Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 18. maj 2011
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. marts 2011 og var til 1.
behandling den 31. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og indenrigs- og
sundhedsministeren sendte den 11. februar 2011 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 166. Den 25. marts 2011 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Et af udvalgets spørgsmål og ministerens
svar er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Flertallet ser frem til, at hele landet er dækket af et
velfungerende elektronisk patientjournalsystem, der kan
korrespondere på tværs af sundhedsinstitutionerne til
gavn for patientbehandlingen og til lettelse for de
sundhedspersoner, der er omkring den enkelte patient.
Flertallet har noteret sig, at der i det notat, der er omdelt
på bilag 5, er skrevet en tydeliggørelse af, at det
ikke er sigtet med de elektroniske patientjournaler, at alle
aktører, der har en uddannelse inden for medicin og sundhed,
skal kunne indhente oplysninger i disse. Det er således et
krav, at den, der indhenter oplysninger ved opslag i et EPJ-system,
skal være sundhedsperson, der deltager i patientbehandling.
Der kræves endvidere en patient-behandler-relation mellem
patienten og vedkommende sundhedsperson.
Inden for flere behandlingsformer deltager
ikkesundhedspersoner i den helhedsbehandling, patienten har brug
for. Det er derfor vigtigt, at de har den fornødne konkrete
viden om den pågældende patient, til at de kan
gennemføre deres del arbejdet med patienten. Det egentlige
sundhedspersonale skal derfor være bekendt med, at de har et
særligt ansvar for at gøre ansatte fra andre
faggrupper bekendt med journalførte oplysninger, der har
betydning patientens samlede behandling.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer imod det stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01. I §
42 a indsættes som stk.
10:
»Stk. 10. Uden for
de i stk. 1-9 nævnte tilfælde kan læger og
sygehusansatte tandlæger under disses ansvar med patientens
samtykke lade andre, der er tilknyttet samme behandlingsenhed, hvor
patienten er i behandling, i fornødent omfang indhente
oplysninger om patienten som nævnt i stk. 1, 1. pkt.,
når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel
behandling af patienten som led i den samlede sundhedsfaglige
indsats.«
02. I
§ 42 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 42 a, stk. 6« til: »§
42 a, stk. 6 og 10«.
03. I
§ 42 b, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »oplysningerne«: », eller
under hvis ansvar oplysningerne indhentes«.«
[Andre sygehusansatte m.fl.'s
adgang til elektronisk indhentning af patientoplysninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Andre personer end sundhedspersoner, som er ansat i
sundhedsvæsenet, kan f.eks. yde en særlig
pædagogisk og psykologisk støtte i forbindelse med
aktuel behandling af en patient som led i den samlede
sundhedsfaglige indsats. I den forbindelse vil der i nogle
tilfælde kunne opstå situationer, hvor de
pågældende kan have behov for oplysninger fra
patientjournalen. Lovforslaget tilsigter på nærmere
betingelser at give dem adgang til elektronisk indhentning af
oplysninger fra patientjournalen for i sådanne situationer at
lette deres arbejde og dermed understøtte sammenhæng,
høj kvalitet, vidensdeling og sikkerhed i
patientbehandlingen.
Det er for lovforslaget helt grundlæggende, at der
på den ene side tages behørigt hensyn til, at der er
tale om adgang til særligt personfølsomme oplysninger,
og at der på den anden side tages hensyn til at sikre det
bedst mulige behandlingsgrundlag.
Udgangspunktet er, at der ikke gives ikkesundhedspersoner
ansat i sundhedsvæsenet adgang til elektronisk indhentning af
helbredsoplysninger m.v. om enkelte patienter i
patientjournaler.
I det omfang sådanne ikkesundhedspersoner undtagelsesvis
deltager i den sundhedsfaglige behandling på en autoriseret
sundhedspersons vegne, vil de optræde som sundhedspersoner og
dermed være omfattet af adgangen efter den gældende
regel i sundhedslovens § 42 a, stk. 2, til elektronisk
indhentning af aktuelle helbredsoplysninger m.v. om den
pågældende patient, der er tilknyttet samme
behandlingsenhed som vedkommende ansatte, når det er
nødvendigt til brug for aktuel behandling af
patienten.
Til brug for sådanne ansattes indsats i tilknytning til
sundhedsfaglig patientbehandling, f.eks. pædagogisk og
psykologisk arbejde, der må ses som et led i den samlede
sundhedsfaglige indsats, vil der i nogle tilfælde,
uagtet at de pågældende ansatte derved ikke
optræder som sundhedspersoner, i begrænset omfang kunne
opstå situationer, hvor de pågældende ansatte
måtte have behov for oplysninger fra patientjournalen. En
adgang til elektronisk indhentning af oplysningerne fra
patientjournalen vil i så fald kunne lette de
pågældendes arbejde.
Det må imidlertid anses for tvivlsomt, om sådanne
faggrupper, der ikke selv udfører egentlige sundhedsfaglige
opgaver inden for sundhedsvæsenet, men alene opgaver i
tilknytning hertil, kan anses som værende omfattet af
undtagelsesbestemmelsen i persondatalovens § 7, stk. 5, om
databehandling, der foretages af en person inden for
sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet
tavshedspligt.
Sådanne faggruppers adgang til helbredsoplysninger m.v.
om patienter kan finde sted efter de øvrige
databehandlingsregler i persondatalovens § 7, som
forudsætter samtykke fra den, oplysningerne vedrører,
og i øvrigt forudsætter, at oplysningerne er
nødvendige til brug for den opgave, den
pågældende skal varetage.
Den foreslåede ændring af § 42 a
imødekommer det begrænsede behov, som andre faggrupper
end sundhedspersoner måtte have for at kunne indhente
oplysninger fra en patientjournal til brug for deres
ikkesundhedsfaglige arbejde, ved at give disse andre faggrupper
mulighed for - på en læges eller sygehusansat
tandlæges ansvar og efter dennes bemyndigelse - at indhente
de fornødne såvel aktuelle som historiske oplysninger,
som er nødvendige for deres indsats til støtte for
den sundhedsfaglige behandling af patienten. Oplysningerne vil for
at sikre overensstemmelse med persondatarettens regler i givet fald
skulle indhentes med patientens samtykke. For en patient, der ikke
selv kan varetage sine interesser, indtræder efter
sundhedslovens § 14 den eller de, som efter lovgivningen er
bemyndiget hertil, i patientens rettigheder efter samme lovs
§§ 15-51, i det omfang det er nødvendigt for at
varetage patientens interesser i den pågældende
situation. Eksempelvis skal der ved børn under 15 år
indhentes samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
Den foreslåede ændring af § 42 a vil tillige
- på en læges eller en sygehusansat tandlæges
ansvar og efter dennes bemyndigelse - omfatte de grupper af
sundhedspersoner, som ikke er omfattet af den foreslåede
udvidelse af § 42 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
1. - medmindre de pågældende har en aktuel ret til
opslag i de nævnte oplysninger i henhold til ministerens
udnyttelse af bemyndigelsen i § 42 a, stk. 1, 2. pkt., i
henhold til behandlingsstedets ledelses udnyttelse af bemyndigelsen
i § 42 a, stk. 4, eller i henhold til de øvrige
bestemmelser i § 42 a, jf. ordene »Uden for de i stk.
1-9 nævnte tilfælde … lade andre …
indhente oplysninger«. En potentiel ret til opslag, hvis
bemyndigelserne i § 42 a, stk. 1, 2. pkt., eller stk. 4,
måtte blive udnyttet, er altså ikke tilstrækkelig
til at udelukke anvendelsen af den foreslåede § 42 a,
stk. 10. Det er heller ingen betingelse for at være omfattet
af § 42 a, at sundhedspersonen forinden har foretaget den i
§ 42 a, stk. 5, forudsatte afvejning af, om vedkommende har
ret til opslag efter denne bestemmelse
(»værdis?pringsreglen«).
Det betyder, at også kiropraktorer, ergoterapeuter,
fysioterapeuter, bioanalytikere, kliniske diætister,
bandagister, social- og sundhedsassistenter eller andre
sundhedspersoner under de ovennævnte forudsætninger -
på en læges eller sygehusansat tandlæges ansvar
og efter dennes bemyndigelse - får samme adgang til
elektroniske opslag som de nævnte andre faggrupper end
sundhedspersoner, det vil sige, at de pågældende
faggrupper får, hvis de er tilknyttet samme behandlingsenhed
som patienten, adgang til såvel aktuelle som historiske
oplysninger i en patientjournal, i det omfang det er
nødvendigt til brug for en aktuel behandling af
patienten.
Den foreslåede ændring af § 42 a vil kun
omfatte personer, der er »tilknyttet samme behandlingsenhed,
hvor patienten er i behandling«. Om forståelsen af
dette udtryk henvises til den gældende bestemmelse i
sundhedslovens § 42 a, stk. 2. Den foreslåede
ændring af § 42 a omfatter med andre ord alene personer
ansat i sundhedsvæsenet.
I og med at den omhandlede elektroniske indhentning af
helbredsoplysninger vil skulle finde sted under ansvar af og efter
bemyndigelse af en læge eller en sygehusansat tandlæge,
sikres det, at såvel patienten som Sundhedsstyrelsen kan
indbringe en sag for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, hvis der i et konkret tilfælde
findes at være grundlag for kritik af eller sanktion over for
vedkommende sundhedsperson, jf. §§ 2 og 2 a i lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(lovbekendtgørelse nr. 24 af 21. januar 2009 som
ændret ved lov nr. 706 af 25. juni 2010).
En lignende ordning kendes fra sundhedslovens § 42 a,
stk. 8, hvorefter læger og sygehusansatte tandlæger
under disses ansvar kan lade medicinstuderende indhente oplysninger
som nævnt i § 42 a, stk. 1, i forbindelse med behandling
af patienter.
Ad nr. 02
Som en konsekvens af den foreslåede § 42 a, stk.
10, foreslås § 42 b ændret, således at et
samtykke til indhentning af elektroniske helbredsoplysninger efter
§ 42 a, stk. 10, omfattes af samme formkrav som samtykke efter
sundhedslovens § 42 a, stk. 6. Det betyder, at samtykket kan
være mundtligt eller skriftligt og skal indføres i
patientjournalen.
Ad nr. 03
Som en konsekvens af den foreslåede § 42 a, stk.
10, foreslås § 42 b ændret, således at et
samtykke til indhentning af elektroniske helbredsoplysninger efter
§ 42 a, stk. 10, omfattes af samme formkrav som samtykke efter
sundhedslovens § 42 a, stk. 6. Det betyder, at samtykket skal
meddeles til den læge eller sygehusansatte tandlæge,
under hvis ansvar indhentningen foretages.
Louise Schack Elholm (V) Preben
Rudiengaard (V) fmd. Birgitte
Josefsen (V) Sophie Løhde (V) Flemming Møller (V)
Liselott Blixt (DF) Karin Nødgaard (DF) Vivi Kier (KF) Pia
Christmas-Møller (UFG) nfmd. Sophie Hæstorp Andersen (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Karen J. Klint (S) Julie
Skovsby (S) Karl H. Bornhøft (SF) Jonas Dahl (SF) Lone
Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
171
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og sundhedsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag og notat om visse
spørgsmål i forbindelse med Sundhedsudvalgets
behandling af lovforslaget, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 171
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at sikre mod misbrug af fortrolige
oplysninger, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om den elektroniske patientjournal,
til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om opslag foretaget i den
elektroniske patientjournal, til indenrigs- og sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at frabede sig elektronisk
indhentning af informationer, til indenrigs- og sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om minimumskrav for at frabede sig
elektronisk indhentning af informationer, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om fællesregistrene omfattes
af en Privacy by Design-løsning, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om kommunernes og regionernes adgang
til offentlige sundhedsregistre, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om at sikre, at borgeren får
bedre adgang til indsigt i egne oplysninger, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om sikkerhedsforanstaltninger som
krævet af Datatilsynet, til indenrigs- og sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om at indhente personfølsomme
oplysninger, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm. , om retten til at frabede sig
elektronisk indhentning af informationer respekteres, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om at få
»privatmarkeret« visse oplysninger i den elektroniske
patientjournal, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om kontrol af den dataansvarlige
myndighed, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om opslag i lokale elektroniske
patientjournaler, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om regeringens
afbureakratiseringsplaner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kontrol i den elektroniske
patientjournal, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. om kommune og region hver for sig
skal foretage analyser og udarbejde statistikker, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, i hvilke tilfælde
oplysninger vil kunne behandles i personhenførbar form, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om, hvilke sundhedspersoner der med
lovforslaget får adgang til patientens journal, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
indenrigs- og sundhedsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og indenrigs- og sundhedsministeren
svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget med
undtagelse af EL.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes oplyse, hvordan han vil sikre, at det ikke
fører til øget misbrug af fortrolige oplysninger,
når langt flere får adgang til disse oplysninger set i
lyset af, at der er flere eksempler på misbrug i
»Redegørelse om indhentning af elektroniske
helbredsoplysninger i forbindelse med patientbehandling« fra
2010.
Svar:
I afsnit 3.4. i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
redegørelse af 21. september 2010 om indhentning af
helbredsoplysninger i forbindelse med behandling, jf. SUU alm. del
bilag 511 (Folketingsåret 2009-2010) er der omtalt
følgende to eksempler på misbrug:
»Ministeriet har i forhold til spørgsmålet
om uberettiget indhentning af elektroniske helbredsoplysninger i de
øvrige tilfælde, hvor patienten ikke har afgivet
negativt samtykke, noteret sig, at der har været enkelte
konkrete eksempler herpå.
I februar 2009 blev en it-medarbejder ved et sygehus bortvist
og politianmeldt for uberettiget at have indhentet og videregivet
oplysninger om abort fra en kvindes patientjournal.
I oktober 2006 - det vil sige før vedtagelsen af
sundhedslovens §§ 42 a-c - blev to læger
politianmeldt for at have søgt oplysninger i den Personlige
Elektroniske Medicinprofil om 15 andre læger, der alle havde
tilknytning til professionelle fodboldklubber her i
landet.«
I redegørelsens afsnit 3.4. er endvidere anført
følgende:
»På spørgsmålet om, hvorvidt
indhentning af elektroniske helbredsoplysninger bliver logget i
regionerne, og om der i givet fald foretages
stikprøvekontroller af logningen, har Danske Regioner
oplyst, at alle regioner i dag foretager logning af opslagene
på de elektroniske patientjournaler, men at det ikke med
sikkerhed kan siges, om stikprøvekontrol finder sted i
samtlige regioner. Det er dog Danske Regioners formodning, at
stikprøvekontrol er en fast del af regionernes
sikkerhedsforanstaltninger, hvilket tillige fremgår af
enkelte af regionernes bidrag, jf. ovenfor.«
Sammenholdt med den omfattende og rutinemæssige brug af
elektroniske patientjournaler gennem flere år må det
på den baggrund formodes, at der kun i begrænset omfang
foretages indhentning i strid med reglerne. Jeg har
grundlæggende tiltro til, at landets sundhedspersoner er
deres ansvar bevidst og retter sig efter, hvad de må, i
stedet for hvad de kan.
I den forbindelse er det vigtigt for mig at fremhæve, at
lovforslaget har stort fokus på beskyttelse af oplysninger om
patienternes privatliv. Det er min opfattelse, at der - også
ved den foreslåede udvidelse af de grupper af
sundhedspersoner, som kan indhente såvel aktuelle som
historiske oplysninger om en patient - i det allerede eksisterende
regelsæt er et gennemgående præventivt værn
mod misbrug og uberettiget indhentning af oplysninger samt
tilstrækkeligt alvorlige sanktionsmuligheder i eventuelle
tilfælde heraf.
Den sundhedsretlige beskyttelse
De materielle krav til elektronisk indhentning af
helbredsoplysninger m.v. i sundhedslovens § 42 a, stk. 1,
hvorefter sundhedspersonen til enhver tid konkret skal vurdere, om
opslaget - der kun må foretages i fornødent omfang -
er nødvendigt for den pågældendes aktuelle
behandling af patienten, foreslås således
videreført. Det er med andre ord ikke tilladt at søge
efter oplysninger om patienten, som ikke er relevante for den
konkret omhandlede behandling.
I den forbindelse vil jeg minde om, at patienten
grundlæggende har mulighed for selv at sikre sig mod
elektronisk indhentning af den pågældendes
helbredsoplysninger m.v. - såvel konkret i forhold til
enkelte oplysninger eller sundhedspersoner som generelt - ved at
udnytte sin ret til at frabede sig indhentning af elektroniske
helbredsoplysninger, som nævnt i min besvarelse af
spørgsmål nr. 4 (L 171).
Hertil kommer, at Sundhedsstyrelsen skal føre tilsyn
med den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres af personer
inden for sundhedsvæsenet, jf. sundhedslovens § 215,
stk. 1. Sundhedsstyrelsens tilsyn omfatter også
sundhedspersoner på private behandlingssteder.
Sundhedsstyrelsen kan iværksætte skærpet tilsyn
med den nævnte personkreds, såfremt styrelsen har en
begrundet formodning om, at den pågældende
sundhedspersons virksomhedsudøvelse vil udgøre en
forringet sikkerhed for patienter, jf. sundhedslovens § 215,
stk. 2, 1. pkt.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere indbringe en sag for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, hvis der findes
at være grundlag for kritik af eller sanktion over for en
sundhedsperson, jf. § 2 a i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (lovbekendtgørelse nr. 24 af
21. januar 2009 som ændret ved lov nr. 706 af 25. juni
2010)(klage- og erstatningsloven). Disciplinærnævnet
behandler endvidere klager fra patienter over autoriserede
sundhedspersoners forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7 og
9 om patienters retsstilling. Disciplinærnævnet afgiver
i de nævnte sager en udtalelse om, hvorvidt sundhedspersonen
har handlet i strid med sundhedspersonens forpligtelser efter
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 om patienters retsstilling, jf.
klage- og erstatningslovens § 3, herunder hvorvidt
sundhedspersonen har foretaget opslag i elektroniske systemer i
strid med reglerne i sundhedslovens § 42 a.
Disciplinærnævnet kan herunder udtale kritik med
indskærpelse eller i meget alvorlige tilfælde indbringe
sagen for anklagemyndigheden. Dette følger af klage- og
erstatningslovens § 3.
Sundhedsstyrelsen har efter kapitel 3 i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven) (lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17.
december 2008 som ændret ved lov nr. 140 af 9. februar 2010,
lov nr. 706 af 25. juni 2010 og lov nr. 155 af 26. februar 2011)
forskellige reaktionsmuligheder overfor konkrete autoriserede
sundhedspersoner, hvis virksomhedsudøvelse efter
Sundhedsstyrelsens vurdering udgør en forringet sikkerhed
for patienterne.
Den mest vidtgående sanktionsmulighed er permanent
autorisationsfratagelse, som helt afskærer den
pågældende fra at udføre det hverv, som
autorisationen vedrører. Sundhedsstyrelsen kan også
tage initiativ til permanent virksomhedsindskrænkning,
iværksættelse af midlertidig autorisationsfratagelse
eller virksomhedsindskrænkning, give en sundhedsperson
fagligt påbud eller sætte vedkommende under
skærpet tilsyn.
Såfremt en sundhedsperson - som jo er undergivet en
lovbestemt tavshedspligt, jf. sundhedslovens § 40, stk. 1 -
uberettiget indhenter helbredsoplysninger m.v. i strid med
sundhedslovens § 42 a, vil den pågældende desuden,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
kunne ifalde straf i form af bøde eller fængsel indtil
4 måneder i medfør af sundhedslovens § 271, stk.
1, nr. 2.
Der henvises i det hele til lovforslagets afsnit 2.1.1. om
gældende regler i sundhedsloven samt afsnit 2.1.3.2. om
datasikkerhed.
Den dataretlige beskyttelse
Hertil kommer den dataretlige beskyttelse af oplysninger om
patienters privatliv. Offentlige og private dataansvarlige skal -
under ansvar over for Datatilsynet - træffe de
fornødne tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt
eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt
mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i
øvrigt behandles i strid med loven, jf. persondatalovens
§ 41, stk. 3.
For offentlige dataansvarlige gælder ydermere kravene i
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000
om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning
(sikkerhedsbekendtgørelsen). Kun de personer, der er
autoriseret hertil, må have adgang til de personoplysninger,
der behandles for den offentlige forvaltning, jf.
sikkerhedsbekendtgørelsens § 11, stk. 1. Der må
kun autoriseres personer, der er beskæftiget med de
formål, hvortil personoplysningerne behandles, jf.
sikkerhedsbekendtgørelsens § 11, stk. 2. De enkelte
brugere må ikke autoriseres til anvendelser, som de ikke har
behov for, jf. ligeledes sikkerhedsbekendtgørelsens §
11, stk. 2. Det er den dataansvarlige myndighed, der udsteder
autorisationerne, og som sikrer overholdelsen af de nævnte
autorisationskrav, jf. herved sikkerhedsbekendtgørelsens
§§ 5 og 6. Ud over, at betingelserne i sundhedslovens
§ 42 a skal være opfyldt for lovligt at foretage opslag,
skal den dataansvarlige myndighed således altid have tildelt
en brugerautorisation til den pågældende sundhedsperson
for, at vedkommende kan få teknisk adgang til et elektronisk
system, som benyttes af flere. Og en sådan brugerautorisation
må kun gives sundhedspersoner, der er beskæftiget med
de formål, hvortil personoplysninger behandles, og omfatte
opslag, vedkommende har behov for.
Ydermere er der for offentlige dataansvarlige en
logningspligt. Der skal som udgangspunkt foretages maskinel
registrering (logning) af alle anvendelser af en række
fortrolige personoplysninger og følsomme oplysninger i den
offentlige forvaltning. Registreringen skal mindst indeholde
oplysning om tidspunkt, bruger, type af anvendelse og angivelse af
den person, de anvendte oplysninger vedrørte, eller det
anvendte søgekriterium. Loggen skal opbevares i 6
måneder, hvorefter den skal slettes. Myndigheder med et
særligt behov kan dog opbevare loggen i op til 5 år.
Der henvises nærmere til sikkerhedsbekendtgørelsens
§ 19. Der skal således foretages en registrering af,
hvem der inden for de sidste 6 måneder har foretaget opslag i
en patientjournal, og på hvilket tidspunkt opslaget
foretages. Den dataansvarlige myndighed er forpligtet til ved
forskellige kontrolforanstaltninger, herunder ved logning af, hvem
der har foretaget opslag, at sikre, at disse ikke uberettiget har
gjort brug af den adgang, som de er autoriserede til, og kan som
følge heraf foretage stikprøvekontroller.