Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 12. april 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til 1.
behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 23. december 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 124. Den 24. februar 2011 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål til transportministeren
og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstilling og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget forventer, at de 2
optrykte spørgsmål indgår i det arbejde,
transportministeren iværksætter i det
efterfølgende store revisionsarbejde af
godskørselsloven med henblik på behandling i
Folketinget til efteråret 2011.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim
Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)
nfmd. Helge Adam Møller
(KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S)
Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF)
Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 153
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren |
2 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen af
lovforslaget |
3 | Udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 153
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil
få, hvis vægtgrænsen nedsættes til 2,5 t
eller til 2,8 t, som man har det i Tyskland, i stedet for de
foreslåede 3,5 t, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil
få, hvis bestemmelsen ændres, således at det for
både godsloven og buslovens vedkommende gælder, at
tilbagekaldelsen af en tilladelse kan indbringes for domstolene af
tilladelsesindehaveren, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om implementering af EU's
vejtransportregler i forhold til EU´s konkurrencebetingelser,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål til transportministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
fra S.
Spørgsmål 1:
Med henvisning til lovforslagets nr. 7 vedr. § 11, stk. 1
bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det vil
få, hvis vægtgrænsen nedsættes til 2,5 t.
eller til 2,8 t, som man har det i Tyskland, i stedet for de
foreslåede 3,5 t. Her tænkes på både de
afgifts-, skatte- og momsmæssige konsekvenser og konsekvenser
m.h.t. hvor mange køretøjer det vil omfatte.
Svar:
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet ændringer i den
gældende retstilstand for så vidt angår
vægtgrænsen for, hvornår man skal have
vognmandstilladelse.
I forbindelse med den kommende ændring af
godskørselsloven, der forventes gennemført til
efteråret, overvejes det, om varebiler skal omfattes af
godskørselslovens krav om vognmandstilladelse.
Indførelse af en sådan ordning kræver en
grundig undersøgelse af fordele og omkostninger ved en
udvidet regulering, herunder eksempelvis afgiftsmæssige og
skatte- og momsmæssige konsekvenser samt antallet af
køretøjer, der i givet fald vil blive omfattet af
ordningen.
Spørgsmål 2:
Med henvisning til lovforslagets nr. 10 vedr. § 13 bedes
ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det vil
få, hvis bestemmelsen ændres, således det for
både godsloven og buslovens vedkommende gælder, at
tilbagekaldelsen af en tilladelse kan indbringes for domstolene af
tilladelsesindehaveren, og at dette skal ske af
pågældende selv i henhold til de almindelige
civilretlige bestemmelser.
Svar:
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet ændringer i den
gældende retstilstand for domstolsprøvelse i
forbindelse med tilbagekaldelse af vejtransporttilladelser.
I forbindelse med den kommende ændring af gods- og
buskørselslovene, der forventes fremsat til efteråret,
overvejes en ændring af reglerne. I disse overvejelser
indgår bl.a., hvorvidt den nuværende bestemmelse om, at
Trafikstyrelsen skal indbringe sagen for domstolene, skal
ændres.