Fremsat den 31. marts 2011 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Meta Fuglsang (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om elektronisk fodlænke for
varetægtsfængslede og ved udslusning af afsonere med
længere frihedsstraffe
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2011 at udarbejde lovforslag om at indføre mulighed for
elektronisk fodlænke for varetægtsfængslede og i
forbindelse med udslusning af afsonere med længere
frihedsstraffe.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslagets
formål
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 57, folketingsåret 2009-10. Der
henvises til Folketingstidende 2009-10, A, B 57 som fremsat side 1
ff, og F, møde 45 side 1824.
Justitsministeriets rapport fra 2011 »Analyse af
kriminalforsorgens fremtidige kapacitets- og sikkerhedsbehov«
er regeringens svar på at løse udfordringen med
overbelægning inden for kriminalforsorgen. Regeringen
omlægger bl.a. 43 åbne fængselspladser til
lukkede, og dømte kriminelle, som ikke er omfattet af regler
for hurtig afsoning, skal vente længere, før de kan
afsone deres straf. Desuden accepterer man, at der for 2011 er en
gennemsnitlig belægning, som er højere, end hvad der
normalt anses for at være tilrådeligt.
Desværre har disse initiativer ingen varig effekt i
forhold til at sænke belægget inden for
kriminalforsorgen. Medmindre der sker et markant fald i
straffemassen, er der tale om en udskydelse af problemerne, som
må forventes at være til skade for både
rehabiliteringsindsatsen inden for kriminalforsorgen og regeringens
målsætning om et lavere recidiv.
Med henblik på at frigøre pladser i arresthusene
samt i de åbne og de lukkede fængsler vil
forslagsstillerne derfor udvide fodlænkeordningen, så
der gives mulighed for, at varetægtsfængslede
såvel som dømte kriminelle efter en konkret
egnethedsvurdering skal kunne afsone henholdsvis dele af tiden i
varetægtsfængslingen og den sidste tid af en
længere frihedsstraf med elektronisk fodlænke.
Belæg i
kriminalforsorgen
I 2011 oplever Danmark det højeste antal
varetægtsfængslede i 10 år, hvilket betyder at
varetægtsbelægget nu udgør mere end en tredjedel
af alle indsatte i landets arresthuse og fængsler, jf.
»Analyse af kriminalforsorgens fremtidige kapacitets- og
sikkerhedsbehov«, side 13.
Det gennemsnitlige antal af indsatte er vokset med 22 pct. fra
2002 til 2010 og er nu på 97,3 pct. svarende til en markant
overskridelse af målsætningen om, at belægget
ikke må overskride 92 pct. Udnyttelsesgraden er fastsat for
at sikre, at kriminalforsorgen kan flytte fanger mellem afdelinger
og foretage løbende renoveringsarbejde. Det skaber
fleksibilitet og modvirker overbelægning og
voldsepisoder.
Regeringen har valgt at opjustere belægsgrænsen til
95 pct. for 2011 og forlænge ventetiden for dømte
kriminelle, der skal afsone en frihedsstraf. De elementer kan ikke
siges at bidrage til en egentlig varig løsning af
problemerne omkring overbelægningen i kriminalforsorgen.
Flere voldsepisoder
Kapaciteten i landets fængsler og arresthuse er sat under
pres, hvilket udfordrer sikkerhedssituation i kriminalforsorgen. I
perioden 2004-2009 er volden mellem indsatte næsten
tredoblet, og i samme periode er antallet af ansatte, der har
været udsat for vold, steget til 147 mod 77 i 2004, jf.
»Analyse af kriminalforsorgens fremtidige kapacitets- og
sikkerhedsbehov«, kapitel 6.
En høj belægningsgrad hæmmer muligheden for
at overflytte indsatte mellem afdelingerne. Det betyder, at
Kriminalforsorgen har svært ved at hindre potentielle
konflikter mellem indsatte.
Fodlænkeordningen
Med virkning fra 1. juli 2010 blev anvendelsesområdet for
elektronisk fodlænke udvidet, jf. lov nr. 712 af 25. juni
2010, lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
Formålet var at udvide anvendelsesområdet for ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af frihedsstraf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol
(»fodlænkeordningen«). En udvidelse af
fodlænkeordningen frigøre pladser i fængslerne,
minimerer udgifterne og giver indsatte bedre forudsætninger
for at bibeholde job og uddannelsesforløb. Ordningen med
elektronisk fodlænke omfatter i dag dømte kriminelle,
som afsoner en frihedsstraf på op til 5 måneder.
I både Danmark og i andre lande er der mange gode
erfaringer med anvendelse af elektronisk fodlænke.
Erfaringerne fra Sverige viser, at der blandt kriminelle er en
markant lavere recidivrisiko blandt dem, som afsoner med
fodlænke, sammenlignet med dem, som afsoner i fængsel.
Omkostningerne til fodlænkeordningen er desuden mindre,
ligesom der er færre samfundsøkonomiske tab i forhold
til tabt arbejdsfortjeneste m.v.
Den svenske ordning og de positive erfaringer derfra har tjent
som inspiration til den danske lovgivning. Derfor er det også
væsentligt at bemærke, at Sverige i 2004 udvidede
ordningen, således at personer med mindst to års
fængselsstraf havde mulighed for at afsone de sidste seks
måneder med elektronisk fodlænke.
Erfaringerne fra Sverige viser, at kun 6 pct. af dem, som
udsluses med elektronisk fodlænke, overtrådte
vilkårene for udslusningen. Undersøgelsen viste
også, at de dømte forbedrede deres sociale situation
under udslusningsforløbet især med hensyn til deres
boligsituation og beskæftigelse. Ved starten af
udslusningsforløbet havde cirka halvdelen af de dømte
egen bolig, mens det seks måneder efter
prøveløsladelsen drejede sig om tre fjerdedele. Ved
udslusning havde 31 pct. lønnet arbejde, hvilket blev
næsten fordoblet til 56 pct. under udslusningen, jf.
Betænkning om indsatsen mod ungdomskriminalitet, afgivet af
Kommissionen vedrørende ungdomskriminalitet, 2009,
betænkning nr. 1508.
Den seneste recidivundersøgelse fra Sverige viser, at det
har stor betydning for recidivet, når man lader indsatte
udsluse med fodlænke. Brottsförebyggande rådet
(2005): Effekter av utslussning med elektronisk fotboja,
slutrapport om kriminalvårdens försksverksamhet
åren 2001-2004, Brottsförebyggande rådet,
Stockholm. Kun 26 pct. af dem med elektronisk fodlænke
begår ny kriminalitet mod 38 pct. af dem, som har afsonet
hele deres dom i fængslet. I Danmark er recidivprocenten for
personer, der løslades direkte fra lukkede fængsler,
over 50 pct., jf. Kriminalforsorgens recidivstatistik 2009, tabel
17.
Elektronisk fodlænke for
langtidsafsonere
Det foreslås, at initiativet følger et noget for
noget-princip, hvor muligheden for udslusning med fodlænke
følges af kravet om at tage aktiv del i egen
resocialisering. Hvis den dømte går i gang med en
uddannelse eller starter på et arbejde, mindskes risikoen for
tilbagefald til kriminalitet. I forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget bedes justitsministeren komme med et oplæg til,
hvilke krav sder skal være mødt, for at udslusning med
fodlænke er en mulighed i forhold til afsoningens sidste seks
måneder.
Ordningen bør iværksættes på baggrund
af ansøgning fra den dømte. Ligesom i den
eksisterende fodlænkeordning vil det være
Kriminalforsorgen, som inden for fastsatte rammer skal vurdere, om
den enkelte dømte er egnet til at afsone den sidste del af
sin straf i hjemmet. Der skal foretages en grundig
egnethedsvurdering, som tager hensyn til, om der er passende
boligforhold, om afsoneren kan opnå beskæftigelse i
form af arbejde, uddannelse eller aktiveringstilbud, og om personen
gennem sin afsoning har vist sig egnet til at afsone med
fodlænke.
Kriminalforsorgens statistik 2009, tabel 2.2, viser, at antallet
af prøveløsladte, der genindsættes, er steget i
perioden 2000-2009. Ved at udsluse langtidsafsonere med elektronisk
fodlænke kan der sikres bedre kontrol med afsoneren i
overgangen fra fængsel til frihed. På den måde
kan kriminalforsorgen være med til at sikre en bedre
resocialisering og på længere sigt undgå, at
tidligere indsatte havner i samme belastede miljø og
efterfølgende begår ny kriminalitet.
Det er forslagsstillerens opfattelse, at vi har mulighed for at
opnå samme positive resultater som i Sverige, hvor recidivet
for personer, der udsluses med fodlænke, er reduceret til 26
pct.
Elektronisk fodlænke for
varetægtsfængslede
Danmark er det land i Norden, der varetægtsfængsler
absolut flest, jf. Vanens magt: Danmark sætter nordisk rekord
i varetægtsfængslinger, af Marie Louise Sjølie,
Information, 14. september 2007. Med henblik på at mindske
presset på arresthusene er der behov for at tænke i
alternative afsoningsformer til de mange
varetægtsarrestanter, som altså udgør mere end
1en tredjedel af den samlede population af indsatte. På
baggrund af ansøgning fra den varetægtsfængslede
og en efterfølgende grundig egnethedsvurdering er det
forslagsstillernes holdning, at det skal være muligt at sidde
varetægtsfængslet med elektronisk fodlænke i eget
hjem.
I sager, hvor det er afgørende, at den sigtede ikke har
kontakt til offentligheden eller ikke kan afsone i hjemmet, skal
ordningen af logiske årsager ikke være gældende.
I forlængelse af udarbejdelsen af lovforslaget bedes
justitsministeren redegøre for, hvilke typer af
varetægtsfængslinger denne ordning vil være
relevant for.
Som varetægtsfange sidder man typisk i sin celle 23 timer
i døgnet kun afbrudt af en times gårdtur. Besøg
fra børn, kæreste eller andre pårørende
er typisk, begrænset til en time om ugen. Det betyder, at
personer der varetægtsfængsles over længere
perioder, afskærmes fra meningsfuld social kontakt. Det kan
have stor indflydelse på en fanges mentale helbred, hvilket
bl.a. kommenteres i Istanbul-erklæringen, jf. Solitary
Confinement, An Introduction to The Istanbul Statement of the Use
and Effects of Solitary Confinement by Peter Scharff Smith,
Torture, Vol. 18, nr. 1, 2008, s. 61.
Det er forslagsstillerens opfattelse, at man ved at tilbyde en
varetægtsfængslet at afsone med fodlænke giver
pågældende bedre muligheder for at bevare en
meningsfuld social kontakt, samtidig med at man undgår, at
afsonerens helbred tager langvarig og permanent skade. Foruden at
reducere skadelige virkninger ved varetægtsfængsling
kan metoden være med til at minimere omkostningerne samt
frigøre pladser i arresthuse og fængsler.
Forslagsstillerne noterer sig, at varetægtsfængsling
med elektronisk fodlænke er en realitet i f.eks. England.
Finansiering
Forslagsstilleren beder regeringen foretage en vurdering af, om
forslaget vil nødvendiggøre en udvidelse af antallet
af pladser under fodlænkeordningen. Forslagsstilleren noterer
sig, at kriminalforsorgen i øjeblikket har ledig kapacitet i
fodlænkeordningen, da kriminalforsorgen gennemsnitlig har
plads til 260 personer i fodlænke mod de nuværende 188,
jf. »Analyse af kriminalforsorgens fremtidige kapacitets- og
sikkerhedsbehov«, afsnit 2.5 og tabel 11. Fodlænke som
afsoningsform er alt andet lige billigere end afsoning i
fængsler. I forlængelse af vurderingen er
forslagsstiller positiv over for en eventuel merbevilling til
fodlænkeordningen, som uanset hvad vurderes at være
begrænset.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
elektronisk fodlænke for varetægtsfængslede og
ved udslusning af afsonere med længere frihedsstraffe.
(Beslutningsforslag nr. B 103)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.