L 153 Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.

(Lovgivning i tilknytning til EU's vejtransportpakke).

Af: Transportminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 12-04-2011

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 12. april 2011

20101_l153_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 12. april 2011

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til 1. behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i trafikudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 23. december 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 124. Den 24. februar 2011 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 3 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


2 af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


2. Indstilling og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Socialdemokratiets medlemmer af udvalget forventer, at de 2 optrykte spørgsmål indgår i det arbejde, transportministeren iværksætter i det efterfølgende store revisionsarbejde af godskørselsloven med henblik på behandling i Folketinget til efteråret 2011.


Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd. Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF) nfmd. Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)

Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 153


Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2
Tidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslaget
3
Udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 153


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvilke konsekvenser det vil få, hvis vægtgrænsen nedsættes til 2,5 t eller til 2,8 t, som man har det i Tyskland, i stedet for de foreslåede 3,5 t, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvilke konsekvenser det vil få, hvis bestemmelsen ændres, således at det for både godsloven og buslovens vedkommende gælder, at tilbagekaldelsen af en tilladelse kan indbringes for domstolene af tilladelsesindehaveren, til transportministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om implementering af EU's vejtransportregler i forhold til EU´s konkurrencebetingelser, til transportministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

2 af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpå


Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra S.


Spørgsmål 1:


Med henvisning til lovforslagets nr. 7 vedr. § 11, stk. 1 bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det vil få, hvis vægtgrænsen nedsættes til 2,5 t. eller til 2,8 t, som man har det i Tyskland, i stedet for de foreslåede 3,5 t. Her tænkes på både de afgifts-, skatte- og momsmæssige konsekvenser og konsekvenser m.h.t. hvor mange køretøjer det vil omfatte.


Svar:


Der er med lovforslaget ikke tilsigtet ændringer i den gældende retstilstand for så vidt angår vægtgrænsen for, hvornår man skal have vognmandstilladelse.


I forbindelse med den kommende ændring af godskørselsloven, der forventes gennemført til efteråret, overvejes det, om varebiler skal omfattes af godskørselslovens krav om vognmandstilladelse.


Indførelse af en sådan ordning kræver en grundig undersøgelse af fordele og omkostninger ved en udvidet regulering, herunder eksempelvis afgiftsmæssige og skatte- og momsmæssige konsekvenser samt antallet af køretøjer, der i givet fald vil blive omfattet af ordningen.


Spørgsmål 2:


Med henvisning til lovforslagets nr. 10 vedr. § 13 bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det vil få, hvis bestemmelsen ændres, således det for både godsloven og buslovens vedkommende gælder, at tilbagekaldelsen af en tilladelse kan indbringes for domstolene af tilladelsesindehaveren, og at dette skal ske af pågældende selv i henhold til de almindelige civilretlige bestemmelser.


Svar:


Der er med lovforslaget ikke tilsigtet ændringer i den gældende retstilstand for domstolsprøvelse i forbindelse med tilbagekaldelse af vejtransporttilladelser.


I forbindelse med den kommende ændring af gods- og buskørselslovene, der forventes fremsat til efteråret, overvejes en ændring af reglerne. I disse overvejelser indgår bl.a., hvorvidt den nuværende bestemmelse om, at Trafikstyrelsen skal indbringe sagen for domstolene, skal ændres.