Fremsat den 14. juni 2011 af Morten
Bødskov (S), Nick Hækkerup (S), Ole Sohn (SF), Jesper
Petersen (SF), Morten Østergaard (RV) og Christian H. Hansen
(UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om opfordring til at trække aktstykke 128
af 12. maj 2011 om permanent toldkontrol i Danmark (styrket
grænsekontrol) tilbage fra Finansudvalget med henblik
på at styrke forudsætningerne for en mobil, fleksibel
og efterretningsbaseret indsats mod grænseoverskridende
kriminalitet
Folketinget opfordrer skatteministeren til at trække
aktstykke 128 af 12. maj 2011 tilbage fra Finansudvalget. Af den
politiske aftale om en styrket grænsekontrol, der ligger til
grund for aktstykket, fremgår bl.a.:
- Der skal
være en »permanent tilstedeværelse ved den
landfaste dansk-tyske grænse, Øresundsforbindelsen,
danske færge- og lufthavne samt de danske
farvande.«
- »Kontrollen
ved den landfaste dansk-tyske grænse styrkes ved at etablere
nye synlige kontrolanlæg ved motorvejen (Frøslev) og
ved de mellemstore landeveje (Padborg, Kruså og
Sæd).«
Bemærkninger til forslaget
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Christian H. Hansen (UFG) mener, at indsatsen mod
grænseoverskridende kriminalitet skal styrkes.
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
har stillet ændringsforslag og støttet
ressourcetilførsel til SKAT ved behandlingen af de seneste
to finanslove for bl.a. at styrke toldindsatsen og dermed kampen
mod den grænseoverskridende kriminalitet. Regeringen og Dansk
Folkeparti har ved begge behandlinger stemt imod forslagene.
Ligeledes har Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre ved de seneste flerårsaftaler for politi- og
anklagemyndigheden bidraget til sikringen af bevillinger, så
indsatsen hos politi- og anklagemyndighed mod
grænseoverskridende kriminalitet kunne styrkes.
Indsatsen mod den stigende grænseoverskridende
kriminalitet skal fortsat styrkes. Erfaringer og anbefalinger peger
klart på, at indsatsen mod grænseoverskridende
kriminalitet er mest effektiv, hvis den baseres på
efterretninger og analyser af kriminalitetsmønstre,
tæt samarbejde mellem myndigheder og tillidsfuldt samarbejde
med nabolande. Derfor har indsatsen mod grænseoverskridende
kriminalitet de senere år også været baseret
på disse erfaringer og anbefalinger. Eksempelvis
udføres dele af politiets indsats i dag via den
såkaldte baglandspatrulje. Det sikrer en målrettet
indsats, som skal styrkes.
På baggrund af ovenstående kan forslagsstillerne
tilslutte sig de i aktstykke 128 forslåede bevillinger til
SKAT og politi- og anklagemyndighed. Forslagsstillerne kan ikke
tilslutte sig de dele af bevillingerne i aktstykket, der
vedrører etablering af kontrolanlæg i Frøslev,
Padborg, Kruså og Sæd. Forslagsstillerne foreslår
i stedet disse midler anvendt til at styrke forudsætningerne
for en mobil, fleksibel og efterretningsbaseret indsats mod den
grænseoverskridende kriminalitet.
Forslagsstillerne opfordrer derfor skatteministeren til at
trække aktstykke 128 om permanent toldkontrol i Danmark
(styrket grænsekontrol) tilbage fra Finansudvalget med
henblik på at styrke forudsætningerne for en mobil,
fleksibel og efterretningsbaseret indsats mod
grænseoverskridende kriminalitet.
Behovet for en styrket indsats
mod grænseoverskridende kriminalitet
Ifølge det europæiske politisamarbejde, Europol
rapport fra maj 2011 »Europol Organised Crime Threat
Assess?ment 2011« er organiseret kriminalitet i Europa en
stadig stigende forretning med en omsætning på mange
milliarder euro. Alene svindel med moms koster enkelte EU-lande op
mod 3 mia. euro årligt.
De kriminelle, som organiserer og udfører kriminaliteten,
er blevet mere alsidige. De samarbejder i langt større
omfang end tidligere på tværs af landegrænser,
etnicitet og kriminalitetsområder, og de benytter i stigende
omfang internettet til kriminelle handlinger.
Stigningen i den grænseoverskridende kriminalitet
afspejler sig også i Danmark.
Indsatsen mod
grænseoverskridende kriminalitet kræver tæt og
tillidsfuldt samarbejde mellem myndigheder og nabolande
Den mest effektive måde at bekæmpe
grænseoverskridende kriminalitet er ifølge såvel
Europol som Rigspolitiet, at politi og andre myndigheder
samarbejder på tværs af grænserne, udveksler
efterretninger og oplysninger om de kriminelle og i
fællesskab tilrettelægger operationer mod de kriminelle
netværk.
At indsatsen mod grænseoverskridende kriminalitet
kræver tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem
myndigheder og nabolande underbygges af følgende:
- »Set fra
vores synspunkt har organiserede kriminelle altid fundet
måder at krydse grænser på forbi kontroller. Hvis
man vil opløse organiserede kriminelle grupper, er det mest
effektive værktøj, at man deler informationer,
analyser og laver fælles, målrettede
operationer«, Rob Wainwright, øverste chef for
Europol, Berlingske Tidende, 9. juni 2011.
- »En
genindførelse af grænsekontrollen er efter
Rigspolitiets vurdering hverken et nødvendigt eller
hensigtsmæssigt redskab til bekæmpelse af den
grænseoverskridende kriminalitet. Ud fra en politifaglig
vurdering får man således mere ud af at anvende de
betydelige ressourcer, som effektiv grænsekontrol vil
kræve, på efterretningsbaserede indsatser i forhold til
den organiserede kriminalitet.« justitsminister Lars Barfoed
til Folketingets Retsudvalg den 30. marts 2011.
Bilag 1
Finansudvalgets aktstykke 128 af 12.
maj 2011
Aktstykke nr. 128
Folketinget 2010-11
128
Skatteministeriet. København,
den 12. maj 2011.
a. Som følge af »Aftale om permanent toldkontrol i
Danmark (styrket grænsekontrol)« af den 11. maj 2011
anmoder Skatteministeriet hermed om Finansudvalgets tilslutning
til, at:
- bevillingen
på § 09.21.01. SKAT forhøjes med 29,2 mio. kr. i
2011 med henblik på en styrket toldindsats, herunder at
lønsumsloftet på § 09.21.01. SKAT forhøjes
med 22,9 mio. kr. i 2011.
- bevillingen
på § 11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden mv.
forhøjes med 6,1 mio. kr. i 2011 med henblik på en
styrket politiindsats til understøttelse af den styrkede
toldindsats, herunder at lønsumsloftet på §
11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden mv. forhøjes med
4,9 mio. kr. i 2011.
- der
igangsættes et projekt vedrørende etablering af
kontrolanlæg ved den dansk-tyske grænse
- Frøslev,
Padborg, Kruså og Sæd) med en totaludgift på op
til 47,0 mio. kr. frem til 2014. Som følge heraf
forhøjes bevillingen på § 28.21.21. Anlæg
til fremme af sikkerhed og miljø med 7,0 mio. kr. i 2011,
heraf 0,3 mio. kr. til lønsum på § 28.21.10.
Vejdirektoratet. Udgiften i 2011 afholdes af § 35.11.01.
Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
b. Der har i de seneste år være en markant stigning
i den grænseoverskridende kriminalitet i Danmark. Det
gælder ikke mindst berigelseskriminalitet begået af
udenlandske bander, ind- og udsmugling af narkotika, våben,
personer og større pengebeløb samt unddragelse af
dansk skat ved brug af udenlandsk arbejdskraft.
For at bremse op for denne udvikling foreslås det, at der
investeres i nye kontrolanlæg, markant flere toldere,
omfattende videoovervågning af biler, der krydser de danske
grænser, samt hurtig bistand fra politiet, hvis toldere
opdager kriminalitet, jf. »Aftale om permanent toldkontrol i
Danmark (styrket grænsekontrol)« af den 11. maj
2011.
Den styrkede kontrolindsats foreslås at finde sted ved
alle Danmarks grænseovergange, hvilket betyder en
intensiveret tilstedeværelse ved den dansk-tyske
grænse, Øresundsforbindelsen, danske færge- og
lufthavne samt de danske farvande. Indsatsen forventes at kunne
bidrage væsentligt til at afsløre og dæmme op
for ulovligheder ved de danske grænser.
Til den styrkede kontrolindsats foreslås at afsætte
en ramme på op til 150 mio. kr. til investeringer i nyt
it-udstyr mv. og nye synlige kontrolanlæg med henblik
på færdiggørelse i 2013. De nye
kontrolanlæg vil blive opført som vejanlæg
etableret af Vejdirektoratet samt bygninger, der opføres af
Slots og Ejendomsstyrelsen og finansieres ved låneoptagelse
og efterfølgende huslejebetaling fra SKAT i overensstemmelse
med principperne for den statslige huslejeordning.
Herudover foreslås endvidere afsat en årlig ramme
på op til 35 mio. kr. i 2011 stigende til op til 119 mio. kr.
i 2015 til flere toldere og en styrket politiindsats mv.
Skatteministeriet anmoder på denne baggrund om
Finansudvalgets tilslutning til, at:
- bevillingen
på § 09.21.01. SKAT forhøjes med 29,2 mio. kr. i
2011 med henblik på en styrket toldindsats, herunder at
lønsumsloftet på § 09.21.01. SKAT forhøjes
med 22,9 mio. kr. i 2011.
- bevillingen
på § 11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden mv.
forhøjes med 6,1 mio. kr. i 2011 med henblik på en
styrket politiindsats til understøttelse af den styrkede
toldindsats, herunder at lønsumsloftet på §
11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden mv. forhøjes med
4,9 mio. kr. i 2011.
- der
igangsættes et projekt vedrørende etablering af
kontrolanlæg ved den dansk-tyske grænse
(Frøslev, Padborg, Kruså og Sæd) med en
totaludgift på op til 47,0 mio. kr. frem til 2014. Som
følge heraf forhøjes bevillingen på §
28.21.21. Anlæg til fremme af sikkerhed og miljø med
7,0 mio. kr. i 2011, heraf 0,3 mio. kr. til lønsum på
§ 28.21.10. Vejdirektoratet.
De ovennævnte dispositioner kan for 2011 specificeres
således:
§ 09.21.01. | SKAT | | | 10. Almindelig virksomhed | | | Udgift | | | 18. Lønninger og
personaleomkostninger | 22,9 mio. kr. | | 22. Øvrig drift. | 6,3 mio. kr | § 11.23.11. | Politiet og anklagemyndigheden mv. | | | 10. Almindelig virksomhed | | | Udgift | | | 18. Lønninger og
personaleomkostninger | 4,9 mio. kr. | | 22. Øvrig drift | 1,2 mio. kr. | § 28.21.10. | Vejdirektoratet | | | 10. Almindelig virksomhed | | | Udgift | | | 18. Lønninger og
personaleomkostninger | 0,3 mio. kr. | | 19. Fradrag for
anlægsløn | -0,3 mio. kr. | § 28.21.21. | Anlæg til fremme af sikkerhed og
miljø | | | 10. Anlæg, sikkerhed og
miljø | | | Udgift | | | 51. Anlægsaktiviteter
(anskaffelser) | 7,0 mio. kr. | § 35.11.01. | Merudgifter ved nye
bevillingsforslag | | | 10. Merudgifter ved nye
bevillingsforslag | | | Udgift | | | 49. Reserver og budgetregulering | -42,3 mio. kr. |
|
Bevilling til investerings- og driftsudgifter for
efterfølgende år indarbejdes på
efterfølgende forslag til bevillingslove.
c. Sagen forelægges Finansudvalget nu, idet dele af
omkostningerne til den styrkede toldindsats skal afholdes i
indeværende finansår.
d. Forslaget er tiltrådt af Justitsministeriet og
Transportministeriet.
e. Under henvisning til ovenstående anmodes om
Finansudvalgets tilslutning til, at der på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2011 optages følgende:
§ 09.21.01. SKAT 29,2 mio. kr.
§ 11.23.01. Politiet og anklagemyndigheden
mv. 6,1 mio. kr.
§ 28.21.21. Anlæg til fremme af
sikkerhed og miljø 7,0 mio. kr.
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye
bevillingsforslag -42,3 mio. kr.
Endvidere anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at
igangsætte et projekt vedrørende etablering af
kontrolanlæg ved den dansk-tyske grænse
(Frøslev, Padborg, Kruså og Sæd) med en
totaludgift på op til 47,0 mio. kr. frem til 2014. På
forslag til lov om tillægsbevilling for 2011 optages et
anlægsskema for projektet.
Bevilling til investerings- og driftsudgifter for
efterfølgende år søges indarbejdet på
efterfølgende forslag til bevillingslove.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 12. maj 2011
PETER CHRISTENSEN
/ Jens Madsen
Til Finansudvalget.
Skriftlig fremsættelse
Morten Bødskov (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
opfordring til at trække aktstykke 128 af 12. maj 2011 om
permanent toldkontrol i Danmark (styrket grænsekontrol)
tilbage fra Finansudvalget med henblik på at styrke
forudsætningerne for en mobil, fleksibel og
efterretningsbaseret indsats mod grænseoverskridende
kriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 144)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.