Skriftlig fremsættelse (9. februar
2011)
Klima- og
energiministeren (Lykke Friis) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov ændring af
offshoresikkerhedsloven
(Lovforslag nr. L 142).
De foreslåede ændringer skal bidrage til at sikre,
at sikkerheds- og sundhedsniveauet i den danske del af
Nordsøen fortsat er blandt de højeste i
Nordsølandene - og mindst svarer til det niveau, som
gælder på land i henhold til arbejdsmiljøloven.
Hvad angår katastrofen med Deepwater Horizon i Den Mexicanske
Golf har den særlige undersøgelseskommission i USA den
11. januar 2011 offent-liggjort sin rapport om katastrofen.
På baggrund af rapporten vil det under inddragelse af de
tiltag, der måtte blive foretaget i EU regi og resultatet af
de øvrige undersøgelser, som er igangsat i USA, i
samarbejde med Offshoresikkerhedsrådet blive overvejet, om
der er grundlag for at foreslå yderli-gere ændringer af
offshoresikkerhedsloven.
Anledningen til at fremsætte lovforslaget er de samtidig
foreslåede ændringer i undergrundsloven, hvor der bl.a.
sker en gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af
kuldioxid (CCS-direktivet). I tilknytning hertil skabes der i
offshoresikkerhedsloven hjemmel til, at offshoresikkerhedsloven kan
omfatte aktiviteter, der er om-fattet af undergrundsloven, f.eks.
lagring af CO2 offshore.
Offshoresikkerhedslovens definition af offshoreanlæg
foreslås udvidet til at omfatte flydende la-ger- og
afskibningsenheder. Der foreslås indsat hjemmel til, at visse
af lovens bestemmelser udvi-des til også at omfatte
aktiviteter på skibe, som anvendes i forbindelse med
efterforskning og pro-duktion af kulbrinter, i det omfang disse
aktiviteter er omfattet af direktiv 92/91/EØF om den
bo-ringsrelaterede udvindingsindustri (borehulsdirektivet). Hermed
implementeres borehulsdirektivet fuldt ud i dansk ret.
Der foreslås derudover en række
tilpasningsændringer for at opnå et sikkerheds- og
sundhedsni-veau, der mindst svarer til niveauet på land efter
arbejdsmiljøloven. Endelig foreslås der forskellige
mindre ændringer.
Arbejdsmarkedets parter, som efter offshoresikkerhedsloven er
repræsenteret i Offshoresikker-hedsrådet, har
været inddraget i forbindelse med udformningen af
lovforslaget. Lovforslaget er ef-terfølgende blevet
drøftet i Offshoresikkerhedsrådet, og rådet har
enstemmigt tiltrådt lovforslaget.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for hverken det offentlige eller
erhvervslivet. Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for bor-gerne, og det medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
Lovforslagets indeholder en ændring, som
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
di-rektiv 2006/25/EF af 5. april 2006 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (kunstig optisk
stråling). Forslaget indeholder desuden ændringer, som
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring
af direktiv 95/16/EF (omarbejd-ning). Endelig foreslås det i
loven, at der kan straffes for overtrædelse af
EU-forordninger.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.