. Det er således fortsat en
forudsætning for hjælp til repatriering, at
udlændingen ikke selv er i besiddelse af midler til
repatriering, jf. § 7, stk. 1 og stk. 7. Har
udlændingen formue, der overstiger de i bestemmelsen i
stk. 7 anførte formuegrænser, vil den
overskydende formue blive fratrukket i hjælpen til
repatriering i overensstemmelse med de gældende regler.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.1.
Til nr. 3.
Med den foreslåede ændring af § 7, stk. 3, fastsættes
de beløb, som en udlænding modtager på
tidspunktet for tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland i 2010-niveau.
Forslaget skal ses på baggrund af den foreslåede
forhøjelse af det beløb, som en udlænding kan
modtage i hjælp til etablering, jf. den foreslåede
ændring af § 7, stk. 2, nr. 4, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2. Dette beløb
fastsættes tillige i 2010-niveau.
Det bemærkes, at den pågældende på
tidspunktet for tilbagevenden modtager samme beløb i
støtte som efter de gældende regler.
Størstedelen af den forhøjelse af
repatrieringsstøtten, der indføres med forslagets
§ 1, nr. 2, udbetales således til udlændinge
med fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a,
stk. 1 eller 2, efter fortrydelsesfristens udløb. For
andre udlændinge vil det forhøjede beløb
først blive udbetalt 12 måneder efter udrejsen af
Danmark.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.1.
Til nr. 4 og 5.
Efter den gældende bestemmelse i § 7,
stk. 6, er det en betingelse for at yde hjælp til
repatriering, at udlændingen vender tilbage til hjemlandet
eller det tidligere opholdsland sammen med den person, til hvem
udlændingen har den familiemæssige tilknytning, som har
dannet grundlag for opholdstilladelsen (referencen). Dette
gælder dog ikke, hvis udlændingen er blevet skilt fra
og ikke længere samlever med referencen, hvis referencen er
død, eller hvis udlændingen som barn er blevet
familiesammenført med sine forældre og efter sit
fyldte 18. år ønsker at repatriere.
Med den foreslåede § 7,
stk. 7, udvides personkredsen, der kan modtage
hjælp til repatriering, uden at referencepersonen
følger med, til også at omfatte udlændinge, der
har opholdstilladelse på grundlag af en familiemæssig
tilknytning til en herboende søn eller datter og er omfattet
af den foreslåede § 10, stk. 1, nr. 4. Det
drejer sig om udlændinge, der på tidspunktet for
repatrieringen er fyldt 55 år, eller opfylder betingelserne
for at modtage førtidspension eller er fyldt 50 år og
på grund af sin helbredstilstand eller lignende forhold
må antages ikke at kunne skaffe sige et
forsørgelsesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.3.
Til nr. 6 og 7.
Efter den gældende bestemmelse i § 10,
stk. 1, nr. 3, er det en betingelse for udbetaling af
reintegrationsbistand, at udlændingen har
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 10, stk. 1, nr. 3,
ophæves, således at der ikke længere stilles krav
om tidsubegrænset opholdstilladelse som betingelse for
modtagelse af reintegrationsbistand.
Med forslaget udvides personkredsen, der kan modtage
reintegrationsbistand. Der foretages ikke ændringer i de
øvrige betingelser for modtagelse af
reintegrationsbistand.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 1, nr. 4,
nedsættes aldersgrænsen for den personkreds, der kan
modtage reintegrationsbistand, fra 60 år til 55
år.
En udlænding vil således fremover kunne modtage
reintegrationsbistand, hvis den pågældende har haft
opholdstilladelse her i landet i fem år og på
tidspunktet for repatrieringen er fyldt 55 år eller opfylder
betingelserne for at modtage førtidspension eller er fyldt
50 år og på grund af sin helbredstilstand eller
lignende ikke må antages at kunne skaffe sig et
forsørgelsesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland. De øvrige betingelser for modtagelse af
reintegrationsbistand finder fortsat anvendelse.
Der er med de foreslåede ændringer af
personkredsen for reintegrationsydelsen ikke tilsigtet
ændringer af praksis i forbindelse med en kommunalbestyrelses
afgørelse om reintegrationsbistand.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
afsnit 3.1.1. og 3.1.2.
Til nr. 8.
Med den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 3, foreslås
indført en supplerende reintegrationsbistand på 1.000
kr. pr. måned i fem år til en udlænding, der er
omfattet af lovens § 3, stk. 1 eller 7, som er
berettiget til at modtage reintegrationsbistand, og som er meddelt
opholdstilladelse her i landet før den 1. juli 2002.
I stedet for en løbende, månedlig ydelse i fem
år kan udlændingen, inden kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse efter 1. pkt., anmode om at modtage
en løbende, månedlig livslang ydelse på 800 kr.
Anmodningen er uigenkaldelig.
Det er en betingelse for modtagelse af den supplerende
reintegrationsbistand, at den pågældende
udlænding er omfattet af lovens § 3, stk. 1,
jf. stk. 2-4, eller at ministeren for flygtninge, indvandrere
og integration træffer beslutning om at anse den
pågældende for omfattet af loven, jf. § 3,
stk. 7.
Det er endvidere en betingelse, at den pågældende
er berettiget til reintegrationsbistand efter § 10,
stk. 1. Det indebærer, at en udlænding, der kan
medtage hele folkepensionens grundbeløb og således
ikke er berettiget til reintegrationsbistand, heller ikke er
berettiget til den supplerende reintegrationsbistand.
Den supplerende ydelse foreslås således
indført som en supplerende reintegrationsbistand. Det
indebærer, at Den Sociale Sikringsstyrelse - nu
Pensionsstyrelsen - forestår udbetaling af bistanden m.v., og
at styrelsen kan træffe afgørelse om ophør og
tilbagebetaling af den supplerende reintegrationsbistand, jf.
§ 10, stk. 4. Det indebærer desuden, at
bestemmelsen i lovens § 10 a om ophør af
udbetaling af reintegrationsbistand i tilfælde, hvor en
udlænding bevidst unddrager sig strafforfølgning her i
landet, også omfatter ophør af den supplerende
reintegrationsbistand.
Den supplerende reintegrationsbistand udgør en
månedlig ydelse på 1.000 kr. i en femårig
periode. En udlænding, der er omfattet af bestemmelsen, kan
dog i stedet anmode om at modtage 800 kr. som en livslang,
løbende månedlig ydelse. Anmodningen herom skal
fremsættes efter samme praksis som anmodninger efter den
gældende bestemmelse i § 10, stk. 2. Den
enkelte udlænding skal således fremsætte sin
anmodning, inden der træffes afgørelse i sagen, og
anmodningen kan ikke efterfølgende tilbagekaldes.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at vejlede udlændingen om
valgmuligheden samt om konsekvenserne af det foretagne valg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.
Til nr. 9.
Efter den gældende repatrieringslovs § 10,
stk. 5, fastsætter ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration størrelsen af
reintegrationsbistanden. Bistanden fastsættes, således
at bistanden under hensyn til leveomkostningerne i de enkelte lande
giver en levefod, der svarer nogenlunde til den levefod, der
opnås ved modtagelse af folkepensionens og
førtidspensionens grundbeløb her i landet.
Dette har hidtil været udmøntet ved, at der i
bekendtgørelse er fastsat satser for fire landegrupper.
Efter denne beregningsmetode har der været et relativt lavt
støttebeløb for nogle landegrupper. Det indgår
derfor i repatrieringsaftalen, at der fremover skal være to
landegrupper, og at støtten fastsættes til 2.500 kr.
og 4.500 kr.
Støttebeløbene vil fortsat kunne reguleres af
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration på
baggrund af udviklingen i leveomkostninger i de to landegrupper og
satsen for folkepensionens grundbeløb.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.2.
Til nr. 10.
Med den foreslåede ændring af § 13, stk. 1, hæves
statens refusion af kommunernes udgifter til hjælp til
repatriering fra 75 pct. til 100 pct.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.5.
Til nr. 11 og 12.
Forslagene er en konsekvens af, at visse af beløbene i
repatrieringsloven § 7 er angivet i 2004-niveau, mens
andre af beløbene med de ændringer, der følger
af lovforslaget, vil være angivet i 2010-niveau.
Det foreslås derfor, at det præciseres i loven,
hvilke tal der er angivet i henholdsvis 2004- og 2010-niveau, samt
at alle beløb satsreguleres pr. 1. januar én gang
årligt med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Til § 2
Det foreslås i § 2,
stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Lovforslaget indebærer, at udlændinge, der
repatrierer den 1. januar 2010 eller senere, opnår en bedre
retsstilling. Der foreslås derfor, at der undtagelsesvist
tillægges loven tilbagevirkende kraft.
Det foreslås på den baggrund i § 2, stk. 2 og 3, at
repatrieringslovens § 3, stk. 4, § 7,
stk. 2, nr. 4, § 7, stk. 3, § 7,
stk. 7, § 10, stk. 1, nr. 4, § 10,
stk. 3, og § 10, stk. 6, som affattet, indsat
eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7,
8 og 9, finder anvendelse på ansøgninger om
hjælp til repatriering efter lovens § 3 og
ansøgninger om reintegrationsbistand efter lovens
§ 10, hvis repatriering finder sted den 1. januar 2010
eller senere, samt at bestemmelsen i § 13, stk. 1,
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 10, finder
anvendelse for kommunale udgifter afholdt fra og med
regnskabsåret 2010. Dette gælder, uanset om
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse efter de hidtil
gældende regler. Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 4.
Det foreslås endelig i § 2, stk. 4, at
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration - under
hensyn til, at det er hensigten, at nogle af de foreslåede
ordninger alene indføres for en midlertidig periode -
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2013-14.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
I det følgende gengives de
relevante dele af de relevante gældende bestemmelser i
repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar
2006, som ændret ved § 12 i lov nr. 404 af 8. maj
2006: | | § 1 I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar 2006, som ændret
ved § 12 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 3.
--- Stk. 4.
Ved andre familiesammenførte udlændinge forstås
udlændinge, der har tidsubegrænset opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c,
stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning
til en person, der ikke er omfattet af stk. 2. | | 1.§ 3, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4. Ved andre
familiesammenførte udlændinge forstås
udlændinge, der har haft opholdstilladelse her i landet i
mindst fem år, og som har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 eller § 9 c,
stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning
til en person, der ikke er omfattet af stk. 2.« |
| | |
§ 7.
--- Stk. 1… Stk. 2, nr.
1-3.--- | | |
Stk. 2, nr.
4. hjælp til etablering i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland med indtil 25.000 kr. pr. person, der er
fyldt 18 år, og med indtil 8.000 kr. pr. person, der ikke er
fyldt 18 år, | | 2. I § 7, stk. 2, nr. 4,
ændres »25.000 kr.« til: »116.954
kr.« og »8.000 kr.« til: »35.651
kr.« |
Stk. 3.
Hjælp til etablering efter stk. 2, nr. 4, udbetales i to
dele, således at der ved tilbagevenden til hjemlandet
udbetales indtil 15.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år,
og indtil 5.000 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år. For
udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2,
udbetales den resterende del af hjælp til etablering efter
stk. 2, nr. 4, efter fortrydelsesfristens udløb. For
andre udlændinge udbetales den resterende del af hjælp
til etablering 12 måneder efter udrejsen af Danmark. | | 3. I § 7, stk. 3, ændres
»15.000 kr.« til: »16.954 kr.« og
»5.000 kr.« til: »5.651 kr.« |
| | |
§ 7.
--- | | |
Stk. 6.
Til en udlænding, der er omfattet af § 3,
stk. 3 eller 4, kan hjælp til repatriering kun ydes,
når udlændingen vender tilbage til hjemlandet eller det
tidligere opholdsland sammen med den person, til hvem
udlændingen har den familiemæssige tilknytning, som har
dannet grundlag for opholdstilladelsen (referencen). Dette
gælder dog ikke, hvis udlændingen er blevet skilt fra
og ikke længere samlever med referencen, hvis referencen er
død, eller hvis udlændingen som barn er blevet
familiesammenført med sine forældre og efter sit
fyldte 18. år ønsker at repatriere. | | 4.§ 7, stk. 6, 2. pkt.,
ophæves. |
| | 5. I § 7 indsættes efter
stk. 6 som nyt stykke: »Stk. 7. Uanset stk. 6 kan
der ydes hjælp til repatriering, hvis 1) udlændingen er blevet skilt fra
og ikke længere samlever med referencen, 2) referencen er død, 3) udlændingen som barn er blevet
familiesammenført med sine forældre og efter sit
fyldte 18. år ønsker at repatriere, eller 4) udlændingen har opholdstilladelse
på grundlag af en familiemæssig tilknytning til en
herboende søn eller datter og er omfattet af § 10,
stk. 1, nr. 4.« Stk. 7 bliver herefter
stk. 8. |
| | |
§ 10.
--- Stk. 1, nr.
1-2.--- | | |
Stk. 1, nr.
3. har tidsubegrænset opholdstilladelse i
Danmark, Stk. 1, nr.
4.--- | | 6.§ 10, stk. 1, nr. 3,
ophæves. Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og 4. |
Stk. 1, nr.
5. på tidspunktet for repatrieringen er fyldt 60
år, opfylder betingelserne for at modtage
førtidspension eller er fyldt 50 år og på grund
af sin helbredstilstand eller lignende forhold må antages
ikke at kunne skaffe sig et forsørgelsesgrundlag i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Stk. 2--- | | 7. I § 10, stk. 1, nr. 5, der
bliver nr. 4, ændres »60 år« til: »55
år«. |
| | |
| | 8. I § 10 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
efter ansøgning yde en supplerende løbende,
månedlig reintegrationsbistand i 5 år til en
udlænding, som er omfattet af § 3, stk. 1
eller 7, og som er berettiget til reintegrationsbistand efter
stk. 1 og meddelt opholdstilladelse her i landet før
den 1. juli 2002. Den supplerende reintegrationsbistand
udgør 1.000 kr. pr. måned. I stedet for en
løbende, månedlig ydelse i 5 år kan
udlændingen, inden kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse efter 1. pkt., anmode om at modtage en
løbende, månedlig, livslang ydelse på 800 kr.
Anmodningen er uigenkaldelig.« Stk. 3-6 bliver herefter til
stk. 4-7. |
| | |
| | 9.§ 10, stk. 5, 2. pkt., der
bliver stk. 6, 2. pkt., affattes således: »Bistanden fastsættes i
forhold til leveomkostningerne i de enkelte lande og på
grundlag af en vurdering af mulighederne for en vellykket
repatriering.« |
§ 13.
--- | | |
Stk. 1.
Staten refunderer 75 pct. af en kommunes udgifter til hjælp
til repatriering efter §§ 7 og 8. Staten refunderer
en kommunes udgifter til reintegrationsbistand efter
§ 10. | | 10. I § 13, stk. 1, ændres
»75 pct.« til: »100 pct.« |
| | |
§ 14.
De beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2,
nr. 3-5 og 8, og § 7, stk. 3 og 4, er fastsat i
2004-niveau og reguleres fra og med 2005 én gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov
om satsreguleringsprocent. | | 11. I § 14 ændres
»§ 7, stk. 2, nr. 3-5 og 8, og § 7,
stk. 3 og 4« til: »§ 7, stk. 2, nr.
3, 5 og 8, og § 7, stk. 4«. |
| | |
| | 12. I § 14 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. De beløb, der er
nævnt i § 7, stk. 2, nr. 4, og § 7,
stk. 3, er fastsat i 2010-niveau og reguleres fra og med 2011
én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Repatrieringslovens § 3, stk. 4, § 7, stk. 2, nr. 4,
§ 7, stk. 3, § 7, stk. 7, § 10, stk. 1, nr. 4,
§ 10, stk. 3, og § 10, stk. 6, som affattet, indsat eller
ændret ved denne lovs § 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7, 8 og 9,
finder anvendelse på ansøgninger om hjælp til
repatriering efter lovens § 3 og ansøgninger om
reintegrationsbistand efter lovens § 10, hvis repatriering
finder sted den 1. januar 2010 eller senere. Dette gælder,
uanset om kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse efter de
hidtil gældende regler, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af
5. januar 2006, som ændret ved § 12 i lov nr. 404 af 8.
maj 2006. |
| | Stk. 3.
Repatrieringslovens § 13, stk. 1, som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 10, finder anvendelse for kommunale udgifter
afholdt fra og med regnskabsåret 2010. |
| | Stk. 4.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2013-14. |
| | |
| | |
| | |
| | |