Fremsat den 16. december 2010 af
Miljøministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandløb
(Nedklassifikation af vandløb)
§ 1
I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, som
ændret ved lov nr. 484 af 11. maj 2010, foretages
følgende ændring:
1. § 10 affattes således:
Ȥ 10.
Vandløbsmyndigheden kan træffe afgørelse om at
optage private vandløb som offentlige vandløb.
Stk. 2.
Vandløbsmyndigheden kan efter regler fastsat af
miljøministeren træffe afgørelse om at
nedklassificere offentlige vandløb til private
vandløb.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. De
offentlige vandløb, som vandløbsmyndigheden i
tidsrummet fra 15. december 2010 til lovens ikrafttræden
beslutter at nedklassificere til private vandløb, optages
som offentlige vandløb ved lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Lovforslagets baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Den foreslåede ordning | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | De administrative konsekvenser for
borgere | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets baggrund
Der har i tiden efter kommunalreformen i 2007
vist sig en tendens til, at kommunerne, der er
vandløbsmyndighed efter vandløbsloven, i et vist
omfang ud fra besparelsesmæssige hensyn har nedklassificeret
offentlige vandløb til private vandløb med den
konsekvens, at private lodsejere (bredejere) får pålagt
udgifterne til fremover at vedligeholde vandløbene og - i
tilfælde af mangelfuld vedligeholdelse - kan risikere at
blive pålagt et erstatningsansvar, hvis der forekommer
oversvømmelse på naboarealer, som medfører
skader på afgrøder.
Klassifikationen i offentlige og private
vandløb har ingen betydning for ejerforholdene. Et
vandløb ejes, uanset om det er klassificeret som offentligt
eller privat, af den grundejer, på hvis ejendom
vandløbet er beliggende. Klassifikationen har derimod
betydning for, hvem der har pligt til at vedligeholde
vandløbet. Det er vandløbsmyndigheden, der har
ansvaret for at vedligeholde offentlige vandløb, mens
ansvaret for private vandløb påhviler bredejeren.
Der er ikke i den gældende lovgivning
kriterier eller retningslinjer for, i hvilket omfang kommunerne har
adgang til at nedklassificere vandløb. Det anser regeringen
for at være retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt.
Det er regeringens opfattelse, at der er stor
risiko for, at nedklassificering i den kommende tid vil ske i et
omfang, der på ikke-acceptabel måde vil
pålægge borgere økonomiske byrder, som de ikke
tidligere har budgetteret med. Der er derfor behov for en
lovændring, som giver mulighed for at fastsætte regler
for, hvilke typer af vandløb der kan nedklassificeres.
Desuden er det nødvendigt, at vandløb, som bliver
nedklassificeret i tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse
til lovens ikrafttræden, bliver genoptaget som offentlige
vandløb ved lovens ikrafttræden. Herefter kan
kommunerne under iagttagelse af de nye bestemmelser tage sagen op
igen.
For at undgå at enkelte kommuner spekulerer
i at nedklassificere offentlige vandløb på bekostning
af private lodsejere, vil lovforslaget først blive sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse for
miljøministeren til at fastsætte regler om, hvilke
hensyn vandløbsmyndigheden skal lade indgå i
vurderingen af, om et offentligt vandløb skal
nedklassificeres til privat vandløb.
Det foreslås endvidere, at i de
tilfælde, hvor vandløbsmyndigheden efter de
gældende regler beslutter at nedklassificere vandløb i
tidsrummet mellem lovforslagets fremsættelse og lovens
ikrafttræden, vil vandløbet blive genoptaget som
offentligt vandløb ved lovens ikrafttræden.
Vandløbsmyndigheden kan derefter beslutte at genoptage
sagen, når reglerne fastsat med hjemmel i den
foreslåede § 10, stk. 2, er trådt i
kraft.
2.1. Gældende ret
Vandløbsloven indeholder i dag ikke regler
om, under hvilke betingelser eller efter hvilke kriterier
vandløb kan nedklassificeres fra offentlige vandløb
til private vandløb.
2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at miljøministeren i
medfør af den foreslåede § 10, stk. 2,
skal fastsætte regler om, hvilke hensyn der skal indgå
i vandløbsmyndighedens vurderinger, før der kan
træffes beslutning om at lade offentlige vandløb
overgå til at være private. Kriterierne herfor er
nærmere omtalt i bemærkningerne til lovforslagets
§ 1.
Udkast til bekendtgørelsen vil blive sendt
i offentlig høring samtidig med lovforslaget, og reglerne om
nedklassifikation kan dermed træde i kraft samtidig med
lovens ikrafttræden.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for staten eller regionerne. Kommunerne vil i et vist
omfang få præciseret deres råderum på
vandløbsområdet, og en eventuelt forventet besparelse
på vandløbsvedligeholdelse i forbindelse med
nedklassificeringer i tidsrummet fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden vil ikke kunne
realiseres. Lovforslaget pålægger ikke kommunerne nye
administrative opgaver eller økonomiske byrder, og på
den baggrund vurderes det samlet set, at forslaget ikke har
økonomiske konsekvenser for kommunerne.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. De administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget sendes i høring samtidig med
fremsættelse i Folketinget.
| 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter vandløbsloven inddeles
vandløb i 2 klasser, offentlige vandløb og private
vandløb. Klassifikationen er uden betydning for
ejerforholdene. Et vandløb eller en strækning af et
vandløb ejes, uanset om det er klassificeret som offentligt
eller privat, af den grundejer, på hvis ejendom
vandløbet er beliggende. Klassifikationen er derimod
bestemmende for, hvem der har pligt til at vedligeholde
vandløbet. Vedligeholdelsesforanstaltninger omfatter for
åbne vandløbs vedkommende at skære grøde,
fjerne slam og lignende aflejret materiale mv., og for
rørlagte vandløbs vedkommende at sørge for, at
der er gennemløb, og at rørene er funktionsdygtige.
Det er vandløbsmyndigheden, dvs. kommunen, der har pligt til
at vedligeholde offentlige vandløb, mens det er den private
bredejer (grundejer), der har pligten for så vidt angår
private vandløb.
Med forslaget bemyndiges miljøministeren
til i en bekendtgørelse at fastsætte regler om, hvilke
hensyn der skal indgå i vandløbsmyndighedens vurdering
af, om et offentligt vandløb kan nedklassificeres til et
privat vandløb. Det forudsættes, at det overordnet vil
blive lagt til grund, at nedklassifikation af vandløb alene
vil omfatte vandløb, hvortil der ikke knytter sig offentlige
interesser, og hvor almenheden generelt set ikke har interesse i
vandløbet.
Der vil blive taget udgangspunkt i, at offentlige
vandløb, der er omfattet af beskyttelsen i
naturbeskyttelseslovens § 3, og offentlige
vandløb, der modtager spildevand fra større
spildevandsanlæg og vand fra offentlige arealer, herunder fra
offentlige veje, ikke kan nedklassificeres.
Derimod vil vandløb, der er anlagt til
særlige, private formål, fx fødekanaler i
forbindelse med dambrug samt kanaler og grøfter indenfor
pumpelag, og vandløb, der primært tjener til afledning
af vand fra marker og skove og spildevand fra enkeltejendomme,
fortsat kunne nedklassificeres. Grunden hertil er, at sådanne
vandløb oftest kun har interesse for en meget snæver
kreds - i visse tilfælde kun en enkelt eller ganske få
personer eller virksomheder.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. afsnit 1 i de almindelige bemærkninger.
Det er regeringens opfattelse, at der er stor
risiko for, at nedklassificering i den kommende tid vil ske i et
omfang, der på ikke-acceptabel måde vil
pålægge borgere økonomiske byrder, som de ikke
tidligere har budgetteret med. Der er derfor behov for en
lovændring, som giver mulighed for at fastsætte regler
for, hvilke typer af vandløb der kan nedklassificeres.
Desuden er det nødvendigt, at vandløb, som bliver
nedklassificeret i tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse
til lovens ikrafttræden, bliver genoptaget som offentlige
vandløb ved lovens ikrafttræden. Herefter kan
kommunerne under iagttagelse af de nye bestemmelser tage sagen op
igen.
For at undgå at enkelte kommuner spekulerer
i at nedklassificere offentlige vandløb på bekostning
af private lodsejere, foreslås det i stk. 2, at i de
tilfælde, hvor vandløbsmyndigheden efter de
gældende bestemmelser nedklassificerer offentlige
vandløb i tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse
til lovens ikrafttræden, bliver vandløbet igen optaget
som offentligt vandløb ved lovens ikrafttræden, jf.
afsnit 1 i de almindelige bemærkninger. Herefter kan
vandløbsmyndigheden - under iagttagelse af de nye
bestemmelser, som vil blive fastsat i en bekendtgørelse -
tage sagen om nedklassifikation op igen, jf. dog stk. 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1.§ 10 affattes således: | § 10.
Vandløbsmyndigheden kan bestemme, at et vandløb skal
udgå af den hidtidige klasse. | | »§ 10.
Vandløbsmyndigheden kan træffe afgørelse om at
optage private vandløb som offentlige vandløb. Stk. 2.
Vandløbsmyndigheden kan efter regler fastsat af
miljøministeren træffe afgørelse om at
nedklassificere offentlige vandløb til private
vandløb.« | | | |
|