Skriftlig fremsættelse (15. december
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske Union og lov om udlevering af
lovovertrædere. (Gennemførelse af
rammeafgørelsen om gensidig anerkendelse af og tilsyn med
afgørelser om pligter og påbud i forbindelse med
udsættelse af straffastsættelse eller straffuldbyrdelse
m.v. og rammeafgørelsen om afgørelser afsagt uden at
den pågældende har været til stede under
retssagen)
(Lovforslag nr. L 103)
Formålet med lovforslaget er at indføre de
regler, som er nødvendige for, at Danmark kan opfylde
Rådets rammeafgørelse 2008/947/RIA af 27. november
2008 om gensidig anerkendelse af og tilsyn med afgørelser om
pligter og påbud i forbindelse med udsættelse af
straffastsættelse eller straffuldbyrdelse, som alternativ
sanktion eller ved prøveløsladelse og Rådets
rammeafgørelse af 2009/299/RIA af 26. februar 2009 om
afgørelser afsagt uden at den pågældende har
været til stede under retssagen (in absentia).
1. Rammeafgørelsen om
gensidig anerkendelse af og tilsyn med afgørelser om pligter
og påbud i forbindelse med udsættelse af
straffastsættelse eller straffuldbyrdelse m.v. har til
formål at fastsætte regler, hvorefter en EU-medlemsstat
- med henblik på at lette den domfældtes mulighed for
resocialisering - fører tilsyn med pligter og påbud,
som er fastsat f.eks. i forbindelse med en betinget dom eller en
afgørelse om prøveløsladelse i en anden
medlemsstat.
Det foreslås i overensstemmelse med
rammeafgørelsen, at der fastsættes en forpligtelse for
de danske myndigheder til at føre tilsyn med personer, der i
forbindelse med en udenlandsk straffedom er pålagt pligter
eller påbud, hvis de pågældende har lovligt og
sædvanligt ophold i Danmark og er vendt tilbage eller
ønsker at vende tilbage hertil. Det foreslås
endvidere, at der skal føres tilsyn med sådanne
personer, selv om de på tidspunktet for anmodningen om
overførelse af tilsyn ikke har ophold i Danmark, hvis det
skønnes formålstjenligt af hensyn til de
pågældendes mulighed for resocialisering. Det kan
f.eks. være i tilfælde, hvor en dansk statsborger, som
hidtil har boet i udlandet, ønsker at bosætte sig i
Danmark.
Derudover foreslås det at fastsætte de
nærmere regler for anerkendelse af udenlandske
afgørelser og overtagelse af tilsyn her i landet, herunder
regler om, hvornår overtagelse af tilsynet kan afslås,
regler om tilpasning af de påbud og pligter, der skal
føres tilsyn med, og regler om muligheden for at
træffe afgørelse i tilfælde af, at den
domfældte overtræder vilkårene for den
udenlandske afgørelse.
Endelig foreslås det at fastsætte regler om, at
danske myndigheder kan anmode en anden EU-medlemsstat om at
anerkende en betinget dom eller en afgørelse om
prøveløsladelse med henblik på at overtage
tilsynet med de vilkår, som er knyttet til dommen eller
afgørelsen.
2. Rammeafgørelsen om
afgørelser, der er afsagt in absentia, har til formål
at styrke de proceduremæssige rettigheder for tiltalte og
samtidig styrke den gensidige anerkendelse af retsafgørelser
mellem medlemsstaterne. Rammeafgørelsen indebærer
således en række ændringer af tidligere
rammeafgørelser om gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse af
visse strafferetlige afgørelser med henblik på at
ensarte og præcisere de grunde, som medlemsstaterne kan
anvende til at afslå fuldbyrdelse af en afgørelse, der
er afsagt i en anden medlemsstat, uden at den
pågældende var til stede under retssagen.
Med lovforslaget foreslås det i overensstemmelse med
rammeafgørelsen at ændre de bestemmelser i
udleveringsloven og i lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser i Den Europæiske Union, som
gennemfører afslagsgrundene vedrørende strafferetlige
afgørelser, der er afsagt in absentia, i de
pågældende rammeafgørelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.