Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 19. januar 2010
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2009 og var til 1.
behandling den 12. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i
høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den
16. december 2009 høringsmaterialet til udvalget. Den 8.
januar 2010 sendte økonomi- og erhvervsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det vigtigt, at
støtten til hårdt ramte områder og
yderområder ikke begrænses af, at der ikke kan gives
støtte til både nye og eksisterende virksomheder.
Netop nye og eksisterende virksomheder kan sammen udgøre en
stærk og innovativ klynge, der kan skabe fornyet vækst
og nye arbejdspladser inden for bl.a. det grønne
område og velfærdsområdet. Derfor opfordres
økonomi- og erhvervsministeren til at undersøge, om
Europa-Kommissionen vil modsætte sig driftsstøtte til
en gruppe af virksomheder, der også består af
eksisterende virksomheder, og hvor der gives støtte til
virksomheder, der flytter ind på nye lokaliteter, for at
sikre bedre rentabilitet og bevarelse af arbejdspladser, som ellers
ville være gået tabt. Samtidig opfordres til, at fonden
støtter sådanne projekter og eksisterende
virksomheder.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 9
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
stk. 4 og 5
indsættes:
»Stk. 4. Regioner
og kommuner kan medfinansiere de projekter, hvortil fonden har
tildelt midler.
Stk. 5. Økonomi-
og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om, at
fondens bestyrelse som vilkår for tildeling af tilskud kan
fastsætte, at tilskuddet i en periode på indtil 3
år fra udbetalingen kan kræves tilbagebetalt helt eller
delvis, såfremt det projekt, der har modtaget tilskud, viser
sig at generere en væsentlig højere indtjening end
forventet for tilskudsmodtageren.«
[Indsættelse af eksplicit
hjemmel til, at regioner og kommuner kan medfinansiere projekter,
og af bemyndigelse til økonomi- og erhvervsministeren til at
fastsætte regler om, at fondens bestyrelse har mulighed for
at kræve udbetalte tilskud tilbagebetalt ved væsentlig
højere indtjening end forventet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad stk. 4
Lov om erhvervsfremme indeholder de generelle rammer for det
offentliges erhvervsudviklingsaktiviteter. I lovgivningen i
øvrigt er der en del særlige regler, som supplerer lov
om erhvervsfremme, hvor der er behov herfor, f.eks. inden for
lovgivningen om trafikal infrastruktur og lov om administration af
tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den
Europæiske Socialfond.
Der lægges i lovforslaget vægt på, at der
skal ydes regional medfinansiering af fondens projekter. Med
udtrykket regional medfinansiering forstås, at en eller flere
kommuner, regioner, offentlige institutioner eller private
virksomheder bidrager til finansieringen af projektet. For at
afklare den tvivl, der måtte være, om regioners og
kommuners mulighed for at finansiere sådanne projekter i
henhold til de kommunalfuldmagtsretlige grundsætninger,
indsættes der med ændringsforslaget en eksplicit
hjemmel, som betyder, at regioner og kommuner inden for rammerne af
EU's statsstøtteregler kan medfinansiere de projekter, der
opnår bevilling fra fonden, selv om der i disse projekter
indgår subsidier til private virksomheder. Der skal dog
herudover naturligvis stadig være bevillingsmæssig
dækning hos de berørte myndigheder.
Ad stk. 5
Formålet med fonden er at fremme grøn omstilling
og erhvervsmæssig fornyelse. Fonden har til det formål
en bred vifte af instrumenter til rådighed, herunder tilskud,
garantier, lån m.v. Tildelingen af fondens midler vil ske
på baggrund af en konkret vurdering af støttebehovet,
herunder en vurdering af, at støtten er nødvendig for
projektets gennemførelse, samt at støttebehovet ikke
kan dækkes på anden vis.
Med ændringsforslaget bemyndiges ministeren til at
fastsætte regler om, at fonden har mulighed for at
kræve udbetalte tilskud tilbagebetalt helt eller delvis,
såfremt det projekt, der har modtaget tilskud, viser sig at
generere en væsentlig højere indtjening end forventet
for tilskudsmodtageren i forbindelse med behandlingen af
ansøgningen. Dette kunne f.eks. være et projekt inden
for markedsmodning. Konkrete betingelser for tilbagebetaling vil
blive fastsat af fonden som et vilkår for tilskuddet. Dette
skal ses i sammenhæng med, at der, når fonden f.eks.
yder lån eller stiller garanti, vil være et
tilbageløb af midler. Bestemmelser om tilbagebetaling af
tilskud kendes også fra f.eks. Fødevareministeriets
område.
Fonden kan kun kræve et tilskud tilbagebetalt helt eller
delvis i indtil 3 år fra udbetalingen af tilskuddet. Herefter
vil tilskudsmodtager ikke kunne blive mødt med krav om
tilbagebetaling af tilskud som følge af en væsentlig
højere indtjening end forventet i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen, men vil dog fortsat kunne blive
mødt med krav om tilbagebetaling efter lovforslagets §
13.
Ændringsforslaget indebærer, at det er fondens
bestyrelse, der på baggrund af de af ministeren fastsatte
regler vurderer, om det i det konkrete tilfælde er relevant
at stille vilkår om tilbagebetaling af tilskud helt eller
delvis, i tilfælde af at det projekt, der har modtaget
tilskud, viser sig at generere en væsentlig højere
indtjening end forventet i forbindelse med behandlingen af
ansøgningen. I de tilfælde, hvor der stilles et
sådant vilkår, vil det under iagttagelse af ligheds- og
saglighedsprincippet konkret blive fastsat, hvilke
økonomiske kriterier der skal være opfyldt, for at
tilskuddet skal betales helt eller delvis tilbage. Der vil desuden
blive lagt vægt på, at administrationen af
vilkårene bliver så smidig som mulig.
Hans Christian Schmidt V
fmd. Jacob Jensen V
Jens Vibjerg V Lars Christian Lilleholt V
Tina Nedergaard V Colette L. Brix DF nfmd. Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Henrik Rasmussen KF Orla Hav S
Benny Engelbrecht S Henrik Dam Kristensen S
Niels Sindal S Karsten Hønge SF
Flemming Bonne SF Morten Østergaard RV
Frank Aaen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 92
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Lovforslag som sendt i høring, fra
økonomi- og erhvervsministeren |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og erhvervsministeren |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag fra økonomi-
og erhvervsministeren |
6 | Yderligere ændringsforslag fra
økonomi- og erhvervsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 92
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren vil ændre
lovforslaget, så det klart fremgår, at de 50 mio. kr.,
der blev afsat i Erhvervspakken fra september 2009 til
markedsudvikling af offentlige velfærdsløsninger til
styrkelse af offentligt-privat samarbejde og eksport af
velfærdsløsninger, ikke tilføres fonden, men
udmøntes mellem regeringen og forligspartierne bag
Erhvervspakken, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren vil arbejde for, at
der til indsatsområdet vedrørende omstilling i
hårdt ramte områder prioriteres støtte til
etablering af virksomheder, der både omfatter nye
virksomheder og eksisterende virksomheder, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren ikke mener, at det vil
være fornuftigt, hvis et provenu, der kommer ud af et
samarbejde mellem fonden og en virksomhed, kommer tilbage til
fonden, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om, hvilke muligheder
statsinstitutioner, kommuner og regioner har for at lave
kommercielle aktiviteter med støtte fra den grønne
fond, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |