Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 26. maj 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 4-15, 18 og 19. Enhedslistens
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 11, 16
og 17.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til 1.
behandling den 1. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
2. december 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 111. Den 7. februar 2011 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dyrenes Beskyttelse,
Forsøgsdyrenes Værn,
Lægemiddelindustriforeningen og
Rosemary Goddard Svendsen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dyrenes Beskyttelse og
Lægemiddelindustriforeningen mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmål A og B i et åbent samråd med
udvalget den 5. maj 2011.
Justitsministeren har efterfølgende fremsendt det
talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af
samrådet.
Teknisk gennemgang
Den 18. maj 2011 afholdt justitsministeren en teknisk
gennemgang af lovforslaget for Retsudvalgets medlemmer.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 52 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål og
justitsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, SF,
KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget og Christian H. Hansen (UFG) finder det tilfredsstillende,
at loven om dyreforsøg skærpes og klargøres
på en række punkter i overensstemmelse med direktivet
og beretningen over beslutningsforslag nr. B 30, forslag til
folketingsbeslutning om skærpede krav til dyreforsøg,
fra folketingssamlingen 2008-09.
S, SF og Christian H. Hansen (UFG) finder det samtidig
tilfredsstillende, at Justitsministeriet har besluttet i
forlængelse af vedtagelsen af det fremsatte lovforslag at
iværksætte en kortlægning af de nuværende
aktiviteter på området for alternativer til
dyreforsøg og på den baggrund udarbejde en national
strategi for fremme af forskning, udvikling og validering af
alternative metoder og formidling af oplysninger herom. Strategien
vil fastlægge og beskrive tiltag inden for fremme af
forskning, udvikling og validering af alternative metoder og
formidling af oplysninger herom. Strategien vil endvidere
fastlægge organiseringen, opgavefordelingen og samarbejdet
mellem aktørerne på dyreforsøgsområdet,
herunder spørgsmålet om en eventuel styrkelse af
Dacopas arbejde. Justitsministeriet har tilkendegivet at ville
inddrage interessenterne på dyreforsøgsområdet
ved udarbejdelsen af strategien, samt at arbejdet med strategien
vil blive tilrettelagt, således at eventuelle
bekendtgørelsesændringer kan være
gennemført inden fristen for gennemførelse af det nye
dyreforsøgsdirektiv, som er den 10. november 2012.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af mindretallet stillede ændringsforslag.
Dansk Folkeparti er modstandere af dyreforsøg. Vi
interesserer os for dyrevelfærd, fordi vi mener, at vi som
mennesker har et stort ansvar for, at vores dyr har det godt og
trives.
I DF arbejder vi for, at dyreforsøg gøres
unødvendige og i stedet erstattes med computerteknologi og
kunstigt væv.
Det er urimeligt, at dyr lider unødigt, og derfor
må vi skærpe lovgivningen der, hvor vi kan, og hvor det
samtidigt vil have en gavnlig effekt på dyrene.
DF ser dette lovforslag som et skridt i den rigtige retning,
men DF har dog valgt at stille en række
ændringsforslag, som vil sikre en endnu bedre lovgivning til
gavn for forsøgsdyrene.
Det er ingen hemmelighed, at DF som udgangspunkt er kritiske
over for totalharmoniseringsregler fra EU. Vi har dog i dette
tilfælde på baggrund af tungtvejende årsager, som
omhandler dyrenes velfærd, valgt at stemme for
lovforslaget.
I DF mener vi, at det slet ikke bør være
nødvendigt at bruge dyr til industrielle eller lignende
eksperimenter. Derfor arbejder vi hen i mod at fremme alternativer
til dyreforsøg. Skridtet herimod er taget. Vi har
således ved finansloven for 2008 sørget for, at der
blev oprettet en pulje på 5 mio. kr. til forskning i
alternativer til dyreforsøg. Dyr skal ikke lide
unødigt, hvis forskningsresultater kan bidrage til at
ændre på dette forhold.
Ved 1. -behandlingen påstod flere partier, at de 5 mio.
kr., som DF ved finansloven fik afsat til forskning i alternativer
til dyreforsøg, skulle være brugt til andre
formål. Svar på spørgsmål nr. 12
konkretiseret hvad midlerne er brugt til nemlig reel forskning i
alternativer til dyreforsøg, hvorfor de
pågældende ordføreres angreb mod DF var
uberettigede.
Et andet mindretal i udvalget (RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 3 og 11 stillede
ændringsforslag.
Christian H. Hansen (UFG) ser gerne på længere
sigt, at dyreforsøg bliver udfaset og der i stedet findes
alternativer hertil. Men lovforslaget er dog et skridt i den
rigtige retning.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
1) Det
under nr. 2 foreslåede § 1, stk.1, affattes således:
»Anvendelse af hvirveldyr, herunder fostre af pattedyr i
den sidste tredjedel af deres normale udvikling, larveformer, der
ernærer sig selv, og blæksprutter til forsøg
må kun ske med tilladelse fra Dyreforsøgstilsynet.
Enhver aktivitet, der involverer forsøgsdyr, skal ske under
iagttagelse af princippet om erstatning, begrænsning og
forfinelse.«
[Præcisering af, at
larveformer er omfattet, og præcisering af princippet om de 3
R'er]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
2) Det
under nr. 3, foreslåede § 1, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Ved
forsøg forstås enhver invasiv eller ikkeinvasiv
anvendelse af dyr til videnskabelige eller uddannelsesmæssige
formål, der må formodes at være forbundet med
smerte, lidelse, angst eller varigt men for dyret, svarende til
eller stærkere end, hvad indførelsen af en nål,
i overensstemmelse med god veterinær praksis, forvolder.
Dette omfatter alle handlinger, der er bestemt til eller
sandsynligvis vil medføre fødsel eller udrugning af
et dyr eller udvikling og bevarelse af nye genmodificerede
dyrestammer i en sådan tilstand, men udelukker aflivning af
dyr kun med henblik på anvendelse af deres organer eller
væv.«
[Præcisering af definitionen
på forsøg]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV og Chri?sti?an H. Hansen (UFG)):
3) I
den under nr. 7, foreslåede
ændring af § 1, stk. 4, der
bliver stk. 5, indsættes efter
»nytteværdi«:
»Forsøgets samfundsmæssige relevans skal
inddrages som et afgørende element.«
[Ændring af
»væsentlig gavn«-kriteriet]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
4)
Efter den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1 og 2, indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ændringer i de i stk. 2 nævnte ansvarshavende personer
kan kun ske efter godkendelse fra Rådet for
Dyreforsøg.«
[Ændringer i den
ansvarshavende person skal godkendes af Rådet for
Dyreforsøg]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
5)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. § 3, stk. 1, 2. pkt.,
udgår«
[Dispensationsmuligheden
udgår]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
6) I
det under nr. 9 foreslåede § 3, stk. 2, indsættes efter
»den«: »akkumulerede«.
[Den akkumulerede smerte skal
vurderes]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
7) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 3, der
bliver stk. 4, udgår i nr. 3
ordet »eventuel«.
[Alle forsøg
underlægges en efterfølgende evaluering]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
8) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 3, der
bliver stk. 4, indsættes som nr.
10:
»10) Ethvert vilkår fastsat
af Rådet for Dyreforsøg.«
[Vilkår skal fremgå af
tilladelsen]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
9)
Efter den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 3, der
bliver stk. 4, indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Ændringer i de i stk. 3 nævnte ansvarshavende personer
kan kun ske efter godkendelse fra Rådet for
Dyreforsøg.«
[Godkendelse af ændringer i
ansvarshavende personer]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
10) I
den under nr. 14 foreslåede § 6, stk. 2, indsættes i 2. pkt. efter »skal«: »der
være en særlig begrundelse herfor og«.
[Krav om særlig begrundelse,
hvis døden er det planlagte endepunkt]
Af et mindretal (DF
og EL), tiltrådt af et mindretal
(RV og Christian H. Hansen (UFG)):
11) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
6, stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes som 2. pkt.:
»Ansøgeren skal redegøre for og
dokumentere, at den viden, som dyreforsøget kan bidrage med,
ikke helt eller delvis kan opnås uden anvendelse af
dyreforsøg eller erstattes af allerede kendt national eller
international viden.««
[Præcisering af
ansøgerens dokumentationsforpligtelse]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
12)
Efter den under nr. 15 foreslåede
ændring af § 6, stk. 2, der
bliver stk. 3, indsættes som stk.
4:
»Stk. 4. En
tilladelse til at udføre forsøg tilbagekaldes eller
revideres, såfremt der, efter at tilladelsen er givet,
fremkommer oplysninger om, at den viden, der ønskes
opnået gennem forsøget, helt eller delvis kan
tilvejebringes uden anvendelse af forsøgsdyr.«
[Tilladelse skal tilbagekaldes
eller revideres, hvis der i løbet af tilladelsens
gyldighedsperiode fremkommer nye oplysninger]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og Chri?sti?an H. Hansen (UFG)):
13)
Det under nr. 16 foreslåede § 7, stk. 1, affattes således:
»Dyreforsøg må kun udføres,
når dyret er lokalt eller universelt bedøvet, jf. dog
stk. 2, og der anvendes forebyggende og postoperative
smertestillende midler eller anden lindrende foranstaltning med
henblik på at begrænse smerte, lidelse, angst eller
varigt men mest muligt.«
[Præcisering af, at
såvel præoperativ som postoperativ smertebehandling
skal anvendes]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og Chri?sti?an H. Hansen (UFG)):
14) I
det under nr. 16 foreslåede § 7, stk. 4, udgår 2. pkt., og i
stedet indsættes:
»Dyr, der kan få smerter, når
bedøvelsen er ophørt, behandles med forebyggende og
postoperative analgetika eller med andre hensigtsmæssige
smertestillende midler, hvis det er foreneligt med forsøgets
formål. Så snart formålet med forsøget er
opnået, skal der træffes hensigtsmæssige
foranstaltninger med henblik på at reducere dyrets lidelser
til et minimum.«
[Behandling efter ophør af
bedøvelse]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og Chri?sti?an H. Hansen (UFG)):
15) I
det under nr. 16 foreslåede § 7, stk. 4, indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Ved
afslutning af et forsøg skal en dyrlæge eller en anden
kompetent person træffe afgørelse om at holde et dyr i
live. Dyret aflives, hvis det forventes at forblive i moderate
eller betydelige smerter, lidelse, angst eller at få varigt
men. Såfremt et dyr skal holdes i live, skal det have den
pleje og anbringes under de forhold, som dets sundhedstilstand
kræver.«
[Behandling ved afslutning af et
forsøg]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV):
16) Nr.
18 og 19 udgår, og i
stedet indsættes: »18. § 10
ophæves.«
[Nedlæggelse af Rådet
for Dyreforsøg]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV):
17)
Efter nr. 19 indsættes som nye
numre:
»01. I §
11, stk. 1, 1. pkt., ændres »Rådet og
personer, som rådet har bemyndiget hertil,« til:
»Dyreforsøgstilsynet og personer, som tilsynet har
bemyndiget hertil«.
»02. I §
12, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres »Rådet« til: »Tilsynet«,
og i § 12, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »rådet« til:
»tilsynet«.«
[Nedlæggelse af Rådet
for Dyreforsøg]
Til § 3
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
18) I
stk. 2 indsættes som nyt 2. pkt.:
»Tilladelser givet til udførelse af de
forsøg givet i medfør af § 1, stk. 2, i
nævnte bekendtgørelse bortfalder senest den 11. marts
2013.«
[Bortfald af tilladelser]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
19)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 4
Justitsministeren skal
senest den 1. juni 2013 udarbejde en national strategi for fremme
af forskning, udvikling og validering af alternative
metoder.«
[National strategi]
Bemærkninger
Til nr. 1
Dansk Folkeparti mener, at det bør fremgå klart
af lovteksten, at larveformer, der ernærer sig selv, er
dækket af loven. P.t fremgår det kun af
bemærkningerne til lovforslaget. Dansk Folkepart
ønsker dette præciseret i selve lovteksten. Selvom
princippet om de tre R'er kan siges at være inkorporeret i
§ 6 i lov om dyreforsøg med den i nr. 15 i lovforslaget
foreslåede tilføjelse, bør princippet dog
nævnes direkte, da der her er tale om et grundprincip for
enhver anvendelse af forsøgsdyr.
Til nr. 2
Det bør fremgå klart af lovteksten, at
»ikkeinvasiv« anvendelse af dyr er dækket af
lovgivningen. Pt. står det kun i bemærkningerne til
lovforslaget. I lovforslaget er definitionen af et forsøg i
forhold til det nye forsøgsdyrsdirektivs definition ikke
gengivet i sin helhed. Ændringsforslaget har den virkning, at
hele definitionen også kommer til at fremgå af selve
lovteksten.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring præciseres det,
at forsøgets samfundsmæssige relevans skal indgå
som et afgørende element ved afvejningen af, om den
belastning, som et forsøgsdyr udsættes for, står
mål med forsøgets og produktets nytteværdi.
Ansøgerne skal i deres ansøgninger og i form af bilag
gøre rede for, hvor og hvordan de har undersøgt, om
der findes dyrefri metoder, der helt eller delvis kan erstatte det
foreslåede forsøg, og hvor og hvordan de har
undersøgt, hvorvidt den viden, de ønsker at
opnå, ikke allerede er kendt. Det kan gøres ganske
simpelt ved at vedlægge udskrift af de søgninger i
diverse databaser, som ansøger har foretaget.
Til nr. 4
Når de fysiske personer, der i forbindelse med en given
tilladelse pålægges et ansvar på vegne af en
juridisk person, skal godkendes af Rådet for
Dyreforsøg, er det kun naturligt, at eventuelle
ændringer i dette også kontrolleres og godkendes af
Rådet for Dyreforsøg.
Til nr. 5
Den gældende lovs § 3, stk. 1, åbner op for,
at tilladelse gives uden information om typen af forsøg,
hvilke dyrearter der er tale om, og antallet af dyr, der
ønskes anvendt, hvis særlige forhold - som ikke er
defineret - taler herfor.
I henhold til artikel 37c i det nye direktiv skal en
række informationer som oplyst i bilag VI angives i en
ansøgning. Listen opererer med »relevansen og
begrundelsen for dyrenes anvendelse, herunder deres oprindelse,
anslåede antal, art og livsstadier«. Det er ikke
muligt at forklare relevans og begrundelse af antal og dyreart uden
at oplyse antal og art af de dyr, man ønsker at anvende.
Direktivet åbner ikke op for nogen mulighed for at indsende
en ansøgning uden de basale oplysninger anført i
bilag VI. Ændringsforslaget skal derfor sikre, at det
estimerede antal dyr samt dyreart/dyrearterne og stamme skal
fremgå af alle ansøgninger og derfor også af
tilladelserne, herunder senere udvidelser af tilladelser.
Til nr. 6
Dansk Folkeparti ønsker at præcisere, at det er
den akkumulerede lidelse, der skal vurderes, som det fremgår
af afsnit II i bilag VIII i direktivet. Det er vigtigt at
understrege i selve lovteksten, at det er den akkumulerede lidelse,
der skal vurderes, da det fremhæver vigtigheden af, at
ansøgerne skal give detaljerede oplysninger om, hvad det
enkelte dyr kan forventes at skulle gennemgå. Uden dette kan
Rådet for Dyreforsøg ikke foretage en reel vurdering
af, hvordan forsøget skal klassificeres, sådan som
direktivet kræver. I Sverige har man i mange år
opereret med denne bestemmelse.
Til nr. 7
Et af formålene med en efterfølgende evaluering
ifølge artikel 39 i direktivet er at identificere faktorer,
der kan medvirke til en yderligere implementering af princippet om
erstatning, begrænsning og forfinelse, og da en evaluering
af, hvorvidt et projekts mål blev nået, kan
udgøre en vigtig information i forbindelse med vurderingen
af fremtidige ansøgninger fra samme person eller virksomhed,
bør alle forsøg underlægges en
efterfølgende evaluering. Dette vil samtidig gøre det
muligt at vurdere, om den, jf. nr. 9 i lovforslaget, forudsete
belastningsgrad svarede til den faktiske belastningsgrad, hvilket
vil skabe et bedre grundlag for vurdering af belastningsgrader i
forbindelse med tildelingen af fremtidige tilladelser.
Til nr. 8
Dansk Folkeparti mener, at et nyt punkt bør
tilføjes listen. I direktivets artikel 40, 2d står
der, at der er en række ting, der skal fremgå af
projektgodkendelsen, herunder: »Ethvert specifikt
vilkår knyttet til projektevalueringen.« Derfor skal
ethvert vilkår fastsat af Rådet for Dyreforsøg
fremgå af tilladelsen.
Til nr. 9
Når de fysiske personer, der pålægges et
ansvar i forbindelse med en given tilladelse, skal godkendes af
Rådet for Dyreforsøg, er det kun naturligt, at
eventuelle ændringer i dette også kontrolleres og
godkendes af Rådet for Dyreforsøg.
Til nr. 10
Hvis en ansøger søger om at måtte anvende
døden som endepunkt, skal der fremlægges tungtvejende,
detaljerede og videnskabelige grunde herfor, og det bør
oplyses, hvilke forholdsregler der tages for bl.a. at opfylde
kravet om, at færrest muligt dyr dør, og at en
smertefri død sikres.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring indebærer, at en
ansøger om tilladelse til dyreforsøg over for
Dyreforsøgstilsynet skal redegøre for og dokumentere,
at den viden, som kan opnås ved dyreforsøg, ikke helt
eller delvis kan opnås uden anvendelse af dyreforsøg
eller erstattes af allerede kendt national eller international
viden.
Den foreslåede ændring bringer bestemmelsens
ordlyd i overensstemmelse med ordlyden i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris beretning af 15. april 2009
over beslutningsforslag nr. B 30 om skærpede krav til
dyreforsøg.
Til nr. 12
Ændringsforslaget skal have den virkning, at en
tilladelse skal tilbagekaldes eller revideres, hvis der i
løbet af tilladelsens gyldighedsperiode fremkommer nye
oplysninger om, at den ønskede viden allerede helt eller
delvis er tilvejebragt af andre, eller hvis der i perioden udvikles
eller fremkommer oplysninger om dyrefri metoder, der kan erstatte
det dyreforsøg, der er givet tilladelse til.
Til nr. 13
Den foreslåede tilføjelse tydeliggør den
forpligtigelse til at anvende såvel præoperativ som
postoperativ smertebehandling, som det også fremgår af
artikel 14 i direktivet og af bemærkningerne til
lovforslaget.
Til nr. 14
Den foreslåede § 7, stk. 4, ser ud til at
være en blanding af det nye direktivs artikel 14 og artikel
17. Men det er ikke lykkes at implementere nogen af disse to
artikler, idet de omhandler to forskellige aspekter af et
forsøg, nemlig ophøret af en bedøvelse og
afslutningen af et forsøg, hvilket ikke nødvendigvis
er det samme.
Den anden sætning i lovforslagets foreslåede
§ 7, stk. 4, foreslås omskrevet således, at
direktivets krav om, hvad der bør gøres, når
bedøvelse ophører (artikel 14.4 og 14.5),
tydeliggøres.
I artikel 14.4 står der: »Dyr, der kan få
smerter, når bedøvelsen er ophørt, behandles
med forebyggende og postoperative analgetika eller med andre
hensigtsmæssige smertestillende midler, hvis det er
foreneligt med forsøgets formål.« Artikel 14.5
tilføjer så: »Så snart formålet med
forsøget er opnået, skal der træffes
hensigtsmæssige foranstaltninger med henblik på at
reducere dyrets lidelser til et minimum.« Meningen med
artikel 14.4 og 14.5 er, at der skal tages skridt til at forhindre
eller minimere smerte - forebyggende - under forsøget og ved
bedøvelsens ophør (med det forbehold, der tages i
artikel 14.4). Artikel 17 i det nye direktiv (tidligere artikel 9 i
det gamle direktiv) fastslår, hvad der skal gøres,
når et forsøg - uanset om det involverer
bedøvelse eller ej - er afsluttet.
Til nr. 15
Den foreslåede § 7, stk. 4, lyder: »Dyr
må ikke opleve stærk smerte, anden intens lidelse eller
intens angst. Hvis et dyr må antages at forblive i en
tilstand af moderat eller stærk smerte, lidelse eller angst
ved bedøvelsens og den lindrende behandlings ophør,
eller hvis et dyr forventes at få varigt men, skal det
aflives.«
Det foreslåede § 7, stk. 4, ser ud til at
være en blanding af det nye direktivs artikel 14 og artikel
17. Men det er ikke lykkes at implementere nogen af disse to
artikler, idet de omhandler to forskellige aspekter af et
forsøg, nemlig ophøret af en bedøvelse og
afslutningen af et forsøg, hvilket ikke nødvendigvis
er det samme.
Artikel 17 i det nye direktiv (tidligere artikel 9 i det gamle
direktiv) fastslår, hvad der skal gøres, når et
forsøg - uanset om det involverer bedøvelse eller ej
- er afsluttet.
Hensigten med artikel 17.2 og 17.3 er, at der foretages en
vurdering af dyrets tilstand ved forsøgets afslutning og
træffes en afgørelse om dets videre skæbne. Hvis
dyret er blevet påført varigt men, og hvis graden af
smerte, lidelse og angst er enten moderat eller betydelig og vil
fortsætte (fordi den ikke kan lindres), skal dyret aflives.
Hvis dyret er i en smertetilstand, som ikke vil vare ved, og som
måske kan lindres, eller graden af den vedvarende smerte ikke
er mere end mild, kan dyret forblive i live i henhold til
direktivet. Det betyder imidlertid ikke, at dyret automatisk skal
holdes i live. Hvis dyret holdes i live, skal det modtage passende
pleje og holdes under forhold, som dets sundhedsmæssige
tilstand kræver. I den forbindelse er det væsentligt at
bemærke, at i henhold til bilag VIII i det nye direktiv om
klassificering af forsøg efter belastningsgrad klassificeres
et forsøg, som indebærer langvarig let belastende
smerte, lidelse eller angst, som »moderat belastende«.
Det vil sige, at vedvarende mild smerte, lidelse og/eller
angst svarer til moderat smerte, lidelse og/eller angst.
Derfor foreslås dette separate stk. 5, som tager hensyn
til kravene i direktivets artikel 17.2 og 17.3 om, hvornår et
dyr skal aflives, og hvilke foranstaltninger der bør tages,
hvis et dyr holdes i live.
Til nr. 16 og 17
De foreslåede ændringer indebærer, at
Rådet for Dyreforsøg nedlægges, og at
rådets opgaver overlades til
Dyreforsøgstilsynet.
Til nr. 18
Lovforslaget inkorporerer ved nr. 6, jf. også
lovforslagets § 2, stk. 2, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv 2003/15/EF af 27. februar 2003 om
ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
kosmetiske midler, der med virkning fra 11. marts 2013 helt
forbyder udførelse af dyreforsøg med kosmetiske
midler, samt bestanddele eller sammensætninger af bestanddele
i kosmetiske midler. Da tilladelser udstedt før den
reviderede lov træder i kraft den 1. januar 2013 kan
være gyldige til udgangen af 2017, jf. henholdsvis
lovforslagets § 2, stk. 1 og § 2, stk. 3, skal der
indsættes en bestemmelse i lov om dyreforsøgs kapitel
5 - ikrafttræden og overgangsregler m.v., der
tydeliggør, at tilladelser til udførelse af de tre
typer af forsøg, der nævnes i § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse om dyreforsøg med bestanddele eller
sammensætninger af bestanddele i kosmetiske midler (BEK nr.
1262 af 11/11/2010), ikke er gyldige efter 11. marts 2013.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget pålægges
justitsministeren at udarbejde en national strategi for fremme af
forskning, udvikling og validering af alternative metoder senest
den 1. juni 2013.
Dansk Folkeparti mener, at det er vigtigt at sikre en samlet
strategi på nationalt plan for
dyreforsøgsområdet, jf. også kravet
i direktivets artikel 47. Strategien bør støtte
de kompetencer, Danmark allerede har opbygget for 3R-området
og kortlægge, hvilke kompetencer der bør udvikles for
at støtte dansk forskning og erhverv. Der er også
behov for at beskrive, hvilke styrende organer der er
nødvendige, og hvor mange ressourcer der skal allokeres for
at sikre gennemførelse af den fastlagte strategi. I den
forbindelse er det også vigtigt at selve strategien bliver
formidlet.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF) Pia
Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Tage Leegaard (KF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S)
Christian H. Hansen (UFG) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) nfmd. Lone Dybkjær (RV) Line
Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 138
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 25/2-11 fra
Lægemiddelindustriforeningen |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 28/3-11 fra
Lægemiddelindustriforeningen og Dyrenes Beskyttelse |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
8 | 2. udkast til betænkning |
9 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
10 | Henvendelse af 6/4-11 fra
Forsøgsdyrenes Værn |
11 | Invitation fra justitsministeren til
teknisk gennemgang den 18/5-11 |
12 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
13 | 3. udkast til betænkning |
14 | Henvendelse af 15/5-11 fra Rosemary
Goddard Svendsen |
15 | 4. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 138
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om redegørelse for, hvilke
konkrete initiativer ministeren vil tage for at styrke udviklingen
af alternativer til dyreforsøg, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at sikre, at der bliver afsat de fornødne midler til, at
Dacopa reelt kan løfte sine opgaver, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om redegørelse for, hvad der
er begrundelsen for at opretholde Rådet for
Dyreforsøg, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der nedlægger Rådet for
Dyreforsøg og overlader rådets opgaver til
Dyreforsøgstilsynet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke stiller
krav om, at ansøgere til dyreforsøg skal
redegøre og dokumentere, men kun godtgøre, at den
viden, som kan opnås ved et dyreforsøg, ikke helt
eller delvis kan opnås uden brug af dyreforsøg, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforlag, der kræver, at ansøgere til
dyreforsøg skal redegøre for og dokumentere, at den
viden, dyreforsøget kan bidrage med, ikke allerede er kendt
nationalt eller internationalt, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der stiller krav om, at forsøgenes
samfundsmæssige relevans inddrages som et afgørende
element, når der skal gives tilladelse til dyreforsøg,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om redegørelse for, hvor mange
ressourcer der anvendes til drift af Rådet for
Dyreforsøg, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om redegørelse for, hvor mange
forsøg der er blevet afvist med henvisning til
gavnskriteriet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om redegørelse for, om opgaven
med at løfte gavnskriteriet kan forbedres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om redegørelse for, hvor mange
ressourcer der er behov for, for at Dacopas opgaver kan
løses tilfredsstillende, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om redegørelse for, hvordan de
5 mio. kr., der er afsat på finansloven, er anvendt konkret,
og hvad udkommet har været i relation til alternative
testmetoder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om redegørelse for, om
ministeren vil arbejde for at fastlægge et strategisk
nationalt forskningsprogram til fremme af de tre R'er, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om redegørelse for, hvordan
ministeren har behandlet direktivets artikel 47, der forpligter i
relation til alternative testmetoder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om redegørelse for, hvorfor
det ikke er muligt at søge information frem
vedrørende tilladelser til dyreforsøg på
Dyreforsøgstilsynets hjemmeside, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. , om ministeren forventer at kunne
afgive svar på REU alm. del spørgsmål 496, inden
lovforslaget skal færdigbehandles af Folketinget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/2-11 fra Lægemiddelindustriforeningen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, at der i finansloven for 2008
blev afsat 5 mio. kr. til forskning i alternativer til
dyreforsøg, og om ministeren vil redegøre for de
forsøg, som er blevet støttet, samt resultatet af
forsøgene, såfremt disse er afsluttede, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. , om ministeren er enig med
Rådet for Dyreforsøgs holdning om, at gavnskriteriet
skal bunde i en politisk beslutning og dermed ikke en praksis i
Rådet for Dyreforsøg, sådan som ministeren
ellers lægger op til, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. , om ministeren ikke mener, det er
bekymrende, at Rådet for Dyreforsøg ifølge
deres høringssvar ikke kan vurdere, hvilke forsøg der
er til »væsentlig gavn«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om status for arbejdet i Dacopa, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at leve op til forsøgsdyrsdirektivets artikel 47, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvilke planer ministeren har for
det nationalt rådgivende organ, som ifølge
forsøgsdyrsdirektivet skal oprettes, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvordan ministeren definerer
»væsentlig gavn« i forhold til lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om redegørelse for den
nuværende sammensætning af Rådet for
Dyreforsøg og for, hvilke organisationer og foreninger disse
personer repræsenterer, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
26 | Spm. om, hvilken betydning total
harmonisering af forsøgsdyrsdirektivet har for fremtidig
lovgivning i Danmark på dette område, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. , om det vil give Danmark manglende
mulighed for at skærpe og forbedre den danske
dyreforsøgslov til gavn for dyrene, når
forsøgsdyrsdirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. , om alle fremtidige ændringer
af dyreforsøgsloven skal igennem EU, når
forsøgsdyrsdirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/3-11 fra Lægemiddelindustriforeningen og Dyrenes
Beskyttelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om uddybning af ministerens citat fra
1. behandling af lovforslaget, herunder hvordan han forventer, at
det udmøntes i konkrete ændringsforslag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at der fastlægges
en national strategi for fremme af forskning, udvikling og
validering af alternative metoder samt formidling af dette på
nationalt plan med det formål at sikre, at Danmark efterlever
sine forpligtigelser hertil, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
32 | Spm. om, hvordan udmeldingen om, at der
ikke er aktuelle planer om at øge støtten til Dacopa,
hænger sammen med den øgede fokus på
3R-princippet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om redegørelse for det skisma,
der er imellem, at ministeren forventer, at den konkrete vurdering
af, hvad der kan betegnes som væsentlig gavn i
samfundsmæssig kontekst, skal fastlægges i
Dyreforsøgstilsynets praksis, mens
Dyreforsøgstilsynet i svarskrivelse til Dyrenes Beskyttelse
har tilkendegivet ikke at kunne tage stilling til
spørgsmål af mere samfundsmæssig almen
betydning, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. , om ministeren anser denne
dyreforsøgstilsynspraksis for en sandsynlig medvirkende
årsag til, at kun ganske få ansøgninger hidtil
er blevet afvist med henvisning til »gavnskriteriet«,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om kommentar til påpegningen i
Dacopas høringssvar af, at artikel 39 vedrørende
retrospektiv bedømmelse og hvordan denne bedømmelse
skal foregå i praksis, ikke fremgår af lovforslaget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om et opdateret overslag over
udgifter til drift af Rådet for
Dyreforsøg/Dyreforsøgstilsynet ud over de angivne 2
mio. kr., til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om, hvor stor en del af de
ansøgninger, der godkendes med bemærkninger i
Rådet for Dyreforsøg, Dyreforsøgstilsynet
på forhånd er opmærksom på kan
medføre bemærkninger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, til hvor stor en del af
ansøgningerne Rådet for Dyreforsøg uden
forudgående oplæg fra Dyreforsøgstilsynets
sekretariat giver bemærkninger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om redegørelse for, hvordan de
anførte procentsatser for bemærkninger fra hhv.
Dyreforsøgstilsynet (60 pct.) og Rådet for
Dyreforsøg (50 pct. vs. 13 pct.) indbyrdes forholder sig til
hinanden, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
40 | Spm. om redegørelse for, hvilke
bemærkninger (type og omfang) ansøgningerne typisk
godkendes med, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
41 | Spm. om redegørelse for, om det vil
blive prioriteret at etablere en funktionel hjemmeside for
Dyreforsøgstilsynet, hvor der rent faktisk kan findes
relevant information, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. om, hvordan ministeren agter at
tilsigte at ministerens udtalelser under 1. -behandlingen bliver
til virkelighed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om, hvordan ministeren vil
implementere ændringsforslag nr. 11 vedrørende et nyt
stk. 2 i § 5 i Lov om Dyreforsøg i praksis, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. , om ministeren vil garantere, at det
på intet tidspunkt bliver en undskyldning for ikke at
bedøve og smertebehandle dyr, som krævet i den i nr.
16 foreslåede nyaffattelse af § 7, stk. 1-3, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om redegørelse for baggrunden
for lovforslagets forskellige anvendelse af begrebet smerte, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 5/5-11, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
47 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/4-11 fra Forsøgsdyrenes Værn, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om redegørelse for regeringens
plan for alternativer til dyreforsøg, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
49 | Spm. om, hvor meget der er afsat indenfor
dyrforsøgsområdet til forskning i alternative
forsøgsmetoder og konventionelle forsøgsmetoder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om udarbejdelse af en sammenstilling
af de nugældende regler og de foreslående
ændringer i L 138 med kommentarer, der belyser, i hvilket
omfang der i dansk ret vil kunne fastsættes særregler i
Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/5-11 fra Rosemary Goddard Svendsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
52 | Spm. om bekræftelse på, at der
ikke sker en forringelse af det nuværende beskyttelsesniveau,
og heller ikke ved det fortsatte implementering gennem
administrative forskrifter, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 138
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om redegørelse
for, hvilke konsekvenser det vil have at nedlægge Rådet
for Dyreforsøg og overlade rådets opgaver til
Dyreforsøgstilsynet, til justitsministeren |
B | Samrådsspm. om redegørelse
for, hvilke dele af lov om dyreforsøg og lov om kloning og
genmodificering af dyr som efter lovforslagets vedtagelse vil
være underlagt totalharmonisering, til
justitsministeren |
»Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor lovforslaget
ikke stiller krav om, at ansøgere til dyreforsøg skal
redegøre og dokumentere, men kun godtgøre, at den
viden, som kan opnås ved et dyreforsøg, ikke helt
eller delvis kan opnås uden brug af dyreforsøg og
ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag,
hvor denne opstramning sikres.
Svar:
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
pålagde i sin beretning af 15. april 2009 over
beslutningsforslag nr. B 30 om skærpede krav til
dyreforsøg bl.a. regeringen at sikre, at en ansøger,
der ønsker at opnå tilladelse til dyreforsøg,
dokumenterer, at tilsvarende viden ikke kan opnås uden
anvendelse af levende dyr.
Efter den foreslåede ændring af
dyreforsøgslovens § 6, stk. 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15, skal ansøgeren godtgøre, at den
viden, som kan opnås ved udførelse af forsøg,
ikke helt eller delvis kan opnås uden anvendelse af
dyreforsøg, og at der ikke er tale om allerede kendt viden.
Den foreslåede ændring har til formål at
præcisere ansøgerens forpligtelse til at dokumentere,
at vedkommende har foretaget en tilstrækkelig grundig
undersøgelse af, om der kan anvendes alternative metoder end
dyreforsøg i den foreliggende situation.
Justitsministeriet har således valgt ikke at stille krav
om, at ansøgeren skal »dokumentere«, at den
viden, som kan opnås ved udførelse af
dyreforsøg, ikke helt eller delvis kan opnås uden
anvendelse af dyreforsøg. Baggrunden herfor er, at det efter
ministeriets opfattelse i praksis vil være umuligt for en
ansøger at fremlægge egentlig dokumentation for, at en
given viden ikke findes. Justitsministeriet finder derimod, at
ordet »godtgøre« bedre beskriver den
forpligtigelse, som ansøgeren er underlagt.
Kravet om, at ansøgeren skal
»godtgøre«, indebærer efter
Justitsministeriets opfattelse, at ansøgeren skal
påvise, at der ikke findes alternativer til
dyreforsøget. Kravet til ansøgerens dokumentation vil
afhænge af den konkrete sag, men der må som minimum
stilles krav om, at ansøgeren gør rede for, hvor og
hvordan vedkommende har undersøgt, om der findes
alternativer, og at der er tale om en grundig undersøgelse.
Hvis Dyreforsøgstilsynet er i tvivl om, hvorvidt
ansøgeren har foretaget en tilstrækkelig grundig
undersøgelse af, om der findes alternative metoder, vil
tilsynet anmode ansøgeren om at komme med en detaljeret
redegørelse for, hvorfor der ikke kan anvendes alternative
metoder i den foreliggende situation.
Justitsministeriet har udarbejdet vedlagte
ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov
om dyreforsøg og lov om kloning og genmodificering af
dyr.
Af de ovennævnte grunde kan Justitsministeriet ikke
støtte ændringsforslaget.
I den under nr. 15 foreslåede affattelse af § 6,
stk. 2, 2. pkt., der bliver til stk. 3, 2. pkt., ændres ordet
»godtgøre« til: »redegøre for og
dokumentere«.
[Præcisering af ansøgerens
dokumentationsforpligtelse]
B e m æ r k n i n g e r
Den foreslåede ændring indebærer, at en
ansøger om tilladelse til dyreforsøg over for
Dyreforsøgstilsynet skal redegøre for og dokumentere,
at den viden, som kan opnås ved dyreforsøg, ikke helt
eller delvis kan opnås ved anvendelse af alternative
metoder.
Den foreslåede ændring bringer bestemmelsens
ordlyd i overensstemmelse med ordlyden i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris beretning af 15. april 2009
over beslutningsforslag nr. B 30 om skærpede krav til
dyreforsøg.
Spørgsmål 12:
Ministeren bedes redegøre for hvordan de 5 mio. kr. der
er afsat på finansloven, er anvendt konkret og hvad udkommet
har været i relation til alternative testmetoder.
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling, som har oplyst
følgende:
»Det Strategiske Forskningsråd, Programkomiteen
for individ, sygdom og samfund, udmøntede i 2008 5 mio. kr.
til følgende tre projekter under temaet »Alternativer
til dyreforsøg i forskning«.
Peter Møller, Lektor,
Københavns Universitet. 1,4
mio. kr.
In vitro oxidative stress and response methods as alternative
to animal experimental modles for the detection of hazardous
effects of nanoparticles.
Jann Hau, Professor, Københavns
Universitet. 1,8 mio.
kr.
Refinement of pain treatment in laboratory mice after invasive
procedures.
Jens Zimmer Rasmussen, Professor, Syddansk
Universitet. 1,8 mio.
kr.
Use of human stem cells and rodent brain slice cultures as
alternatives to experimental animal research, exemplified by
screening for developmental neurotoxicity.
Ingen af projekterne er endnu helt afsluttede. Forsknings- og
Innovationsstyrelsen har bedt forskerne om at beskrive
delresultaterne, herunder formålet med projekterne.
Beskrivelserne findes nedenfor:
Delresultater, beskrivelse fra Peter
Møller
Projektets første fase har sigtet mod at udvikle
testsystemer til at undersøge nanopartiklers skadelige
effekter i lungerne og blodårerne med blandt andet
lungekræft og åreforkalkning som konsekvens. I de
fleste testsystemer anvendes én type af celler, mens man i
kroppen har mange forskellige celler, der påvirker hinanden.
Vores udgangspunkt i udviklingen af testsystemer som alternativer
til dyreforsøg har været at undersøge, om
nanopartikler forårsager større skadelig effekt i
celler, hvis der er flere forskellige typer af celler i
testsystemerne.
Vi har etableret et testsystem, hvor blodceller kan aktiveres
til at binde til enten lungeceller eller blodkarceller.
Testsystemerne retter sig specielt mod at undersøge, om
partiklerne øger dannelsen af reaktive ilt-molekyler
(også kaldet "frie radikaler"), forårsager skade
på arvematerialet eller aktiverer blodkarcellerne. Vi har
overvejende undersøgt de skadelige effekter af
diesel-udstødningspartikler, fordi vi har undersøgt
effekten af disse partikler i dyreforsøg. Det er herved
muligt at se, om de samme skadelige effekter opstår
både i cellekulturer og i dyr.
I det foreløbige resultat af testsystemet for
lungeceller kan vi se, at partiklerne forårsager dannelse af
reaktive ilt-molekyler og skader på arvematerialet i
både lungeceller og blodceller. Derimod synes der ikke at
være nogen gevinst ved at have flere cellekulturer i samme
testsystem. Den umiddelbare konklusion for dette testsystem er
således, at de skadelige effekter, som partiklerne
forårsager, foregår inde i cellerne og ikke ved, at
cellerne påvirker hinanden. Det skal dog understreges, at
vores undersøgelser ikke endnu er fuldt afsluttet, og
konklusionen skal tages som et forsigtigt skøn.
I testsystemet for blodkarceller kan vi se, at
udsættelse for nogle typer af partikler bevirker, at
blodceller binder til blodkarcellerne, mens andre typer af
partikler ikke forårsager denne binding. I dette testsystem
ser det således ud til, at der foregår en direkte
partikel-induceret påvirkning af cellerne, der bevirker, at
blodcellerne binder til blodkarcellerne.
Hovedresultatet af undersøgelsen er, at vi har udviklet
testsystemer baseret på cellekulturer, der kan anvendes til
screening af nanopartiklers farlige egenskaber. Vi vurderer, at
testmetoderne er anvendelige til, at vi kan bruge dem i screening
af nanopartiklers farlighed. De er således også lovende
kandidater i forbindelse med udvikling af testmetoder som
alternativ til dyreforsøg.
Delresultater, beskrivelse fra Jann
Hau:
Dette Refinement-projekt skal muliggøre effektiv
smertebehandling af mus efter invasive operative procedurer gennem
dyrenes selvadministrering af smertelindrende midler.
Vi har udviklet et pålideligt non-invasivt mål for
smerte/stress gennem måling af stresshormoner
(corticosteroider) i fæces i en række dyrearter
kombineret med adfærdsanalyser. Ved at lade rotter selv
administrere smertebehandling gennem frivillig indtagelse af
Nutella iblandet smertelindrende middel (buprenorphin, har vi
implementeret, at forsøgsrotter udsat for invasive indgreb
rutinemæssigt smertebehandles på Københavns
Universitet i Afdelingen for Eksperimentel Medicins
forsøgsafsnit Panum 10.3.
Mus er talmæssigt det mest populære
forsøgsdyr, og med anvendelse af automatiseret
blodprøvetagningsudstyr arbejder vi for
nærværende med at fastlægge, hvor megen stress
kræves (intensitet og varighed af forhøjet niveau af
stresshormon i blodet) for at denne efterfølgende (8-14
timer) kan måles i fæces. Denne viden kombineres med
analyser af smertelindrende midlers (buprenorphin og melaxicam)
effektivitet efter oral indgift (sondning eller frivillig
indtagelse af Nutella med smertelindrende middel iblandet) i de
mest brugte musestammer efter rutineindgreb (vasectomi). Studier af
normal adfærd og adfærdsparametre kendetegnende for
smerte/stress indgår. På basis af de opnåede
resultater udvikles et »behavioural management system«,
hvori indgår selvadministrering af smertelindrende
lægemiddel gennem opblanding af nødvendige
mængder i Nutella. Systemet vil blive brugt til udvikling af
et program for rutinesmertebehandlig af mus, som planlægges
implementeret overalt i universitetets eksperimentelle afsnit. Der
er en PhD-student tilknyttet projektet, og dette er langt
fremskredet. Der er således flere manuskripter på
forskellige stadier af offentliggørelse.
Delresultat, beskrivelse fra Jens Zimmer
Rasmussen
Formålet med dette projekt er at udvikle metoder til
cellekultur-baseret screening for stoffer, der forhindrer eller
skader den normale udvikling af nervesystemet hos fostre og
børn. Projektet har som udgangspunkt forskningen i udvikling
af nerveceller og gliaceller fra embryonale stamceller og
stamceller fra den umodne hjerne.
Resultater med humane embryonale stamceller: I projektet, som
ikke er afsluttet, har vi testet og udvalgt én bestemt human
embryonal cellelinie KMEB2, som har en naturlig disposition til at
udvikles i neural retning. Med etableret protokol er der som
overgang til andet trin testet for reproducerbart udbytte af celler
med markører for umodne og modne nerve- og gliaceller, men
der er stadig en ret stor variation mellem serierne. De
første tilsætninger af metylkviksølvklorid med
test af dosis-responseffekt er udført med rimelige
præliminære resultater.
Resultater med neurale stamceller: Som udgangspunkt er der
anvendt humane neurale stamceller med oprindelse i den
føtale forhjerne i form af en cellelinie HNS1, som er
tilgængelig fra spansk samarbejdspartner. Protokoller for
spontan og induceret udvikling til celler, der udtrykker
markører for nerveceller og to former for gliaceller
(astroglia og oligodendroglia) er etableret med acceptabel
reproducerbarhed. Sæt af tidlige, senere og endelige nerve-
og gliacellemarkører er indkørt, men afventer
praktisk igangsættelse.
Mislykkede forsøg på bestemmelse af antal og
celletyper med flowcytometri: Flowcytometri kan i mange
tilfælde anvendes til bestemmelse af antal celler af
forskellig type i f. eks. cellekulturer. Forudsætningen er,
at cellerne specifikt kan identificeres af apparatet, som sorterer
og tæller dem baseret på naturlig lysbrydning,
størrelse eller udtryk af specielle markører, som
farves med flourescerende stoffer. Efter mange forsøg og
korrespondance med andre laboratorier har vi, som andre
måttet konstatere, at metoden ikke er optimal og umiddelbart
brugbar til neurale stamceller, hvorfor den er opgivet.
Konklusion: Konceptet for projektet har vist sig at holde,
hvilket betyder, at der er mulighed for, at man vil kunne erstatte
dyreforsøg med test på cellekultur-niveau. Den
praktiske udførelse har udover gode præliminære
resultater indenfor det første trin været præget
af uforudsete praktiske hindringer i projektets
gennemførelse, med udgangspunkt i lokale
bemandingsforhold.«
Spørgsmål 26:
Hvilken betydning har totalharmoniseringen af
forsøgsområdet for fremtidig lovgivning i Danmark
på dette område?
Svar:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/63/EU af 22.
september 2010 om beskyttelse af dyr, der anvendes til
videnskabelige formål, (dyreforsøgsdirektivet)
trådte i kraft den 9. november 2010.
Direktivet er et totalharmoniseringsdirektiv, hvilket
indebærer, at de enkelte medlemslande ikke fremover kan
fastsætte særlige nationale regler på
områder, som er reguleret af direktivet.
Direktivet giver dog medlemslandene mulighed for at opretholde
strengere nationale regler, der var gældende på
tidspunktet for direktivets ikrafttræden, og som har til
formål at sikre en mere omfattende beskyttelse af
forsøgsdyrene, jf. direktivets artikel 2. Sådanne
nationale regler må ikke forbyde eller hindre levering eller
anvendelse af dyr, der er opdrættet eller har været
holdt i et andet medlemsland i overensstemmelse med direktivet,
eller forbyde eller hindre markedsføring af produkter, der
er udviklet under anvendelse af sådanne dyr i
overensstemmelse med direktivet. Medlemslandene skal via
Kommissionen underrette de øvrige medlemslande om
sådanne nationale, strengere foranstaltninger inden den 1.
januar 2013.
Spørgsmål 44:
Under henvisning til ændringsforslag nr. 12
vedrørende nyt 2. pkt. i stk. 1 i § 5 i Lov om
dyreforsøg antages det i teksten, at en given dyreart
omfattet af Lov om Dyreforsøg i ringere grad end andre er
disponeret for at opleve smerte m.v. Vil ministeren garantere, at
dette på intet tidspunkt bliver en undskyldning for ikke at
bedøve og smertebehandle dyr, som krævet i den i nr.
16 foreslåede nyaffattelse af § 7, stk. 1-3, jf.
direktivets art. 14?
Svar:
Det følger af den foreslåede affattelse af
dyreforsøgslovens § 7, stk. 1, jf. lovforslagets §
1, nr. 16, at dyreforsøg kun må udføres,
når dyret er lokalt eller universelt bedøvet, og der
anvendes smertestillende midler eller anden foranstaltning med
henblik på at begrænse smerte, lidelse, angst eller
varigt men mest muligt.
Kun i det omfang bedøvelse skønnes at være
mere belastende for et dyr end selve forsøget, eller
når bedøvelse er uforenelig med forsøget, kan
bedøvelse undlades, jf. den foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 2 i lovforslagets § 1, nr. 16.
Bestemmelsen i dyreforsøgslovens § 7
indebærer således, at der som altovervejende hovedregel
stilles krav om såvel bedøvelse som smertelindring.
Dette gælder også i tilfælde, hvor der
udføres forsøg på dyrearter, som er mindre
disponeret for at opleve smerte end andre.
Spørgsmål 45:
I bemærkningerne til lovforslaget står, at
forbuddet mod at dyr oplever stærk smerte både
implementerer direktivets forbud mod forsøg, der ville
indebære længerevarende, betydeligt belastende
forsøg, og at det implementerer direktivets forbud mod at
forsøg, der resulterer i alvorlige læsioner, der kan
påføre dyret betydelig smerte, ikke må
udføres uden bedøvelse. I det første
tilfælde indeholder begrebet »stærk smerte, anden
intens lidelse eller intens angst« tilsyneladende et
tidsmæssigt aspekt, mens dette ikke ser ud til at gøre
sig gældende i det andet tilfælde. Ministeren bedes
redegøre for baggrunden for forskellen.
Svar:
Med den foreslåede affattelse af
dyreforsøgslovens § 7, stk. 4, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 16, opretholdes det gældende forbud i
dyreforsøgslovens § 7, stk. 3, 2. pkt., mod, at dyr
oplever stærk smerte, anden intens lidelse eller intens angst
uanset smertens, lidelsens eller angstens varighed. Bestemmelsen
udgør den øvre grænse for, hvor megen smerte,
lidelse og angst et dyr må påføres i forbindelse
med et forsøg. Bestemmelsen er absolut og kan ikke
fraviges.
Som anført i pkt. 2.9.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget antages bestemmelsen at opfylde
både dyreforsøgsdirektivets artikel 14, stk. 1, der
bestemmer, at forsøg, der resulterer i alvorlige
læsioner, ikke må udføres uden bedøvelse,
og artikel 15, stk. 2, hvorefter der ikke må udføres
forsøg, der medfører betydelig smerte, lidelse eller
angst, som sandsynligvis vil være længerevarende og
ikke kan lindres.
Dyreforsøgslovens forbud mod, at forsøgsdyr
oplever stærk smerte, lidelse eller angst, gælder som
nævnt uanset varigheden af den smerte, lidelse eller angst,
som forsøgsdyret oplever. Bestemmelsen i
dyreforsøgslovens § 7, stk. 4, går dermed videre
end krævet efter direktivet, hvor forbuddet er
begrænset til længerevarende, betydelig smerte mv. Det
bemærkes, at der er tale om en allerede gældende
bestemmelse, som har til formål at sikre en mere omfattende
beskyttelse af dyr, og som derfor kan opretholdes i medfør
af dyreforsøgsdirektivets artikel 2, stk. 1.
Spørgsmål 52:
Ministeren bedes bekræfte, at der ikke sker en
forringelse af det nuværende beskyttelsesniveau heller ikke
ved det fortsatte implementering gennem administrative
forskrifter.
Svar:
Gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/63/EU af 22. september 2010 om beskyttelse af dyr,
der anvendes til videnskabelige formål, forudsætter
udover de foreslåede ændringer af
dyreforsøgsloven ændringer af en række
bekendtgørelser udstedt i medfør af lov om
dyreforsøg. Bekendtgørelsesændringerne vil
blive gennemført administrativt inden november 2012.
Ifølge direktivets artikel 2, stk. 1, kan
medlemslandene opretholde bestemmelser, der er gældende den
9. november 2010, og som har til formål at sikre en mere
omfattende beskyttelse af dyr, der falder ind under direktivets
anvendelsesområde, end de bestemmelser, der er indeholdt i
direktivet.
Justitsministeriet vil på grundlag af denne bestemmelse
ved revisionen af bekendtgørelserne på området
bevare bestemmelser, der sikrer en mere omfattende beskyttelse, og
derved sikre, at der ikke sker en forringelse af det
nuværende niveau for beskyttelse af forsøgsdyr.
«