Fremsat den 16. december 2009 af
økonomi- og erhvervsminister (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om fond til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
Økonomi- og erhvervsministeren opretter en fond til
grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse.
Stk. 2. Fonden har
til formål at fremme grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse, herunder have særligt fokus
på små og mellemstore virksomheder.
Stk. 3. Fonden er
et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.
Kapitel 2
Fond til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse
§ 2.
Fonden ledes af en bestyrelse bestående af en formand og syv
medlemmer, der udpeges af økonomi- og erhvervsministeren i
deres personlige egenskab. Bestyrelsen skal have en bred
erhvervsmæssig indsigt og have kompetence inden for, viden om
og erfaring med brugerdreven innovation, markedsmodning og
kommercialisering samt regional udvikling på det
grønne område og velfærdsområdet.
Stk. 2.
Bestyrelsens medlemmer og formand udpeges for en periode af op til
tre år med mulighed for forlængelse for yderligere
én periode. Hvis formanden eller et medlem af bestyrelsen
udtræder af bestyrelsen før udløbet af
perioden, kan en afløser udpeges for den resterende del af
perioden.
§ 3.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af
medlemmerne er til stede.
Stk. 2. Alle
beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt
de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er formandens
stemme afgørende.
Stk. 3.
Bestyrelsesmedlemmerne modtager honorar for deres arbejde i
bestyrelsen efter Finansministeriets retningslinjer.
Stk. 4. Bestyrelsen
kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at træffe
afgørelser på bestyrelsens vegne i et nærmere
bestemt omfang.
§ 4.
Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som skal godkendes af
økonomi- og erhvervsministeren.
§ 5.
Bestyrelsen udarbejder en årlig handlingsplan for anvendelsen
af midlerne. Handlingsplanen skal godkendes af økonomi- og
erhvervsministeren.
Stk. 2. Bestyrelsen
skal udbrede kendskabet til fondens virke og resultaterne af de
aktiviteter, projekter m.v., som fonden har tildelt midler.
Sekretariat
§ 6.
Erhvervs- og Byggestyrelsen yder sekretariatsbistand til
fonden.
Faglige rådgivende udvalg
§ 7.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter anmodning fra
bestyrelsen nedsætte faglige rådgivende udvalg, som kan
inddrages i den faglige vurdering af kvaliteten af de aktiviteter,
projekter m.v., som søges støttet af fonden.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter
anmodning fra bestyrelsen antallet af udvalg, antallet af
medlemmer, krav til medlemmernes faglige kvalifikationer,
udpegningsperiode m.v.
Kapitel 3
Anvendelsen af fondens midler
§ 8.
Bestyrelsen træffer afgørelse om anvendelsen af
fondens midler.
§ 9.
Fondens midler skal anvendes til at fremme den virksomhedsrettede
innovation inden for følgende indsatsområder:
1) Anvendelse og
formidling af brugerdrevne innovationsmetoder.
2) Markedsmodning
og kommercialisering af nye grønne løsninger.
3) Grøn
innovation og eksport.
4) Omstilling i
hårdt ramte områder.
5) Markedsudvikling
af offentlige sundheds- og velfærdsløsninger.
Stk. 2. Fonden kan
etablere og deltage i partnerskaber og konsortier, der bidrager til
at fremme fondens formål.
Stk. 3. Økonomi-
og erhvervsministeren skal fastsætte regler om anvendelsen af
fondens midler, tildelingskriterier ved ansøgning, krav om
medfinansiering m.v.
Kapitel 4
Sagsbehandling
§ 10.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at ansøgninger til fonden skal indsendes digitalt,
og at kommunikation
mellem ansøgere og fonden, herunder
sekretariatet, i forbindelse hermed skal foregå digitalt.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om anvendelse af
bestemte IT-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at fonden kan udstede dokumenter, herunder afgørelser om
tildeling af midler fra fonden, der er signeret digitalt og med
maskinelt gengivet underskrift, men uden personlig underskrift,
således at sådanne dokumenter i retlig henseende
sidestilles med dokumenter med personlig underskrift.
Kapitel 5
Opfølgning
§ 11.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
regnskaber og revision vedrørende aktiviteter, hvortil
fondens midler anvendes, om offentliggørelse af resultaterne
af de aktiviteter, som fonden har tildelt, midler m.v.
§ 12.
Økonomi- og erhvervsministeren fører tilsyn med
anvendelsen af fondens midler og kan fastsætte regler om, at
personer og virksomheder, der modtager midler fra fonden efter
denne lov, skal afgive alle oplysninger og regnskaber, som
skønnes nødvendige for kontrol og tilsyn m.v.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
evaluering af fondens virke.
§ 13.
Tildelte midler kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt,
hvis vilkårene for afgørelsen om tildeling af midler
ikke overholdes. Tilsvarende gælder, hvor der er givet
urigtige oplysninger i forbindelse med afgørelsen om
tildeling af midler. Tildelte midler kan kræves
tilbagebetalt, hvis modtageren ikke overholder regler i loven eller
regler fastsat i medfør af loven.
Kapitel 6
Klageadgang
§ 14.
Klage over afgørelser, som er truffet af fonden efter denne
lov eller efter regler fastsat i medfør af loven, kan
indbringes for økonomi- og erhvervsministeren, for så
vidt angår retlige spørgsmål.
Kapitel 7
Ikrafttrædelse m.v.
§ 15.
Loven træder i kraft den 4. februar 2010.
§ 16.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
|
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Indledning |
2. | Baggrund |
3. | Lovforslagets indhold |
| 3.1. | Anvendelse og formidling af brugerdrevne
innovationsmetode |
| 3.2. | Markedsmodning og kommercialisering af nye
grønne løsninger |
| 3.3. | Grøn innovation og eksport |
| 3.4. | Omstilling i hårdt ramte
områder |
| 3.5. | Markedsudvikling af offentlige sundheds-
og velfærdsløsninger |
4. | Fondens ledelse |
5. | Udstedelse af dokumenter, herunder
afgørelser, med digital signatur uden personlig
underskrift |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. |
8. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
9. | Miljømæssige
konsekvenser |
10. | Forholdet til EU-retten |
11. | Høring |
12. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre har
indgået en "Aftale om fordeling af globaliseringsmidlerne til
innovation og iværksætteri m.v. 2010-2012".
Som en del af udmøntningen af aftalen etableres en
fond, der skal understøtte grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse, herunder have særligt fokus
på små og mellemstore virksomheder. Fonden skal
forbedre rammerne for, at danske virksomheder kan udnytte den
stigende globale efterspørgsel efter grønne
løsninger, som bl.a. klimaudfordringerne medfører.
Derudover skal fonden styrke udvikling og markedsmodning af nye
offentlig-private velfærdsløsninger med henblik
på at udnytte de erhvervsmæssige muligheder til gavn
for væksten og beskæftigelsen i Danmark. Fonden har et
klart erhvervsmæssigt sigte og skal ses i sammenhæng
med den forsknings- og udviklingsindsats, der er igangsat på
det grønne område fx Energiteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram (EUDP) og Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram (GUDP) samt Fonden for Anvendt
Borgernær Teknologi (ABT-fonden) på
velfærdsområdet.
Fonden er bevillingsteknisk en pulje med et særligt
bevillingsudvalg i form af en selvstændig bestyrelse.
2. Baggrund
Der er med midlerne til innovation og iværksætteri
i "Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen for 2007 til
2009" fra 2. november 2006 iværksat en samlet indsats for at
styrke innovation, iværksætteri og offensiv global
markedsføring af Danmark med henblik på at styrke
produktiviteten og konkurrencekraften i danske virksomheder.
Det er sket med henblik på at nå følgende
målsætninger:
- Danske
virksomheder og offentlige institutioner skal være blandt de
mest innovative i verden.
- Danmark skal
inden 2015 være blandt de lande i verden, der har den
største andel vækstiværksættere.
- Kendskabet til
Danmarks styrker og kompetencer skal i 2015 være i top 10
blandt OECD-landene og de nye vækstlande.
Der er fortsat behov for en målrettet indsats, hvis
disse mål skal nås. Der ligger en betydelig udfordring
i at styrke produktivitetsudviklingen og konkurrenceevnen i dansk
erhvervsliv. Danmark er et af de lande, der har haft den svageste
produktivitetsvækst siden midten af 1990'erne. Den lave
produktivitetsvækst kan bl.a. tilskrives, at innovation og
fornyelse i dansk erhvervsliv ikke er tilstrækkelig
stærk.
3. Lovforslagets indhold
Med forslaget etableres en fond, som skal understøtte
grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse,
særligt i små og mellemstore virksomheder. Fonden skal
forbedre rammerne for, at danske virksomheder kan udnytte den
stigende globale efterspørgsel efter grønne
løsninger, som bl.a. klimaudfordringerne medfører.
Derudover skal fonden styrke udvikling og markedsmodning af nye
offentlig-private velfærdsløsninger med henblik
på at udnytte de erhvervsmæssige muligheder til gavn
for væksten og beskæftigelsen i Danmark. Fonden har et
klart erhvervsmæssigt sigte og skal ses i sammenhæng
med den forsknings- og udviklingsindsats, der er igangsat på
det grønne område og Fonden for Anvendt
Borgernær Teknologi (ABT-fonden) på
velfærdsområdet.
Fondens midler anvendes til at fremme den virksomhedsrettede
innovation inden for fem indsatsområder. Disse er beskrevet
nedenfor.
3.1. Anvendelse og formidling af brugerdrevne
innovationsmetoder. Inddragelse af brugere og medarbejdere i
virksomhedernes innovationsprocesser er af stor betydning for
udviklingen af nye produkter og serviceydelser. Danmark er et
forgangsland inden for bruger- og medarbejderdreven innovation i
virksomhederne - dels fordi Danmark som det første land i
verden har haft en strategisk satsning på området, dels
fordi vi har en tradition for dialog, for at gå sammen
på tværs af faggrupper og for at finde fælles
løsninger, der virker i praksis.
Fonden skal her støtte større projekter, hvor
der - ved brug af brugerdrevne innovationsmetoder - udvikles nye
løsninger (serviceydelser og produkter) med et stort
markedsmæssigt potentiale inden for
velfærdsområdet og det grønne
område.
Herudover skal fonden arbejde for, at den viden om nye
brugerdrevne innovationsmetoder og service innovation, der blev
udviklet i 2007-2009 under Program for brugerdreven innovation,
formidles og forankres bredt i små og mellemstore
virksomheder. I den forbindelse kan fonden gennemføre
konkrete innovationsforløb for små og mellemstore
virksomheder, som ønsker at afprøve metoder til
brugerdreven innovation til at skabe forretningsudvikling inden for
det grønne område eller sundheds- og
velfærdsområdet. Fonden skal anlægge en bred
afgrænsning for så vidt angår det grønne
område samt sundheds- og velfærdsområdet.
3.2. Markedsmodning og kommercialisering af nye
grønne løsninger. Der er et stort
erhvervsmæssigt potentiale i at udvikle nye miljø- og
klimavenlige løsninger (produkter og serviceydelser), men de
er ofte svære at kommercialisere. Det skyldes bl.a., at de
endnu ikke er blevet testet i stor skala, fordi de nye
løsninger ikke passer ind i forbrugernes hverdag og
eksisterende infrastruktur, og fordi de - indtil de har fået
fodfæste - er markant dyrere end eksisterende og mindre
miljøvenlige, masseproducerede løsninger.
Fonden skal her støtte, at nye grønne
løsninger med stort markedsmæssigt potentiale inden
for fx energi, affaldshåndtering, spildevand, byggeri,
transport eller det primære erhverv bringes fra
demonstrationsfasen og ud på markedet. En sådan
markedsmodning vil bl.a. indebære afprøvning af nye
teknologier med henblik på at dokumentere fx driftssikkerhed
mv. Herigennem vil nye grønne løsninger få en
chance på markedet, så de ikke fravælges af
køberne og ikke forsinkes mange år eller helt
forhindres i at blive udbredt på markedet. Fonden vil
herunder bl.a. kunne igangsætte projekter, der kan forbedre
mulighederne for små og mellemstore virksomheder med
vækstpotentiale for at opnå støtte til
markedsmodning.
3.3. Grøn innovation og eksport. På
eksportmarkederne efterspørges der i stigende grad nye
innovative helhedsløsninger (eller "systemløsninger")
på det grønne område. Fonden skal støtte
projekter, der udvikler sådanne nye helhedsløsninger
og bidrager til at udnytte eksportpotentialet for danske
virksomheder. Det kan fx ske ved at understøtte etablering
af strategiske erhvervsalliancer, der sætter fokus på
at sammentænke, tilpasse og videreudvikle eksisterende
løsninger, så de kan sælges som
helhedsløsninger til udlandet - såkaldte grønne
alliancer.
Den globale markedsføring af Danmark som grøn
nation vil fortsat blive varetaget af Fonden til
Markedsføring af Danmark.
3.4. Omstilling i hårdt ramte områder.
Den økonomiske krise har medført virksomhedslukninger
eller større afskedigelser flere steder i landet. Mange af
disse industriarbejdspladser kan ikke forventes at komme igen,
når konjunkturerne vender. Fondens midler til omstilling i
hård ramte områder har til formål at
understøtte konkrete lokalt og regionalt forankrede
projekter, der kan bidrage til en hurtig omstilling til nye
erhvervs- og vækstmuligheder, herunder etablering af nye
erhvervsvirksomheder.
Initiativer og projekter, der medfinansieres af fondens midler
til omstilling, skal tage afsæt i lokale og regionale styrker
og bidrage til en omstillingsproces, der gennem innovation og
fornyelse skaber nye erhvervsmuligheder og arbejdspladser
primært på det grønne område og
velfærdsområdet, ligesom andre områder også
kan komme på tale. Det er en forudsætning, at der ydes
regional medfinansiering, og at de regionale vækstfora dermed
bakker op om projekterne.
3.5. Markedsudvikling af offentlige sundheds- og
velfærdsløsninger. Der foretages i disse
år betydelige investeringer i den offentlige sektor. Det
gælder bl.a. i forhold til at skabe nye rammer for fremtidens
sundhedssystem og i forhold til anvendelse af borgernære
teknologier (fx i regi af ABT-fonden). Det internationale marked
for velfærdsløsninger er i vækst, men en
række barrierer medfører, at nye løsninger ofte
har langt til markedet.
Fondens indsats for markedsudvikling af sundheds- og
velfærdsløsninger har til formål at fremme
konkrete projekter, der bidrager til udvikling og markedsmodning af
nye produkter og serviceydelser med et stort kommercielt
potentiale. Fonden skal i den forbindelse understøtte
samarbejdet mellem offentlige institutioner og virksomheder med
henblik på at give virksomheder bedre muligheder for at
afprøve og sælge nye innovative
velfærdsløsninger. Fonden skal herigennem bidrage til,
at det erhvervsmæssige potentiale i udvikling og
implementering af nye offentlige sundheds- og
velfærdsløsninger i højere grad udnyttes,
herunder også i forhold til øget eksport.
Støtten vil kunne gives primært i form af tilskud
på baggrund af ansøgning eller udbud (herunder
etablering af konsortier eller køb af ydelser). Herudover
kan fonden også anvende garantier, lån og
kapitalindskud m.v. Derudover vil fonden kunne henlægge
varetagelsen af konkrete opgaver til andre statslige institutioner
m.v.
4. Fondens ledelse
Fonden ledes af en selvstændig, professionel bestyrelse
bestående af en formand og syv medlemmer, der udpeges i deres
personlige egenskab af økonomi- og erhvervsministeren.
Bestyrelsen skal besidde bred erhvervsmæssig indsigt og
skal have kompetence inden for, viden om og erfaring med
brugerdreven innovation, markedsmodning og kommercialisering samt
regional udvikling i forhold til det grønne område og
velfærdsområdet.
5. Udstedelse af dokumenter, herunder
afgørelser, med digital signatur uden personlig
underskrift
Det er regeringens målsætning, at Danmark skal
være førende som informations- og
kommunikationssamfund, hvilket indebærer, at digital
kommunikation mellem det offentlige og virksomhederne skal udbredes
til alle relevante områder.
Senest i 2012 skal al relevant skriftlig kommunikation mellem
virksomhederne og den offentlige sektor således foregå
digitalt. I forhold til erhvervslivet er det regeringens mål,
at alle relevante breve, indberetninger og ansøgninger m.v.
sendes via digitale kanaler senest i 2012. Dette fremgår af
regeringsgrundlaget »Mulighedernes Samfund« fra
november 2007 og globaliseringsstrategien »Fremgang,
fornyelse og tryghed« fra 2006.
Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 12. marts 2008
blandt andet givet udtryk for, at der efter hans opfattelse
gælder et krav om, at blandt andet statslige
forvaltningsmyndigheders afgørelser, der sendes i papirform
skal være forsynet med en personlig underskrift. Ombudsmanden
har i den forbindelse blandt andet henvist til, at en række
hensyn taler herfor. Ombudsmanden har imidlertid ikke forholdt sig
nærmere til, hvordan disse hensyn kan imødekommes ved
myndigheders brug af digital kommunikation, jf. ombudsmandens
oversigtsnotat af 28. maj 2009 om forvaltningsretlige krav til det
offentliges it-løsninger.
På den baggrund foreslås det, at der
indsættes hjemmel til, at økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at fonden kan
udstede dokumenter, herunder afgørelser om støtte fra
fonden, der er undertegnet med dels en unik og sikker digital
medarbejdersignatur, der bekræfter den pågældende
sagsbehandlers identitet og organisatoriske tilknytningsforhold
(myndighedsnavn), dels en maskinelt gengivet underskrift
(sagsbehandlerens navn typograferet), men uden personlig
underskrift. Hensigten er, at sådanne dokumenter i retlig
henseende skal kunne sidestilles med dokumenter med personlig
underskrift. De omhandlede dokumenter vil eksempelvis være
afgørelser om støttetilsagn eller afslag på
ansøgninger om støtte samt standardbreve i form af
almindelige kvitteringer, rykkerbreve, spørgebreve og
lignende vedrørende fondens virke.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Fonden tilføres i alt 760 mio. kr. fra
globaliseringsreserven til innovation og iværksætteri i
2010-2012. Herudover vil de midler (50 mio. kr.), der blev afsat
med Erhvervspakken til små og mellemstore virksomheder i
september 2009 til markedsudvikling af offentlige
velfærdsløsninger, også kunne administreres af
fonden. Endvidere forventes lovforslaget at have positive
konsekvenser for kommuner og regioner i forbindelse med
iværksættelsen af aktiviteter, projekter m.v., der skal
bidrage til at løse erhvervsmæssige problemer i
hårdt ramte områder.
Af midlerne fra globaliseringsreserven til innovation og
iværksætteri afsættes der 12,3 mio. kr.
årligt til sekretariatsbetjening, behandling af
ansøgninger, tilskudsadministration m.v.
Lovforslaget vurderes at have administrative konsekvenser af
betydning for staten i form af 19 årsværk, som
afsættes til administration af fonden.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har positive konsekvenser for erhvervslivet, idet
det bidrager til at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne,
innovationskraft og eksportmuligheder inden for særligt
udvikling af nye velfærdsløsninger og grønne
løsninger.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Da lovforslaget bl.a. skal bidrage til at fremme udvikling og
udbredelse af nye grønne løsninger, fx
vedrørende energibesparelser, vandrensning,
affaldsløsninger og bæredygtig landbrugsproduktion,
forventes den at få positive miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede ordning vurderes at indeholde
statsstøtte omfattet af EUF-traktatens artikel 107,
stk. 1, idet virksomhederne opnår en fordel ved at
få kompensation for udviklingsomkostninger m.v. fra fonden.
Der kan kun tildeles statsstøtte, hvis støtten
forinden er blevet godkendt af Europa-kommissionen, eller hvis
støtten ydes efter EU's regler om de minimis-støtte
eller inden for rammerne af Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning for statsstøtte. Det vurderes,
at de fleste støtteinstrumenter, som indebærer
statsstøtte, vil kunne rummes indenfor EU's generelle
gruppefritagelsesforordning, fx reglerne for støtte til
forskning, udvikling og innovation, miljøbeskyttelse eller
de minimis-forordningen. Der vil blive taget nærmere stilling
til statsstøttereglerne, herunder behovet for at notificere
et eller flere støtteinstrumenter for Kommissionen, i
forbindelse med udarbejdelsen af regler for lovens
gennemførelse.
11. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Finansministeriet,
Indenrigs- og Socialministeriet, Justitsministeriet, Klima- og
Energiministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for
fødevarer, landbrug og fiskeri, Ministeriet for sundhed og
forebyggelse, Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling,
Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Rigsrevisionen, 92-gruppen for bæredygtig udvikling,
Advokatrådet, Affald Danmark, Akademiet for de tekniske
videnskaber, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektskolen Aarhus,
Asfaltindustrien, Associerede Danske Arkitekter, BAT-Kartellet,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen SPT, Byggeriets Evalueringscenter,
Bygherreforeningen, Byggesocietetet, Copenhagen Business School,
CO-industri, DAKOFA, Danmarks Designskole, Danmarks
Erhvervsforskningsakademi, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Brint
Forening, Dansk Byggeri, Dansk Design Center, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk
Center, Dansk Industri, Dansk Iværksætterforening,
Dansk Metal, Dansk Opfinderforening, Dansk Transport og Logistik,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Maritime, Danske Mejeriers
Fællesorganisation, Danske Regioner, DANVA, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Designskolen Kolding, Det Økologiske
Råd, Det Økonomiske Råd, Emballageindustrien,
Energitjenesten, Energinet.dk, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark, Foreningen af danske kraftvarmeværker, Foreningen af
miljøakkrediterede miljøcertifikatorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Slutbrugere af Energi, Forsikring & Pension,
Forskerparkforeningen i Danmark, Forskningscenter RISØ,
FUHU, Hydrogen Innovation & Research Center, Gate 21,
Genvindingsindustrien, Green network, Horesta,
Højteknologifonden, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, It Universitetet,
ITEK, Kammeradvokaten, Kommunernes Landsforening, Københavns
Universitet, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark,
Lægemiddelindustriforeningen, Netværket af forebyggende
sygehuse i Danmark, Offshore center Danmark, Organisationen for
Vedvarende Energi, Patientforum, Plastindustrien i Danmark,
Praktiserende Arkitekters Råd, Realkreditrådet,
Roskilde Universitetscenter, Sammenslutningen af Godkendte
Teknologiske Serviceinstitutter, SDE, Sammenslutningen af Danske
Energiforbrugere, Serviceindustrien, Spildevandsteknisk forening,
Statens Byggeforskningsinstitut, Syddansk Universitet,
Teknologirådet, Varmepumpefabrikantforeningen,
Vækstfonden, Økologisk Landsforening, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Vækstforum Nordjylland,
Vækstforum Midtjylland, Vækstforum Syddanmark,
Vækstforum Sjælland, Vækstforum Hovedstaden,
Vækstforum Bornholm.
|
12. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget forventes at have positive
konsekvenser for kommuner og regioner i forbindelse med
iværksættelsen af projekter, der skal bidrage til
omstilling i hårdt ramte områder. | Af fondens midler afsættes 12,3
mio. kr. årligt til sekretariatsbetjening, behandling af
ansøgninger, tilskudsadministration m.v. Fonden tilføres i alt 760 mio. kr.
fra globaliseringsreserven i 2010-2012. Herudover vil de midler (50
mio. kr.), der blev afsat med Erhvervspakken til små og
mellemstore virksomheder i september 2009 til markedsudvikling af
offentlige velfærdsløsninger, også kunne
administreres af fonden. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Der afsættes 19 årsværk
til administration af fonden. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der forventes positive afledte
konsekvenser som følge af, at erhvervslivets konkurrenceevne
forbedres. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget forventes at få
positive miljømæssige konsekvenser, i og med der
udvikles og udbredes grønne løsninger i et ikke
nærmere bestemt omfang. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Loven berører forholdet til
EUF-traktatens statsstøtteregler, og loven skal
administreres i overensstemmelse med disse regler. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til kapitel 1
Oprettelse
Til § 1
Det foreslås i stk. 1, at økonomi- og
erhvervsministeren opretter en fond til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse.
Stk. 2 fastsætter, at fonden skal fremme innovation
i virksomhederne gennem grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse, særligt i små og
mellemstore virksomheder.
Fonden skal forbedre rammerne for, at danske virksomheder kan
udnytte den stigende globale efterspørgsel efter
grønne løsninger, som bl.a. klimaudfordringerne
medfører. Derudover skal fonden styrke udvikling og
markedsmodning af nye offentlig-private
velfærdsløsninger med henblik på at udnytte de
erhvervsmæssige muligheder til gavn for væksten og
beskæftigelsen i Danmark. Fonden har et klart
erhvervsmæssigt sigte og skal ses i sammenhæng med den
forsknings- og udviklingsindsats, der er igangsat på det
grønne område og Fonden for Anvendt Borgernær
Teknologi (ABT-fonden) på velfærdsområdet.
Det grønne område dækker over
løsninger (produkter og serviceydelser) på bl.a.
energi-, klima-, miljø-, natur-, byggeri-, affalds- og
fødevareområdet.
Små og mellemstore virksomheder defineres som
virksomheder, der ikke overskrider to af følgende tre
størrelser: En balancesum på 119 mio. kr., en
nettoomsætning på 238 mio. kr. og et gennemsnitligt
antal heltidsbeskæftigede på 250 i løbet af
regnskabsåret.
I stk. 3 fastslås det, at fonden er et
selvstændigt organ inden for den statslige forvaltning. Dette
indebærer, at fx reglerne i offentlighedsloven og
forvaltningsloven finder anvendelse på den virksomhed, der
udøves af fonden. Lov om fonde og visse foreninger m.v. samt
lov om erhvervsdrivende fonde finder derimod ikke anvendelse,
ligesom de almindelige fondsretlige grundsætninger heller
ikke finder anvendelse. Fondens og bestyrelsens arbejdsområde
er de aktiviteter, projekter m.v., som fondens midler anvendes til.
Fonden har også selvstændig
søgsmålskompetence. Det vil sige, at fonden kan blive
part i en retssag fx om krav om erstatning i tilfælde af
misligholdelse af en kontrakt.
Til § 2
I stk. 1 foreslås det, at fonden ledes af en
professionel bestyrelse, der er den øverste besluttende
myndighed for fonden. Bestyrelsesmedlemmerne udpeges i deres
personlige egenskab af økonomi- og erhvervsministeren.
Bestyrelsesmedlemmerne er således alene bundet af fondens
formål, og de kan ikke i udøvelsen af deres hverv
underlægges instrukser fra andre parter. Fondens bestyrelse
kan indgå kontrakter og andre bindende aftaler i fondens
navn.
I stk. 2 foreslås, at formanden og de 7
øvrige medlemmer af bestyrelsen udpeges for en periode af op
til tre år. Der er mulighed for, at økonomi- og
erhvervsministeren kan forlænge udnævnelsen med
yderligere én periode.
Der foreslås en mulighed for, at afløseren ved et
medlems udtræden i utide kan udpeges for den resterende del
af periode. Det skal sikre, at bestyrelsen altid har en bemanding
på otte personer.
Bestyrelsen skal sammensættes med henblik på at
sikre en række kompetencer, der vurderes at være
centrale i forbindelse med vurdering af aktiviteter, projekter
m.v., der skal bidrage til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse, særligt i
vækstorienterede små og mellemstore virksomheder.
Det er på denne baggrund hensigten, at bestyrelsen skal
besidde bred erhvervsmæssig indsigt og have kompetencer inden
for, og viden om og erfaringer med brugerdreven innovation,
markedsmodning og kommercialisering samt regional udvikling
på det grønne område og
velfærdsområdet.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at mindst
halvdelen af bestyrelsens medlemmer skal være til stede,
før bestyrelsen er beslutningsdygtig.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter, at afstemninger i
bestyrelsen afgøres ved simpelt flertal. Er der stemmelighed
ved en afstemning, er formandens stemme afgørende.
Det foreslås i stk. 3, at bestyrelsesmedlemmerne
modtager honorar for deres arbejde i bestyrelsen. Honorarerne
fastsættes efter Finansministeriets cirkulære om
særskilt vederlag m.v., jf. cirkulære 186 af 2.
november 1998. Udgifter hertil afholdes af de midler, der
afsættes på finansloven til fondens virke.
Det foreslås i stk. 4 at fonden får mulighed
for at bemyndige formanden og sekretariatet til at træffe
afgørelse på bestyrelsens vegne. Formålet er at
lette bestyrelsens arbejdsmængde. Dette indebærer
bl.a., at sekretariatet kan træffe afgørelse om
tildeling af midler fra fonden i nærmere bestemt omfang.
Hensigten er at sikre en fleksibilitet i bestyrelsens arbejde,
sådan at der kan indføres en bagatelgrænse for
sager, der ikke kræver den samlede bestyrelses
fremmøde.
Det kan fx være, hvis en ansøgning får et
betinget tilsagn fra bestyrelsen. Her kan sekretariatet bemyndiges
til at give tilsagn, så snart ansøger lever op til
bestyrelsens betingelser. Et andet eksempel er, at sekretariatet
kan bemyndiges til at afslå ufuldstændige
ansøgninger, så bestyrelsens arbejdsmængde
reduceres.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at
bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for sit virke, som skal
godkendes af økonomi- og erhvervsministeren.
Forretningsordenen vil beskrive regler for mødeafholdelse,
pressekontakt, konkretisering af tavshedspligt og bestemmelse om
håndtering af inhabilitet m.v.
Til § 5
Det foreslås i bestemmelse, at bestyrelsen én
gang om året udarbejder en handlingsplan for anvendelsen af
midlerne, som godkendes af økonomi- og erhvervsministeren.
Handlingsplanen omfatter en årsberetning over fondens
aktiviteter i det forgangne år samt fondens strategi for det
fremadrettede arbejde, herunder forslag til prioritering af fondens
indsats på hovedområder. Indtil bestyrelsen har
udarbejdet den første handlingsplan for fondens virke, vil
fondens bestyrelse kunne træffe afgørelse om
anvendelse af fondens midler inden for følgende vejledende
rammer:
|
Fond til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse | Pct. af samlet bevilling |
Anvendelse og formidling af brugerdrevne
innovationsmetoder inden for det grønne område og
velfærdsområdet | 25% |
Markedsmodning og kommercialisering af nye
grønne løsninger samt grøn innovation og
eksport | 30% |
Markedsudvikling af offentlige sundheds-
og velfærdsløsninger | 22,5% |
Omstilling i hårdt ramte
områder - med fokus på det grønne område
og velfærdsområdet | 22,5% |
I alt | 100% |
Note: Fordelingen er ekskl. administration
af fonden. | |
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2. forpligter
bestyrelsen til at formidle kendskabet til fondens virke og
resultaterne af de aktiviteter, projekter m.v., som fonden har
tildelt midler. Formålet er at skabe opmærksomhed om
fonden og samtidig sikre, at dansk erhvervsliv generelt får
gavn af resultater tilvejebragt under fonden.
Til § 6
Erhvervs- og Byggestyrelsen yder sekretariatsbistand til
fonden. Sekretariatet skal bl.a. modtage ansøgninger og
forberede beslutningsoplæg til bestyrelsen om udbetaling af
midler til konkrete aktiviteter, forestå administrationen i
forbindelse med tildeling af midler fra fonden, sikre at fondens
aktiviteter formidles bredt i det danske samfund, bistå
bestyrelsen med udarbejdelse af redegørelse m.v. Udgifterne
til sekretariatsbetjening afholdes af de midler, der afsættes
på finansloven til fondens virke.
Til § 7
Bestyrelsen kan anmode om nedsættelse af faglige
rådgivende udvalg, som kan inddrages i den faglige vurdering
af kvaliteten af de aktiviteter, projekter m.v., som søges
støttet af fonden. Økonomi- og Erhvervsministeren kan
herefter sanktionere sådanne udvalg. Formålet er, at
fagspecifikke kompetencer kan inddrages i udvælgelsen af
konkrete projekter m.v.
I stk. 2 sikres, at økonomi- og erhvervsministeren
efter anmodning fra bestyrelsen kan fastsætte antallet af
udvalg, antallet af medlemmer, krav til medlemmernes faglige
kvalifikationer, udpegningsperiode m.v.
Til § 8
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at fondens
bestyrelse træffer afgørelse om anvendelsen af fondens
midler. Dermed menes, hvilke aktiviteter, projekter mv. der skal
igangsættes inden for rammerne af den årlige
handlingsplan. Ved afgørelse om tilsagn om midler fra fonden
kan bestyrelsen fastsætte vilkår for midlernes
udbetaling og anvendelse. Der vil til eksempel kunne
fastsættes krav om periodisk afrapportering.
Til § 9
Fondens midler skal anvendes til at fremme den
virksomhedsrettede innovation inden for fem
indsatsområder:
Anvendelse og formidling af brugerdrevne
innovationsmetoder.
Markedsmodning og kommercialisering af
nye grønne løsninger.
Grøn innovation og
eksport.
Omstilling i hårdt ramte
områder.
Markedsudvikling af offentlige sundheds-
og velfærdsløsninger.
Ved virksomhedsrettet innovation forstås innovation, som
er tæt på markedet og er anvendelsesorienteret, Det
udelukker grundforskning samt forskning og innovation hvor kun
offentlige forskningsmiljøer deltager. Ved innovation
forstås introduktion af et nyt eller væsentligt
forbedret produkt eller serviceydelse, en ny eller væsentligt
forbedret proces eller markedsføringsmetode eller en
væsentlig organisatorisk ændring.
Ved brugerdreven innovation forstås en systematisk
tilgang til udvikling af nye produkter, serviceydelser, processer,
organisationsformer m.v., der bygger på udforskning eller
inddragelse af brugeres behov (såvel erkendte som
ikke-erkendte behov) og adfærd. Ved brugere forstås
bredt forbrugere, kunder, medarbejdere, virksomheder,
samarbejdspartnere, leverandører eller borgere. Ved
udforskning og inddragelse forstås fx observation, samtale
eller brugernes aktive deltagelse i løbet af hele
innovationsprocessen. Som eksempel på brugerdreven innovation
kan nævnes bekendtgørelse om tilskud til projekter
under Program for brugerdreven innovation jf. bekendtgørelse
nr. 241 af 20. marts 2007.
Nye løsninger inden for velfærdsområdet
forstås som løsninger, der bidrager til faglig
kvalitet, brugertilfredshed og/eller organisatorisk effektivitet
inden for det offentliges kerneområder.
Ved nye løsninger inden for det grønne
område, forstås en række produkter,
serviceydelser og processer på tværs af brancher, som
har det fælles udgangspunkt, at de tilbyder bedre
løsninger end gængse teknologier samtidig med, at de
reducerer eller fjerner negative effekter på miljøet,
naturen og klimaet mv. Et eksempel på det grønne
område er udvikling af nye helhedsløsninger til lav-
og plusenergibyggeri, hvor byggeingeniører, klimaeksperter,
arkitekter og beboere indgår i et tæt
udviklingssamarbejde med henblik på at skabe nye
energirigtige løsninger og teknologier til gavn for
byggeriet og borgerne. På velfærdsområdet kan det
eksempelvis være projekter, hvor ernæringseksperter,
læger, fødevarevirksomheder, plejehjem og ældre
mennesker samarbejder om udvikling af nye teknologier eller metoder
til fremme af bedre kostvaner hos ældre. Tilsvarende er der
eksempler inden for pleje-, omsorgs- og
genoptræningssektoren, hvor der kan skabes nye innovative
løsninger, der skaber større effektivitet,
brugertilfredshed og mulighed for afsætning på
eksportmarkeder.
Ved markedsmodning forstås, at nye innovative
løsninger (produkter eller serviceydelser) bliver lanceret
på markedet på et tidligere tidspunkt end det kan lade
sig gøre på normale kommercielle vilkår.
Formålet er at afprøve, om løsningerne virker
efter hensigten hos et større antal brugere samt forbedre
muligheden for at løsningerne efterfølgende kan
sælges på kommercielle vilkår.
Hårdt ramte områder er typisk lokalområder,
der i lyset af den økonomiske afmatning har mistet mange
arbejdspladser, eller hvor en eller flere virksomheder, som fylder
meget i lokalområdet, har varslet et betydeligt antal
afskedigelser.
Med sundheds- og velfærdsløsninger forstås
løsninger, der øger kvaliteten og effektiviteten i de
offentlige serviceydelser, fx i forhold til nye hjælpemidler
i plejesektoren, løsninger inden for omsorgs- og
genoptræningssektoren eller nye teknologier og metoder til
fremme af bedre kostvaner hos børn og ældre.
Med stk. 2 tilvejebringes hjemmel til, at fonden kan
etablere og deltage i konsortier og partnerskaber, herunder
strategiske erhvervsalliancer, der bidrager til at fremme fondens
formål. Konsortier og partnerskaber kan fx bestå af
virksomheder, offentlige institutioner, videnmiljøer m.v.
Konsortierne og partnerskaberne skal beskæftige sig med det
grønne område eller velfærdsområdet.
Hensigten er at skabe mulighed for, at fonden kan arbejde tæt
sammen med private eller andre partnere, således at midlerne
fra fonden kan suppleres med bidrag fra private eller andre
partnere. Et eksempel på et konsortium eller et partnerskab
kunne være oprettelsen af en strategisk erhvervsalliance
inden for fx energibesparelser i produktionen af en type produkter,
miljøhensyn på hospitaler eller oprettelse af
Grøn Alliance, der bl.a. kan udvikle nye grønne
teknologier inden for klima-, miljø-, og
energiområdet.
Som følge af stk. 3. kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte regler om anvendelsen af fondens
midler, tildelingskriterier, krav om medfinansiering m.v. Det kan
eksempelvis være krav til indhold i ansøgninger,
definition af tilskudsberettigede projekter og kriterier for
tildeling af midler. Det er en bemyndigelsesbestemmelse, som giver
hjemmel til at fastsætte nærmere bestemmelser, der kan
sikre effektiv og hensigtsmæssig drift af fonden.
Til § 10
Det er regeringens målsætning, at Danmark skal
være førende som informations- og
kommunikationssamfund. Digital kommunikation mellem det offentlige
og virksomhederne skal udbredes til alle relevante områder.
Senest i 2012 skal al relevant skriftlig kommunikation mellem
virksomhederne og den offentlige sektor foregå digitalt. I
forhold til erhvervslivet er det målet, at alle relevante
breve, indberetninger og ansøgninger m.v. sendes via
digitale kanaler senest i 2012. Dette fremgår af
regeringsgrundlaget »Mulighedernes
Samfund« fra november 2007 og globaliseringsstrategien
»Fremgang, fornyelse og tryghed« fra 2006.
Baggrunden for, at det ikke skal være frivilligt, men
obligatorisk at foretage indberetninger og ansøgninger m.v.
digitalt, er blandt andet et ønske om at sikre hurtigere
kommunikation mellem virksomhederne og myndighederne, hurtig og
effektiv service fra myndighederne og en optimering af
arbejdsgangene hos både virksomhederne og myndighederne. Ved
at fjerne manuelle rutiner og papirhåndtering kan der
frigives tid og ressourcer hos virksomhederne og det offentlige, og
kommunikationen mellem parterne smidiggøres.
I henhold til bestemmelsen kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte regler om, at ansøgninger
til fonden skal indsendes digitalt, og at kommunikation
mellem ansøgere og fonden herunder
sekretariatet i forbindelse hermed skal foregå digitalt.
Ministeren kan herunder fastsætte regler om anvendelse af
bestemte IT-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur. Dette skal bidrage til ovenstående
regeringsmålsætning.
I stk. 2. gives økonomi- og erhvervsministeren
mulighed for at fastsætte regler om, at fonden kan udstede
dokumenter, herunder afgørelser om tildeling af midler fra
fonden der er undertegnet med dels en unik og sikker digital
signatur, der bekræfter den pågældende
sagsbehandlers identitet og organisatoriske tilknytningsforhold
(myndighedsnavn), dels en maskinelt gengivet underskrift
(sagsbehandlerens navn typograferet), men uden personlig
underskrift. Hensigten er, at sådanne dokumenter i retlig
henseende skal kunne sidestilles med dokumenter med personlig
underskrift. De omhandlede dokumenter vil eksempelvis være
afgørelser om støttetilsagn eller afslag på
ansøgninger om støtte samt standardbreve i form af
almindelige kvitteringer, rykkerbreve, spørgebreve og
lignende vedrørende fondens virke.
Til § 11
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at
reglerne om regnskaber, revision og offentliggørelse af
aktiviteter, m.v. fastsættes af økonomi- og
erhvervsministeren. Det kan eksempelvis være krav om
fremsendelse af statusrapporter, dokumentation for udgifter og
regler for udbetaling af tilskud. Det er en
bemyndigelsesbestemmelse, som giver hjemmel til at fastsætte
nærmere bestemmelser, der kan sikre effektiv og
hensigtsmæssig drift af fonden.
Til § 12
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at
økonomi- og erhvervsministeren fører tilsyn med
anvendelsen af fondens midler. Derudover kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte regler om, at personer og
virksomheder, der modtager midler fra fonden efter denne lov, skal
afgive alle oplysninger og regnskaber, som skønnes
nødvendige for kontrol og tilsyn m.v.
Regnskaber omfatter årsregnskaber med eventuelle
koncernregnskaber og ledelsesberetninger, periode- og delregnskaber
samt relevant regnskabsmateriale (herunder
bogføringsmateriale), ledelsens protokoller og lignende
materiale, revisors protokoller og beretninger m.v. samt andet
materiale og oplysninger, som skønnes af betydning for
udførelsen af kontrol og tilsyn.
I stk. 2. foreslås, at økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om evaluering af
fondens virke.
Til § 13
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at
tildelte midler helt eller delvist kan kræves tilbagebetalt,
hvis vilkårene for tildelingen ikke overholdes, eller hvis
tildelingen af midler er givet på urigtigt grundlag. Med
sidstnævnte tænkes fx på tilfælde, hvor der
i en ansøgning er givet en urigtig oplysning, der, hvis
oplysningen ikke var givet, kunne have ført til en anden
afgørelse. Definition af vilkår for tildeling af
midler og krav fastsættes i den nærmere
udmøntning. Tildelte midler kan kræves tilbagebetalt,
hvis modtageren ikke overholder regler i loven eller regler udstedt
i medfør af loven.
Til § 14
Det foreslås, at bestyrelsens afgørelser efter
denne lov kun kan påklages til økonomi- og
erhvervsministeren, hvis klagen vedrører retlige
spørgsmål. Dette gælder også for
sekretariatets afgørelser, når sekretariatet er
bemyndiget af bestyrelsen. Retlige spørgsmål kan fx
omhandle sager om eventuelle brud på de forvaltningsretlige
regler i forbindelse med fondens virke.
Til § 15
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i
kraft den 4. februar 2010.
Til § 16
Det foreslås i bestemmelsen, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.