Skriftlig fremsættelse (26. januar
2011)
Beskæftigelsesministeren (Inger
Støjberg)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sygedagpenge (Større fleksibilitet i opfølgning og
indsats over for sygedagpengemodtagere)
(Lovforslag nr. L 116)
Lovforslaget udmønter aftalen om "Nye rammer for
sygefraværsindsatsen" mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Liberal Alliance fra den 5. november
2010.
I lovforslaget udmøntes aftalens element om grupper af
syge, der fritages for aktive tilbud og samtaler. Med lovforslaget
sikres en tilpasset indsats for alvorligt syge og syge, der snart
vender tilbage til arbejdsmarkedet.
Det foreslås, at kravet om personligt fremmøde i
jobcentret kan fraviges for syge, der venter på en operation
og syge, der snart vender tilbage til arbejdsmarkedet.
Med lovforslaget præciseres endvidere, at i de
tilfælde, hvor der er tale om alvorlig sygdom, og hvor
kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig
på grund af den sygemeldtes helbredssituation, så
foregår opfølgningen uden kontakt til den sygemeldte
(standby).
Efter gældende regler kan kommunen
iværksætte en indsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats for at fremme arbejdsfastholdelse og
hurtigst mulig raskmelding.
Med forslaget præciseres det, at kommunen kun skal
iværksætte en indsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme
arbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til
arbejdet.
Desuden foreslås det præciseret, at gradvis
tilbagevenden altid går forud for aktive tilbud. Forslaget
skal endvidere sikre, at sygemeldte, som er meget tæt
på en raskmelding ikke skal deltage i tilbud.
Kommunerne skal derudover i dag i forbindelse med den
første opfølgningssamtale tage kontakt til
arbejdspladsen og indgå i en dialog om arbejdspladsens
muligheder for at tage den sygemeldte helt eller gradvist
tilbage.
Med lovforslaget sikres det, at kommunens kontakt til
arbejdspladsen gøres mere fleksibel, så der ikke skal
tages kontakt i tilfælde, hvor der er tale om langvarig
sygdom eller i tilfælde, hvor den sygemeldte står
umiddelbart forud for tilbagevenden til arbejde.
De samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skønnes at udgøre 7,4 mio. kr. årligt ved fuld
indfasning, som er kommunale sparede administrative udgifter.
Forslaget indebærer også fritagelse for aktive
tilbud for sygemeldte, som er meget tæt på en
raskmelding. Besparelserne i forbindelse med det lavere
aktiveringsomfang er indregnet i de økonomiske konsekvenser
i lov nr. 1602 af 22. december 2010 om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet
m.v.).
Lovforslaget skal i øvrigt ses i sammenhæng med
lov nr. 1598 af 22. december 2010 om ændring af lov om
sygedagpenge (Ændring af refusionssatser).
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. maj 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.