Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2011
Forslag
til
Lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter1)
Kapitel 1
Lovens
formål og område
§ 1. Det videnskabsetiske
komitésystem har som formål at sikre, at
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter gennemføres
videnskabsetisk forsvarligt. Hensynet til forsøgspersoners
rettigheder, sikkerhed og velbefindende går forud for
videnskabelige og samfundsmæssige interesser i at skabe
mulighed for at tilvejebringe ny viden eller undersøge
eksisterende viden, som kan berettige forskningsprojektets
gennemførelse.
Stk. 2. Det videnskabsetiske
komitésystem består af regionale komiteer og en
national komité, jf. kapitel 7.
Stk. 3. De videnskabsetiske komiteer er
uafhængige og består af medlemmer, der er aktive inden
for sundhedsvidenskabelig forskning, og lægmedlemmer, der
ikke har en sundhedsvidenskabelig uddannelse og ikke har aktuel
tilknytning til sundhedsprofessionerne.
Stk. 4. Loven fastlægger de
retlige rammer for komiteernes videnskabsetiske bedømmelse
af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og fastlægger
komitésystemets opgaver i forlængelse heraf.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2. I denne lov forstås
ved:
1) Sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt: Et projekt, der indebærer forsøg
på levendefødte menneskelige individer, menneskelige
kønsceller, der agtes anvendt til befrugtning, menneskelige
befrugtede æg, fosteranlæg og fostre, væv, celler
og arvebestanddele fra mennesker, fostre og lign. eller
afdøde. Herunder omfattes kliniske forsøg med
lægemidler på mennesker, jf. nr. 2, og klinisk
afprøvning af medicinsk udstyr, jf. nr. 3.
2) Sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt, der angår kliniske forsøg med
lægemidler: Ethvert forsøg på mennesker, der har
til formål at afdække eller efterprøve de
kliniske, farmakologiske eller andre farmakodynamiske virkninger af
et eller flere forsøgslægemidler eller at identificere
bivirkninger ved et eller flere forsøgslægemidler
eller at undersøge absorption, distribution, metabolisme
eller udskillelse af et eller flere forsøgslægemidler
med henblik på at vurdere sikkerhed eller effekt af
lægemidlet.
3) Sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt, der angår klinisk afprøvning af
medicinsk udstyr: Ethvert forsøg på mennesker, der har
til formål at afdække eller efterprøve
sikkerheden eller ydeevnen af medicinsk udstyr.
4) Multicenterforsøg: Et
forsøg, der gennemføres efter en og samme
forsøgsprotokol, men på forskellige steder med en
forsøgsansvarlig som koordinator eller med forskellige
forsøgsansvarlige. Forsøgsstederne kan alle
være beliggende i Danmark eller beliggende i Danmark og andre
EU-medlemsstater eller tredjelande.
5) Sponsor: En fysisk eller juridisk
person, der påtager sig ansvaret for igangsætning,
ledelse eller finansiering af et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt.
6) Den forsøgsansvarlige: En
person, der udøver et erhverv, der er anerkendt til
udførelse af forskning, f.eks. via en ansættelse som
forsker eller ph.d.-studerende eller på anden vis ved
beskæftigelse med konkret forskningsarbejde, og som er
ansvarlig for den praktiske gennemførelse af forsøget
på et bestemt forsøgssted.
7) Forsøgsprotokol: Et dokument,
som beskriver målsætning, udformning, metodologi,
tilrettelæggelse, statistiske overvejelser, videnskabsetiske
overvejelser, økonomiske forhold, publikationsmæssige
forhold, og hvordan deltagere i et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt vil blive informeret.
8) Forsøgsperson: En person, der
deltager i et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, uanset om
vedkommende er modtager af testpræparater m.v., eller
deltager i en kontrolgruppe.
9) Voksen inhabil: En person, som er
omfattet af definitionen i værgemålslovens
§ 5, herunder hvor der er iværksat
værgemål, der omfatter beføjelsen til at meddele
samtykke til deltagelse i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter.
10) Informeret samtykke: En beslutning,
der er meddelt skriftligt, dateret og underskrevet eller meddelt
elektronisk sammen med brug af digital signatur, om at deltage i et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, der efter
fyldestgørende information om projektets art, betydning,
rækkevidde og risici og modtagelse af passende dokumentation
er truffet af egen fri vilje af en person, der er i stand til at
give sit samtykke.
11) Stedfortrædende samtykke: En
beslutning, der er meddelt skriftligt, dateret og underskrevet
eller meddelt elektronisk sammen med brug af digital signatur, om
at deltage i et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, der efter
fyldestgørende information om projektets art, betydning,
rækkevidde og risici og modtagelse af passende dokumentation
er indhentet fra værgen, forældremyndighedens indehaver
eller forsøgsværgen eller fra nærmeste
pårørende og den praktiserende læge eller i
tilfælde af den praktiserende læges forfald
Sundhedsstyrelsen.
12) Forsøgsværge: En enhed
bestående af to læger, der i akutte situationer, jf.
§ 12, kan give stedfortrædende samtykke på
forsøgspersonens vegne til deltagelse i et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, der angår kliniske
forsøg med lægemidler. Forsøgsværgen skal
varetage forsøgspersonens interesser og være
uafhængig af den forsøgsansvarliges interesser og af
interesser i forskningsprojektet i øvrigt.
13) Forskningsbiobank: En struktureret
samling af menneskeligt biologisk materiale, der opbevares med
henblik på et konkret sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt, som er tilgængelig efter bestemte
kriterier, og hvor oplysninger, der er bundet i det biologiske
materiale, kan henføres til enkeltpersoner.
14) Hændelse: Enhver
uønsket hændelse hos en forsøgsperson, der
deltager i et forskningsprojekt, efter aktivitet som beskrevet i
forsøgsprotokollen, uden at der nødvendigvis er
sammenhæng mellem denne aktivitet og den uønskede
hændelse.
15) Bivirkning: Enhver skadelig og
uønsket reaktion på en aktivitet som resultat af
deltagelse i forskningsprojektet.
16) Uventet bivirkning: En bivirkning,
hvis karakter eller alvor ikke stemmer overens med den i
forsøgsprotokollen beskrevne risiko ved den
pågældende aktivitet.
17) Alvorlig hændelse eller
alvorlig bivirkning: En hændelse eller bivirkning, som uanset
eksempelvis lægemiddeldosis resulterer i død, er
livstruende, medfører sygehusindlæggelse eller
forlængelse af aktuelt sygehusophold, resulterer i vedvarende
eller betydelig invaliditet eller uarbejdsdygtighed eller
fører til en medfødt anomali eller misdannelse.
Kapitel 3
Informeret
samtykke til deltagelse i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter
§ 3. Sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der skal anmeldes til komitésystemet
efter § 14, kan omfatte forsøg på personer,
såfremt forsøgspersonen har givet informeret samtykke
hertil forud for deltagelsen i forsøget, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Samtykket skal i stedet gives
som et stedfortrædende samtykke efter § 4, hvis
forsøgspersonen
1) er mindreårig,
2) er under værgemål, der
omfatter beføjelse til at meddele samtykke til deltagelse i
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, jf.
værgemålslovens § 5, stk. 1, eller
3) i øvrigt er voksen
inhabil.
Stk. 3. Samtykket omfatter adgang til
videregivelse og behandling af nødvendige oplysninger om
forsøgspersonens helbredsforhold, øvrige rent private
forhold og andre fortrolige oplysninger som led i egenkontrol med
forskningsprojektet, herunder kvalitetskontrol og monitorering, som
sponsor eller en eventuel monitor er forpligtet til at
udføre.
Stk. 4. Samtykket kan på ethvert
tidspunkt tilbagekaldes, uden at det er til skade for
forsøgspersonen.
Stk. 5. Ved den videnskabsetiske
bedømmelse af konkrete sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter kan komiteen fravige stk. 1 og 2 efter de
kriterier, der er fastsat i §§ 8-12.
§ 4. Stedfortrædende samtykke
på vegne af mindreårige forsøgspersoner skal
afgives af forældremyndighedens indehaver.
Stk. 2. Stedfortrædende samtykke
på vegne af forsøgspersoner under
værgemål, der omfatter beføjelse til at meddele
samtykke til deltagelse i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, jf. værgemålslovens § 5,
stk. 1, skal gives af værgen.
Stk. 3. Stedfortrædende samtykke
på vegne af øvrige voksne inhabile
forsøgspersoner skal gives af den nærmeste
pårørende og den praktiserende læge eller i
tilfælde af den praktiserende læges forfald
Sundhedsstyrelsen.
Stk. 4. Det stedfortrædende
samtykke skal være udtryk for forsøgspersonens
interesse. Forsøgspersonens tilkendegivelser skal
tillægges betydning, i det omfang tilkendegivelserne er
aktuelle og relevante.
Stk. 5. En praktiserende læges
stedfortrædende samtykke efter stk. 3 kan ikke
påklages til Patientombuddet eller til Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn efter lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
§ 5. Samtykke efter
§§ 3 og 4 skal være givet på baggrund af
skriftlig og mundtlig information om forskningsprojektets indhold,
forudselige risici og fordele. Af informationen skal klart
fremgå, at samtykket på ethvert tidspunkt kan
tilbagekaldes.
Stk. 2. Er forsøgspersonen
mindreårig, under personligt værgemål eller i
øvrigt voksen inhabil, skal informationen tilpasses
forsøgspersonens forståelsesevne. Informationen til
mindreårige skal meddeles af en person med kendskab til det
område, som projektet vedrører, som har de
pædagogiske forudsætninger for at formidle
informationen til den aldersgruppe, som forskningsprojektet
omfatter.
Stk. 3. Informationen nævnt i
stk. 1 skal ligeledes meddeles til personer, der er berettiget
til at give stedfortrædende samtykke på vegne af en
forsøgsperson.
§ 6. Samtykkekravene i
§§ 3-5 gælder også for udtagelse af
væv og andet biologisk materiale i forbindelse med konkrete
forskningsprojekter med henblik på opbevaring i en
forskningsbiobank.
§ 7. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
samtykke og information efter §§ 3-5. Medmindre
samtykkekrav følger af anden lovgivning, kan indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte nærmere regler for
indhentning af informeret eller stedfortrædende samtykke til
brug for anmeldelsespligtige sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, hvori der ikke indgår
forsøgspersoner.
Sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, der
omfatter afdøde
§ 8. Sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter kan indebære brug af væv og andet
biologisk materiale fra afdøde udtaget ved obduktion efter
sundhedslovens kapitel 56, såfremt der er indhentet samtykke
til forskningsmæssig brug af materialet fra den afdøde
selv eller fra nærmeste pårørende efter
sundhedslovens § 187 om samtykke til
lægevidenskabelig obduktion. Væv og andet biologisk
materiale udtaget ved retslægelige obduktioner forud for
lovens ikrafttræden kan anvendes til sundhedsvidenskabelig
forskning uden indhentelse af samtykke efter 1. pkt.
Stk. 2. Sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter kan indebære brug af væv og andet
biologisk materiale fra afdøde, hvor udtagelsen ikke er
omfattet af sundhedslovens kapitel 56 om obduktion, såfremt
nærmeste pårørende har samtykket til
forskningsmæssig brug af materialet. Nærmeste
pårørendes samtykke skal være afgivet på
baggrund af skriftlig og mundtlig information om
forskningsprojektets indhold.
Dispensation
fra samtykkekravet vedrørende 15-17-årige
§ 9. Komiteen kan dispensere fra
kravet om stedfortrædende samtykke fra
forældremyndighedens indehaver, jf. § 3,
stk. 2, nr. 1, og § 4, stk. 1, for en
forsøgsperson, der er fyldt 15 år, men ikke er myndig,
hvis den pågældende mindreårige selv giver
informeret samtykke. Beslutningen om dispensation skal
træffes under hensyntagen til forskningsprojektets karakter,
risiko og belastning.
Stk. 2. Hvor den mindreåriges eget
informerede samtykke vurderes at være tilstrækkeligt,
jf. stk. 1, skal forældremyndighedens indehaver have
samme information som den mindreårige og inddrages i den
mindreåriges stillingtagen.
Registerforskningsprojekter
§ 10. Komiteen kan fravige kravet
om samtykke eller stedfortrædende samtykke efter
§§ 3-5, hvis et anmeldelsespligtigt
sundhedsvidenskabeligt registerforskningsprojekt ikke
indebærer sundhedsmæssige risici og forskningsprojektet
ikke på anden måde efter omstændighederne i
øvrigt kan være til belastning for
forsøgspersonen. Det samme gælder, hvis det vil
være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at
indhente informeret samtykke henholdsvis stedfortrædende
samtykke.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, som er nævnt i stk. 1.
Forskning i
akutte situationer
§ 11. Komiteen kan tillade, at et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, der ikke angår
kliniske forsøg med lægemidler, gennemføres
uden forudgående indhentelse af samtykke efter
§§ 3-5, hvis forskningsprojektet efter sin karakter
kun kan gennemføres i akutte situationer, hvor
forsøgspersonen ikke er i stand til at afgive et informeret
samtykke, og det ikke er muligt at indhente et
stedfortrædende samtykke, hvis
1) deltagelse i forsøget
på længere sigt kan forbedre personens helbred
eller
2) forsøget kan forbedre
tilstanden for andre patienter med samme sygdom som
forsøgspersonen og deltagelse i forsøget kun
indebærer minimal belastning og risiko for
forsøgspersonen.
Stk. 2. Den forsøgsansvarlige
skal snarest muligt efterfølgende søge at indhente
informeret samtykke eller stedfortrædende samtykke.
§ 12. Komiteen kan tillade, at et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, der angår kliniske
forsøg med lægemidler, gennemføres uden
indhentelse af samtykke efter §§ 3-5, hvis der i
stedet indhentes stedfortrædende samtykke fra
forsøgsværgen, og hvis forskningsprojektet efter sin
karakter kun kan gennemføres i akutte situationer, hvor
forsøgspersonen ikke er i stand til at afgive et informeret
samtykke, og det ikke er muligt at indhente et
stedfortrædende samtykke efter §§ 3 og 4.
Stk. 2. Den forsøgsansvarlige
skal snarest muligt efterfølgende søge at indhente
informeret samtykke eller stedfortrædende samtykke efter
§§ 3 og 4.
Kapitel 4
Anmeldelse af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter
Betydningen
af anmeldelse
§ 13. Sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der er anmeldelsespligtige efter
§ 14, må ikke påbegyndes uden den kompetente
videnskabsetiske komités tilladelse.
Stk. 2. Indebærer et
forskningsprojekt kliniske forsøg med lægemidler eller
klinisk afprøvning af medicinsk udstyr, der skal godkendes
af Lægemiddelstyrelsen, forudsætter
komitésystemets tilladelse til gennemførelse af
projektet den fornødne tilladelse efter lov om
lægemidler henholdsvis lov om medicinsk udstyr.
Anmeldelsespligt
§ 14. Ethvert
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt skal anmeldes til det
videnskabsetiske komitésystem, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2.
Spørgeskemaundersøgelser og sundhedsvidenskabelige
registerforskningsprojekter skal kun anmeldes til det
videnskabsetiske komitésystem, såfremt projektet
omfatter menneskeligt biologisk materiale.
Stk. 3. Sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, hvori der alene indgår anonymt
menneskeligt biologisk materiale, der er indsamlet i
overensstemmelse med lovgivningen på indsamlingsstedet, skal
kun anmeldes til det videnskabsetiske komitésystem, hvis
forskningsprojektet reguleres i § 25 i lov om kunstig
befrugtning i forbindelse med lægelig behandling, diagnostik
og forskning m.v.
Stk. 4. Forsøg på
cellelinjer el.lign. , der stammer fra et forsøg med
indsamling af celler eller væv, og som har opnået den
nødvendige godkendelse, skal kun anmeldes, hvis
forsøget angår anvendelse af befrugtede æg,
stamceller og stamcellelinjer herfra, jf. § 25 og
§ 27, stk. 2, i lov om kunstig befrugtning i
forbindelse med lægelig behandling, diagnostik og
forskning m.v.
Stk. 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der i medfør af stk. 4 er undtaget fra
anmeldelsespligten. Endvidere kan indenrigs- og sundhedsministeren
efter indstilling fra den nationale komité fastsætte
regler om anmeldelsespligt for nærmere bestemte nye
forskningsområder, der ellers ville være undtaget fra
anmeldelsespligt i medfør af stk. 4.
Kompetence
§ 15. Anmeldelse af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter skal ske til den
regionale komité for det område, hvori den
forsøgsansvarlige har sit virke. Sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der vedrører særlig komplekse
områder, skal dog anmeldes til den nationale komité.
Anmeldelsespligten påhviler den forsøgsansvarlige og
sponsor i forening, og begge skal underskrive anmeldelsen.
Stk. 2. Grænseoverskridende
multicenterforsøg skal altid anmeldes her i landet. Er der
flere forsøgsansvarlige i Danmark, og er forskningsprojektet
ikke omfattet af stk. 1, 2. pkt., skal
multicenterforsøget anmeldes til den regionale
komité, hvor den koordinerende forsøgsansvarlige har
sit virke.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter efter indstilling fra den
nationale komité nærmere regler om, hvilke
sundhedsfaglige forskningsprojekter der i medfør af
stk. 1, 2. pkt., skal anmeldes til den nationale
komité.
Anmeldelsens
udformning
§ 16. Anmeldelse skal ske
elektronisk sammen med brug af digital signatur til den kompetente
videnskabsetiske komité vedlagt forsøgsprotokol og
øvrige oplysninger, der er nødvendige for komiteens
vurdering af, om forskningsprojektet kan tillades, jf.
§ 17, stk. 1, og §§ 18-21, herunder
dokumentation for sponsors og den anmeldende
forsøgsansvarliges identitet og den
forsøgsansvarliges uddannelse.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om krav
til udformningen af forsøgsprotokoller, og hvilke
øvrige oplysninger der er nødvendige for
komitésystemets vurdering, jf. stk. 1, og kan
fastsætte nærmere regler om procedurer for
anmeldelse.
Kapitel 5
Den videnskabsetiske
bedømmelse og komiteernes sagsbehandling
Den
videnskabsetiske bedømmelse
§ 17. Komiteerne foretager en
videnskabsetisk bedømmelse af indkomne anmeldelsespligtige
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter på baggrund af de
i loven fastsatte kriterier, herunder §§ 18-22, og
en vurdering af, om forskningsprojektet er tilrettelagt på en
sådan måde, at der vil blive indhentet og givet
fornødent samtykke til forsøgspersoners deltagelse i
projektet, jf. kapitel 3. På baggrund af bedømmelsen
træffer den kompetente komité afgørelse om,
hvorvidt der skal meddeles tilladelse til projektets
gennemførelse.
Stk. 2. Den kompetente komité
kan fastsætte vilkår for tilladelsen.
Stk. 3. Den kompetente komité
fastlægger i forbindelse med en afgørelse om
tilladelse, hvordan der skal føres tilsyn med
forskningsprojektets gennemførelse, jf. § 28.
§ 18. For meddelelse af tilladelse
er det en betingelse, at
1) de risici, der kan være
forbundet med at gennemføre projektet, hverken i sig selv
eller i forhold til projektets forudselige fordele har et
uforsvarligt omfang,
2) den forventede gevinst i terapeutisk
henseende og for folkesundheden kan berettige projektet,
3) projektets videnskabelige standard
opfylder kravet om, at projektet skal tilvejebringe ny viden eller
undersøge eksisterende viden, som kan berettige
forskningsprojektets gennemførelse, jf. § 1,
stk. 1, 2. pkt., og
4) der er tilstrækkelig grund til
at gennemføre projektet, og at forventningerne til
projektets konklusioner er berettigede.
Stk. 2. Den kompetente komité
skal foretage en afvejning af de forudselige risici og ulemper i
forhold til gevinsten for den enkelte forsøgsperson og for
andre nuværende og fremtidige patienter, herunder om smerter,
gener, frygt og anden forudselig risiko minimeres i forhold til
forsøgspersonens sygdom og udviklingsstadium, jf.
§ 1, stk. 1, 2. pkt. Afvejningen skal foretages
under hensyntagen til, om forsøgspersonen selv er i stand
til at afgive et informeret samtykke, eller om samtykket skal
indhentes som et stedfortrædende samtykke.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1 og 2.
§ 19. For meddelelse af tilladelse
til sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, hvori der
indgår forsøgspersoner, som er ude af stand til at
give et informeret samtykke, er det endvidere en betingelse, at
1) projektet er afgørende for at
efterprøve data indhentet ved forsøg på
personer, der er i stand til at give et informeret samtykke, eller
ved andre forsøgsmetoder,
2) projektet direkte vedrører en
klinisk tilstand, som den pågældende befinder sig i,
og
3) projektet kan forventes at give
patientgruppen en gevinst.
Stk. 2. Er betingelserne i stk. 1
ikke opfyldt, og angår det anmeldte sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekt ikke kliniske forsøg med lægemidler,
er det, jf. dog stk. 3, en betingelse, at
1) projektet ikke med tilsvarende nytte
kan gennemføres med inddragelse af forsøgspersoner,
der er i stand til at give informeret samtykke, og
2) projektet har udsigt til direkte at
gavne forsøgspersonen.
Stk. 3. Er hverken betingelserne i
stk. 1 eller 2 opfyldt, og angår det anmeldte
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekt ikke kliniske
forsøg med lægemidler, er det en betingelse, at
1) projektet alene kan
gennemføres ved inddragelse af personer omfattet af den
pågældende aldersgruppe, sygdom eller tilstand,
2) projektet direkte har udsigt til at
kunne medføre meget store fordele for den patientgruppe, som
omfattes af samme aldersgruppe, sygdom eller tilstand som
forsøgspersonen, og
3) projektet indebærer minimale
risici og gener for forsøgspersonen.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1-3.
§ 20. For meddelelse af tilladelse
til sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter er det desuden en
betingelse, at
1) den forsøgsansvarlige er
kvalificeret til at træffe behandlingsmæssige
beslutninger og har en behørig uddannelse og klinisk
erfaring,
2) det klart fremgår af den
skriftlige eller elektroniske information, hvilken økonomisk
støtte den forsøgsansvarlige modtager fra private
virksomheder, fonde m.v. til gennemførelse af det
pågældende forskningsprojekt, og om den
forsøgsansvarlige i øvrigt har en økonomisk
tilknytning til private virksomheder, fonde m.v., som har
interesser i det pågældende forskningsprojekt,
3) eventuelt vederlag eller anden
ydelse til forsøgspersonerne for deltagelse i et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt ikke er egnet til at
påvirke samtykkeafgivelsen,
4) forsøgspersonens ret til
fysisk og mental integritet samt retten til privatlivets fred
respekteres og oplysninger vedrørende forsøgspersonen
beskyttes efter lov om behandling af personoplysninger,
5) den forsøgsansvarlige har
sikret forsøgspersonen adgang til at få yderligere
oplysninger om projektet,
6) projekter, der medfører
udførsel af biologisk materiale og oplysninger til
tredjelande, gennemføres i overensstemmelse med reglerne i
lov om behandling af personoplysninger,
7) der er en erstatnings- eller
godtgørelsesordning, hvis forsøgspersonen lider skade
eller dør som følge af projektet, og at der er tegnet
forsikringer eller foreligger en godtgørelsesordning til
dækning af den forsøgsansvarliges og sponsors ansvar
over for deltagende forsøgspersoner og
8) der sker offentliggørelse i
overensstemmelse med lov om behandling af personoplysninger af
såvel negative, inkonklusive som positive
forsøgsresultater så hurtigt, som det er muligt og
fagligt forsvarligt.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1.
§ 21. For meddelelse af tilladelse
til et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, som angår
kliniske forsøg med lægemidler, der er omfattet af lov
om lægemidler, eller klinisk afprøvning af medicinsk
udstyr, der er omfattet af lov om medicinsk udstyr, er det en
betingelse, at
1) Lægemiddelstyrelsen er
inddraget i godkendelsen af projektet, jf. § 13,
stk. 2, og
2) den forsøgsansvarlige er
kvalificeret til at træffe behandlingsmæssige
beslutninger og har en behørig sundhedsvidenskabelig
uddannelse som læge eller, hvor det er relevant,
tandlæge og har klinisk erfaring.
Stk. 2. Den kompetente komité
skal endvidere påse størrelsen af og de nærmere
regler for udbetaling af eventuelt honorar eller eventuel
kompensation til den forsøgsansvarlige og
forsøgspersoner og indholdet af de relevante klausuler i
enhver påtænkt kontrakt mellem sponsoren og
forsøgsstedet.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1.
Konsulentbistand
§ 22. Den kompetente komité
skal gøre brug af konsulentbistand i de tilfælde, hvor
komiteen ikke selv råder over fornøden faglig
ekspertise til at bedømme anmeldte projekter.
Stk. 2. Ved behandling af anmeldte
forskningsprojekter, som involverer voksne inhabile, skal
forsøgsprotokollen vurderes af en ekspert, der har kendskab
til den pågældende persongruppe. Ved behandling af
anmeldte forskningsprojekter, som involverer mindreårige,
skal forsøgsprotokollen vurderes af en ekspert i
pædiatri, hvis den mindreårige indgår i et
interventionsforsøg.
Tidsfrister
for sagsbehandlingen m.v.
§ 23. Komiteen skal inden for en
frist på 60 dage efter modtagelsen af en behørigt
udformet anmeldelse, jf. § 16, træffe
afgørelse om projektets godkendelse, jf. dog
stk. 2-4.
Stk. 2. Fristen i henhold til
stk. 1 forlænges med 30 dage, hvis en anmeldelse
vedrører forsøg med genterapi, somatisk celleterapi
eller lægemidler, der indeholder genmodificerede organismer.
Fristen på 90 dage forlænges med yderligere 90 dage i
tilfælde af høring af offentlige råd og
nævn. Hvis en anmeldelse vedrører forsøg med
xenogen celleterapi, gælder der ingen frist for komiteens
behandling af anmeldelsen.
Stk. 3. Inden for den periode, hvor
anmeldelsen behandles, kan komiteen én gang anmode om
oplysninger ud over, hvad ansøgeren allerede har forelagt,
med den virkning, at fristen i stk. 1 og 2 afbrydes, indtil de
supplerende oplysninger er modtaget.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler, der
pålægger de videnskabsetiske komiteer kortere frister
for at træffe afgørelse om projekters godkendelse end
fastsat i stk. 1-3 mod opkrævning af et særligt gebyr
for den fremskyndede sagsbehandling.
Stk. 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan efter indstilling fra den nationale
komité i særlige tilfælde fastsætte regler
om, at behandlingen af forskningsprojekter inden for nærmere
bestemte nye forskningsområder, hvori der ikke indgår
kliniske forsøg med lægemidler, i særlige
tilfælde kan suspenderes for en nærmere angivet
periode, indtil en almen etisk eller videnskabelig afklaring har
fundet sted.
Beslutningsprocedurer
§ 24. Er det ikke i den kompetente
komité muligt at opnå enighed om bedømmelsen af
et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, træffer komiteen
ved afstemning afgørelse om, hvorvidt projektet kan
godkendes og der skal meddeles tilladelse til gennemførelse
af projektet, jf. dog stk. 3 og 4. Projektet godkendes, hvis
et kvalificeret flertal, jf. stk. 2, af medlemmerne i den
kompetente komité efter en videnskabsetisk bedømmelse
efter § 17 finder, at der kan meddeles tilladelse til
forskningsprojektet, eventuelt på vilkår. Ved
stemmelighed er formandens eller i tilfælde af formandens
forfald næstformandens stemme afgørende.
Stk. 2. Formanden eller i
tilfælde af formandens forfald næstformanden skal
være en del af flertallet. I en regional komité skal
der endvidere være flertal for afgørelsen blandt
både lægmedlemmer og sundhedsfaglige medlemmer.
Stk. 3. Fremsætter både
lægmænd og sundhedsfagligt udpegede medlemmer og
tilsammen mindst en tredjedel af medlemmerne af en regional
komité i forbindelse med den regionale komités
behandling af en anmeldelse ønske herom, indbringes
forskningsprojektet til afgørelse i den nationale
komité, der træffer endelig afgørelse.
Stk. 4. Formandskabet for en regional
komité kan på den pågældende
komités vegne træffe afgørelse i sager, der
ikke skønnes at frembyde tvivl.
Meddelelse
af tilladelse og orientering herom
§ 25. Den kompetente komité
meddeler snarest sin afgørelse om, hvorvidt tilladelse til
et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt kan gives, eller sin
afgørelse efter § 24, stk. 3, til den
forsøgsansvarlige og sponsor.
Stk. 2. Er afgørelsen truffet af
formandskabet, orienteres komiteens øvrige medlemmer om
afgørelsen i rimelig tid forud for afgørelsens
meddelelse til den forsøgsansvarlige og sponsor.
Stk. 3. Den kompetente komité
skal orientere Lægemiddelstyrelsen om afgørelser, der
angår kliniske forsøg med lægemidler eller
klinisk afprøvning af medicinsk udstyr.
Stk. 4. Den kompetente komité
skal orientere øvrige berørte regionale komiteer og
den nationale komité om afgørelser om
multicenterforsøg.
Klageadgang
§ 26. Den forsøgsansvarlige
og sponsor kan i forening senest 30 dage efter modtagelse af
afgørelsen indbringe en regional komités
afgørelse om tilladelse til at gennemføre et anmeldt
forskningsprojekt for den nationale komité til fornyet
behandling og afgørelse. Enhver, der i øvrigt er part
i sagen, kan senest 30 dage efter afgørelsen indbringe
afgørelser fra en regional komité for den nationale
komité til fornyet behandling og afgørelse. Klagen
indbringes elektronisk sammen med brug af digital signatur.
Stk. 2. Klager over retlige forhold ved
afgørelser om forskningsprojekter, der vedrører
særlig komplekse områder truffet af den nationale
komité, jf. § 15, indbringes for Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for
disse klager.
Kapitel 6
Sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekters gennemførelse, komitésystemets
opfølgning og kontrol og øvrige opgaver
Ændringer i godkendte sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter
§ 27. Væsentlige
ændringer i en forsøgsprotokol for et godkendt
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt må kun
iværksættes efter tilladelse fra komitésystemet.
Indebærer et forskningsprojekt kliniske forsøg med
lægemidler eller klinisk afprøvning af medicinsk
udstyr, der skal godkendes af Lægemiddelstyrelsen,
forudsætter komitésystemets tilladelse til
iværksættelse af ændringen den fornødne
tilladelse efter lov om lægemidler henholdsvis lov om
medicinsk udstyr. Sponsor eller den forsøgsansvarlige
træffer de fornødne
nødsikkerhedsforanstaltninger for at beskytte medvirkende
forsøgspersoner.
Stk. 2. Ændringer omfattet af
stk. 1 skal anmeldes til den komité, der har meddelt
tilladelse til forskningsprojektet. Anmeldelse sker elektronisk
sammen med brug af digital signatur vedlagt tillægsprotokol
og øvrige oplysninger, der er nødvendige for
komiteens vurdering af, om ændringen kan tillades.
Stk. 3. Den kompetente komité
træffer efter §§ 17-25 afgørelse om,
hvorvidt der kan meddeles tilladelse til ændringen. Dog
gælder der en frist for sagsbehandlingen på 35 dage fra
modtagelsen af en behørigt udformet anmeldelse.
Stk. 4. § 26 finder
tilsvarende anvendelse for afgørelser om ændringer i
et godkendt sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt.
Stk. 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om krav
til udformningen af tillægsprotokoller og om, hvilke
øvrige oplysninger der er nødvendige for
komitésystemets vurdering af, om ændringen kan
tillades, jf. stk. 2, 2. pkt.
Tilsyn
§ 28. Den regionale komité,
der har meddelt tilladelse til gennemførelse af et
forskningsprojekt, fører tilsyn med, at et godkendt
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, der ikke angår
kliniske forsøg med lægemidler, udføres i
overensstemmelse med denne lov. Er tilladelsen meddelt af den
nationale komité, udøves tilsynet af den regionale
komité for det område, hvori den
forsøgsansvarlige har sit virke, medmindre den
pågældende regionale komité på grund af
forskningsprojektets kompleksitet anmoder den nationale
komité om at varetage tilsynet med et konkret
forskningsprojekt. Tilsynet med godkendte sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der angår kliniske forsøg med
lægemidler, udføres af Lægemiddelstyrelsen efter
lov om lægemidler.
Stk. 2. Den tilsynsførende
komité kan følge et forskningsprojekts forløb
og kræve, at den afsluttende forskningsrapport eller
publikation sendes til komiteen.
Stk. 3. Den tilsynsførende
komité kan som led i tilsynet med et forskningsprojekt, der
ikke angår kliniske forsøg med lægemidler
omfattet af lov om lægemidler, kræve projektet
ændret eller midlertidigt standset eller i særlige
tilfælde forbyde forskningsprojektet. Beføjelsen
omfatter også anmeldelsespligtige forskningsprojekter, der er
iværksat uden fornøden tilladelse.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
komiteernes tilsyn og beføjelser efter stk. 1-3.
Tilsynets
adgang til oplysninger m.v.
§ 29. Den tilsynsførende
komité eller en repræsentant herfor kan påbyde
udlevering af alle oplysninger om forskningsprojektet, der er
nødvendige for gennemførelsen af tilsynet.
Videregivelse og behandling af nødvendige oplysninger om
forsøgspersoners helbredsforhold, øvrige rent private
forhold og andre fortrolige oplysninger kan som led i tilsynet ske
uden forsøgspersonens samtykke.
Stk. 2. Den tilsynsførende
komité eller en repræsentant herfor har til enhver tid
mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
virksomheder, sygehuse, praksis og andre steder, der er
berørt af forskningsprojektets gennemførelse, for at
tilvejebringe oplysninger, der er nødvendige for
gennemførelsen af komiteens tilsyn.
Stk. 3. Stk. 2 finder ikke
anvendelse på bygninger eller dele af bygninger, der
udelukkende anvendes til privat beboelse.
Pligt til
underretning om bivirkninger og hændelser
§ 30. Sponsor eller den
forsøgsansvarlige skal omgående underrette den
tilsynsførende komité, hvis der under
gennemførelsen af et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt opstår formodet alvorlige uventede
bivirkninger som følge af projektet. Medmindre
forskningsprojektet angår kliniske forsøg med
lægemidler omfattet af Lægemiddelstyrelsens tilsyn
efter lov om lægemidler, omfatter underretningspligten
endvidere alvorlige hændelser. Ved underretning om alvorlige
hændelser kan den tilsynsførende komité
afkræve den forsøgsansvarlige enhver oplysning, som
komiteen finder relevant for at udføre tilsynet.
Stk. 2. Sponsor eller den
forsøgsansvarlige skal én gang årligt i hele
forsøgsperioden indsende en liste til den
tilsynsførende komité over alle formodet alvorlige
uventede bivirkninger, som er opstået i
forsøgsperioden, og give oplysning om
forsøgspersonernes sikkerhed. Medmindre forskningsprojektet
angår kliniske forsøg med lægemidler omfattet af
Lægemiddelstyrelsens tilsyn i medfør af lov om
lægemidler, omfatter underretnings- og oplysningspligten
endvidere alvorlige hændelser.
Underretning
om afslutning af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter
§ 31. Senest 90 dage efter
afslutningen af et anmeldelsespligtigt sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt underretter den forsøgsansvarlige og
sponsor i forening den tilsynsførende komité om, at
projektet er afsluttet.
Stk. 2. Afbrydes et forskningsprojekt,
før det er planlagt afsluttet, underretter den
forsøgsansvarlige og sponsor i forening den
tilsynsførende komité om afbrydelsen, senest 15 dage
efter at beslutningen herom blev truffet. Afbrydelsen skal
begrundes. Den tilsynsførende komité kan om
fornødent afkræve den forsøgsansvarlige og
sponsor en begrundet redegørelse.
Øvrige opgaver
§ 32. Den nationale komité
koordinerer arbejdet i de regionale komiteer, fastsætter
vejledende retningslinjer og udtaler sig om spørgsmål
af principiel karakter, der ikke er knyttet til godkendelsen af et
konkret forskningsprojekt.
Stk. 2. Den nationale komité kan
foreslå indenrigs- og sundhedsministeren at udstede
nærmere regler efter bemyndigelserne i denne lov.
§ 33. Komiteerne følger
forskningsudviklingen på sundhedsområdet og virker for
forståelsen af de etiske problemstillinger, som udviklingen
kan medføre i forhold til sundhedsvæsenet og de
sundhedsvidenskabelige forskningsmiljøer.
Stk. 2. Komitésystemet skal
aktivt samarbejde og koordinere opgavevaretagelsen med relevante
nationale og internationale myndigheder og organisationer m.v.
Stk. 3. Komitésystemet skal
sikre kvalitetsudvikling, kvalitetssikring og læring i
komitésystemet. Indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler herom.
§ 34. De regionale komiteer og den
nationale komité afgiver en samlet årsberetning, der
indeholder en redegørelse for komiteernes virksomhed og
praksis i det forløbne år.
Stk. 2. Årsberetningen, der skal
offentliggøres, skal indeholde en liste over alle anmeldte
projekter og skal beskrive
1) generelle udviklingstendenser inden
for komitésystemets virke, herunder samarbejdet i
medfør af § 33, stk. 2, og arbejdet i
medfør af § 33, stk. 3, med
kvalitetsudvikling, kvalitetssikring og læring i
komitésystemet,
2) generelle udviklingstendenser inden
for den sundhedsvidenskabelige forskning,
3) væsentlige videnskabsetiske
problemer drøftet i komiteerne og
4) begrundelserne for udfaldet af
væsentlige sager.
Kapitel 7
Nedsættelse af videnskabsetiske
komiteer
De regionale
videnskabsetiske komiteer
§ 35. Regionsrådene
nedsætter regionale videnskabsetiske komiteer. Et
regionsråd kan nedsætte en eller flere komiteer inden
for sit geografiske område. En komité kan også
nedsættes af flere regionsråd.
Stk. 2. Regionsrådene kan
indbyrdes indgå aftale om at fordele indkomne anmeldelser
imellem sig.
§ 36. En regional komité
består af mindst 7 medlemmer, hvoraf 3 er aktive inden for
sundhedsvidenskabelig forskning. Skønner regionsrådet,
at hensynet til en regional komités virke, projekternes
antal eller andre grunde taler derfor, kan en komité
bestå af 9 eller 11 medlemmer. Ved et medlemstal på 9
eller 11 skal 4 henholdsvis 5 medlemmer være aktive inden for
sundhedsvidenskabelig forskning.
Stk. 2. Medlemmerne af de regionale
komiteer skal have tilknytning til den eller de regioner, den
pågældende komité dækker. De
forskningsaktive medlemmer udpeges efter indstilling fra relevante
forskningsfaglige fora, jf. stk. 7. Indstillingerne skal om
muligt indeholde lige mange mænd og kvinder. Ved udpegningen
sikres, at der om muligt i komiteen kun er én mere af det
ene køn end af det andet.
Stk. 3. Den regionale komité
vælger selv sin formand blandt de udpegede forskningsaktive
medlemmer og en næstformand blandt de udpegede
lægmedlemmer.
Stk. 4. Den regionale komité
udarbejder forslag til forretningsorden, der godkendes af Den
Nationale Videnskabsetiske Komité.
Stk. 5. Komiteernes medlemmer udpeges
for 4 år ad gangen svarende til den for regionsrådene
gældende valgperiode. Genudpegning af medlemmerne kan ske to
gange. Der kan udpeges suppleanter for medlemmerne.
Stk. 6. Den afgående
komité fortsætter sit virke, indtil nye medlemmer er
udpeget og den nye komité er konstitueret.
Stk. 7. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
hvilke fora der er relevante forskningsfaglige fora, jf.
stk. 2.
Den
Nationale Videnskabsetiske Komité
§ 37. Indenrigs- og
sundhedsministeren nedsætter Den Nationale Videnskabsetiske
Komité.
§ 38. Den Nationale
Videnskabsetiske Komité består af 13 medlemmer, der
udpeges på følgende måde:
1) Indenrigs- og sundhedsministeren
udpeger formanden for Den Nationale Videnskabsetiske
Komitè.
2) 2 medlemmer udpeges af indenrigs- og
sundhedsministeren efter samlet indstilling fra bestyrelserne for
Det Strategiske Forskningsråd og Det Frie
Forskningsråd.
3) 5 medlemmer udpeges af indenrigs- og
sundhedsministeren i samråd med ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling efter åbent opslag.
4) 5 medlemmer udpeges af indenrigs- og
sundhedsministeren efter indstilling fra de enkelte regioner.
Stk. 2. Lige mange mænd og
kvinder skal om muligt indstilles efter stk. 1, nr. 2,
henholdsvis stk. 1, nr. 4. Indstillingen efter stk. 1,
nr. 4, skal indeholde lige så mange lægpersoner som
personer, der er aktive inden for sundhedsvidenskabelig
forskning.
Stk. 3. Ved udpegningen skal det
sikres, at komiteen bliver bredt sammensat af medlemmer, der er
aktive inden for den sundhedsvidenskabelige forskning, og
lægmedlemmer. Endvidere skal det ved udpegningen sikres, at
der i komiteen om muligt kun er én mere af det ene
køn end af det andet.
Stk. 4. Formanden skal
repræsentere statslige forskningsinteresser og
folkeoplysende, videnskabsetiske, almenkulturelle eller sociale
interesser, der er af betydning for den nationale komités
virke.
Stk. 5. Medlemmerne udpeget efter
stk. 1, nr. 2, og stk. 1, nr. 3, skal repræsentere
forskningsinteresser og folkeoplysende, videnskabsetiske,
almenkulturelle eller sociale interesser, der er af betydning for
den nationale komités virke.
Stk. 6. Formanden og medlemmerne
udpeget efter stk. 1, nr. 2 og 3, må ikke have
sæde i Folketinget eller i regionale eller kommunale
råd.
Stk. 7. Komiteen vælger selv sin
næstformand blandt de udpegede medlemmer.
Stk. 8. Komiteen udarbejder forslag til
forretningsorden, der godkendes af indenrigs- og
sundhedsministeren.
Stk. 9. Komiteens medlemmer udpeges for
4 år ad gangen svarende til den for regionsrådene
gældende valgperiode. Genudpegning af medlemmerne kan ske to
gange. Der kan udpeges suppleanter for medlemmerne.
Stk. 10. Den afgående
komité fortsætter sit virke, indtil nye medlemmer er
udpeget og den nye komité er konstitueret.
Kapitel 8
Finansiering
§ 39. Udgifterne til de regionale
komiteer afholdes af vedkommende regionsråd.
Stk. 2. Til delvis dækning af
udgifterne betaler forskningsinstitutioner m.v. samt private
firmaer og hospitaler et gebyr pr. projekt eller ændring, der
anmeldes til vedkommende region. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler om gebyrets størrelse og
opkrævning af gebyret.
Stk. 3. Medlemmerne af de regionale
komiteer og deres eventuelle suppleanter modtager
udgiftsgodtgørelse efter reglerne i regionslovens
§ 11.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
regionernes adgang til at yde supplerende udgiftsgodtgørelse
til medlemmer af de regionale komiteer og eventuelle suppleanter
for disse.
§ 40. Udgifterne til Den Nationale
Videnskabsetiske Komitè afholdes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Indenrigs- og sundhedsministeren stiller den
fornødne sekretariatsbistand til rådighed for den
nationale komité.
Stk. 2. Til delvis dækning af
udgifterne til behandling af anmeldelser vedrørende
særlig komplekse områder, jf. § 15,
stk. 1, betaler forskningsinstitutioner m.v. samt private
firmaer og hospitaler et gebyr pr. projekt eller ændring, der
anmeldes til Den Nationale Videnskabsetiske Komité.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
gebyrets størrelse og opkrævning af gebyret.
Stk. 3. Formanden og
næstformanden for Den Nationale Videnskabsetiske
Komité og de 7 medlemmer udpeget efter § 38,
stk. 1, nr. 2 og 3, og eventuelle suppleanter for disse
vederlægges efter aftale med indenrigs- og
sundhedsministeren, som endvidere afholder udgifterne hertil.
Stk. 4. Medlemmer af Den Nationale
Videnskabsetiske Komité udpeget efter § 38,
stk. 1, nr. 4, og eventuelle suppleanter for disse ydes
diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste
og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i
den kommunale styrelseslov. Udgifterne hertil afholdes af det
regionsråd, der har indstillet det pågældende
medlem til komiteen.
Kapitel 9
Straf og
godtgørelse
§ 41. Medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder den, der
1) iværksætter et projekt i
strid med §§ 13, 14 eller 27 eller
iværksætter et projekt i strid med vilkår for
tilladelsen, jf. § 17, stk. 2,
2) undlader at efterkomme
underretningspligten efter § 30,
3) undlader at efterkomme et
påbud eller en oplysningspligt, der har hjemmel i
§ 28, stk. 3, eller § 29, stk. 1,
4) overtræder forbud, der er
nedlagt efter § 28, stk. 3, eller
5) nægter repræsentanter
for tilsynsmyndigheden adgang i medfør af § 29,
stk. 2.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf i form af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskriften.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 42. Sponsor eller, hvis denne
ikke har værneting i Danmark, den forsøgsansvarlige,
skal betale en godtgørelse på 1.350 kr. til personer,
som har deltaget i et projekt iværksat i strid med
§§ 13, 14 eller 27, eller som ikke har afgivet
informeret samtykke, eller hvor der ikke er indhentet
stedfortrædende samtykke, jf. §§ 3-5 og
§ 12, medmindre den forsøgsansvarlige eller
sponsor kan dokumentere, at forholdet ikke skyldes fejl fra den
forsøgsansvarliges eller sponsors side.
Stk. 2. Godtgørelsens
størrelse reguleres årligt pr. 1. januar med 2,0 pct.
tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De herefter
fremkomne beløb afrundes til nærmeste med 50 delelige
kronebeløb. Reguleringen sker på grundlag af de
på reguleringstidspunktet gældende beløb
før afrunding.
Stk. 3. Godtgørelse
fastsættes på grundlag af de beløb, der var
gældende på det tidspunkt, hvor forsøgspersonen
deltog i projektet.
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1
berører ikke en persons adgang til eller størrelsen
af erstatning efter dansk rets almindelige regler.
Kapitel 10
Ikrafttræden, overgangsordning m.v.
§ 43. Loven træder i kraft
den 1. januar 2012 og finder anvendelse for sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der anmeldes efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov nr.
402 af 28. maj 2003 om et videnskabsetisk komitésystem og
behandling af biomedicinske forskningsprojekter.
Stk. 3. Regler, der er fastsat i
medfør af lov om et videnskabsetisk komitésystem og
behandling af biomedicinske forskningsprojekter forbliver i kraft,
indtil de ophæves af regler fastsat i medfør af denne
lov.
Stk. 4. De hidtil gældende regler
finder fortsat anvendelse for sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der er anmeldt før lovens
ikrafttræden.
Stk. 5. Medlemmerne af de
nuværende regionale komiteer fortsætter deres virke i
de regionale komiteer efter denne lov indtil udløbet af den
igangværende udpegningsperiode. Udpegninger til en regional
komité efter lov om et videnskabsetisk komitésystem
og behandling af biomedicinske forskningsprojekter medgår i
opgørelsen af, hvorvidt en person fremover kan udpeges som
medlem af en regional komité efter denne lovs
§ 36, stk. 5.
Stk. 6. Den Centrale Videnskabsetiske
Komité nedlægges ved lovens ikrafttræden og
erstattes af Den Nationale Videnskabsetiske Komité.
Stk. 7. Udpegning af medlemmer til Den
Nationale Videnskabsetiske Komité finder sted inden lovens
ikrafttræden. Den første udpegningsperiode forkortes,
så den udløber med udgangen af den indeværende
regionale valgperiode. Den første udpegningsperiode
medgår ikke i opgørelsen af, hvorvidt en person kan
genudpeges som medlem af Den Nationale Videnskabsetiske
Komité. Udpegninger til Den Centrale Videnskabsetiske
Komité efter lov om et videnskabsetisk komitésystem
og behandling af biomedicinske forskningsprojekter medgår ved
efterfølgende udpegninger efter denne lov i
opgørelsen af, hvorvidt en person kan genudpeges som medlem
af Den Nationale Videnskabsetiske Komité.
§ 44. I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1546 af 21. december 2010 og lov nr. 327 af
18. april 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 32 ændres
»biomedicinsk« til:
»sundhedsvidenskabeligt«, og »lov om et
videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske
forskningsprojekter« ændres til: »lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter«.
2. I
§ 46, stk. 1,
ændres »biomedicinsk« til:
»sundhedsvidenskabeligt«.
3. I
§ 46, stk. 2,
ændres »lov om et videnskabsetisk komitésystem
og behandling af biomedicinske forskningsprojekter« til:
»lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter.«
§ 45. I lov nr. 440 af 9. juni
2004 om Det Etiske Råd, som ændret ved § 16 i
lov nr. 545 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 9, stk. 1,
ændres »Den Centrale Videnskabsetiske
Komité« til: »Den Nationale Videnskabsetiske
Komité«.
§ 46. I lov nr. 1180 af 12.
december 2005 om lægemidler, som ændret ved
§ 81 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, § 1 i lov
nr. 1557 af 20. december 2006, § 1 i lov nr. 534 af 17.
juni 2008 og § 1 i lov nr. 464 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 88, stk. 1 og 6, ændres »lov om et
videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske
forskningsprojekter« til: »lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter«.
§ 47. I lov om kunstig befrugtning
i forbindelse med lægelig behandling, diagnostik og forskning
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 923 af 4. september 2006,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1546 af 21. december
2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 25, stk. 1,
ændres »Biomedicinske« til:
»Sundhedsvidenskabelige«.
2. I
§ 27, stk. 1,
ændres »biomedicinsk« til:
»sundhedsvidenskabelig«.
§ 48. I lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 24 af 21. januar 2009, som
ændret ved § 1 i lov nr. 706 af 25. juni 2010,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 19, stk. 2, § 38,
stk. 2, § 40, stk. 4, og § 50, stk. 3, ændres
»biomedicinske« til:
»sundhedsvidenskabelige«.
§ 49. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men
§§ 1-45, 47 og 48 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/20/EF af 4. april 2001 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
anvendelse af god klinisk praksis ved gennemførelse af
kliniske forsøg med lægemidler til human brug,
EF-Tidende 2001, nr. L 121, side 34-44, og dele af Europa
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/28/EF af 8. april 2005,
EU-Tidende, nr. L 91, side 13-19.