L 1 Forslag til finanslov for finansåret 2011.

Af: Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 09-12-2010

Afgivet: 09-12-2010

Tillægsbetænkning afgivet af Finansudvalget den 9. december 2010

20101_l1_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Finansudvalget den 9. december 2010

1. Ændringsforslag

Der er stillet følgende ændringsforslag til finanslovforslaget:


Finansministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-510


Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 511-521


Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 525-551


Radikale Venstre har stillet ændringsforslag nr. 552-572


Liberal Alliance har herudover stillet ændringsforslag nr. 522-524 uden for tillægsbetænkningen.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2010 og var til 1. behandling den 7. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Finansudvalget. Udvalget afgav betænkning den 28. oktober 2010. Lovforslaget var til 2. behandling den 18. november 2010, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Finansudvalget.


Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 8 møder.


Sammenhæng med andre lovforslag

Som en konsekvens af de vedrørende finanslovforslaget indgåede aftaler er der af flere ministre fremsat lovforslag, jf. den som bilag 4 optrykte oversigt over aftaler om finansloven for 2011.


Spørgsmål

Udvalget har under behandlingen af finanslovforslaget stillet spørgsmål til en række ministre. Svar på disse spørgsmål optrykkes efter fast praksis som bilag til henholdsvis betænkningen og tillægsbetænkningen. Efter afgivelse af betænkningen den 28. oktober 2010 har Finansudvalget modtaget svar fra følgende ministre:


- finansministeren (2)

- skatteministeren (3)

- beskæftigelsesministeren (2)

- integrationsministeren (1)

- videnskabsministeren (1)

- undervisningsministeren (6)

- transportministeren (1)



På tidspunktet for afgivelse af tillægsbetænkingen havde udvalget ikke modtaget svar på L 1 - § 8, spørgsmål 1, til økonomi- og erhvervsministeren og L 1 - § 20, spørgsmål 7, til undervisningsministeren.


Politiske aftaler

I forbindelse med forhandlingerne om forslag til finanslov for 2011 er der indgået nogle delaftaler mellem regeringen og Folketingets partier. Indholdet af disse aftaler er optrykt som bilag 4 til nærværende tillægsbetænkning.


3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (V, S, DF, SF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse.


Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.


Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.


4. Bilag

1) Oversigt over bilag vedrørende L 1 og L 225 (2009-10) omdelt efter afgivelse af betænkningen.

2) Finansministerens ændringsforslag nr. 1-510 med anmærkninger stillet den 17. november 2010.

3) Svarskrivelser modtaget efter den 28. oktober 2010 fra ministre på spørgsmål stillet af Finansudvalget under behandling af finanslovforslaget.

4) »Aftaler om Finansloven for 2011«, Finansministeriet, november 2010.



5. Ændringsforslag med bemærkninger

Der henvises til siderne efter udvalgssammensætningen.


Torsten Schack Pedersen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Kim Andersen (V) Jacob Jensen (V) Kristian Thulesen Dahl (DF) fmd. Tina Petersen (DF) Mike Legarth (KF) Carina Christensen (KF) Morten Bødskov (S) Klaus Hækkerup (S) Jens Peter Vernersen (S) Nick Hækkerup (S) Ole Sohn (SF) Malene Søgaard-Andersen (SF) Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)

Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldisflokkurin (TF)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Ændringsforslag

0293_001 Size: (724 X 1024)0293_002 Size: (724 X 1024)0293_003 Size: (724 X 1024)0293_004 Size: (724 X 1024)0293_005 Size: (724 X 1024)0293_006 Size: (724 X 1024)0293_007 Size: (724 X 1024)0293_008 Size: (724 X 1024)0293_009 Size: (724 X 1024)0293_010 Size: (724 X 1024)0293_011 Size: (724 X 1024)0293_013 Size: (724 X 1024)0293_014 Size: (724 X 1024)0293_015 Size: (724 X 1024)0293_016 Size: (724 X 1024)0293_017 Size: (724 X 1024)0293_018 Size: (724 X 1024)0293_019 Size: (724 X 1024)0293_020 Size: (724 X 1024)0293_021 Size: (724 X 1024)0293_022 Size: (724 X 1024)0293_023 Size: (724 X 1024)0293_024 Size: (724 X 1024)0293_025 Size: (724 X 1024)0293_026 Size: (724 X 1024)0293_027 Size: (724 X 1024)0293_028 Size: (724 X 1024)0293_029 Size: (724 X 1024)0293_030 Size: (724 X 1024)0293_031 Size: (724 X 1024)0293_032 Size: (724 X 1024)0293_033 Size: (724 X 1024)0293_034 Size: (724 X 1024)0293_035 Size: (724 X 1024)0293_036 Size: (724 X 1024)0293_037 Size: (724 X 1024)0293_038 Size: (724 X 1024)0293_039 Size: (724 X 1024)0293_040 Size: (724 X 1024)0293_041 Size: (724 X 1024)0293_042 Size: (724 X 1024)0293_043 Size: (724 X 1024)0293_044 Size: (724 X 1024)0293_045 Size: (724 X 1024)0293_046 Size: (724 X 1024)0293_047 Size: (724 X 1024)0293_048 Size: (724 X 1024)0293_049 Size: (724 X 1024)0293_050 Size: (724 X 1024)0293_051 Size: (724 X 1024)0293_052 Size: (724 X 1024)0293_053 Size: (724 X 1024)0293_054 Size: (724 X 1024)0293_055 Size: (724 X 1024)0293_056 Size: (724 X 1024)0293_057 Size: (724 X 1024)0293_058 Size: (724 X 1024)0293_059 Size: (724 X 1024)0293_060 Size: (724 X 1024)0293_061 Size: (724 X 1024)0293_062 Size: (724 X 1024)0293_063 Size: (724 X 1024)0293_064 Size: (724 X 1024)0293_065 Size: (724 X 1024)0293_066 Size: (724 X 1024)0293_067 Size: (724 X 1024)0293_068 Size: (724 X 1024)0293_069 Size: (724 X 1024)0293_070 Size: (724 X 1024)0293_071 Size: (724 X 1024)0293_072 Size: (724 X 1024)0293_073 Size: (724 X 1024)0293_074 Size: (724 X 1024)0293_075 Size: (724 X 1024)0293_076 Size: (724 X 1024)0293_077 Size: (724 X 1024)0293_078 Size: (724 X 1024)0293_079 Size: (724 X 1024)0293_080 Size: (724 X 1024)0293_081 Size: (724 X 1024)0293_082 Size: (724 X 1024)0293_083 Size: (724 X 1024)0293_084 Size: (724 X 1024)0293_085 Size: (724 X 1024)0293_086 Size: (724 X 1024)0293_087 Size: (724 X 1024)0293_088 Size: (724 X 1024)0293_089 Size: (724 X 1024)0293_090 Size: (724 X 1024)0293_091 Size: (724 X 1024)0293_092 Size: (724 X 1024)


Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis bemærkninger


Bemærkninger


Til nr. 525


Ikke alene vil regeringen beskære ulandsbistanden kraftigt, den har også taget en del af den samlede ulandsbistand og brugt den til klimabistand på trods af løftet om det modsatte. Det er ikke rimeligt. Klimaproblemerne er skabt af de rige lande, herunder Danmark, og det er derfor kun rimeligt, at de rige lande betaler for de skader, den globale opvarmning skaber i ulandene. Derfor bør klimabistand ikke tælle med i ulandbistanden.


Til nr. 526 og 548


Der afsættes 500 mio. kr. til at styrke ligningen af bl.a. større internationale virksomheder. Forslagets udgifter dækkes ind af et tilsvarende større skatteprovenu.


Til nr. 527


Socialdemokraterne og SF vil sikre en udbygget forebyggende indsats i kommunerne. Det er ikke alene til gavn for den enkelte, der f.eks. rammes af en kronisk sygdom med lavere livskvalitet til følge, men også en stor samfundsmæssig gevinst, hvis vi kan forebygge nogle af de arbejdsskader og sygdomsforløb vi desværre ser i dag på arbejdsmarkedet. Vi skal forebygge problemerne og ikke blot betale dyrt for at løse dem, når de opstår.


Til nr. 528


S og SF vil sikre et velfungerende offentligt sundhedsvæsen baseret på, at alle har lige ret og adgang til sundhedsydelser uanset sygdomsbillede, økonomi, ansættelsesforhold m.v. Det betyder bl.a., at vi vil afskaffe fradraget for sundhedsforsikringer. Til gengæld vil vi prioritere flere penge til nogle af de områder, der er blevet forsømt i de senere år. Det gælder især det medicinske område, livstruende sygdomme som kræft samt psykiatriområdet.


Langt størstedelen af alle akutte indlæggelser handler om medicinske patienter, hvis eneste mulighed er de offentlige sygehuse. Her mødes de af forsømte og nedprioriterede afdelinger, hvor personalemangel og overbelægning er hverdagskost. Vi vil sikre flere ansatte og mere sammenhængende behandlingsforløb indenfor det medicinske område.


Derudover er der behov for en styrket indsats på kræftområdet. Diagnoserne skal stilles hurtigere og bedre, behandlingerne skal være i verdensklasse og patienterne skal have ret til rehabilitering. S og SF vil i fællesskab fremlægge et forslag til Kræftplan.


Endelig skal der sikres bedre behandlingstilbud indenfor psykiatrien. En styrkelse af den forebyggende indsats og midler til opfølgning, er nogle af de elementer, der skal opprioriteres indenfor psykiatri området. Især indenfor børn- og ungepsykiatrien skal der sættes ekstra ressourcer ind.


Der afsættes ekstra 800 mio.kr. til mere og bedre sundhed i 2011.


Til nr. 529


S og SF har fremlagt forslag til prioriteringer for 1,2 mia. kr. Det drejer sig bl.a. om liberalisering af salg af sygehusmedicin, mere fair konkurrence mellem offentlige og private sygehuse - samt en differentiering af hvor hurtigt behandlingsgarantien træder i kraft på op til 2 måneder for mindre alvorlige sygdomme.


Til nr. 530


Danskerne står overfor mindre kommunal velfærd, fordi der er dikteret nulvækst i det kommunale forbrug i 2011. Det vil betyde forringelser og nedskæringer, når den enkelte kommune i løbet af efteråret skal have budgetterne til at hænge sammen. Det vil det bl.a., fordi de flere ældre og voksende udgifter til det sociale område vil betyde, at der skal spares tilsvarende indenfor andre områder - bl.a. folkeskolen, børneområdet og ældreplejen.


S og SF vil ikke beskære men forbedre den danske velfærd. Vi vil først og fremmest sikre os, at kommunerne kan fastholde et uændret serviceniveau, så det ikke er nødvendigt at skære ned på nogle områder for at få råd til stigende udgifter på andre områder. Det vil bl.a. give mulighed for en begrænsning af lukkedagene i daginstitutionerne og dermed sikre mere fleksibilitet for den enkelte familie, der i dag må tage fridage for at dække lukkedagene ind. I øjeblikket ser vi, hvordan begrænset økonomi i kommunerne får antallet af lukkedage til at fortsætte med at stige.


Til nr. 531


Danmark har gennem årene udviklet sig mere og mere skævt. Væksten og erhvervsudviklingen koncentrerer sig i dag omkring de større byer, mens de yderste egne af Danmark er præget af tilbagegang og stagnation. Samtidig slår den nuværende økonomiske krise ekstra hårdt i yderområderne, hvor bl.a. store industriarbejdspladser lukker.


S og SF vil sikre udvikling og vækst i alle egne af Danmark. Vi vil sætte ind med tiltag, som kan genskabe en positiv udvikling og skabe flere vækstmuligheder i yderområderne. Dermed undgår vi, at der opstår marginaliserede områder i Danmark. Det hører ikke hjemme i et velfærdssamfund. Der afsættes 225 mio. kr. til en øget indsats i yderkommunerne i 2011.


Til nr. 532


Der afsættes en pulje på 150 mio. kr. til at sikre bymiljøet i yderområderne. Puljen afsættes for at kommunerne kan få tilskud til opkøb af private ejendomme m.v. med henblik på nedrivning eller renovering.


Til nr. 533


Regeringen vil bruge 500 mio. kr. i 2011 på at sænke jordskatterne for landbruget. Det er passiv støtte og totalt ineffektivt. Landbruget får i forvejen mange milliarder i passiv støtte, og det forhindrer ikke kriser i landbruget. Vi vil hellere give en aktiv støtte til de landmænd, der tør og vil udvikle deres erhverv.


Til nr. 534


De lave kontanthjælpsydelser medfører mere ulighed og fattigdom i det danske samfund. Det vil vi ikke bidrage til. Starthjælpen, kontanthjælpsloftet og 450 timers reglen vil derfor blive afskaffet med en ny regering, så alle på de lave ydelser fremover vil være berettiget til at modtage almindelig kontanthjælp.


De lave ydelser blev indført i den tro, at de ville motivere modtagerne af ydelserne til at finde et arbejde. Fakta er dog, at det er de mest marginaliserede grupper i samfundet, der har allersværest ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, der i dag får de lave ydelser. Derfor medvirker den økonomiske pisk blot til en endnu større marginalisering. For børnene i familierne betyder det, at de f.eks. ikke kan deltage i fritidsaktiviteter på linie med deres jævnaldrende. Det er helt urimeligt. Afskaffelsen af de lave ydelser koster 560 mio. kr.


Til nr. 535


I dag kan længerevarende sygdomsforløb ikke bare have helbredsmæssige men også store økonomiske konsekvenser. Det kan det, fordi man mister retten til sygedagpenge, hvis man har været syg i mere end 52 uger og ikke falder under en af reglerne for forlængelser. Herefter er man som syg henvist til kontanthjælp eller en evt. ægtefælles indkomst, indtil ens fremtidige tilknytning til arbejdsmarkedet er afklaret.


S og SF ønsker at ophæve varighedsbegrænsningen for udbetaling af sygedagpenge. Til gavn for den enkelte syge, der uden at tænke på økonomi kan komme sig over sin sygdom. En afskaffelse af varighedsbegrænsningen vil desuden medføre en administrativ besparelse for kommunerne svarende til de ressourcer, de anvender på at beregne varigheden af de udbetalte dagpenge m.v. Samlet set forventes en ophævelse at koste 200 mio. kr.


Til nr. 536


De danske uddannelsesinstitutioners annoncering har nået et omfang, der langt overskrider reel oplysning og vejledning. Det er meningsløst, når offentlige uddannelsesinstitutioner konkurrerer mod hinanden gennem annoncering. En kraftig begrænsning af annonceringsudgifterne vil kunne spare staten for 400 mio. kr.


Til nr. 537


Danmark kommer til at mangle uddannet arbejdskraft i fremtiden. Efterspørgslen efter ufaglært arbejdskraft vil falde i de kommende år, mens den vil stige efter uddannet arbejdskraft med op til 150.000 personer. Der er altså behov for at øge det danske uddannelsesniveau markant. Hvis det ikke lykkes, vil virksomhederne ikke kunne rekruttere den arbejdskraft, de har behov for, samtidig med at ledigheden blandt de ufaglærte vil stige voldsomt. Det vil samlet set medføre store samfundsmæssige tab.


Løsningen på ubalancen er selvfølgelig mere uddannelse. Uddannelse skal sikre vækst og arbejdspladser til alle i fremtiden. Derfor skal vi sikre, at flere unge får en ungdomsuddannelse, bedre videregående uddannelse og give ledige mulighed for uddannelse, så de ikke ender i langtidsledighed.


Til nr. 538


Alt for mange elever forlader i dag folkeskolen uden at have de nødvendige færdigheder til at kunne fortsætte i uddannelsessystemet. Det er uacceptabelt både for den enkelte og for samfundet, og det skal der rettes op på.


S og SF vil først og fremmest sikre en faglig stærk folkeskole, hvor alle elever lærer at læse og regne i de mindste klasser. Det gør vi bl.a. ved at sige, at der maksimalt må være 24 elever i hver klasse, ved at sikre to lærere eller undervisningsassistenter i fagene dansk og matematik i de mindste klasser og endelig ved at sikre tilbud om lektiehjælp til alle elever. Det tager tid før ændringer i folkeskolen får betydning for uddannelsesniveauet i arbejdsstyrken. Derfor haster det med at komme i gang.


Vi skal også sikre en moderne folkeskole. Det betyder bl.a. en folkeskole med et godt indeklima, så eleverne kan koncentrere sig i timerne. Og en folkeskole med opdaterede og tidssvarende undervisningsmaterialer, hvor IT er en endnu mere integreret del af folkeskoleelevernes hverdag end tilfældet er i dag.


Endelig vil vi sikre en folkeskole, hvor alle børn trives, da det er forudsætningen for at børn kan lære noget.  Men eleverne skal også have de undervisningstimer de har krav på, og det kræver, at antallet af aflyste timer minimeres.  Endelig vil S og SF gerne se på måder at nytænke specialundervisningsområdet, så bl.a. flere børn kan rummes i de almindelige klasser, men det forudsætter gennemførelsen af vores øvrige forslag omkring flere lærere og mindre klassekvotienter.


De enkelte tiltag til en mere faglig stærk folkeskole indfases løbende under en førsteregeringsperiode. I 2011 afsættes der i alt 750 mio. kr. til at styrke den danske folkeskole.


Til nr. 539


Regeringen har afsat en reserve på 1,5 mia. kr. i deres finanslovsforslag. S og SF bruger reserven til vores forslag og prioriteringer.


Til nr. 540 og 541


S-SF vil rydde op i erhvervsstøtten og målrette den mere bevidst. Efter et regeringsskifte vil al ny erhvervsstøtte tilsættes en udløbsdato. Oprydningen i erhvervsstøtten skal give et overskud på mindst 2,2 mia. kr., som vil gå direkte tilbage til erhvervslivet gennem et klimafradrag og målrettede vækstinitiativer. I 2011 skal omlægningen sikre 500 mio. kr.


Til nr. 542


Mindre brug af private konsulenter i staten. Staten bruger årligt mellem 3 og 4 mia. kr. på køb af ekstern konsulentbistand. I flere tilfælde er det velbegrundet - men omfanget er samtidig så stort, at det bør begrænses. S og SF foreslår, at der spares 1,0 mia. kr. årligt på køb af konsulentydelser.


Til nr. 543


Både S og SF har mange andre forslag til forbedringer af finansloven for 2011. Bl.a. vil vi styrke kulturen, trafiksikkerheden, kriminalitetsbekæmpelsen, sikre bedre støtte til voldsofre, styrke indsatsen i forhold til udsatte gruppe m.v. For at kunne finansiere de ekstra forslag, der vil komme, afsætter vi penge til en række af de forslag, der vil blive fremlagt i året. Puljen sætter dermed en samlet ramme for de forslag, der yderligere måtte komme fra de to partier. Der afsættes i alt 800 mio. kr. til en reservepulje.


Til nr. 544


Regeringen har med genopretningspakken gennemført en lang række besparelser på uddannelse, forskning, børnefamilier mv. og lagt loft over fagforeningskontingentet. S og SF af viser langt de fleste af disse besparelser og foreslår at der afsættes 3,3 mia. kr. hertil.


Til nr. 545


Der anvendes 500 mio. kr. af den frivillige modulation af EU's landbrugsstøtte. Midlerne øremærkes en forbedret naturindsats.


Til nr. 546


Den danske økonomi er fortsat i krise. De danske forbrugere er tilbageholdende, der er udsigt til lav vækst og ledigheden stiger. Derfor er den opbremsning, som regeringen har lagt op til, direkte økonomisk uansvarlig på nuværende tidspunkt.


S og SF erkender usikkerheden i dansk økonomi, og derfor vil vi sikre nye initiativer, der kan stimulere beskæftigelsen både her og nu men også på længere sigt. Det vil vi bl.a. gøre i dialog med dansk erhvervsliv, gennem nye partnerskaber, og ved at bruge offentligt indkøb og regulering langt mere målrettet. Her og nu vil vi fremrykke investeringer for at sikre flere arbejdspladser mod en senere tilsvarende reduktion i de offentlige investeringer.


Fælles for de væksttiltag og investeringer, der iværksættes, er, at de startes op nu, men strækker sig længere ud i fremtiden. F.eks. vil flere energiinvesteringer og mere støtte til innovation indenfor velfærdsteknologi øge vores ekspertise på områderne og dermed sikre os flere arbejdspladser i fremtiden.


Til nr. 547


Som en del af regeringens skattereform indførte regeringen et loft på 100.000 kr. ved indbetalinger på ratepensioner. S og SF ønsker, at også pensioner med livslange ydelser skal være omfattet af loftet. Det sikrer en ekstra indtægt for staten på 6,7 mia. kr. i 2011.


Private sundhedsforsikringer på arbejdspladserne breder sig. Det betyder, at staten hvert år mister skatteindtægter. Sundhedsforsikringer betalt af arbejdsgiveren kan nemlig trækkes fra i skat. Det mener vi ikke er rimeligt. Forsikringerne skaber en øget ulighed, fordi det langt fra er alle, der har adgang til disse forsikringer. Staten skal ikke være med til at finansiere en øget ulighed. Derfor vil S-SF have fradraget fjernet. Skattefradraget for sundhedsforsikringer skønnes i 2011 at ville koste statskassen mindst 700 mio. kr.


De nuværende regler for multimedieskat er alt for firkantede. Der afsættes ca. 100 mio. kr. til at undtage personer fra multimediebeskatningen, der alene enten har én arbejdsmobiltelefon eller én arbejds-PC. Lempelsen finansieres indenfor rammerne af beskatningen af personalegode, hvorfor det samtidig foreslås, at alle aktieordninger gøres fuldt skattepligtige.


Til nr. 549


Flytrafikken yder et væsentligt bidrag til CO2-udledningen. Samtidig er priserne på at flyve gennem de seneste år faldet betydeligt, hvilket trækker i retning af stigende flytrafik. For at øge tilskyndelsen til at anvende andre transportformer indføres en klima-afgift på flytransport fra danske lufthavne. Afgiften fastsættes til 75 kr. pr. flybillet. En klimaafgift på flytrafik giver et provenu på 700 mio. kr.


Til nr. 550


For at give virksomheder et incitament til at bidrage til en forebyggelse af arbejdsulykker indføres en arbejdsskadeafgift, som en årlig afgift, der opkræves af forsikringsselskaber m.v. Afgiften fastlægges, så den sikrer en provenu på 500 mio. kr.


Til nr. 551


Finansielle virksomheder betaler i dag lønsumsafgift i stedet for moms. Lønsumsafgiften er hævet lidt i skattereformen, men er fortsat langt fra den moms, der betales i andre brancher. S-SF vil hæve afgiften med i alt 2 mia. kr. De fleste banker har overskud igen, og derfor er det fuldt ud acceptabelt at øge den nuværende lønsumsafgift. Vi starter med 750 mio. kr. i 2011.


Radikale Venstres bemærkninger


Bemærkninger


Til nr. 522


Radikale Venstre er imod besparelserne på i ulandsbistanden i regeringens Genopretningsplan. Radikale Venstre ønsker tværtimod, at ulandsbistanden, gradvis forhøjes så Danmark igen kommer tilbage på et niveau, der svarer til 1 pct. af bruttonationalindkomsten.


Til nr. 523


Radikale Vestre ønsker at udvide den globale ramme med flere midler og aktiviteter så rammen kan bidrage til at løse en række globale udfordringer. Det gælder bl.a. klima, miljø, fred og stabilitet. Men pengene til dette skal ikke tages fra ulandsbistanden. Pengene skal bevilliges særskilt.


Til nr. 524


Radikale Venstre ønsker at støtte anvendelse af uafhængige rådgivere. Radikale Venstre ønsker at styrke Det Økonomiske Råd og bl.a. pålægge Rådet nye opgaver som, f.eks. konsekvensberegning af politiske udspil.


Til nr. 525


Radikale Venstre vil styrke den boligsociale indsats i de belastede områder, for at hindre ghettodannelse. De nuværende bevillinger skal øges.


Til nr. 526


Radikale Venstre vil lige som regeringen afsætte 2 mia. ekstra til sygehuse og sygesikring. Radikale Venstre vil dog anvende pengene anderledes. Hurtig diagnose og de mest syge patienter skal prioriteres først, ud fra lægefaglige vurderinger. Tandlidelse bør desuden anerkendes som en alvorlig sygdom hvorfor tandlidelse skal behandles gratis.


Radikale Vestre er imod at indføre yderligere brugerbetaling på kunstig befrugtning. Fødselstallet i Danmark er i forvejen lav. Kunstig befrugtning er med til at holde fødselstallet oppe med omkring 5.000 fødsler om året eller ca. otte procent af en fødselsårgang.


Til nr. 527


Det forældrepålæg, som regeringen og Dansk Folkeparti gennemførte i forbindelse med finanslovsaftalen for 2010 er ikke et særligt brugbart redskab for kommunerne til at adfærdsregulere utilpassede unge. Ordningen er kun blevet brugt i enkeltstående tilfælde uden nævneværdige resultater.


Til nr. 528


Radikale Venstre vil sikre alle et rimeligt indkomstniveau og vil derfor hæve starthjælpsydelsen til kontanthjælpsniveau og afskaffe 450-timersreglen og kontanthjælpsloftet. Ydelserne fastholder folk i fattigdom, og ofte er der mange børn i familier, der lever på disse "fattigdomsydelser".


Til nr. 529


Radikale Venstre ønsker at afskaffe varighedsbegrænsningen for sygedagpenge. I dag mistes retten til sygedagpenge, når man har været sygemeldt i 52 uger, med mindre man falder ind under reglerne for forlængelser. Det betyder, at mange mennesker med længerevarende sygdomsforløb henvises til et liv alene på kontanthjælp.


Til nr. 530


Radikale Venstre vil afskaffe den ekstra kontrol på familiesammenføringssager i Udlændingeservice, som blev indført i medfør af Metock-dommen. Kontrollen er overflødig, fordi reglerne er ganske klare.


Til nr. 531


Radikale Venstre afviser regeringens forslag om at lade ansøgeren til familiesammenføring betale et gebyr på 15.000 kr. for sagens omkostninger.


Til nr. 532


I dag bliver asylsøgers appelsager afgjort ved flygtningenævnet der er en instans under Integrationsministeriet. Radikale Venstre ønsker at oprette en uafhængig asyldomstol og hermed få en appelstol, der står helt uden integrationsministeriet.


Til nr. 533


Radikale Vestre ønsker at tilbyde danskundervisning til alle som søger om familiesammenføring, ventetiden udnyttes til at opnå bedre danskkundskaber og hurtigere integration.


Til nr. 534


Radikale Venstre vil afskaffe Styrelsen for Grundskolen, da den radikale skolepolitik bygger på det kommunale ansvar for undervisningen i skolerne. Kvalitetsrapporter og statslige tilsyn er unødvendige.


Til nr. 535


Radikale Venstre vil styrke den danske folkeskole. Derfor afsættes en milliard ekstra til gennemførelse af den radikale plan for "Vores Skole". Milliarden skal anvendes til efteruddannelse af lærere, nye fag i folkeskolen og til styrkelse af specialundervisningen.


Til nr. 536


Radikale Venstre afviser regeringens besparelser i dens Genopretningsplan på uddannelsesområdet, som rammer en lang række uddannelser, herunder de frie skoler. Radikale Venstre mener tværtimod at der skal investeres i uddannelser.


Til nr. 537


Radikale Venstre ønsker at styrke kulturen i Danmark med flere frie midler til uddeling i Kunstrådet og Kunstfonden. Der er brug for at støtte op om det nyskabende og eksperimenterende kunstliv med politisk armlængde.


Til nr. 538


Radikale Venstre vil fjerne det offentlige tilskud til Centeret for Copenhagen Consensus.


Til nr. 539


Radikale Venstre ønsker statsligt opkøb af urentable og følsomme jorder til naturgenopretning, udtagning af områder, der friholdes for sprøjtning mm.


Til nr. 540


En økologiplan skal sikre Danmark en bæredygtig landbrugsproduktion, som er økonomisk fremadrettet. Hertil skal der afsættes 200 mio. på finansloven. Ved at satse strategisk på den økologiske fødevareproduktion er visionen, at Danmark skal være verdens førende økologiske fødevareproducent. Vi skal producere de sundeste, mest velsmagende og mest bæredygtige fødevarer.


Til nr. 541


Den kollektive trafik skal udbygges og gøres bedre og billigere. Målet er at kollektiv trafik skal være tilgængelig over hele landet og hovedledningerne skal elektrificeres. Bilafgifterne skal omlægges således at ejer afgiften bliver afskaffet og registreringsafgiften bliver markant nedsat for klimavenlige biler. Til gengæld skal der indføres en afgift på 50 øre pr. kørt kilomenter for nye biler. Herved falder den unødige kørsel, Co2-udledningen daler og trængslen på vejen mindskes.


Til nr. 542


Radikale Venstre afviser regeringens loft over hvor mange børn man kan få børnecheck til i Danmark. Der føde i forvejen for få børn i Danmark, en besparelse på børnechecken vil trække udviklingen endnu mere i den forkerte retning.


Enhedslistens bemærkninger


Generelle bemærkninger


Den aktuelle økonomiske krise er dybt præget af regerin­gens uansvarlige politik. Den private sektor blev pustet op med det resultat, at gigantiske bobler er bristet med bruta­le følger for især de svageste og mest udsatte. Beskæfti­gelsen er faldet med 200.000 siden efteråret 2008 og når ledigheden 'kun' er steget med godt 70.000 personer skyl­des det blandt andet, at mange af de arbejdsløse ikke tæl­les med fordi de står udenfor a-kasserne og ikke er beret­tigede til kontanthjælp. Desuden er titusinder i aktivering - mange af dem i meningsløse og demotiverende forløb på grund af regeringens ideologiske udlicitering af områ­det. Krisen er hermed også et billede på en situation, hvor mange falder helt igennem det sociale sikkerhedsnet, eller langtidsparkeres i et umyndiggørende aktiveringssystem.


Statskassen er det bedste eksempel på regeringens dund­rende uansvarlighed. Der forventes enorme i år og de kom­mende år. Men underskuddene er ikke kommet af sig selv. De er direkte foranlediget af regeringens skattelettelser. De samlede skattelettelser i perioden 2002-2012 udgør hele 305 mia. kr. Omkring det samme beløb som statsgæl­den i Danmark er vokset med.


Udover den økonomiske uansvarlighed ved skattelettel­serne, har de også haft markant social slagside og har fået den økonomiske ulighed i Danmark til at vokse markant.


Regeringen misforstår krisen


Den liberalistiske retorik om krisen er, at der er brugt for mange penge i den offentlige sektor og der ikke er gen­nemført tilstrækkelige reformer på arbejdsmarkedet. Sagt på dansk mener de, at der burde være skåret endnu mere i velfærd, efterløn og dagpenge. Holdningen er, at det er den private sektor og det private forbrug, der skal skabe vækst og fremgang.


Men det er bobler i den kapitalistiske økonomi, der ligger til grund for krisen. Det er den private beskæftigelse og det private forbrug, der er styrtdykket, og som fortsat er kri­seramt. Hvis ikke den offentlige beskæftigelse og det of­fentlige forbrug var vokset, ville konsekvenserne i form af arbejdsløshed, fald i levestandard og social deroute være endnu mere ødelæggende.


Fremtiden tegner endnu værre under den nuværende re­gering. Krisen har nemlig fået de borgerlige kræfter til at skærpe den liberalistiske profil. Mens der er pumpet milli­arder ud i skattelettelser til de rigeste, er der samtidig ind­ført velfærdsstop og gennemført nedskæringer i f.eks. dagpenge og børnepenge. Hensigten er, at den private sek­tor skal vokse og føre os ud af krisen mens den offentlige sektor skal begrænses. Fremtiden vil præges af varig høj arbejdsløshed og gæld, med mindre der føres en ny politik, der skaber et nyt Danmark.


Ikke kun økonomi


Det er ikke kun økonomisk at regeringen har ført Danmark i uføre. På stort set alle politiske områder er der sket for­ringelser, der peger mod et samfund med mindre demokra­ti, frihed og mangfoldighed. Der er også en voksende øko­logisk gæld, der vil ramme kommende generationer hårdt.


Årets finanslov bliver den sidste finanslov under den nu­værende regering. Forhåbentlig kommer oppositionens fi­nanslovsudspil til at danne ramme om den økonomiske po­litik efter valget. Det er i denne sammenhæng Enhedsli­sten fremlægger dette finanslovsudspil. Vi vil slå fast, at vi kan stå sammen med resten af oppositionen i forhold til konkrete fremskridt, der anlægger en ny kurs for Dan­mark. Man vi vil også være garantien for, at en ny regering fører en ny politik, og at mulighederne for at trække Dan­mark til venstre, bliver udnyttet fuldt ud.


En ny regering skal straks lancere en række initiativer, der skaber konkrete fremskridt alle steder i samfundet. På det­te grundlag skal der arbejdes langsigtet med at udbygge og fordybe den progressive udvikling.


Lave indkomster skal hæves


Alle de såkaldte fattigdomsydelser skal afskaffes. Start­hjælpen, 450-timers reglen og kontanthjælpsloftet fast­holder mange tusinder i en helt urimelig økonomisk situa­tion på bunden af samfundet.


Herudover øges uligheden systematisk ved, at overfør­selsindkomster hæves mindre end lønindkomster.


Derfor skal satspuljen afskaffes og overførselsindkomsterne hæ­ves markant, så mange års efterslæb indhentes. De sociale udgifter, der i dag finansieres af satspuljen skal fremover finansieres som alle andre udgifter på finansloven. Vi fore­slår desuden, at SU'en hæves med 1.000 kr. om måneden og forringelsen af børnechecken rulles tilbage.


Desuden vil vi sikre en markant lønstigning for den lille halve million lavtlønnede, oftest kvinder, der er i den of­fentlige sektor (plejepersonale, politi, HKere, 3Fere, pæda­goger, hjemmeplejere og medhjælpere, m.fl.) med en sam­tidig opfordring til at fagforeninger inden for den private sektor arbejder for en tilsvarende lønstigning til de lavest­lønnede.


De rigeste skal betale


De rigeste i Danmark har holdt fest efter regeringens skat­telettelser. Enhedslisten vil annullere VKOs skattelet­telser for de ti procent rigeste danskere, der tjener mere end en halv million om året.


Desuden vil vi have aftalen om olien i Nordsøen genfor­handlet, så samfundet får mere afkast fra den stigende oliepris og nye fund.


Med tilbagerulningen af skattelettelserne står direktøren for Danmarks største bank til at miste den halv mio. kr. om året, VKO lige har foræret ham. Men vi ønsker også et ge­nerelt loft over direktørlønninger og indgreb mod bonus­ordninger og aktieoptioner. Herudover er der milliarder at hente fra multinationale selskaber. Vi foreslår også en ak­tieomsætningsafgift for at mindske spekulation i aktier.


Bedre velfærd - lige velfærd


Tilskuddet til kommunerne skal forhøjes, regeringens bu­reaukratiske ledelsesformer skal fjernes og loftet for kom­munale investeringer skal afskaffes. Dette kan bl.a. sikre mere tid til de ældre og et opgør med kontrol og minutty­ranni i ældreplejen, samt forbedringer af folkeskolen.


Forbedringen af velfærden skal bl.a. finansieres ved af­skaffelse af skattefradrag for sundhedsforsikringer, der er med til at skabe endnu større ulighed i sundheden. Tillige ønsker vi en millionærskat, genindførelse af formueskat­ten og reduceret erhvervsstøtte. Vi støtter gerne grøn ud­vikling, men vil skære i milliarderne til landbruget.


Jobs og grønne fremskridt


Der skal iværksættes en grøn jobplan med offentlige inve­steringer i klimarenovering og omstilling til vedvarende energi. Det kan bekæmpe klimaforandringerne og dæm­me op for den voksende arbejdsløshed. Til at finansiere det har Enhedslisten fremlagt en fremtidsfond der tilføres 26 mia. kr. om året i fem år. Fonden skal sikre investeringer, der styrker den fælles fremtid. Det skal bl.a. ske ved kli­ma- og miljøinvesteringer, der alligevel bør gennemføres så hurtigt som muligt og samtidig sikre nye produktions­arbejdspladser og fremskridt i udkantsområderne (se sær­skilt udspil).


Dem, der alligevel bliver ramt af arbejdsløshed, skal have bedre rettigheder via hurtigere optjening af dagpengeret - og så skal den seneste reduktion af dagpengeperioden op­hæves.


Desuden skal den offentlige trafik tilgodeses og den priva­te trafik gøres dyrere. Dette skal ske ved en kraftig reduk­tion af billetprisen på kollektiv trafik og tilladelse til at ind­føre bompenge og trængselsafgifter i storbyerne. Det er grøn omfordeling fra venstre.


Uddannelse og plads til alle


Uddannelsesområdet er et af de områder regeringen har forsømt, når det ikke lige handler om, at tvinge nye regler igennem. Undervisningen på de videregående uddannel­ser skal løftes med flere undervisningstimer. Vi skal ligele­des have et loft over klassekvotienter på alle ungdomsud­dannelser, en praktikpladsgaranti og oprettelse af praktik­pladscentre. Derudover skal der sættes ind med en særlig indsats overfor frafald på erhvervsuddannelser. Og så skal vi have bedre fysiske rammer og regler for arbejdsmiljøet på daginstitutioner og uddannelsessteder.


Der er også behov for en akut indsats overfor udsatte grupper, så der er plads til alle i samfundet. Ud over at øge de lave sociale ydelser, der skaber mere fattigdom skal der etableres gratis offentlig gældsrådgivning i hele landet og sættes målrettet ind mod udsættelse af familier fra deres bolig. Desuden skal der være flere psykiatriske sengeplad­ser og igangsættes forsøg med fixerum for narkomaner.


Mere demokrati og ligestilling


Krav om udbud af kommunale opgaver skal væk. Det vil styrke det kommunale selvstyre. På landsplan skal vi have partistøtte på alle niveauer frem i lyset så der f.eks kom­mer lys på erhvervslivets betalinger til partier. Borgerens retsstilling i det sociale system skal forbedres.


Ligestillingen mellem kønnene skal styrkes ved at gen­nemføre øremærket barsel til begge forældre.


International ansvarlighed


Regeringens internationale profil er tegnet af krige og nedskæringer i udviklingsbistanden til fattige lande. Der er også sket en forråelse af holdningen til asylansøgere.


Vi skal have undersøgt grundlaget for Irak-krigen, trop­perne skal ud af Afghanistan og udviklingsbistanden skal op over 1 % af BNI samtidig med, at vi skal leve op til vo­res globale klimaansvar med massiv klimastøtte til de fat­tige lande.


Forholdene for asylansøgere skal forbedres ved, at de kom­mer ud af lejrene, og har ret til at arbejde og uddanne sig. Mulighederne for humanitær opholdstilladelse skal for­bedres og der skal være lettere adgang til statsborgerskab.


Øvrige initiativer


Kontoen reserve til øvrige initiativer dækker offentlig gældsrådgivning, projekter på det børne- og familiepolitiske område, implementering af UNESCOS konvention om kulturel mangfoldighed, museum om særforsorgen, fælles sekretariat for småfærger, flere psykiatriske sengepladser, fixerum for narkomaner, indsats mod udsættelse af familier i lejebolig, bedre forhold for asylansøgere og lavere billetpriser i den kollektive trafik.


Indtægter (mia. kr.)
 
  
Tilbagerulning af skattelettelser til de 10 % rigeste
7,3
Mere skat på Nordsø-olien
10,0
Aktieomsætningsafgift
7,6
Afskaffelse af skattefradrag for sundhedsforsikringer
0,3
Ekstraskat på indkomster over 1.000.000 kr.
1,7
Genindførsel af formueskatten
3,0
Reduceret erhvervsstøtte
2,2
Bompenge og trængselsafgifter i de store byer
2,5
Fremtidsfond
26,0
Tropperne hjem fra Afghanistan
2,3
Kapitalindkomst beskattes som arbejdsindkomst
5,0
Øgede grønne afgifter minus grønt bundfradrag
5,5
Øget skat på multinationale selskaber
5,0
Annullering af motorvejsprojekter
6,4
Besparelser på konsulentbistand
2,0
Sparede dagpenge osv. når 90.000 kommer i arbejde
18,0
  
Indtægter ialt
104,8
  
  
Udgifter (mia. kr.)
 
  
Forbedringer for arbejdsløse og børnefamilier
10,0
Bedre velfærd i kommunerne
15,0
Grøn jobplan
26,0
Bedre ungdoms- og videregående uddannelser
8,0
Højere udviklings- og klimabistand
10,0
Bedre løn til lavtlønnede, herunder kvindefag
5,0
Øvrige initiativer
10,0
  
Udgifter ialt
84,0


Finanslovsudspillet indebærer øgede indtægter for 104,8 mia. kr. og øgede udgifter på 84 mia. kr.


Det samlede resultat af vores finanslovsudspil er øgede indtægter på 20,8 mia. kr. Dertil kommer en række afledte økonomiske forbedringer for de offentlige budgetter når flere kommer i arbejde


Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 1 efter afgivelse af betænkning


Bilagsnr.
Titel
§ 7 - 4
Aftaler om Finansloven for 2011
§ 7 - 5
Betænkning afgivet den 28. oktober 2010 over L 1
§ 7 - 6
FFL 2011 ÆF Finansministeren (nr. 1-510)
§ 7 - 7
ÆF Liberal Alliance (nr. 522-524)
§ 7 - 8
ÆF Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti (nr. 525-551)
§ 7 - 9
ÆF Radikale Venstre (nr. 552-572)
§ 7 - 10
ÆF Enhedslisten (nr. 511-521)
§ 7 - 11
Udkast til tillægsbetænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 1


Spm.nr.
Titel
§ 7 - 1
Spm. om provenutab ved højere bundfradrag ved udlejning af sommerhus, til finansministeren
(Spørgsmålet taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
§ 8 - 1
Spm. om ministeren vil redegøre for beskæftigelseseffekten af aftalen med pentionsbranchen »som sikrer 10 mia. kr. ekstra til mindre og mellemstore virksomheder«, jf. Dagbladet Børsen »Regeringens tidsplan for iværksætterpakken skrider«, den 15-11-10, til økonomi- og erhvervsministeren
§ 17 - 1
Spm. om refusioner ift. aktivering, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
§ 18 - 1
Spm. om modregning af indkvarteringsudgifterne i udviklingsbistanden, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå
§ 19 - 1
Spm. om besparelser på aktiviteter inden for universiteternes bevilling, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
§ 20 - 1
Spm. om besparelser på uddannelsesområdet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
§ 28 - 1
Spm. om finansiering af motorvej i Vestjylland, til finansministeren, og ministerens svar herpå
§ 38 - 1
Spm. om forskerskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
§ 7 - 2
Spm. om forskerskatteordningen, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
§ 17 - 2
Spm. om optjeningsretten til dansk folkepension i 2011, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
§ 20 - 2
Spm. om besparelser på taxametre, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
§ 28 - 2
Spm. om, hvad reduktionen af kontraktbetalingen til DSB skal finansiere, til transportministeren, og ministerens svar herpå
§ 38 - 2
Spm. om provenutab ved højere bundfradrag ved udlejning af sommerhuse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
§ 7 - 3
Spm. om gevinst ved at udvide karantæneperioden for hjemvendte danskere, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
§ 17 - 3
Spm. om, hvad de statslige udgifter til aktivering og de samlede kommunale udgifter til aktivering (eksklusive og inklusive refusioner) forventes at være i 2011, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
§ 20 - 3
Spm. om elevstøtten på efterskolerne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
§ 38 - 3
Spm. om karantæneperiode for hjemvendte danskere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
§ 7 - 4
Spm. om, hvordan besparelse på taxametre vil fordele sig, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
§ 20 - 4
Spm. om udkantstilskuddet til professionshøjskolerne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
§ 38 - 4
Spm. om optjeningsretten til børnefamilier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
§ 7 - 5
Spm. om besparelser på aktiviteter på universiteters bevillinger, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 19)
§ 20 - 5
Spm. om besparelser på VEU-godtgørelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
§ 7 - 6
Spm. om elevstøtten på efterskolerne, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
§ 20 - 6
Spm. om befordringsordningerne på uddannelserne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
§ 7 - 7
Spm. om udkantstilskuddet til professionshøjskolerne, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
§ 20 - 7
Spm. om til professionsbacheloruddannelserne, til undervisningsministeren
§ 7 - 8
Spm. om befordringsordningerne, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
§ 7 - 9
Spm. om fremrykning af besparelser på VEU-området, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
§ 7 - 10
Spm. om opdatering af tabeller i aftale om genopretningen af dansk økonomi, til finansministeren
(Spm. taget tilbage - stillet på ny den 17-11-2010)
§ 7 - 11
Spm. om, hvor mange der rammes af ændringen i optjeningsretten til dansk folkepension, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 17)
§ 7 - 12
Spm. om, hvor mange der bliver ramt af ændringen i optjeningsretten til børnefamilieydelse, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
§ 7 - 13
Spm. om refusion i forhold til aktivering , til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
§ 7 - 14
Spm. om besparelser på uddannelsesområdet fra 2010 til 2011, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
§ 7 - 15
Spm. om finanseffekten som følge af finanspolitikken - herunder kommune- og regionsaftalerne samt beskæftigelsen, til finansministeren
(Spm. taget tilbage - stillet på ny den 17-11-2010)
§ 7 - 16
Spm. om, hvad reduktionen af kontraktbetalingen til DSB skal finansere, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 28)
§ 7 - 17
Spm. om modregning af indkvarteringsudgifterne i udviklingsbistanden, til finansministeren
Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 18)
§ 7 - 18
Spm. om finansiering af motorvej i Vestjylland, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 28 til besvarelse af finansministeren)
§ 7 - 19
Spm. om opdatering af tabeller, til finansministeren, og ministerens svar herpå
§ 7 - 20
Spm. om finanseffekten af aftaler med kommuner og regioner, til finansministeren, og ministerens svar herpå
  


Oversigt over svar vedrørende L 225 (2009-10) efter afgivelse af betænkning


Bilagsnr.
Titel
§ 35 - 4
Spm. om fremtidens sygehusstruktur, til finansministeren, og ministerens svar herpå
§ 40 - 2
Spm. om størrelsen af lånekapital til banker, til finansministeren, og ministerens svar herpå