Skriftlig fremsættelse (15. december
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Bødeforhøjelser, obligatorisk
konfiskation af køretøjer ved kørsel uden
førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel
under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer
m.v.)
(Lovforslag nr. L 101)
Formålet med lovforslaget er at forbedre
færdselssikkerheden ved en række forhøjelser af
bøderne på færdselsområdet, en udvidet
adgang til at konfiskere køretøjer fra førere,
som kører uden førerret, og en skærpelse af
reglerne om førerretsfrakendelse for kørsel efter
indtagelse af euforiserende stoffer mv.
Med lovforslaget foreslås det, at bødetaksterne
på færdselsområdet generelt forhøjes som
følge af den almindelige prisudvikling, og at
minimumsbøden generelt hæves. Endvidere foreslås
det, at bøderne for visse overtrædelser derudover
hæves under hensyn til den
færdselssikkerhedsmæssige risiko, som
overtrædelserne indebærer. Samtidig
præciseres de gældende principper om
gentagelsesvirkning inden for normalstrafferammen.
Det foreslås endvidere at udvide kredsen af
færdselslovsovertrædelser, som kan medføre
konfiskation af køretøjet på obligatorisk
grundlag. Nærmere bestemt indebærer forslaget, at
kørsel uden at have erhvervet kørekort og
kørsel i frakendelsestiden skal være omfattet af
ordningen om obligatorisk konfiskation, hvorefter en række
nærmere opregnede overtrædelser medfører
konfiskation, hvis føreren inden for 3 år gør
sig skyldig i tre af sådanne forhold.
Herudover indebærer lovforslaget en skærpelse af
sanktionerne for kørsel efter indtagelse af euforiserende
stoffer mv. Nærmere bestemt lægges der med forslaget op
til som udgangspunkt at sidestille overtrædelse af den
såkaldte nulgrænse i færdselslovens § 54,
stk. 1, med spirituskørsel med en alkoholpromille på
1,21 i relation til spørgsmålet om
førerretsfrakendelse, således at frakendelsen fremover
i almindelighed vil skulle ske ubetinget og ikke betinget.
Endvidere foreslås den bødestraf, der normalt
idømmes ved førstegangsovertrædelse af
nulgrænsen, som udgangspunkt fordoblet fra en halv til en hel
måneds nettoløn, ligesom sådanne
overtrædelser som udgangspunkt vil blive omfattet af
færdselslovens regler om obligatorisk konfiskation af
køretøjer. De foreslåede
sanktionsskærpelser omfatter efter forslaget dog ikke
tilfælde, hvor det pågældende
bevidsthedspåvirkende stof er indtaget i henhold til en
lovlig recept, men hvor den foreskrevne dosis er overskredet.
Endelig indeholder lovforslaget en justering af reglerne om en
førers strafsanktionerede pligt til at påse, at
passagerer under 15 år anvender sikkerhedssele eller
styrthjelm mv. Som en konsekvens af, at den kriminelle lavalder er
blevet sænket fra 15 til 14 år, foreslås det
således, at 14-årige fremover selv skal bære det
strafferetlige ansvar for overholdelse af reglerne om
sikkerhedsseler, styrthjelme og antallet af passagerer, der lovligt
kan befordres, mens førerens ansvar som følge heraf
foreslås begrænset til at gælde passagerer under
14 år.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.